دامنه رایگان از کجا پیدا کنیم؟ دروغ‌ ها و واقعیت‌ ها

دامنه رایگان
خرید هاست
آموزش های دامنه

نام ‌دامنه همان آدرسی است که افراد برای دسترسی به وب‌سایت شما، به آن نیاز دارند و بنابراین انتخاب یک نام دامنه جذاب می‌تواند تاثیر زیادی در جذب کاربران و بازدیدکنندگان داشته باشد. پس از انتخاب نام دامنه مورد نظر خود، حال باید از دسترس بودن آن مطمئن شوید. برای انجام اینکار باید به پایگاه‌داده Whois مراجعه کنید، جایی که می‌توانید در آن اطلاعات مالک فعلی، تاریخ انقضا و یا در دسترس بودن نام دامنه مورد نظر خود را مورد بررسی قرار دهید. با اینکه خرید دامنه هزینه چندانی ندارد اما با این حال عده‌ای ترجیح می‌دهند از دامنه‌های رایگان استفاده کنند. برخی شرکت‌ها همراه با خرید سرور‌مجازی و یا خرید هاست یک دامنه‌ رایگان هم به شما تحویل می‌دهند. اما خب بازهم یک‌سری افراد به دلایل مختلف به دنبال دامنه‌های کاملا مستقل و رایگان هستند. اما واقعا چنین چیزی ممکن است؟ تا چندی پیش یک‌سری دامین با پسوندهایی مانند tk. وجود داشت که می‌توانستید به صورت ۱۰۰٪ رایگان از آنها استفاده کنید اما متاسفانه اخیرا استفاده از آنها به طور موقت امکان‌پذیر نیست. اما یک دامنه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا به دامین نیاز داریم؟ آیا می‌توانیم دامنه‌هایی مانند ir، .com. و org. را به صورت رایگان دریافت کنیم؟ آیا دامنه‌های رایگان امن هستند؟ ما به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد، پس تا انتهای مقاله با همراه بمانید.

یک دامنه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

انتخاب نام دامنه به مانند انتخاب نام شرکت است و نیاز به دقت و بررسی زیادی دارد. نام دامنه شما نمایانگر هویت کسب‌وکار شما در فضای وب بوده و اولین چیزی است که بازدیدکنندگان وب‌سایت شما آن را می‌بینند (مانند ویترین فروشگاه). در ادامه با مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب نام دامنه رعایت کنید، آشنا می‌شوید.

دامنه سطح بالا

  • تا حد امکان از دامنه‌های سطح بالا (مانند .com) استفاده کنید.
  • نام‌دامنه‌ای را انتخاب کنید که حفظ و تایپ کردن آن آسان باشد.
  • از نام دامنه مشابه با سایر کسب‌وکارها استفاده نکنید.
  • نام دامنه باید شامل کلیدواژه‌هایی مرتبط با کسب‌وکار شما ‌باشد.
  • از یک پسوند مرتبط با نام دامنه و حوزه کاری خود استفاده کنید.
  • نام دامنه بهتر است تا حد امکان کوتاه باشد.
  • از اعداد و همچنین علامت‌هایی مانند خط فاصله استفاده نکنید.
  • نام دامنه نباید غلط املایی داشته باشد.

مزایای داشتن دامنه کدامند؟

شاید از خودتان بپرسید که چرا اصلا باید دامین بخریم. خب دلایلی مختلفی برای انجام اینکار وجود دارد. همانطور که می‌دانید، بدون وجود دامنه و البته هاست، امکان راه‌اندازی هیچ وب‌سایتی وجود ندارد. برای حضور در دنیای وب و معرفی کسب‌وکار خود به دیگران باید قبل از انجام هر کاری، یک نام دامنه خریداری کنید. داشتن نام دامنه، وب‌سایت و آدرس‌ ایمیل شرکتی (مانند [email protected])، ظاهر حرفه‌ای‌تری به کسب‌و‌‌کار شما می‌دهد. منحصربه‌فرد بودن نام‌های دامنه، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آنها می‌باشد و این یعنی هیچ دو فرد یا شرکتی را نمی‌توانید پیدا کنید که نام دامنه‌ مشابهی داشته باشند. علاوه‌براین، انتخاب یک دامین جذاب و سطح بالا می‌تواند تاثیر زیادی بر رشد کسب‌وکار شما بگذارد. اگر هنوز اقدام به ثبت دامنه و در کل راه‌اندازی وب‌سایت برای کسب‌وکار خود نکرده‌اید، در این صورت بهتر است زودتر دست به کار شوید و از رقبای خود عقب نمانید.

آیا می‌توانیم دامنه‌هایی مانند com. را به صورت رایگان دریافت کنیم؟

جواب منفی است. دامنه‌های سطح بالا (دامنه سطح بالا یا TLD به بخش پایانی هر دامنه می‌گویند) مانند com ، .org. و ir. رایگان نیستند و به شرکت‌هایی که ادعای ارائه کاملا رایگان چنین دامنه‌هایی را می‌کنند، به هیچ وجه اعتماد نکنید زیرا اگر اینگونه بود تمام شرکت‌های ثبت و یا فروش دامنه ورشکست می‌شدند. البته با خرید هاست از برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ می‌توانید برای مدتی مشخص (معمولا یکسال)، یک نام دامنه رایگان دریافت کنید اما در مجموع هیچ شرکتی به صورت مستقل دامین سطح بالای رایگان به مشتریان خود ارائه نمی‌دهد.

آیا بهتر است از دامنه رایگان استفاده کنیم یا نه؟

دامنه‌های مبتنی بر freenom

دامنه رایگان نیز به مانند هر خدمات دیگری دارای مزایا و معایبی است. مهم‌ترین مزیت‌ چنین دامنه‌هایی این است که هیچ هزینه‌ای برای آنها پرداخت نمی‌کنید. علاوه‌براین دامنه‌های رایگان اغلب پس از ثبت نام فورا در اختیار شما قرار می‌گیرند. اگر توسعه‌دهنده وب هستید، در این صورت می‌توانید پروژه‌های خود را قبل از انتشار، در وب‌سایتی که دامین آن رایگان است، بارها مورد آزمایش قرار دهید. اما معایب چنین دامنه‌هایی کدام است؟ محدودیت زمانی یکی از معایب چنین دامنه‌هایی است و معمولا تنها برای مدت زمان معینی می‌توانید از آنها استفاده کنید. دامنه‌های رایگان علاوه‌براین چندان دوستدار سئو نیستند و این یعنی ممکن است صفحات وب‌سایت شما رتبه خوبی در SERPs کسب نکنند. یکی دیگر از معایب دامنه‌ رایگان این است که شرکت ارائه‌دهنده آن می‌تواند در هر زمانی و بدون هیچ دلیل خاصی آن را از دسترس شما خارج کند و دلیل آن روشن است، شما هیچ هزینه‌ای برای دریافت آن پرداخت نمی‌کنید. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که دامنه‌های رایگان اغلب به صورت زیر دامنه ارائه می‌شوند و همین موضوع ممکن است باعث کاهش اعتبار و اعتماد افراد به وب‌سایت شما شود.

ساختار دامنه

ارائه‌دهندگان چنین دامنه‌هایی همچنین ممکن است در ازای ارا‌ئه دامنه رایگان، شما را مجبور کنند تا در وب‌سایت خود تبلیغات بگذارید. بنابراین در کل نمی‌توان گفت که آیا دامین رایگان خوب است یا نه و این کاملا به شما و استفاده‌ای که قرار است از دامنه خود بکنید، بستگی دارد. به عنوان مثال اگر قصد دارید برای کسب‌وکار خود یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید، در این صورت بهتر است از یک دامنه پولی استفاده کنید.

کدام وب‌سایت‌ها ساب‌دامین یا دامنه رایگان یا ارزان ارا‌ئه می‌دهند؟

۱. وب‌سایت Freenom.com

وب‌سایت freenom

وب‌سایت Freenom یکی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌هایی است که از طریق آن می‌توانید یک دامین کاملا رایگان دریافت کنید. دامنه‌های رایگان Freenom شامل پسوندهای ml, .ga, .cf, .gq. و tk. می‌شوند، اما متاسفانه طبق اعلام وب‌سایت Freenom تمام این دامنه‌ها به دلیل مشکلات مرتبط با DNS از ماه ژانویه ۲۰۲۳ به صورت موقت از دست خارج شده‌اند. بنابراین اگر قصد استفاده از چنین پسوندهایی را دارید، باید فعلا منتظر بمانید.

۲. وب‌سایت Googiehost.com

وب‌سایت googiehost

Googiehost یکی از دیگر وب‌سایت‌هایی است که به کاربران خود یک زیردامنه و هاست رایگان ارائه می‌دهد. با استفاده از پلن هاستینگ رایگان این وب‌سایت، یک گواهینامه SSL، ایمیل شرکتی و پهنای باند ۱۰۰ گیگابایتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. زیردامنه‌های رایگان این شرکت شامل ۲ پسوند دائمی cu.ma. و thats.im. می‌شوند. این وب‌سایت دامین رایگان ارائه نمی‌دهد اما اگر قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت شخصی دارید و یا می‌خواهید وب‌سایت‌های خود را قبل از انتشار در وب‌سایت اصلی مورد آزمایش قرار دهید، Googiehost گزینه مناسبی است.


۳. وب‌سایت Biz.nf

وب‌سایت biz-nf

با مراجعه به وب‌سایت Biz.nf می‌توانید پلن هاستینگ و ساب‌دامین‌ رایگان با پسوند c1.biz. دریافت کنید. البته تعداد دامنه‌های رایگانی که می‌توانید استفاده کنید، به نوع پلنی که انتخاب می‌کنید، بستگی دارد.

همانطور که مشاهده کردید، امکان دریافت دامنه‌های ml , .ga, .cf, .gq. و tk. نه تنها در وب‌سایت Freenom بلکه در سایت‌های دیگر مانند getfreedomain.name و dot.tk نیز فعلا وجود ندارد اما همچنان وب‌سایت‌هایی وجود دارند که می‌توانید از آنها ساب‌دامنه و هاست رایگان (مانند Profreehost) دریافت کنید. در ضمن از طریق صفحه کدهای تخفیف سایت namecheap که به صورت ماهانه ارائه می‌شود و همچنین عضویت در این وب‌سایت و دریافت ایمیل، می‌توانید تا ۹۷ درصد تخفیف ثبت و انتقال دامنه دریافت کنید. شما با استفاده از VPN و از کشور ایران و بدون احراز هویت نیز می‌توانید به راحتی در این وب‌سایت عضو شده و از این تخفیف‌ها استفاده کنید.

کد تخفیف namecehap

اگر نوع پسوند دامین برایتان مهم نیست، می‌توانید یک دامنه ir. خریداری کنید که هزینه سالیانه آن تنها چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است که از نظر ما ارزشش را دارد.

آیا دامنه رایگان امن است؟

امنیت دامنه

دامنه‌های رایگان اغلب چندان امن نیستند و ممکن است در صورت استفاده از آنها مورد حملات سایبری مانند فیشینگ قرار بگیرید. در صورت هک شدن وب‌سایت شما، این احتمال وجود دارد که نتوانید هیچ وقت دوباره آن را بازیابی کنید و شما نه تنها دسترسی به داده‌های وب‌سایت خود را از دست خواهید داد بلکه ممکن است افراد مهاجم از وب‌سایت شما استفاده‌های غیر قانونی کنند. از طرف دیگر، شما هیچ هزینه‌ای بابت بدست آوردن چنین دامنه‌هایی نمی‌کنید، بنابراین شرکت یا وب‌سایت ثبت کننده دامین ممکن است به منظور جبران هزینه‌های خود، اطلاعات شما را به صورت غیر قانونی در اختیار اشخاص ثالث قرار دهد. بنابراین قبل از استفاده از دامنه یا زیردامنه رایگان، با دقت در مورد وب‌سایت ارائه‌دهنده آن تحقیق و شرایط آنها در مورد ارائه دامنه را مطالعه کنید. علاوه‌براین، به منظور جلوگیری از بین رفتن احتمالی داده‌های وب‌سایت خود، حتما از آن یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که شما هیچ وقت نمی‌توانید مالک یک دامین رایگان شوید و چنین دامنه‌هایی به صورت موقت در اختیار شما قرار می‌گیرند. بنابراین توصیه می‌شود که تا حد امکان به جای دامنه‌های رایگان، از دامنه‌های ارزان قیمت استفاده کنید.

منابع: Quicksprout و Wpbeginner

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها