تفاوت هاست ابری و اشتراکی چیست

تفاوت هاست ابری و اشتراکی
خرید هاست
میزبانی وب

 سرویس پر اسم و رسم همان اشتراکی چیست

انواع مختلفی از هاست ها وجود دارد که می توان تفاوت های اصلی آن ها را در نوع معماری و سیاست هایی که برای استفاده از سرور آنها به کاربران ارائه می شود، دسته بندی کرد. هاست اشتراکی، متداول ترین نوع هاست است که در واقع یک هاست ایده آل بوده و معمولا بر مبنای سیستم عامل های لینوکس و ویندوز و به صورت هاست لینوکس و هاست ویندوز ارائه می شود. بزرگترین نکته ای که در مورد هاست اشتراکی باید به آن توجه داشته باشید، اشتراکی بودن منابع آن است.

به این صورت که در هاست اشتراکی یک سرور قدرتمند با استفاده از شبیه ساز ها و برنامه هایی که برای اینکار طراحی شده اند به تعداد زیادی هاست با منابع پایین تر تقسیم می شوند که می تواند یک فضای ذخیره سازی برای نگهداری از فایل های سایت، یک وب سرور برای پاسخگویی به درخواست ها و یک اکانت کنترل پنل که شما می توانید با استفاده از آن منابع هاست و دامنه یا دامنه های خود را مدیریت کنید.

هاست اشتراکی چیست

اصلی ترین نکته ای که در مورد اسن هاست وجود دارد این است که شما منابع سرور را با سایر سایت های دیگر به صورت اشتراکی استفاده می کنید و نمی توان گفت که برای منابع سایت شما تضمینی وجود دارد. به این دلیل که آنچه که در این تخصیص منابع مهم است، تعداد کاربرانی است که در حال حاضر در حال استفاده از کل سایت های موجود روی سرور هستند. از ویژگی های اصلی این نوع از هاست می توان به قیمت مناسب آن اشاره کرد که می تواند در زمان راه اندازی سایت برای شما واقعا ایده آل باشد.

اکنون که می دانیم هاست اشتراکی چیست وقت آن رسیده است تا در ادامه بحث تفاوت هاست ابری و اشتراکی به معرفی هاست های ابری بپردازیم و ببینیم که در هاست ابری با چه چیزی طرف هستیم.

هاست ابری چیست

تا ایجای کار دیدیم که هاست اشتراکی یا همان معمولی چیست و اکنون برای درک تفاوت هاست ابری و اشتراکی لازم است در مورد هاست ابری و چگونگی ساختار آن نیز کمی توضیح دهیم.

در سرویس هایی که به صورت هاست ابری ارائه شده اند، فلسفه هاست ثابت بوده و تغییری خاصی ندارد. یعنی دقیقا این هاست هم فضای ذخیره سازی ای است که شما با استفاده از آن این امکان را خواهد داشت که سایت خود را روی آن آپلود کرده و این فضای ابری وب سرور و کنترل پنل شما را هم تامین خواهد کرد و سایت شما دقیقا مانند هاست اشتراکی راه اندازی خواهد شد. اما با دو تفاوت عمده و بزرگ.

اولین تفاوت هاست ابری و اشتراکی این است که در هاست های ابری شما تضمین منابع دارید و وقتی که به عنوان مثال شما 4 گیگابایت رم و 2 هسته پردازشی دارید، این منابع به صورت تضمین شده و اختصاصی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. البته ماهیت ابری به هیچ عنوان با اختصاصی بودن سازگاری ندارد و شما از یک ابر یا کلود استفاده می کنید. اما این منابع برای سایت شما تضمین شده می باشد و تمام و کمال در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

هاست ابری جیست

مورد دوم که به صورت ضمنی هم به آن اشاره کردیم، ماهیت ابری سایت شما می باشد. در هاست های ابری شما یک فضای ذخیره سازی روی ابر را دارید. ابر ها واحد های پردازشی غول آسا و بزرگی هستند که از چندین دیتاسنتر در جاهای مختلف تشکیل شده اند و در هر لحضه بهترین خدمات موجود را از طریق نزدیکترین سرویس دهنده به کاربران خود ارائه می کنند. در این حالت، شما قادر خواهید بود تا از اطلاعات خود به صورت بهینه استفاده کنید و خود ابری بودن این هاست نیز می تواند یک مزیت بزرگ برای استفاده کنندگان از آن باشد.

در مورد هاست های ابری و این موضوع که ابر ها چه هستند می توانید به مقاله “ رایانش ابری ” مراجعه کنید. اکنون که هر دو نوع از هاست را بررسی کرده ایم تا حدودی نسبت به تفاوت هاست ابری و اشتراکی اطلاع پیدا کرده ایم و متوجه این موضوع شده ایم که جریان از چه قرار است. اکنون به بررسی موردی این تفاوت ها خواهیم پرداخت.

تفاوت هاست ابری و اشتراکی کجاست

به صورت کلی می توان گفت که بزرگترین تفاوت همان نوع پیاده سازی است که در مورد آن مفصلا صحبت کردیم، وگرنه در فلسفه هاست و کاری که قرار است انجام دهد هیچ تفاوتی ایجاد نشده است. اما همین استراتژی و روش پیاده سازی و به میان آمدن یک عنصر فوق العاده به نام کلود (Cloud) یا همان ابر توانسته است تفاوت هاست ابری و اشتراکی را به طرز وحشتناکی بالا ببرد. در ادامه به بررسی تک تک این موارد خواهیم پرداخت:

Uptime هاست

یکی از اصلی ترین مواردی که در مورد یک هاست وجود دارد آپتایم سایت شما می باشد که در واقع به این معنی است که سایت شما چه مدت زمانی بالا خواهد بود. این بالا بودن به این معنی است که برای کاربران در دسترس بوده و اگر کسی به آن مراجعه کند با ارور های مختلفی که از طرف هاست می باشد مواجه نشود. معمولا زمان آپتایم را با به صورت درصدی معرفی می کنند که عموما 99.99 درصد می باشد و هر چه این مقدار به 100 نزدیکتر باشد، به این معنی است که سایت شما بهتر کار می کند.

در مقاله “ تست آپتایم سایت ” به صورت کامل به بررسی این موضوع و روش هایی که برای اندازه گیری آن وجود دارد پرداخته ایم و در صورتی که می خواهید در مورد این موضوع مهم بیشتر بدانید می توانید به این مقاله مراجعه کنید. اما آنچه که در اینجا مهم است این است که تفاوت هاست ابری و اشتراکی از نظر آپتایم می تواند بسیار بالا باشد.

تفاوت هاست ابری و معمولی از نظر آپتایم

در خیلی از سرور های شلوغ مربوط به هاست های اشتراکی شما بعضا با سرویس هایی سر و کار خواهید داشت که آپتایم آنها به شما 99.99 معرفی می شود که وقتی آن را با روش هایی مثل استفاده از UptimeRobot کنترل می کنید، متوجه خواهید شد که این مقدار حتی تا دو درصد هم از آنچه که فکر می گردید پایین تر است و این به معنی فاجعه است. برای درک عمق این فاجعه باید به این موضوع توجه داشته باشید که معمولا داون شدن سایت شما در ساعات پر بازدید اتفاق می افتد و اگر کاربری که آن را با هزار زحمت از یک بازدید کننده ساده به یک مشتری تبدیل کرده اید  در این لحظه وارد شده و با مشاهده سایت خراب خرید خود را در جای دیگری ثبت کند قطعا متضرر خواهید شد.

در اینصورت است که این هاست اشتراکی آسیب بزرگی به شما زده است. اما در هاست ابری مدت زمان Uptime تقریبا صد می باشد. مورد دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که هاست ابری به دلیل استفاده از چند سرور به صورت همزمان، آپتایم سایت شما را حتی در خرابی تجهیزات نیز بالا نگه می دارد. اما در هاست های معمولی که به روش های قدیمی پیکر بندی می شوند خرابی یک روتر، استوریج و یا هر المان سخت افزاری دیگری از این دست می تواند منجر به داون شدن های طولانی مدت شود.

قدرت پردازشی

عموما در پردازش های ابری و رایانش ابری به دلیل استفاده از منابع مختلف و چندین سرور به صورت همزمان قدرت و کیفیت پردازش هایی که اتفاق می افتد بسیار بالاتر خواهد بود. به این صورت که شما اگر یک هاست ابری با منابع یکسان را با یک هاست اشتراکی مقایسه کنید متوجه خواهید شد که کیفیت سرویس های ابری بهتر است. اما دلیل این موضوع چیست!؟

تفاوت هاست ابری و معمولی در قدرت پردازشی

وقتی شما از یک هاست اشتراکی معمولی استفاده می کنید، تمام پردازش های سایت شما توسط یک هسته پردازشی خاص (می تواند بیشتر از یک هسته باشد اما در یک سرور قرار دارد) انجام می گیرد. این در حالی است که شما در هاست ابری ممکن است بخشی از پردازش های کاربران را از یکی از سرور ها و بخشی دیگر از پردازش ها را از سرور های دیگر به کاربران خود بدهید. در اینصورت مدت زمان انتظار برای هر کاربر پایین آمده و به طور قطع می توان گفت که کیفیت بهتری احساس می شود. شاید همان منابع پردازشی و یا حتی بعضا کمتر از آن هم استفاده شده باشد، اما باز هم کیفیتی پردازش و سرعتی که هاست ابری می تواند ارائه کند بهتر خواهد بود.

منابع ارائه شده در هر سرویس

یکی دیگر از مسائلی که در بین موراد مختلف تفاوت هاست ابری و اشتراکی می توان به آن اشاره منابعی است که هر کدام از این هاست ها در اختیار شما قرار می دهند. در کل می توان گفت که منابعی که هاست های ابری به شما ارائه می کنند تا سه برابر بیشتر از منابعی است که هاست های اشتراکی ارائه می کنند.

البته شما می توانید با استفاده از تعرفه های مختلف این منابع را کم و زیاد کنید اما به صورت پیش فرض منابع هاست ابری از هاست اشتراکی بیشتر است و همین امر هم باعث شده است تا در هزینه هایی که این نوع از هاست خواهد داشت تغییراتی داشته باشیم که در مورد آنها نیز در ادامه صحبت خواهیم کرد.

تضمین افزایش منابع

در خیلی از موارد ممکن است به یکباره ترافیک سایت شما بالا رفته و تمام منابع شما درگیر شود. این اتفاقات در زمان هایی که شما از کمپین های کلیکی و تبلیغات مختلفی برای سایت خود استفاده کرده اید کاملا طبیعی خواهد بود و این کار ها باعث می شود تا سیل عظیمی از ترافیک وارد سایت شما شود. سرویس دهی به تمامی این موارد می تواند باعث داون شدن سایت شما شود. در بسیاری از هاست ها امکانی وجود دارد که می توان با استفاده از آن منابع هاست را برای مدت محدود بالا برد.

در هاست های معمولی این اتفاق امکان پذیر بوده ولی می توان گفت که سقف آن محدود است و هاست شما نمی تواند به صورت کامل تضمین کند که سایت شما داون نشود. به این صورت که عمدتا تا ده درصد منابع کل سرور می تواند در سایتی با این شرایط سرویس دهی شود. اما در سرور ابری به هیچ وجه این موارد وجود ندارد و شما اگر از یک هاست ابری واقع استفاده کنید، می توانید منابع را بدون تغییرات اساسی تا اندازه ای بالا ببرید که پاسخگوی تمامی نیاز های شما باشد. در این حالت تعرفه های پرداخت ممکن است کمی تغییر کند اما در منابع ابری، تقریبا می توان گفت که منابع در دسترس محدودیتی نداشته و به صورت آزادانه می توانید آنها را افزایش دهید.

پس به صورت کلی در مورد تفاوت هاست ابری و اشتراکی از نظر تضمین افزایش منابع می توان گفت که در هر دو نوع از این هاست ها این اتفاق برای شما خواهد افتاد اما تضمینی که برای بالا ماندن هاست شما لازم است را صرفا از هاست ابری دریافت خواهید کرد.

قیمت

هزینه همواره یکی از مهمترین معیار هایی است که در انتخاب یک سرویس میزبانی می تواند نقش داشته باشد و می توان آن را به عنوان یک عامل تعیین کننده در نظر گرفت. اگر نگاهی به سرویس هایی که برای میزبانی و راه اندازی سایت و کسب و کار اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرند، بیاندازید، قطعا متوجه این موضوع خواهید شد که هاست ها از سایر سرویس ها مانند، سرور مجازی و یا سرور اختصاصی که امکانات فوق العاده بالاتری به شما می دهند، قیمت پایین تری دارند.

تفاوت هاست ابری و معمولی در تضمین منابع

تقریبا می توان گفت که قیمت پایین هاست توانسته است این سرویس را به عنوان یکی از پرطرفدارترین سرویس های هاستینگ و میزبانی وب تثبیت کند. اما در بین خود هاست ها نیز بسته به اینکه چه نوع هاستی را خریداری کنید و بخواهید از کدام یک از این موراد استفاده کنید، اختلافاتی بر سر قیمت وجود دارد که باید به آنها توجه داشت. هاست های اشتراکی را می توان به عنوان یکی از کم هزینه ترین و اقتصادی ترین هاست ها معرفی نمود. در حالی که هاست ابری می تواند یک سرویس با قیمت نسبتا بالا معرفی شود.

البته هاست های دیگری مانند هاست کم جمعیت و یا هاست های بهینه سازی شده مثل هاست وردپرس نیز وجود دارند که رنج قیمتی بالاتری را با توجه به کاربرد های خاصی که دارند برای خود ثبت کرده اند. اما به صورت کلی در مورد تفاوت هاست ابری و اشتراکی از نظر قیمت باید به این مورد اشاره کنیم که هاست اشتراکی یا همان هاست معمولی بسیار به صرفه تر از هاست ابری خواهد بود و هاست ابری می تواند کمی برای شما گرانتر تمام شود.

البته این در صورتی است که نخواهیم این مقایسه را با توجه به منابعی که ارائه می شود و کارایی ای که فراهم می شود بررسی کنیم. که در اینصورت باید گفت که هاست ابری باز هم از هاست های معمولی و اشتراکی پیشی خواهد گرفت.

امنیت

در مورد امنیت هاست نظرات و صحبت های مختلفی وجود دارد ولی آنچه که مسلم است این است که هر دوی این هاست ها جزو مواردی هستند که به صورت خیلی جدی از نظر امنیتی کنترل شده و این تامین امنیت یکی از مواردی است که دغدغه خیلی از هاستینگ ها می باشد. در هاست های اشتراکی یک سیاست خاص وجود دارد که روی سرور تعداد زیادی از سایت ها میزبانی می شوند پس حفظ امنیت سرور در این سرویس ها به شدت مهم خواهد بود و از همین رو خیلی از امکانات و ماژول هایی که حتی ممکن است مورد نیاز خیلی از کاربران باشد مسدود بوده و یک حمایت سختگیرانه برای حفظ جامعیت این سرور ها به عمل می آید.

در مورد سرور های ابری نیز حفظ امنیت به همان اندازه مهم خواهد بود. به طوریکه خیلی از ماژول ها مسدود شده و ابر ها از سیستم های امنیتی مدرن و نوینی برخوردارند که خیلی از آنها می توانند حملات را کنترل کرده و قبل از وقوع آن ها را پیش بینی کنند. از نظر امنیتی سیستم هایی که با استفاده از آنها هاست های ابری را پیاده سازی می کنند یک قدم جلوتر از سیستم های هاست های معمولی بوده و به طور کلی می توان در مورد تفاوت هاست ابری و اشتراکی در زمینه امنیت، هاست ابری را یک گزینه بهتر نسبت به هاست های اشتراکی و معمولی ارزیابی نمود.

مقاومت در برابر حملات

جدا از بحث امنیت سایت زمانی این مشکل پیش خواهد آمد که سایت شما دچار حملاتی مانند دیداس (جهت اطلاعات بیشتر به مقاله دیداس چیست مراجعه کنید.)، وقتی این اتفاق برای شما بیافتد سایت شما با ترافیک بیهوده ای اشغال شده و عملا امکان سرویس دهی با کاربران برای شما وجود نخواهد داشت. سیستم ها و اقدامات امنیتی مختلفی هستند که می توانند این مشکل را برای شما حل کنند.

تفاوت هاست ابری و معمولی از نظر مقاومت رد برابر حملات

اما باید دید که حل این مشکل تا چه اندازه طول خواهد کشید و برای شما چه مقدار هزینه خواهد داشت، و تا زمانی که این حملات به طور کامل خنثی شوند، تکلیف سایت شما چه خواهد شد!؟ در مورد هاست های معمولی می توان گفت که تقریبا نیم توان کاری برای سایت شما انجام داد و حملات دیداس می تواند کارایی آن را کامل از کار بیاندازد. عموما در سرویس هایی که خیلی خوب باشند و به فکر کاربران باشند، قابلیت هایی مانند استفاده از سیستم های ضد دیداسی مثل کلودفلیر (Cloudflare) را در دستور کار خود قرار می دهند.

اما در سیستم های مدیریت هاست ابری قضیه این گونه حملات متفاوت است. در ابر ها شما منابع را از چند سرور به صورت همزمان تهیه می کنید، پس اگر یکی از این سرور ها مورد حمله قرار بگیرد، سایر سرور ها بار پردازشی سایت را برعهده می گیرند، تا این حملات سریعا برطرف شود. از آنجا که ماهیت سرور ها و هاست ابری ضد اینگونه حملات است، استفاده از تکنیک های تشخیص این حملات و مسدود کردن روتر ها و سرور هایی که این بسته ها را ارسال می کنند یا همان بات نت هایی که حمله را راه اندازی کرده اند، یک امر متداول است و اینگونه از هاست ها کمترین آسیب را از این حملات می بینند.

به طور کلی می توان این نتیجه را گرفت که تفاوت هاست ابری و اشتراکی از نظر مقاومت در برابر حملات هم با برتری کامل هاست ابری پایان می یابد.

صحت سرویس ارائه شده

یکی دیگر از مواردی که می توان در تفاوت هاست ابری و اشتراکی به آن اشاره کرد این است که آیا سرویسی که با نام ابری یا معمولی خریداری می کنیم آن چیزی است که تحویل می گیریم یا خیر. در مورد هاست اشتراکی باید گفت که هاست های اشتراکی و معمولی حداقل سرویسی می باشد که شما می توانید تهیه کنید، و مطمئنا سرویس دیگری را تحت این نام به فروش نمی رسانند اما ممکن است منابع به هیچ وجه به آنچه که هاستینگ ها ادعا می کنند نرسند که البته باید در نظر داشته باشید، از یک هاستینگ معتبر سرویس خود را تهیه نمایید.

در مورد هاست ابری اما اوضاع کمی وخیم تر می باشد. وقتی صحبت از هاست ابری به میان می آید باید به این مورد توجه داشته باشیم که این سرویس را از جایی تهیه کنیم که بتواند یک هاست ابری واقعی به ما ارائه دهد. خیلی از سرویس هایی که تحت عنوان هاست ابری ارائه می شوند یک هاست ابری با استفاده از کلود ها نیستند. بلکه یک هاست اشتراکی کم جمعیت بوده که نام سرویس آن ابری است.

شاید این موضوع که نام سرور ابری است برای شما واضح نباشد. فردی را در نظر بگیرید که فامیلی او پزشک است، ولی شغل دیگری دارد، قطعا شما نمی توانید از این بنده خدا انتظار این را داشته باشید که برای شما طبابت کند. خیلی از هاستینگ های نامعتبر نیز سرویس هایی را ارائه می کنند که اسم ابری را روی آن گذاشته اند. اما در اصل همان هاست های اشتراکی بوده و اگر خیلی بخواهند به شما حال بدهند یک هاست کم جمعیت را با این نام عرضه می کنند.

اینکه بفهمیم آیا سرویسی که در حال خرید آن هستیم یک سرویس ابری واقعی بوده و بر اساس کلود می باشد تقریبا امکان پذیر نیست، اما اگر کمی شرایط مختلف مانند استفاده از سیستم های ضد حملات دیداس و یا افزایش منابع به صورت نامحدود و بدون قطعی زمان افزایش و همینطور درصد آپتایم بسیار بالا برای شما تضمین شده بود می توان گفت که شرایط اعتماد کردن به این سرویس وجود دارد.

پس در مورد تفاوت هاست ابری و اشتراکی از نظر صحت سرویسی که به شما ارائه می شود دیدیم که هاست های معمولی همان هاست اشتراکی خودمان است و تغییر چندانی نمی کند مگر از آنچه که هاستینگ به شما می گوید شلوغ تر باشد، اما در مورد هاست ابری موارد زیادی وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت و می توان گفت که یکی از مورد هایی است که باید توجه ویژه ای به آن داشت. در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد که بهتر است کدامیک از این موراد برای راه اندازی سایت خود انتخاب کنیم.

کدام سرویس را انتخاب کنیم

با بررسی تفاوت هاست ابری و اشتراکی مطمئنا یک نقطه نظر باز در مورد اینکه هر کدام از این هاست ها چه کاربرد هایی را دارند به شما ارائه شده است و اکنون متوجه این موضوع هستید که کدام یک از این هاست ها بهتر است. اما باید گفت که اگر دنبال سرویس بهتر هستید می توانید سرویس های خیلی بهتری را روی سرور ابری، سرور اختصاصی و سرور مجازی پیدا کنید. اما آیا این سرویس ها بدرد شما می خورد.

در این جا باید کمی آرامش خود را حفظ کنیم و قبل از هر انتخابی یک دو دو تا چهارتای ساده را انجا دهیم. سایت ما چه نوع سایتی است و قرار است چه کاری را انجام دهد!؟ در ابتدای کار به چه میزان فضا نیاز خواهیم داشت!؟ سایت ما در شروع کار چه میزان بازدید کننده دارد!؟ اگر شتاب زده عمل کنید و جواب این سوالات را در نظر نگیرید تنها چیزی که بدست می آورید قبض های پرداخت صورتحساب هاستینگ های مختلف است.

تفاوت هاست ابری و معمولی از صحت سرویس

دقت داشته باشید که شما می خواهید برای سایتتان یک سرویس میزبانی تهیه کنید و شاید گزینه ای مانند هاست ابری برای سایت شما زیاد باشد. پس باید در نظر داشته باشید که سایتتان از چه پلتفرمی استفاده می کند و چه ویژگی هایی را برای آن نیاز دارید. یک هاست وردپرس معمولی می تواند برای سایت وردپرس شما گزینه خوبی باشد. یا اگر یک سایت روی پلتفرم ASP دارید، بهتر است که به بررسی سرویس هایی مثل هاست ویندوز بپردازید.

اما در صورتی که هاست فروشگاهی شما نیاز دارد تا به صورت خیلی روان و راحت درخواست های زیادی را در مدت خیلی کوتاه هندل کند هاست ابری گزینه خوبی خواهد بود. اگر همین سایت با استفاده از زبان هایی مانند ASP و روی فریم ورک .NET نوشته شده است بهتر است به سراغ هاست ابری ویندوز بروید.

پس همانطور که می بینید برای انتخاب یک هاست ایده آل تفاوت هاست ابری و اشتراکی تنها بخشی از مشکل را برطرف می کند و بخش دیگر توجهات معطوف به سایت شما خواهد بود. در صورتی که به یک مشورت احتیاج دارید که با توجه به شرایط سایت شما و بودجه ای که برای میزبانی خود در نظر گرفته اید، بهترین سرویس کدام است، حتما با پشتیبانی ما تماس بگیرید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها