جنگو چیست؟ بررسی مزایا و معایب Django

جنگو چیست
خرید هاست
میزبانی وب

اگر نگاهی به دوروبَر خود بیندازیم می‌توانیم برنامه‌های ریزودرشت زیادی را ببینیم که با کاربردهای خاص خود از آموزش و کار گرفته تا سرگرمی و رسانه‌های جمعی همه را تحت تاثیر قرار داده‌اند. جهان امروز بدون اینترنت نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد و تقریبا باید گفت که این موجودیت به کمک برنامه‌هایی که کاربردهای آن را فراهم می‌کنند به بزرگترین ابزاری که به بشر خدمت می‌کند تبدیل شده است. در مورد اینکه این برنامه‌ها چطور ایجاد شده‌اند و چه روش‌هایی برای ایجاد یک برنامه با این سطح از کیفیت وجود دارد باید گفت که فریم‌روک‌های نرم‌افزاری و چارچوب‌هایی که برای تولید یک نرم‌افزار ایجاد شده‌اند می‌توانند در این مورد به شدت تعیین کننده باشند. 

در مورد این فریم‌ورک باید گفت که با یکی از بهترین و روبه‌رشدترین فریم‌ورک‌های وب طرف هستیم که ممکن است نام آن زیاد به گوش شما خورده باشد. آنچه که این فرم‌ورک را از دیگر فریم‌ورک‌های هم رده خود متمایز می‌کند و می‌توان گفت که ویژگی خوبی برای این سیستم به حساب می‌آید استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون است که توانسته است این فریم‌ورک را به یک فریم‌ورک قدرتمند و پرکاربرد تبدیل کند. این زبان برنامه‌نویسی که در چند سال گذشته یکی از تازه‌واردان به جمع زبان‌های برتر بوده است، یک زبان قوی از نظر ساختار و همین‌طور پر درخواست برای پروژه‌های بین‌المللی است که لازم است قبل از پرداختن به جنگو چیست برویم کمی در مورد آن صحبت کنیم.

زبان پایتون و استفاده در وب

در بین زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، بعضی از آنها نامی پرآوازه نسبت سایرین دارند و یکی از زبان‌هایی که توانسته است برای خود شهرت خوبی دست‌وپا کند و رشد بی‌سابقه‌ای را رقم بزند، زبان پایتون است. در تعریف اینکه پایتون چیست و چه کاری را برای ما انجام می‌دهد باید این موضوع را بگوییم که زبان برنامه‌نویسی پایتون، یک زبان سطح بالا و اسکریپتی است که با این فلسفه ارائه شده است که قابلیت خوانایی خوبی را برای کدها فراهم کند و در واقع قرار است که این زبان برنامه‌نویسی کاری کند که درک برنامه‌های کامپیوتری نوشته شده با آن ساده‌تر باشد. این زبان برای اولین بار در سال 1991 معرفی شد ولی تا مدت‌ها از گسترش آن خبری نبود و زبان‌های مطرح دیگر اجازه خودنمایی به پایتون را نمی‌دادند.

پایتون چیست

پایتون می‌تواند قابلیت‌های برنامه‌نویسی بسیار زیادی را ارائه کند که از مهمترین آنها می‌توانیم به برنامه‌نویسی پویا برای برنامه‌هایی که احتیاج به تبادل اطلاعات و همین‌طور داشتن تعامل با کاربر دارند استفاده کرد. همین‌طور مورد مهم دیگر این است که این برنامه قابلیت استفاده از فضای حافظه به صورت جمع‌آوری فضاهای اشغال شده با اطلاعات بی‌ارزش که در علوم کامپیوتر به نام Garbage Collector شناخته می‌شود را دارد. این روش کمک می‌کند تا مدیریت فضای حافظه مورد استفاده در این زبان برنامه‌نویسی بالا رفته و برنامه‌های نوشته شده با آن به راحتی بتوانند از منابع موجود در حافظه استفاده کنند.

این دو ویژگی اصلی در کنار خیلی از ویژگی‌های دیگر باعث شده‌اند تا پایتون برای طیف وسیعی از کاربردها به زبان ایده‌آل تبدیل شود و می‌توان گفت که استفاده از آن در وب و پروژه‌های طراحی سایت می‌تواند مفید و کمک‌کننده باشد. در مورد اینکه پایتون از کجا آمده است باید بگوییم که یک برنامه‌نویس هلندی به نام «گدیو ون روسوم» این زبان را ارائه کرده است و رهبری اصلی گروه توسعه این زبان برنامه‌نویسی را تا سال 2018 بر عهده داشت. در واقع این برنامه‌نویس یک دیکتاتور خیرخواه جاویدان بود که به‌عنوان یک ناظر نهایی بر پروژه نظارت داشت و در صورتی که اختلافی در مسیر توسعه به وجود می‌آمد و یا نیاز به یک تغییر اساسی و استراتژیک بود نظر این برنامه‌نویس بود که تعیین می‌کرد روال کار به چه صورتی باشد.

اما در مورد استفاده از این زبان در وب باید گفت که ماژول‌های مختلفی با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون نوشته شده است و این زبان در وب حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما فریم‌ورکی که بتوان گفت زبان پایتون خود را با آن در وب تثبیت کرد و تبدیل به یک قدرت واقعی شد، در واقع فریم‌ورک جنگو بود که موضوع اصلی مقاله ما نیز می‌باشد. در ادامه به‌صورت مفصل در مورد اینکه جنگو چیست و چه کاری از جنگو بر می‌آید صحبت خواهیم کرد.

جنگو چیست؟

تا اینجای کار به صورت ضمنی و پشت پرده به این سوال که جنگو چیست پرداخته‌ایم و تقریبا متوجه این موضوع شده‌اید که در اینجا با یک فریم‌ورک وب که با استفاده از پایتون برای شما یک سایت اینترنتی را راه‌اندازی می‌کند طرف هستیم. در صورتی که بخواهیم یک تعریف کتابی در مورد جنگو ارائه کنیم باید بگوییم که جنگو یک فریم‌ورک بر اساس زبان پایتون است که به صورت اوپن‌سورس و رایگان ارائه شده است که طراحی سایت‌های اینترنتی را بر اساس معماری MVT انجام می‌دهد.

همان‌طور که دیدیم جنگو هم مانند خیلی از فریم‌ورک‌ها و پلتفرم‌هایی که با استفاده از زبان پایتون کار می‌کنند، یک فریم‌ورک اوپن‌سورس و رایگان است که امکانات خوب و تکمیلی را برای طراحی سایت به ما می‌دهد و می‌توان مطمئن بود که این فریم‌ورک و پشتیبانی از آن رایگان باقی خواهد ماند. ارائه‌دهندگان فریم‌ورک جنگو دو برنامه‌نویس به نام‌های سایمون ویلسون و آدریان هالووتی بودند. این پروژه برای اولین بار در سال 2003 ارائه شد و این دو برنامه‌نویس با ساخت برنامه‌های وب آن را ارائه کردند. سایمون ویلسون دو سال بعد از شروع پروژه یعنی در سال 2005 کناره‌گیری کرده و برنامه‌نویس دیگری به نام جیکوب کاپلان ماس عهده‌دار کار وی شد و کار روی این پروژه را شروع کرد.

در مورد اینکه شرکت و سازمان قرار گرفته در پشت فریم‌ورک طراحی برنامه‌های وب جنگو چیست باید گفت که در ابتدا این فریم‌ورک برنامه‌نویسی وب در سال 2005 تحت عنوان لایسنس نرم‌افزارهای آزاد BSD کار خود را شروع کرد و مانند خیلی از برنامه‌های دیگر از این لایسنس اوپن‌سورس بهره گرفت. اما در سه سال بعد یعنی در سال 2008 یک ارگان غیرانتفاعی را برای خود تاسیس کرد که مسئولیت رشد و گسترش این فریم‌ورک بر عهده آن قرار داده شد.

فریم ورک جنگو چیست

این سازمان به نام Django Software Foundation فعالیت می‌کند و یک شرکت غیرانتفاعی و به نوعی خیریه است که تحت عنوان قانونی به نام (۳)(c)501 فعالیت دارد و یک شرکت عام‌المنفعه به حساب می‌آید. از این رو تمامی تمرکز این سازمان معطوف به ارائه یک فریم‌ورک حرفه‌ای شده است و می‌توان گفت که تا حدودی نیز موفق بوده است.

اگر بخواهیم بگوییم که شعار اصلی برنامه‌نویسی با استفاده از جنگو چیست می‌توانیم به شعار معروف خودت را تکرار نکن یا همان Don’t repeat yourself اشاره کنیم که معنای اصلی آن این است که وقت خود را برای کاری که بارها انجام داده‌ای تلف نکن. در واقع یکی از مهمترین اهداف این برنامه ارائه کامپوننت‌ها و ماژول‌های قابل استفاده‌ی مجدد است و جنگو تمام سعی خود را کرده است که وقتی یک برنامه‌نویس یک کد را می‌نویسد بتواند بیشترین استفاده از آن را در برنامه‌ی خود و همین‌طور سایر برنامه‌هایی که می‌نویسد داشته باشد.

در بخش بعدی در مورد اینکه معماری طراحی MVT استفاده شده توسط جنگو چیست را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

معماری طراحی MVT

در مورد این سوال که معماری MVT ارائه شده توسط جنگو چیست باید بگوییم که یک مکانیزم حرفه‌ای سایت که به کمک آن می‌توان برنامه‌های تحت وب را با استفاده از یک سیستم کامل برای کنترل فراهم کرد. این مدل طراحی هم مانند سایر مدل‌های هم‌رده خود مثل MVC و یا MVVM که توسط فریم‌ورک‌هایی مانند لاراول و اکسپرس جی اس مورد استفاده قرار می‌گیرند. (برای اطلاعات بیشتر در مورد این فریم‌ورک‌ها به مقالات لاراول چیست و Express JS چیست مراجعه کنید)، که بر اساس ایجاد یک شفافیت کامل بین سیستم‌های بک‌اِند و فرانت‌اِند سایت ایجاد شده است و در واقع قرار است که یک مجموعه برنامه را به صورتی پیاده‌سازی کند که هم بخش فرانت‌اِند و هم بک‌اِند سایت بتوانند به نوعی دِوِلوپ شده و توسعه پیدا کنند که بخش‌های دیگر مورد تاثیر قرار نگیرند.

استراتژی MVT در جنگو چیست

در اینجا سه حرف از MVT هر کدام نشان‌دهنده بخشی خاصی از برنامه است که می‌توان آنها را به این صورت معرفی کرد:

 M یا همان Model

اگر با الگوهای طراحی و همین‌طور معماری‌های مختلف آشنایی داشته باشید، قطعا با این موضوع آشنا هستید که وقتی صحبت از مدل در میان باشد، منظور از آن بخش پایگاه داده ما است و در واقع قرار است که در این قسمت ما برنامه‌نویسی سمت سرور و پیکربندی‌های بک‌اِند را پیاده‌سازی کنیم. در معماری MVT نیز مدل به همین صورت به کار گرفته می‌شود. البته این معماری تفاوت‌هایی با سایر معماری‌ها در استفاده از اصطلاحات مختلف دارد که به آنها خواهیم رسید. اما در مورد مدل باید بگوییم که همان بخش بک‌اند و پایگاه داده‌ای ما می‌باشد.

عموما تمامی روش‌ها بر این پایه بنا می‌شوند که این بخش را از سایر بخش‌های دیگر جدا کرده و برای آن یک محافظت کامل را قائل خواهند شد. در مورد اینکه وضعیت مدل در جنگو چیست هم باید بگوییم که همین داستان‌ها برقرار است و سیستم جنگو به شما امکانات خوبی را برای جدا کردن این لایه از سایر لایه‌های طراحی می‌دهد. شما با استفاده از زبان پایتون می‌توانید یک بک‌اند و مدل پایگاه داده‌ی خوب را پیاده‌سازی کنید.

V یا همان View

اگر در مورد تفاوت‌هایی که مدل MVT در اصطلاحات دارد و در بخش قبلی به آنها اشاره کردیم کنجکاو شده‌اید باید بگوییم که بالاخره به یکی از آنها رسیدیم. همیشه در تمام مدل‌های مختلف مانند MVC و MVVM ویوها در واقع بخش فرانت و رابط کاربری را تشکیل می‌دهند و کاربران با آن در ارتباطند اما در مورد اینکه مکانیزم کاری در مدل معماری استفاده شده در جنگو چیست باید بگوییم که در اینجا ما با یک مدل کسب‌وکار که تعیین‌کننده قابلیت‌های سیستم و سایت است طرف هستیم.

در واقع ویوها در مدل MVT استراتژی‌های اصلی کار با داده‌ها را تشکیل می‌دهند و با استفاده از این استراتژی می‌توانیم تعیین کنیم در صورتی که کاربر ما چه کاری را انجام داد به کدام بخش هدایت شده و چه اتفاقی برای سایت ما بیفتد، و یا اینکه در چه زمانی داده‌های کاربر به پایگاه داده ارسال شده و یا داده‌های دیگری از پایگاه داده برای کاربر استخراج شود.

اگر بخواهیم به صراحت بگوییم که کار اصلی این بخش چیست باید بگوییم که این بخش کنترل‌کننده روابط سایت ما است که تمامی آنها را بر اساس استراتژی‌های تعیین شده از طرف ما روی سایت اعمال می‌شوند.

قابلیت های جنگو چیست

T یا همان Template

آخرین بخش از بخش‌های اصلی معماری MVT که تکمیل‌کننده این مثلث قدرتمند می‌باشد بخشی است که همه آن را به نام رابط کاربری و یا همان فرانت‌اند می‌شناسیم. در این قسمت قابلیت‌ها و ویژگی‌های بصری که کاربر می‌تواند آنها را در صفحه وبسایت مشاهده کند قرار خواهند داشت. در این بخش همان‌طور که از نام آن مشخص است، قالب اصلی سایت قرار می‌گیرد.

در مورد اینکه وضعیت این بخش از جنگو چیست باید بگوییم که این فریم‌ورک طراحی سایت با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون توانسته است امکانات خیلی خوبی را برای کار با این بخش‌ها در اختیار کاربران خود قرار دهد و قالب‌های قدرتمندی برای کار کردن با جنگو وجود دارد که طراحی سایت با استفاده از این موارد کار را برای ما آسان کرده است.

استفاده از الگوی طراحی یه مرحله‌ای که توانسته است هر کدام از بخش‌ها را بر اساس یک مجموعه از اقدامات کنترلی سطح بالا که ویژگی‌های متعدد و مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، که قدرت طراحی خوب و انعطاف‌پذیری را برای طراحان فراهم کرده است که جنگو را تبدیل به یک فریم‌ورک ویژه برای پروژه‌های بزرگ کرده است. در ادامه در مورد اینکه ویژگی‌های جنگو چیست بیشتر صحبت خواهیم کرد و آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های اصلی جنگو چیست؟

اگر بخواهیم به صورت کامل بگوییم که ویژگی‌های جنگو چیست و ارائه‌دهندگان این فریم‌ورک چه امکاناتی را به عنوان ویژگی‌های جنگو مطرح کرده و سعی در تضمین آنها برای این سیستم دارند، می‌توانیم چهار مورد اصلی را در این خصوص نام ببریم.

کامپوننت‌ها

وقتی که حرف از ویژگی‌های جنگو در میان باشد، اولین موردی که می‌تواند در بالاترین رده قرار بگیرد کامپوننت‌های قابل استفاده مجددی هستند که می‌توان با استفاده از این ماژول‌ها یک سایت را به‌صورت حرفه‌ای و کامل طراحی کرد. در واقع این کامپوننت‌ها تا حدود زیادی مانند کتابخانه‌های مختلفی که سایر سیستم‌ها از آنها استفاده می‌کنند عمل می‌کنند و می‌توانند ویژگی‌های مختلفی را پیاده‌سازی کنند. همان‌طور که در بخش های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم یکی از فلسفه هایی که جنگو در مورد کار خود آن را سرلوحه قرار داده است این است که برنامه نویس هیچ کار تکراری را انجام ندهد.

این کامپوننت‌ها در واقع یکی از المان‌هایی هستند که به برنامه‌نویسان کمک می‌کنند وقتی ماژولی نوشته شد و به‌صورت یک کامپوننت درآمده و دیگر نیازی به تغییر آن نباشد. این کامپوننت‌ها و مولفه‌ها می‌توانند قابلیت توسعه خوبی را برای برنامه نویس ایجاد کنند که هر برنامه‌نویسی این اطمینان را داشته باشد که امکانات لازم برای پیاده‌سازی یک پروژه‌ی بزرگ را دارد.

ویژگی های جنگو چیست

اپلیکیشن‌های همراه

این برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌ها به شما کمک می‌کنند که امکانات کنترلی زیادی را برای توسعه برنامه و پروژه خود داشته باشید که با استفاده از آن می‌توانید مجموعه کاملی از این اقدامات را برای سایت خود به کار بگیرید.

این برنامه‌ها قابلیت‌های خوبی را ایجاد می‌کنند که می‌توانند هم در پروژه مورد استفاده قرار بگیرند و هم برای این موضوع که شما پروژه خود را بهتر جمع‌وجور کنید استفاده شوند. یعنی هم می‌توانند به صورت یک ماژول در برنامه شما باشند، و هم یک امکان توسعه.

اگر بخواهیم مثالی را از این برنامه‌ها بزنیم و بگوییم که این نوع از ویژگی جنگو چیست می‌توانیم افزونه‌های امنیتی و احراز هویت و همین‌طور یک رابط کاربری مدیریتی پویا را به‌عنوان برنامه‌هایی که مانند ماژول مورد استفاده قرار می‌گیرند، معرفی کنیم و هم می‌توانیم به ماژول‌هایی که به‌عنوان یک دیباگر در سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرند را به کار ببندیم.

توسعه‌پذیری بالا

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد و روی آن مانور داد توسعه‌پذیری بالایی است که فریم‌ورک جنگو دارد. و در صورتی که بخواهید سایت شما هر کار عجیب‌وغریبی را برای شما انجام دهد می‌توانید آن را با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون که در پس همه‌ی این قضایا قرار دارد پیاده‌سازی کنید. در واقع باید این‌گونه بگوییم که جنگو به شما نه نمی‌گوید و هر کاری که بخواهید از آن بکشید را انجام خواهد داد. فقط باید بدانید که این کار را چگونه پیاده‌سازی کنید.

جنگو این کار را با استفاده از امکانی پیاده‌سازی می‌کند که ماژول‌های کد پایتون را به آن متصل کنید. تقریبا 2500 پکیج از این ماژول‌های آماده موجود است که برنامه‌نویسان می‌توانند برای پروژه خود به‌عنوان کامپوننت‌ها و ماژول‌های آماده از آنها استفاده کنند.

در مورد اینکه ساختار کاری این بخش از جنگو چیست باید بگوییم که هر ماژولی که به سیستم پردازشی سایت ما متصل می‌شود به زیر مجموعه‌ای از پردازش‌های جنگو تبدیل شده و همه‌ی آنها به ORM ارائه شده توسط جنگو مربوط می‌شود. در واقع تمامی این ماژول‌ها بعد از اضافه شدن به صورت یکپارچه در آمده و با هسته اصلی سایت ترکیب می‌شوند.

اجرای خوب روی سرور

وقتی که صحبت از راه‌اندازی یک سایت باشد یکی از مهمترین و اصلی‌ترین موارد که می‌تواند توجه ویژه طراحان سایت و وب‌مسترها را طلب کند این است که وضعیت کارکرد این سایت با سرورها به چه صورت است و برای اینکه این سایت بتواند سریع و بدون دردسر ایجاد شود باید از چه سرور و هاستی برای آن استفاده کرد. یکی از ویژگی‌های خوبی که در مورد جنگو می‌توانیم به آن اشاره کنیم این است که می‌تواند با خیلی از وب‌ سرورها و همین‌طور هاست‌ها به‌صورت سازگار کار کند و از تمامی آنها استفاده شود.

جنگو در بهترین و سرحال‌ترین حالت خود باید از وب‌سرورهای NginX و Apache استفاده کند. (برای اطلاعات بیشتر در مورد وب سرور Nginex می‌توانید به مقاله انجین ایکس چیست مراجعه کنید.) تکنولوژی‌های مورد استفاده در این وب سرورها شامل خیلی از ماژول‌های پایتون مانند flup و FastCGI می‌باشد که می‌تواند به خوبی با جنگو سازگار شود.

همین‌طور این فریم‌ورک از نظر پایگاه داده نیز با بیشتر سیستم‌های پایگاه داده رابطه‌ای از نوع MySQL مانند MariaDB ،SQLite ،PostgreSQL و تمامی پایگاه داده‌های مایکروسافت کار می‌کند و سازگاری دارد. همین‌طور یک شاخه از جنگو به نام django-nonrel ایجاد شده است که علاوه بر پایگاه داده‌های رابطه‌ای از پایگاه‌های غیررابطه‌ای (NoSQL) هم برای کار استفاده می‌کند و می‌تواند با موارد مختلفی مانند MongoDB که در مقاله‌ی مانگو دی بی چیست به بررسی کامل آن پرداختیم هم فعالیت داشته باشد.

وضعیت اجرا روی سرور در جنگو چیست

علاوه بر مطالبی که تا اینجا گفته شد و ویژگی‌های اصلی و مهمی که فریم‌ورک جنگو می‌تواند در اختیار کاربران و برنامه‌نویسانی که با آن کار می‌کنند قرار دهد، مزایای دیگری هم هستند که اگر به سراغ این فریم‌ورک بروید می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید. در ادامه‌ی این مقاله آنها را با هم بررسی خواهیم کرد.

مزایای استفاده از جنگو چیست؟

مزایای استفاده از جنگو شامل موارد مهمی است که بعضی از آنها بخاطر ماهیت استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون بوده و بعضی دیگر را پیاده‌سازی‌های ظریفی که در طراحی این اپلیکیشن وجود دارد در اختیار آن قرار داده‌اند. به طور کلی در پاسخ به این سوال که مزیت‌های جنگو چیست باید این موارد را فهرست کنیم:

سادگی در یادگیری

یکی از مهمترین مزیت‌هایی که می‌توان برای هر فریم‌ورکی آن را مطرح نمود، سادگی در یادگیری و شروع کار با آن است که باعث می‌شود تمرکز برنامه‌نویس به جای یادگیری ریزه‌کاری‌های فریم‌ورک به برنامه‌ای که دارد می‌سازد باشد تا نتیجه‌ای بهتر را به دنبال داشته باشد.

به طور کلی فریم‌ورک ساده‌تر به معنای سرعت بیشتر در کار و انجام شدن کار بدون دردسر و در نتیجه افزایش تعداد کار انجام شده و بالا رفتن بازدهی و درآمد خواهد بود. در مورد جنگو باید گفت که در رده‌ی کاری خود یکی از فریم‌ورک‌هایی است که می‌تواند واقعا این کار را انجام دهد.

پیاده‌سازی با زبان پایتون

یکی دیگر از مواردی که باید آن را هم جزو مزایای استفاده از فریم‌ورک برنامه‌نویسی جنگو در نظر داشت و بررسی نمود، استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون است که یک زبان برنامه‌نویسی کاربردی، باسابقه و محبوب است. پایتون یک زبان 30 ساله است که چند سال گذشته از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و به نظر می‌رسد دوران طلایی آن تازه آغاز شده باشد. برنامه‌نویسی با این زبان ساده و راحت بوده و علاوه بر آن منابع آموزشی خوب و زیادی هم برای آن وجود دارد که شما می‌توانید از آنها استفاده کرده و هر سوال و مشکلی که دارید را برطرف کنید.

به‌علاوه معماری برنامه‌های ساخته شده با این زبان برنامه‌نویسی سطح بالا عموما سازگاری خوبی را با سخت‌افزارها دارد و در ادامه یکی از همین موارد را معرفی می‌کنیم.

سازگاری خوب با CDNها

مورد دیگر سازگاری خوب این فریم‌ورک با CDNها می‌باشد که بیشتر بخاطر معماری خوب آن است. CDN یا همان Content Delivery Network که در فارسی به نام شبکه توزیع محتوا شناخته می‌شود، نوعی سرور میانی با پیاده‌سازی ابری هستند که به شما کمک می‌کنند تا محتوای سایت خود را به‌صورت نسخه‌های مختلفی کپی کرده و وقتی کاربری می‌خواهد به سایت شما دسترسی داشته باشد، تصاویر، متن‌ها، فایل‌های ویدئویی و هر نوع محتوای دیگری که در صفحه‌ی وبسایت شما نمایش داده می‌شود، از نزدیکترین سرور کپی شود و در سریع‌ترین زمان ممکن به کاربر تحویل داده شود.

در مورد اینکه در این ماجرا نقش جنگو چیست باید گفت وقتی که شما یک سایت اینترنتی را با استفاده از فریم‌ورک جنگو و زبان پایتون طراحی کنید، معماری محتوا و همین‌طور کدهای مختلف صفحات به‌صورت جدا پیاده‌سازی می‌شود که می‌تواند سازگاری خوبی را با CDNها یا شبکه‌های توزیع محتوا داشته باشد. ساختار طراحی این برنامه می‌تواند یک تحلیل محتوای یکپارچه و سریع را روی CDNها فراهم کند و در صورتی که شما از این فریم‌ورک طراحی سایت استفاده کنید با به‌کارگیری یک CDN ساده و کم‌هزینه سرعت سایت شما به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

توسعه‌پذیری خوب

فریم‌ورک جنگو به صورت کاملا توسعه‌پذیر طراحی شده است. یعنی اگر شما می‌بینید که یک قابلیت ویژه می‌تواند این فریم‌ورک را برای منظوری که شما از آن استفاده می‌کنید، کار شما را بهتر و ساده کند، می‌توانید آن را تحت عنوان یک فریم‌ورک جانبی و ویژه به جنگو اضافه کنید و فریم‌ورکی که با آن کار می‌کنید را به صورت کامل توسعه دهید.

توسعه پذیری در جنگو چیست

در این رابطه فریم ورک جنگو از هر نظر دست شما را باز گذاشته است و شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت‌ها بهترین و روان‌ترین فریم‌ورک برای کار کردن را در اختیار داشته باشید.

برنامه‌های جانبی خوب

پیرو توسعه‌پذیری بالا که آن را در مورد قبلی معرفی کردیم، فریم‌ورک جنگو توسط توسعه‌دهندگان زیادی مورد توسعه قرار گرفته و فریم‌ورک‌های جانبی زیادی برای آن وجود دارد. استفاده از این بازارهای جانبی می‌تواند امکانات ویژه و خوبی را به شما دهد. شاید به نظر برسد که هسته اصلی جنگو برای طراحی سایت کافی است و واقعا هم همین‌طور است. اما این فریم‌ورک‌ها می‌توانند کار شما را ساده‌تر کرده، به آن سرعت ببخشند و در آخر هم نتیجه بسیار خوبی را به شما تحویل دهند.

پردازش سریع

یکی دیگر از مواردی که می‌توان در مورد فریم‌ورک جنگو به آن اشاره کرد سریع بودن پردازش در برنامه‌های جنگو است. اگر بخواهیم بگوییم که معنی این مزیت جنگو چیست باید گفت برنامه‌هایی که در جنگو ساخته می‌شود، جزو قوی‌ترین برنامه‌ها در رده‌ی خود می‌باشند. در واقع جنگو برنامه‌هایی سریع و باکیفیت را ارائه می‌کند. و به همین علت است که برای پروژه‌های بزرگ جنگو یکی از بهترین‌ها می‌باشد.

امنیت بالا

این فریم‌ورک یک معماری چند مرحله‌ای و خوب را در اختیار شما قرار خواهد داد که با استفاده از آن می‌توان نسبت به حملاتی مانند تزریق SQL یا همان SQL Injection که آن را در مقاله‌ی SQL Injection چیست بررسی کردیم، سایت را در امان نگه داشت.

امنیت را می‌توان یکی از مهمترین مواردی دانست که یک برنامه، خصوصا برنامه‌هایی که در سطح وب اجرا می‌شوند باید آن را جدی بگیرند و در این خصوص باید بگوییم که امنیت تضمین‌کننده این موضوع است که برنامه‌ی ما تا چه اندازه کاری که برای آن ساخته شده است را انجام می‌دهد و قابلیت اطمینان آن چقدر است. وقتی که از جنگو برای طراحی یک برنامه استفاده کنیم باید این موضوع را بگوییم که می‌توان از این مورد مطمئن بود که جنگو می‌تواند قابلیت اطمینان برنامه‌های ما را تضمین کند.

در این بخش با معرفی ویژگی‌هایی مهم که توانسته است فریم‌ورک جنگو را تا این اندازه محبوب کند پرداختیم و دیدیم که این سیستم می‌تواند چه امکاناتی را در اختیار برنامه‌نویسان قرار دهد.به طور کلی می‌توان این فریم‌ورک را یک فریم‌ورک خوب و قدرتمند ارزیابی کرد که توانایی ساخت برنامه‌های بزرگ و حساس را دارد و می‌توان برای پروژه‌های بزرگ به آن تکیه کرد.

امنیت بالا

اما موضوع دیگری هم هست که باید در مورد این فریم‌ورک بررسی شود و آن معایب و مشکلاتی است که فریم‌ورک جنگو دارد که برای یک برنامه نویس لازم است قبل از اینکه به سراغ کار با این فریم‌ورک برود از تمامی جوانبی که دارد اطلاع پیدا کند.

ایرادات و معایب جنگو چیست؟

این فریم‌ورک یکی از فریم‌ورک‌های خوب و قوی به شمار می‌رود که عمده ایراداتی دارد که در رابطه با همان موارد مربوط به کمال‌گرایی این فریم‌ورک می‌باشد و در کل باید گفت که مورد خاصی نیست که برای شما دردسرهای زیادی درست کند. در واقع باید گفت ایرادات جنگو مربوط به موارد خاص کارکرد آن است و در خود ساختار برنامه‌ها، جایی نیست که جنگو کم بیاورد.

در صورتی که بخواهیم یک لیست مرتب و منظم از معایب این فریم‌ورک ارائه کنیم، موارد قابل ذکر به این صورت خواهند بود:

عدم کارایی برای پروژه‌های کوچک

یکی از مهمترین مواردی که ممکن است شما را در شروع کار با جنگو کمی اذیت کند، و فکر کنید که با فریم‌ورک بد و پردردسری طرف هستید همین موضوع است که جنگو برای پروژه‌های کوچک زیادی بزرگ است. به این معنی که اگر شما بخواهید یک پروژه کوچک را با استفاده از فریم‌ورک جنگو پیاده‌سازی کنید دردسرهای بسیار زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد. در حالی که این دردسرها برای یک پروژه بزرگ یک موضوع ضروری و لازم می‌باشد که اگر اشتباه پیش برود در انتها محصول نهایی دچار مشکلات خواهد شد. اما برای پروژه‌های کوچک مسیرهای قانونی و قواعد سخت‌گیرانه جنگو می‌تواند کار را کمی دشوار و تودرتو جلوه دهد.

به طور کلی باید گفت که در پروژه‌های عادی و کوچک، بهتر است از فریم‌ورک‌های کوچکتری مانند لاراول یا حتی سیستم‌های مدیریت محتوای حرفه‌ای مانند وردپرس استفاده شود که هم از قوانین دست و پا گیر خبری نباشد و هم بتوان یک سایت زیباتر و سبک‌تر که کارایی بهتر و انعطاف بیشتری دارد را در زمانی بسیار کمتر و سریع‌تر از پروژه‌هایی که با فریم‌ورک جنگو ساخته می‌شود، و از همه مهمتر با تعداد نیروی کمتری پیاده‌سازی کرد.

وقتی شما یک پروژه کوچک را با 5 نفر نیرو و ظرف مدت یک ماه در جنگو پیاده‌سازی می‌کنید. همان پروژه با استفاده از وردپرس توسط 3 نفر در مدت یک هفته به‌صورت کاربردی‌تری تحویل داده خواهد شد. البته برای برنامه‌های بزرگ داستان فرق می‌کند. اما در پروژه‌های کوچک باید گفت جنگو زیادی بزرگ است و استفاده از آن توجیهی ندارد.

ایرادات و معایب جنگو چیست

عدم قاعده‌ی خاص

یکی دیگر از معایبی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که فریم‌ورک جنگو برای انجام کارهای مختلف قاعده‌ی ‌خاصی ندارد و دست برنامه‌نویس را بیش از حد باز می‌گذارد. در واقع با این کار برنامه‌نویس انعطاف‌پذیری بالایی دارد و در کار خود راحت و در عین حال کمی گیج‌کننده خواهد بود، و همچنین احتمال رخ دادن خطاهای غیرمنتظره وجود دارد. به این صورت که برنامه‌نویس وقتی یک روش برای حل یک مسئله داشته باشد باید این مورد را در نظر بگیرد دقیقا می‌داند که چگونه باید از آن استفاده کند. همینطور به صورت کامل می‌داند که با استفاده از آن کدها چه اتفاقی در برنامه خواهد افتاد.

در صورتی که این روش‌ها زیاد باشد، اینکه برای این شرایط خاص بهتر است از کدام روش استفاده کند، موردی است که می‌تواند وقت او را گرفته و در آخر هم به درستی اتفاق نیفتد. همین‌طور اگر برنامه‌نویس نسبت به عملکردها و ترکیب استفاده از توابع مختلف ناآگاه باشد ممکن است به ارورهای خاصی بر بخورد. در صورتی که این ارورها و خطاها که به خاطر تداخل توابع رخ می‌دهد در برنامه رخ دهد و جدید هم باشد، برطرف کردن آنها کار ساده‌ای نخواهد بود. تمامی این موارد در صورتی خواهد بود که این خطاها خود را در توسعه نشان دهند و به برنامه‌ی نهایی کشیده نشوند.

نیاز به دانش کامل برای کار کردن

وقتی بخواهیم با جنگو برنامه‌ای را بنویسیم باید دانش کافی و کامل از آن را داشته باشیم و دقیقا بدانیم که چطور کار می‌کند. برخلاف خیلی از فریم‌ورک‌ها که این امکان را به شما می‌دهند که کد نویسی را با آنها به صورت ماژولار و نصفه و نیمه هم انجام دهید و کار خود را راه بیندازید، جنگو تا زمانی که به صورت کامل آن را یاد نگیرید و با اطلاعات کامل از کارکرد و چگونگی کاری که انجام می‌دهد آگاه نباشید، به شما سرویس خوبی نخواهد داد. همین موضوع باعث شده است تا هر کسی به سراغ آن نرود.

روند طولانی ساخت برنامه‌ها

فریم‌ورک جنگو یک روند طولانی را برای ساخت برنامه‌های خود دارد. در این حالت باید گفت که جنگو مانند سایر فریم‌ورک‌ها نیست که بتوان به راحتی با آن کارکرد و باید گفت که برای هر کاری که می‌خواهید این فریم‌ورک انجام دهد باید برنامه را به صورت کامل تشریح کرده و خصوصا در زمانی که می‌خواهید تعاریف توابع تازه را انجام دهید که می‌تواند بسیار وقت‌گیر باشد.

این موضوع این قدرت را به جنگو می‌دهد که بتواند از تمام متغیرهایی که ممکن است بعدا دچار مشکل شده اطمینان حاصل کند تا کار را به خوبی انجام دهد. اما باید گفت که روند برنامه‌نویسی را به اندازه زیادی طولانی می‌کند که حتی ممکن است وقتی که برای آن اختصاص داده شده است کم بیاید. در نظر داشته باشید که در صورتی که می‌خواهید وارد برنامه‌نویسی با جنگو شوید، باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید.

روند طولانی ساخت برنامه ها

عدم توانایی پردازش درخواست‌های هم‌زمان

فریم‌ورک جنگو در پردازش درخواست‌ها به‌صورت هم‌زمان مشکل دارد. درخواست‌هایی که به سرور ارسال می‌شود، یکی از مهمترین قسمت‌ها برای طراحی یک برنامه‌ی تحت وب می‌باشد و می‌تواند تاثیر مستقیمی روی کارایی داشته باشد. در واقع کارکرد این برنامه‌ها به این صورت می‌باشد که نسخه‌های کلاینت که صفحات باز شده وب و یا اپلیکیشن‌های نصب شده هستند، تمامی آنچه که از برنامه می‌خواهند را به‌صورت درخواست‌ها به سمت سرور فرستاده و سرور هم این درخواست‌ها را بررسی کرده و اطلاعات مورد نیاز کاربر را به سمت وی بر می‌گرداند.

در بسیاری از موارد سرور این کار را به صورتی انجام می‌دهد که در هر لحظه چندین درخواست بررسی شده و سرعت پاسخ‌دهی به کاربران بالاتر برود، در نتیجه برنامه بازدهی و کیفیت خوبی را ارائه می‌کند. اما اگر بخواهیم بگوییم که اوضاع جنگو به چه صورت می‌باشد، باید بگوییم که جنگو از پس این کار بر نمی‌آید و در آخر هسته‌ای که تحویل می‌دهد نمی‌تواند به‌صورت هم‌زمان کار پردازش را انجام دهد. برای رفع این موضوع هم باید در برنامه‌نویسی با آن تغییراتی ایجاد شود.

یکی از مهمترین مواردی که باید در برنامه نویسی با جنگو در نظر داشته این است که تعداد درخواست‌ها را در کمترین حالت ممکن نگه داشت. هر چند وب سرور جنگو با تعداد درخواست‌ها مشکل دارد، اما ساختار آن این امکان را به برنامه‌نویس می‌دهد که با استفاده از روش‌های مختلف تعداد درخواست‌ها برای کارهای مختلف را به صورت حداقلی نگه دارد این موضوع می‌تواند تا حدودی دست برنامه‌نویس را بسته بگذارد و باید گفت که برنامه‌نویس باید روش‌های برنامه‌نویسی خود را به صورتی تغییر دهد که درخواست‌ها در پایین تر حد خود بمانند و با یک درخواست کارهای مورد نیاز در یک صفحه انجام شود.

اکنون می‌توانیم بگوییم که همه موارد مربوط به ایرادات و معایبی که جنگو دارد بررسی شده است و در این رابطه باید گفت همانطور که دیدیم بیشتر آنها مربوط به این بودند که با این فریم‌ورک به چه روشی برنامه‌نویسی شود. 

نوبت به این رسیده است که به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا حرکت از زبان‌هایی مانند PHP به سمت پایتون برای کار کردن با این فریم‌ورک خوب است یا بهتر است که زبان‌های دیگر و فریم‌ورک های دیگر را هم در نظر داشته باشیم. در ادامه این موضوع را با هم بررسی می‌کنیم.

بررسی جایگاه جنگو در برابر رقبا

جنگو هر چند یک فریم‌ورک خوب و ایده‌آل برای سایت‌ها و پروژه‌های بزرگ است اما باید گفت در خیلی از موارد که شما یک پروژه اقتصادی و کوچک داشته باشید، جنگو بیش از حد در دست‌وپا گیر خواهد بود. در این بخش می‌خواهیم ببینیم که چه رقبایی برای جنگو وجود دارد و این فریم‌ورک در شرایط خاص به چه صورتی عمل خواهد کرد.

رقبای اصلی در برنامه‌های بزرگ

یکی از اصلی‌ترین رقبایی که برای جنگو وجود دارد پشته‌های برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت هستند که می‌توانند همان کار را با استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت برای ما انجام داده و در واقع باید گفت که برنامه‌هایی فوق‌العاده روان و سریع را تحویل می‌دهند.

معروف‌ترین پشته‌های برنامه‌نویسی که می‌توانند در برابر جنگو حرفی برای گفتن داشته باشند، MEAN Stack و MEVN Stack هستند. اگر سری به مقاله فریم ورک چیست بزنید در مورد این پشته‌ها و اینکه چه هستند به صورت کامل توضیح داده‌ایم. در واقع در این رابطه باید گفت که این پشته‌ها مجموعه‌ای از فریم‌ورک‌ها، محیط‌های برنامه‌نویسی و سیستم‌های پایگاه داده هستند که با استفاده از آنها می‌توان یک برنامه را به صورت کامل پیاده‌سازی کرد.

در واقع MEAN سرواژه‌ای از چهار المان قدرتمند MongoDB به‌عنوان یک سیستم مدیریتی پایگاه داده حرفه‌ای، Express JS به عنوان یک فریم‌ورک بک‌اند حرفه‌ای که با زبان جاوا اسکریپت کار می‌کند، Angular JS که فریم‌ورک حرفه‌ای ارائه شده توسط گوگل برای طراحی فرانت‌اند و جاوا اسکریپت است و در آن هم N به نشانه‌ی محیط برنامه‌نویسی Node JS است که امکان برنامه‌نویسی بک‌اند را با استفاده از جاوا اسکریپت فراهم کرده و در واقع سایت را یکپارچه می‌کند. در MEVN هم تنها تفاوت این است که فریم‌ورک محبوب Vue JS برای ساخت فریم‌ورک‌ها جای انگولار را می‌گیرد.

این دو پشته‌ی برنامه‌نویسی می‌توانند مناسب‌ترین پاسخ‌ها برای این سوال که رقبای جنگو چیست باشند. در بعضی از مواقع به اشتباه جنگو را صرفا با فریم‌ورک‌هایی مانند Vue JS یا Angular JS معرفی می‌کنند که در این خصوص باید بگوییم اصلا در یک سطح نیستند و جنگو به نوعی یک فریم‌ورک فول استک است و امکاناتی فوق‌العاده بیشتر دارد. اما در صورتی که شما به طراحی سایت با استفاده از جاوا اسکریپت مسلط شوید بازاری بهتر و وسیع‌تر از پایتون را شاهد خواهید بود و شاید بتوان گفت که این پشته‌های برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت از این نظر از جنگو برتر هستند.

در واقع اگر بخواهیم یک ارزیابی کامل از این رقبا داشته باشیم باید گفت که در قدرت ساخت و طراحی سایت و برنامه‌های تحت وب هر دو یکسان بوده اما در مورد بازار کار و تقاضایی که دارند باید گفت که فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت تقریبا بالاتر از جنگو هستند و جنگو از این نظر کمی عقب‌تر ایستاده است.

پایتون یا ASP

یک دسته دیگر از فریم‌ورک‌های بزرگ که می‌توان گفت از قدیمی‌های ساخت برنامه‌های وب می‌باشند، فریم‌ورک‌های وابسته به مایکروسافت است که مطمئنا در زمان ورود به برنامه‌نویسی با آنها آشنا شده یا نام آنها به گوش شما خورده است. زبان‌های تحت فریم‌ورک‌های NET. را می‌توان یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین شاخه‌های برنامه‌نویسی در چند سال گذشته معرفی کرد که رفته‌رفته در حال از دست دادن جایگاه خود می‌باشد.

ASP زبان برنامه‌نویسی قدرتمند ساخت وب با استفاده از امکاناتی می‌باشد که ویندوز در اختیار ما قرار می‌دهد و شما می‌توانید روی بستر NET. یک سایت و برنامه‌ی تحت وب قدرتمند که ویژگی‌های زبان‌های کامپایلری را دارد داشته باشید. سایت‌هایی سریع و حرفه‌ای که به خوبی عمل می‌کنند اما باید گفت که طرفداران این برنامه‌ها روزبه‌روز در حال کمتر شدن است.

در مورد انتخاب زبان پایتون و کار با جنگو یا انتخاب ASP و کار با فریم‌ورک‌هایی مانند NET Core. و Blazor برای طراحی سایت و برنامه‌های تحت وب باید گفت به طور قطع جنگو می‌تواند آینده بهتری را برای شما داشته باشد و ظاهرا این رقیب سرسخت که مدت‌های زیادی در رده‌ی بهترین قرار داشت و البته هنوز هم می‌توان آن را از خیلی از جهات قدرتمند و کامل دانست در چشم‌اندازی که برای برنامه‌نویسی تصور می‌شود جایگاه چندان بالا و خوبی را ندارد و به آن امید زیادی نیست.

جنگو در برنامه‌های کوچک

یکی دیگر از فریم‌ورک‌های فول استک که می‌توان آن را با جنگو مقایسه کرد لاراول می‌باشد. یک فریم‌ورک حرفه‌ای و روان که جزو محبوب‌ترین زبان پرکاربرد وب یعنی PHP به حساب می‌آید و قابلیت‌های خیلی خوب و ایده‌آلی را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. اگر این فریم‌ورک را با جنگو مقایسه کنیم باید گفت از نظر قدرت طراحی و سایز برنامه‌هایی که تحویل ما خواهد داد با برتری کامل جنگو مواجه هستیم و لاراول مطمئنا نمی‌تواند کار آن را انجام دهد.

اما در برنامه‌های کوچک و ساخت ماژول‌هایی که روی سایر سیستم‌های طراحی سایت و به طور خاص سیستم‌های مدیریت محتوا بتوان از آنها استفاده کرد لاراول برتری خود را حفظ کرده است و قدرت مانور خوبی را دارد به خصوص این که تمامی سیستم‌های مدیریت محتوا روی بستر php پیاده‌سازی شده‌اند و با این زبان توسعه پیدا کرده‌اند. در اینجا بخش عظیمی از وب به عنوان بازار توسعه در اختیار برنامه‌نویس خواهد بود که در مورد جنگو باید گفت اوضاع به این صورت پیش نمی‌رود. 

یکی از گزینه‌های خوب برای برنامه‌نویس، فول استک شدن همین لاراول می‌باشد و از این نظر از جنگو بهتر بوده است. چرا که عموم برنامه‌هایی که با جنگو نوشته می‌شود بزرگتر از آن است که بتوان آن را یک نفره پیاده‌سازی کرد، و برنامه‌های کوچک را می‌توان با استفاده از لاراول در سریع‌ترین زمان ممکن به‌صورت حرفه‌ای به انجام رساند.

وردپرس و جنگو

یکی دیگر از مواردی که می‌توان گفت معجزه‌ی وب به شمار می‌رود و به طور خاص 70 درصد استفاده کلی از سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS‌ها را برای راه‌اندازی وب سایت‌ها به خود اختصاص داده و نیمی از سایت‌های اینترنت را می‌گرداند، وردپرس بزرگ است. یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و اوپن‌سورس که با هزینه‌ی کم می‌توان آن را به خوبی توسعه داد و بهترین گزینه برای سایت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک به شمار می‌رود. باید گفت که مقایسه وردپرس و جنگو خیلی درست به نظر نمی‌رسد و هر کدام از آنها تمرکز خود را روی چیز خاص دیگری گذاشته‌اند که برای دیگری خیلی کار نخواهد کرد.

اما اگر به دنبال فریم‌ورک مناسب برای ورود به طراحی برنامه‌های وب و برنامه‌نویسی هستید وردپرس نامی است که مدام به گوش شما خواهد خورد. با توجه به همین بزرگ بودن نام لازم است در مورد آن بیشتر بدانید تا بتوانید بین آن و جنگو انتخاب خود را انجام دهید. در وردپرس شما می‌توانید بدون یک خط کدنویسی یک سایت آماده به کار را بالا آورده و پروژه را به اتمام برسانید، موضوعی که در جنگو نمی‌توان آن را به هیچ عنوان عملی دانست و کار را به این صورت جلو برد. اما انتظاری که می‌توان از برنامه‌های ساخته شده با جنگو داشت را نمی توان به‌هیچ‌وجه از وردپرس داشت.

در واقع اگر قرار باشد شما یک سایت فروشگاهی ساده را راه‌اندازی کنید که کاربران به سراغ آن بیایند و بروند و یک کار روتین را داشته باشد، وردپرس همان اندازه که همه می‌گویند شگفت‌انگیز خواهد بود. اما وقتی صحبت از یک شبکه اجتماعی و یا سایت دولتی و سازمانی در میان باشد، اینجاست که وردپرس می‌تواند شما را زمین‌گیر کند و باید گفت که سنگین بودن برنامه‌های وردپرس دردسر ساز خواهد شد، اما برنامه‌های ایجاد شده با استفاده از فریم‌ورک جنگو می‌تواند این کار را به صورت کاملا عادی برای شما انجام دهد.

پس باید در نظر داشته باشید اگر شما پروژه‌های کوچک و کاربردی با تعداد بالا که بتوانید آنها را برای همه پیاده‌سازی کرده و بازار کار وسیعی را داشته باشید، وردپرس گزینه‌ای است که می‌توانید به سراغ آن بروید. اما برای اینکه عضوی از یک تیم بزرگ برای پروژه‌هایی با اندازه‌های بزرگ باشید، لازم است به سراغ فریم‌ورک‌های بزرگتری مانند جنگو بروید و کار را با استفاده از آنها دنبال کنید. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در خصوص اینکه این سیستم مدیریت محتوا چیست و اصلا این سیستم‌ها به چه صورتی کار می‌کنند نیاز داشتید می‌توانید به مقاله‌های CMS چیست و وردپرس چیست سری بزنید.

بهترین میزبانی برای جنگو چیست؟

با بررسی تمامی این موارد برای جنگو قطعا این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که وقتی ما با چنین برنامه‌هایی مواجه شویم، بهترین سروری که می‌توانیم برای راه‌اندازی آنها از آن استفاده کنیم کدام است؟ با توجه به موارد ذکر شده خصوصا در مورد اینکه هسته‌های وب سرورهای جنگو توانایی ضعیفی در پردازش‌های هم‌زمان دارند باید بگوییم که حدس شما در مورد نیاز به سرورهای بالا درست می‌باشد و در واقع یکی از دلایلی هم که این فریم‌ورک برای پروژه‌های کوچک جوابگو نیست همین موضوع می‌باشد.

بهترین میزبانی برای جنگو چیست

جنگو فریم‌ورکی است که یک هسته‌ی پردازشی قوی و به اصطلاح Robust را ارائه می‌کند که می‌تواند در برابر درخواست‌های همزمان کمی دچار افت سرعت کارکرد شود. اما در صورتی که شما از یک سرویس خوب برای میزبان آن استفاده کنید می‌توانید مطمئن باشید که پروژه‌ی شما به بهترین شکل ممکن کار خواهد کرد. بهترین گزینه‌ای که می‌توان برای سرورهای میزبانی سایت‌های برنامه‌نویسی شده با فریم‌ورک جنگو معرفی کرد، سرور مجازی است. سرور مجازی به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق محیطی مانند سیستم عامل ویندوز یا لینوکس سایت خود را کنترل کرده و هر کاری که برای ادیت فایل‌های آن لازم باشد را در لحظه انجام دهید.

همین‌طور شما با استفاده از این سرویس بیشترین امکان ادیت سرور خود و اعمال تنظیمات شخصی روی آن را دارید. در صورتی که شما می‌خواهید از سرویس‌های سبک‌تری هم برای سایت خود استفاده کنید، می‌توانید هاست ابری را در نظر داشته باشید. یک هاست ابری با استفاده از وب سرور NginX می‌تواند برای شما به خوبی کار کند و محیط ابری آن هم می‌تواند به حالت هم‌زمانی درخواست‌ها کمک کند. اما باز هم سرور مجازی گزینه‌ی اصلی برای میزبانی سایت‌های طراحی شده با جنگو می‌باشد و می‌توان گفت که با استفاده از این سرویس سایت شما در بهترین وضعیت خود قرار خواهد گرفت.

نتیجه‌گیری

در این مقاله ما به ارائه یک پاسخ جامع در مورد این سوال که فریم‌ورک جنگو چیست و چه کاری از آن بر می‌آید پرداختیم و دیدیم که چگونه با استفاده از ویژگی‌های مختلفی که این سیستم در اختیار ما قرار می‌دهد می‌توان یک پروژه سایت را تکمیل کرد به طور کلی در مورد جنگو می‌توانیم بگوییم که یک گزینه خوب برای برنامه‌نویسی تحت وب و همین‌طور طراحی سایت با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون است که به ما امکانات مختلفی را ارائه می‌کند و با استفاده از آن می‌توان پروژه‌های بزرگ را به خوبی مدیریت کرد. البته این فریم‌ورک هم مانند هر فریم‌ورک دیگری محدودیت‌های مربوط به خود را دارد و برنامه‌نویسان باید در نظر داشته باشند که به مواردی مانند دردسرهای جنگو در پروژه‌های کوچک و نیاز به دانش بالا از زبان پایتون و همین‌طور کارکردن با این فریم‌ورک توجه کنند و بی‌گدار به آب نزنند.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed