جهش به محتوا
ورود کاربران

مقاله از بکاپ‌گیری اتوماتیک با استفاده از FTP و Cron Job در دایرکت ادمین

هر زمان نیاز به کمک داشتید، در کنار شما هستیم . با ما تماس بگیرید ( 031-3626 0000 ) یا درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید.

بکاپ‌گیری اتوماتیک با استفاده از FTP و Cron Job در دایرکت ادمین

آسیب دیدن و یا مفقود شدن اطلاعات یکی از اتفاقات رایجی است که ممکن است برای هرکسی رخ دهد در این شرایط تنها راه حل برگرداندن نسخه‌ی پشتیبان یا همان بکاپ است. در صورت عدم وجود بکاپ اطلاعات شما از بین می‌رود و در اکثر مواقع ریکاوری نیز به شما کمک نخواهد کرد بنابراین نتیجه گرفت که تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات امری ضروری و لازم است. البته بایستی توجه نمائید که نسخه پشتیبان را به صورت کامل تهیه نمائید تا در مواقع مورد نیاز به درستی عمل نموده و بازیابی گردد. به عمل برگرداندن اطلاعات با استفاده از نسخه‌ی پشتیبان Restore (ریستور ) می‌گویند.

نحوه تهیه نسخه پشتیبان بستگی به نوع سیستم (مثلا انواع سیستم های عامل، انواع سرویس های  میزبانی، سرورها و …)  و اینکه از چه نوع اطلاعاتی قصد تهیه کپی دارید، تفاوت دارد. ابزارها و نرم افزار های زیادی جهت تهیه بک آپ از اطلاعات وجود دارد که بسیاری از آنها امکان زمانبندی و انجام خودکار را هم دارند اما بر روی تمامی سرور ها امکان بکاپ‌گیری وجود دارد.

جهت بکاپ‌گیری از اکانت‌های یک سرور مجازی با کنترل پنل دایرکت ادمین میتوانید اینکار را با ایجاد یک کرون جاب (cron job) انجام دهید تا کار بکاپ‌گیری در یک موعد مقرر و به صورت اتوماتیک بر روی سرور انجام شود. برای آشنایی بیشتر با cron job و نحوه‌ی ایجاد آن در هاست دایرکت ادمین این مقاله را بررسی کنید. محل قرار گیری بکاپ‌ها می‌تواند روی همان سرور باشد. اما نگه‌داری بکاپ‌ها روی خود سرور پیشنهاد نمی‌شود چرا که حجم بکاپ‌ها، فضای قابل توجهی  را روی سرور اشغال می‌کنند. بنابراین پیشنهاد میشود برای نگه‌داری بکاپ ها از یک هاست بکاپ یا دانلود استفاده کنید در صورتی که تمایل به تهیه‌ی هاست بکاپ دارید می‌توانید پلان‌های این هاست را در این لینک بررسی کنید. برای انجام اینکار باید طبق این لینک یک اکانت FTP روی هاست بکاپ ایجاد کنید.

از طریق اکانت ftp که بروی هاست بکاپ مورد نظر ساخته شده است، می‌توانید بکاپ را در زمان مشخص روی هاست بکاپ منتقل کرد.

ابتدا تنظیمات سرور مجازی دایرکت ادمین را بررسی می کنیم.پس از لاگین در دایرکت ادمین بروی گزینه Admin Backup کلیک کنید و سپس در صفحه‌ای که باز می‌شود Create Backup را کلیک کنید.

how to backup automaticallu from directadmin host
how to backup automaticallu from directadmin host with cron job and ftp

 

پنجره‌ی زیر باز می‌شود که در ادامه تمامی قسمت‌ها توضیح داده می‌شوند.

how to backup automaticallu from directadmin host with cron job and ftp
how to backup automaticallu from directadmin host with cron job and ftp

بررسی قسمت های مختلف:

Who: این قسمت اشاره به این موضوع دارد که از چه اکانت‌هایی می‌خواهید بکاپ گرفته شود که می‌توان روی همه اکانت‌ها و یا اکانت‌های انتخاب شده ست کرد.

how to backup automaticallu from directadmin host with cron job and ftp
how to backup automaticallu from directadmin host with cron job and ftp

 

When: چه زمانی بکاپ گرفته شود. می‌توان تنظیم کرد که در همین لحظه بکاپ گرفته شود یا با انتخاب گزینه Cron Schedule زمان‌بندی مورد نظر را تعیین کرد. مثلا در روز 4ام هفته در ماه جاری یا در روز 12 ام ماه در ساعت 5 عصر بکاپ گرفته شود.

نکته: علامت ستاره ( * ) در هر بخش به معنی تکرار در زمان مورد نظر می باشد.مثلا هر ماه – هر هفته – هر روز و …

Where: در این بخش شما  تنظیم می‎کنید  که بکاپ گرفته شده در کجا ذخیره شود. با انتخاب گزینه Ftp بکاپ را به هاست بکاپ مورد نظر منتقل می‌شود. برای این کار باید در هاست بکاپ اکانت ftp ساخته شود و مشخصات آن را در این قسمت ست کنید. یوزرنیم و پسورد در کادر روبروی گزینه ip, آدرس آی پی هاست بکاپ را وارد کنید.

نکته : در قسمت Remote Path اگر به صورت پیشفرض علامت / ست شده و آدرسی درج نشود , بکاپ گرفته شده به home  در هاست بکاپ انتقال داده می شود و اگر مسیر مشخصی نوشته شود بکاپ دقیق در همان مسیر قرار میگیرد.

What: این قسمت تعیین می کند که از چه محتویاتی بکاپ گرفته شود که می توان بروی همه و یا موارد انتخابی سِت کرد.

همچنین برای آشنایی بیشتر با cron job و نحوه‌ی ایجاد آن در هاست دایرکت ادمین این مقاله را بررسی کنید.

پس از انجام تنظیمات بروی گزینه submit کلیک کنید. کرون تعریف شده در صف برای اجرا قرار می‌گیرد و در زمان مشخص شده انجام می‌شود.

خطایابی: در صورت عدم اجرای کرون در زمان مشخص شده، می‌توانید دسترسی به هاست بکاپ از طریق اکانت ftp را تست کنید تا مطمئن شوید اطلاعات صحیح می باشد.

این مقاله برای شما مفید بود؟
بلهخیر