نمایش فایل مخفی در هاست (بررسی انواع کنترل پنل ها)

نمایش فایل مخفی در هاست
خرید هاست
میزبانی وب

شاید برای شما هم پیش آمده است که در جستجو یک فایل در هاست باشید و نتوانید آن را پیدا کنید. در این مطلب از پایگاه دانش، قصد داریم درباره‌ی نمایش فایل مخفی در هاست صحبت کنیم.

قبل از بررسی اینکه چطور می توان فایل مخفی در هاست را نمایش داد، لازم است کمی در مورد ماهیت فایل های مخفی و چگونگی ایجاد آنها صحبت کنیم.

فایل های مخفی روی هاست

در خیلی از هاست‌ ها برای اینکه فایل‌های حساس و مهم را در دسترس کمتری قرار دهند، آنها را مخفی می‌کنند. از مهمترین فایل‌هایی که این اتفاق برای آن می افتد می توانیم به فایل htaccess  اشاره کنیم که در واقع رابطه بین سایت و وب سرور است. در هاست‌ هایی که وب سرور آپاچی روی آنها نصب شده باشد، اطلاعات بسیار مهمی از سایت مانند ریدایرکت صفحات و موارد مهمی را به سرور اعلام می کند.

پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید: «htaccess چیست»

این روش مخفی کردن فایل‌ها می‌تواند در حفاظت از این فایل‌ها بسیار خوب عمل کند، اما مشکل وقتی ایجاد می شود که بخواهیم تنظیماتی را به صورت دستی روی این فایل‌ها اعمال کنیم و در لیست فایل های موجود در File manager نمایش داده نشود.

فایل های مخفی روی هاست

آموزش نمایش فایل مخفی در هاست

با طی کردن یک روال ساده روی هاست می توانید اقدام به نمایش فایل مخفی در هاست کنید. عموماً تعیین اینکه چطور فایل‌ها مخفی می شوند، بستگی به نوع سیستم عامل هاست دارد.(منظور سیستم عامل سروری است که هاست روی آن قرار دارد) در سیستم عامل‌های لینوکسی این کار با اضافه کردن یک نقطه ( . ) در ابتدای نام فایل انجام می شود، و شما می توانید با تغییر نام یک فایل و درج نقطه در ابتدای آن، فایل مورد نظر را مخفی کنید.

این موضوع در مورد فایل htaccess  که به صورت .htaccess  نامگذاری شده است، کاملاً قابل مشاهده است و سایر فایل‌ها نیز از همین روش تبعیت می کنند. در ادامه روش نمایش فایل‌های مخفی در هاست را در هر کدام از کنترل پنل‌ ها را به صورت مجزا بررسی خواهیم کرد.

نمایش فایل مخفی در هاست در سی پنل

سی پنل یکی از بهترین و پرطرفدارترین کنترل پنل‌ های لینوکسی است که طرفداران زیادی داشته و کار کردن با آن ساده است.

اگر سری به مقاله Cpanel چیست بزنید به صورت کامل متوجه خواهید شد که داستان این کنترل پنل از چه قرار است و همینطور در مقاله آموزش سی پنل هاست می توانید به آموزش‌‌ های خوبی برای کار با این کنترل پنل دسترسی داشته باشید.

نمایش فایل مخفی در هاست با چند گام ساده قابل انجام خواهد بود و دردسر چندانی برای شما نخواهد داشت. برای نمایش فایل مخفی در هاست لازم است وارد کنترل پنل هاست خود شده و از آنجا به سراغ File Manager  هاست خود بروید:

ورود به فایل منیجر

بعد از انتخاب File Manager  گزینه Setting در بالا و سمت راست صفحه را انتخاب نمایید.

تنظیمات فایل منیجر

با انتخاب Setting صفحه زیر برای شما نمایش داده خواهد شد که در آن لازم است تیک گزینه Show Hidden Files (dotfiles) را فعال و روی Save کلید کنید.

نمایش فایل مخفی در هاست در سی پنل

زمانی که این کار را انجام دهید و به File Manager خود بازگردید می توانید فایل‌های مخفی زیادی را با یک نقطه در ابتدای نام آنها در هاست خود مشاهده کنید. این یعنی نمایش فایل مخفی در هاست شما فعال شده است.

نمایش فایل مخفی در هاست دایرکت ادمین

در دایرکت ادمین نمایش فایل مخفی در هاست به صورت پیش‌فرض روی این کنترل پنل فعال بوده و تمامی فایل‌ها به شما نمایش داده می‌شوند. در واقع این کنترل پنل که آن را به صورت کامل در مقاله دایرکت ادمین چیست بررسی کردیم، از فرآیند مخفی کردن فایل از کاربران پشتیبانی نمی‌کند.

چرا دایرکت ادمین فایل‌ها را مخفی نمی‌کند

یکی از انتقاداتی که به دایرکت ادمین وارد است همین موضوع است و شاید پاسخی که دایرکت ادمین به آن داده است برای شما جالب باشد!

در واقع دایرکت ادمین این موضوع را در استراتژی کاری خود قرار داده که قابلیت‌هایی که خیلی از کاربران به دنبال رفع آنها هستند و به نوعی دست و پاگیر به نظر می‌رسد را از امکانات خود حذف کند. برای همین منظور هم مواردی مانند مخفی سازی فایل‌هایی که ابتدای آنها با نقطه شروع می شود و یا حتی پوشه زباله‌دان(Trash)  که فایل‌ها بعد از پاک کردن به آن منتقل شوند را بین امکانات خود ندارد؛ پس این کار عمدی است و نقص دایرکت ادمین نیست.

نمایش فایل مخفی در هاست در دایرکت ادمین

 در نظر داشته باشید در صورتی که فایل مورد نظر خود را در دایرکت ادمین پیدا نمی‌کنید دو دلیل می‌تواند داشته باشد:

  • یا سراغ مسیر اشتباهی رفته اید
  • یا اینکه این فایل اصلا در هاست شما وجود ندارد!

نمایش فایل مخفی در هاست پلسک

کنترل پنل پلسک یکی از بهترین کنترل پنل‌ های ویندوزی و لینوکسی است که قابلیت‌های زیادی را برای شما فراهم می کند. برای مخفی سازی فایل‌ها در این کنترل پنل هم دقیقاً مانند سی پنل یک بخش تنظیمات فایل وجود دارد که باید برای استفاده از آن به سراغ File Manager کنترل پنل خود بروید. برای این منظور، ابتدا وارد هاست شده و از داشبورد خود بخش مربوط به دامنه مورد نظرتان را انتخاب کنید و وارد صفحه File Manager شوید:

ورود به فایل منیجر پلسک

بعد از ورود به File Manager می توانید یک ردیف از گزینه‌ها را در بالای فایل‌های خود مشاهده کرده و در صورتی که روی دکمه More کلیک کنید، گزینه هایی برای شما باز خواهد شد که لازم است از آن، گزینه View Options را انتخاب کنیم:

تنظیمات نمایش فایل در پلسک

با انتخاب این گزینه، پنجره پاپ‌ آپ کوچکی برای ما نمایش داده خواهد شد که می توانید از طریق آن گزینه‌های نمایش فایل‌ها را تعیین کنید:

نمایش فایل مخفی در هاست پلسک

برای فعال‌سازی نمایش فایل مخفی در هاست لازم است که گزینه Show system files and directories  را حتماً تیک زده و تنظیمات را ذخیره کنید. در صورتی که فایل های مخفی در مسیر مربوطه هر کدام به شما نمایش داده نشد، لازم است صفحه را یک بار Refresh کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل نمایش فایل مخفی در هاست پرداختیم .همچنین روش نمایش فایل مخفی در هاست را در سه کنترل پنل مختلف، با هم بررسی کردیم و دیدیم که چطور می توان آن ها را در هاست نمایش داد. عموم افرادی که به سراغ نمایش فایل مخفی در هاست می آیند این کار را برای ویرایش فایل htaccess  انجام می دهند و در صورتی که سری به مقاله فایل htaccess چیست بزنید می توانید به اطلاعات خوبی در این رابطه دسترسی داشته باشید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها