کدام موقعیت سرور مجازی را انتخاب کنیم

موقعیت سرور مجازی
خرید هاست
میزبانی وب

کاربرد های سرور مجازی چیست

انواع موقعیت سرور مجازی کدامند

وقتی که پای سرور های کامپیوتری در میان باشد، نکات و موارد مختلفی وجود دارند که می توانند روی این سرور ها تاثیر گذار باشند، موقعیت سرور مجازی یکی از مهمترین مواردی است که می توان آن را به عنوان یک معیار برای کارایی این سیستم ها مطرح کرد. در واقع هر چه محل قرار گیری سرور از نظر سخت افزاری به مجموعه کاربرانی که دارد نزدیک تر باشد، کیفیت سرویس دهی آن بهتر شده و سرعت آن بالاتر می رود. به اینصورت که برای وبسایت های فارسی زبان که داخل ایران قرار دارند، در صورتی که موقعیت سرور مجازی در داخل ایران باشد و سایتی روی این سرور مجازی قرار داشته باشد، این سایت فارسی زبان سرعت بسیار بهتری را به کاربران خود می دهد.

انواع موقعیت سرور مجازی کدامند

اما سرعت فقط یکی از معیار ها است و موارد دیگری نیز در رابطه با موقعیت سرور مجازی وجود خواهد داشت. در رابطه با این سوال که انواع موقعیت سرور مجازی کدامند باید بگوییم که همانطور که قابل حدس است و می توانید ببینید می توانیم دو دسته اصلی را برای موقعیت سرور مجازی معرفی کنیم که به این صورت می باشند:

سرور مجازی داخل ایران

این موقعیت سرور مجازی مربوط به سرور مجازی هایی خواهد بود که سرور های اصلی آنها از دیتاسنتر های داخل ایران مانند افرانت که در مقاله افرانت چیست در مورد آن به صورت کامل صحبت کردیم، اجاره شده و پیکربندی شده اند. وقتی که کسی  بخواهد به اطلاعات این سرور مجازی دسترسی داشته باشد و با آن کار کند، در هر شرایطی باید با این دیتاسنتر کار کند.

به دلیل داخلی بودن ترافیک سرور مجازی ایرانی و همینطور دسترسی بهتر به آن این سرور مجازی گزینه ای ارزانتر و بهتر خواهد بود.

سرور مجازی خارج از ایران

دسته دیگری که می توان برای موقعیت سرور مجازی معرفی کرد سرور های مجازی خارجی هستند که خود به سه دسته بزرگتر زیر تقسیم می شود:

سرور مجازی اروپا: این دسته را می توان به عنوان قابل اعتماد ترین و با کیفیت ترین سرویس ها معرفی کرد.

سرور مجازی آمریکا: استفاده از این سرور مجازی به شدت خطرناک بوده و در کمتر از یک روز اکانت شما مسدود خواهد شد.

سرور مجازی آسیا: کشور های آسیایی مانند هند و مالزی هم این سرویس را ارائه می کنند اما کیفیت آنها از اروپا پایین تر می باشد.

استفاده از دیتاسنتر های آمریکایی به هیچ عنوان گزینه خوبی نخواهد بود زیرا عموم آنها زیر نظر مایکروسافت بوده و در تمامی آنها این قانون که در صورتی که جزو لیست کشور های تحریم شده باشید تمامی اطلاعات شما مسدود شده و وجه پرداختی مسترد نمی شود، استفاده از آن بسیار خطرناک می باشد. دیتاسنتر های دیگری مانند کانادا نیز گزینه های با کیفیتی هستند اما به دلیل فاصله جغرافیایی امکان استفاده به عنوان میزبانی را ندارند. دیتاسنتر های آسیایی هم تقریبا به صورت آسیایی اداره شده و قطعی های زیادی داشته و نمی توان خیلی به آنها امیدوار بود. اما از نظر بعد مسافت می توانند سرعت خوبی را در مواقعی که درست کار می کنند به ما بدهند.

به طور کلی در بین این موارد می توان گفت که سرور مجازی اروپا بهترین گزینه برای شما خواهد بود که می توان آن را از دیتاسنتر های قدرتمند و بزرگی مانند هتزنر آلمان که در مقاله Hetzner چیست بررسی کردیم و دیتاسنتر OVH فرانسه که یکی از اصلی ترین دیتاسنترهای اروپا می باشد تهیه کرد، گزینه مناسب تری خواهد بود.

سرور مجازی خارج از ایران

پس می توانیم بگوییم که دو سرویس سرور مجازی ایران و سرور مجازی اروپا گزینه هایی هستند که ما می توانیم از آنها استفاده کنیم. اما این موضوع که در کجا باید از کدام یکی از این دو موقعیت سرور مجازی استفاده کنیم موضوعی است که هنوز آن را در دست بررسی قرار نداده ایم.

کدام موقعیت سرور مجازی برای ما مناسب است

اکنون می دانیم که چه سرویس هایی از دیتاسنتر ها برای ما وجود دارند که می توانیم از آنها استفاده کنیم و هر کدام از این سرویس ها از نظر موقعیت سرور مجازی در کجا قرار دارند. اما این موضوع که کدام می تواند مناسب باشد یکی از مواردی است که جای بحث زیادی دارد.

در کل می توانیم بگوییم که موقعیت سرور مجازی یکی از مهمترین و تعیین کننده ترین موارد می باشد که می توان از نظر تفاوت هایی که ایجاد می کند، فهرست زیر را معرفی کرد:

استفاده به عنوان میزبانی سایت و اپلیکیشن

وقتی که شما قصد داشته باشید از سرور مجازی خود برای میزبانی یک سایت بزرگ و یا اپلیکیشنی که دارید استفاده کنید، می توان گفت که موقعیت سرور مجازی یکی از موارد تاثیر گذار در کیفیت برای شما خواهد بود و باید به آن به صورت ویژه ای توجه کنید. بهترین گزینه برای یک سایت فارسی زبان که در داخل کشور فعالیتی دارد استفاده از سرور مجازی ایران است. با این کار شما می توانید بسیار کم هزینه یک سرویس میزبانی با کیفیت را برای خود ایجاد کنید.

کاربران شما با این سرویس راحت خواهند بود و دسترسی سریعی به آن دارند و چون شما یک سایت فارسی زبان دارید که در داخل ایران میزبانی می شود و کاربران آن ایرانی هستند می توانید از امتیاز سئو محلی هم بهره مند شوید و این موضوع به رشد سایت شما کمک بسیار زیادی می کند.

اما در صورتی که قصد فعالیت به صورت جهانی را دارید می توان گفت که استفاده از سرور مجازی اروپا و موقعیت سرور مجازی خارج از ایران برای شما بهتر خواهد بود و در صورتی که از سیستم های توزیع محتوای خارجی هم برای این کار استفاده کنید، یک سایت خوب و بهینه از نظر سرعت خواهید داشت و بهتر است که به سراغ این سرویس ها بروید.

استفاده به عنوان میزبانی سایت و اپلیکیشن

تکنولوژی های خاص مانند API ها

یکی از موارد دیگری که می تواند در این زمینه تعیین کننده باشد این است که در صورتی که نیاز به تکنولوژی ها و API هایی داشته باشید که ایران را تحریم کرده است لازم است که سایت خود و یا برنامه تحت وب خود را روی سرور هایی خارج از ایران مستقر کنید. به عنوان مثال در صورتی که بخواهید با صرافی های ارز دیجیتال و یا بروکر های فارکس تبادل اطلاعات داشته باشید، لازم است که از سرور مجازی ای با IP خارج از ایران کار کنید و موقعیت سرور مجازی داخلی نمی تواند برای شما کاری را از پیش ببرد.

برعکس همین موضوع هم صادق است و در صورتی که شما بخواهید با سایت های دولتی کار کنید، لازم است حتما API آنها روی سرور هایی در داخل ایران مستقر شده باشد. پس باید در نظر داشت که کارایی ای که سایت دارد و تکنولوژی هایی که لازم دارد می تواند از عوامل تاثیر گذار در داخلی و یا خارجی بودن موقعیت سرور مجازی دارد.

هزینه

یکی از مهمترین مواردی که باید در نظر داشت و می توان گفت که برای راه اندازی وبسایت و کسب و کار های اینترنتی نوپا می تواند یک عامل مهم باشد هزینه خواهد بود. موقعیت سرور مجازی یکی از اصلی ترین موارد در تعیین هزینه ای است که باید ماهانه پرداخت کنید. همانطور پهنای باندی که شما مصرف می کنید در شرایط سرور مجازی غیر ایرانی و خارجی برای شما گران تمام خواهد شد. به صورت کلی می توان گفت که هزینه سرور مجازی ایران بسیار کمتر از سرور مجازی اروپا خواهد بود و باید در نظر داشت که هزینه ترافیکی که کاربران شما هم برای دسترسی به محتوای سایت شما پرداخت می کنند در موقعیت سرور مجازی ایران بسیار پایین تر خواهد بود و معمولا نیم بها و یا برای بعضی اپراتور ها رایگان خواهد بود.

استفاده های خاص از سرور مجازی

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشت استفاده های خاص از سرور مجازی است. در خیلی از موارد لازم است که از سرور مجازی اروپا برای این کار ها استفاده شود. از مهمترین این استفاده ها می توان راه اندازی VPN ها و همینطور استفاده به عنوان سرور مجازی بایننس و موارد اینچنینی را نام برد. سرور مجازی اروپا به شما این امکان را خواهد داد که یک IP اروپایی داشته باشید و خود را به عنوان فردی از این کشور ها معرفی کنید. با استفاده از این مورد می توانید تمامی تحریم های مد نظر را دور زده و از تمامی فیلتر ها عبور کنید.

شاید برای شما جالب باشد سرور مجازی ایران هم از این کاربرد ها دارد و از جمله آن می توان به سرور مجازی بورس اشاره کرد. در خیلی از موارد نیز افرادی که در خارج از کشور قرار دارند و قصد مدیریت حساب های بانکی خود را دارند می توانند با استفاده از سرور مجازی ایران به انواع اینترنت بانک دسترسی داشته و با مشکلاتی که این سایت ها با اینترنت خارجی دارند و عموما هم اتصال آنها به صورت بین المللی قطع می شود، سر و کار نخواهند داشت.

استفاده های خاص از سرور مجازی

به طور کلی می توانیم بگوییم که موقعیت سرور مجازی می تواند جهت دهی های  زیادی به انتخاب اینکه از چه نوع سرویسی برای خود استفاده کنید داشته باشد که عمده موارد اصلی آنها را با هم بررسی کردیم. در کل می توانیم بگوییم که سرویس داخل ایران برای سایت های ایرانی با کاربران ایرانی بهتر و کم هزینه تر بوده و برای کاربرد های خاص و سایت های بین المللی سرویس های اروپا می تواند جوابگوی نیاز شما باشد و از آن بهترین استفاده را در میان سایر سرویس های غیر ایرانی خواهید برد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید و تمدید
هاست و سرور مجازی

26 اسفندماه تا 4 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link