سرور مجازی لینوکس و ویندوز چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

مقایسه سرور مجازی لینوکس و ویندوز
خرید هاست
میزبانی وب

استارتاپ‌ها و یا کسب‌و‌کار‌هایی که در یک بازه زمانی مشخص رشد سریعی رو تجربه می‌کنند، اغلب ترجیح می‌دهند از یک VPS (Virtual Private Server) یا سرور مجازی استفاده ‌کنند. منابع ذخیره‌سازی اختصاصی ، RAM و CPU قدرتمند یک سرور مجازی از جمله عواملی هستند که باعث افزایش قدرت، پایداری و مقیاس‌پذیری هاست شما می‌شوند. ما در این مقاله نگاهی به تفاوت‌های میان سرور مجازی لینوکس و ویندوز خواهیم انداخت و به شما خواهیم گفت که کدام یک از آنها برای شما مناسب‌تر است.

بیش از 60 درصد وب‌سایت‌ها از سرورهای تحت لینوکس و ویندوز استفاده می‌کنند و بسیاری از آنها نیز درVPS مدیریت می‌شوند. برای اینکه بدانید که کدام سیستم عامل برای سرور مجازی شما مناسب‌تر است، بهتر است در ابتدا کمی با مفهوم VPS و ویژگی‌های آن آشنا شویم.
VPS یا سرور مجازی، در واقع بخشی از یک سرور فیزیکی است که منابع آن از طریق فناوری مجازی‌سازی به صورت اختصاصی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در یک VPS کاربران می‌توانند به شکلی اختصاصی به تمام نرم‌افزارها و داده‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. VPS ها قابلیت‌ها و عملکردی مشابه یک سرور اختصاصی دارند و باعث پرشدن شکاف میان هاست اشتراکی و سرور اختصاصی می‌شوند. البته لزوماً همیشه VPS‌ ها بر هاست اشتراکی برتری ندارند و چه بسا بسیاری از پلان‌های هاست‌ اشتراکی عملکرد بسیاری بهتری از یک VPS دارند. کاربران می‌توانند به دلخواه خود محیط کاربری VPS‌ را سفارشی‌سازی و نرم افزارهای خود را بر روی آن نصب کنند . VPS‌ ها معمولا از لحاظ قیمتی گرانتر از هاست‌های اشتراکی بوده و از مقیاس‌پذیری بهتری نیز برخوردار هستند. سرورهای مجازی بیشتر مناسب کسب‌و‌کار‌های سطح متوسط هستند و استفاده از محیط کاربری آنها نیز نیاز به دانش فنی دارد.
حالا که کمی با vps آشنایی پیدا کردید، راجع به فرق بین vps لینوکس و vps ویندوز صحبت می‌کنیم.

سرور مجازی ویندوز یا لینوکس؟ کدام‌ یک برای شما مناسب‌تر است؟

این دو نوع سرور از جنبه‌های مختلفی مانند کارایی، مقیاس‌پذیری، هزینه، انعطاف‌پذیری، امنیت، سهولت استفاده و … تفاوت‌هایی باهم دارند اما کدام یک انتخاب هوشمندانه‌تری است؟ کاربران VPS می‌توانند سرور خود را با سیستم‌عامل ویندوز یا لینوکس راه اندازی کنند. انتخاب سیستم ‌عامل مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در هنگام خرید یک پلان VPS به آن توجه کنید. هر پلان هاستینگی از جمله VPS مبتنی بر ویندوز یا لینوکس است و بنابراین باید از میان آن دو یکی را انتخاب کنید. البته، خود سرور مجازی لینوکس (Linux VPS) هم دارای توزیع‌های مختلفی مانند Debian، RHEL، Ubuntu ، CentOS است که می‌توانید از بین آنها یکی را بر روی سرور خود نصب کنید اما با این حال، تمام توزیع‌ها بر روی یک هسته (یعنی یونیکس) اجرا می‌شوند. سرور مجازی ویندوز (Windows VPS)در واقع یکی از نسخه‌های ویندوز سرور است (مانند ویندوز سرور 201۹، ویندوز سرور 20۲۲ ، …) و اگر کاربر ویندوز هستید، احتمالا مدیریت و استفاده از آن برای شما آسان‌تر خواهد بود. سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل متن‌باز بوده و با کمک رابط خط‌فرمان آن می‌توان کنترل بیشتری بر سیستم عامل داشت و به همین دلیل اکثر کاربران همچنان ترجیح می‌دهند از سرورهای تحت لینوکس استفاده کنند.

تفاوت در امنیت سرور مجازی لینوکس و ویندوز

مسئله امنیت سایت، یکی از نگرانی‌های اصلی دارندگان وب‌سایت است. حفظ امنیت اطلاعات کاربران و دفع حملات هکرها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و رابطه مستقیمی با نوع سیستم عامل سرور سایت شما دارد. ویندوز، سیستم عاملی است که مورد بیشترین حملات سایبری قرار می‌گیرد و هکرها نیز بیشتر وقت و تمرکز خود را بر روی یافتن نقاط ضعف امنیتی ویندوز می‌گذارند. متخصصان امنیت مایکروسافت دائما در تلاشند تا مانع از چنین روندی شوند و ضعف‌های امنیتی خود را برطرف کنند اما انجام چنین کاری در عمل برای آنها غیرممکن است. در مقابل لینوکس دارای سطح امنیتی قوی‌تر و جامعه کاربری بزرگ‌تری است، جامعه‌ای که در آن مهندسان نرم‌افزار و امنیت سایبری دائما در حال تلاش برای بهتر کردن امکانات امنیتی سیستم عامل لینوکس هستند و در صورت بروز هر نوع مشکلی، به سرعت آن را حل می‌کنند . سرورهای ویندوز نیز از امنیت خوبی برخوردار هستند اما تنها در صورتی که تنظیمات امنیتی آنها باید به درستی انجام شوند. در کل می‌توان نتیجه گرفت که لینوکس در رابطه با مسئله امنیت VPS و در کل امنیت وب، عملکرد بهتری از ویندوز دارد.

هزینه

سرور مجازی لینوکس هزینه بسیار کمتری نسبت به سرور مجازی ویندوز دارد زیرا لینوکس یک نرم افزار منبع‌باز(Open Source) است و کاربران آن می‌توانند به دلخواه خود تغییراتی را در قسمت‌های مختلف آن ایجاد کنند و نسخه سفارشی‌سازی شده خودشان را داشته باشند. در مقابل ویندوز یک نرم‌افزار اختصاصی است که متعلق به مایکروسافت بوده و کاربران باید هزینه‌ای را برای خرید لایسنس VPS ویندوز پرداخت کنند. می‌توان گفت که قیمت شاخص‌ترین تفاوت بین VPS لینوکس و VPS ویندوز است. درایوهای لینوکس به دلیل نگهداری آسان و عدم نیاز به به‌روز‌رسانی منظم نیز ارزان‌تر هستند. به طور کل می‌توان گفت که VPS لینوکس گزینه مقرون به صرفه‌تری است.

سهولت استفاده

برای پیکربندی سیستم و انجام کارهایی مانند تخصیص منابع‌، RAM و CPU باید کمی با وظایف ساده مرتبط با مدیریت ‌سایت آشنایی داشته باشید که البته انجام آنها برای اکثر کاربران وقت‌گیر و پیچیده می‌باشد. کاربرانی که از VPS ویندوز استفاده می‌کنند، ممکن است به دلیل پیچیدگی‌های آن دچار مشکلاتی شوند اما با این حال عده‌ای نیز کاملا با سیستم‌عامل ویندوز و نحوه پیکربندی قسمت‌های مختلف آن آشنا هستند و در صورت بروز هر نوع مشکلی فورا آن را رفع می‌کنند. کاربران VPSهای لینوکس کنترل بیشتری بر منابع سرور خود دارند و می‌توانند به راحتی با استفاده cPanel و CMS وب‌سایت‌های خود را مدیریت کنند. سیستم عامل لینوکس همچنین باعث آسان‌تر شدن مدیریت FTP و SSH می‌شود. در رابطه با سهولت استفاده نیز برگ برنده با سرور مجازی لینوکس است.

پشتیبانی فنی

پشتیبانی فنی

پشتیبانی فنی (Technical Support) یکی از عوامل مهم در انتخاب سرور مجازی می‌باشد. از آنجایی که ویندوز محبوب‌ترین و کاربرپسندترین سیستم‌عامل دنیاست، از پشتیبانی فنی خوبی نیز برخوردار می‌باشد. پشتیبانی جهانی یکی از بزرگترین دلایلی است که باعث می‌شود مردم سرور مجازی ویندوزی را به سرور مجازی لینوکس ترجیح دهند. لینوکس نیز دارای پلان‌های پشتیبانی پولی است که البته هزینه آن از نظر بسیاری از کاربران گران می‌باشد اما با این وجود لینوکس برای پشتیبانی فنی، از رویکرد جدیدی استفاده می‌کند، رویکردی که در آن توسعه‌دهندگان بسیاری از سرتاسر دنیا برای حل مشکلات رایج هاستینگ و ایجاد بهترین تجربه کاربری به کار گرفته می‌شوند. پشتیبانی از VPS ویندوز توسط تیم پشتیبانی فناوری ‌اطلاعات مایکروسافت انجام می‌شود که البته برای استفاده از آن باید هزینه‌ای را پرداخت ‌کنید.

دسترسی از راه دور (Remote Access) در سرور مجازی ویندوز و لینوکس

سرورهای ویندوز مجهز به برنامه rdp یا ریموت دسکتاپ (Remote Desktop Connection) هستند که دارای یک رابط کاربری گرافیکی بوده و کار مدیریت سرور را بسیار آسان‌تر می‌کند. قابلیت دسترسی از راه دور بسیار مهم است زیرا کاربران و مدیران سرور می‌توانند از هرجای دنیا به محیط کاربری سرور خود دسترسی داشته باشند و تغییراتی را در آن ایجاد کنند. مدیر سرور در صورت بروز یک مشکل جدی در سرور می‌تواند با استفاده از قابلیت ریموت دسکتاپ به سرعت سیستم را از راه دور خاموش کند. سیستم عامل لینوکس نیز دارای ریموت دسکتاپ می‌باشد که معمولا کارهای مدیریتی آنها به صورت خط‌فرمان انجام می‌شوند. در کل برای مدیریت سرور لینوکس نیز باید تا حدی با سیستم عامل لینوکس آشنا باشید. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از قابلیت ریموت دسکتاپ ویندوز آسان‌تر از لینوکس است.

کارایی سرور ویندوز و لینوکس

کارایی سرور ویندوز و لینوکس

کاربران انتظار دارند که سیستم عامل وب‌سرورشان سریع و پایدار باشد که خوشبختانه هم VPS لینوکس و هم VPSویندوز عملکرد خوبی در این رابطه دارند. لینوکس نیاز کمتری به منابع دارد و در زمان افزایش ترافیک درخواست راه‌اندازی مجدد نمی‌کند. سیستم عامل لینوکس به طور خاص برای استفاده با SSH طراحی شده است. در VPS ویندوز، سیستم عامل باید پس از هر اصلاحیه (patch) کوچک و یا به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری و درایوری مجدداً راه‌اندازی شود. VPS ویندوز از یک رابط کاربری گرافیکی استفاده می‌کند و در صورت عدم بهینه‌سازی درست آن، ممکن است مقدار زیادی از منابع سرور شما را مصرف کند. در کل سرور مجازی لینوکس به دلیل استفاده از خط فرمان نسبت به سرور مجازی‌ ویندوز رم کمتری مصرف می‌کند. لینوکس همچنین در صنعت هاستینگ ‌وب، پایدارتری بیشتری از ویندوز دارد. علاوه بر عواملی که ذکر شد، نحوه پیکربندی یک سرور نیز تاثیر مهمی در عملکرد آن دارد.

جدول مقایسه سرور مجازی لینوکس و ویندوز

ویژگیسرور مجازی لینوکسسرور مجازی ویندوز
کنترل پنلcPanel, WHM, Direct Admin, and  WebminPlesk
زبان‌های قابل پشتیبانیPHP/Perl, ROR, Java, Python, SSH, CGI,ASP Classic, ASP.net, MySQL, C#, VB
پایگاه دادهMySQL, Maria DBMSSQL, Microsoft Access
پشتیبانی فنیپشتیبانی فنی پولیپشتیبانی فنی رایگان
عملکردعالیخوب
امنیتدارای امنیت خوبی می‌باشدآسیب‌پذیر در مقابل تهدیدات امنیتی

در تهیه این مقاله از مقالات وبسایت‌های Hostpapa, Technologyhq, Hostdime, Cirrushosting, Monovm استفاده کرده‌ایم.

 

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها