چگونه می توانید سرعت و کیفیت اینترنت خود را تست کنید؟

Internet Test
خرید هاست
میزبانی وب

سرعت اینترنت یکی از اصلی‌ترین شکایت‌های همیشگی ما کاربران اینترنت بوده و به خصوص در ایران مشکلات سرعت کم همواره به سمت سرویس دهنده و مخابرات ( شرکت زیرساخت) انداخته شده که در بسیاری از موارد درست هم هست.

اما واقعیت این است که در بسیاری از اوقات تنظیمات و مشکلات Wi-Fi خانه‌ها و محل کار ما هم جزو دلایل کندی اینترنت است.شما اطلاعات یا اعدادی را از سرعت اینترنت خود در دست دارید، اما اینکه تا چه اندازه صحیح است را شاید تا کنون بررسی نکرده باشید. هر چند کیفیت و سرعت اینترنت تماما به شرکت های ارائه دهنده اینترنت پر سرعت محدود نمی شود و خط های تلفن و سایر تجهیزات وعوامل هم نقش مهمی را بازی می کنند اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید سرعت اینترنت شما چه اندازه است . برای این بررسی با ما همراه باشید.

مراحل:

۱. مرورگر خود را باز کنید:

برای بررسی سرعت اینترنت می خواهیم از خود اینترنت استفاده کنیم، پس قبل از هر چیز می بایست مرورگر خود را باز کنید.

۲. به آدرس های زیر مراجعه کنید:

وبسایت های مختلفی برای برسی سرعت اینترنت شما وجود دارد که ما در زیر ادرس و لینک چند مورد از بهترین ها را از وبسایت های خارجی و داخلی را برای شما مهیا کرده ایم که از هر کدام که خواستید می توانید استفاده کنید. پس در ادامه به یکی از وبسایت های زیر مراجعه کنید.

http://www.speedcheck.ir    http://www.speedtest.net

شما همچنین می توانید از بسیاری از وبسایت های دیگر که همچین امکاناتی را در وبسایت خود ارائه می کنند استفاده کنید. ما به همین دو وبسایت ایرانی و خارجی بسنده کردیم.

۳. شروع به تست گیری کنید:

پس از اینکه ادرس هر یک از وبسایت های بالا یا وبسایت مشابه دیگری را وارد کردید و وارد وبسایت مورد نظر شدید با گزینه مشابهی در هر یک مواجه خواهید شد که در وبسایت ایرانی گزینه “شروع تست” و در وبسایت های خارجی گزینه “Begin Test”  را مشاهده خواهید کرد که میبایست بر روی آن کلیک کرده و منتظر بمانید کار به پایان برسد. شاید از چند ده ثانیه تا چند دقیقه به طول بینجامد. پس از پایان کار چند عدد به شما نمایش داده خواهد شد که در ادامه از یکی از این وبسایت های ایرانی کمک گرفته و معنای هر یک از این اعداد را برای شما اینجا نقل قول میکنیم.

تست سرعت چه مواردی را می‌سنجد؟

زمانِ پاسخ (Ping Time):‌ زمانی است که صرف می‌شود تا یک بسته از سمت شما به سرور ارسال شده و پاسخ آن دریافت شود. عددِ کوچک‌تر، مطلوب‌تر است. زمان‌های زیر ۶۰ میلی ثانیه برای پینگ، مطلوب تلقی می‌شوند.

Jitter : عددِ کوچک‌تر، مطلوب‌تر است. این پارامتر نشان‌دهنده نوسانِ پارامترِ‌ Ping Time است، هرچه این نوسان کمتر باشد،‌ کیفیتِ ارتباط اینترنت شما پایدارتر است. به‌ویژه این که مقدار Jitter از Ping Time‌ بیشتر نباشد.

سرعت دانلود: سرعت دریافت اطلاعات از سرور را مشخص می‌کند. عدد بزرگ‌تر مطلوب‌تر است. این همان «پهنای باند دریافت» شماست.

سرعت آپلود: سرعت ارسال اطلاعات به سرور را مشخص می‌کند. عدد بزرگ‌تر مطلوب‌تر است. این همان «پهنای باند ارسال» شماست. معمولا بیشتر ارتباطات اینترنتی را طوری تنظیم می‌کنند که سرعت دانلود بیشتر از سرعت آپلود است.

نکته مهم: واحد پهنای باند بیت بر ثانیه است که با نمادb/s یاbps نمایش داده می‌شود. یعنی در هر ثانیه چه تعداد bit (اطلاعات دیجیتال با مقدار صفر یا یک) منتقل می‌شود. معمولا برای اعداد بزرگ از کیلوبیت بر ثانیه (Kb/s) به معنی «۱۰۲۴ بیت بر ثانیه» و مگابیت بر ثانیه (Mb/s) به معنی «۱۰۲۴کیلوبیت بر ثانیه» استفاد  می‌شود.
ولی توجه داشته باشید که سرعت دانلود و آپلود را در نرم‌افزارهای دانلود با واحدِبایت بر ثانیهیا همانB/s (‌با حرف B بزرگ) نمایش می‌دهند، که هر۸ b/s برابر با۱ B/s است، از این رو زمانی که می‌گوییم سرعت دانلود۱۰۰ KB/s است، یعنی پهنای باند دریافتی۸۰۰ Kb/s است.

چه عواملی می‌توانند باعث شوند سرعت و کیفیتِ ارتباط اینترنت شما کمتر از مقدار واقعی آن باشد؟

  • به‌طور کلی دانلود یا آپلود هم‌زمان باعث می‌شود سهم کمتری از ارتباط اینترنتی به نرم‌افزار تست سرعت اختصاص پیدا کند
  • نرم‌افزارهای ضد ویروس معمولا به طور خودکار و دوره‌ای اطلاعات خود را با استفاده از اینترنت به‌روز رسانی می‌کنند.
  • سایر نرم‌افزارهای نصب شده روی کامپیوتر یا موبایل هم ممکن است برای به‌روز رسانی اقدام به دانلود کنند.
  • گاهی برنامه‌های مخرب یا ویروس‌ها هم می‌توانند عامل آپلود و دانلود اطلاعات در اینترنت باشند.
  • توصیه می‌کنیم همیشه برنامه Anti-Virus و Firewall مناسب روی سیستم خود داشته باشید. با این کار امنیتِ اتصال اینترنتی خود را تضمین و از قرار گرفتن اطلاعات شخصی خود در معرض خطر جلوگیری می‌کنید.
خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link