لایت اسپید یا LiteSpeed‌ چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

وب‌سرور لایت اسپید چیست؟
خرید هاست
میزبانی وب

LiteSpeed وب‌سروری با کارایی و مقیاس‌پذیری بالا می‌باشد که از سال ۲۰۰۳ توسط شرکت Litespeed Technologies توسعه داده می‌شود و می‌توان آن را جایگزینی برای وب‌سرور معروف آپاچی (Apache) در نظر گرفت. شما می‌توانید وب‌سرور لایت‌اسپید (LiteSpeed Web Server) را با پلتفرم‌های میزبانی مختلفی ادغام کنید. وب‌سرور LiteSpeed همچنین دارای یک کنسول مدیریتی کاربر پسند و یکسری امکانات حرفه‌ای می‌باشد که با کمک آنها می‌توانید بر چالش‌های راه‌اندازی زیرساخت‌های مرتبط با هاستینگ وب غلبه کنید. این وب‌سرور از امنیت بسیار خوبی برخوردار بوده و امکانات امنیتی آن به شما کمک می‌کند تا حد زیادی از حملات سایبری مانند حمله دیداس (DDoS Attack) جلوگیری کنید. علاوه بر این، لایت اسپید کاملاً با وب‌سرور معروف آپاچی سازگار است و این یعنی کاربران آپاچی می‌توانند بدون هیچ مشکلی LiteSpeed را جایگزین آن کنند. نرم‌افزار وب‌سرور لایت‌اسپید دارای یک نسخه متن‌باز به نام OpenLiteSpeed‌ نیز می‌باشد که بیشتر مناسب وب‌سایت‌های پرترافیک است اما این نسخه با آپاچی سازگار نبوده و قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید نیز معمولا اول به نسخه LiteSpeed (نسخه پولی) اضافه می‌شوند و بنابراین میزان امنیت و کارایی OpenLightSpeed‌ (نسخه رایگان) ممکن است به اندازه LiteSpeed نباشد.

پیشخوان لایت اسپید

تصویری از پیشخوان وب‌سرور لایت‌اسپید

وب‌سرور‌ها با کمک لایت‌اسپید می‌توانند در مدت زمان کمی حجم بزرگی از داده‌ها را دریافت و پردازش کنند. LiteSpeed  در بسیاری از موارد سریعتر از نرم‌افزارهای وب‌سرور Apache و NGINX عمل می‌کند و علت آن این است که این وب‌سرور برای اجرا نیاز به منابع سخت‌افزاری (CPU، RAM، …) کمی دارد و لایت‌اسپید همچنین اولین وب‌سروری بود که از نسخه سوم HTTP پشتیبانی کرد. برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ وب معروف مانند Hostinger، GreenGeeks و Liquid Web نیز از لایت‌اسپید استفاده می‌کنند. علاوه بر این، LiteSpeed طبق برخی منابع از لحاظ محبوبیت در رتبه چهارم دنیا قرار دارد و بیش از ۱۱ درصد وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. وب‌سرور لایت‌اسپید رایگان نیست اما با خرید آن می‌توانید به امکانات فراوانی دسترسی پیدا کنید. وب‌سرور لایت اسپید چه مزایایی دارد؟ مزایای LiteSpeed کدامند؟ ما در این مقاله به این سوالات پاسخ داده و به صورت دقیق این وب‌سرور محبوب را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مزایای وب‌سرور LiteSpeed کدامند؟

همانطور که اشاره شد، وب‌سرور LiteSpeed از نظر سرعت و مقیاس‌پذیری عملکرد بسیار خوبی دارد و در هنگام ارائه محتوای مبتنی بر PHP بسیار سریعتر از سایر وب‌سرورها عمل می‌کند. این پلتفرم هاستینگ سبک و حرفه‌ای، گزینه‌ مناسبی برای سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس (WordPress)، جوملا (Joomla) و دروپال (Drupal) می‌باشد زیرا باعث افزایش امنیت و عملکرد کدهای PHP می‌شود و بنابراین دیگر نیازی نیست نگران افت سرعت وب‌سایت‌های مشتریان خود باشید. حال بیایید نگاه دقیق‌تری به مزایا و ویژگی‌های لایت‌اسپید بیندازیم.

لایت اسپید

سازگاری با وب‌سرور آپاچی

لایت‌اسپید ‌کاملا با وب‌سرور محبوب آپاچی و قابلیت‌های مهم آن مانند mod_rewrite و htaccess. سازگار می‌باشد و با استفاده از آن می‌توانید به آسانی فایل‌های پیکربندی آپاچی را بارگیری کنید. علاوه بر این، LiteSpeed با کنترل پنل‌های هاستینگ معروفی مانند cPanel، Plesk و DirectAdmin نیز سازگار است. شما همچنین می‌‌توانید به راحتی و در عرض تنها چند دقیقه وب‌سرور LiteSpeed خود را جایگزین آپاچی کنید و برای انجام اینکار تقریبا نیازی به ایجاد تغییرات خاصی در سیستم عامل وب‌سرور و فایل‌های پیکربندی و کدهای Apache ندارید و این انتقال هیچ تاثیری بر فایل‌هایی مانند httpd.conf نخواهد گذاشت.

امنیت بالا

وب سرور LiteSpeed با ماژول امنیتی ModSecurity آپاچی سازگار بوده و دارای قابلیت‌ ضد حملات دیداس (DDoS Attack) می‌باشد. با استفاده از امکانات امنیتی لایت‌اسپید می‌توانید IP هایی که درخواست‌های زیادی را به وب‌سرور شما ارسال می‌کنند را مسدود کنید و در نتیجه مانع از تحت فشار قرار گرفتن سرور مجازی یا اختصاصی خود توسط افراد مهاجم شوید. علاوه‌بر این، شرکت LiteSpeed Technologies در صورت پیدا شدن هر گونه حفره و تهدید جدیدی، فورا وب‌سرور خود را از لحاظ امنیتی اصلاح و به‌روز می‌کند. آمارهای جدید نشان می‌دهند که هکرها روزانه به ۳۰،۰۰۰ وب‌سایت در سراسر جهان حمله می‌کنند و بنابراین استفاده از وب‌سرور قدرتمند LiteSpeed می‌تواند تا حد زیادی از وب‌سایت‌ها و سرورها در برابر حملات سایبری محافظت کند.

امنیت لایت اسپید

عملکرد و مقیاس‌پذیری بالا

وب‌سرور لایت‌اسپید از طریق معماری رویداد محور (Event-Driven Architecture) منحصربه‌فرد خود باعث افزایش عملکرد و مقیاس‌پذیری پلتفرم‌های هاستینگ وب می‌شود. وب‌سرور LiteSpeed با وجود استفاده حداقلی از منابع سخت‌افزاری سرور، می‌تواند به طور همزمان به هزاران مشتری خدما‌ت‌رسانی کند. کدهای بهینه‌سازی شده LiteSpeed عملکرد کدهای PHP را افزایش داده و از جنبه‌های مختلفی سریعتر از وب‌سرور آپاچی عمل می‌کند و بنابراین با وجود LiteSpeed دیگر نیازی نیست نگران کندی سرور خود در هنگام جهش ناگهانی ترافیک باشید.  LiteSpeed در مجموع محتوا‌های وب‌سایت‌های استایتک را سریعتر از هر وب‌سرور دیگری در اختیار آنها قرار می‌دهد که این امر باعث کاهش بار سرور می‌شود. سرعت بالای لایت‌اسپید همچنین باعث بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها و افزایش رضایت مشتریان شده و در نتیجه می‌تواند بر سئوی وب‌سایت شما نیز تاثیر مثبت بگذارد. تنها مشکل این وب‌سرور این است که از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی نمی‌کند.

عملکرد وب سرور لایت اسپید

مقرون‌به‌صرفه بودن

مهاجرت از آپاچی به لایت‌اسپید از جنبه‌های مختلفی مقرون‌به‌صرفه است. علاوه‌براین هزینه‌ پلان‌های LiteSpeed نسبت به هزینه‌های سخت‌افزاری مورد نیاز برای بهینه‌سازی سرورهایی که از Apache استفاده می‌کنند نیز بسیار پایین‌تر می‌باشد و با وجود آن دیگر نیاز نیست صدها و یا هزاران دلار صرف خرید سخت‌افزار کنید. LiteSpeed همچنین دارای یک پلتفرم هاستینگ حرفه‌ای و بهینه‌سازی شده می‌باشد که به کاهش هزینه‌های مرتبط با پشتیبانی کمک فراوانی کرده و تیم پشتیبانی فنی آن نیز به صورت ۲۴ ساعته (حتی در روزهای تعطیل) در دسترس می‌باشد.

مدیریت و استفاده آسان

مدیریت نرم‌افزار LiteSpeed بسیار آسان بوده و این وب‌سرور قدرتمند به راحتی می‌تواند فایل‌های پیکربندی آپاچی را بخواند و از فایل‌های htaccess. نیز پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید تنها با چند کلیک قسمت‌های مختلف وب‌سایت خود را با استفاده از رابط کاربری ساده لایت‌اسپید مدیریت کنید. لایت‌اسپید حتی با مرورگرهای قدیمی نیز سازگار بوده و استفاده از پلتفرم میزبانی آن نیاز به دانش فنی چندانی ندارد. Litespeed حتی این امکان را به کاربران خود می‌دهد تا به دایرکتوری اصلی وب‌سرور دسترسی داشته باشند.

مقایسه پلان‌های LiteSpeed

شرکت Litespeed Technologies در کل دارای ۸ لایسنس می‌باشد که هر یک، از تعداد دامنه ، میزان حافظه RAM و CPU مختلفی پشتیبانی می‌کند. توجه داشته باشید که پلان‌های یکساله دارای تخفیف هستند.

لایسنسحداکثر تعداد دامنهتعداد هسته‌های پردازندهحداکثر حافظه رم (RAM)قیمت ماهیانه
Free Starter۱۱۲ گیگابایترایگان
Site Owner۵۱۸ گیگابایت۱۰ دلار
Site Owner Plus۵۱نامحدود۱۶ دلار
Web Host Liteنامحدود۱۸ گیگابایت۲۶ دلار
Web Host Essentialنامحدود۱نامحدود۳۶ دلار
Web Host Professionalنامحدود۲نامحدود۴۶ دلار
Web Host Enterpriseنامحدود۴نامحدود۶۵ دلار
Web Host Eliteنامحدودقابل تنظیمنامحدود۹۲ دلار

OpenLiteSpeed چیست؟

OpenLiteSpeed یک وب‌سرور سبک و متن‌باز است که توسط شرکت LiteSpeed Technologies توسعه داده می‌شود و با کمک آن می‌توان سرعت بارگذاری وب‌سایت‌ها را تا حد زیادی بالا برد. این نرم‌افزار کاملا رایگان بوده و دارای تمام قابلیت‌های ضروری نسخه پولی آن یعنی LiteSpeed می‌باشد(مانند HTTP/3). OpenLiteSpeed ترکیبی از سرعت، امنیت، مقیاس‌پذیری، سادگی و کیفیت را به کاربران خود ارائه می‌دهد و می‌تواند بیش از ۱۰۰،۰۰۰ وب‌سایت را به صورت همزمان مدیریت کند. این نسخه نیز مانند LiteSpeed دارای معماری رویداد محور است که باعث بهبود عملکرد وب‌سرور می‌شود.

وب‌سرور openlitespeed

سوالات متداول

آپاچی چیست؟

آپاچی یا Apche محبوب‌ترین نرم‌افزار وب‌سرور دنیا می‌باشد که حدود ۳۳ درصد از بازار وب‌سرور را در اختیار خود دارد. وب‌سرور آپاچی متن‌باز و رایگان بوده و توسط بنیاد نرم‌افزاری Apache توسعه داده می‌شود و شرکت‌های معروف بسیاری مانند Cisco، IBM، Salesforce، General Electric، Adobe و VMware نیز از آن استفاده می‌کنند.

وب‌سرور چیست؟

وب‌سرور کامپیوتری است که با استفاده از پروتکل HTTP به درخواست‌هایی که کاربران از طریق مرورگر خود ارسال می‌کنند، پاسخ می‌دهد. وقتی کاربری در اینترنت وب‌سایتی مانند Wikipedia.org را جستجو می‌کند، وب‌سرور محتوای صفحه درخواستی را پیدا کرده و به سمت مرورگر کاربر ارسال می‌کند. وب‌سرورها همچنین از پروتکل‌هایی مانند FTP ، SMTP و HTTPS نیز پشتیبانی می‌کنند.

حمله DDoS چیست؟

حمله دیداس نوعی حمله سایبری می‌باشد که باعث ایجاد اختلال در ترافیک عادی یک سرور، سرویس یا شبکه می‌شود. در این نوع حملات، هکرها با استفاده از چندین کامپیوتر دستکاری شده (Botnet) حجم زیادی از ترافیک را به سمت هدف خود ارسال می‌کنند. حملات DDoS در کل باعث کندی و یا از دست خارج شدن سرور‌ها می‌شوند.

cPanel چیست؟

سی‌پنل یا cPanel پرکاربردترین کنترل‌پنل مدیریت هاستینگ وب می‌باشد که دارای امکانات مدیریتی بسیاری می‌باشد. این کنترل مبتنی بر لینوکس، دارای یک رابط گرافیکی (GUI) کاربر پسند می‌باشد که کار مدیریت وب‌سایت‌ها و سرورها را بسیار آسان می‌کند. سی‌پنل همچنین دارای کاربردهایی مانند مدیریت دامنه، سازماندهی فایل‌های وب، ایجاد حساب‌های ایمیل می‌باشد.

در تهیه این مقاله از مقالات وب‌سایت‌های معتبری مانند hivelocity، websiterating و accuwebhosting استفاده شده است.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها