جهش به محتوا
ورود کاربران

مقاله از تغییر هاست نیم در سرورهای لینوکسی

هر زمان نیاز به کمک داشتید، در کنار شما هستیم . با ما تماس بگیرید ( 031-3626 0000 ) یا درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید.

تغییر هاست نیم در سرورهای لینوکسی

Hostname چیست؟

Hostname یک دستگاه نامی است که آن دستگاه با آن نام در شبکه‌‌ی داخلی شناخته می‌شود. گاهاً به آن computername یا site name نیز گفته می‌شود. دستگاه‌ها مانند کامپیوترها، روترها، سوئیچ‌ها و سایر دستگاه‌‍ها با این نام یکدیگر را در سطح شبکه پیدا می‌کنند و می‌توانند برای یکدیگر اطلاعات ارسال کنند. در سطح اینترنت hostname همان  fully qualified domain name یا همان FQDN است.

انتخاب Hostname در سطح شبکه آزاد است اما در سطح اینترنت این نام باید یکتا باشد بهمین خاطر معمولاً ترکیبی از FQDN و نام دستگاه است مثلاً اگر سایت maralhost.com باشد برای یک سرور Hostname می‌تواند vps.maralhost.com درنظر گرفته شود.

مواقعی پیش می‌آید که hostname سرور مشکلاتی دارد از قبیل اینکه پینگ ندارد یا اینکه hostname صحیح نیست. بعنوان مثال hostname  برابر vps.domain.com قرار داده شده است ولی این رکورد پینگ ندارد یا هاست نیم ip سرور است که کاملا اشتباه است. این موارد در کیفیت ارسال ایمیل  نیز تاثیرگذار هستند، بعنوان نمونه mail tester به هاست نیم خطا میگیرد و امتیاز ارسال و دریافت ایمیل را کم میکند.

برای رفع مشکل پینگ نداشتن هاست نیم vps.domain.com وارد DNS Setting دامنه روی هاست شوید و یک A record با اسم vps و آی‌پی سرور ایجاد کنید.

اگر قصد ویرایش hostname دارید به دو صورت موقت و دائم انجام میشود. در روش موقت hostname بعد از ریستارت سرور به مقدار قبلی خود بازمیگردد اما اگر قصد دارید  hostname بعد از ریبوت هم تغییر نکند باید از روش دائمی برای این مورد استفاده نمائید.

حالت اول: برای تغییر hostname بصورت موقتی از روش زیر استفاده نمائید:

SSH سرور را باز کنید و دستور زیر را در ترمینال اجرا کنید. در صورتی که با نحوه برقراری ارتباط ssh آشنا نیستید این مقاله را بررسی نمائید.

hostname

خروجی این دستور برابر است با hostnameی است که برای سرور تنظیم می‌شوند.

 

Check hostname in linux
Check hostname in linux

 

در صورتی که قصد دارید hostname را تغییر دهید  فرض کنید هاست‌نیم مدنظر ما vps.yourdomain باشد. دستور زیر را در ترمینال وارد کنید.

hostnamectl vps.yourdomain

مجدداً می‌توانید با دستور hostname هاست‌نیمی که تنظیم کردید را بررسی کنید.

 

در مرحله‎ی قبل hostname تغییر کرد اگر تمایل دارید بصورت لوکال پینگ هاست‌نیمی که سِت کردید را داشته باشید باید آن را در فایل hosts اضافه کنید. SSH سرور را باز کنید و دستور زیر را در ترمینال اجرا کنید.

nano /etc/hosts

فایل hosts سرور طبق تصویر ضمیمه نشان می‌دهد چه چیزی به عنوان هاست‌نیم سِت شده است. در یک خط جدیدip سرور را بنویسید سپس hostname مدنظر را وارد کنید. برای ذخیره کردن تغییرات دکمه‌های ctl+x  و سپس y و نهایتاً enter را بزنید.

change hosts file in linux
change hosts file in linux

 

حالت دوم :  برای تغییر hostname بصورت دائمی ابتدا با سرور ارتباط  ssh برقرار نمائید سپس دستور زیر را وارد نمائید:

 

hostnamectl set-hostname your.new.hostname

 

توجه داشته باشید که عبارت your.new.hostname همان  hostname جدید است.

این مقاله برای شما مفید بود؟
بلهخیر