راهنمای انتخاب دامنه ؛ چه نامی برای سایت مناسب است؟

راهنمای انتخاب دامنه
خرید هاست

راه اندازی یک سایت و یا یک کسب و کار اینترنتی از آندست مواردی است که می توان گفت تجربه در آن به شدت دخیل است و در صورتی که مدتی از فعالیت شما در این حوزه بگذرد، شما می توانید تصمیم های خیلی بهتری را بگیرید. اما یکی از مواردی که در ابتدای راه و بدون اینکه از این تجربیات برخوردار باشید باید گرفته شود و می توان گفت که تصمیمی بسیار مهم و به نوعی سرنوشت ساز است. انتخاب نام دامنه می باشد که اگر بخواهید آن را بعدا تغییر دهید دردسر های متعدد و مختلفی گریبانگیر شما خواهد شد. در این مقاله قصد داریم تا با ارائه یک راهنمای انتخاب دامنه دستورالعمل های لازم برای اینکه یک انتخاب صحیح برای این امر مهم را در ابتدای راه، ارائه کنیم تا با بهره گیری از آن از انتخاب نامی که ویژگی های لازم را نداشته و مجبور به تغییر آن شوید جلوگیری کنیم.

عموما می توان گفت که مراجعه به راهنمای انتخاب دامنه در زمانی که شما می خواهید خرید دامنه و ثبت آن را انجام دهید، امری ضروری است و در صورتی که دامنه های اول شماست که به سراغ آن می روید، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که نکات ذکر شده در این راهنمای انتخاب دامنه می تواند برای شما بسیار مهم و مفید باشد. قبل از اینکه راهنمای انتخاب دامنه را ارائه کنیم بهتر است کمی در مورد نقش و اهمیت دامنه صحبت کنیم و ببینیم این مهم بودنی که از آن صحبت می کنیم و با این درجه از اهمیت آن را یادآور می شویم اصلا از کجا پیدا شده است.

دامنه، سند سایت شما

در صورتی که با دامنه یا همان Domain که به صورت محاوره ای همان نام سایت هم گفته می شود آشنایی ندارید باید بگوییم که از الزامات برای راه اندازی سایت داشتن دامنه است و در واقع می توان آن را مهمترین المان برای شروع راه اندازی یک سایت و کسب و کار اینترنتی معرفی کرد. در صورتی که کسب و کار اینترنتی با یک فروشگاه را مقایسه کنیم، شما برای اینکه یک فروشگاه مجلل داشته باشید که مشتریان به آن آمده و از شما خرید کنند لازم است که این فروشگاه را در یکی از خیابان ها و یا کوچه های شهر راه اندازی کنید و باید یک آدرس داشته باشید که آن را به مشتریان بدهید تا بتوانند شما را پیدا کنند.

دامنه، سند سایت شما

در کسب و کار های اینترنتی ، آدرسی که مشتریان و کاربران می توانند سایت شما را با آن پیدا کنند همین نام دامنه شما است. پس نام دامنه در واقع یک اسم منحصر بفرد برای هر کس است که مانند یک آدرس عمل می کند و با استفاده از آن می توان در دنیای بزرگ اینترنت یک سایت را پیدا کرد.

روش کاری این دامنه ها به این صورت است که تمامی دامنه ها اسامی ای هستند که توسط سازمان جهانی دامنه ها یا همان ICCN فهرست شده و در سرور های مخصوصی در اینترنت قرار گرفته اند که DNS یا همان سرور های نام دامنه نام دارند و وقتی کاربری دامنه ای را در مرورگر اینترنت تایپ کرده و اینتر را می زند، اطلاعات مربوط به اینکه این دامنه اکنون روی کدام سرور و در چه جایی از دنیا وجود قرار دارد از این سرور ها استخراج شده و با اتصال کاربر به سرور اطلاعات و صفحه اول سایت به وی نمایش داده می شود.

پس در واقع می توان گفت این دارنده دامنه است که تعیین می کند، چه سایتی به کاربر نمایش داده شود و اگر بخواهید می تواند سایت خود را تغییر دهد. در این مورد باید گفت که دامنه می تواند مانند سند یک سایت باشد و دارنده دامنه صاحب آن سایت است. اما نکته جالبی که باید در مورد این دامنه ها به آن توجه داشته باشید این است که این دامنه ها در واقع خریدنی نیستند و وقتی کسی دامنه ای را می خرد آن را برای مدت معلوم اجاره می کند. شما می توانید یک دامنه را حداقل یک سال و حداکثر هر چند سالی که می خواهید برای خود داشته باشید اجاره کنید و آن را به نام خود ثبت کنید.

در مورد هزینه ای که این دامنه ها برای شما خواهد داشت هم باید بگوییم که بستگی به این دارد که شما دامنه خود را با چه پسوندی انتخاب کنید. برای درک اینکه پسوند های دامنه چه هستند بهتر است کمی در مورد اینکه ساختار دامنه ها به چه صورتي است صحبت کنیم.

ساختار دامنه به چه صورتی است

در مورد ساختار دامنه باید گفت که دامنه به صورت کلی از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول نام دامنه می باشد و بخش دوم پسوند دامنه که این دو بخش به وسیله یک نقطه یا همان Dot از هم جدا می شوند. در بخش اول شما می توانید هر اسمی که می خواهید را برای خود انتخاب کنید، در اینجا شما آزاد هستید که از دو تا 63 کاراکتر را برای خود انتخاب کرده و آن را ثبت کنید. البته باید در نظر داشته باشید که دامنه هایی تا این اندازه طولانی به هیچ دردی نمی خورد و در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان این کار را نکنید.

در مورد پسوند های دامنه هم باید گفت که پسوند ها همان بخشی هستند که بعد از دات و نقطه می آیند و در واقع اسامی ثابت و جهانی ای دارند که از معروف ترین آنها می توان به com، net، org و همینطور پیوند ملی ir اشاره کرد. در ادامه راهنمای انتخاب دامنه به طور مفصل در مورد اینکه هر کدام از آنها برای چه کارهایی خوب می باشند صحبت خواهیم کرد.

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد ساختار دامنه و اینکه دامنه چیست نیاز دارید، می توانید به مقاله دامنه چیست مراجعه کنید که همه چیز در آن به صورت کامل توضیح داده شده است. اما در ادامه باید به معرفی راهنمای انتخاب دامنه بپردازیم و این کار را با نقشی که انتخاب یک دامنه مناسب می تواند برای ما داشته باشد و این موضوع که اصلا باید تا این اندازه به آن توجه کنیم شروع خواهیم کرد.

ساختار دامنه

اهمیت انتخاب دامنه مناسب و نقشی که دامنه دارد

همانطور که گفتیم دامنه شما آدرس سایت شما است که کاربران می خواهند شما را بر اساس آن پیدا کنند. البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که دامنه می تواند بسیار گسترده تر و مهم تر از آن باشد که به نظر می رسد و در این رابطه باید بگوییم که می توان به سه مسئولیت ویژه که دامنه آنها را برای شما بر عهده گرفته است اشاره کنیم:

برداشت اول و تصویر سازی ذهنی

خیلی از نام ها وقتی در ذهن مخاطب شنیده می شود و یا مخاطب شما آنها را می خواند به یک تصویر ذهنی بدل شده و یک تصور از آن شکل می گیرد. نام دامنه ما همین کار را برای شما خواهد کرد و وقتی که می خواهید سایت خود را با آن معرفی کنید یا کاربری تازه وارد سایت شما شده و نام آن را در بالای سایت می بیند یا آدرس سایت را در بین ردیف های نتایج جست و جوی گوگل می بیند، اولین نظر را از سایت شما در ذهن خود مجسم می شود. اینکه شما چه نامی داشته باشید که تصویری خوب در ذهن مخاطب ایجاد کند می تواند بسیار مهم باشد.

به عنوان مثال می توانیم به واژه دیجی اشاره کنیم! یک واژه پر طرفدار در بین فروشگاه های اینترنتی که اولین بار توسط یک فروشگاه بزرگ استفاده شده و جا انداخته شده است. وقتی که شما این نام را در اسم یک سایت بشنوید قطعا این تصور ذهنی که این سایت یک فروشگاه محصولات دیجیتالی است در ذهن شما شکل خواهد گرفت و باید گفت که کاملا هم درست است و خیلی از این دسته فروشگاه ها از این نوع اسامی استفاده می کنند. پس بهتر است اسمی که انتخاب می کنید بتواند این تصویر سازی را در ذهن مخاطب داشته باشد.

معرفی برند

مورد دیگری که باید در مورد اسم در نظر بگیرد علاوه بر تصویر ذهنی خوب این است که برند شما را معرفی کند و شما صرفا از یک نام که مفهومی خاص دارد و به نام برند شما مرتبط نیست برای اینکار استفاده نکنید. این معرفی برند یکی از موضوعات جدی است که نام دامنه آن را انجام می دهد و شاید بتوان گفت که خیلی از سایت های بزرگ دامنه های خود را بر اساس این معرفی برند معرفی کرده اند. در غیر اینصورت شما چه تصویر ذهنی ای از واژه هایی مانند google و yahoo می توانید داشته باشید!؟

اما اکنون که این سایت ها در دنیا سرشناس شده و تقریبا به بزرگترین ها در زمینه هایی که فعالیت دارند تبدیل شده اند حتی حروف g و Y نیز به نوعی به نماد این برند ها تبدیل شده است که با مشاهده آنها در یک سایت می توان متوجه این موضوع شد که نمادی از این دو سایت بزرگ هستند.

معرفی برند با دامنه

نقش سئو

یکی دیگر از مهمترین مواردی که لزوم استفاده از راهنمای انتخاب دامنه را افزایش داده و می توان به آن اشاره کرد نقشی است که دامنه شما در سئو سایت شما دارد و در صورتی که سایت شما دامنه ای مرتبط با موضوع اصلی آن داشته باشد می تواند رشد بهتری از نظر سئو داشته باشد.

به عنوان مثال وقتی دامنه خود را با آدرس هایی دارای pedia در نظر بگیرید این موضوع که سایت شما یک دانشنامه است و مطالب مختلفی را ارائه می کند می تواند به سئو شما کمک کند، همینطور استفاده از عبارت هایی مانند Shop می تواند روی محصولات شما تاکید داشته باشد. البته این مورد در زبان فارسی کمی کمرنگ است اما گوگل می تواند ساختار های محصولات داخل سایت شما را بهتر شناسایی کند.

به طور کلی می توان انتخاب نام دامنه را یکی از مهمترین المان ها در شروع راه اندازی کسب و کار اینترنتی دانست. اما اینکه شما باید برای انتخاب نام دامنه چه دستورالعملی را دنبال کرده و از چه کد و قانونی پیروی کنید که بهترین انتخاب را داشته باشید، می توانید در بخش بد تمامی این دستورالعمل ها راهنمای انتخاب دامنه را مشاهده کنید.

راهنمای انتخاب دامنه

وقتی صحبت از راهنمای انتخاب دامنه در میان باشد خیلی از افراد فکر می کنند که باید کاری پیچیده را انجام دهند و باید یک مسیر طولانی را طی کنند که بتوانند دامنه خود را پاک کنند. به هیچ عنوان این طور نیست و شاید این راهنمای انتخاب دامنه مراحل زیادی داشته باشد، اما اگر یک نگاه کلی از بالا به موضوع بکنید، می توانید متوجه این قضیه بشوید که راهنمای انتخاب دامنه در واقع پیروی از چند اصل ساده است و با در نظر داشتن آنها می توان یک نام خوب برای سایت انتخاب کرد.

به طور کلی می توانیم موارد و دستورالعمل های راهنمای انتخاب دامنه را به این صورت معرفی کنیم:

نامی که انتخاب می کنید ساده و کوتاه باشد

اولین موردی که می توان آن را برای راهنمای انتخاب دامنه معرفی کرد و در جایگاهی بالا قرار داد این است که از انتخاب نام های پیچیده و بزرگ پرهیز کنید. خیلی از کسانی که می خواهند نام دامنه برای سایت خود استفاده کنند به دنبال اسامی گنده و دهن پر کن هستند و به سراغ عباراتی می روند که فقط اوضاع را خراب می کند و در یاد ماندن دامنه را سخت می کند.

بهترین رویکردی که می توان برای انتخاب دامنه در نظر گرفت این است که یک دامنه ساده و کوتاه را برای سایت خود استفاده کنید. البته بیشتر دامنه ها کوتاه رزرو شده اند و خصوصا اگر در پسوند هایی مانند com به سراغ این دامنه ها بروید متوجه این موضوع خواهید شد. اما در پسوند های خاص مانند Shop و Online اوضاع بهتر است. توجه داشته باشید که نامی که انتخاب می کنید ساده باشد و به خاطر سپردن آن ساده باشد. هر چه به خاطر سپردن این نام و حفظ کردن آن راحت تر باشد امکان بازگشت کاربر به آن بیشتر است.

سعی کنید نام برند خود را انتخاب کنید

یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که نام دامنه شما ترجیحا باید نام برند شما باشد. در بخش های قبلی این موضوع که برندسازی شما تا چه اندازه می تواند به دامنه وابسته باشد و در صورت گستردگی این اسامی می تواند خود به یک نماد تبدیل شود را با ذکر مثال هایی از گوگل و یاهو عنوان کردیم. در واقع یکی از اصلی ترین روش های انتخاب نام دامنه که می توان در راهنمای انتخاب دامنه به آن اشاره کرد استفاده از برند است.

شما می توانید از سرواژه های برند خود نیز در صورت طولانی بودن نام و یا رزرو شدن آن استفاده کنید. به طور کلی باید این موضوع را برای انتخاب دامنه در نظر داشته باشید که نام دامنه خود را بر اساس این موارد طراحی کنید.

کلمه کلیدی سایت خود را به عنوان نام استفاده کنید

یکی دیگر از مواردی که می توان گفت در زبان فارسی کمتر می تواند مفید باشد ولی در این راهنمای انتخاب دامنه آن را هم معرفی می کنیم استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه است. به طور مثال آدرس سایت ما یعنی مارال هاست از واژه هاست در نام خود استفاده کرده است و این می تواند به ربات های موتور های جست و جو و همینطور کاربران بگوید که مقصود این سایت چیست.

در صورتی که از کلمه کلیدی خود در دامنه سایت استفاده می کنید، بهتر است که مراقب سایر برند ها نیز باشید که در ادامه راهنمای انتخاب دامنه آن را با هم بررسی می کنیم.

مراقب سایر برند ها باشید

توجه داشته باشید که وقتی که شما یک برند را برای خود انتخاب می کنید و مخصوصا در زمان هایی که از واژه های مطرح در زمینه این کسب و کار استفاده می کنید، باید مراقب سایر برند ها باشید. شاید شما یک دامنه تکراری را با پسوندی دیگر خریداری کنید که در این صورت دو برند در یک زمینه وجود خواهد داشت و این به هیچ عنوان به نفع شما نخواهد بود.

اولین ضرری که این موضوع می تواند برای شما داشته باشد اتهام کلاهبرداری از طریق برند اصلی است که حتی به صورت قانونی نیز قابل پیگیری می باشد.  بعد از آن هم از نظر موتور های جست و جو یک اسپم تلقی خواهید شد که این موضوع هم می تواند برای شما دردسر ساز باشد.

نقش دامنه در برند سازی

عدم استفاده از عدد، خط فاصله و حروف تکراری

یکی دیگر از مواردی که باید در راهنمای انتخاب دامنه در مورد آن صحبت کرد این است که نام دامنه ای که انتخاب می کنید علاه بر ویژگی هایی که گفته شد باید داشته باشد، بهتر است از مواردی دوری کنید. یکی از مهمترین موارد این است که برای نام از خط فاصله و یا حروف تکراری استفاده نکند که البته در خیلی از موارد کاری متداول می باشد. به عنوان مثال می توان استفاده از 3 حرف s در کلمه press که برای سایت های خبری از آن استفاده می شود و همینطور استفاده از – بین کلماتی که آدرس های مطرحی برای آنها وجود دارد کاری دردسر ساز خواهد بود.

خیلی از موتور های جست و جو این دامنه ها را از نوع دامنه های اسپم و کلاهبرداری تلقی می کنند که دنبال تقلید سایر دامنه های دیگر هستند. از طرفی به خاطر سپردن این تکرار ها و فاصله ها برای کاربران اعصاب خورد کن بوده و عموما بازگشت کاربران به این سایت ها و به خاطر سپردن آنها کمتر از سایت های روان تر می باشد.

استفاده از اعداد نیز زمانی از المان های مهم و خوب بود که می توانست آدرس را زیبا کند اما ممکن است استفاده از آن دردسر هایی را برای شما داشته باشد. به طور کلی استفاده از عدد پیشنهاد نمی شود و یا اینکه بهتر است در استفاده از آن دقت زیادی شود. آدرس های زیادی که از 2 به جای to استفاده می کنند یکی از استفاده های خوب برای اعداد است که سایت های مانند film2movie و همینطور bia2music از شناخته شده ترین این دامنه ها هستند. همینطور در صورتی که شما از تلفن های 4 رقمی استفاده می کنید. می توانید از این 4 عدد در کنار یک کلمه کوتاه یک ترکیب خوب را بدست آورید.

چه پسوندی را برای سایت خود استفاده کنیم

تا اینجای کار به بررسی اینکه برای نام سایت خود باید از چه مواردی استفاده کنیم پرداختیم و دیدیم که راهنمای انتخاب دامنه در این مورد به چه صورتی می باشد. اکنون نوبت به این رسیده است که یکی از بخش های مهم دیگر را در این رابطه بررسی کنیم و به این مورد که چه پسوندی را برای سایت خود باید خریداری کنیم بپردازیم. به طور کلی می توان سه دسته پسوند را معرفی کرد:

پسوند های بین المللی

می توان گفت که این نوع از پسوند ها بزرگترین و بیشترین فراوانی را در بین سایت های اینترنتی دارند و اعتبار خوب و مناسبی هم دارند. از معروفترین این پسوند ها می توان به Com، Org، Net و همینطور Gov اشاره کرد که هر کدام از آنها کاربرد های مخصوص به خود را دارند. پسوند معروف و محبوب com که می توان آن را به عنوان بهترین و ساده ترین پسوند که در عین حال به نوعی می توان آن را یک پسوند کلاسیک نام برد، پر کاربرد ترین پسوند برای دامنه های فعال در اینترنت است و عموما معرف یک سایت تجاری است.

پسوند های net و org در جایگاه های بعدی قرار دارند و می توان گفت که از نظر کاربرد تفاوت چندانی با پسوند com ندارند، هر چند که هر کدام به منظوری خاص ارائه شده اند. در این مورد باید گفت که net برای سایت هایی ارائه شده بود که به ارائه تکنولوژی های مربوط به شبکه و اینترنت می پردازند. اما کم کم به حالتی عمومی در آمد. دامنه org نیز به همین صورت می باشد با این تفاوت که قرار بود برای سازمان های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرد. خیلی از شرکت ها و بناید های بزرگ مانند WordPress.org که ارائه دهنده سیستم مدیریت محتوای وردپرس است (برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به مقاله وردپرس چیست مراجعه کنید.) از این دامنه استفاده می کنند.

پسوند بین المللی

دامنه های gov هم که ابتدای واژه government را نشان می دهند، بیشتر برای سایت های دولتی کاربرد دارد که البته سایت های دولتی ایرانی عموما روی دامنه ir می باشد. در ادامه راهنمای انتخاب دامنه به بررسی این نوع از دامنه ها یعنی دامنه های ملی می پردازیم.

دامنه های ملی

یکی دیگر از دسته های پسوند دامنه که می توان گفت پر طرفدار هم هستند پسوند های دو حرفی ملی هستند که نشان دهنده این هستند که این سایت از کدام کشور است. در واقع وقتی سایتی از دامنه ملی یک کشور استفاده می کند، قوانین مربوط به آن کشور را دارد و به این معنی است که از قوانین آنها تبعیت می کند. دامنه ملی مربوط به ایران ir است که خیلی از سایت های بزرگ ایرانی از آن استفاده می کنند و عموما یک دامنه قابل پیگیری به حساب می آید که حداقل می توان از طریق قانونی آن را رهگیری کرد.

یکی از برترین هایی که دامنه های ملی خصوصا دامنه ir دارد قیمت مناسب آن می باشد که می توان گفت با دامنه هایی مانند agency یا online که دامنه های خاص هستند و در ادامه راهنمای انتخاب دامنه در مورد آنها صحبت می کنیم، تفاوت چشمگیری را از نظر قیمت دارد.

دامنه های خاص

دامنه های خاص بخشی از دامنه های بین المللی هستند که به صورت کلی می توان گفت برای کارهایی خاص ارائه شده اند. این دامنه ها به جای اینکه مانند دامنه های پایه com و net به دسته هایی کلی اشاره داشته باشند اسامی خاص تری را انتخاب کرده اند که در صورتی که سری به صفحه ثبت دامنه بزنید می توانید فهرست این دامنه ها را مشاهده کنید. این دامنه ها فراوانی بسیار زیادی دارند و تقریبا برای هر حوزه ای که می تواند به عنوان یک فعالیت اینترنتی شروع به کار کند، یک دامنه ارائه شده است. از معروفترین انواع این دامنه ها می توان به Dev برای دولوپر ها، Academy برای سایت های آموزشی و همینطور Online برای موارد کاربرد مختلف و چند منظوره در اینترنت، اشاره کرد. اما سوال اساسی اینجاست که کدام یک از این پسوند دامنه ها مناسب است و ما باید کدام را برای سایت خود استفاده کنیم.

از کدام پسوند استفاده کنیم

تا اینجای کار با هم این مورد را دیدیم که چه پسوند هایی با چه ویژگی هایی وجود دارند و هر کدام از آنها برای چه کاربردی ارائه شده اند اما این موضوع که ما باید به سراغ کدام یک از این پسوند ها برویم، مساله ای است که ما با آن راهنمای انتخاب دامنه ای که ارائه دادیم را تکمیل می کنیم. معیار های مختلفی وجود دارد که می تواند تعیین کننده این باشد که پسوند دامنه شما چه باشد. یکی از معیار هایی که می توان گفت برای خیلی از کسب و کارهای اینترنتی نوپا که تازه می خواهند وارد وب شوند وجود دارد، هزینه است.

در مورد هزینه باید گفت که هزینه دامنه های بین المللی به دلار و هزینه دامنه های ملی به ریال محاسبه می شود و همین موضوع باعث شده است این هزینه افزایش پیدا کند. از نظر تفاوت قیمت دامنه های خاص و دامنه های بین المللی مانند com هم باید گفت که معمولا هزینه دامنه های خاص بین دو تا سه برابر هزینه دامنه های بین المللی است. البته قیمت دامنه های مختلف بین دو تا سه دلار است و این موضوع را باید در نظر داشت که رجیسترار یا ثبت کننده های مختلف قیمت های خلافی را برای دامنه ارائه می کنند.

از قیمت دامنه مهمتر موضوعات مربوط به سئو و دسترسی به دامنه ها است. در مورد دامنه های بین المللی باید گفت که از نظر سئو اوضاع بهتر خواهد بود و می توان گفت سئویی روان تر را مشاهده خواهیم کرد. همینطور ابزار های تحلیلی با دامنه های بین المللی همخوانی و سازگاری بهتری دارند و از طرفی این دامنه ها از کنترل قوانین سختگیرانه فضای مجازی ایران به نوعی خارج بوده و اگر تداخلی با فهرست مصادیق مجرمانه که در مقاله رفع فیلتر دامنه در مورد آن صحبت کردیم ایجاد شود، شما از آن آسیبی نخواهید دید.

به طور کلی به شما توصیه می کنیم که از دامنه های بین المللی و ترجیحا از com برای سایت خود استفاده کنید چون همانطور که گفته شد یکی از دامنه های خوب و رسمی است که به عنوان یک کسب و کار اینترنتی رسمی به خوبی جا افتاده است.

از کدام دامنه استفاده کنیم

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد اینکه دامنه ای که انتخاب می کنیم باید چه ویژگی هایی داشته باشد صحبت کردیم و به ارائه یک راهنمای انتخاب دامنه جامع که بتواند بهترین دامنه ممکن را به شما ارائه کند پرداختیم. در صورتی که می خواهید دامنه خود را ثبت کنید می توانید به راحتی با استفاده از صفحه ثبت دامنه براحتی این کار را انجام دهید. در نظر داشته باشید که دامنه انتخاب شده بهتر است یک اسم ساده باشد که به راحتی در ذهن بماند و از نظر معنی نیز با حوزه کاری شما هم راستا باشد و بتواند در ذهن حس کسب و کار اینترنتی شما را تداعی کند.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید و تمدید
هاست و سرور مجازی

26 اسفندماه تا 4 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link