WHMCS چیست و چه کاربردهایی دارد؟

whmcs
خرید هاست
میزبانی وب

آیا به دنبال راهی برای خودکارسازی کسب‌و‌کار هاستینگ هستید؟ آیا می‌خواهید به مشتریان خود خدمات ارزش افزوده ارائه دهید؟ خب WHMCS دقیقا همان چیزی است که کسب‌و‌کار شما به آن نیاز دارد. اما WHMCS چیست؟ WHMCS یا Web Host Manager Complete Solution، پلتفرم اتوماسیون حرفه‌ای می‌باشد که برای مشاغل مرتبط با هاستینگ طراحی شده است. پلتفرم WHMCS در نوع خود کاملا بی‌نظیر بوده و این امکان را به افراد شاغل در حوزه هاستینگ می‌دهد تا کارهایی مانند ثبت‌نام، ایجاد محصول، ثبت‌ دامنه، ایجاد صورتحساب و پشتیبانی از مشتری را به صورت خودکار انجام دهند. صاحبین کسب‌وکارهای مختلف با استفاده از امکانات حرفه‌ای WHMCS، می‌توانند در زمان و هزینه‌های خود صرفه جویی زیادی کنند و تمرکز خود را تنها بر روی کارهای مهم بگذارند. به طور خلاصه، WHMCS باعث ساده‌تر شدن تمام جنبه‌های کسب‌و‌کارهای مرتبط با خدمات هاستینگ می‌شود. ما در این مقاله، به طور دقیق به بررسی WHMCS و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید با استفاده از WHMCS کسب و کار خود را بهبود ببخشید.

پلتفرم whmcs

WHMCS چه کاربردهایی دارد؟

WHMCS یک پنل مدیریت خدمات فروش هاستینگ ‌وب است که هدف اصلی آن ایجاد سبد خرید حرفه‌ای در سایت‌های فروش پلان‌های هاستینگ می‌باشد و بدین‌ترتیب افراد با استفاده از WHMCS می‌توانند پلان هاستینگ مورد نیاز خود را به صورت خودکار خریداری کنند. WHMCS یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای استفاده شده توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ، متخصصان کامپیوتر و توسعه‌دهندگان‌ وب در سراسر جهان می‌باشد که باعث آسان‌تر شدن فرآیند جذب مشتریان می‌شود. محبوب ترین ویژگی WHMCS، سرویس صورتحساب خودکار آن می‌باشد که به طور خودکار برای مشتریان صورت‌حساب صادر می‌کند. بنابراین دیگر لازم نیست دائما پرداخت‌هایی صورت گرفته را مورد بررسی قرار دهید. WHMCS همچنین با اکثر کنترل پنل‌های هاستینگ وب از جمله cPanel سازگار است.

ادغام whmcs با cpanel

برخلاف سبد‌های خرید سنتی، WHMCS می‌تواند با طیف گسترده‌ای از سرورهای میزبانی وب و اپلیکیشن‌های مرتبط با آن ادغام شود. وقتی فردی سرویسی را از طریق وب‌سایت شما خریداری می‌کند، WHMCS به صورت خودکار مبلغ پرداختی را جمع‌آوری کرده و برای او حساب کاربری ایجاد می‌کند. بدین ترتیب مشتری می‌تواند به راحتی پلان‌های خریداری شده خود را مدیریت کند. WHMCS همانطور که اشاره شد باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه افراد خواهد شد و دارای تمام امکانات مورد نیاز برای ایجاد و مدیریت حساب‌های کاربری مشتریان می‌باشد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  خدمات پشتیبانی از مشتریان
  • ایجاد و مدیریت صورتحساب‌
  • ایجاد و مدیریت گزارش‌ها
  • امکان شناسایی کلاهبرداری
  • مدیریت سفارش‌ها
  • ثبت‌دامنه

WHMCS تنها متخص حساب‌های cPanel نبوده و می‌توان از آن برای خودکارسازی موارد زیر استفاده کرد:

  • حساب‌های VPN
  • سرورهای بازی
  • سرور‌های مجازی
  • حساب‌های ایمیل

هزینه لایسنس WHMCS چقدر است؟

هزینه WHMCS بر اساس تعداد مشتریان فعال شما محاسبه می‌شود. البته WHMCS دارای سرور اختصاصی نبوده و باید آن را بر روی سرور خودتان نصب کنید که همین امر ممکن است تا حدی باعث افزایش هزینه‌های شما بشود.

پلانقیمتتعداد مشتریانامکانات
پلان Plus۱۸.۹۵ دلارتا ۲۵۰ نفرپشتیبانی از ایمیل
پلان Professional۲۹.۹۵ دلارتا ۵۰۰ نفرپشتیبانی از ایمیل
پلان Business۴۴.۹۵ دلاربالای ۵۰۰ نفرپشتیبانی از ایمیل و چت آنلاین

تمام محصولات WHMCS سی روز ضمانت بازگشت پول دارند و این یعنی می‌توانید هر بسته‌‌ای که می‌خواهید را امتحان کنید و در صورت عدم رضایت پول خود را پس بگیرید.

چگونه از WHMCS استفاده کنم؟

استفاده از WHMCS بسیار آسان بوده و تنها باید گام‌به‌گام مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: در ابتدا باید به وب‌سایت WHMCS مراجعه کنید و سپس بر اساس تعداد مشتریانی که انتظار دارید در آینده جذب کنید، پلان مورد نظر را خریداری کنید. در صورت افزایش تعداد مشتریان می‌توانید به راحتی پلان خود را ارتقا دهید.

مرحله دوم: یک سرور بخرید و با کمک راهنمای نصب WHMCS ، پلتفرم WHMCS خود را بر روی آن نصب کنید. برای نصب راحت‌تر پلتفرم WHMCS، بهتر است از سروری استفاده کنید که از WHM و cPanel پشتیبانی‌ می‌کند. در صورت امکان می‌توانید با استفاده از Softaculous نیز به WHMCS دسترسی پیدا کنید.

مرحله سوم: پس از اتمام نصب WHMCS، باید تنظیمات مربوط به پیکربندی نرم افزار را انجام دهید که شامل مواردی مانند ایجاد محصول، انتخاب و تغییر طراحی پنل وب‌سایت می‌شود.

مرحله چهارم: اکنون می‌توانید WHMCS را با وب‌سایت خود ادغام کنید. شما همچنین می‌توانید در وب‌سایت خود، از WHMCS به عنوان یک رابط جداگانه مستقل نیز استفاده کنید و بدین ترتیب مشتریان می‌توانند اقدام به خرید دامنه و یا سایر پلان‌های هاستینگ شرکت شما نیز بکنند.

پلتفرم whmcs

ماژول WHMCS چیست؟

ماژول WHMCS افزونه‌ای است که به منظور افزودن یک سری قابلیت‌های اضافی به WHMCS طراحی شده است و در مجموع باعث بهبود عملکرد پنل هاستینگ شما می‌شود. ماژول‌های WHMCS به حل مشکلات مرتبط با فروش خدمات هاستینگ نیز کمک بسیاری کرده و باعث خودکار شدن (Automation) تمام فرآیند‌های مدیریتی و فروش می‌شود.

ماژول‌های whmcs

مزایای استفاده از ماژول WHMCS کدامند؟

افزایش عملکرد: با افزودن ماژول‌ها به WHMCS، می‌توانید عملکرد آن را بهبود بدهید.
خودکارسازی: اتوماسیون یا خودکارسازی مزیت بزرگ دیگری استفاده از ماژول‌های WHMCS است.
ادغام آسان: ماژول‌ها باعث آسان‌تر شدن فرآیند ادغام WHMCS با سایر API ها و برنامه‌های شخص ثالث می‌شوند.

مهم‌ترین ماژول‌های WHMCS کدامند؟

ماژول‌های درگاه پرداخت (Payment Gateway)

این ماژول‌ها برای اتصال WHMCS به پردازشگرهای پرداخت و کارت‌های اعتباری طراحی شده‌اند.

ماژول پرداخت whmcs
ماژول‌های گزارش‌دهی (Reporting Modules)

با استفاده از تحلیل‌های دقیق ماژول‌های گزارش‌دهی می‌توانید عملکرد کسب‌وکار خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

ماژول گزارش‌دهی whmcs

ماژول‌های ثبت دامنه (Domain Registrar)

این ماژول‌ها با هدف ثبت و مدیریت دامنه‌ها در WHMCS ساخته شده‌اند و وظیفه اصلی آنها ثبت، انتقال و تمدید دامنه است.

ماژول ثبت‌نام و مدیریت دامنه
ماژول‌های ارسال نوتیفیکیشن (Notification Modules)

این ماژول‌ها با ارسال نوتیفیکیشن، شما را از کارهای در حال انجام و یا کارهایی که باید در آینده انجام دهید، مطلع می‌کنند (کارهایی مانند ثبت سفارش جدید و یا پرداخت فاکتور).

ماژول نوتیفیکیشن whmcs
ماژول‌های مدیریتی (Provisioning Modules)

این ماژول‌ها نیز با هدف مدیریت محصولات و خدمات مختلف ساخته شده‌اند و با استفاده از آنها می‌توانید محصولی را ایجاد، حذف و یا تعلیق کنید.

ماژول مدیریتی whmcs

ماژول‌های افزونه‌ای (Addon Modules)

هدف این ماژول‌ها افزایش سرعت و عملکرد WHMCS می‌باشد.

ماژول افزونه‌ای whmcs
ماژول‌های پیشگیری از کلاهبرداری (Fraud Protection)

این ماژول‌ها باعث افزایش امنیت WHMCS شده و از کلاهبرداری‌های احتمالی جلوگیری می‌کنند.

ماژول امنیتی whmcs

مزایای استفاده از WHMCS کدامند؟

خودکارسازی و صورتحساب

امروزه وجود روش‌های مختلف پرداخت صورتحساب، تبدیل به چالشی جدی برای کسب‌وکارهای آنلاین شده است. با کمک WHMCS می‌توانید بر این چالش غلبه کنید و به مانند مدیری حرفه‌ای امور مالی مشتریان خود را مدیریت کنید. به عبارت ساده‌تر، WHMCS باعث می‌شود تا تمام فرآیند‌های مرتبط با صورت‌حساب به صورت خودکار انجام شوند (ایجاد حساب، صدور فاکتور، پردازش پرداخت، تایید پرداخت، …). سایر مزایای مرتبط با صورت‌حساب عبارتند از:

  • ایجاد تبلیغات و کوپن
  • امکان افزودن هزینه دیرکرد به صورت‌حساب
  • امکان پرداخت صورت‌حساب با استفاده ارزهای خارجی
  • امکان استرداد خودکار وجه در صورت عدم رضایت مشتری

فاکتور whmcs

امنیت

اگر اولویت شما امنیت است، پس حتما باید از WHMCS استفاده کنید. WHMCS دارای امکانات امنیتی متنوعی مانند هشدارها و پشتیبانی امنیتی می‌باشد که می‌توانند نهایت امنیت را برای وب‌سایت شما به ارمغان بیاورند.

پشتیبانی

آخرین باری که وب‌سایتی را تنها به خاطر پشتیبانی ضعیف آن کنار گذاشتید، چه زمانی بود؟ بدون شک پشتیبانی از مشتریان باید یکی از معیارهای اصلی فروشگاه‌های آنلاین یا هر کسب‌وکار دیگری باشد. پشتیبانی از مشتریان قطعا باعث افزایش اعتماد آنها به کسب‌وکار شما می‌شود.

قابلیت سفارشی‌سازی

هر مشتری قطعا نیازها و انتظارات خاص خود را دارد. بنابراین به عنوان یک ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ، باید به نیازهای کاربران و مشتریان خود توجه کنید. با کمک قابلیت سفارشی‌سازی WHMCS می‌توانید به راحتی به این مهم دست پیدا کنید. توجه داشته باشید که حتما پلتفرم WHMCS خود را بر اساس نیازهای مشتریان خود پیکربندی کنید. مجموعه‌ای بی نظیر از تم‌ها، ماژول‌ها، ویجت‌ها و امکانات حرفه‌ای WHMCS ، آن را تبدیل به انتخابی ارزشمند می‌کنند.

مدیریت دامنه قدرتمند

این ویژگی از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد و کاربران با کمک آن می‌توانند در کمترین زمان ممکن به اطلاعات مورد نظر دامنه خود دسترسی پیدا کنند. بدین ترتیب کسب‌وکار شما تحت هر شرایطی هم باشد، بازهم مشتریان شما می‌توانند با استفاده از WHMCS، نام‌ دامنه مورد نظر خود را ثبت، مدیریت، انتقال و یا تمدید کنند.

آیا WHMCS جایگزین دیگری دارد؟

WHMCS تنها پلت‌فرم اتوماسیون کسب‌وکارهای مرتبط با هاستینگ نبوده و امروزه بیش از ۱۰ جایگزین برای آن وجود دارد. BoxBilling بهترین جایگزین WHMCS می‌باشد که هم رایگان و هم متن‌باز می‌باشد. سایر گزینه‌ها شامل WHMCS BILLmanager، Blesta، WISECP و ClientExec می‌شوند.

پلتفرم boxbilling

در تهیه این مقاله، از مقالات وب‌سایت‌های معتبر whmcsdigital ،whmcsglobalservices و monsterhost استفاده شده است.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها
خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link