سایت ساز Wix چیست و چطور کار می کند

سایت ساز Wix
خرید هاست
میزبانی وب

سایت ساز چیست و چطور کار می‌کند؟

سایت ساز ها ابزارهایی هستند که امکان ساخت و ویرایش سایت ها را بدون نیاز به کدنویسی فراهم می کند. امروز راه حل های کارآمدتری برای طراحی یک وب سایت وجود دارد. به عنوان مثال با استفاده از یک سایت ساز در عرض چند دقیقه  چه فریلنسر، وبلاگ‌نویس یا صاحب کسب و کار باشید،  می توانید وب سایت خود را به راحتی  طراحی و راه اندازی نمایید. به عبارت دیگر سایت ساز برنامه یا ابزاری است، که به شما در ساخت یک وب سایت کمک می کند. یکی از بهترین نمونه های خارجی سایت سازها  wix  می باشد. در این مقاله به بررسی کامل این سایت ساز فوق العاده می پردازیم.

سایت ساز چیست و چطور کار می کند

سایت ساز Wix چیست؟

در صورتی که کمی در اینترنت در مورد فریم ورک‌های طراحی سایت و CMS ها  جست و جو کنید، به نمونه‌های متعددی برخورد می‌کنید که Wix.com هم یکی از آنها است. با کمی جستجو در مورد سایت ساز Wix  متوجه می‌شوید که Wix.com یک ارائه دهنده خدمات ابری می‌باشد و ایده اصلی این شرکت ارائه یک ابر و کِلود بزرگ برای خدماتی مانند هاستینگ و CDN بوده است که رفته رفته سایت ساز موفق Wix توانسته به محبوبیت برسد و به اصلی‌ترین محصول و سرویسی که Wix  ارائه می‌کند، تبدیل شود.

سایت ساز Wix چیست

  این سایت ساز که تحت برند اصلی Wix.com شناخته می‌شود، یک شرکت بزرگ و چند ملیتی است که کار خود را از تل‌آویو در اسرائیل شروع کرده و دفتر مرکزی آن نیز هنوز در همان جا می‌باشد. سایت ساز Wix در واقع محصولی است که به شما امکان طراحی و ویرایش سایت را می‌دهد و از همه مهم‌تر این کار را برای بسیاری از ویژگی‌ها به صورت رایگان انجام داده و لازم به پرداخت هزینه‌ای نمی‌باشد.

شرکت Wix کار خود را برای اولین بار در سال 2006 آغاز کرد. در یک سال ابتدایی فریم ورک های متعددی برای سایت ساز Wix ارائه شد و تست‌های زیادی انجام گرفت تا اینکه در سال 2007 یکی از این فریم ورک‌ها که بر پایه Adobe Flash بنا شده بود و مشابه آن کار می‌کرد توانست نیازهایی که سایت ساز Wix داشت را جوابگو باشد. بعد از گذشت سه سال از این جریان در سال 2010 تعداد کاربران Wix به 3.5 میلیون و سرمایه اصلی این شرکت به بیش از 10 میلیون دلار رسیده بود.

ظرف مدت یک سال سایت ساز Wix توانست کاربران خود را از 3.5 به 8.5 میلیون کاربر برساند که این موضوع باعث شد، رشد سرمایه خوبی را داشته باشد و با 61 میلیون دلار وارد بورس نزدک شود. این شرکت سیستم قدیمی خود را ادامه داد، تا موفق شد در سال 2012 ورژن جدیدی از سایت ساز Wix را بر مبنای HTML5 ارائه کند، که با Adobe Flash جایگزین شد، و این سیستم جدید ویژگی‌هایی داشت که می‌توانست با سایت سازهای قدرتمند دیگر رقابت کرده، و از اینجا بود که فعالیت حرفه‌ای این سایت ساز آغاز شد.

Wix در آگوست 2013 تعداد سی و چهار میلیون کاربر ثبت شده داشت که همه آنها برای طراحی سایت از سایت ساز Wix  به صورت رایگان استفاده می‌کردند. پیشرفت‌های این سایت ساز  روز به روز بیشتر شده و می‌توان گفت که این سایت ساز یکی از سیستم‌هایی بود که تمرکز خود را علاوه بر توسعه وب سایت‌های مورد استفاده توسط کاربران روی امکاناتی که برای فروش بهتر نیاز دارند، قرار داد که می‌توان از مهمترین آنها به Wix API برای انتقال اطلاعات فروش و دیتاها و نتایج آنالیزهای آماری کسب و کارهای مختلف و همینطور امکان اضافه کردن پایگاه داده JS های اضافی برای کمک گرفتن از هر سیستم دیگری مانند تبلیغات کلیکی هوشمند، و ماژول‌هایی از این دست به سایت های سازگار با سایت ساز Wix بود، اشاره کرد. در ادامه در مورد روند کار با سایت ساز Wix  بیشتر صحبت خواهیم کرد.

روند طراحی سایت در سایت ساز Wix

سایت ساز Wix بر خلاف خیلی دیگر از سایت سازها روند جالبی را برای طراحی سایت خود استفاده کرده است و همین موضوع باعث شده است، که بعد از شاپیفای در مقام دوم سایت سازهای پر کاربرد در دنیا قرار بگیرد. در رابطه با این روند باید گفت که طراحی سایت با استفاده از سایت ساز Wix می‌تواند چهار مرحله اصلی و اساسی داشته باشد. البته این مراحل به جز ثبت نام‌های اولیه و وارد کردن اطلاعات فردی، ایمیل و مواردی از این دست می باشد، که همه ما با آنها آشنایی داریم.

روند طراحی سایت در سایت ساز Wix

وقتی که می‌خواهیم طراحی سایت با سایت ساز Wix را شروع کنیم لازم است که به سراغ سایت Wix.com رفته و با استفاده از  اولین گزینه‌ای که در صفحه اول به شما ارائه می‌شود، روی دکمه شروع کلیک کنید.  اکنون می‌توانید کار طراحی سایت را شروع کنید.

مراحل  طراحی سایت با سایت ساز Wix به شرح زیر می‌باشد:

طراحی و انتخاب قالب

وقتی بعد از ثبت نام‌ مقدماتی وارد سایت ساز Wix شده و کار راه‌اندازی سایت خود را شروع می‌کنید،  در اولین مرحله باید قالبی که برای سایت خود می خواهید را انتخاب کنید. این قالب‌ها می‌تواند دسته‌‌بندی‌‌های متفاوتی داشته باشد، که بر اساس هدف اصلی سایت متغیر خواهد بود. در صورتی که شما یک وب سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید، می‌توانید از وب سایت های فروشگاهی برای این موضوع استفاده کرده و یا اینکه به سراغ قالب‌های چند منظوره بروید. سایت ساز Wix  از تنوع زیادی در قالب‌ها برخوردار است، که باید آن را در نظر گرفت.

اضافه کردن ویژگی‌ها

مورد بعدی که در طراحی سایت با استفاده از سایت ساز Wix باید به سراغ آن رفت این است که شما چه قابلیت‌های خاصی را برای استفاده در سایت خود مد نظر دارید. به عنوان مثال در صورتی که از قالب‌های چند منظوره استفاده کرده باشید، می‌توانید در اینجا ویژگی فروشگاه را به سایت خود اضافه کنید. همینطور قابلیت‌های جذاب دیگری توسط سایت ساز Wix ارائه می شود، که می تواند بسیار کمک کننده باشد. از انواع مختلف این قابلیت‌ها می‌توان به bed and breakfast که یکی از محبوب‌ترین قابلیت‌ها برای رزرو اتاق هتل است، اشاره کرد که با استقبال جهانی مواجه شده است و کاربران می‌توانند در همین جا این ویژگی‌هایی خاص را به سایت خود اضافه کنند.

باید در نظر داشت که این ویژگی‌ها می‌تواند وضعیت رایگان بودن سایت ساز Wix را تغییر داده و استفاده از این ویژگی‌های حرفه‌ای مستلزم پرداخت هزینه می‌باشند.

اضافه کردن ویژگی ها

ویرایش view موبایل

یکی از اصلی‌ترین و حرفه‌ای ترین اقداماتی که سایت ساز Wix در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و  در سایر سایت سازها به آن توجه چندانی نمی‌شود، این است که شما قادر خواهید بود ویو موبایلی که سایت شما خواهد داشت را نیز کنترل کرده و آن را دقیقاً با استفاده از درگ و دراپ کردن ویرایش کنید، و ببینید که کاربران سایت شما را در موبایل به چه صورتی می‌بینند. در رابطه با این موضوع باید گفت که سایت ساز Wix یک ادیتور قدرتمند را برای این کار در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

تنظیمات سئو

مورد دیگری که جالب است و سایت ساز های دیگر نیز به آن توجه کمتری دارند، موارد مربوط به سئو می‌باشد. سایت ساز Wix به شما یک فهرست کامل برای تنظیمات سئو معرفی می‌کند و شما باید آن را تکمیل کنید. در واقع سایت ساز Wix می‌خواهد تا سایت شما را به درون تجارت الکترونیک هل دهد و ظاهراً برای اینکه سایت شما به بازدهی برسد از شما هم بیشتر عجله دارد.

همین موارد باعث شده است تا سایت ساز Wix و ارائه کنندگان در مدت کوتاهی رشد قابل توجهی داشته باشند و جزو موفق‌ترین‌ها در نوع خود می‌باشد. در ادامه به بررسی نقاط قوت سایت ساز Wix می‌پردازیم.

تنظیمات سئو

نقاط قوت سایت ساز Wix

تا به اینجا به صورت کامل در مورد کارایی‌ سایت ساز Wix و امکاناتی در اختیار ما قرار می‌دهد، صحبت کردیم و با سایت ساز Wix به صورت کامل آشنا شدیم. در این بخش به بررسی نقاط قوت سایت ساز Wix و برتری هایی که نسبت به سایر رقیبان خود دارد، می‌پردازیم.

نقاط قوت سایت ساز Wix

اگر بخواهیم چند نمونه از نقاط قوت سایت ساز Wix را نسبت به سایر  سیستم‌های سایت ساز نام ببریم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

رایگان بودن هاست و دامنه

یکی از مهم‌ترین مواردی که جزو نقاط قوت سایت ساز  Wix به شمار می‌آید، رایگان بودن آن است.  این در حالی است که اگر شما به سراغ سیستم‌های سایت ساز بین المللی دیگری مانند شاپیفای بروید متوجه خواهید شد که این سیستم‌ها به صورت وحشتناکی هزینه‌بر بوده و سادگی آنها به هیچ عنوان به معنای ارزان بودن نیست و هزینه‌های بسیار زیادی را از شما خواهند گرفت.

در مورد سایت ساز Wix باید گفت که هزینه میزبانی از سایت ها در صورتی که شما یک وب سایت شخصی و یا وبلاگ داشته باشید، رایگان تمام می‌شود و فقط برای موارد حرفه‌ای و کاربردهای تجاری ملزم به پرداخت هزینه هستید. همینطور هزینه دامنه شما هم در یک سال اول رایگان خواهد بود و شما سال اول هزینه دامنه خود را مهمان سایت ساز Wix خواهید بود.

علاوه بر این  سایت ساز Wix در طرح‌های تجاری خود همان پولی را که از شما می‌گیرد برای خود بر می‌دارد و کارمزدی از محصولاتی که به فروش می‌رسانید، دریافت نخواهد کرد.

قالب‌های قدرتمند

مورد دیگری که می‌توان به عنوان نقاط قوت سایت ساز Wix مطرح کرد قالب‌های قدرتمند و حرفه‌ای است که سایت ساز Wix در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در واقع باید گفت که این قالب‌ها چیزی کم از قالب‌های حرفه‌ای وردپرس ندارند و می‌توان به راحتی با آنها قابلیت‌های مختلف را پیاده‌سازی کرد. به علاوه طراحی این قالب‌ها توسط طراحان  و با اصول حرفه‌ای در رنگ انتخاب شده است، که می‌تواند از نظر روانشناسی روی کاربران شما تاثیر خوبی بگذارد و آنها را به خرید مجاب کند.

البته شما می‌توانید طرح دلخواهتان را هم روی این قالب‌ها پیاده کرده و از امکانات ویرایشی سطح بالا برای آنها استفاده کنید. اما این قالب‌ها از نظر طراحی به اندازه‌ای قوی هستند، که اگر قالب درست و مرتبط با موضوع خود را انتخاب کنید، می‌توانید بدون تغییر و به راحتی از آنها استفاده کنید.

قالب های قدرتمند

وبلاگ حرفه‌ای

یکی دیگر از مواردی که سایت سازها ازجمله شاپیفای به آن توجهی نکرده است یک وبلاگ حرفه‌ای برای وب سایت است، که امکان گسترش اطلاعات را فراهم کرده و در نتیجه سایت شما سئو شده و بتوانید به خوبی روی تجارت الکترونیک خود کار کنید. در این خصوص باید بگوییم  سایت ساز Wix می‌تواند تمامی امکانات مورد نیاز را برای یک وبلاگ حرفه‌ای اعم از نوشته‌هایی با قابلیت دسته‌بندی، ارائه دسته‌بندی های کامل و سلسله مراتبی، امکان انتشارهای زمانبندی شده و همینطور قالب خاص برای مطالب وبلاگ را به شما ارائه کند.

در واقع باید گفت که وبلاگی که سایت ساز Wix به شما ارائه می‌کند، به نوعی یک کپی برداری از وبلاگ وردپرس بوده و تمامی امکاناتی که این سیستم مدیریت محتوای حرفه‌ای در وبلاگ خود به کاربران ارائه می‌کند، را در اختیار آنها قرار می‌دهد. این وبلاگ از چیزی که به نظر می‌رسد بسیار مهم‌تر بوده و در واقع شما صرفاً یک فروشگاه ساده ندارید و می‌توانید استراتژی های خوبی را برای بازاریابی محتوایی خود به کار بگیرید.

لوگو ساز

لوگو ساز حرفه‌ای یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که به شما کمک می کند، تا یک سایت آماده و زیبا برای خود داشته باشید. در صورتی که بدون آمادگی قبلی به سراغ طراحی سایت خود بروید می‌توانید با استفاده از این لوگو ساز پیشنهادات خوبی از این اپلیکیشن آنلاین برای لوگوی خود دریافت کنید و با استفاده از متریال‌های خوبی که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد یک لوگو زیبا را برای خود طراحی کنید.

لوگو ساز

ابزار لوگو ساز یکی از بازارهایی است که به ندرت میتوان آن را در بین سایت سازهای مختلف مشاهده کرد و معمولاً کمتر سایت سازی را می‌توان دید که این امکان را به کاربران خود ارائه می‌کند. عموماً امکانات مختلفی برای ایمپورت کردن لوگو از سایر سایت هایی که می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند وجود دارد، اما  ابزار لوگو ساز  تنها در سایت ساز Wix به شما ارائه می‌شود. 

ابزارهای سئو

یکی دیگر از مواردی که می‌توان در مورد ویژگی‌های اصلی و نقاط قوت سایت ساز Wix به آن اشاره کرد، امکانات خوب برای سئو سایت می‌باشد که یکی از ویژگی‌های اصلی در این زمینه به شمار می‌رود. عموم سایت سازها به این توجه دارند که شما صرفاً یک سایت را طراحی کرده و محصولات خود را در آن عرضه کنید. اما آنچه که سایت ساز Wix برای کاربران خود ترتیب می‌دهد یک برنامه دیجیتال مارکتینگ کامل است و باید گفت که ابزارهای تست شده آن می‌توانند سئو سایت شما را تا حد زیادی ارتقا دهند. در این زمینه باید گفت که سایت ساز Wix جزو معدود سایت سازهایی است که  می‌توان روی ابزارهایی که به ما ارائه می‌دهد، حساب باز کنیم.

به صورت کلی می‌توان گفت که سایت ساز Wix از خیلی از سایت سازهای دیگر قدرتمند تر عمل کرده است و همین موضوع باعث شده تا در خیلی از طبقه‌بندی‌ها، این سایت ساز به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا شناخته شده و به یک لول بالاتر راه پیدا کند. اما متاسفانه باید گفت که امکان استفاده از سایت ساز Wix در ایران و برای کاربران وجود ندارد و ما نمی‌توانیم از این امکانات فوق العاده استفاده کنیم. در ادامه در مورد اینکه مشکل استفاده از سایت ساز Wix در ایران چیست به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

ابزار های سئو

مشکل استفاده از سایت ساز Wix در ایران

تا به اینجای کار در مورد اینکه سایت ساز Wix تا چه اندازه کاربردی و حرفه‌ای است،  و چه امکاناتی فوق العاده‌ای را در اختیار کاربران قرار دهد، صحبت کردیم . اما متاسفانه باید گفت که به دلیل تحریم‌های بین المللی ما نمی‌توانیم از این سایت ساز در ایران استفاده کنیم و در صورتی که به دنبال راهی برای استفاده از سایت ساز Wix هستید، بهتر است که آن را فراموش کنید.

در این رابطه باید گفت که ایران توسط خود سایت ساز Wix و سایت Wix.com تحریم شده است. و شما می‌توانید به سراغ سایت این شرکت رفته و حتی یک سایت هم در آن بسازید. وقتی که این کار را انجام دهید، خواهید دید که به راحتی می‌توانید از تمام قابلیت‌های رایگان استفاده کنید و حتی در صورتی که هزینه آن را پرداخت کنید، ویژگی‌های غیر رایگان نیز برای شما قابل استفاده خواهد بود. در واقع مشکل  استفاده از سایت ساز Wix نیست. مشکل زمانی است که شما بخواهید از سایتی که ایجاد کرده اید، در ایران استفاده کنید.

در واقع مسئله اصلی این است که سایت ساز Wix ما را تحریم نکرده است. بلکه این خدمات ابری و هاستینگ و سیستم‌های توزیع محتوای Wix(جهت اطلاعات بیشتر در مورد سیستم‌های توزیع محتوا می‌توانید به مقاله CDN چیست مراجعه کنید) هستند، که ما را تحریم کرده و در صورتی که شما یک سایت فارسی زبان را با سایت ساز Wix طراحی کنید، کاربران ایرانی بدون فیلتر شکن قادر به باز کردن سایت شما و دیدن استایل صفحات و همچنین تصاویری که در سایت قرار داده‌اید نیستند، و یک سایت ساده و با ظاهری  به هم ریخته که شبیه به یک سایت خراب است، را مشاهده می‌کنند.

مشکل استفاده از سایت ساز Wix در ایران

پس بخاطر داشته باشید زمانی که شما از سایت سازWix برای ایجاد وب سایت خود استفاده می‌کنید، این وب سایت عملاً برای شما بازدهی نخواهد داشت، و نمی‌توانید از سایتتان استفاده کنید. بعلاوه وقتی که شما می‌خواهید از قابلیت دامنه رایگانی که در سایت ساز Wix به شما ارائه می‌شود استفاده کنید، لازم است که اطلاعات صحیح خود را وارد کرده و رجیسترارهای مورد استفاده در سایت ساز Wix هم ایران را تحریم کرده و این قابلیت نیز برای شما مسدود خواهد بود.

به طور کلی باید گفت امکان ساخت سایت فارسی با استفاده از سایت ساز Wix در ایران کارایی ندارد. اما در صورتی که بخواهیم یک سایت انگلیسی زبان را با دامنه‌ای که خودمان آن را تهیه کرده‌ایم برای استفاده بین المللی و کاربرانی که در خارج از کشور قرار دارند طراحی کنیم، می‌توانیم از سایت ساز Wix برای اینکار استفاده کنیم و امکانات خوبی را در اختیار ما قرار خواهد داد.

شاید این سوال برای شما مطرح شود که جایگزین مناسب برای  سایت ساز Wix کدام است.

بهترین سایت ساز جایگزین Wix

همانطور که دیدیم سایت سازها  علاوه بر امکانات زیادی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند، می‌توانند گزینه‌های ایده‌آل و خوبی برای راه‌اندازی یک سایت اینترنتی باشند. در این خصوص می‌توان گفت که سایت ساز مارال هاست یکی از جایگزین‌های خوبی است که می‌توانید به جای سایت ساز Wix از آن استفاده کنید. شما می‌توانید  از سایت ساز مارال هاست به صورت رایگان تنها با خرید هاست ابری و اشتراکی استفاده نمایید.

در مجموع می‌توان گفت با استفاده از سایت ساز مارال هاست شما این امکان را دارید تا یک سایت حرفه‌ای همراه با قالب‌های خاص، وبلاگ، فروشگاه و هر قابلیت دیگری که نیاز داشته باشید برای خود فراهم کنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed