جهش به محتوا
ورود کاربران
وبلاگآموزش های شبکهارز دیجیتال چیا ؛ ارز دوستدار محیط زیست
هر زمان نیاز به کمک داشتید، در کنار شما هستیم . با ما تماس بگیرید ( 031-3626 0000 ) یا درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید.

ارز دیجیتال چیا ؛ ارز دوستدار محیط زیست

انسان از ابتدای تاریخ دوره های مختلفی را از نظر اجتماعی و اقتصادی پشت سر گذاشته است. به عقیده بزرگان دنیای اقتصاد، تاریخ اختراع تجارت به اولین روزی بر می گردد که انسان امروزی به وجود آمد. در اولین دوره زندگی بشر، تجارت صرفا برای رفع نیاز بود و بعد از آن کم کم گسترش پیدا کرد و به کسب سود رسید. بعد از مدتی برای راحتی بیشتر پول ها به وجود آمدند و اعتبارات واحدی مانند طلا در بین سایر ملت ها به عنوان یک معیار واحد ارزش مطرح شد. کم کم این اعتبارات تغییر کرده و به شکل پول های کاغذی در آمدند و بعد از آن نیز دارایی های الکترونیکی مطرح شدند. ارز های دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی ها که ارز دیجیتال چیا نیز یکی از آنها می باشد، جدیدترین شکل از این دارایی است که در حال حاضر وجود دارد.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ارز دیجیتال چیا بپردازیم و ببینیم این ارز انقلابی که توانسته است یک ساز و کار متفاوت از سایر ارز هایی که تاکنون وجود داشته است ارائه کند، از کجا آمده است و دقیقا چگونه کار می کند. لازم است قبل از بررسی ارز دیجیتال چیا کمی در مورد این که بازار ارز دیجیتال در حال حاضر دارد چه مسیری را دنبال می کند، صحبت کنیم.

 

ارز دیجیتال و گسترش روز افزون آن

در مورد پیدایش ارز های دیجیتال و اینکه از کجا آمده اند و چگونه کار می کنند داستان ها و قصه های زیادی وجود دارد که احتمالا تاکنون تعدادی از آنها را شنیده اید. ارز های دیجیتال یا همیان کریپتوکارنسی ها یک نمونه کامل تر از پول های الکترونیکی یا کریپتوگرافی ها بودند که ایده آن با فروپاشی اقتصادی آمریکا و اروپا در سال ۲۰۰۸ مطرح شد و اولین بار ساتوشی ناکاموتو، یک هویت ناشناس، اولین ارز دیجیتال را به نام بیت کوین منتشر کرد.

کریپتوکارنسی چیست

بیت کوین در زمان انتشار آن خیلی جدی گرفته نشد و تقریبا تا دو سال بعد از آن معامله ای با این ارز صورت نگرفت. اما این ارز مسیر گسترش را دنبال می کرد  و توانست در دو سال بعد به یک اسطوره تبدیل شود و ارز های دیگری نیز با پیروی از آن تولید و ارائه شدند. خالق بیت کوین در اولین بلاک از بلاک چین این ارز، یک پیام را به صورت مخفی برای کسانی که این ارز را دنبال می کنند قرار داد. پیام تیتر اول روزنامه تایم در یکی از نسخه های سال 2008 بود که در آن رئیس خزانه داری آمریکا از اختصاص بسته های حمایتی برای آسیب دیدگان بحران اقتصادی خبر می داد. منظور از این بلاک این بود که این ابزار برای این ارائه شده است تا یک کمک برای بشریت باشد.

کمکی که می تواند تمامی سیستم های مالی و بانکداری که تاثیر مستقیم روی اقتصاد جهانی دارند و به نوعی مانع از جابجایی پول به صورت راحت در سراسر دنیا هستند، را براحتی دور بزند و یک بازار معامله آزاد را در اختیار بشریت قرار دهد که هر کس بتواند هر پرداختی را بدون هیچ محدودیت سیاسی انجام دهد. این سیستم در چند سال گذشته گسترش بسیار بالایی داشت و پیشرفت های خوبی هم داشته است.

تقریبا می توان گفت که بازار کریپتوکارنسی اکنون تبدیل به یک بازار مستقل از سایر ارگان ها شده است و معاملات مربوط به خود را دارد و هر کسی می تواند براحتی با چند کلیک ساده در آن فعالیت کند. ارز دیجیتال که قرار بود برای پرداخت به جای پول مورد استفاده قرار گیرد، اکنون به مرحله ای رسیده است که خود به عنوان یک کالای ارزشمند خرید و فروش می شود و تا متداول تر شدن و به عنوان یک مرجع شناخته شدن آن راه زیادی باقی نمانده است.

ارز های دیحیتال

ظاهرا ما در آستانه یکی دیگر از تحولات بزرگ اقتصادی در تاریخ بشر قرار داریم و دوره ای که ما در آن زندگی می کنیم ممکن است دوره ای باشد که بشر از یک سیستم قدیمی مالی به سیستم جدید خود مهاجرت کرده و همان اتفاقی که در ۹۰۰ سال قبل با ظهور پول های کاغذی به جای طلا افتاد اکنون نیز در حال رخ دادن باشد. جا ماندن از این بازار بزرگ می تواند شما را از رشد های عظیم اقتصادی باز دارد. البته باید توجه داشته باشید که رفتار های پر خطر و اشتباه در این زمینه خیلی از افراد را به پرتگاه های بزرگ پرت کرده است. ارز دیجیتال چیا یکی از ارز هایی است که می توان آن را تکنولوژی نسل سوم ارز های دیجیتال دانست که به تازگی منتشر شده است و در ادامه به طور موردی در مورد ارز دیجیتال چیا و شبکه چیا صحبت خواهیم کرد.

 

ارز دیجیتال چیا چیست

هزاران ارز دیجیتال در حاضر وجود دارد که در دسترس عموم بوده و هزاران ارز دیگر نیز در صف، صرافی ها قرار دارند و منتظرند تا عرضه شوند و در اختیار کاربران قرار بگیرند. ارز دیجیتال چیا یکی از ارز هایی است که به تازگی توانسته است عرضه شود و به صورت عمومی در دسترس همگان قرار بگیرد.

ارز دیجیتال چیا چیست

این ارز که خود را با شعار ارز دوستدار محیط زیست معرفی کرده است در واقع سیستم کاری بر مبنای ماینینگ (برای اطلاعات بیشتر به مقاله ماینینگ چیست مراجعه کنید) که در خیلی از ارز های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد، مصرف انرژی زیادی دارد و تا جایی پیش رفته است که تقریبا ۲ درصد از کل گاز های گلخانه ای تولید شده توسط بشر به ماینر ها اختصاص دارد. اما ارز دیجیتال چیا اینطور نیست و از تکنیک هایی کم مصرف برای اینکار استفاده می کند.

ارز دیجیتال چیا که در سال ۲۰۲۱ توانست به صورت عمومی ارزه شود و با نماد XCH شناخته می شود یکی از ارز هایی است که توسط برام کوهن ارائه شده است. این برنامه نویس آمریکایی پیشتر نیز بویت تورنت را ارائه داده بود که یک ارز با قیمت پایین بود و بمبنای شبکه ترون عرضه گردید و تونست خود را در مدت کوتاهی به رده های بالای جدول مبادلات ارز های دیجیتال برساند و به جمع ده ارز دیجیتال برتر و پر معماله راه پیدا کند.

ارز دیجیتال چیا نیز ارز دیگر این برنامه نویس با استفاده از الگوریتم جدیدی که بر مبنای ذخیره سازی بود رشد نسبتا خوبی داشت و با توجه به قیمت بالایی که داشت (در حدود ۸۷۷ دلار در زمان عرضه اولیه) رشد خوبی را برای خود رقم زد و تقریبا از افت و خیز های بازار در امان بود. ارز دیجیتال چیا یکی از ارز هایی است که توانست ساختار سنتی ارز های دیجیتال را بشکند و الگوریتمی را که تقریبا از زمان عرضه بیت کوین ثابت مانده بد به طور کلی تغییر دهد.

ارز دیجیتال چیا از یک الگوریتم جدید به نام Proof of Space برای بلاک چین خود استفاده می کند که بر خلاف الگوریتم های دیگر مصرف انرژی بسیار کمتری داشته و بر اساس ذخیره سازی عمل می کند. در ادامه این مطلب در مورد اینکه ساز و کار عملکرد ارز دیجیتال چیا چیست و چرا آن را دوست دار محیط زیست می نامند بیشتر صحبت خواهیم کرد

 

مکانیزم کار ارز دیجیتال چیا چیست

از سال ۲۰۰۸ که برای اولین بار بیت کوین معرفی شد، ارز های دیجیتال زیادی عرضه شده اند. بیشتر این ارز ها بر پایه همان تکنیک هایی که بیت کوین استفاده می کرد کار می گردند. شبکه اتریوم شبکه دیگری بود که بعد از بیت کوین معرفی شد و اکنون می توان گفت که محبوبیت این شبکه به اندازه ای بالا رفته است که خیلی از این ارزهای دیجیتال و توکن ها روی آن قرار بگیرند. مکانیزم کارکرد این ارز های دیجیتال تقریبا یکسان بوده و از همان روش ها استفاده می کردند. اما تغییراتی در الگوریتم های آنها ایجاد شد، که در ارز دیجیتال چیا این تغییرات به اوج خود رسیده است.

روش کار ارز دیجیتال چیا

برای درک بهتر این تغییرات و بررسی معماری ارز دیجیتال چیا لازم است که در ابتدا در مورد اینکه سایر ارز ها و این که تکنیک ماینینگ چگونه کار می کند، یک توضیح مختصر داشته باشیم. بیت کوین با یک الگوریتم پیچیده برای بلاک چین خود منتشر شد. دستگاه هایی به نام ماینر که توان پردازشی بالایی داشتند، محاسبات پردازشی را انجام می دادند و این محاسبات ریاضی در بلاک چین بیت کوین قرار می گرفتند. بلاک چین بیت کوین نیز وظیفه حفاظت از تراکنش ها و تایید صحت آنها را بر عهده داشت. ماینر هایی که این کار را انجام می دادند و در واقع از داده ها محافظت می کردند، در ازای خدمات خود بیت کوین می گرفتند. به اینصورت بود که ماین کردن ارز دیجیتال انجام می شد. در صورتی که به اطلاعات تکمیلی در این زمینه نیاز دارید می توانید سری به مقاله ماینینگ چیست بزنید.

الگوریتمی که می توانست تعیین کند که چه ماینری چه میزان کار کرده است، الگوریتم POW یا همان Proof of work نام داشت که تایید می کرد که بلاک توسط کدام ماینر ایجاد شده است. بعد از گذشت مدتی الگوریتم دیگری مطرح شد که Proof of Stake نام دارد. در این سیستم سود دهی برای کسانی فراهم می شد که مقداری از ارز دیجیتالی را خریداری کرده و آن را Stake می کردند. روند Stake کردن به این صورت بود که شما ارز را خریداری کرده و آن را در کیف پول خود نگه می داشتید. همین کار باعث می شد تا شما با حمایت از این ارز دیجیتال سود خود را دریافت کنید.

 

روش کار الگوریتم PoS

ارز دیجیتال چیا یک الگوریتم جدید به نام Proof of Space ارائه کرد. در این الگوریتم جریان کمی متفاوت می باشد و روند استخراج و تشکیل بلاک ها تا حدودی شبیه به الگوریتم های اثبات کار یا همان POW است اما با یک تفاوت عمده. در اینجا صرفا ذخیره سازی انجام می گیرد، و به جای اینکه داده های بلاک ها با پردازش های سنگین و با مصرف انرژی بالا تولید شوند، بر اساس ذخیره سازی تولید می شوند.

الگوریتم POS

در الگوریتم اثبات ذخیره سازی، داده ها در هارد دیسک ها و HDD ها ذخیره شده و هر 100 گیگا بایت داده یک پلات را می سازد. هر ذخیره کننده ای که اصطلاحا به آنها کشت کننده گفته می شود، بتواند داده های بیشتری را ذخیره کند و از رسانه ذخیره سازی بهتر و پر سرعت تری استفاده کند، شانس دریافت پاداش بیشتری را خواهد داشت و به ازای این ذخیره سازی ها می تواند ارز دیجیتال چیا دریافت کند.

این الگوریتم جدید با توجه به اینکه صرف انرژی کمی داشته دوستدار محیط زیست نامیده می شود و می توان گفت که معضل مصرف انرژی را تا حدود بسیار زیادی برطرف کرده و آینده ارز های دیجیتال قطعا به سمت استفاده از این الگوریتم و مکانیزم آن گرایش پیدا می کند. اما نکته دیگری هم در مورد این الگوریتم وجود دارد و آن این است که رسانه های ذخیره سازی که اکنون در حال استفاده از آنها هستیم توان این کار را ندارند. همین امر باعث شده است تا یک بحران جدید در زمینه هارد و تامین این رسانه های ذخیره سازی ایجاد شود.

 

بحران در رسانه های ذخیره سازی

وقتی الگوریتم Proof of Space ارائه شد همه خوشحال و خندان از اینکه مصرف انرژی پایین خواهد آمد به استفاده از آن و استخراج ارز دیجیتال چیا از طریق ذخیره کردن پلات ها روی هارد های HDD و همینطور SSD از طریق رسانه های ذخیره سازی سطح بالا پرداختند. اما یک مشکل اساسی و ریشه ای در مورد این رسانه های ذخیره سازی وجود داشت. ظاهرا زمانی که دانشمندان و توسعه دهندگان فعال در فضای ذخیره سازی در حال درگیری برای بالا بردن توان پردازشی و همینطور سرعت این نوع از دستگاه ها بودند، فراموش کرده بودند این مورد را در نظر بگیرند که باید برای داده هایی که کپی گرفتن از آنها زیاد است و ورودی و خروجی بالایی روی دیسک ها وجود دارد فکری بکنند.

مشکل هارد در استخراج ارز دیجیتال چیا

البته باید گفت که آنها کاملا حق داشتند و داده ای که این مورد در مورد آن صدق می کرد اصلا از هارد دیسک برای ذخیره سازی آن استفاده نمی شد و در رم سیستم و یا حافظه های ثبات ذخیره سازی میشد. اما با ورود این الگوریتم به عرصه جهانی و گسترش استفاده از آن، رم ها کفاف این نوع از داده های پر حجم را با توجه به میزان حافظه بالیی که نیاز داشتن، نمی دادند و HDD ها برای این ذخیره سازی به کار گرفته شدند. استفاده بیش از اندازه این روش ماینینگ از هارد ها باعث می شود یه هارد SSD که برای کارکردن بین 5 تا 10 سال ساخته شده است حتی تا دو ماه هم دوام نیاورد.

این مشکل باعث شد تا درخواست برای رسانه های ذخیره سازی بالا برود و تا جایی پیش برود که خیلی از تولیدکنندگان و فروشندگان از پس درخواست برای این نوع از رسانه های ذخیره سازی بر نیایند. نوع هارد و اینکه از چه معماری ای استفاده کرده باشد و ظرفیت آن چقدر باشد در مدت زمانی که می تواند برای شما کار ماینینگ را به این روش را انجام دهد و ارز دیجیتال چیا را استخراج کند، تاثیر خیلی زیادی دارد.

معمولا مدت زمانی که یک هارد ۲ ترابایتی برای شما کار خواهد کرد در حدود دو برابر زمانی خواهد بود که یک هارد یک ترابایتی می تواند کار استخراج ارز دیجیتال چیا را انجام دهد. همینطور SSD ها قدرت خیلی بیشتری در این زمینه دارند و مدت دوام آوردن آنها در این کار بسیار بیشتر از انواع هاردهای HDD و هارد هایی است که هنوز از هد ها و دیسک های چرخشی برای این کار استفاده می کنند.

توجه داشته باشید که رسانه ذخیره سازی ای که برای این کار استفاده می کنید بعد از مدتی از کار خواهد افتاد و اینکه شما باید پلات های ۱۰۰ گیگابایتی را در آن ذخیره کرده و آزاد کنید. در این ذخیره سازی شما هم باید از نظر هارد موراد مصرفی زیادی را داشته باشید، و هم از نظر ترافیک شبکه یک ترافیک بسیار بالا را مصرف خواهید کرد که اختلال در آن می تواند باعث پایین آمدن بازدهی شما شود. این موراد باعث شده است تا استخراج ارز دیجیتال چیا کار سختی به نظر برسد اما باید گفت که به هیچ وجه اینطور نیست و شما می توانید با استفاده از تکنیک های موجود به سادگی این کار را انجام دهید. در ادامه این مطلب به روش های راحتی که برای استخراج ارز دیجیتال چیا مورد استفاده قرار می گیرد می پردازیم.

 

جدید ترین روش ها برای استخراج ارز دیجیتال چیا

ارز دیجیتال چیا یکی از ارز های خوب و خوش قیمت است که ماین کردن و استخراج آن می تواند سود خوبی را برای شما داشته باشد. اما همانطور که دیدیم نقطه ضعف های بزرگی در سیستم استخراج ارز دیجیتال چیا وجود دارد که هزینه ها را بالا برده و همینطور تضمین بازدهی آن به شدت دشوار می باشد. اجازه دهید کمی در مورد شرایط ایده آل برای استخراج این ارز فکر کنیم!

بهترین روش استخراج ارز دیجیتال چیا

بهترین کار برای استخراج این ارز این است که شما هارد هایتان را در تعداد بالا و با ظرفیت های بالا استفاده کنید که هم دیرتر خراب شوند و هم این ظرفیت بالا از قیمت کلی ای که می پردازید کمتر شده و یک بالانس قیمتی خوب را برای شما فراهم کند. با این کار شما یک معیار بزرگ از هزینه هایی که باید برای استخراج ارز دیجیتال چیا بپردازید حذف کرده اید. از طرفی باید تعداد این هارد ها را نیز بالا ببرید. هر چه تعداد هارد های شما بالاتر باشد، استخراج بهتر انجام می شود. در نظر داشته باشید که تعمین این مورد هزینه ای هنگفت را برای شما خواهد داشت پس باید فکر آن را نیز بکنید.

پس تا اینجای کار گفتیم که باید هارد های با ظرفیت بالا را در تعداد وسیع به کار ببرید. اما اگر این کار را بکنید نیروی برق آنها دوباره برای شما یک معضل می شود. از طرف مورد اصلی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید این هارد ها را با اتصال به استخر های استخراج پر کنید. برای دانلود پلات ها نیازمند شبکه خواهید بود و اینترنتی که بتواند در لحظه همه هارد های شما را مشغول نگه دارد، کمی رویایی و دور از انتظار است. پس راه حل چیست!؟

اگر دقت کرده باشید، شرایطی مانند تعداد بالای هارد های با ظرفیت زیاد، انرژی برق تامین شده، و اینترنت پر سرعت المان های آشنایی به نظر می رسد! در واقع همه اینها از ویژگی های دیتاسنتر ها هستند و تمامی این دردسر هایی که از آنها یاد کردم و برای تامین آنها دچار مشکل شده بودیم برنامه یک روز عادی در یک دیتاسنتر می باشد. اگر با این مورد که دیتا سنتر ها چه هستند و چه کاری را برای شما انجام می دهند آشنایی ندارید می توانید به مقاله دیتا سنتر چیست مراجعه کنید.

روش نوین استخراج ارز دیجیتال چیا در واقع این امکان را برای علاقه مندان به استخراج ایجاد می کند که با استفاده از سرور های استخراجی که دارد. عملیات پر سود استخراج ارز دیجیتال چیا را به سادگی انجام دهند، در حالی که از دردسر هایی که گفته شده دور باشند. دیتاسنتر ها این قابلیت را دارند تا با استفاده از سرور های بزرگ، عدم محدودیت انرژی، فضای ذخیره سازی بزرگ که می تواند حتی از دستگاه های استوریج نیز تامین شود که قابلیت بسیار بهتری دارند، می توانند در این کار به شما کمک کنند.

برای استفاده از این خدمات می توانید از سرویس های سرور ماینر رمز ارز استفاده کنید تا به امکاناتی ویژه با قیمتی استثنایی دسترسی داشته باشید.

استخراج راحت ارز چیا

 

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل و جامع ارز دیجیتال چیا پرداختیم و دیدیم که این ارز جدید چگوه با معرفی الگوریتمی تازه به نام Proof of Space توانسته است یک شرایط جدید را برای استخراج ایجاد کند که در واقع در اینجا به جای ماین کردن ارز دیجیتال چیا به آن کِشت کردن می گویند. اما با توجه به شرایطی که برای دستگاه های ذخیره ساز یعنی همان هارد ها وجود دارد، پر و خالی شدن های دائمی و سنگین می تواند عمر 10 ساله یک هارد دیسک را به دو ماه کاهش دهد. از این رو بهتر است برای استخراج ارز دیجیتال چیا از سرویس های دیتاسنتری که کاملا برای اینکار مناسب است و شما را از دردسر هایی که ایجاد می شود دور می کند استفاده کنید. دقت داشته باشید که با استفاده از این سرویس ها می توانید به راحتی و بی هیچ دردسری از مزایای استخراج و بدست آوردن این رمز ارز 800 دلاری لذت ببرید.

این مقاله برای شما مفید بود؟
بلهخیر

دیدگاهتان را بنویسید

Solve : *
13 + 6 =