تست نفوذ سایت چیست و چه کمکی به ما می‌‌کند؟‌

تست نفوذ سایت
خرید هاست
میزبانی وب

امنیت سایت را می‌توان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین موارد برای یک سایت اینترنتی دانست. در واقع وقتی که امنیت سایت شما زیر سوال برود، می‌توان گفت که تمامی موارد مربوط به سایت دچار اختلال شده و نمی‌توان از کارکرد صحیح یک المان نرم‌افزاری که امنیتی ندارد مطمئن بود و هر لحظه باید منتظر فروپاشی آن بود. در صورتی که ما از روش‌های نوین طراحی و مدیریت سایت استفاده کنیم و یک هاست قدرتمند را داشته باشیم، امنیت سایت‌ما می‌تواند برقرار شود. البته مسئله اعتماد به این موضوع می‌تواند بسیار پردردسرتر از این حرف‌ها باشد و این موضوع که آیا سایت ما واقعا امن است یا نه یکی از مواردی است که خیلی از مدیران سایت‌ها و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی به دنبال آن هستند. در اینجا است که تست نفوذ سایت می‌تواند به داد ما برسد و روش‌هایی را برای ما ارائه کند که بتوانیم از این موضوع اطمینان حاصل کنیم.

در شبکه‌های کامپیوتری و وب‌سرورها بهترین کار برای حفظ امنیت انجام تست نفوذ می‌باشد که انواع مختلفی دارد و هدف از انجام آن شناسایی و بررسی تمام نقاط ضعف می‌باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی تست نفوذ چیست بپردازیم و شما را با مراحل انجام آن آشنا نماییم تا بتوانید با به‌کارگیری آنها نقاط ضعف را بررسی کنید و از بهترین راه‌حل‌ها برای رفع آن استفاده کنید، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

امنیت وب‌سایت چیست؟

امنیت یا همان Security یکی از آشنا‌ترین واژه‌ها در جوامع بشری است که می‌توان آن را از درب‌های ورودی ادارات گرفته تا پیچیده‌ترین ماژول‌های نرم‌افزاری  آن را مشاهده کرد و باید گفت یکی از مسائلی است که همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. امنیت در معنای عام به این معنی است که هرکس و یا هر چیزی، دقیقا کاری را انجام دهد که انتظار می‌رود و اجازه آن را دارد و در صورت تخطی از آن با نقض قوانین باید به زمان مقتضی برای این کار مجازات شود.

اما در علوم کامپیوتر واژه امنیت به‌روش نسبتا متفاوتی به‌کار می‌رود و به این معنی اطلاق می‌شود، کسی که اجازه ورود به یک سیستم را ندارد نتواند به آن وارد شده و بتوان از این موضوع که کسی اجازه دسترسی را ندارد و وارد نخواهد شد، اطمینان پیدا کرد. در کنار امنیت موضوعی دیگر به نام Protection به میان می‌آید که مکمل امنیت بوده و برای اطمینان از صحت کارکرد یک سیستم کامپیوتری ضروری می‌باشد و مسئول این است که با برقراری قوانین کنترلی سطح بالا این موضوع را تضمین کند که کاربری که بنا به شرایط امنیتی وارد سیستم ما شده است، صرفا به اطلاعاتی دسترسی داشته باشد که اجازه دسترسی به آنها به وی داده شده است.

امنیت وب سایت چیست

در کل این دو موضوع می‌توانند در کنار هم بودن یک سیستم را که در برنامه‌های نرم‌افزاری بسیار مهم است را تضمین کنند و ما با استفاده از این مورد می‌توانیم مطمئن باشیم که سیستم ما می‌تواند هدف خود را درست انجام دهد. در واقع دلیل دوگانه بودن مراحل امنیتی و ریزبینی در کامپیوتر و اینکه از سایر المان‌های دیگر امنیتی مانند یک ساختمان اداری خیلی بیشتر به آن توجه می‌شود بسیار مهم خواهد بود.

هدف از امنیت یک سیستم رایانه‌ای این است که مطمئن باشیم این سیستم باز هم به کار خود آن‌گونه که باید ادامه می‌دهد و می‌توان گفت که اگر خدشه‌ای در شرایط امنیتی این سیستم وارد شود دیگر به این موضوع که سیستم باز هم همان کار را برای ما انجام خواهد داد، قابل قبول نیست. این موضوعی است که در موارد دیگر نمی‌توان آن را گفت و به‌طور مثال اگر شخصی که اجازه دسترسی و وارد شدن به ساختمانی را ندارد ممکن است اطلاعاتی مهم را خارج کند و یا خرابکاری‌ای را انجام دهد که کل مجموعه به دنبال رفع آن باشند. اما یک نرم‌افزار اگر از داخل تغییر کند به هیچ عنوان نمی‌توان از کارکردهای بعدی آن مطمئن بود و هکرها ممکن است که کل ماهیت آن را عوض کنند.

پس باید گفت که برقراری امنیت در یک سیستم رایانه‌ای می‌تواند یکی از مهمترین گزینه‌ها برای تایید کارکرد این سیستم باشد و این موضوع هم لول‌های خاص خود را دارد و یکی از مهمترین آنها که همیشه در خطر بوده و حملات زیادی هم به آنها می‌شود، برنامه‌های آنلاین هستند. بزرگترین دسته از برنامه‌های آنلاین و تحت وب را سایت‌ها تشکیل می‌دهند که باید گفت خیلی از کسب‌وکارهای آنلاین بر پایه‌ی همین سایت‌ها بنا شده است و اگر شما هم یک وب‌مستر هستید که یکی از این سایت‌ها را مدیریت می‌کند باید بدانید که لازم است به موارد متعددی برای برقراری امنیت سایت خود توجه داشته باشید.

روش برقراری امنیت وب سایت چیست

اما سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که از کجا می‌توانیم این موضوع را متوجه شویم که سایت ما از نظر امنیتی ضعف دارد و نیاز داریم تا توجه بیشتری به آن داشته باشیم، یا اینکه اوضاع مرتب است و کار اضافی‌ای برای انجام دادن نخواهیم داشت. یکی از روش‌ها این است که بشنید و منتظر ایجاد حملات باشید و ببینید که در مرور زمان امنیت سایت شما چه طور خواهد بود. بدیهی است که این موضوع به هیچ عنوان خوب نیست و ممکن است در همین حین با چنان حمله‌ای روبرو شویم که همه چیز را به هم بریزد. اما روش دیگری هم وجود دارد و آن این است که خود ما به دنبال راه‌های رخنه یا نفوذ به سایت بگردیم و این موضوع را بررسی کنیم که سیستم ما چه ایراداتی دارد. تست نفوذ سایت یکی از مواردی است که می‌توان با استفاده از آن این کار را انجام داد و در ادامه به بررسی کامل اینکه تست نفوذ سایت چیست می‌پردازیم.

تست نفوذ سایت چیست؟

همان‌طور که گفتیم لازم است برای اینکه بدانیم آیا سایت ما از نظر امنیتی می‌تواند کاری که از آن خواسته شده است را انجام دهد و می‌توانیم مطمئن باشیم که جامعیت خود را حفظ کرده است یا خیر، نیاز به این موضوع دارد که یک بررسی اجمالی و کامل در دوره‌های مختلف روی آن انجام گیرد تا ما بتوانیم مطمئن باشیم که این سایت برای ما درست کار می‌کند.

تست نفوذ سایت به ما کمک می‌کند تا یک ارزیابی کامل از اوضاع سایت خود داشته باشیم و بدانیم که آیا احتمال نفوذ یا همان penetration به سایت ما وجود دارد یا خیر. در مورد حوزه کاری تست نفوذ سایت باید بگوییم که تست نفوذ سایت یک بررسی کلی را برای احتمال نفوذ به سایت که شامل پیش‌پاافتاده‌ترین حفره‌ها هم می‌شود را بررسی می‌کند.

تست نفوذ سایت چیست

شاید خیلی از موارد در سایت وجود داشته باشد که سایت با آنها هک نشود اما تست نفوذ سایت می‌تواند این موارد را هم برای ما پیدا کند. اگر این سوال برای شما پیش آمده است که مگر نفوذ به سایت همان به معنای هک نیست، باید بگوییم که به این صورت نمی‌باشد و حملاتی که به سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود می‌تواند در سطوح مختلف موفقیت‌آمیز باشد. سطحی‌ترین بخشی که یک حمله می‌تواند به آن دست یابد نفوذ به سیستم یا همان Penetration است که در مورد تست نفوذ سایت صحبت کردیم. در واقع این نوع از حملات صرفا حمله‌کننده را وارد سایت کرده و ممکن است تازه هکر مانند یک کاربر عادی و بدون دسترسی خاص وارد سایت شود.

سطح بعدی که حملات می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند کرک یا همان Crack معروف است که به حمله‌کننده اجازه کامل این موضوع را می‌دهد که تمام و کمال و مانند یک مدیر از برنامه و سایت استفاده کند و بر اساس اصولی که در طراحی لحاظ شده است اطلاعات و محتوا را دست‌کاری کرده و یا بهره‌برداری کامل را از برنامه داشته باشد. مانند اپلیکیشن‌هایی که می‌توان با هک کردن به امکانات پرمیوم روی آنها دسترسی داشت و یا بازی‌هایی که به صورت کامل باز خواهند شد. بعد از کرک هک (Hack) قرار دارد که قدرتی را به حمله‌کننده‌ها می‌دهد که می‌توانند برخلاف چیزی که طراحی شده است سیستم را برای خود تغییر دهند. به طور مثال می‌توانند با هک کردن یک سیستم بانکی بدون اینکه پول‌ها قابل ردگیری باشد و یا انجام تراکنش‌ها برگشت‌پذیر باشد مبلغ سنگینی را جابه‌جا کنند.

عموم حملاتی که روی سایت‌های مختلف انجام می‌گیرد از نوع رخنه می‌باشد و می‌توان آنها را مهار کرد. در بعضی موارد هم با استفاده از بعضی تکنیک‌ها مانند حمله‌های بروت فورس سایت شما به صورت کامل در اختیار حمله‌کنندگان قرار می‌گیرد. اما هک کردن سایت که می‌توان آن را با حملات سطح بالایی مانند SQL Injection یا همان تزریق SQL که در مقاله حمله SQL Injection به صورت کامل در مورد آن صحبت کردیم انجام می‌شود و با توجه به بالا رفتن سطح امنیت در وب‌سایت‌ها و آمدن تکنولوژی‌های جدید مانند SSL (برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله SSL چیست مراجعه کنید) بسیار کم و نادر شده است.

راه های تست نفوذ سایت چیست

کاری که یک تست نفوذ سایت خوب باید برای ما انجام دهد این است که سایت ما را به صورت کامل اسکن کرده و کلیه احتمالات نفوذ را از پایین‌ترین رده‌ها و جزئی‌ترین حملات تا بالاترین آنها بررسی کرده و هر کجا که نیاز به تغییری بود آن را برای ما اعمال کند. در واقع تست نفوذ سایت باید هر چه که ممکن است به وسیله‌ی آن به سایت ما آسیب زده شود، را پیدا کرده و در اختیار ما قرار دهد.

انجام تست نفوذ سایت کار ساده‌ای نیست و می‌توان گفت که دردسرهای مربوط به خود را دارد از همین رو از دیرباز شرکت‌های امنیتی به فکر سازمان‌دهی آن بوده و می‌توان گفت که به جاهای خوبی هم رسیده است. به‌طور کلی می‌توان برای تست نفوذ سایت چهار نوع کلی که بر اساس روش‌های انجام مشخص شده‌اند تقسیم کرده که در ادامه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

انواع روش‌های تست نفوذ سایت

وقتی صحبت از تست نفوذ سایت در میان باشد مطمئنا شما می‌توانید ده‌ها و حتی صدها روش را برای این کار پیشنهاد کنید و می‌توان گفت که به‌ازای هر حمله و هر ماژولی که در سایت وجود دارد یک یا بیشتر از یک روش نفوذ به سایت وجود خواهد داشت که اینها باید در تست نفوذ مورد بررسی قرار گیرند. به همین دلیل هم سیستماتیک کردن و استفاده از تست نفوذی که بتواند این حجم از نکات و موارد را پیگیری کند، لازم و ضروری خواهد بود.

انواع روش های تست نفوذ سایت

این سیستماتیک کردن به روش‌‌های مختلفی انجام گرفته است و در استانداردهای متنوعی ارائه شده است. معروف‌ترین تقسیم‌بندی‌ای که برای روش‌های تست نفوذ سایت معرفی می‌شود، دسته‌بندی بر اساس میزان اطلاعاتی است که تیم مسئول تست نفوذ سایت از سایت دارد و می‌داند که سایت به چه صورتی کار می‌کند. به‌طور کلی می‌توانیم این اطلاعات را در یک طبقه‌بندی به این صورت معرفی کنیم:

تست نفوذ سایت Black Box

تست جعبه‌‌ی سیاه را می‌توان یکی از اصلی‌ترین و مهمترین تست‌هایی دانست که در زمان تست نفوذ سایت به سراغ آن می‌روند و در صورتی که در همین مرحله سایت با مشکل مواجه شود، می‌توان گفت که اوضاع امنیت سایت به‌هم‌ریخته است و باید فکری اساسی برای آن کرد. در واقع جعبه‌ی سیاه به این معنا است که حمله‌کنندگان در مورد اینکه سایت از چه تکنولوژی‌هایی استفاده می‌کند و چه نقاط ضعف و قوتی دارد محروم بوده و صرفا به این دید به سایت حمله می‌کنند که دارند این کار را روی یک سایتی که چیزی از آن نمی‌دانند انجام می‌دهند.

در این نوع از حملات تمامی احتمالاتی که نفوذگران می‌توانند از آن استفاده کنند در نظر گرفته شده و در واقع تیم تست به صورت چشم‌بسته به سمت هدف جلو می‌رود و سعی می‌کند از هر روشی که می‌داند به این سایت نفوذ کند.

تست نفوذ سایت White Box

این نوع تست نفوذ سایت دقیقا بر خلاف تست جعبه‌ی سیاه بوده و در آن همه چیز در اختیار تیم تست قرار می‌گیرد. در این روش از تست نفوذ سایت اطلاعاتی مانند IPهای مهم، کدهای منبع، و در بعضی مواقع حتی کلمه عبورهایی که دسترسی محدود و عمومی دارند هم به تیم تست نفوذ سایت داده خواهد شد و این بار تست به صورت آگاهانه و با این مضمون که می‌خواهند به چه سایتی حمله و نفوذ کنند انجام می‌شود. عموم حملاتی که هکرهای درست‌و‌حسابی انجام می‌دهند از این نوع است و معمولا بدون ارزیابی سایت کسی وارد حمله نمی‌شود.

در مورد حمله جعبه‌ی سفید باید گفت که این نوع از حملات به شدت وسیع بوده و می‌توان آنها را روی شبکه‌های محلی گرفته تا بستر عملیاتی کاری و حتی جستجوی منابع نرم‌افزاری خاص مانند قالب‌ها و افزونه‌هایی که برای بعضی از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس از آنها استفاده می‌کنند ادامه خواهد داشت. (دو مقاله وردپرس چیست و CMS چیست می‌توانند در مورد این مفاهیم اطلاعات خوبی را به شما ارائه کنند).

تست نفوذ سایت White Box

تست نفوذ سایت Double Blind

این نوع از تست را می‌توان یکی از مشهورترین تست‌ها برای بررسی قابلیت مقاومت در برابر نفوذ معرفی کرد. در این نوع از تست هیچ یک از طرفین اطلاعی در مورد اینکه با چه چیزی طرف هستند ندارند و معمولا مدیران ارشد به‌سراغ این تست‌ها می‌روند. در این تست هیچ یک از مسئولان برقراری امنیت نمی‌دانند که تستی در جریان است و تیم تست نفوذ سایت هم اطلاعات کمی از سایت مورد نظر دارد و با تمام توان حمله می‌کند.

در اینجا یک درگیری دوطرفه صورت می‌گیرد و معمولا با اولین هشدارها متخصصان امنیت برای پایداری سایت و خاتمه دادن به حمله و بن (Ban) کردن حمله‌کنندگان، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته و از آن طرف تیم تست نفوذ سایت با تمام توان در حال برداشتن موانع برای نفوذ به سایت است. در این تست آمادگی سایت دقیقا مانند یک حمله‌ی واقعی بررسی می‌شود.

البته باید گفت که این حمله به هماهنگی‌هایی هم با مسئولین شبکه‌ی سازمان و هاستینگ هم نیاز دارد زیرا عموم این حملات می‌توانند بار قانونی داشته و بعضا در این میان ممکن است بخشی از داده‌ها هم از دست برود.

تست نفوذ سایت Double Blind

تست نفوذ سایت Gray Box

در این روش تست نفوذ سایت با استفاده از حملات مختلفی که ترکیبی از حملات جعبه‌ی سیاه و جعبه‌ی سفید هستند انجام می‌شود و باید گفت که تست نفوذ سایت با این روش به هر دو صورت انجام می‌شود. در واقع این روش‌ها تنوع بالایی دارند و معمولا به این صورت انجام می‌شود که روش نفوذ مشخصی به تیم تست نفوذ سایت داده خواهد شد، اما به آنها نمی‌گویند که از چه روش‌هایی برای جلوگیری از این حملات استفاده شده است و این موضوع که این روش‌های خاص در این مورد خاص چه اندازه می‌توانند موثر و کاربردی باشند از اصلی‌ترین اهدافی است که توسط تست نفوذ سایت به‌ روش Gray Box مورد انتظار خواهد بود. به طور کلی می‌توان گفت هر روشی که نتوان آن را در دسته‌های بالا قرار داد می‌تواند در بین رده‌های تست نفوذ سایت به صورت Gray Box  قرار بگیرد.

تا اینجا با هم دیدیم که تست نفوذ سایت با چه روش‌هایی و به چه صورتی انجام می شود. اما سوال اساسی اینجاست که ما باید چطور این روش‌های تست نفوذ سایت را برای سایت خود به کار بگیریم و این موضوع که چه کسی این کار را برای ما انجام می‌دهد و به چه صورتی می‌باشد موضوعی بسیار مهم خواهد بود. در ادامه این موضوع مهم را با هم بررسی می‌کنیم.

تست نفوذ سایت Gray Box

بهترین روش تست نفوذ سایت

این سوال که باید تست نفوذ سایت را چطور انجام دهیم و چه متخصصانی این کار را برای ما انجام ‌می‌دهند از سوالاتی است که خیلی از مدیران کسب‌وکارها و وب‌مسترها با آن مواجه می‌شوند و پاسخ این سوال می‌تواند بسیار مهم و ضروری باشد. در این خصوص باید گفت که تست نفوذ سایت می‌تواند در صورتی که بد انجام شود به سایت آسیب برساند و باعث ضعیف شدن سایت شود.

از طرفی در صورتی که شما خودتان هم یک متخصص امنیت باشید باید توجه داشته باشید برای اینکه یک تست نفوذ سایت به صورت موفق پیاده‌سازی شود، لازم است که از سرورهای قدرتمند و اینترنت پرسرعت برای این کار استفاده شود و به‌جرئت می‌توان گفت که شما به یک سرویسی مانند سرور ابری یا سرور اختصاصی برای این کار نیاز خواهید داشت تا بتوانید یک تست امنیتی تمام‌عیار را برای خود راه‌اندازی کنید.

بهترین روش تست نفوذ سایت

در این رابطه شما نیاز دارید تا به‌سراغ متخصصانی بروید که کار خود را به‌خوبی بلد باشند و در صورتی که مشتاق هستید تا به این امکان دسترسی داشته باشید فقط کافی است سری به صفحه‌ی «تست نفوذ » بزنید. متخصصان مارال هاست می‌توانند با استفاده از تجربه‌ای که در این سال‌ها پیدا کرده‌اند و همین‌طور با پشتوانه‌ی امکانات قوی‌ای که سرورهای ابری در اختیار آنها قرار می‌دهد، نیروی پردازشی مورد نیاز جهت تست نفوذ سایت به بهترین شکل ممکن را در اختیار دارند و شما می‌توانید با هزینه‌ی بسیار کمتر از حالتی که خودتان این کار را انجام دهید، تست نفوذ سایت را در سایت خود تکمیل کنید.

مزایای استفاده از تست نفوذ سایت چیست‌؟

به‌کارگیری تست نفوذ سایت می‌تواند به تیم تست نفوذ کمک کند تا تمامی نقاط ضعف امنیتی یک سایت را بررسی کنند و برای برطرف کردن آنها اقدام نمایند. در کل تست نفوذ سایت مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

مزایای استفاده از تست نفوذ سایت عبارتند از موارد زیر:

  • تست نفوذ سایت در حفظ اطلاعات یک شرکت یا سازمان موثر می‌باشد و از فاش شدن آنها جلوگیری می‌نماید.
  • تست نفوذ سایت برای مدیریت کردن آسیب‌ها و برطرف کردن آنها یک روش کارآمد می‌باشد.
  • با انجام تست نفوذ سایت توسط تیم نفوذ می‌توانید توان زیرساخت‌های شبکه را مورد بررسی قرار دهید.
  • انجام تست نفوذ سایت می‌تواند تمام ضعف‌های امنیتی سایت را مشخص کند که با برطرف کردن آنها می‌توانید از هزینه‌های از دسترس خارج شدن شبکه جلوگیری کنید.

یک موضوع مهم در مورد تست‌های نفوذ وجود دارد و آن هم استانداردهایی است که برای این تست‌ها عنوان می‌شود. در ادامه به بررسی کامل این استانداردها و ویژگی‌هایی که دارند خواهیم پرداخت.

استانداردهای تست نفوذ سایت

تست نفوذ سایت یکی از مواردی است که می‌توان آن را به روش‌های مختلفی انجام داد و این روش‌ها را با هم دیدیم و در مورد آنها به‌صورت کامل صحبت کردیم. اما از کجا می‌توان مطمئن بود که سایت ما امن است و در صورتی که از پس این تست‌ها برآمد می تواند در برابر حملات هم از خود دفاع کند. اصلا چه تست‌هایی را برای این که بتوانیم از امنیت سایت مطمئن باشیم باید روی سایت پیاده‌سازی کنیم؟!

اینجاست که استانداردهای تست نفوذ سایت به کمک ما می‌آیند. حقیقت این است که برای یک تست نفوذ موثر و به‌دردبخور که بتواند بگوید سایت تا چه اندازه امن است نمی‌توان به صورت رندوم آزمون‌های مختلف را روی سایت پیاده‌سازی کرد و یک سایت اینترنتی برای این منظور لازم است که حملات مختلف را در شرایط مختلفی تجربه کند که اصول و قواعد خاصی دارند.

البته این اصول و قواعد فراوانی‌های متعددی را دارند و هر کسی برای خود راه‌ و روشی را ارائه می‌دهد. این موضوع در اینترنت یک هرج‌و‌مرج درست‌و‌حسابی به راه انداخته بود که می‌توان گفت خود به نوعی عامل تحلیل رفتن قدرت تست‌ها بود. اما بعد از گذشت مدتی با برگزاری کنفرانس‌ها و انجمن‌های مختلف این روش‌ها کم‌کم به‌صورت واحدی در آمدند و به استانداردهای تست‌های امنیتی معروف شدند. در این بخش از مقاله با هم به بررسی چند مورد از این استانداردهای تست نفوذ سایت می‌پردازیم.

مجموعه تست‌های OWASP

OWASP را می‌توان یکی از بزرگترین ارائه‌کنندگان تست‌های امنیتی در موارد و زمینه‌های مختلف نرم‌افزاری و همین‌طور سخت‌افزاری معرفی کرد که مجموعه آزمون‌های مختلفی را برای سنجش امنیت یک محصول به کار می‌گیرد و می‌تواند سطوح امنیت یک سایت را تعیین کند. در مورد این استاندارد باید گفت که OWASP در واقع یک اجتماع و Community آنلاین از متخصصان امنیت است که به صورت رایگان مقالات، ژورنال‌ها، ابزارها و همین‌طور منابع رایگان را برای بالا بردن امنیت در اختیار کاربران قرار می‌دهد و به نوعی یک بنیاد غیرانتفاعی به‌حساب می‌آید.

در واقع این جامعه‌ی کاربری بیش از 40 سازمان حرفه‌ای فعال در زمینه امنیت تشکیل شده است که رهبری آنها بر عهده‌ی سازمان غیرانتفاعی OWASP Foundation می‌باشد. وقتی که صحبت از انجام تست نفوذ سایت با استفاده از OWASP می‌باشد قرار است با مجموعه ابزارهای مختلفی که این سازمان ارائه کرده است امنیت یک سایت مورد ارزیابی قرار گرفته و از تمامی جهت‌ها این موضوع سنجیده شود.

این سازمان کار خود را برای اولین بار در سال 2021 شروع کرد و از آن موقع به بعد یکی از بهترین‌ها در این عرصه بوده که هم ابزارها و هم تکنیک‌های خوبی را ارائه کرده است. OWASP Top 10 مجموعه‌ای از 10 ابزار است که برای تست نفوذ سایت و برنامه‌های نرم‌افزاری از جهات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و وقتی که ما صحبت از انجام آزمون‌های OWASP را می‌کنیم، منظور این است که برنامه و سایت ما باید بتواند در تمامی این المان‌ها نمرات حد نصاب را کسب کند و در صورتی که باگ‌های امنیتی‌ای وجود داشت برای رفع آنها به برنامه‌نویسان و مسئولان امنیت ارجاع داده شود.

تست نفوذ سایت OSSTMM

یکی دیگر از تست‌های نفوذ که به‌عنوان گزینه‌ای طلایی و به‌صورت یک مجموعه‌ی چند مرحله‌ای ارائه می‌شود که سایت را از هر نظر زیرورو می‌کند و راهکاری که خیلی از ارائه‌کنندگان بزرگ امنیتی از آن استفاده می‌کنند، OSSTM یا همان (Open Source Security Testing Methodology Manual) نام دارد که به‌صورت دستورالعمل آزمون امنیتی منبع‌باز شناخته می‌شود و دستورالعمل‌هایی را برای بهبود اوضاع امنیتی سایت و تست آن در اختیار ما قرار می‌دهد.

در مجموع می‌توان گفت از آنجا که این تست‌ها و نتایج آنها در خیلی از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای منبع‌باز به‌صورت کاملا واضح در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و می‌توان به آنها اعتماد داشت، یکی از اصلی‌ترین اجزایی است که امنیت وب را تشکیل می‌دهد. خیلی از پروتکل‌های اوپن‌سورس فعال در بلاک‌چین‌ها و رمزارزها با استفاده از این آزمون‌ها از نظر امنیتی تایید می‌شوند که این نوع از تست نفوذ سایت یکی از انواع سطح بالا به‌شمار می‌رود.

در مورد اینکه بندهای اصلی آزمون‌های نفوذ OSSTMM کدامند می‌توانیم به این پنج مورد اصلی اشاره کنیم:

  1. امنیت از لحاظ عامل انسانی (Human Security)
  2. امنیت فیزیکی و سخت‌افزاری (Physical Security)
  3. ارتباطات بی‌سیم (Wireless Communication)
  4. ارتباط از راه دور (Telecommunications)
  5. شبکه‌های داده‌ای یا حملات چندجانبه (Data Network)

سیستمی که موفق شود در این پنج نوع آزمون تست نفوذ سایت سربلند بیرون بیاید می‌تواند عنوان امن از نظر این تست‌ها را برای خود به‌ دست آورد.

تست‌های PTES

یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌توان در تست‌های نفوذ از آن یاد کرد، تست‌های نفوذ PTES یا همان (Penetration Testing Execution Standard) هستنند که روش‌هایی را برای بالا بردن کیفیت تست‌های نفوذ ارائه می‌کند و یکی از مهمترین مواردی هستند که می‌توان از آنها برای بالا بردن کیفیت تست نفوذ سایت استفاده کرد. در واقع کاری که این نوع از تست‌ها انجام می‌دهند این است که مجموعه‌ای کامل از اقدامات را در اختیار ما می‌گذارند که با اعمال آنها روی تست‌های نفوذ تست‌هایی کاربردی‌تر و با‌کیفیت‌تر را خواهیم داشت.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به صورت مفصل به بررسی تست نفوذ سایت و روش‌هایی که این تست انجام می‌گیرد پرداختیم و دیدیم که برای اینکه تست نفوذ سایت، در سایت ما انجام شود لازم است چه کارهایی انجام دهیم و اصلا این تست با چه هدفی انجام می‌گیرد. تست نفوذ سایت به شما کمک می‌کند که کلیه‌ی روش‌های احتمالی برای نفوذ یا Penetration به سایت خود را شناسایی کرده و از آنها جلوگیری کنید. این تست‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که می‌توان آنها را  به چهار دسته‌ی جعبه‌ی سیاه، جعبه‌ی سفید، جعبه‌ی خاکستری و همین‌طور Double Blind تقسیم‌بندی کرد که در بالا به صورت مفصل در مورد آن صحبت کردیم. 

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید و تمدید
هاست و سرور مجازی

26 اسفندماه تا 4 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link