راه های افزایش سرعت سایت ؛ 8 کلید طلایی در سرعت

راه های افزایش سرعت سایت
خرید هاست
میزبانی وب

کسب و کار اینترنتی از آندست واژه ها و عباراتی است که می تواند یک موضوع وسوسه کننده باشد و وقتی که شما به دنبال راه اندازی و سرمایه گذاری در این مسیر می روید، با مسائل و مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. این موضوع که کسب و کار شما به ثمر برسد و بتوانید از آن بازدهی داشته باشید، یا اینکه مانند خیلی از سایت های اینترنتی شکست بوخورید، کاملا به این موضوع بستگی دارد که شما در کاری که شروع کرده اید چقدر جدی هستید و تا چه اندازه اطلاعات خود را در مورد روش های بهتر بازدهی بالا می برید و به آنها عمل هم می کنید. در این رابطه باید گفت که موارد متعدد و مختلفی وجود دارد که می توانید آنها را برای بهتر شدن کسب و کار اینترنتی خود و بالا رفتن بازدهی آن در نظر داشته باشید. افزایش سرعت سایت یکی از همین موارد است که می تواند برای بازدهی یک سایت حیاتی باشد و به نوعی گلوگاهی در بازدهی به حساب می آید.

در این مقاله قصد داریم که به بررسی این موضوع که راه های افزایش سرعت سایت کدامند و ما برای اینکه یک سایت سریع داشته باشیم که سایت ما بتواند به معیار های بالا رفتن فروش و بازدهی نزدیک شود، باید چه کارهایی را روی سایت خود انجام دهیم خواهیم پرداخت و این موضوع را به صورت موردی و جز به جز بررسی می کنیم. قبل از اینکه به سراغ معرفی و آموزش راه های افزایش سرعت سایت برویم لازم است کمی در مورد اینکه معیار هایی که برای یک سایت سریع مطرح می شود کدام هستند و اصلا با پیروی از راه های افزایش سرعت سایت می خواهیم دقیقا کجای سایت را بهبود دهیم صحبت کنیم و دقیقا منظور خود را از اینکه سرعت سایت چیست مشخص کنیم.

معیار یک سایت سریع چیست

در صورتی که یک سرچ ساده و کوتاه در وب فارسی داشته باشید و در مورد اینکه تاثیر سرعت سایت روی بازدهی تا چه اندازه بالا خواهد بود، راه های افزایش سرعت سایت کدامند و یا حتی موارد مختلفی که می تواند در سرعت سایت تاثیر گذار باشد می توانید به مقالات زیادی دست پیدا کنید که در تمامی آنها سرعت سایت به عنوان یک موضوع بسیار بسیار مهم و به نوعی حیاتی در مورد وب سایت ها معرفی شده است و همه وب مستر ها به نوعی در مورد آن صحبت می کنند که انگار جایگاهی خاص را در یک سایت دارد. اما سوال اساسی که اینجا باید جواب داده شود این است که این سرعت که همگان از آن صحبت می کنند دقیقا با چه معیاری محاسبه می شود و در آن با چه چیزهایی طرف هستیم.

در رابطه با آنکه سرعت طراحی سایت چیست و چگونه راه های افزایش سرعت سایت باعث می شوند این سرعت افزایش پیدا کند باید گفت که معیار سرعت در واقع همان مدت زمانی است که طول می کشد یک صفحه از یک سایت اینترنتی لود شده و آماده به کار شود. در واقع هر چه مدت زمان کمتری طول بکشد تا سایت بتواند لود شده و به کار خود را شروع کند، سرعت سایت بالاتر بوده و کاربران از آن استقبال بیشتری بکند. خودتان را در حالتی فرض کنید که روی یک لینک از سایتی کلیک کرده اید و مدت زمان 10 ثانیه را منتظر آن مانده اید و همچنان یک صفحه سفید به شما نمایش داده می شود که یک عنوان خالی از سایت لود شده است.

معیار یک سایت سریع چیست

بدیهی است که اگر این سایت یک سایت عادی و دارای جایگزین باشد، بلافاصله آن را ترک کرده و به سراغ گزینه دوم خواهید رفت(متاسفانه سایت های دانشگاهی یا بعضا دولتی هم درگیر این موراد بوده و نمی توان آنها را ترک کرد). این موضوع در حالی اتفاق می افتد که وقتی با یک کلیک سایت به سرعت لود می شود و برای ما نمایش داده می شود، تجربه کاربری خوبی را به ما می دهد و می توان گفت که چنین سایتی یک سایت بی دردسر است که همه ما به دنبال استفاده از آن می گردیم و اگر بدانیم در بین نتایج جست و جویی که گوگل به ما داده است چنین سایتی وجود دارد اولین کاری که انجام می دهیم کلیک کردن روی آن است و مطمئنا از انتخاب های اول ما خواهد بود.

البته باید در نظر داشت که به جز مدت زمان لود شدن صفحه به صورت کامل، زمان های دیگری هم وجود دارند که باید در نظر گرفته شود و باید گفت که به نوعی زیر مجموعه زمان لود شدن صفحه هستند. از انواع این معیار ها می توان Time to Interactive یا همان زمان درگیری اشاره کرد که به معنای این است که اولین نشانه هایی از سایت که کاربر بتواند با آنها کار بکند در چه زمانی ظاهر می شود. این موضوع به این معنا است که وقتی سایت به صورت کامل لود نشده است، ممکن است که بخش هایی از سایت مانند متن ها و محتوای اصلی به کاربر نشان داده شود و کاربر بتواند با سایتی که هنوز بخش هایی از آن لود نیست(به عنوان مثال تصاویر سایت) ارتباط برقرار کرده و کار کند. در این زمان سایر اجزای لود نشده می توانند عملیات لودینگ را به صورت کامل انجام دهند.

یکی دیگر از زمان های مورد توجه که می توان به آن اشاره کرد، Largest Contentful Paint می باشد. این موضوع به این معنی خواهد بود که بزرگترین المانی که در صفحه نمایش داده خواهد شد طی چه مدت زمانی لود می شود و چه اندازه طول می کشد که این المان تکمیل شده و کل محتوایی که ما می خواستیم به واسطه این صفحه به کاربر نمایش دهیم آماده استفاده شود.

با شناخت اینکه معیار سرعت سایت چیست راه برای معرفی راه های افزایش سرعت سایت باز شده است و اکنون ما می دانیم که وقتی می گوییم راه های افزایش سرعت سایت منظور ما دقیقا چیست و چه چیزی را می خواهیم افزایش دهیم. در واقع در اینجا از افزایش خبری نیست و با یک کاهش طرف هستیم. کاهش زمان نمایش سایت ما به کاربران. بهتر است قبل از اینکه به سراغ راه های افزایش سرعت سایت برویم کمی هم در مورد تاثیری که این افزایش سرعت و کاهش زمان لود شدن سرعت روی بازدهی سایت ما می گذارد صحبت کنیم و ببینیم که جریان از چه قرار خواهد بود.

تاثیر سرعت روی بازدهی سایت

همانطور که در بخش قبلی هم اشاره کردیم، در صورتی که یک سایت بتواند سرعت بهتری را به ما بدهد و ما را کمتر معطل کند، ما قطعا روی آن کلیک خواهیم کرد. شاید در اولین برخورد که ما یک موضوع را در اینترنت سرچ کرده و لیستی از سایت های مختلف به ما داده شده است، این موضوع را درک نکنیم که کدام یک از آنها می تواند سرعت بهتری داشته باشد. پس اینجاست که با اتکا به رتبه ای که سایت دارد شروع به انتخاب کرده و کلیک های خود را از روی عناوینی که هر سایت ارائه کرده است دنبال می کنیم. حالا اگر در این میان با سایتی مواجه شویم که لود شدن برای آن مدت زمان زیادی به طول بینجامد، چه کاری را انجام خواهیم داد!؟ بدون شک سایت را بسته و به سراغ سایت دیگری می رویم.

این اتفاق یکی از اتفاقاتی است که برای خیلی از سایت هایی که سرعت پایین دارند می افتد و باید گفت که گوگل و خیلی از موتور های جست و جوی دیگر نیز به دنبال این موضوع بوده و حسابی مراقب هستند که این سایت ها که می تواند کیفیت کار با اینترنت را برای کاربران ضعیف کنند را پیدا کرده و از نتایجی که به کاربران معرف می کنند حذف کنند. در صورتی که بخواهیم این داستان را کمی علمی تر و تخصصی تر توضیح دهیم باید به موضوعی به نام نرخ پرش یا Bounce Rate اشاره کنیم.

تاثیر سرعت روی بازدهی سایت

موتور جست و جوی گوگل به دقت سایت هایی که کاربران وارد آن شده و آن را به سرعت ترک می کنند و از صفحه خارج می شوند را شناسایی می کند و آن را از نتایج جستجو حذف کرده و یا آنها را تنزل درجه خواهد داد. در واقع گوگل این برداشت را دارد که کلمه کلیدی این سایت و موضوعی که دارد را به اشتباه برداشت کرده و بدرد کاربران نخورده است. در صورتی که سرعت سایت شما پایین باشد این برداشت را برای گوگل خواهد داشت که سایت شما بدرد کاربرانش نمی خورد و بهتر است که شما را به کاربران توصیه نکند. به همین دلیل هم هست که راه های افزایش سرعت سایت بسیار مهم بوده و می توان گفت که سرعت در بازدهی تاثیری ویژه دارد.

به طور کلی باید گفت که برای اینکه یک سایت بتواند خوب کار کند و از نظر سرعت بازدهی لازم را داشته باشد لازم است که صفحات آن زیر سه ثانیه لود شود. این مقداری است که گوگل اعلام کرده است به عنوان میانگین ایده آل برای سایت های صفحه اول مطرح می باشد. در صورتی که بخواهیم زمان لود شدن صفحات سایت خود را به مقدار گفته شده برسانیم لازم است که راه های افزایش سرعت سایت را به خوبی درگ کرده و آنها را دنبال کنیم تا این موضوع محقق شود. در این رابطه در ادامه صحبت خواهیم کرد.

بهترین راه های افزایش سرعت سایت

تا اینجای کار به خوبی با تاثیری که سرعت در سئو سایت شما و همینطور بازدهی و راحتی کاربران دارد آشنا شدیم و دیدیم که برای اینکه سرعت سایت ما بالا برود باید کاری کنیم که زمان دسترسی به آن کاهش پیدا کرده و به کمترین زمان ممکن برسد. اکنون نوبت به این مورد رسیده است تا به بررسی مهمترین روش هایی که برای بالابردن سرعت سایت وجود دارند بپردازیم و ببینیم که برای اینکه بتوانیم سایت خود را به یک سایت پر سرعت و خوب تبدیل کنیم لازم است چه کارهایی را انجام دهیم.

بهترین راه های افزایش سرعت سایت

در صورتی که بخواهیم بگوییم راه های افزایش سرعت سایت کدامند می توانیم یک لیست پر تعداد و پر از ریزه کاری های سر در گم کننده با نزدیک به 40 عنوان دستورالعمل مختلف که حتی بعضی از آنها می توانند جلوی کار یکدیگر را بگیرند و با هم تداخل داشته باشند را معرفی کنیم. اما مهمترین چیزی که باید برای این موارد در نظر داشته باشیم این است که بعضی از این راه های افزایش به صورت کلی بر راه های دیگر ارجحیت داشته و اگر بخواهیم خلاصه و مرتب و منظم بگوییم که راه های افزایش سرعت سایت کدامند می توانیم این موارد را از دل این شلوغی ها بیرون بکشیم:

هاست مناسب و قوی

مهمترین و اولین اصلی که می توان در بین راه های افزایش سرعت سایت به آن اشاره کرد این است که شما از یک هاست با کیفیت و خوب استفاده کنید. موضوع انتخاب هاست با کیفیت و پر سرعت که منابع کافی را برای سایت داشته باشد یکی از مواردی است که همیشه کاربران با آن درگیر بوده و از آنجایی که این کار می تواند برای صاحب امتیاز سایت هزینه داشته باشد، معمولا خیلی از افراد به فکر آن هستند که با کمترین هزینه ممکن آن را جمع کنند. اما باید در نظر داشت که تاثیری که هاست می تواند روی سرعت و بازدهی سایت، خصوصا در روز های ابتدایی ایندکس شدن سایت در گوگل داشته باشد، بسیار بالا خواهد بود و اگر کاربران بدانند که این موضوع که از یک هاست یا کیفیت برای این کار استفاده کنند تا چه اندازه می تواند مهم باشد، هرگز به سراغ انتخاب گزینه های ارزان و بی کیفیت نمی رفتند.

هاست همان کامپیوتری است که سایت را روشن نگه داشته و آن را به کل کاربرانی که می خواهند به آن دسترسی داشته باشند ارائه می کند. پس در صورتی که شما یک هاست خوب مانند هاست وردپرس و یا هاست ابری را برای سایت خود انتخاب کنید می توانید از کیفیت آن مطمئن باشید. در صورتی هم که شما یک سایت بزرگ دارید، باید گفت که سرویس هایی مانند سرور اختصاصی را برای میزبانی سایت خود لازم خواهید داشت و باید این موضوع را به طور بسیار مهمی جدی بگیرید.

در صورتی که می خواهید اطلاعات کاملی از این که هاست خود را به چه صورتی باید تهیه کنید داشته باشید، می توانید سری به مقاله راهنمای انتخاب هاست بزنید. همینطور اگر در حال حاضر از هاستی استفاده می کنید که نمی دانید نیازی به ارتقا دارد یا خیر، اما سایت شما با مشکلات سرعت مواجه شده است، بهتر است سری به مقاله ارتقای هاست بزنید تا از این موضوع که هاست شما هنوز مناسب است یا باید به فکر تغییر آن باشید مطلع شوید.

هاست مناسب و قوی

انتخاب سیستم مدیریت محتوا و مدیریت صحیح آن

یکی دیگر از مواردی که باید در بین راه های افزایش سرعت سایت به آن اشاره کرد و می توان گفت که بسیار اهمیت بالایی را دارد و باید به آن توجه داشته باشید، این است که شما برای طراحی سایت خود از چه سیستم مدیریت محتوا و یا فریم ورک طراحی وب استفاده کرده اید و برای اینکه این نوع از سایت ها سرعت بالایی داشته باشند، باید چه اقداماتی انجام گیرد. به طور مثال باید گفت که در صورتی که از سیستم های مدیریت محتوای جوملا و وردپرس برای سایت خود استفاده کرده اید، لازم است که از هاست های لینوکسی برای سایت خود استفاده کنید. یا استفاده بیش از اندازه از افزونه های وردپرس می تواند سایت شما را سنگین کند.

به طور کلی باید گفت که توجه به این موضوع که سایت ما با چه سیستمی ساخته شده است می تواند به ما کمک کند تا این موضوع که راه های افزایش سرعت سایت برای سایت ما کدام هستند را به صورت کامل درک کرده و از این روش ها استفاده کنیم. در صورتی که بخواهیم بگوییم این روش ها چیست می توان به نکات مدیریتی ساده یا که ممکن است در طول زمان نادیده گرفته شوند اشاره کنیم. رفتار یک مدیر سایت با سایتی که آن را اداره می کند و روش هایی که برای حل مشکلات مختلف و پیاده سازی قابلیت های متعدد در آن به کار می گیرد از حمله روش هایی است که می تواند وضعیت یک سایت را تثبیت کرده و ما بتوانیم از این مطمئن باشیم که سیستم مدیریت محتوای ما قابلیت افزایش سرعت سایت را دارد. در مورد اینکه چطور باید با این موراد برخورد کنیم می توانیم به این نکات اشاره کنیم:

استفاده کمتر از افزونه ها

وقتی از سیستم مدیریت محتوا صحبت می کنیم، دو سیستم وردپرس و جوملا به تنهایی نزدیک به 80 درصد از سایت های استفاده کننده از سیستم های مدیریت محتوا را تشکیل می دهند و یکی از قابلیت هایی که روی هر دوی این سیستم ها وجود دارد استفاده از افزونه ها برای پیاده سازی ویژگی های مختلف است.

در مورد افزونه ها باید گفت که یکی از کاربردی ترین و مهمترین بخش های یک سایت می باشند، اما باید در نظر داشت که این افزونه ها می توانند در بعض از مواقع دردسر ساز شوند. در واقع با نصب این افزونه ها سیستم مدیریت محتوای شما به یک سیستم سنگین تبدیل شده که لود شدن آن مدت زمان بیشتری برای کاربران طول می کشد و باید گفت که می تواند باعث کاهش سرعت سایت شما شود. البته این به این معنی نیست که نباید از افزونه ها استفاده کرد. خیلی از افزونه ها وجود دارند که می توانند در راستای افزایش سرعت سایت برای شما کار کنند و در بخش های بعد آنها را معرفی خواهیم کرد.

اما به صورت کلی باید گفت که در صورتی که می خواهید افزایش سرعت سایت خود را شاهد باشید و افت سرعت نداشته باشید، بهتر است کاری که می توانید آن را به صورت دستی و یا با افزونه های موجود روی سایت انجام دهید، افزونه جدیدی را روی سایت خود نصب نکنید و سعی کنید که افزونه ها را در سبکترین و کمترین حالت ممکن نگه دارید.

ریدایرکت های کمتر

یکی دیگر از مواردی که می توان سرعت سایت را به شدت پایین بیاورد این سات که وقتی کاربری به سایت شما وارد می شود، به یک لینک دیگر ریدایرکت شود. در این حالت سرعت سایت شما به شدت کند شده و باید گفت که این موضوع می تواند تاثیر بسیار منفی و مخربی را برای شما داشته باشد. اما در مورد ریدایرکت ها باید گفت که ممکن است ریدایرکت های شما جزو موارد مهمی باشد که برای انتقال به URL های جدیدی که جایگزین URL های ایندکس شده در گوگل هستند، مورد استفاده قرار گرفته باشند.

در این حالت باید گفت که شما نمی توانید بیخیال این ریدایرکت ها شده و بهتر است از یک سرویس میزبانی قو بررای سایت خود استفاده کنید، زیرا آنچه که در ریدایرکت ها تاثیر دارد، کارکرد سرور بوده و این موضوع صرفا با بهبود کارکرد سرور درست خواهد شد. همینطور در صورتی که صفحاتی که ریدایرکت آنها در سایت شما ضروری نیست در سایت وجود دارند، بهتر است که این ریدایرکت ها را پاک کنید.

تنظیمات صحیح

یکی دیگر از مواردی که باید برای افزایش سرعت سایت به آن اتکا کرد تنظیمات صحیح و استفاده درست از سیستم های مدیریت محتوا می باشد. خیلی از افراد سایت خود را به گونه ای در می آورند که افت سرعت سایت طبیعی خواهد بود. مشکلات طراحی و تنظیمات نادرست در این زمینه می تواند این مورد را قوت بدهد. به عنوان مثال استفاده از بنر های پر حجم در هدر سایت و یا تصاویری با سایز های بزرگ می تواند سایت شما را زمینگیر کند.

همینطور مواردی مانند آپلود کردن ویدئو روی سایت می تواند پهنای باند شما را گرفته و در نتیجه سرعت دسترسی برای خیلی از کاربران کند شود. بهتر است که برای این موارد از کارهایی مانند آپلود کردن فایل روی هاست دانلود و یا ارائه دهندگان خدمات ویدئویی مانند آپارات و یوتیوب و پخش آنها در سایت خود استفاده کنید.

بهینه سازی سیستم

در صورتی که شما هیچ یک از کارهای منفی و مضری که تا اینجای کار به آنها اشاره شد را انجام ندهید، باز هم موارد مختلفی برای شما پیش خواهد آمد که سایت شما را به دردسر می اندازد. در این باره باید گفت با توجه به حجم بالایی که سیستم های مدیریت محتوا دارند، استفاده از آنها می تواند به خودی خود سایت را سنگین کند و وقتی که کار طراحی سایت تمام شده و روز به روز به مطالب آن افزوده می شود، هسته سیستم مدیریت محتوا سنگین شده و می توان گفت که با کاهش سرعت سایت مواجه خواهیم شد.

در این حالت لازم است که شما به صورت جدی به موضوع افزایش سرعت سایت توجه داشته باشید و این مورد می تواند یکی از اصلی ترین موارد برای افزایش سرعت سایت به حساب بیاید. برای انجام بهینه سازی ها روی سایت هایی که از CMS ها استفاده کرده اند روش های مختلفی وجود دارد اما می توان به سه روش اصولی کردن طراحی، استفاده از افزونه ها و بهینه کردن فایل ها و تصاویر مورد استفاده در سایت، به عنوان مهمترین کارهایی که باید برای بهینه سازی انجام داد به آنها اشاره کرد.

در مورد اصول طراحی باید گفت که هر چه شما ساختار صفحات را به صورتی طراحی کنید که هدر سایت شما سبک تر باشد، لود شدن صفحه سریعتر انجام می شود. در واقع این چیدمان می تواند تاثیر زیادی در بالا رفتن سرعت داشته باشد و بخش های بالایی که سریعتر برای کاربر نمایش داده شود به نوعی وی را سرگرم کرده و بهتر بیشتر در سایت شما می ماند تا کل صفحه لود شود.

افزونه های بهینه سازی هم از مهمترین امکانات برای این کار هستند که می توان به افزونه هایی مانند WP Rocket که در مقاله افزونه WP Rocket به صورت مفصل به معرفی و آموزش کار کردن با آن پرداختیم و همینطور افزونه WP Optimize که در مقاله افزونه WP Optimize کاملا  معرفی شد را نام ببریم. این افوزنه ها موراد ومختلفی را کنترل کرده که با استفاده از آنها سرعت سایت شما بیشتر می شود.

وقتی که مدتی از کارکرد سیستم مدیریت محتوا بگذرد و شما هم بهینه سازی های مختلف را انجام داده و افزونه های مختلفی که وجود دارند را پاک کنید، پايگاه داده شده بزرگ خواهد شد و می توان گفت که این مورد باعث می شود که سرعت سایت افت کند. وقتی که کسی بخواهد به سایت دسترسی پیدا کند، روال عادی آن این است که ابتدا درخواست به وب سرور رسیده و وب سرور اطلاعات را از پایگاه داده استخراج کرده و برای کاربر می فرستد.

وقتی که پایگاه داده بزرگ شده باشد، پیدا کردن این اطلاعات طول می کشد و در نتیجه افت کیفیت زیاد می شود و سایت به نوعی سنگین خواهد شد. بهینه سازی پایگاه داده می تواند اطلاعاتی که در پایگاه داده باقی مانده اند و ارزشی ندارند و کسی با آنها کار نمی کند را حذف کرده تا سایت شما جست و جو های خود را از بین داده های کمتری انجام داده و سریعتر و چابک تر به درخواست ها پاسخ دهد.

در مجموع باید گفت که رفتار صحیح شما با سیستم مدیریت محتوایی که در سایت دارید از موثرترین و مهمترین گام هایی است که می توان کار افزایش سرعت سایت را با استفاده از آن روی سایت پیاده سازی کرد و باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. در صورتی که از سیستم مدیریت محتوای خود و بهینه سازی و مدیریت درست آن غافل شوید، سایتش ما را با وجود تمام موارد دیگری که رعایت می کنید، زمین گیر خواهد کرد.

استفاده از کش

یکی از مهمترین امکاناتی که برای افزایش سرعت سایت در دسترس می باشد فعالسازی امکان کش کردن در سایت است. در صورتی که بخواهیم بگوییم کش چیست باید بگوییم که Cache قابلیتی است که در آن سرور صفحات مختلف سایت را از پایگاه داده بیرون کشیده و در خود نگاه می دارد. وقتی که کاربری بخواهد به یک صفحه دسترسی داشته باشد، وب سرور به جای اینکه به سراغ پایگاه داده برود، در سریعترین زمان از فایل های کش شده صفحه را برای کاربر ارسال می کند.

در این روش با کوتاهتر شدن مسیر بازیابی اطلاعات، سرعت برای کاربر بالاتر رفته و زمانی که وی به اطلاعات دسترسی پیدا می کند کاهش پیدا می کند. کش را می توان یکی از بهترین روش های افزایش سرعت سایت معرفی کرد.

استفاده از کش

استفاده از CDN

در مورد اینکه CDN ها چه هستند و به چه صورت کار می کنند به صورت کاملا مفصل و کامل در مقاله CDN چیست صحبت کردیم و این مورد از راه های افزایش سرعت سایت را به صورت حرفه ای و کامل مورد بررسی قرار دادیم. در خصوص اینکه این ویژگی چیست می توانیم به صورت خلاصه بگوییم که CDN یا همان سیستم توزیع محتوا، بخش هایی از داده های سایت شما هستند که از نظر حجم و اندازه بزرگ می باشند. در واقع همان عکس ها و ویدئو های سایت شما هستند که با قابلیتی خاص در سرور های ابری مختلف کپی شده و وقتی که کاربری بخواهد به مطالب ما دسترسی داشته باشد کد اصلی را از سایت آورده و سایر تصاویر از نزدیکترین و خلوت ترین سرور موجود برای وی ارسال خواهد شد.

شما می توانید به صورت رایگان از CDN هایی که ابر آروان در اختیار شما قرار می دهد برای سایت خود استفاده کنید. در صورتی که مایل به استفاده از این CDN و سیستم توزیع محتوا برای سایت خود هستید می توانید به مقاله راه اندازی CDN ابر آروان سری بزنید.

استفاده از فشرده سازی

یکی دیگر از تکنیک هایی که می توان آن را از مهمترین و اصلی ترین موارد در بین راه های افزایش سرعت سایت به آن اشاره کرد، استفاده از تکنیک های فشرده سازی است. با این تکنیک ها شما می توانید فایل های خود را با فرمت هایی که توسط مرورگر شناسایی می شود فشرده کرده و یک بهینه سازی خوب را روی آنها داشته باشید. با این کار وقتی که کاربر بخواهد به سایت شما دسترسی داشته باشد، سایت شما با سرعت بیشتر و بهتری برای وی لود شده و در اختیار او قرار می گیرد. از همین رو می توان این روش را از مهمترین راه های افزایش سرعت سایت معرفی کرد. برای آشنایی بیشتر با متد های این فشرده سازی می توانید سری به مقاله Gzip چیست بزنید.

استفاده از فشرده سازی

مدیریت تصاویر و چیدمان آنها

یکی دیگر از مهمترین مواردی که باید برای افزایش سرعت سایت به آن اشاره کرد، نقش پر رنگی است که تصاویر در سرعت سایت شما دارند و می توانند تاثیر بسیار زیادی را روی آن بگذارند. در صورتی که به فایل های روی سیستم خود هم دقت کنید، یک متن پند هزار خطی خالی به زخمت به ده کیلوبایت می رسد. این در حالی است که یک آیکون ساده و کوچک می تواند نزدیک به 500 کیلو بایت حجم داشته باشد. بدیهی است که وقتی بخواهیم این حجم ها را برای کاربران ارسال کنیم و سایت را در اختیار آنها قرار دهیم، لازم است که برای افزایش سرعت سایت روی مهمترین بخش آن یعنی عمده حجمی که تصاویر دارند تمرکز کنیم و با کاهش آن افزایش سرعت سایت را شاهد باشیم.

برای این کار نگات مختلف و بسیار زیادی وجود دارد که باید در نظر داشت، اما می توان چند مورد از آنها را جزو موارد مهم و کاربردی دانست که آنها را با هم بررسیی می کنیم. مهمترین چیزی که باید توجه داشته باشید این است که عکس هایی با اندازه های بزرگتر، حجم بالاتری را دارند، و وقتی که عکسی قرار است با اندازه 250 در 250 در کنار مطالب شما نمایش داده شود، چه لزومی به استفاده از عکسی با اندازه های بالاتر است که حجم بیشتری را هم دارد!؟

در این خصوص می توان گفت که طراحی سایت به صورتی که سایز عکس ها در آن رعایت شده باشد بسیار مهم خواهد بود و سعی کنید که از عکس ها با سایز دقیق همان جایی استفاده کنید که قصد دارید عکس را قرار دهید و به منظور ارتقای کیفیت آنها عکس بزرگ را در سایت آپلود نکنید. در صورتی که می خواهید کیفیت خوبی را هم در این میان شاهد باشید بهتر است که از فرمت های مناسب استفاده کنید. بهترین فرمت برای عکس های وکتوری که تفکیک رنگ کمتری دارند، فرمت PNG و برای عکس های رئال که طیف رنگی در آنها بالا است و جزئیات زیاید دارند فرمت JPG می باشد.

علاوه بر انتخاب فرمت تصویر لازم است که حتما خروجی ای که از برنامه های ویرایش تصویر مانند فتوشاپ گرفته می شود برای وب باشد. این نوع از تصاویر ویژگی های مختلفی دارند که می توان به میزان dpi آنها به عنوان یکی از موراد مهم اشاره کرد. این معیار عددی میزان تعداد نقاط در یک اینچ را مشخص می کند و هر چه بالاتر باشد کیفیت تصویر بهتر خواهد شد و حجم آن بیشتر. عموم تصاویری که با کیفیت های بالا پردازش می شوند، دارای dpi به مقدار 300 خواهند بود که برای وب مقدار 72 توصیه می شود. گزینه Save For Web در فتوشاپ این بهینه سازی ها را برای شما انجام خواهد داد.

علاوه بر این موضوع سایت هایی هم وجود دارند که می توانند عکس را با کمترین افت کیفیت به صورت بهینه کم حجم کنند. شما می توانید از این وب سایت ها قبل از اینکه عکس ها را روی سایت خود بارگذاری کنید هم استفاده کنید. افزونه های مختلفی نیز وجود دارند که با تکنیک های فشرده سازی در زمان ارسال تصاویر را فشرده می کنند. این تکنیک های فشرده سازی که معروف ترین آنها Gzip می باشد به راحتی توسط مرورگر ها پشتیبانی شده و استفاده از آنها کار چندانی برای شما نخواهد داشت.

در صورتی که نیاز به مطالب کاملی در رابطه با بهینه سازی تصاویر دارید، می توانید از طریق مقاله آموزشی بهینه سازی عکس برای سایت به آموزش عملی این موارد دسترسی داشته باشید و تمامی مواردی که باید برای این تصاویر انجام گیرد را به دقت بررسی کنید.

بررسی اسکریپت های خارجی

در مورد کارکرد این روش از راه های افزایش سرعت سایت باید گفت که وقتی که شما یک سایت اینترنتی را اداره می کنید، اسکریپت های زیادی در برگه های مختلف شما وجود دارند که می توانند کارهای خاصی را برای شما انجام دهند، به عنوان مثال اسکریپت های گوگل آنالیتیکس که در مقاله گوگل آنالیتیکس چیست به بررسی آن پرداختیم سایت شما را برای آنالیتیکس احراز هویت می کنند و همینطور اطلاعات بازدید ها را به آن ارسال می کنند تا شما به آن دسترسی داشته باشید. یا ساکریپت های نمایشی مختلفی مانند Font API ها و ماژول های گرافیکی و همینطور هیت مپ های که برای تمرکز کاربران روی صفحات مختلف سایت از آنها استفاده می شود.

در این باره باید گفت که این اسکریپت ها زمانی را برای لود شدن نیاز دارند و خیلی از آنها تا زمانی که به صورت امل لود نشوند اجازه نمایش سایت به کاربر را نمی دهند و می توانند عامل کندی سایت شما باشند. برای همین مورد هم باید بدانید که کدام یک از آنها را باید حذف کنید و یا اولویت لود شدن کدام یک را پایین آورده تا دیر لود شدن سایت شما مشکلی ایجاد نکنند. این موارد می توانند تاثیرات بسیار مهمی را برای افزایش سرعت سایت داشته باشند و به شما اکیدا توصیه می کنیم که کنترل اسکریپت های مورد استفاده روی سایت را جدی بگیرید.

استفاده از تکنیک های بهینه کردن جریان داده روی سرور

یکی دیگر از راه های افزایش سرعت سایت که باید به آن توجه داشته باشید کارکرد سرور های شما است. در اولین مورد از نکات افزایش سرعت سایت به این موضوع که هاست و سرویس میزبانی تا چه اندازه می توانند برای شما مهم باشند صحبت کردیم و دیدیم که افزایش سرعت سایت تا چه اندازه در گرو درست کار کردن این عوامل است. اما یکی از مسائلی که می توان آن را از این موضوع جدا دانست این است که جریان داده روی هاست و سرور قدرتمند خود را بهینه سازی کنیم و کارهایی را برای یک ارتباط خوب با کاربر انجام دهیم.

به این منظور می توان از تکنیک Keep Alive استفاده کرد. این تکنیک در واقع یکی از قابلیت های سرور است که وقتی کاربری وارد سایت شده و از سایت استفاده می کنید، یک خط ارتباطی با سرور برای وی نگه می دارد، که تمامی احراز هویت ها انجام شده است و وقتی که کاربر در خواستی را به سرور ارسال می کند، سرور بدون کنترل های عادی همیشگی محتوای مورد نظر کاربر را در اختیار وی می گذارد. این روش می تواند کمی ظرفیت پهنای باند را بالا ببرد اما سرعت و تجربه کاربری کاربرانی که از آن استفاده می کنند را دو چندان می کند.

در صورتی که سایت شما سایتی است که روی سرور مجازی قرار دارد و سرور قدرتمندی دارید، می توانید به راحتی با فعال کردن این قابلیت یک امکان حرفه ای و خوب را برای افزایش سرعت سایت به خدمت بگیرید و می توان گفت که این روش بازدهی خوبی را برای سایت شما خواهد داشت.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد اینکه راه های افزایش سرعت سایت کدامند و برای اینکه بتوانیم سایتی سریع داشته باشیم که بتوانیم از بابت بالا رفتن بازدهی و رشد آن به صورت طبیعی خیالمان راحت باشد، باید چه کارهایی را روی سایت خود انجام دهیم صحبت کردیم. به طور کلی باید گفت که سرعت سایت یکی از مهمترین المان ها برای بالا رفتن رتبه سایت در نتایج جست و جو و همینطور افزایش راحتی کاربران و در نتیجه بالا رفتن میزان فروش و درآمد سایت خواهد بود که به بالا رفتن کلی بازدهی سایت منجر می شود. اعمالی مانند استفاده از CDN ها و فعال کردن کش های سایت و از همه مهمتر استفاده از یک هاست قدرتمند می تواند سایت شما را بهبود بخشیده و یک وضعیت ایده آل را برای شما ایجاد کند.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها