راهنمای انتخاب هاست ؛ بهترین هاست برای ما کدام است

راهنمای انتخاب هاست
خرید هاست
میزبانی وب

وقتی که شما می خواهید یک سایت اینترنتی را برای خود راه اندازی کنید، یکی از اولین سرویس هایی که به آن نیاز دارید، هاست خواهد بود. شاید شما بتوانید یک سایت شخصی که برای خودتان است را روی هر هاستی بالا بیاورید و با آزمون و خطا این موضوع که آیا هاست شما خوب است یا نه را جلو ببرید. اما وقتی پای یک کسب و کار اینترنتی در میان باشد، انتخاب اشتباه در هاست می تواند آسیب های زیادی را برای شما داشته باشد که باید آنها را مد نظر قرار دهید و ممکن است که بازار را از دست دهید و همین انتخاب غلط کسب و کار اینترنتی شما را مختل کند. در این مقاله قصد داریم یک راهنمای انتخاب هاست کامل و جامع را ارائه کنیم که با استفاده از آن بتوانیم از بروز مشکلاتی این چنینی جلوگیری کنیم و از بابت هاست خیالمان راحت باشد.

قبل از ارائه راهنمای انتخاب هاست و مواردی که برای انتخاب هاست باید در نظر داشته باشید باید این موضوع را که هاست قرار است برای ما چه کاری را انجام دهد و وقتی که می گوییم هاست یکی از پیش نیازهای سایت است را با هم بررسی کنیم که این موضوع که از راهنمای انتخاب هاست باید انتظار داشته باشیم چه ویژگی هایی را برای ما بررسی کند را بدانیم. در ادامه این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد.

هاست قرار است برای ما چه کاری را انجام دهد

برای اینکه این موضوع را که هاست برای ما چه کاری را باید انجام دهد و اصلا چرا به این سرویس نیاز داریم را درک کنیم، باید کمی در مورد ساختار سایت ها و اینکه یک سایت اینترنتی چطور کار می کند صحبت کنیم. در این مورد باید بگوییم که یک سایت اینترنتی در واقع یک برنامه کامپیوتری پویا است که می تواند به افرادی که با آن کار می کنند سرویس های مختلفی را دهد. شما برای اینکه از یک برنامه کامپیوتری استفاده کنید به یک کامپیوتر نیاز دارید. این دستگاه کامپیوتر می تواند یک سیستم دسکتاپ قدرتمند باشد و یا یک موبایل هوشمند که نمونه کوچک یک کامپیوتر است. در مورد سایت نیز اوضاع به همین صورت است و سایت شما برای اینکه بتواند به کاربر سرویس ارائه کند به یک کامپیوتر نیاز دارد.

هاست چه کاری انجام می دهد

اما کامپیوتری که سایت نیاز دارد، ویژگی های خاص خود را دارد و اصلی ترین ویژگی آن این است که باید همیشه به یک اینترنت قوی متصل باشد که بتواند به کاربرانی که نیاز به دسترسی به سایت را دارند و می خواهند از آن استفاده کنند سرویس دهی کند. شما می توانید سایت خود را روی یک سیستم محلی و شخصی قرار دهید اما باید در نظر داشته باشید که روشن نگه داشتن دائمی و فراهم کردن اینترنت پرسرعت برای شما معضل بزرگی خواهد بود.

اینجاست که بهترین گزینه ای که در اختیار شما قرار خواهد داشت این است که به سراغ سرور های اینترنت بروید. سرور در واقع یک کامپیوتر قدرتمند است که در دل اینرتنت قرار دارد. البته تهیه این سرور نیز هزینه بسیار زیادی را برای شما خواهد داشت و حتی اگر بخواهید آن را از یک دیتاسنتر (جهت اطلاعات بیشتر در مورد دیتاسنتر ها می توانید به مقاله دیتاسنتر چیست مراجعه کنید) هم اجاره کنید، هزینه آن واقعا بالا خواهد بود و علاوه بر آن این هزینه برای شما ضروری نیست چون یک سرور می تواند به صدها سایت سرویس بدهد و شما صرفا یک یا چند سایت دارید.

در اینجاست که هاستینگ ها وارد ماجرا شده و به این صورت عمل می کنند که خدمات سرور را از دیتاسنتر ها دریافت کرده آن را در اختیار کاربران قرار می دهند. شما برای اینکه سایت خود را راه اندازی کنید، در واقع به یک کامپیوتر برای اجرای آن نیاز دارید و اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم بخشی از کامپیوتر های خیلی بزرگی که بتوانند کارهای پردازشی شما را انجام داده، فایل های شما را ذخیره کنند و همینطور به درخواست های کاربران پاسخ دهند برای شما کافی خواهد بود.

خدماتی که هاستینگ ها ارائه می کند بر اساس قدرت پردازشی و همینطور امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می گیرد متفاوت خواهد بود. از این رو می توان با استفاده از آنها امکانات مورد نیاز را بدست آورد. بالاترین سرویسی که هاستینگ ها ارائه می کنند سرور اختصاصی است. سرور های اختصاصی قدرت پردازشی خوبی داشته ولی باز هم اگر بخواهیم از آنها برای یک سایت استفاده کنیم، هزینه ما بیشتر خواهد شد و این سرویس برای موارد پرکارتر و چندین سایت مناسب است.

بعد از سرور اختصاصی، سرور مجازی گزینه قوی خواهد بود. این مورد را می توان برای سایت های بزرگ مناسب دانست. اما در صورتی که شما تازه می خواهید سایت خود را راه اندازی کنید، استفاده از این سرور ها هم ممکن است هزینه اضافی روی دست شما بگذارد. در اینجاست که باید بگوییم هاست متداول ترین و به صرفه ترین سرویسی است که برای سایت ها تازه راه افتاده می توان از آنها استفاده کرد.

البته باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که هاست های متنوع و مختلفی وجود دارند و بسته به اینکه شما چه سایتی داشته باشید می تواند گزینه مناسب یکی از چندین نوع سرویس هاست باشد. به همین علت هم ارائه یک راهنمای انتخاب هاست که به ما بگوید برای سایت ما چه سرویسی مناسب است و بنا بر نوع سایت و پلتفرمی که روی آن پیاده سازی شده است و تعداد بازدید کننده ای که دارد باید از چه هاستی برای سایت استفاده شود، کاملا ضروری خواهد بود. این تنوع به حدی است که ممکن است شما روی یک نوع خاص از هاست تجربه کارکرد خوبی را برای یک سایت داشته باشید، اما اگر سایت دیگری را روی آن آپلود کنید، ممکن است به هیچ عنوان کیفیت اول را به شما ندهد.

راهنمای هاست

در این باره باید گفت که استفاده از راهنمای انتخاب هاست برای اینکه بتوانید بهترین بازدهی را دریافت کنید و با دردسر های اولیه روبرو نشوید ضروری است. اکنون که می دانیم هاست چیست و قرار است که این هاست برای ما چه کاری را انجام دهد، بهتر است قبل از اینکه به سراغ راهنمای انتخاب هاست برویم با ویژگی هایی که می توان آنها را برای مقایسه هاست ها انتخاب کرد و از آنها استفاده کرد هم نیم نگاهی داشته باشیم و ببینیم که با چه معیار هایی باید در راهنمای انتخاب هاست در نظر بگیریم و منظور از اصطلاحاتی که استفاده می کنیم چیست.

ویژگی های یک هاست خوب چیست

اکنون حالتی را در نظر داشته باشید که شما می خواهید یک هاست را برای راه اندازی سایت خود استفاده کنید. اگر سری به صفحه هاست بزنید می توانید چند سرویس مختلف را مشاهده کنید، تازه این سرویس ها در صفحه هاست ابری بیشتر هم می شوند و باید گفت که راهنمای انتخاب هاست در این مورد می تواند کمی پیچیده شود. وقتی که می  خواهید یک سرویس را از بین سرویس های مختلف انتخاب کنید، لازم است که به نکات و ویژگی هایی توجه داشته باشید و برای اینکه تشخیص دهید کدام هاست برای شما مناسب است باید دقیقا بدانید ویژگی های یک هاست خوب برای شما چیست.

در این بخش قصد داریم تا به معرفی این ویژگی ها بپردازیم و ببینیم که وقتی صحبت از هاست خوب می شود و راهنمای انتخاب هاست را مرور می کنیم، چه المان هایی وجود دارد که هاست مورد نظر ما باید آنها را داشته باشد و تشخیص این موضوع که نقطه قوت هر کدام از این هاست ها چیست موضوعی است که باید به آن توجه ویژه شود. در مورد اینکه این ویژگی ها چه هستند می توانیم این فهرست را ارائه کنیم:

آپتایم بالا

یکی از مهمترین مواردی که باید در بخش های راهنمای انتخاب هاست به آن توجه داشته باشیم آپتایم سایت است و وقتی که می خواهید از یک هاست برای سایت خود استفاده  کنید باید از تضمین اینکه این سایت آپتام خوبی دارد اطمینان داشته باشید. اگر بخواهیم بگوییم که آپتایم چیست باید بگوییم آپتایم مدت زمانی است که هاست شما، سایت را بالا نگه داشته و سایت آماده به کار می باشد. این معیار با استفاده از درصد نمایش داده خواهد شد و عموما بر روی یک هاست خوب این مقدار  99.99 درصد می باشد.

باید در نظر داشت که پایین بودن آپتایم به هیچ عنوان موضوعی نیست که از کنار آن ساده عبور کرد و در صورتی که در مورد این مورد سهل انگاری کنید آسیب هایی جبران ناپذیر را خواهید دید. به عنوان نمونه سایتی را در نظر داشته باشید که آپتایم آن 95 درصد است. یعنی از هر 100 دقیقه کاری، 5 دقیقه را نمی تواند سرویس دهی کند. به این معنی است که در یک روز که 1440 دقیقه دارد، چیزی در حدود 72 دقیقه خاموش شده و سایت شما از دسترس خارج می شود.

اهمیت آپتایم هاست

شاید فکر کنید که با روزی 70 دقیقه قطعی اتفاقی نمی افتد و به احتمال زیاد این قطعی در شب اتفاق می افتد. اما باید گفت که این قطعی ها به دلیل افزایش فشار بوده و همیشه در شلوغ ترین ساعت کاری روز اتفاق می افتد. فرض کنید کسب و کار اینترنتی شما در شلوغ ترین ساعت روز قطع شود. در این صورت باید گفت که آپتایم این هاست افتضاح بوده و به هیچ عنوان نمی توان به آن اتکا کرد.

امنیت بالا

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفت امنیت سایت هاست می باشد. امنیت را می توان همیشه یکی از مهمترین مسائل برای دانشمندان کامپیوتر دانست که در وب و اینترنت جایگاهی فوق العاده ویژه دارد. توجه به امنیت از مهمترین مواردی است که باید آن را در نظر داشته باشید و می توان گفت که این مورد کاملا مورد حساسی است.

در نظر داشته باشید که در صورتی که امنیت سایت شما تضمین شده نباشد به هیچ وجه نمی توان به آن اتکا کرد. هر چند رعایت اصول امنیتی در طراحی سایت بسیار مهم است و می تواند حیاتی باشد. اما اینکه بتوان تضمین کرد که همین موضوع کافی است به هیچ عنوان قابل قبول نیست و می توان یکی از اصلی ترین بخش هایی که امنیت آن در امنیت سایت تعیین کننده است را همین هاست معرفی کرد. در صورتی که هاست و سروری که از آن استفاده می کنید مورد حمله قرار بگیرد سایت شما در بهترین حالت دچار افت کیفیت بالایی خواهد شد. این موضوع می تواند تا اندازه ای جدی باشد که اتفاقات بسیار بدتری برای سایت بیفتد.

سرعت بالا

گذشته از تمام مواردی که گفته شد یکی از معیار های اصلی برای بازدهی هاست و اینکه یک هاست خوب ارزیابی شود، سرعت بالای هاست است. این سرعت بالا می تواند عوامل زیادی داشته باشد و باید در نظر داشته باشید که هاستی که انتخاب می کنید بتواند پاسخگوی نیاز های سایت شما باشد.

مهمترین مواردی که در سرعت هاست نقش دارند، میزان منابع هاست است و در این مورد باید گفت که هر چه منابع بالاتر باشد، سرعت هاست شما بالاتر خواهد رفت. البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که بالا بردن منابع هزینه را هم افزایش می دهد.

سخت افزار سرور

در مورد تاثیر سخت افزار سرور باید گفت که یکی از مواردی که می تواند روی کارکرد تاثیر بگذارد و می توان گفت که از مهمترین عوامل برای سرور است، سخت افزاری است که سرور شما دارد. در این رابطه باید گفت که نقش سخت افزار سرور را می توانیم یکی از زیرمجموعه های سرعت سرور بدانیم. هر چه در یک سرور از تجهیزات جدیدتری استفاده شده باشد، قدرت و سرعت سرور بیشتر شده و به تبع هاست هایی که روی آن ایجاد شده اند هم سریعتر و بهتر خواهند شد.

ویژگی سخت افزار قوی

منطور ما از جدید بودن سخت افزار در واقع استفاده از پردازنده های جدید، رم های جدید که دارای قابلیت NAND و تشخیص خطا می باشند و استفاده از هارد های پر سرعت NVMe که آنها را در مقاله NVMe چیست بررسی کردیم، به جای استفاده از سیستم هایی با CPU های عادی، رم های معمولی و همینطور هارد های HDD است. وقتی که کیفیت این قطعات بالاتر باشد، بازدهی بالاتر رفته و می توان گفت که سرعت و کیفیت هاست های ارائه شده نیز بالاتر خواهد رفت.

پشتیبانی

مورد دیگری که باید به آن توجه ویژه داشت پشتیبانی ای است که یک هاستینگ به شما ارائه می کند. ظهور مشکلات مختلف در سایت های مختلف یکی از رایج ترین اتفاقات در وب است که در خیلی از موارد لازم می شود هاستینگ وارد عمل شده و تنظیماتی را تغییر دهد یا اینکه مواردی را کنترل کند. در صورتی که شما مدت زیادی را با سایت خراب منتظر بمانید که هاستینگ شما یک مورد کوچک را برای شما برطرف کند، باید گفت که بهتر است به فکر استفاده از یک سرویس دهنده دیگر باشید.

پشتیبانی در خیلی از مواقع می تواند گزینه های خیلی خوبی را در اختیار شما قرار دهد و همینطور یک راهنمای خوب در بروز مشکلات باشد. پشتیبانان با تجربه با خیلی از مشکلاتی که برای ما پیش می آید بارها مواجه شده اند و راهنمای انتخاب هاست و استفاده از آن را به خوبی در اختیار شما می گذارند.

به طور کلی می توانیم بگوییم که ویژگی هایی که باید در مورد آنها تحقیق و بررسی کنید به این صورت می باشد و وقتی که به دنبال بهترین گزینه هستید باید همیشه این موارد را در نظر داشته باشید. اما اینکه از بین انواع هاست های موجود باید کدام مورد را انتخاب کنید و به فرض یک سرویس ابری داخل ایران با یک سرویس هاست اشتراکی خارجی چه تفاوت هایی را دارد، موضوعی است که در راهنمای انتخاب هاست باید حتما به آن پرداخته شود و بخش بعدی به بررسی این مساله اختصاص دارد.

راهنمای انتخاب هاست مناسب

اکنون ما بیشتر چیزهایی که باید برای راهنمای انتخاب هاست عنوان می کردیم را دیده ایم و می توان گفت که بیشتر راهی که باید می رفتیم را رفته ایم. اما هنوز بخش اصلی ما که باید در مورد راهنمای انتخاب هاست صحبت کنیم و ببینیم که از بین گزینه های موجود چه هاستی بدرد چه کاری می خورد را بررسی نکرده ایم و الان می خواهیم به آن بپردازیم. مهمترین نکته ای که برای ارائه یک راهنمای انتخاب هاست باید در نظر داشت این است که سیستم پیاده سازی سایت شما چیست، چه میزان بازدید کننده دارد و اینکه قرار است چه محتوایی را به کاربران خود ارائه کند.

در صورتی که بخواهیم برای هر نوع سایتی یک راهنمای انتخاب هاست معرفی کنیم می توانیم یک کتاب کامل برای اینکار ارائه کنیم. پس راهکاری که ما برای ارائه راهنمای انتخاب هاست معرفی می کنیم این است که ویژگی های کلی هر هاستی را معرفی می کنیم و می گوییم که کدام نوع برای چه کاری خوب است و شما بر اساس اینکه از چه نوع سایتی استفاده می کنید می توانید بر اساس این راهنمای انتخاب هاست بهترین هاست را برای خود پیدا کنید.

راهنمای انتخاب هاست مناسب

به طور کلی مواردی که می تواند در راهنمای انتخاب هاست معرفی شود به این صورت می باشند:

راهنمای انتخاب هاست ایرانی یا خارجی

یکی از مواردی که در سرویس های مختلف وجود دارد و باید در مورد آن یک راهنمای انتخاب هاست جامع معرفی شود این است که آیا بهتر است از سایت های داخلی استفاده کنیم یا از هاست های خارجی. منظور از هاست های داخلی هاستی است که دیتاسنتر هایی که این سرویس را ارائه می کنند در داخل کشور قرار گرفته اند و در واقع شما با تهیه هاست ایران، اطلاعات خود را روی یک سیستم سخت افزاری در داخل ایران قرار می دهید. این سرورها که عموما از دیتاسنتر های پارس آنلاین، ابر آروان و یا افرانت (جهت اطلاعات بیشتر در مورد دیتاسنتر افرانت به مقاله افرانت چیست مراجعه کنید.) استفاده می کنند می توانند سرعت خوبی را برای سایت شما داشته باشند و همینطور هزینه کمتری را هم برای شما خواهند داشت.

فاصله سرور به کاربران یکی از عوامل سرعت است و از آنجایی که این سایت ها داخلی هستند سرعت خوبی را به شما خواهند داد و ترافیک ارزانتر و هزینه کمتری را نیز خواهند داشت. اما در مورد دیتاسنتر های خارجی مانند دیتاسنتر های OVH و همینطور دیتاسنتر هتزنر که در مقاله Hetzner چیست آن را معرفی کردیم، باید بگوییم که این دیتاسنتر ها هم گزینه های خوب و پر سرعتی هستند و اطلاعات شما در خارج از ایران ذخیره می شود. شاید مشکلی در ارتباط با سرعت اینترنت برای سایت شما پیش بیاید اما می توان گفت که این دیتاسنتر ها در تضمین کیفیت سرویس به خوبی عمل کرده و سرعت سایت شما برای خیلی از موارد مخصوصا موتور های گوگل بالا خواهد بود و این المان به سوی شما کمک خواهد کرد.

از طریقی قوانین ایران شامل داده های شما نخواهد شد و در صورتی که داده ای که قانون کپی رایت را نقض کرده است را داشته باشید، این داده پاک نمی شود. اما اگر از دیتاسنتر هایی استفاده کنید که ایران را تحریم کرده اند، ممکن است کل داده های شما پاک شود.

راهنمای انتخاب هاست ایرانی و خارجی

در مورد راهنمای انتخاب هاست ایران یا خارج می توانیم اینطور بگوییم که اگر ترافیک شما داخلی است و مشتریان و کاربرانتان در داخل ایران هستند و می خواهید که صرفا در ایران کار کنید، سرویس های داخل ایران بهترین گزینه هستند و در صورتی که می  خواهید یک سایت بین المللی داشته باشید و یا فکر می کنید که احتمال اینکه داده شما با قوانین ارائه شده در  فهرست مصادیق محتوای مجرمانه که در مقاله رفع فیلتر دامنه آنها را بررسی کردیم به مشکلاتی بخورد و می خواهید به صورت آزاد تری اینترنت را تجربه کنید بهتر است که به سراغ انتخاب سایت های خارجی بروید.

راهنمای انتخاب هاست ابری یا معمولی

یکی دیگر از مواردی که باید در راهنمای انتخاب هاست به آن بپردازیم و توجه کنیم این است که آیا از سرویس های ابری استفاده کنید یا سرویس های معمولی و سنتی که معمولا به صورت هاست های اشتراکی یا هاست های کم جمعیت ارائه می شوند می توانند بهترین گزینه برای شما باشند. با توجه به اینکه ابری بودن یا معمولی بودن هاست می تواند تاثیر زیادی روی هزینه ای که می خواهید انجام دهید داشته باشد، می توان ارائه راهنمای انتخاب هاست در مورد این موضوع را بسیار مهم دانست.

سرویس های معمولی همان سرور هایی هستند که در دیتاسنتر ها وجود دارند، این سرور ها به شما یک IP می دهند که باید آن را در رجیستر یا ثبت کننده دامنه خود وارد کرده و از این به بعد هر کس که کاری با سایت شما داشته باشد، بخواهد آن را بازدید کند، خرید انجام دهد و یا هر کار دیگری باید به این IP متصل شود. البته به جز شما تمامی هاست های دیگری که روی این سرور قرار دارند هم به همین IP متصل شده و از آن استفاده  می کنند. در این حالت یک سرور در میان است که در صورتی که این سرور شلوغ شده و درگیر شود بازدهی شما هم پایین می آید.

اما در هاست ابری قضیه کاملا متفاوت است. در این نوع از سرور ها سایت شما روی یک واحد پردازشی بزرگ که ابر نامیده می شود قرار خواهد گرفت. این ابر ها مجموعه ای از کامپیوتر ها و سرور های پراکنده هستند که هم به صورت سخت افزاری و هم به صورت منطقی به صورت کاملا توزیع شده عمل می کنند. وقتی که کاربری بخواهد به سایت شما که روی یک ابر قرار دارد دسترسی داشته باشد به نزدیکترین سرور ممکن دسترسی پیدا می کند. در این حالت بهترین سرویس دهی اتفاق خواهد افتاد و همیشه سروری که سرحال تر و کاراتر از بقیه است به کاربران پاسخ می دهد.

این موضوع می تواند در برابر  حمله ها هم به خوبی عمل کند. در صورتی که یک حمله به سایت شما اتفاق بیفتد سایر سرور ها هم از نظر منبع و هم از نظر سرویس دهی به کاربران فعال شده و تشخیص و رفع این حمله بسیار ساده تر خواهد بود و ضرر چندانی هم به سایت نخواهد رسید. به طور کلی می توانی سرور ابری را بهترین نوع پیکربندی معرفی کنیم که برای سرور ها وجود دارد.

اگر بخواهیم نتیجه راهنمای انتخاب هاست بین این دو سرور را بگوییم باید گفت که تنها برتری سرور های عادی در برابر سرور های ابری هزینه آنها است. در صورتی که هزینه برای شما مهم نباشد بهترین گزینه ابری است و کیفیت بالای این سرویس ها و مزایایی که دارند به هیچ عنوان قابل قیاس با سرور های معمولی و قدیمی نیستند.

راهنمای انتخاب هاست ابری

البته این مورد را هم باید بگوییم که سرور های عادی برای سایت هایی که تازه راه افتاده و ترافیک متوسطی دارند و خیلی هم سنگین نیستند بازدهی خوبی را ارائه می کند و هزینه برای هاست ابری صرفا خرج شما را بیشتر خواهد کرد. در صورتی که شما از یک سایت پر بازدید و سنگین استفاده می کنید و به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی پر محصول و پر ترافیک را دارید، بهتر است که به سراغ یک هاست ابری بروید و اصلا به اینکه از هاست های معمولی استفاده کنید فکر نکنید. در این مورد می توانیم بگوییم سرویس های هاست لینوکس ابری و همینطور هاست ویندوز ابری گزینه های بسیار ایده آلی هستند و در صورتی که به هاست معمولی نیاز دارید هاست لینوکس می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

راهنمای انتخاب هاست لینوکس یا ویندوز

یکی دیگر از مواردی که نیاز به یک راهنمای انتخاب هاست دارد و حتما هم باید بررسی شود سیستم عامل هاست است. در این مورد باید بگوییم که سایت ما سیستم عامل ندارد و سیستمی که اداره هاست را بر عهده دارد کنترل پنل نام دارد. وقتی که شما می خواهید به سراغ هاست خود بروید تنها چیزی که می بینید کنترل پنل هاست است. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص کنترل پنل ها دارید می توانید به مقاله کنترل پنل هاست چیست مراجعه کنید. پس این سوال ایجاد می شود که لینوکسی بودن و یا ویندوزی بودن هاست به چه معناست و وقتی می گوییم هاست ویندوزی منظور ما چیست.

در مورد این موضوع باید بگوییم که منظور ما سیستم عامل سروری است که هاست روی آن سوار شده است. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم هاست یک فضای دارای قدرت پردازشی است که به صورت مجازی از یک سرور مشتق می شود. در این حالت سیستم عاملی که سرور از آن استفاده  می کند، می تواند نقش تعیین کننده ای در قدرت پردازشی سایت شما داشته باشد. به صورتی که اگر سایت شما با ASP نوشته شده باشد حتما باید از هاست های ویندوزی و در صورتی که از سیستمی مانند وردپرس استفاده کرده باشید بهتر است از هاست های لینوکسی برای میزبانی سایت خود استفاده کنید.

به طور کلی می توانیم بگوییم که سایت هایی که روی فریم ورک ها و سیستم های مدیریت محتوایی که از زبان PHP استفاده می کنند بنا شده اند مانند وردپرس، جوملا، لاراول و سیمفونی، بهتر است که از هاست های لینوکسی استفاده کنند. همینطور سیستم هایی که با زبان های برنامه نویسی مایکروسافت مانند ASP.Net و یا Blazor طراحی شده اند باید روی هاست های ویندوزی قرار بگیرند. سرویس های هاست لینوکس و هاست ویندوز می توانند این امکانات را در اختیار شما قرار دهند.

راهنمای انتخاب هاست لینوکسی و ویندوزی

در این میان سیستم هایی مانند روبی آن ریلز و همینطور نود جی اس نیز وجود دارند که می توانند روی هر دو نوع از این هاست ها مستقر شوند.

راهنمای انتخاب هاست بر اساس کنترل پنل

یکی دیگر از مواردی که در زمان انتخاب هاست با آن مواجه خواهید شد و بهتر است که به آن توجه کنید و در این راهنمای انتخاب هاست هم به آن می پردازیم، کنترل پنل هاست است. در این رابطه باید بگوییم که کنترل پنل هاست برنامه ای است که شما از طریق آن می توانید فایل های سایت خود را مدیریت کنید و تنها راه ارتباطی شما با سرور سایتتان همین کنترل پنل می باشد.

کنترل پنل ها انواع مختلف و متعددی دارند که بسته به رایگان بودن یا غیر رایگان بودن و همینطور سیستم عاملی که سرور دارد می توانند متفاوت باشند. سه کنترل پنل معروف سی پنل، دایرکت ادمین و همینطور پلسک اصلی ترین کنترل پنل هایی هستند که ارائه می شوند. ما پیشتر در مقالات سی پنل چیست، دایرکت ادمین چیست و همینطور پلسک چیست در مورد این کنترل پنل ها صحبت کرده بودیم و مشخصات آنها را عنوان کردیم.

هر سه این کنترل پنل ها، پنل هایی ساده و خوب دارند که امکانات خوبی برای کنترل فایل ها، تنظیمات امنیتی، تنظیمات مربوط به دامنه، ایمیل سایت و همینطور ارتباط با سرور از طریق SSH (برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله SSH چیست مراجعه کنید) در اختیار شما قرار می دهند. موردی که باید در مورد آنها در نظر گرفت این است دایرکت ادمین و پلسک سیستم هایی رایگان اند. در حالی که اگر از Cpanel برای سایت خود استفاده کنید، باید هزینه آن را بپردازید و شاید به نظر برسد که شما این هزینه را نمی دهید. اما مطمئن باشید که در قیمت نهایی هاست منظور شده است. البته در بعضی موارد هم از نسخه هک شده Cpanel استفاده می شود که از نظر امنیتی هیچ اعتباری به آن نیست و به هیچ وجه نباید مورد استفاده  قرار بگیرد.

راهنمای انتخاب هاست سی پنل

همینطور سی پنل و دایرکت ادمین هر دو سیستم های لینوکسی هستند و برای ویندوز از آنها استفاده نمی شود. بهترین سیستمی که برای ویندوز وجود دارد کنترل پنل پلسک است. بهتر است اگر قصد استفاده از هاست ویندوزی را دارید، سرویسی را تهیه کنید که از کنترل پنل پلسک استفاده می کند.

راهنمای انتخاب هاست بر اساس وب سرور

مورد دیگری که باید در مورد انتخاب یک هاست به آن توجه داشت وب سروری می باشد که سرور استفاده می کند. در مورد وب سرور هم باید گفت که مانند سیستم عامل سایت است و نمی توان آن را به سادگی تغییر داد. اگر بخش ابتدایی مقاله را به خاطر داشته باشید، در آنجا گفته شد که هاست فضایی است که می تواند فایل ها را ذخیره کند، سایت را بالا نگه دارد و به درخواست های کاربران پاسخ دهد. در واقع وب سرور همان واحدی است که مسئولیت پاسخ به درخواست ها را بر عهده دارد. مکانیزم اینترنت به این صورت است که وقتی شما آدرس سایتی را تایپ کرده و یا حتی در یکی از صفحات آن کلیکی را میزنید، این لینک برای دریافت نتیجه به عنوان یک درخواست به سایت می رود.

درخواست شما در آنجا پردازش شده و بر اساس نتیجه ای که باید دریافت کنید، اطلاعات برای شما ارسال خواهد شد. واحدی که منتظر این است که درخواست های شما که می توانید لینک ها و یا کلیک ها باشد را دریافت کرده و کاری که باید را انجام دهد و نتیجه را به شما بازگرداند همان وب سرور است. وب سرور های زیادی وجود دارند که در دنیای وب فعالند اما این چهار وب سرور را می توان از همه مهمتر دانست:

اما در مورد این سوال که کدام یک از این وب سرور ها بهتر است باید بگوییم که این سوال کاملا اشتباه است!!! در واقع باید گفت که این وب سرورها هر کدام در رده خوب بهترین هستند و ویژگی ها و کارهایی که انجام می دهند با هم بسیار متفاوت است. در بین این وب سرور ها می توان گفت که Apache روان ترین و راحت ترین وب سرور است و با اکثر پلتفرم ها به خوبی کار می کند. پس در صورتی که در بین انتخاب هاست گیج شدید این وب سرور می تواند به شما یک کارکرد خوب و معمولی را بدهد.

LiteSpeed جدیدترین وب سروری است که در بین وب سرور های بزرگ خود را جای داده و علاوه بر اینکه یک وب سرور غیر رایگان و هزینه بر است، می توان گفت که برای کار با سایت های PHP محور و خصوصا سیستم های مدیریت محتوا مانند جوملا و وردپرس بسیار کاربردی عمل می کند و در صورتی که از وردپرس برای راه اندازی سایت خود استفاده کرده اید در استفاده از لایت اسپید به هیچ عنوان تردید نکنید و ما در این راهنمای انتخاب هاست به طور اکید این موضوع را توصیه می کنیم.

راهنمای انتخاب هاست لایت اسپید

وب سرور NginX را در خیلی از مجامع وب و برنامه نویسی دنیا به عنوان قلدر ترین و قدرتمند ترین وب سرور می شناسند که می تواند به راحتی بار پردازشی سنگین را انجام داده و برای سایت هایی که با استفاده از فریم ورک قدرتمند نود جی اس که در مقاله Node JS چیست به آن پرداختیم، نوشته شده اند و همینطور سایت های بزرگی که با فریم ورک جنگو (در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به مقاله جنگو چیست مراجعه کنید) نوشته می شوند، بهترین خواهد بود. در مورد اینکه چرا برای وردپرس از این سیستم قدرتمند استفاده نکنیم باید بگوییم که این وب سرور خود با PHP نوشته شده و خیلی از توابع آن با توابع این سیستم مدیریت محتوا به مشکل خواهد خورد و بهتر است که این اتفاق نیفتد.

وب سرور IIS هم تنها وب سرور ویندوزی است که وجود دارد و در واقع گزینه موجود برای هاست های ویندوزی است که می تواند با سایت ها و برنامه های تحت وب که با ASP نوشته شده اند کار کند. در صورتی که سایت شما یک سیستم مدیریت محتوا باشد نمی توانید از این نوع هاست استفاده کنید. سرویس های صفحه های هاست و هاست ابری این موارد که کدام یک از این هاست ها از کدام وب سرور استفاده می کنند را به صورت کامل تشریح کرده اند.

راهنمای انتخاب هاست های ویژه

مورد دیگری که باید در مورد انتخاب هاست به آن توجه داشت این است که آیا از هاست های ویژه استفاده  کنیم یا خیر. هاست های ویژه سرویس هایی هستند که برای موارد خاص بهینه سازی شده اند و در خیلی از موارد می توانند بسیار خوب عمل کنند. اما عملا در بعضی از موارد به شدت آسیب پذیر بوده و یا حتی بیشتر یک دروغ تبلیغاتی هستند. به عنوان مثال هاست وردپرس یکی از پرطرفدار ترین هاست هایی است که وجود دارد و می توان آن را به عنوان یک نمونه کامل از هاست هایی که خوب خود را ثابت کرده اند معرفی کرد.

در این نوع از هاست شما می توانید به تمام امکاناتی که در زمینه راه اندازی وردپرس لازم دارید، مانند منابع بالا، وب سرور لایت اسپید، پهنای باند خوب و مواردی از این دست دسترسی داشته باشید. همینطور هاست هایی مانند هاست دانلود، یا هاست بکاپ که صرفا فایل ها در آنها ذخیره سازی می شود و تعداد درخواست ها پایین تر است هم می توانند با قیمت های بسیار پایین تری به شما ارائه شوند. و در هزینه های شما صرفه جویی شود.

راهنمای انتخاب هاست بهینه

نتیجه گیری

در این مقاله یک راهنمای انتخاب هاست کامل را ارائه کردیم و دیدیم که در صورتی که بخواهیم یک هاست خوب بخریم، باید چه مواردی را درنظر داشته باشیم و ویژگی های مختلف هاست ها را هم بررسی کردیم و دیدیم که مواردی مانند سیستم عامل سرور هاست ها، ابری و یا سنتی بودن معماری و پیکربندی آنها، محل جغرافیایی هاست، وب سرور هاست ها، کنترل پنلی که هاست در اختیار کاربران می گذارد و همینطور بهینه سازی هایی که روی سرویس های مختلف آنها انجام می گیرد تا چه اندازه می تواند در انتخاب هاست مهم باشد و کدام مورد برای کدام هاست مناسب است.

یکی از مواردی که در تمامی گزینه ها به آن اشاره داشتیم اما به صورت مجزا آن را مطرح نکردیم، همان هزینه ای است که هاست برای ما خواهد داشت و در این مورد باید گفت که هر چند هزینه از خیلی از جهات ارجح می باشد، اما اگر در انتخاب هاست زیاد روی آن تاکید داشته باشید ممکن است معیار ها و قابلیت های بسیار بسیار مهمتری را از دست بدهید. ما در این راهنمای انتخاب هاست به شما تاکید می کنیم که بهتر است در مورد معیار هزینه کمی انعطاف بیشتری داشته باشید تا بتوانید دقیقا آنچه که برای سایت شما لازم است را تهیه کنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link