Node JS چیست و به چه دردی می خورد!؟

Node JS چیست
خرید هاست
میزبانی وب

وقتی صحبت از طراحی سایت به میان می آید و راه اندازی یک سایت اینترنتی مد نظر باشد، فریم ورک ها و سیستم های مدیریت محتوای مختلفی هستند که می توان برای این کار آنها را معرفی نمود و با توجه به کارکرد های مختلفی را که دارند یک مورد را انتخاب کرد. در این میان ابزار های پیشرفته دیگری نیز وجود دارند که می توانند قابلیت های مختلفی را برای ما پیاده سازی کنند که با استفاده از آنها می توانیم یک مجموعه کامل از امکانات فوق العاده را برای سایت خود فراهم کنیم. اما این موارد نه جزو فریم ورک ها هستند و نه جزو سیستم های مدیریت محتوا. در واقع در اینجا با محیط های برنامه نویسی یا همان Environment ها طرف هستیم که در ادامه با بررسی اینکه Node JS چیست به معرفی یکی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

قبل از بررسی این سوال که Node JS چیست باید به این مسئله بپردازیم که معماری سمت سرور و سمت کلاینت چیست و این روش برنامه نویسی که باعث شده است تا امکان استفاده از مواردی مانند Node JS برای ما فراهم شود چگونه می تواند به ما کمک کند و ما قرار است بر اساس چه معماری ای کار کنیم.

معماری فرانت اند و بک اند چیست

وقتی فردی در حوزه کامپیوتر فعالیت داشته باشد قطعا شنیدن عباراتی مانند فرانت اند و بک اند، و یا سمت سرور و سمت کاربر برای وی یک موضوع طبیعی است، اما سوال اساسی این است که این عبارات به چه معنا هستند و وقتی حرف از سمت سرور می زنیم منظور ما دقیقا کجاست و به چه چیزی اشاره داریم!؟

معماری فرانت اند و بک اند

وقتی برنامه نویسی آغاز شد و کارهایی مانند ساخت برنامه های سیستمی و طراحی سایت متداول بود، یک برنامه نویس برنامه را به صورتی می نوشت که کل آن یک موجودیت واحد را تشکیل می داد که آنچه که کاربر می دید و آنچه که سیستم با آن کار می کرد، به صورت یکپارچه به هم متصل بودند. در این نوع معماری برنامه های کامپیوتری، یک تغییر کوچک در پایگاه داده باعث می شد تا کل برنامه کاری سیستم به هم بریزد و تغییر اعمال شده باید تا سطوح مختلف برنامه دنبال می شد و تغییر می کرد.

پس از مدتی به خاطر بروز شدن امکانات نمایشی، برنامه نویسان مسیر تولید برنامه ها را به سمتی بردند که طراحی ظاهر برنامه بتواند بدون تاثیر روی قابلیت های برنامه انجام شود تا در صورت تغییرات این تغییرات بتواند در ظاهر باقی بماند و لازم نباشد که کل برنامه تغییر کند. این نوع از طراحی یک شفافیت کامل را بین بخش های سمت سرور یا همان بخش های اصلی پردازشی و ظاهری که کاربر آن را می دید ایجاد می کرد که می توانست بسیار مفید باشد. به خصوص در طراحی سایت و برنامه های تحت وب.

در این نوع برنامه ها این امکان وجود داشت که هر یک از این بخش ها به صورت موازی و حرفه ای طراحی شده و برنامه نویسان متخصص در مورد هر بخش روی هر یک از این دو طرف اصلی برنامه کار کنند. علاوه بر راحت شدن تغییرات هر کدام از این قسمت ها، این جدا کردن دو بخش توانست تا قابلیت های امنیتی خوبی را برای این برنامه ها فراهم کند و پیاده کردن این مکانیزم که هرکس صرفا به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد را به خوبی پیاده سازی کرد.

الگوهای طراحی زیادی برای این نوع از برنامه نویسی وجود دارد، که می توان گفت MVC اولین الگویی بود که این روش از برنامه نویسی را به کمال رساند. در این نوع برنامه نویسی سه المان مدل یا همان Model، که مسئول اجرای پردازش های سمت سرور و پایگاه داده است، نما یا همان View، که همان بخش رابط کاربری برنامه و سایت است، و همینطور کنترلر که به صورت Controller معرفی می شود و ارتباط این دو المان را برقرار می کند، وجود دارند و می توان گفت که بخش فرانت اند یا همان سمت کاربر که نما نما نام دارد و بخش بک اند که در واقع کنترلر و مدل هستند به صورت کامل جدا می باشد.

البته MVC تنها روش های برنامه نویسی برای جداسازی این دو المان و بخش مهم نیست و روش های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال برنامه نویسی MVC در فریم ورک سیمفونی که در مقاله سیمفونی چیست آن را بررسی کردیم، با 5 المان مختلف به جای سه بخش دنبال می شود و کارکرد پیچیده تری دارد. یا فریم ورک انگولار جی اس که در مقاله Angular JS چیست به صورت کامل بررسی شد، از تکنیک MVVM برای پیاده سازی این روش استفاده می شود و این روش به جای کنترل یک ویو پیشرفته از پایگاه داده را به کار می گیرد که تغییرات به صورت مجازی روی آن اعمال می شود و به نوعی با کم کردن ارجاعات پایگاه داده هم امنیت پایگاه داده را بالا برده و هم سرعت را افزایش می دهد.

معماری سایت

به صورت کلی می توان گفت متد های برنامه نویسی ای که به این صورت عمل می کنند بسیار زیاد و پیچیده هستند و اکنون توسط برترین فریم ورک ها و پلتفرم ها مورد استفاده قرار می گیرند. محیط برنامه نویسی Node JS هم یکی از قابلیت هایی است که به نوعی در همین راستا کار می کند و می تواند امکانات بسیار ایده آلی را در بک اند و سمت سرور یک سایت و یا برنامه تحت وب ایجاد کند که در ادامه به این موضوع که Node JS چیست خواهیم پرداخت.

Node JS چیست

برای یک پاسخ صحیح و درست در مورد اینکه Node JS چیست ابتدا باید بگوییم که Node JS به هیچ عنوان یک فریم ورک نیست، همینطور یک پلتفرم هم نیست، و به هیچ عنوان قرار نیست با آن یک سایت را بسازیم و هر چه که در این مورد شنیده اید، تصوراتی هستند که می توان گفت کاملا اشتباه می باشد. در پاسخ به این سوال که Node JS چیست باید به صورت واضح بیان شود که Node JS یک محیط برنامه نویسی است و نمی تواند کار یک فریم ورک و یا پلتفرم را انجام دهد.

در تعریف اینکه Node JS چیست باید بگوییم یک محیط برنامه نویسی در سمت سرور است که به صورت کراس پلتفرم عمل می کند و با استفاده از موتور پردازشی V8 گوگل می تواند یک قدرت پردازشی خوب را در سرور ایجاد کند که برای موارد پردازشی غیر متکی به CPU به صورت ایده آلی عمل می کند. در صورتی که از این تعریف پیچیده و در هم بر هم چیزی متوجه نشدید کاملا حق دارید. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که Node JS چیست باید بگوییم که یک محیط برنامه نویسی است که با قابلیت های زیادی که در تعریف به آنها اشاره کردیم و در ادامه هر یک را باز خواهیم کرد، ویژگی ها و امکانات خوبی را در اختیار برنامه نویسان می گذارد.

پلتفرم Node JS چیست

اگر بخواهیم بگوییم اولین موضوعی که باید در مورد سوال Node JS چیست به آن اشاره کرد کدام است می توانیم کراس پلتفرم بودن آن را نام ببریم. کراس پلتفرم بودن این محیط برنامه نویسی به این معنی است که از دعواهایی که برای سرور های لینوکسی و ویندوزی وجود دارد، کاملا به دور است و می تواند روی هر دوی این سیستم عامل ها کار کند. همینطور می تواند به صورت یک سرور عمل کرده و خود یک هسته پردازشی را ایجاد کند که از نوع V8 می باشد و گوگل آن را روی مرورگر کروم ارائه کرده است. قبل از اینکه دقیقا بفهمیم کارایی Node JS چیست باید در مورد این هسته پردازشی صحبت کنیم.

موتور V8 چیست

اگر در مورد زیرساخت زبان های برنامه نویسی وب آشنایی داشته باشید، قطعا این موضوع را می دانید که زبان هایی مانند PHP، Java Script و خیلی از زبان های مورد استفاده در وب، به صورت مفسری هستند و نه کامپایلری، به این صورت که در این زبان ها کد به مرورگر فرستاده شده و به صورت خط به خط اجرا می شود. این در حالی است که زبان های دیگری مانند Java و C# به صورت کامپایلری بوده و کد آنها برای اجرا شدن توسط برنامه ای به نام کامپایلر به صورت مجتمع کامپایل شده و یک کد نزدیک به زبان ماشین ایجاد می گردد که می تواند در پردازنده به خوبی اجرا شود.

موتور V8 یک موتور پردازشی است که برای مرورگر کروم ارائه شد و کاری که می کند این است که یک صفحه وب را به جای استفاده از کامپایل سطر به سطر یا همان مفسری، به صورت یک جا کامپایل کرده و می تواند با زبان های مفسری مانند کامپایلری ها برخورد کند و سرعت پردازش را در آنها تا حد بسیار زیادی بالا ببرد.

موتور وی 8 چیست

موتور V8 در واقع بر اساس یک موتور پردازشی دیگر به نام Crankshaft کار می کند که در سال 2010 ارائه شد. بعد از ارائه این موتور، V8 توسط گوگل ارائه شد و به سرعت توانست جایگاه خیلی خوبی را پیدا کند، زیرا محیط های برنامه نویسی ای مانند Node JS و QT Quick این امکان را داشتند که زبان های مفسری را به سرور برده و آنها را به صورت کامپایل شده مورد استفاده قرار دهند. اما موتور V8 یک ایراد بزرگ دارد و آن این است که نمی تواند از قابلیت های چند پردازه ای یا همان Thread هایی که در پردازنده وجود دارد به خوبی استفاده کند.

در ادامه به این موضوع که نقش موتور پردازشی V8 در اینجا چیست و چه کاری را انجام می دهد را بررسی خواهیم کرد.

نقش V8 در کارکرد Node JS چیست

در صورتی که این سوال برای شما پیش آمده است که نقش موتور پردازشی V8 در کارکرد Node JS چیست باید بگوییم که Node JS از این موتور استفاده می کند تا بتواند یک هسته همیشه آماده و در حال کار را در سرور ایجاد کند. این کار به Node JS کمک می کند که بتواند یک نیروی پردازشی همیشه فعال که می تواند به هر درخواستی در سریعترین زمان ممکن پاسخ دهد، ایجاد نماید. با این کار تقریبا می توان گفت که هسته Node JS یک وب سرور همیشه فعال را برای خود ایجاد کرده است که عملکردی متفاوت از سرور های دیگر دارد.

نقش وی 8 در Node JS چیست

در سایر روش ها خط توسط وب سرور کنترل شده که اصطلاحا به آن لیسن کردن (Listening) می گویند. در صورتی که یک درخواست و یا Request در روی خط دریافت شود، وب سرور آن را گرفته و بعد از آن پردازش انجام می شود و نتیجه اعلام می گردد. اما موتور V8 می تواند همیشه هسته پردازشی را فعال نگه دارد و با این کار سرعت به حدی بالا خواهد رفت که شما می توانید برنامه های Realtime یا بلادرنگی را مانند شبکه های اجتماعی و یا بازی هایی که روی مرورگر ها انجام می شود را با استفاده از Node JS پیاده سازی کنید.

اگر دقت کرده باشید شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و واتساپ سرعت بسیار بالاتری از رسانه های ارسال پیام قدیمی مانند ایمیل دارند. در واقع تفاوت روش های قدیمی و استفاده از V8 دقیقا مانند پیام های تلگرام و ایمیل است. اما موردی وجود دارد که باید در مورد Node JS به آن توجه داشت و می توان در پاسخ به این سوال که نقطه ضف Node JS چیست این مورد را معرفی کرد. در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

نقطه ضعف Node JS چیست

همانطور که گفتیم Node JS از V8 استفاده می کند و V8 می تواند برای ما جاوا اسکریپت را در سمت سرور ایجاد کرده و یک هسته پرسرعت و بلادرنگ یا Realtime را ارائه کند. اما یک ایراد بزرگ در این هسته وجود دارد که به موتور پردازشی V8 باز می گردد و اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم مربوط به عدم پشتیبانی این موتور پردازشی از نخ ها یا همان Thread ها می باشد که در مورد آن صحبت کردیم.

ایراد Node JS چیست

وقتی یک مسئله محاسباتی که نیاز به محاسبات منطقی دارد وارد یک سیستم می شود، یکی از بهترین راه هایی که برای حل آن وجود دارد این است که این مساله را به زیر مسئله های کوچکتر تقسیم کرد و هر یک از این مسئله های کوچکتر را با استفاده از راه های ساده حل کرد. هر کدام از این زیر مسئله ها یک نخ پردازشی می باشد و مجموعه ای از نخ ها یک پردازه اصلی را تشکیل می دهد. به عنوان مثال وقتی که شما دو عدد را ضرب می کنید، این اعداد در پردازنده به صورت جمع اعداد کوچکتر انجام می گیرد و در هر لحظه تعداد زیادی از این جمع ها انجام می شود و عملیات ضرب از طریق جمع کلی این جمع های پی در پی انجام می شود.

اما در موتور V8 این امکان وجود ندارد و این جمع ها باید به صورت پست سر هم اتفاق بیفتند که همین امر باعث می شود تا سرعت سیستم به شدت پایین بیاید و بازدهی به حداقل برسد. به همین علت هم در پاسخ به این سوال که نقطه ضعف Node JS چیست می توانیم بگوییم که هسته پردازشی برای پردازش های CPU ضعیف می باشد. باید در نظر داشت که تنها بخشی از پردازه های یک سیستم و خصوصا برنامه های سطح وب مربوط به پردازش های CPU است و بیشتر آنها را پردازه هایی که برای جابجایی داده ها، واکشی آنها از پایگاه داده و انتقال و ارسال آنها به کاربر می باشد تشکیل داده است. پس می توان گفت که Node JS در دریافت و ارسال داده ها و کار با پایگاه داده ها فوق العاده است. اما در موارد پردازش روی داده ها ضعیف است.

در مورد این موضوع که تاثیر این نقطه ضعف و خوب نبودن در پردازش های محاسباتی، روی Node JS چیست باید گفت که این موضوع به هیچ عنوان نتوانسته است از کاربرد های این محیط برنامه نویسی کم کند و خیلی از برنامه های تحت وب مهم و بزرگ از آن استفاده می کنند. در ادامه در مورد اینکه استفاده کنندگان Node JS چه کسانی هستند بیشتر صحبت خواهیم کرد.

سایت هایی که از Node JS استفاده می کنند

همانطور که تا اینجای کار دیدیم در پاسخ به این سوال که شرایط استفاده از Node JS چیست باید گفت که این سیستم واقعا کاربردی می باشد و امکانات ایده آلی را در اختیار کاربران خود می گذارد. اگر نگاهی به کاربران و استفاده کنندگان این تکنولوژی بیندازیم متوجه خواهیم شد که خیلی از سایت های بزرگ و کاربردی که برنامه های تحت وب را در اندازه های بزرگ مورد استفاده قرار می دهند با این شرایط کار می کنند و می توانیم بگوییم که خیلی از سایت های برتر در این زمره قرار خواهند گرفت.

استفاده کنندگان از Node JS چیست

اگر بخواهیم یک لیست از بهترین استفاده کنندگان Node JS را معرفی کنیم می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  1.     شبکه اجتماعی تخصصی لینکدین
  2.     تلویزیون اینترنتی نتفلیکس
  3.     سیستم پرداخت الکترونیکی پی پال
  4.     تاکسی اینترنتی Uber
  5.     برنامه تحت وب مدیریت زمان و برنامه ریز Trello
  6.     سازمان ملی فضایی آمریکا یا همان ناسا
  7.     فروشگاه های زنجیره ای والمارت
  8.     و رجیسترار دامنه GoDaddy

اگر نگاهی به این فهرست بیندازیم متوجه خواهیم شد که استفاده کنندگان از  Node JS سیستم هایی هستند که عموما تعداد بسته ها و پیام ها در آنها زیاد بوده و اندازه آنها کوچک می باشد. تقریبا می توان گفت Node JS بهترین گزینه برای تعداد بالای درخواست های کوچک به سرور است و با استفاده از قابلیت های ویژه ای که دارد می توان این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

در صورتی که این سوال برای شما ایجاد شده است که روش استفاده از Node JS چیست و چگونه می توان آن را به کار گرفت و بهترین فریم ورک و یا پلتفرمی که شما با به کارگیری آن می توانید از Node JS در پروژه خود استفاده کنید کدام است، در بخش بعد به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

روش به کار گیری Node JS چیست

در صورتی که این سوال برای شما ایجاد شده است که روش استفاده از Node JS چیست و برای اینکه بتوانیم سمت سرور برنامه تحت وب و همینطور سایت خود را با استفاده از این امکان خوب برنامه نویسی کنیم، باید چه کار کنیم. فریم ورک های مختلف و زیادی هستند که به شما اجازه استفاده از Node JS را می دهند.

روش استفاده از Node JS چیست

به عنوان مثال شما می توانید از Node JS در کنار فریم ورک هایی مانند Angular JS که آن را در مقاله Angular JS چیست به صورت کامل بررسی کردیم، استفاده کنید. Vue JS نیز یکی دیگر از فریم ورک هایی است که همکاری خوبی را با Node JS دارد و می توان آن را به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای بهره مندی از امکاناتی که Node JS در اختیار شما قرار می دهد معرفی کرد. اما در صورتی که می خواهید از تمامی امکانات این تکنولوژی استفاده کنید، و یک پاسخ واحد برای اینکه بهترین روش استفاده از Node JS چیست را داشته باشیم باید بگوییم لازم است که به سراغ پشته نرم افزاری مین یا همان MEAN Stack بروید.

مین استک یک مجموعه از چند فریم ورک و محیط برنامه نویسی به علاوه یک پایگاه داده غیر رابطه ای است که کارکردی هماهنگ و همگام با هم داشته و می تواند یک برنامه تحت وب را از صفر تا صد و بدون نیاز به هیچ فریم ورک دیگری به بهترین شکل ممکن طراحی کند.

هر یک از حروف کلمه MEAN نشان دهنده یکی از اعضای این گروه چهار نفره است که می توانند برای شما بهترین کار را انجام دهد. این اعضا به این صورت می باشند:

حرف M: پایگاه داده Mongo DB (برای اطلاعت بیشتر به مقاله مانگو دی بی چیست مراجعه کنید)

حرف E: فریم ورک Express JS (یک فریم ورک بک اند برای کار با Node JS که در مقاله Express JS چیست به صورت کامل آن را بررسی کردیم)

حرفه A: فریم ورک Angular JS (برای طراحی صفحات وب و بخش فرانت اند مورد استفاده قرار می گیرد و در مقاله Angular JS چیست به صورت کامل آنر ا معرفی کردیم)

حرف N: محیط برنامه نویسی Node JS که در همین مقاله در حال بررسی آن هستیم و تقریبا می توانیم بگوییم که تا اینجای کار آن را به خوبی معرفی کرده ایم و یک شناخت نسبی از آن داریم.

پس در پاسخ به این سوال که بهترین روش استفاده از Node JS چیست و برای برنامه نویسی با این قابلیت ویژه باید چه کاری را انجام دهیم باید گفت که این پکیج نرم افزاری می تواند تمام امکانات لازم را در اختیار ما بگذارد. اکنون می دانیم که Node JS چیست و هسته پردازشی V8 که از آن استفاده می کند چه کارکردی دارد، اما در مورد اینکه ویژگی های Node JS چیست و چه قابلیت هایی را ایجاد می کند و ما باید برای چه مواردی مستقیم به سراغ این ابزار قدرتمند برویم، موضوعی است که در ادامه آن را دنبال خواهیم کرد.

ویژگی های Node JS چیست

تا اینجای کار دیدیم که Node JS ویژگی های مختلفی مانند پردازش قوی و همینطور کار کردن خوب با درخواست ها در تعداد بالا را دارد. در این بخش می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم که ویژگی های Node JS چیست و با استفاده از این روش برنامه نویسی چه ویژگی هایی در پروژه ما ظاهر خواهد شد.

این ویژگی ها را می توان به این صورت معرفی کرد:

انعطاف پذیری بالا

یکی از ویژگی ها و موارد خوبی که در مورد Node JS می توان به آن اشاره کرد و اگر بخواهیم بگوییم که ویژگی های Node JS چیست می توان آن را در بالای این لیست قرار داد، انعطاف پذیری و یا Flexibility ارائه شده توسط این روش برنامه نویسی است که باعث شده است تا در پروژه های مختلف به عنوان یک گزینه ایده آل مورد استفاده قرار بگیرد.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر بگوییم که انعطاف پذیری در Node JS چیست و چگونه کار می کند باید به این مورد اشاره کنیم که با استفاده از Node JS شما این امکان را دارید که طیف وسیعی از برنامه ها را طراحی کرده و موارد مختلف و زیادی هستند که به راحتی می توان با Node JS آنها را انجام داد. شما می توانید از یک سایت ساده تا یک شبکه اجتماعی پیشرفته را با استفاده از Node JS پیاده سازی کنید.

انعطافپذیری Node JS چیست

مقیاس پذیری

مورد دیگری که باید در پاسخ به سوال ویژگی های Node JS چیست به آن اشاره کنیم و می توان گفت که یکی از زبان های اصلی و اساسی است که باعث شده است Node JS تا این اندازه رشد داشته باشد، ویژگی مقیاس پذیری Node JS است و به شما این امکان را می دهد که وقتی برنامه ای را بر اساس تعداد ورودی خاصی از کاربران می سازید، می توان گفت که این برنامه برای تعداد های خیلی خیلی بیشتر  به همان صورت عمل خواهد کرد و لازم نیست که تغییری در ساختار آن انجام شود.

به عنوان مثال وقتی شما برنامه ای را برای کارکرد هزار کاربر در روز طراحی می کنید و این تعداد به صد هزار کاربر می رسد، دیگر لازم نیست که در ساختار برنامه ای که طراحی کرده اید دست ببرید و کد آن را تغییر دهید. می توانید مطمئن باشید که توابع شما به همان خوبی قبل کار خواهند کرد. البته در بیشتر این موارد لازم است تا شما منابع هاست خود را هم تغییر دهید که در صورتی که از هاست های با کیفیتی مانند سرور مجازی فرانسه و یا هاست ابری استفاده کرده باشید، دیگر جای نگرانی نخواهد بود و این پلتفرم برای شما کار خواهد کرد.

کراس پلتفرم بودن

موضوع دیگری که باید در برابر سوال Node JS چیست به عنوان یکی از مزایای اصلی مطرح شود این است که Node JS یک محیط برنامه نویسی کاملا غیر وابسته به سیستم عامل سرور شما است و شما این قبلیت را دارید تا از هر نوع سیستم عامل سروری برای آن استفاده کنید. کسانی که از یک سرور مجازی خاص مانند سرور مجازی لینوکس و یا هاست ویندوز ابری برای کارهای خود استفاده می کنند، دیگر لازم نیست که برای سرویس میزبانی سایت جدیدی که با Node JS طراحی کرده اند به سراغ سیستم دیگری بروند.

در مورد اینکه روی هر کدام از دو سیستم عامل اصلی سرور ها یعنی لینوکس و ویندوز وضعیت کارایی Node JS چیست و برنامه های نوشته شده با آن روی کدام بهتر عمل می کنند باید گفت که Node JS به هیچ عنوان وابسته به سیستم عامل نیست و می تواند روی هر سیستمی بهترین بازدهی خود را داشته باشد.

قابلیت میکروسرویس ها

یکی دیگر از ویژگی هایی که می توان به Node JS نسبت داد امکان استفاده از میکروسرویس ها و هسته های پردازشی مجازی است که برای موارد خاص می توانند ایجاد شوند و این سیستم با استفاده از آنها می تواند یک توان پردازشی خوب را به کار بگیرد که با استفاده از آن خیلی از پردازه های کوچک که وقت گیر خواهند بود در سریعترین زمان ممکن انجام شده و سرعت پاسخ دهی بالاتر برود.

میکروسرویس در Node JS چیست

در مورد قابلیت میکروسرویس ها می توان گفت که Node JS هم می تواند روی سرور آنها را ایجاد کند و هم به وسیله PWA ها و یا برنامه های SPA آنها را به صورت کامل روی کلاینت اجرا نماید و در واقع به صورت سرویس ورکر هایی که از نیروی پردازشی سیستم کلاینت برای کارکرد خود استفاده می کنند بهره بگیرد.

قابلیت کش کردن در موتور پردازشی

یکی از بهترین و ویژه ترین قابلیت هایی که برای افزایش سرعت در دنیای کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد کش ها هستند. در واقع کش ها به شما کمک می کنند تا اطلاعات پرکاربرد که زیاد به آنها نیاز دارید را به صورت دم دستی نگهداری کنید و برای استفاده از آنها لازم نباشد تا به پایگاه داده مراجعه کرده و وقت خود را برای این کار هدر ندهید.

اگر بخواهیم بگوییم که قابلیت کش در Node JS چیست و چگونه از این موضوع استفاده می کند، باید بگوییم که Node JS در واقع این کش خوب و قدرتمند را مدیون هسته پردازشی خود یعنی V8 می باشد. در هسته پردازشی گوگل کروم یا همان V8 یک کش کوچک وجود دارد که اطلاعات ضروری برای کارکرد سایت که خیلی از پردازه ها به آن نیاز دارند را در خود ذخیره سازی می کند. همین موضوع باعث شده است تا قدرت پردازشی بالایی در Node JS ایجاد شود و این محیط برنامه نویسی به یک عنصر قدرتمند تبدیل شود.

امکان ساخت SPA ها

یکی دیگر از ویژگی هایی که می توانیم در پاسخ به این سوال که Node JS چیست به آن اشاره کنیم. امکان ساخت برنامه هایی است که به صورت تک صفحه ای ارائه می شوند. در این برنامه ها شما یک برنامه تحت وب را شاهد هستید که به صورت پویا تغییر کرده و بدون رفرش کردن صفحه اطلاعات جدید را در آن مشاهده کنید.

در واقع کاری که در این برنامه ها انجام می شود این است که برنامه نویس سیستمی را ترتیب می دهد که ساختار های DOM در فرانت اند تغییر کرده و هسته همیشه فعال Node JS در بک اند می تواند اطلاعات جدیدی را بدون درخواست دید برای رفرش صفحه به سیستم کلاینت ارسال کند و این اطلاعات برای کاربر نمایش داده خواهد شد.

در مورد این سوال که ویژگی های ارائه شده توسط محیط برنامه نویسی Node JS چیست می توان موارد داستان های زیادی را معرفی کرد که به عنوان یک عامل هم برای پیشرفت این محیط برنامه نویسی معرفی شده اند. اما آنچه که در اینجا با هم بررسی کردیم مهمترین دلایل موفقیت این محیط برنامه نویسی بود.

ساخت SPA در Node JS چیست

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کلی به توضیح این موضوع که Node JS چیست پرداختیم و دیدیم که استفاده از این ویژگی خوب و تکنولوژی پیشرفته می تواند چه کمکی را به ما بکند. در این سیستم شما با توجه به اینکه یک مکانیزم کامل را برای پردازش های سریع دارید، این امکان را خواهید داشت که یک شبکه اجتماعی و یا یک بازی آنلاین را با آن راه اندازی نمایید. اما باید به این موضوع هم توجه داشت که استفاده از این فریم ورک می تواند در مورد پردازه هایی که برای پردازش به CPU نیاز دارند کمی دردسر ساز باشد و تک پردازه ای بودن آن کار را کمی کند خواهند کرد. پس بهتر است برای کارهای پردازشی از آن استفاده نشود، اما برای مواردی که بیشتر پای انتقال داده ها و ورود و خروج آنها به صورت بی درنگ در میان باشد بهترین بازدهی را خواهد داشت.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed