جهش به محتوا
ورود کاربران
ایمیل

مقاله از بررسی خطاها در ارسال و دریافت ایمیل

هر زمان نیاز به کمک داشتید، در کنار شما هستیم . با ما تماس بگیرید ( 031-3626 0000 ) یا درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید.

بررسی خطاها در ارسال و دریافت ایمیل

سرور ایمیل چیست

یک سرور ایمیل ( mail server یا email server ) یک سیستم کامپیوتری است که ایمیل ارسال و دریافت می‌کند. در شرکت‌های بزرگ مانند Gmail و yahoo سرور ایمیل یک سرور مجزا است که فقط ایمیل ارسال و دریافت می‌کند در حالی‌‌که در شرکت‌های کوچک معمولا وب سرور و ایمیل سرور روی یک کامپیوتر یا سرور قرار می‌گیرند.

یک سرور ایمیل باید شامل نرم افزار ایمیل سرور باشد که به مدیر شبکه یا administrator اجازه می‌دهد اکانت‌های ایمیل را برای هر دامنه‌ای که روی سرور قرار دارد یا اصطلاحاً هاست می‌شود را ایجاد و مدیریت کند. برای مثال اگر دامنه‌ی maralhost.com روی سرور قرار داشته باشد می‌توان اکانت‌های که به @maralhost.com ختم می‌شوند ایجاد کرد.

خطا در ارسال و دریافت ایمیل

یک اتفاقی که روی سرورهای ایمیل بسیار رایج است این است که ارسال ایمیل دچار مشکل شود مثلا  ایمیل ها در مقصد اسپم شود ، یا Delivery filed دریافت شود و ایمیلی ارسال نگردد. در اینجور مواقع موارد زیادی باید برای بررسی می‌شود که در ادامه هرکدام توضیح داده می‌شوند:

1- ارسال ایمیل تست به mail-tester: سایت mail-tester.com برای بررسی امتیاز اسپم استفاده میشود. بالاترین امتیاز 10 میباشد و این در حالتی خواهد بود که دامنه و آی پی ارسال کننده هیچ مشکلی نداشته باشد. و در مواردی که مشکلاتی در SPF , DKIM , DNS و… وجود داشته باشد امتیاز منفی مربوطه نیز در نتیجه مشخص خواهد بود. باید این مشکلات را یک به یک بررسی و رفع نموده و امتیاز را بالا ببرید. برای بررسی روش انجام تست و انواع امتیازهای منفی و رفع آن‌ها این لینک را بررسی کنید.

2- بررسی  وضعیت DKIM  و SPF: رکوردهای DKIM و SPF جزو رکوردهایی هستند که برای تایید هویت میل سرور ساخته میشوند و جهت جلوگیری از جعل و دستکاری شدن ایمیل بکار می‌روند. در صورت معتبر نبودن DKIM و SPF ایمیل اسپم میشود. برای آشنایی بیشتر با این رکوردها و ایجاد آنها جهت جلوگیری از اسپم شدن لطفاً این مقاله را بررسی کنید.

3- ریست سرویس Exim: ریست سرویس Exim  در مواردی مانند خطا در لحظه ارسال ایمیل, اسپم شدن ایمیل ها در مقصد , راه اندازی مجدد سرویس ارسال ایمیل پس از تغییر آی پی و موارد اینگونه کاربرد دارد. با انجام تنظیماتی که در این مقاله توضیح داده می شوند سرویس ارسال ایمیل را ریست می نماییم. توجه داشته باشید که این مورد باید با دسترسی root در سرورهای لینوکسی یا Asministrator در سرورهای ویندوزی انجام شود. در صورتی که از هاست‌های اشتراکی استفاده می‌کنید باید از میزبان هاست خود درخواست نمائید تا در رابطه با این مورد شما را راهنمایی نماید.

4- بررسی حجم اکانت ایمیل: از جمله مواردی که ارسال و دریافت ایمیل را با مشکل مواجه میکند ،پر بودن حجم اکانت ایمیل است. برای این مورد این لینک را مشاهده کنید.

5- بررسی حجم مصرفی هاست: پر شدن دیسک هاست یا سرور می‌تواند مشکلات زیادی مانند کاهش سرعت لود سایت، جلوگیری از برقراری اتصال FTP، اختلال در روند بکاپ گیری، جلوگیری از ارسال و دریافت ایمیل و غیره بوجود آورد. جهت بررسی حجم هاست خود این لینک را باز کنید.

6- بررسی DNS های دامنه:  در ساده ترین حالت dns نام دامنه را به IP متناظر آن تبدیل‌ شده و پس از یافتن سروری که این IP به آن اشاره‌ دارد، دامنه را برای شما نمایش‌ داده‌ می‌ شود.

7- بررسی آی پی ارسال ایمیل در بلک لیست: در مواردی که ارسال ایمیل دچار اختلال شده باشد و مثلا ارسال اسپم داشته باشید، بلاک بودن IP سرور یکی از موارد مهمی است که باید تست و بررسی شود. بلاک یا آزاد بودن IP سروری که دامنه بروی آن ست شده است را با استفاده از این مقاله بررسی کنید. همچنین در نظر داشته باشید تغییر IP ارسال باید توسط ادمین سرور انجام شود در صورتی که از هاست‌های اشتراکی استفاده می‌کنید باید از میزبان هاست خود درخواست نمائید تا در رابطه با این مورد شما را راهنمایی نماید.

8- بررسی MX دامنه: رکورد MX یکی از پرکاربردترین رکورهای DNS است.MX  مخفف Mail Exchanger است این رکورد مشخص می‌کند ایمیل سرور دامنه کجاست تا ایمیل‌ها را به‌سوی آن هدایت نماید.  برای آشنایی بیشتر با این رکورد و نحوه‌ی ایجاد آن این مقاله را بخوانید.

 

این مقاله برای شما مفید بود؟
بلهخیر