راهنمای انتخاب و خرید سرور مجازی و اختصاصی مناسب

سرور مجازی
خرید هاست
میزبانی وب

یکی از اصلی‌ترین و مهمترین سرویس‌های هاستینگ که می‌تواند امکانات متعددی را از میزبانی یک سایت تا راه‌اندازی یک شبکه‌ی خصوصی به صورت VPN در اختیار شما قرار دهد، سرورهای مجازی هستند. شما با استفاده از سرورهای مجازی می‌توانید به قابلیت‌ها و سرویس‌های متعددی دست پیدا کنید. در صورتی که قصد خرید سرور مجازی (VPS) را دارید این مقاله می‌تواند معیارهای انتخاب و خرید یک سرور مجازی مناسب را به شما معرفی نماید. قبل از ارائه معیارهای انتخاب یک سرور مجازی، بهتر است یک تعریف کامل از سرور مجازی داشته باشیم.

 مطلب راهنمای انتخاب و خرید سرور مجازی مناسب در تاریخ یکم فروردین ماه بازنویسی و کامل به‌روزرسانی شد

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یک سرور با منابع رم (RAM)، سی‌پی‌یو (CPU) و هارد (HDD) کاملا مستقل می‌باشد که توسط نرم‌افزار مجازی‌ساز بر روی یک سرور اختصاصی ایجاد می‌شود، در واقع یک سرور اختصاصی توسط نرم‌افزار مجازی‌ساز تبدیل به چندین سرور مجازی کاملا مستقل خواهد شد که هر کدام از سرورهای مجازی دارای منابع و سیستم عامل منحصربه‌فرد و مستقل می‌باشند.

پارامترهای انتخاب سرور مجازی مناسب

انتخاب سرور مجازی مناسب می‌تواند نقش بسیار مهمی در کیفیت لود وب‌سایت و یا پروژه‌ی تحت وب شما داشته باشد و همچنین در صورتی که در انتخاب سرور مجازی دقت کافی نشود ممکن است علی‌رغم ا­ینکه شما هزینه بالاتری نسبت به سرویس هاست برای خرید سرور مجازی پرداخت می‌نمایید کیفیت پایین‌تری حتی نسبت به یک هاست اشتراکی معمولی داشته باشید. قبل از خرید یک سرور مجازی باید هدف خود را از خرید سرور مجازی تعیین نمایید تا بر این اساس یک سرویس متناسب با نیازتان خریداری نمایید، در ادامه مواردی که در انتخاب سرور مجازی می‌تواند برای شما موثر باشد توضیح داده خواهد شد.

موقعیت مکانی سرور

اولین پارامتر موثر در انتخاب سرور مجازی، موقعیت سرور و یا به اصطلاح لوکیشن سرور مجازی می‌باشد. شما می‌توانید سرور مجازی خود را با موقعیت میزبانی داخل ایران یا خارج از ایران در یک دیتاسنتر اروپایی یا آمریکایی خریداری بفرمایید.

سرور مجازی چیست

در چه مواردی سرور مجازی خارج از ایران خریداری کنید؟

  1. شما نیاز به استفاده از API و یا منابعی در پروژه خود دارید که در ایران فیلتر و یا از سمت سرویس‌دهنده خارجی دسترسی به آی‌پی‌های ایران محدود شده است.
  2. برای راه‌اندازی ربات تلگرام نیاز به سرور مجازی دارید .
  3. تمایل دارید در سرور مجازی خود به بازارهای مالی و یا پنل­‌های بانکی ارزی خود دسترسی داشته باشید و اتصال با آی­‌پی ایرانی باعث بلاک شدن اکانت شما می‌شود .
  4. اکثر مشتریان شما خارج از ایران هستند.
  5. درگاه‌های بانکی بین‌المللی نظیر پی‌پال (Paypal) استفاده می‌کنید .
  6. ترافیک یا پهنای باند مصرفی شما بالاست و نیاز به پروت آپلینک قدرتمند دارید و تمایل به پرداخت هزینه جهت خرید ترافیک اضافه ندارید .

در چه مواردی توصیه می‌کنیم از سرور مجازی داخل ایران استفاده کنید؟

  1. پروژه شما یک وب­ سایت تجاری یا فروشگاهی با مشتریان ایرانی می‌­باشد
  2. سرعت لود اولیه کاربران داخل ایران برای شما مهم است
  3. نگران قطع اینترنت بین‌الملل و تاثیر آن بر کسب‌وکار خود هستید
  4. اکثر مشتریان شما داخل ایران هستند
  5. از درگاه‌­های بانک داخلی در پروژه خود استفاده نموده‌اید.
  6. از وب سرویس یا API­ای استفاده می‌کنید که دسترسی آن به خارج از ایران محدود شده است.

البته پارامترهای انتخاب موقعیت سرور مجازی می‌تواند بسیار گسترده‌تر از موارد فوق باشد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که در انتخاب موقعیت سرور مجازی خود اطمینان ندارید با تیم مشاورین مارال هاست تماس بگیرید تا در این خصوص بهترین پیشنهاد را به شما ارائه نماییم.

نوع هارد سرور مجازی

انتخاب هارد در خرید سرور مجازی یک فاکتور بسیار مهم است، در بسیاری از موارد، کندی و لود بالای سرور مجازی ناشی از کندی و اختلال در هارد سرور مجازی می‌باشد که علت اصلی آن انتخاب نامناسب هارد با توجه به نوع پردازش ایجاد شده در سرور می‌باشد.

نوع هارد سرور مجازی

 اما نقش هارد در سرور مجازی چیست؟

قبل از معرفی انواع هارد و ذخیره­‌سازی باید بدانید نقش هارد در سرور مجازی یا سرور اختصاصی و حتی کامپیوتر شخصی شما چیست و چرا انتخاب نامناسب هارد می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سرور و پروژه‌ی شما شود.

اگر نگاهی به عملیات پردازش در یک سرور بیندازیم 3 قطعه اصلی، CPU ،RAM و HDD فرایند یک پردازش را مدیریت می‌کنند، اطلاعات (داده‌های خام) از هارد (HDD) به رم ارسال می‌شود، رم به‌عنوان حافظه‌ی اصلی وظیفه انتقال اطلاعات از هارد به سی‌پی‌یو جهت پردازش و انتقال اطلاعات پردازش شده از CPU به هارد را دارد. در این میان با توجه به اینکه سرعت انتقال داده‌ها از رم به سی‌پی‌یو و از سی‌پی‌یو به رم بالاتر از سرعت انتقال اطلاعات بین رم و هارد دیسک است هر چه سرعت ورودی و خروجی (Input/Output) یا سرعت خواندن و نوشتن در هارد دیسک شما بالاتر باشد، سرعت پردازش بالاتر و Overload سرور شما کمتر خواهد بود.

معرفی تکنولوژی انواع هارد و ذخیره‌ساز

در حال حاضر هاردها و ذخیره‌سازهایی که به صورت تجاری در کامپیوترها، سرورهای سخت‌افزاری و San Storage‌ها مورد استفاده قرار می­‌گیرد، شامل 3 نوع تکنولوژی با نام‌­های دیسک­‌های چرخشی با کانکتور SATA، دیسک‌های جامد یا SSD و یا حافظه‌های Full Flash با نام تجاری NVMe می‌باشد. اگر تنها پارامتر را سرعت خواندن و نوشتن در نظر بگیریم، هاردهای NVMe سریع‌ترین سرعت I/O را دارند و تقریبا می‌توان سرعت I/O این ذخیره‌ساز را با سرعت رم برابر دانست، پس از آن دیسک‌های جامد و یا همان SSD و در نهایت دیسک‌های چرخشی یا همان هارد ساتا می­‌توانند در رده دوم و سوم باشند. با توجه به تست‌هایی که آزمایشگاه‌­های تست I/O بر روی این سه مدل ذخیره‌ساز انجام دادند سرعت یک هارد NVMe تا 30 برابر از هارد ساتا و تا 6 برابر سریع‌تر از سرعت خواندن و نوشتن هارد SSD می‌باشد .

تکنولوژی انواع هارد

کدام هارد برای سرور مجازی شما مناسب‌تر است؟

اگر پروژه‌ی شما بر روی سرور مجازی تراکنش­‌های بالای دیتابیس دارد، هم‌زمان بازدید بالایی روی سرور دارید یا برای وب هاستینگ، سرور مجازی تهیه می‌کنید پیشنهاد ما استفاده از هاردهای NVMe در خرید سرور مجازی می‌باشد.

اگر برای نگهداری بکاپ فایل و به صورت کلی فایل هاستینگ نیاز به سرور دارید یا هدف شما از خرید سرور تنها استفاده از امکانات اینترنت آن نظیر راه‌اندازی پراکسی سرور یا استفاده از اینترنت سرور جهت لود وب سایت و Browsing است، می‌توانید از هاردهای SSD یا ساتا استفاده نمایید.

رم و سی‌پی‌یو

خرید میزبان مناسب رم و سی‌پی‌یو

همان‌طور که در توضیحات انتخاب هارد به شما در خصوص فرایند عملیات یک پردازش توضیح دادیم، رم و سی‌پی‌یو دو رکن اصلی انجام یک پردازش می‌باشند، شما باید متناسب با میزان پردازشی که به واسطه­‌ی اجرای پروژه ایجاد می‌کنید، رم و سی‌پی‌یو کافی برای سرور خود انتخاب نمایید، اگر سرور شما رم و سی‌پی‌یو کافی جهت انجام پردازش نداشته باشید، سیستم عامل با صفی از پردازش‌­ها روبه‌رو خواهد شد که در این حالت سرور overload خواهد شد و در نهایت پروژه‌­ی شما با کندی یا قطعی کامل روبه‌رو می‌شود.

خرید سرور مجازی با رم و سی‌پی‌یو اختصاصی

یکی از مواردی که در خرید سرور مجازی یا انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات سرور مجازی می‌بایست در نظر بگیرید، اختصاصی بودن منابع خریداری شده است همان‌طور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، یک سرور مجازی توسط مجازی‌ساز بر روی یک سرور اختصاصی ایجاد می‌گردد، در واقع نقش مجازی‌ساز جدا کردن بخشی از منابع سرور سخت‌افزاری و ایجاد یک سرور مجازی می‌باشد.

در مثالی عملی فرض کنید سرور اختصاصی که مجازی‌ساز بر روی آن ایجاد شده است دارای 100 گیگابایت رم و یک سی‌پی‌یو 20 هسته‌ای باشد. ارائه‌دهنده خدمات سرور مجازی با نصب یک مجازی‌ساز مثل ESXI بر روی این سخت‌افزار اقدام به ایجاد سرورهای مجازی می‌نماید، طبق استانداردهای میزبانی سرور مجازی، حداکثر می‌توان 70 درصد منابع رم و سی‌پی‌یو سخت‌افزار سرور اختصاصی را جهت ایجاد سرور مجازی استفاده کرد، یعنی امکان واگذاری حداکثر 70 گیگابایت رم و 14 هسته سی‌پی‌یو روی این سخت‌افزار وجود دارد.

منابع سرور مجازی

اگر شما یک سرور با دو هسته سی‌پی‌یو و 10 گیگابایت رم خریداری نمایید، در حالتی که ارائه‌دهنده‌ی سرور مجازی تضمین نماید منابع را به صورت کاملا اختصاصی به شما ارائه کند می‌بایست معادل کلاک تضمین شده و 10 گیگابایت واقعی رم را به شما ارائه نماید در این حالت روی این سخت‌افزار تنها امکان فروش 60 گیگابایت و 12 هسته سی‌پی‌یو دیگر را خواهد داشت و تنها امکان فروش 6 سرور دیگر با این مشخصات وجود خواهد داشت.

شما هزینه‌ای بابت منابع اختصاصی روی سرور مجازی خود پرداخت نموده‌اید حتی اگر هم از این منابع در عملیات پردازش داخل سرور استفاده ننمایید این منابع بر روی سخت‌افزار برای شما رزرو شده است و سرویس‌دهنده این منابع را بین دیگر سرورها به اشتراک نخواهد گذاشت (share نخواهد کرد). در این حالت در هر زمان کیفیت و پایداری سرور مجازی شما ثابت خواهد بود.

در برخی موارد سرویس‌دهندگان سرور مجازی به جای فروش 7 سرور مجازی با منابع ارائه شده، اقدام به ایجاد حتی تا 14 سرور مجازی با این منابع (دو برابر مجاز) و فروش آن­ها می‌­نمایند، در این حالت همه‌ی 14 سرور دارای 10 گیگابایت رم و 2 هسته سرور مجموعا یعنی 140 گیگابایت رم و 28 هسته سی‌پی‌یو مجازی هستند.

مشکل اصلی ارائه منابع اشتراکی در ارائه سرور مجازی چیست؟!

مشکل اصلی عدم ثبات و پایداری سرور مجازی در حالت ارائه منابع سرور به صورت اشتراکی می‌باشد، فرض کنید سرور شما در یک لحظه تمام منابع خریداری شده را درگیر پردازش نماید و هم‌زمان سرورهای مجازی دیگر نیز منابع اختصاص داده شده را مورد استفاده قرار دهند، در این حالت سرور سخت‌افزاری به دلیل عدم وجود منابع کافی دچار اختلال خواهد شد و تمام سرورهای مجازی نیز متعاقبا با عدم پایداری و کندی روبه‌رو می‌­شوند.

در مواردی سرویس‌دهنده به جهت جلوگیری از اختلال برای هر سرور سقف مصرف تعیین می‌کند، در مثال فرضی سرور مجازی که سرور دارای 10 گیگابایت رم (10240 مگابایت رم) و دو هسته (5000 مگاهرتز) سی‌پی‌یو می‌باشد ، سرویس‌دهنده از طریق مجازی‌ساز رم و سی‌پی‌یو سرور مجازی شما را نصف خواهد کرد، یعنی شما داخل سرور 10 گیگابایت رم و 2 هسته سی‌پی‌یو مشاهده می‌کنید ولی عملا امکان استفاده از نصف این منابع را خواهید داشت و در این حالت سرور شما در هنگام پردازش دچار کندی خواهد بود و شما در واقع تنها به 50 درصد این منابع دسترسی خواهید داشت.

به صورت کلی در حالتی که سرویس‌دهنده سرور مجازی منابع را به صورت اشتراکی به شما ارائه نماید در بازه‌هایی ممکن است سرور شما با ناپایداری روبه‌رو شود که در این حالت به کیفیت اجرای پروژه‌ی شما بر روی سرور صدمه خواهد زد.

منابع اشتراکی در سرور مجازی

پورت سرور مجازی و آپلینک شبکه

سرور مجازی شما از طریق یک کارت شبکه‌ی مجازی به کارت شبکه‌ی اصلی سخت‌افزار دسترسی دارد و در واقع کارت شبکه‌ی اصلی سرور اختصاصی بین سرورهای مجازی به صورت مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس هرچه تعداد سرورهای مجازی روی یک سخت‌افزار بالاتر باشد در مواقعی که به‌عنوان زمان پیک مصرف از آن نام می‌بریم میزان امکان استفاده شما از اینترنت و آپلینک شبکه کمتر خواهد بود، همچنین هرچه پورت آپلینک سخت‌افزار قوی‌تر باشد میزان سرعت اینترنت سرور مجازی شما نیز بالاتر خواهد بود.

سرویس‌دهندگان سرورهای مجازی عموما یک حداقل مقدار سرعت شبکه را برای سرورهای مجازی تضمین می‌نمایند که این سرعت بر اساس تعداد سرورهای مجازی روی هر سرور سخت‌افزار و همچنین پورت آپلینک سرور سخت‌افزاری محاسبه می‌گردد.

توجه به تضمین پورت شبکه توسط سرویس‌دهنده در زمانی که شما برای مواردی مثل video stream و یا راه‌اندازی وب‌سایت‌های فایل هاستینگ مثل آپلود سنتر یا دانلود سنتر، قصد خرید سرور مجازی را دارید بسیار اهمیت دارد.

در حال حاضر مارال هاست برای سرورهای مجازی داخل ایران پورت 100 مگابایت و برای سرورهای مجازی خارج از ایران پورت 1 گیگابایت را تضمین می‌نماید.

فایروال و تجهیزات برقرای امنیت در شبکه

شما زمانی سراغ خرید سرور مجازی خواهید رفت که یا پروژه‌ی شما آن‌قدر مهم است که نیاز به خرید سرور مجازی دارید یا کسب‌وکار شما به حدی رشد کرده است که هاست میزبانی اشتراکی پاسخگوی نیاز شما نبوده است، پس در هر حالتی قطعا شما به دلیل ارتقای کیفیت لود وب‌سایت و پروژه‌ی خود تصمیم به خرید سرور مجازی گرفته‌اید .

در انتخاب و خرید سرور مجازی به این نکته توجه داشته باشید که ارائه‌دهنده خدمات سرور مجازی از تجهیزات فایروال، کنترل و دفع حمله (Attack) در سطح دیتاسنتر و شبکه‌ی اختصاصی خود استفاده کند و سرور مجازی را با این امکان در اختیار شما قرار دهد، این پارامتر نقش بسیار مهمی در حفظ پایداری و امنیت سرور مجازی شما خواهد داشت.

سرور مجازی مدیریت شده

شما با خرید سرور مجازی در ابتدا یک سیستم عامل و یا یک کنترل پنل نصب شده روی سیستم عامل از سرویس‌دهنده سرور مجازی دریافت خواهید کرد. در اصطلاح فنی این وضعیت یک سرور مجازی خام می‌باشد و جهت استفاده‌ی بهینه از منابع سرور و برقراری امنیت روی سرور مجازی و نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز راه‌اندازی پروژه می‌بایست سرور مجازی به صورت کامل پیکربندی (Config) شود، انجام این کار نیاز به مهارت تخصصی در سطح سیستم عامل و همچنین نرم‌افزارهای مورد نیاز شما دارد، اگر خود شما دانش کافی در این زمینه را ندارید مهم است که سرویس‌دهنده سرور مجازی خدمات مدیریت سرور (این خدمت می‌‌تواند شامل هزینه‌­ی مجزا یا رایگان باشد) را در طول دوره قرارداد به شما ارائه نماید تا در هر زمان که سرور شما دچار اختلال شد و یا نیاز به اعمال تغییراتی داشتید بتوانید از خدمات یک متخصص حرفه‌ای سرور بهره­‌مند گردید.

کلیه‌ی سرورهای مجازی ارائه شده در مارال هاست دارای خدمات مدیریت رایگان می‌باشند، همچنین شما می‌توانید خدمات ویژه‌ی مدیریت 24 ساعته را بر روی سرورهای مجازی در هنگام خرید سرور انتخاب نمایید.

سرور مجازی مدیریت شده

خدمات بکاپ روی سرور مجازی

عموما سرویس‌دهنده خدمات میزبانی وب، ارائه خدمات بکاپ‌گیری را به‌عنوان یکی از پارامترهای درج شده در سرویس­‌های هاست اشتراکی بیان می‌نماید، اما در خصوص سرور مجازی عموما شرکت­‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور مجازی انجام عملیات بکاپ‌گیری داخل سرور را به مشتری واگذار می­‌نمایند و در این خصوص خدماتی ارائه نمی­‌‌دهند. در حال حاضر ابزارها و نرم‌افزارهایی جهت بکاپ‌گیری از کل سرور مجازی در لایه مجازی‌ساز وجود دارد تا در صورت بروز مشکل، شما بتوانید بکاپ ایجاد شده روی سرور مجازی خود را به‌صورت کامل ریستور نمایید، بنابراین در هنگام خرید سرور مجازی به این نکته دقت کنید که آیا سرویس‌دهنده سرور مجازی شما خدمات بکاپ‌گیری ارائه می‌نماید یا خیر.

مارال هاست از تمام سرورهای مجازی ارائه شده حداقل 2 بکاپ در هفته ایجاد می‌نماید و شما می‌توانید این سرویس را در هنگام ثبت سفارش سرور مجازی انتخاب نمایید.

خدمات بکاپ

مانیتورینگ

شما با خرید سرور مجازی و نصب سرویس­‌ها و نرم‌افزارهای موردنیاز خود یک سرور کاملا اختصاصی برای راه‌اندازی پروژه‌ی خود خواهید داشت، مهم است که سرور شما به‌صورت 24 ساعته در تمام روزهای سال با کیفیت سرویس‌دهی نماید، قطعا هر گونه اختلال و دانتایمی (downtime) می‌تواند باعث بروز مشکل در اجرای نرم‌افزارها و وب‌سایت شما روی سرور شود، ارائه‌دهنده خدمات سرور مجازی می‌تواند با ارائه سرویس مانیتورینگ، تمام سرویس‌ها و همچنین سلامت سرور را به لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌صورت 24 ساعته مانیتور نماید تا در صورت بروز هر گونه اختلال، شما بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل را رفع نمایید.

خدمات پشتیبانی

در هنگام خرید سرور مجازی باید به این نکته توجه داشته باشید که در مواردی شما نیاز به دریافت خدمات از شرکت ارائه‌دهنده سرور مجازی دارید، زمان پاسخگویی به هر درخواست، روش‌های ارتباطی با واحد پشتیبانی و همچنین بازده­ی زمانی ارائه خدمات پشتیبانی نیز بسیار مهم است. همچنین دانش تخصصی واحد پشتیبانی نیز در حل سریع مشکلات بسیار اهمیت دارد، پس این پارامتر که شرکت ارائه‌دهنده خدمات دارای تیم پشتیبانی فنی‌و‌حرفه‌ای به‌صورت 24 ساعته جهت ارائه خدمات به شما باشد، در انتخاب سرویس‌دهنده سرور مجازی بسیار مهم است.

مواردی که در این مقاله در خصوص انتخاب سرور مجازی مناسب به شما توضیح دادیم پارامترهای اصلی در انتخاب صحیح سرور و همچنین سرویس دهنده سرور مجازی بود، قطعا هر وب‌سایت یا پروژه‌ای نیازمندی­‌های اختصاصی خود را نیز می‌تواند داشته باشد، در هر زمان شما می‌توانید با ما در تماس باشید تا از مشاوره‌ی همکاران ما در واحد سرورهای مجازی بهره‌مند گردید و مناسب‌ترین سرور را خریداری بفرمایید.

پشتیبانی سرور مجازی

قیمت

قطعا پارامتر قیمت نقش بسیار مهمی در انتخاب شما خواد داشت. شما می‌بایست یک هزینه‌ی منطقی برای خدماتی که دریافت می‌کنید پرداخت نمایید. این پارامتر می‌تواند به شما در انتخاب صحیح سرور کمک کند، برای خرید سرور مجازی سرویس‌دهندگان متعدد را با هم مقایسه کنید و در مورد قیمت سرویس‌های نامتعارف نگران باشید، اگر سرویس‌دهنده‌ای یک سرور را بسیار ارزان‌تر از سایر ارائه‌دهندگان خدمات ارائه می‌کند قطعا باید نگران کیفیت سرویس خود در آینده باشید و همچنین اگر سرویس‌دهنده‌ای نسبت به سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مشابه هزینه‌ای نامتعارف و بالاتر دریافت می‌کند قطعا دلیل بر بهتر بودن آن سرویس و سرویس‌دهنده نیست.

نتیجه‌گیری

به‌طور کلی می‌توان سرور مجازی را به عنوان یکی از سرویس‌های کاربردی و مهم معرفی نمود و همان‌طور که دیدیم شما برای انتخاب این سرویس باید به موارد متعدد و بسیار زیادی توجه داشته باشید. در این بررسی دیدیم که چگونه می‌توان بین منابع و امکاناتی که سرور مجازی در اختیار ما قرار می‌دهد و همین‌طور قیمت آن یک تعادل را برقرار کرد. در صورتی که نیاز دارید تا هر کدام از سرویس‌های متنوعی که سرور مجازی در اختیار شما قرار می‌دهد، مانند سرور مجازی بایننس و بورس، استفاده کنید، این راهنمای جامع به شما کمک خواهد کرد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed