شفاف سازی نحوه محاسبه قیمت هاست وردپرس

آیفون چینی نخرید !
خرید هاست
اخبار

امروزه برای هر محصول اورجینال می توان ماکت‌ها و محصولات به اصطلاح High Copy با قیمتی فوق‌العاده پایین در سطح اینترنت خریداری کرد.

قطعاً مواردی برای شما پیش آمده است که قصد خرید یک محصول در وب‌سایت و یا فروشگاه اینترنتی را دارید و در نهایت این سوال که چرا دو محصول مشابه، با قیمت‌های متفاوت ارائه می‌شود، شما را در خرید محصول دچار شک نموده است. شما به دنبال علت تفاوت قیمت خواهید بود و مواردی مثل شرکت تولید کننده، شرکت ارائه کننده خدمات گارانتی، کشور سازنده و پارامترهای دیگر را بررسی خواهید کرد تا اطمینان یابید محصول صحیح را با قیمتی منصفانه و واقعی خریداری نمایید .

گوشی موبایل طرح آیفون پرومکس ۱۳ فقط یک میلیون تومان

حتماً تا به حال تبلیغات موبایل بی‌کیفیت ساخت چین با نام گوشی طرح آیفون پرومکس را در وب‌سایت‌های اینترنتی دیده‌اید، این گوشی‌ با قیمتی بسیار کم به فروش می‌رسد و البته امکانات پایه یک گوشی موبایل را داراست، جالب این که این گوشی به لحاظ ظاهری نیز با یک آیفون ساخت اپل کاملاً یکسان است .
با پول خرید یک آیفون از فروشگاه اپل استور، می توانید حدود ۳۰ یا شاید ۴۰ گوشی چینی طرح آیفون خریداری کنید، البته این گوشی موبایل ارزش فنی، به مراتب کمتر از مبلغی دارد که شما پرداخت کرده‌اید و در واقع شما یک گوشی با سخت افزار بی‌کیفیت و تنها با امکان نصب یک اندروید ورژن پایین را در اختیار دارید که در بهترین حالت کمتر از ۶ ماه به دلایل مختلفی مثل خرابی باطری و یا مشکلات سخت افزاری قابل استفاده نخواهد بود .

این مقدمه را گفتیم تا بدانیم هر گردی گردو نیست. حال بیاید باهم محاسباتی انجام دهیم تا ببینیم چرا یک هاست وردپرس ماهی ۱۰ هزار تومان هم قابل ارائه خواهد بود .

بیایید با هم قیمت یک هاست وردپرس را بدون در نظر گرفتن هیچ سودی برای سرویس دهنده میزبانی وب محاسبه کنیم تا قیمت منصفانه یک هاست وردپرس را مشخص کنیم .

مواد لازم برای ارائه هاست وردپرس خارج از ایران

۱- اجاره سخت افزار در یک دیتاسنتر معتبر

برای این که قیمت‌های ما کاملاً واقعی باشد،‌ یک سرور اختصاصی با مشخصاتی که عموماً شرکت‌های ارائه دهنده هاست وردپرس اذعان می کنند سرویس خود را بر بستر آن ارائه می‌کنند بررسی خواهیم کرد .
عموماً روی سرور سخت افزار هاست وردپرس، ۲۴ تا ۴۸ هسته سی پی یو و حداقل ۲۵۶ گیگابایت رم نصب می‌گردد،‌ همچنین این سرورها دارای هارد NVMe نسخه دیتاسنتر و همین طور کنترل پنل سی پنل و وب‌سرور لایت‌اسپید هستند .
ما برای محاسبه قیمت سخت‌افزار همان سخت‌افزاری که خود استفاده می‌کنیم را در نظر خواهیم گرفت،‌ هاست وردپرس خارج از ایران مارال‌هاست در دیتاسنتر ورد‌استریم کشور هلند و روی سرور با مشخصات زیر نصب و راه‌اندازی می‌گردد.

Dell PowerEdge R450
CPU: 2x Intel Xeon Silver 4310
Memory: 256GB REG ECC DDR4 RAM
Storage: 2x 2TB NVMe SSD single
Storage: 2x 250GB SSD single
Boot device: 2x 250GB SSD single
Traffic: 100TB
OS: CentOS Stream 8
Uplink: 10Gbit/s – 100TB
Guaranteed speed: 10Gbit/s up & 10Gbit/s down
Worldstream DDoS Shield: 40 Gbit/s DDoS protection

این سرور به صورت ماهیانه ۳۵۹.۳ یورو اجاره می‌گردد و با نرخ یورو در تاریخ درج مقاله (دوم مرداد ۱۴۰۱ نرخ یورو ۳۲۸۴۰ تومان می‌باشد.) هزینه این سرور در ماه یازده میلیون و هفتصد هزار تومان خواهد بود که البته هزینه‌هایی در حدود ۷ درصد جهت کارمزد خریدهای ارزی، توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، نیز در نظر گرفته نشده است.

۲- لایسنس‌های نرم افزاری

برای راه اندازی هاست وردپرس ما به کنترل پنل سی‌پنل، وب سرور لایت‌اسپید،‌ سیستم عامل کلود‌لینوکس و لایسنس‌های دیگری نیاز خواهیم داشت. هزینه کنترل‌پنل سی‌پنل برای ۱۲۰ اکانت حدود ۳۸ یورو، وب‌سرور لایت اسپید نسخه Web Host Professional with CyberPanel نیز به صورت ماهیانه ۴۸ دلار محاسبه می‌گردد و هزینه دیگر، لایسنس سیستم عامل کلود لینوکس است که ماهیانه 12 دلار محاسبه می‌گردد.
روی سرورهای هاست وردپرس علاوه بر لایسنس‌های اصلی،‌ نرم افزار جت‌بکاپ با قیمت ۵.۹۵ دلار، نرم افزار CXS با قیمت یکبار ۶۰ دلار، نرم افزار OSM با قیمت یک بار ۶۰ دلار نیز خریداری و نصب نصب می‌گردد.
به جهت راحتی کار تنها هزینه لایسنس‌هایی را محاسبه می‌کنیم که به صورت ماهیانه پرداخت می‌گردد.

هزینه لایسنس سی‌پنل + لایت اسپید + جت‌بکاپ + کلود‌لینوکس در تاریخ درج مقاله حدود ۳.۵ میلیون تومان خواهد شد.

۳- نیروی انسانی

با توجه به نیاز مشتریان به دریافت خدمات پشتیبانی فنی، به صورت شبانه‌روزی، و همچنین نیاز سرور میزبانی به کانفیگ، بروزرسانی و نگهداری، با توجه به حداقل نرخ حقوق اداره کار با محاسبه فعال بودن نیرو به صورت آنکال، مبلغ ۸ میلیون تومان را برای نگهداری یک سرور در نظر خواهیم گرفت.

۴- Disaster recovery و بکاپ

برای هر سرور در مارال‌هاست، خارج از دیتاسنتر اصلی یک سرور عادی با هارد کم سرعت برای نگهداری یک Replication تهیه می‌کنیم، این Replication از سرور اصلی، زمانی مورد نیاز خواهد بود، که به هر دلیلی اطلاعات سرور اصلی نابود شود و نیاز داشته باشیم زیرساخت را ریکاوری کنیم، در واقع این سرور یک سوپاپ اطمینان جهت نجات از فاجعه احتمالی می باشد، با توجه به مدل سرورهایی که استفاده می‌کنیم قیمت این سرور در ماه حدود ۴۰ یورو می‌باشد.

همچنین برای نگهداری بکاپ دیتابیس و فایل نیز، نیاز به یک سرور دیگر داریم، به صورت میانگین با توجه به حجم بکاپی که از هر سرور ذخیره می‌کنیم و با توجه به قیمت استوریج باکس‌های موجود در دیتاسنتر OVH هزینه این فضای بکاپ برای هر سرور ماهیانه ۱۵ یورو می‌باشد.

این هزینه نیز ماهیانه یک میلیون و هشتصد هزار تومان برای ما هزینه خواهد داشت .

۵- پرداخت مالیات

یک شرکت و شخصیت معتبر حقوقی در ایران ملزم به پرداخت مالیات، به میزان ۲۵ درصد درآمد حاصل از فعالیت تجاری در کشور است، که می‌بایست در قیمت گذاری‌ها پرداخت مالیات نیز لحاظ شود.

۶- سایر هزینه‌ها

ما برای محاسبه قیمت هاست وردپرس هیچ هزینه دیگری به جز هزینه‌های فوق را در نظر نخواهیم گرفت.

جمع هزینه‌ها

برای محاسبه حداقلی یک سرویس هاست وردپرس، ما هزینه‌ها را با هم جمع می‌کنیم تا هزینه نهایی تمام شده یک هاست وردپرس برای یک ماه مشخص شود.
هزینه سرور (۱۱.۷ میلیون تومان) + هزینه لایسنس (۳.۵ میلیون تومان) + هزینه نیروی انسانی (۸ میلیون تومان) + هزینه نگهداری بکاپ (۱.۸ میلیون تومان) = ۲۵ میلیون تومان

پس برای راه‌اندازی یک سرور هاست وردپرس ما می‌بایست مبلغ ۲۵ میلیون تومان هزینه کنیم.

حال سود مارال هاست از فروش یک سرور میزبانی چقدر است؟

در توضیحات هاست وردپرس نوشته شده است که ما روی هر سرور میزبانی ۱۰۰ اکانت ایجاد خواهیم کرد، که منظور همان پلان اول هاست وردپرس، یا پلان (WP-Standard) می‌باشد، برای پلان‌های بالاتر چون منابع بالاتری ارائه می‌کنیم، می‌بایست تعداد کمتری اکانت ایجاد کنیم، یعنی روی سرور هاست وردپرس نمی‌توانیم ۱۰۰ اکانت با پلان WP-Woocommerce-pro ایجاد کنیم و امکان ایجاد حدود ۲۰ تا ۲۵ اکانت روی این پلان وجود خواهد داشت .
با توضیحات فوق، با فرض این که ما تمام ۱۰۰ اکانت پلان WP-Standard را روی سرور فروخته باشیم و همه اکانت‌ها نیز به صورت ماهیانه فروخته شده باشد، با توجه به قیمت این محصول که در ماه ۳۰۱ هزار تومان می‌باشد، فروش یک سرور میزبانی هاست وردپرس در ماه ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود که ما برای راحتی کار این فروش را ۳۱ میلیون تومان در نظر خواهیم گرفت.

سود ناخالص فروش سرور هاست وردپرس را از کسر مبلغ هزینه های راه‌اندازی سرور هاست وردپرس ( ۲۵ میلیون تومان ) از مبلغ دریافت شده به ازای فروش ۱۰۰ اکانت هاست وردپرس (۳۱ میلیون تومان ) محاسبه می کنیم .

مبلغ سود ناخالص هاست وردپرس برای یک سرور میزبانی در یک ماه ۶ میلیون تومان خواهد بود.

با کسر مالیات بر درآمد که به میزان ۲۵ درصد سود ناخالص می‌باشد، سود خالص از فروش یک سرور میزبانی برای یک ماه ۴.۵ میلیون تومان می باشد.

درواقع سود فروش هاست وردپرس روی یک سرور میزبانی، به شرطی که به صورت کامل تکمیل شده باشد تنها ۱۵ درصد خواهد بود و این از نرخ اعلام شده از طرف سازمان نظام صنفی ۱۰ درصد کمتر می‌باشد.

حال سوال اینجاست که چطور می‌توان یک هاست وردپرس ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان ارائه نمود ؟

فرمول انجام این کار بسیار ساده است، اجازه بدهید تغییراتی را لحاظ کنیم.

1-استفاده از سرورهای دیتاسنترهای ارزان قیمت به جای استفاده از یک سرور صنعتی

ما به جای استفاده از سرورهای دیتاسنتر ورد استریم اگر از کیس سرورهای دیتاسنتر هتزنر استفاده کنیم و بهترین مدل سرور این دیتاسنتر را اجاره کنیم، در این مثال ما سرور AX161 را با 256 گیگابایت رم و سی پی یو 32 هسته‌ای و دو عدد هارد ۱.۹۲ ترابایت NVMe با مبلغ ۲۱۶ یورو در ماه اجاره خواهیم کرد.

2-استفاده از لایسنس هاست اشتراکی

با استفاده از سیستم لایسنس اشتراکی، هزینه کلیه لایسنس‌هایی که روی سرور مورد نیاز است در ماه ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.

3-تغییر روش‌های بکاپ‌گیری و حذف سرویس دیزستر ریکاوری

با حذف سرویس Disaster recovery مبلغ شما ۴۰ یورو کاهش خواهد داشت و هزینه این بخش نیز ۱۵ یورو خواهد شد.

کاهش هزینه تمام شده تا این مرحله
با توجه به تغییرات انجام شده، هزینه تمام شده سرور هاست وردپرس به شرح زیر می‌باشد.

هزینه سرور ( ۲۵۶ یورو یا ۹.۸ میلیون تومان ) + هزینه لایسنس (۰.۷ میلیون تومان) + هزینه نیروی انسانی( ۸ میلیون تومان) + هزینه سرویس بکاپ ( ۱۵ یورو یا ۰.۶ میلیون تومان) = ۱۹.۱ میلیون تومان هزینه تمام شده سرور هاست وردپرس

پس تا اینجای کار با خرید بهترین سخت افزار دیتاسنتر هتزنر و تغییراتی اندک، حدود ۶ میلیون تومان از هزینه‌های ما کاهش پیدا کرد و تا اینجا مشتری ما در حالت عادی هیچ تغییری را در هاست وردپرس خریداری شده را احساس نخواهد کرد.

تغییر دوم برای کاهش هزینه‌ها

حال فرض کنیم که به جای میزبانی از ۱۰۰ هاست ما ۲۰۰ هاست را روی این سرور ایجاد کنیم.

محاسبه سود ما از این تغییرات

تا اینجا ما مبلغ ۶ میلیون تومان از تغییرات سود بیشتری برای خود ایجاد کردیم و با افزایش تعداد اکانت‌ها مبلغ ۳۱ میلیون دیگر نیز به سود ما اضافه شد که با کسر مالیات مبلغ سود ما از فروش یک سرور هاست وردپرس 27.5 میلیون تومان خواهد بود و حاشیه سود ما ۱۴۳ درصد خواهد بود.
پس به همین راحتی می‌توانیم به جای ۳۰۰ هزار تومان هاست وردپرس را با همین مشخصات و پلان ها، با قیمت ۱۵۰ هزار تومان ارائه کنیم، همان حاشیه سود خالص قبلی یعنی مبلغ ۴.۵ میلیون تومان را نیز به دست آوریم.

باز هم ارزانتر !

می‌خواهیم با تغییراتی اندک هاست وردپرس را با هزینه‌ای زیر ۱۰۰ هزار تومان ارائه کنیم، راهکار چیست؟

راه ساده تغییر سخت افزار است، شما می‌توانید به راحتی با انتخاب مدل‌های Rise در دیتاسنتر OVH یا EX و PX در دیتاسنتر هتزنر هزینه سرور را به حدود ۸۰ یور کاهش دهید، همان طور می‌توان تعداد اکانت‌های میزبانی شده روی یک سرور را تا ۵۰۰ اکانت افزایش داد و در نهایت هاست وردپرس با قیمتی کمتر از ۵۰ هزار تومان در ماه ارائه کرد.

آیا مشتری نهایی متوجه این تغییرات خواهد شد؟

به صورت عادی، مشتری نهایی تا زمانی که مصرف سایت او بالا نرود و یا تا زمانی که اتکی روی سایت باعث اختلال در سطح سرور نشود، متوجه هیچ کدام از این تغییرات نخواهد شد، و می‌تواند از هاست ارزان قیمت وردپرس لذت ببرد، اما همین که یک سایت رشد کرد، و یا اتکی روی سایت ایجاد شد، میزبان هاست ارزان قیمت مجبور است به جهت ادامه ارائه خدمات میزبانی به تمام سایت‌های میزبانی شده روی این سرور، عذر شما را بخواهد و از شما درخواست کند که سایت خود را به یک سرویس قوی‌تر منتقل کنید و یا سرویس شما را معلق نماید.

متضرر اصلی این سود باد آورده برای شرکت‌های میزبانی مشتری نهایی خواهد بود!

خوب تا اینجا متوجه شدیم که یک شرکت میزبانی می‌تواند با تغییراتی تا ۵۰۰ درصد هزینه تمام شده خود، با ارائه سرویس‌های ارزان قیمت و مناسب میل مشتری، سودآوری داشته باشد، اما در این میان به مرور زمان شما هستید که می‌بایست هر روز متناسب با هشدارهای شرکت میزبانی، هزینه‌های جدیدی را تحمل نمایید، تا بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را سرپا نگه دارید و در نهایت علاوه بر کندی‌ها و ضررهایی که باعث سلب اعتماد مشتری وب‌سایت شما و کاهش فروش وبسایت خواهد شد، در نهایت هزینه‌های نهایی شما را به دلیل اجبار به انتخاب سرویس‌های قوی‌تر افزایش خواهد داد.

مراقب طعمه قلاب ماهیگیر باشیم

مراقب باشیم که فریب تبلیغات کذایی و توضیحات فریبنده فروشندگان ارزان قیمت سرویس‌های میزبانی وب باشیم، نمی‌توان منابع اختصاصی ارائه کرد، DDOS Protection سخت افزاری داشت، بکاپ 7 لایه ایجاد کرد، یک تیم پشتیبانی عریض و طویل داشت ولی یک هاست با کیفیت را با قیمتی ارزان‌تر از قیمت تمام شده محصول ارائه کرد، اگر چنین است یک جای کار می‌لنگد.

در راستای شفافیت بیشتر لازم است پاسخ چند سوال را نیز بدانید تا عمیق‌تر در خصوص میزان درآمد شغل هاستینگ مطلع باشید:

۱-ضریب مالیات شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب چقدر است؟
ضریب مالیات شرکت‌های میزبانی وب ۱۷ است، یعنی مطابق محاسبات فنی، سود یک شرکت میزبانی وب تنها ۱۷ درصد و ۸۳ درصد فروش هزینه میباشد، پس حاشیه سود 15 درصد تقریباً عددی نزدیک به ضرایب مالیاتی می‌باشد و سودهای بیشتر نشان دهنده یک عدم شفافیت در فروش می‌باشد.

۲-چطور با حاشیه سود حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد امکان ادامه فعالیت خواهید داشت؟
پاسخ به این سوال راحت است، اول این که ما تعداد زیادی محصول ارائه می‌کنیم و برخی از آنها حتی در بازه‌ای زیان‌ده هستند، اما به صورت میانگین با افزایش تعداد مشتری علی‌رغم حاشیه سود پایین می‌توانیم به فعالیت اقتصادی ادامه دهیم.

۳-اگر حاشیه سود شما ۱۵ درصد است، پس چرا تخفیف‌هایی ۲۰ تا ۴۰ درصدی در جشنواره‌ها ارائه می‌کنید؟
علت این است که ما در فروش ویژه هدفی برای سودآوری نداریم و تلاش می‌کنیم سرورهای میزبانی را تکمیل کنیم و در واقع برای دوره بعدی تمدید قرارداد، سود فروش را کسب کنیم و البته ضرر خالی بودن سرورهای میزبانی را بکاهیم.

۴- اگر حاشیه سود شما کم است چرا بخشی از مبلغ خرید را به عنوان اعتبار به مشتری باز می‌گردانید؟
علت این موضوع حفظ مشتری فعلی و تشویق او به استفاده از سرویس جدید است و در واقع با انجام این کار هزینه تبلیغات نیز کاهش پیدا خواهد کرد و به این صورت ما هزینه‌های جانبی، فروش بیشتر را با حفظ مشتریان فعلی پوشش می‌دهیم.

۵- چرا در دوره‌های بلند مدت تخفیف ارائه می‌کنید‌؟
ما پول خرید سرویس بلند مدت را ابتدای خرید دریافت می‌کنیم و با توجه به حاشیه سود بانکی که در کشور وجود دارد و امکان گسترش فعالیت‌های تجاری که در دریافت کل هزینه در ابتدا برای ما ایجاد می‌شود، بخشی از سود حاصل از این فروش را به شما باز می‌گردانیم و در نهایت حدود 4 درصد سود بیشتر برای ما ایجاد خواهد شد.

۶- آیا منظور شما این است که سرور های هتزنر و OVH با کیفیت نیستند ؟
به هیچ وجه منظور ما این نیست که این دیتاسنتر ها بی کیفیت هستند، در واقع منظور ما این است که این دیتاسنتر ها برای ارائه یک سرویس هاست پرقدرت و با کیفیت ساخته نشده اند در واقع نمی توان هاست پرقدرت وردپرس را روی آنها میزبانی کرد.
خود ما در حال حاضر از سرویس های دیتاسنتر هتزنر و OVH بری ارائه سرور های مجازی استفاده می کنیم ولی این دو دیتاسنتر به دلیل عدم وجود DDOS Protection در لایه ۷ امکان دفع اتک در لایه اپلیکیشن را ندارد و به هیچ وجه مناسب میزبانی هاست وردپرس نمی باشد .

۷-آیا واقعا شما با حاشیه سود ۴.۵ میلیون تومان برای هر سرور می توانید یک شرکت عریض و طویل را اداره کنید ؟

ما در توضیحاتمان خدمتتان اعلام کردیم که در صورتی می توانیم ۴.۵ میلیون تومان سود داشته باشیم، که بتوانیم کل هاست های روی سرور را بفروشیم، عموما سرور های میزبانی به صورت کامل هیچ موقع تکمیل نمی شود، اول این که به دلیل حجم خرید از دیتاسنتر ما حدود ۱۵ درصد تخفیف در خرید سرور از دیتاسنتر دریافت می کنیم،‌ دوم این که ما برای تعداد زیادی سرور یک تیم پشتیبانی منسجم داریم و بخش زیادی از سیستم ما اتوماسیون و اتوماتیک است و به همین دلیل برای تعداد زیادی سرور میزبانی و نگهداری از آنها یک تیم را به کار گرفته ایم و به همین دلیل هزینه های نیروی انسانی نیز در این کار مدیریت خواهد شد و در نهایت ما محصولات متنوعی ارائه می کنیم و حجم مشتریان در محصولات مختلف باعث می شود که ما حد اقل حاشیه سود اعلام شده را حفظ کنیم .

۸-چطور انتظار دارید توضیحات شما برای ما قابل باور باشد ؟

پاسخ ما در قیمت هایی است که برای سایر محصولاتمان ارائه کرده ایم ، به عنوان مثال ما دامنه دات کام را با پایین ترین قیمت ممکن و با تنها ۱۵ درصد حاشیه سود ارائه می کنیم و حتی با حاشیه سود استاندارد همچنان قیمت ثبت دامنه مارال هاست از تمام شرکت های میزبانی پایین تر است، علت این امر نیز شفافیت کامل ما در نحوه قیمت گذاری تمام محصولات می باشد .

سخن پایانی

مجموعه میزبانی مارال هاست طی ۱۵ سال فعالیت مستمر، اصلی شفافیت، و رسالت ارائه یک سرویس مطلوب، با قیمت های منصفانه را سرلوحه کار خود قرار داده است، برای ما اهمیت دارد که مشتری ما پایدار و رضایتمند باشد، به هیچ وجه تمایل نداریم با کاهش کیفیت سرویس و یا ایجاد راهکارهای متقلبانه حتی با نتیجه کاهش محسوس قیمت‌های نهایی، سبب سلب اعتماد مشتریانمان شویم.

تا مادامی که امکان فعالیت اقتصادی سالم و شفاف وجود داشته باشد به این عهد پایبند خواهیم بود، به هر قیمتی و با هر سودی حاضر نیستیم این اعتماد ۱۵ ساله را خدشه دار نماییم، حتی اگر مجبور شویم روزگاری به فعالیت خود به دلیل هزینه‌های کمرشکن و نوسانات وحشتناک اقتصادی به پایان برسانیم.

به عهدی که با شما بسته‌ایم پایبند می‌مانیم.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed