هاستینگ چیست ؛ معرفی میزبانان وب و اینترنت

هاستینگ چیست
خرید هاست
میزبانی وب

اگر بخواهیم با خودمان روراست باشیم باید بگوییم که اینترنت امروزه همه چیز را تحت شعاع خود قرار داده است و مفاهیمی مانند تجارت الکترونیک و همینطور ارتباطات جهانی باعث شده است تا همه چه به عنوان یک کاربر عادی و چه به عنوان یک صاحب کسب و کار و ارائه کننده خدمات در اینترنت از آن استفاده می کنند. در مورد این استفاده از اینترنت باید گفت که سرویس دهنده های زیادی وجود دارند که برای راه اندازی سایت های اینترنتی و همینطور پیش بردن کسب و کار های اینترنتی در حال ارائه خدمات مختلف به کاربران و کسب و کارها هستند. این سرویس ها می تواند از ارائه اینترنت به کاربران مانند اپراتور ها و شرکت های مخابراتی گرفته، تا سایت های تبلیغاتی که کسب و کارها را معرفی می کنند متفاوت باشند. در مورد اینکه هاستینگ چیست باید گفت که با یک سرویس دهنده برای کسب و کارها و یا به طور گسترده تر برای تمامی سایت های اینترنتی طرف هستیم.

در واقع باید گفت یک سایت اینترنتی برای اینکه سرپا باشد و شما بتوانید با وارد کردن یک آدرس سایت مانند maralhost.com به این سایت دسترسی داشته باشید و به این سایت به صورت تمام و کامل در مرورگر شما و تمامی کاربران نمایش داده شود، این سایت باید از سرویس های ارائه شده توسط هاستینگ ها برای این کار استفاده کرده باشد. پس در کل باید در جواب این سوال که هاستینگ چیست گفت که با یکی از اصلی ترین و زیرساختی ترین موارد در زمینه سایت سایت های اینترنتی طرف هستیم .که امکانات زیاد و متعددی را به ما می دهد. در این مقاله با هم به صورت تخصصی بررسی خواهیم کرد که دقیقا هاستینگ چیست و برای ما چه کاری را انجام می دهد، اما قبل از این موضوع لازم است کمی در مورد ساز و کار یک سایت اینترنتی بدانیم تا دقیقا متوجه شویم که هاستینگ قرار است کجا وارد میدان شود.

سایت ها چطور کار می کنند و میزبانی وب چیست

سرویس ها و ابزار های مختلفی از شبکه های اجتماعی و ایمیل ها گرفته تا برنامه های بزرگ مانند تلویزیون های اینترنتی در بستر اینترنت فعالیت دارند و هر کدام از آنها کاربرد های خود را دارند اما باید گفت که مشهورترین و محبوبترین المانی که در اینترنت وجود دارد و تقریبا همه کسانی که تجربه کار با اینترنت را دارند از آنها استفاده کردند، سایت ها هستند. سایت های اینترنتی پر استفاده ترین مواردی هستند که ما می توانیم در بستر اینترنت آنها را مشاهده کنیم و باید گفت که طیف کاربردی بسیار وسیعی را دارند. عموما امروز همه ما وقتی چیزی را نمی دانیم آن را در گوگل جست و جو می کنیم تا حواب را پیدا کنیم. خود گوگل یک سایت است و آنچه که به ما به عنوان جواب معرفی می کند هم یک سایت دیگر.

سایت ها چطور کار می کنند و میزبانی وب چیست

همینطور وقتی که برای انجام مواردی مانند پرداخت های آنلاین قبوض، خرید های آنلاین از فروشگاه های اینترنتی و یا حتی چک کردن خبرهای روز، مرورگر موبایل خود را با می کنید باز هم با سایت ها سر و کار دارید. در رابطه با اینکه این سایت ها چه هستند و چطور کار می کنند باید گفت که سایت در واقع یک برنامه نرم افزاری است  که مانند هر برنامه دیگری از تعدادی فایل و کد های برنامه نویسی شده و پوشه های مختلف با داده های مختلف تشکیل شده است که در صورت اجرا روی سیستم می تواند سرویس های مختلفی که برای آنها پایه ریزی شده است را در اختیار ما قرار دهد.

اما باید گفت که سایت در ساختار خود کمی با سایر برنامه ها تفاوت دارد. یک برنامه معمولی را در نظر بگیرید، شما این برنامه دانلود کرده و یا با استفاده از یک سی دی آن را روی سیستم خود نصب کرده و از آن استفاده می کنید و هر وقت که کارتان با آن تمام شد برنامه را بسته و سیستم خود را خاموش می کنید. وقتی که این سیستم خاموش شد دیگر کسی نمی تواند از این برنامه در این حالت استفاده کنید.

در مورد سایت هم باید گفت که تقریبا اوضاع به همین منوال است. یعنی یک سایت اینترنتی باید روی یک سیستم روشن و به صورت فعال وجود داشته باشد تا بتوان از آن استفاده کرد. البته باید گفت که شرایط در مورد سایت های اینترنتی سخت تر هم هست و با موارد بسیار پیچیده تر و مهمتری سر و کار داریم. به این صورت که یک سایت اینترنتی باید روی یک سیستم که دسترسی به اینترنت دارد قرار گرفته باشد که کاربران از سراسر دنیا بتوانند از آن استفاده کنند. 

همینطور باید گفت که یک سایت به بستر های قوی تری برای نگهداری و اجرا نیاز دارد و در صورتی که کامپیوتری که سایت ما روی آن است خاموش شود، دیگر نمی توان به آن دسترسی داشت و کاربران نمی توانند آن را ببینند. دقیقا مانند همان برنامه هایی که نمی توان از آن روی یک سیستم خاموش استفاده کرد و باید برای استفاده سیستم ما روشن باشد. از همین رو هم وقتی صحبت از سایت اینترنتی پیش می آید مقوله ای به نام میزبانی وب هم در کنار آن باید در نظر گرفته شود.

روش کرای میزبانی وب

در واقع باید گفت که سیستم و کامپیوتری که باید سایت اینترنتی را بالا نگه دارد و به کاربران امکان استفاده از آن را بدهد یک سیستم با امکاناتی ویژه است که خیلی با کامپیوتر های معمولی فرق دارد. این نوع از سیستم ها در واقع سرویس های میزبانی وب نامیده می شوند. به این معنی که شما یک سایت اینترنتی را به آن ها می دهید تا آن را برای شما فعال و سر پا  نگه دارند و امکانات لازم برای اینکه بتوان از آن سر دنیا هم از این سایت استفاده کرد را در اختیار شما قرار می دهند. اگر دقت کرده باشید، هاستینگ و میزبانی دو اصطلاح تقریبا مترادف در زبان های انگلیسیی و فارسی هستند و اگر بخواهیم بگوییم که هاستینگ چیست باید گفت که هاستینگ ها در واقع ارائه کنندگان همین سرویس های میزبانی به شمار می آید.

در بخش بعدی در مورد اینکه هاستینگ چیست و دقیقا قرار است چه کاری را برای کسانی که قصد راه اندازی یک سایت اینترنتی را دارند انجام دهد صحبت خواهیم کرد.

هاستینگ چیست

همانطور که گفتیم سرویس هایی که یک سایت اینترنتی برای میزبانی نیاز دارد، سرویس هایی با شرایط خاص هستند که فراهم کردن آنها نیاز به تخصص در موارد خاصی دارد. در پاسخ به این سوال که هاستینگ چیست باید گفت که هاستینگ ها شرکت هایی هستند که سرویس های میزبانی را برای وب سایت ها و اپلیکیشن های تحت وب ارائه می کنند و مسئولیت مدیریت منابع مورد نظر روی این سرویس ها را بر عهده دارند.

این سرویس های میزبانی در واقع سرویس هایی هستند که از سرور های اینترنت بدست می آید، سرور ها سیستم های بزرگی هستند که منابع آنها چندین برابر سیستم های عادی بوده و برای آنکه دسترسی دائمی به اینترنت داشته باشند، در محل هایی به نام دیتاسنتر ها که در مقاله دیتاسنتر چیست به صورت کامل در مورد آنها توضیح دادیم نگهداری می شوند، در مورد اینکه کار هاستینگ چیست باید گفت که هاستینگ ها به سراغ دیتا سنتر ها رفته و سرور های بزرگ و پرهزینه را از این دیتاسنتر ها که نگهداری سخت افزاری سرور ها را بر عهده دارند می گیرند، بعد از این کار این سرور ها را به صورت کامل پیکربندی کرده و با استفاده از یک مدیریت نرم افزاری می توانند آنها را برای استفاده توس هاست ها و برنامه ها آماده کنند.

شرکت هاستینگ چیست

در واقعی اتفاقی که در اینجا می افتد این است که یک منبع عظیم پردازشی با هزینه ماهیانه بسیار بالا به سرویس های میزبانی کوچکتری که انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها روی نوعی از سایت های خاص کار می کنند و بدرد کاری می خورند تقسیم می شوند و در اختیار کاربران قرار می گیرند. پس در صورتی که شما قصد راه انزدیا یک سایت را داشته باشید، برای اینکه سایت شما بتواند توسط کاربرانتان مورد استفاده قرار گیرد لازم است که حتما از یکی از سرویس های میزبانی که هاستینگ ها ارائه می کنند برای سایت خود استفاده کنید.

علاوه بر سرویس های میزبانی که همان هاست ها و سرور های مجازی و اختصاصی هستند، شما می توانید از طریق هاستینگ های به مجموعه سرویس های لازم برای خرید دامنه هم دسترسی داشته باشید. دامنه ها همان آدرس هایی هستند که شما با وارد کردن آنها در مرورگر می توانید به آنها دسترسی داشته باشید و از آنها استفاده کنید. این آدرس ها در واقع به صورت اجاره ای سالیانه بوده و وقتی که شما بخواهید یک آدرس را برای سایت خود ایجاد کنید، می توانید از طریق یک هاستینگ آن را به مدت یک یا چند سال برای خود رزرو کنید. در صورتی که در مورد این دامنه ها سوالی دارید می توانید به مقاله دامنه چیست مراجعه کنید. باید گفت که خود دامنه ها یک مقوله فوق العاده طولانی و پیچیده هستند که توضیح آن در این بحث نمی گنجد.

در کنار دو بحث دامنه و سرویس های میزبانی هاستینگ ها باز هم می توانند سرویس های مختلفی را برای شما فراهم کنند. به عنوان ملا ارائه سرور های ایمیل سازمانی، خدمات مربوط به امنیت در سایت و همینطور گواهینامه های امنیتی و پلتفرم های سایت ساز که با استفاده از آنها بتوانید سایت خود را طراحی کرده و آن را به صورت ساده خودتان راه اندازی کنید، از جمله موارد دیگر ی هستند که در پاسخ به این سوال که حوزه کاری هاستینگ چیست باید به آنها اشاره کرد.

کار اصلی هاستینگ چیست

در کل اگر بخواهیم بگوییم که کار اصلی هاستینگ چیست باید گفت که هاستینگ ها می توانند کلیه نیازهایی که یک سایت برای راه اندازی به آن نیاز دارد را از نظر زیرساخت تامین کرده و در صورتی که بخواهید یک سایت را راه اندازی کنید، مراجعه به یک هاستینگ برای این موارد یا حداقل بخشی از این زیرساخت ها لازم و ضروری خواهد بود. شاید این سرویس های میزبانی که از آنها صحبت می کنیم برای شما کمی گنگ باشد. احتمالا شما نام هایی مانند هاست و سرور مجازی را شنیده اید، در واقع اینها انواعی از همین سرویس های میزبانی هستند. اجازه دهید برای اینکه این مقوله که سرویس های میزبانی ارائه شده در هاستینگ چیست بیشتر برای ما روشن شود، این سرویس ها را به صورت کامل با هم بررسی کنیم.

انواع سرویس های میزبانی هاستینگ چیست

در صورتی که بدون اطلاع اولیه از سایز و کار و راه اندازی یک سایت به سراغ یک طراح سایت رفته و بخواهید که کار خود را برای سایت شما انجام دهد، احتمالا اولین مسئله ای که شما را بعد از تعیین تکلیف اینکه سایت شما چه باشد و به چه آپشن هایی در آن نیاز دارید، از آن مطلع می کند این است که شما باید یک دامنه و یک هاست خریداری کنید. در مورد دامنه که با هم صحبت کرده بودیم و دیدیم که کار به چه صورتی انجام می شود اما در مورد هاست باید گفت که  با یی از سرویس های محبوب برای میزبانی و بالا نگه داشتن سایت طرف هستیم که در این بخش می خواهیم آن را به همراه سایر سرویس هایی که می توانید در اختیار داشته باشید معرفی کنیم.

انواع سرویس های میزبانی هاستینگ چیست

طبقه بندی ای که برای سرویس های میزبانی هاستینگ در اینجا دنبال می کنیم، یک روند از بالا به پایین است. اگر به خاطر داشته باشید در بخش قبلی در مورد اینکه خواستگاه این سرویس های هاستینگ چیست و از کجا آمده اند گفتیم که هاستینگ ها آنها را از دیتاسنتر ها تهیه می کنند. وقتی که یک سرور خام از دیتاسنتر به هاستینگ داده می شود و هاستینگ می خواهد آن را وارد جریان سرویس دهی به کاربران کند، سرویس هایی که می تواند به ترتیب امکانات و نیروی پردازشی از این سرور سخت افزاری بیرون کشیده شود و برای شما کار کند به این ترتیب می باشند:

سرور های اختصاصی

در مورد این سرور باید گفت که همانطور که انتظار می رود قویترین نوع سرویس برای میزبانی سایت ها و برنامه های تحت وب می باشد. در مورد این سرور باید گفت که شما با این سرور یک کامپیوتر را در دل اینترنت خریداری کرده اید که می توانید روی آن سیستم عامل مورد نظر خود را راه اندازی کرده، یک یا چند هاست را روی آن مدیریت کنید و یا یک برنامه موبایل را با کمک آن راه اندازی کنید، تمامی این موارد در اختیار شما خواهد بود و می توانید با کمک یک ریموت به این سرور متصل شده و آن را مدیریت کنید.

در مورد اینکه روش ساخته شدن این سرویس ها در هاستینگ چیست باید گفت که سرور خامی که از دیتاسنتر گرفته شده است با استفاده از یک مجازی ساز به منابع سخت افزاری مجازی تقسیم شده که این منابع در اختیار کاربران قرار می گیرد و شما می توانید از این نوع سرویس برای خود استفاده کنید در این رابطه باید گفت که این نوع از سرویس در بین ارائه کنندگان سرویس های اینترنتی به نام سرویس های IaaS یا همان Infrasructure as a Service هم شناخته می شود که به معنای ارائه زیر ساخت به عنوان یک سروی مورد استفاده می باشد.

 در صورتی که شما یک سرویس سرور اختصاصی را تهیه کنید دقیقا مانند این است که یک پلتفرم سخت افزاری دارید که می توانید آن را به هر صورتی که بخواهید مدیریت کنید. در صورتی که مایل هستید با مشخصات بهترین سرویس های این رده آشنا شوید می توانید سری به صفحه سرور اختصاصی بزنید.

سرور های اختصاصی

سرور های مجازی

در رابطه با سرور های مجازی باید گفت که محبوب ترین سرویس قدرتمند در سیستم های هاستینگ و میزبانی می باشد که به عنوان یک گزینه قابل قبول و خوب برای میزبانی سایت های بزرگ و همینطور اپلیکیشن های موبایل و برنامه های تحت وب می باشد. در رابطه با سرور های مجازی باید گفت که این سرویس یک سیستم عامل به صورت مجازی سازی شده روی یک سرور بزرگ تر می باشد که منابع خاصی را برای شما ارائه می کند. شما می توانید از این سیستم عامل که به نام VPS(Virtual Private Server) هم شناخته می شود برای کاربرد های مختلفی استفاده کنید و صرفا برای میزبانی سایت ها مورد استفاده قرار نمی گیرد.

به طور مثال شما می توانید یک VPN روی آن راه اندازی کرد، برای اطلاعات بیشتر به مقاله VPN چیست مراجعه کنید. و یا به عنوان یک سیستم در بستر اینترنت که یک IP ثابت را در اختیار شما قرار می دهد از آن استفاده کنید. این کلار می تواند برای دور زدن تحریم ها یک روش ایده آل باشد که خیلی از افراد از آن استفاده می کنند. سرور مجازی بورس و همینطور سرور مجازی بایننس از گزینه هایی هستند که برای این منظور ارائه شده اند و از زیر مجموعه های این سرور مجازی به شمار می روند.

از نظر ساختاری سرور مجازی یک زیر مجموعه تماما نرم افزاری از منابع سرور است و ویژگی این را دارد که به صورت پویا منابع آن تغییر کند. البته باید گفت که این مورد در اختیار هاستینگ است و ممکن است در بعضی از جاها این موضوع امکان نداشته باشد. این نوع از سرویس ها در مواردی به عنوان سرویس های PaaS یا Platform as a Service شناخته می شود که یک زیرساخت خاص را در اختیار شما قرار می دهد. در صورتی که به یک سرور مجازی حرفه ای و خوب نیاز داشتید صفحه سرور مجازی می تواند موارد خوبی را برای شما معرفی کند.

سرور های مجازی

هاست ها

در آخرین رده از سرویس های میزبانی وب که در اختیار شما قرار دارد هاست ها قرار گرفته اند که باید گفت یکی از بهترین و معتبر ترین سرویس های میزبانی در وب به شمار می روند که کارایی حرفه یا و خوبی را هم از خود نشان داده اند. در واقع باید گفت که این نوع از سرویس صرفا به این دلیل ایجاد شده است که شما یک سایت را روی آن راه اندازی کرده و با کاربرد های بیخودی و شلوغ شما را گیج نمی کند.

در مورد اینکه این هسات ها به چه صورتی ساخته می شوند باید گفت که یک سرور اینترنتی به صورت مجازی به منابع بسیار کوچکتری تقسیم می شود، اما بر خلاف موارد قبلی که هر کدام از این منابع را یک سیستم عامل اداره می کرد، در اینجا یک سیستم عامل کل این منابع را اداره می کند و امکانات لازم برای آنها از قبلی برنامه های وب سرور و همینطور کنترل پنل ها را برای ما مدیریت می کند. وب سرور برنامه ای است که سایت را سرپا نگه می دارد و خود موضوعی طولانی است که در مقاله وب سرور چیست آن را بررسی کرده ایم. برای کنترل پنل ها هم باید گفت که برنامه هایی هستند که به ما کمک می کنند تا هاست خود را مدیریت کنیم. این مورد مهم نیز در مقاله کنترل پنل هاست بررسی شده است.

هاست ها

مهمترین ویژگی ای که می توان برای هاست معرفی کرد مدیریت ساده، تک کاربردی بودن و بهینه سازی برای سایت ها و همینطور اقتصادی بودن این سرویس است. مطمئنا شما دوست ندارید سالی چند میلیون برای یک سایت تازه صرف هزینه میزبانی کنید و در صورتی که به سراغ دو سرویس قبلی بروید این اتفاق برای شما خواهد افتاد. اما با هاست باید گفت که شما یک سرویس کاملا اقتصادی را برای خود در اختیار دارید. البته باید گفت که خود هاست انواع مختلفی دارد که می تواند روی هزینه و کاربرد هایی که ارائه می کنند تاثیر گذار باشد. مهمترین انواع هاست به این صورت می باشد:

هاست های اشتراکی: معمولی ترین نوع هاست که روی یک سرور تعداد زیادی هاست وجود دارد و منابع بین آنها تقسیم می شود.

هاست های کم جمعیت: این نوع از هاست ها هم همان هاست های اجتماعی هستند که از نظر تعداد هاست های موجود روی سرور و تعداد سایت ها به شدت کنترل شده و سایت های کمتری روی این سرور قرار میگیرد که باعث می شود کیفیت آن بالاتر برود.

هاست ها بهینه سازی شده مانند هاست وردپرس: این نوع از هاست برای یک سیستم بهینه سازی شده است و تمامی مواردی که سیستم مورد نظر ما نیاز دارد تا بهترین کارکرد را داشته باشد را از منابع کافی گرفته تا برنامه هایی مانند وب سرور و یا انواع مختلف پایگاه داده همه را در اختیار کاربران قرار می دهد. به عنوان مثال هاست وردپرس یک هاست با منابع بالا، وب سرور لایت اسپید و همینطور پایگاه داده Maria DB است که می تواند قابلیت های خوب زیادی را برای سایت های وردپرسی ارائه کند.

انواع هاست ها

در کل باید گفت که این موارد مهمترین و اصلی ترین مواردی هستند که می توان در پاسخ به محصولات هاستینگ چیست به آنها معرفی کرد. در صورتی که یک حساب و کتاب سرانگشتی انجام دهیم می توان گفت که از آنجا که هر سایت و یا اپلیکیشن به یک هاست نیاز دارد یک بازار بزرگ در هاستینگ وجود دارد که هیچ دلیلی ندارد شما وارد آن نشوید در ادامه این مورد را با هم بررسیی خواهیم کرد.

روش ورود به کسب و کار هاستینگ چیست

یکی از کار های خوبی که معمولا می توان بدون دردسر فروش سایر محصولات در وب آن را انجام داد فروش هاست است. در واقع همیشه برای هاست خوب درخواست وجود دارد و تقاضا برای آن روز به روز هم بیشتر می شود، در عین حال لازم نیست که خود را درگیر مسائلی مانند تامین جنس و سرمایه های اولیه کنید و می توانید با راه اندازی یک سایت و یادگیری مدیریت سرور راین کار ها را انجام دهید. برخلاف آنکه ما ایرانی ها عموما عادت داریم از کسادی بازار بگوییم باید گفت که اگر قصد دارید همکار ما شوید اوضاع برای شما خوب پیش می رود، اما این موضوع که چطور می توانید این کار را بکنید از موارد مهمی است که ممکن است برای شما جالب باشد.

برای اینکه یک هاستینگ برای خود راه اندازی کنید و برای  خود درآمد داشته باشید، لازم نیست که زیاد خود را به آب و آتش بزنید. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که به سراغ یکی از هاستینگ های معتبر رفته و ی پلن نمایندگی از آن بگیرید. خوشبختانه همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید، در یکی از همین سایت ها قرار دارید و مارلا هاست این سرویس را به شما ارائه خواهد کرد. در صورتی که سری به صفحه نمایندگی هاست بزنید می توانید این کار ا انجام دهید.

البته باید گفت که ورود به این حوزه به این سادگی ها هم نمی باشد و ممکن است که دردسر هایی را برای شما داشته باشد، از همین رو بهتر است قبل از اینکه تصمیم خود را جدی کنید سری به مقاله گرفتن نمایندگی هاست بزنید تا متوجه شوید که داستان به چه صورتی است.

روش ورود به کسب و کار هاستینگ چیست

نتیجه گیری

هاستینگ چیست سوالی بود که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم و دیدیم که هاستینگ ها چه شرکت هایی هستند و چه سرویس هایی را ارائه می کنند. در صورتی که بخواهیم مختصر و مفید بگوییم که یک شرکت هاستینگ چیست باید گفت که هاستینگ ها شرکت هایی هستند که کلیه سرویس های زیرساختی که برای اهر اندازی یک سایت اینترنتی ویا اپلیکیشن نیاز است را در اختیار کاربران قرار داده و میزبانی سایت های اینترنتی را بر عهده دارند. سرویس هایی مانند سرور اختصاصی، سرور مجازی و همینطور هاست ها و همینطور خرید دامنه ها برای دسترسی به سایت از اصلی ترین موارد سرویس های هاستینگ می باشد و اگر بخواهید یک کسب و کار اینترنتی را راه اندازی کنید گذر شما قطعا به یک هاستینگ خواهد افتاد.

در مورد این موضوع که کدام هاستینگ بهتر است باید گفت که تبلیغات عجیب و غریب و مختلف در این حوزه زیاد می باشد و بهتر است که قبل از خرید هاست کاملا در مورد برند هاستین خود تحقیق کنید. خیلی از برند های بزرگ با تبلیغات وسیع در سایت های دیگر خود را برند های مطرح معرفی می کنند. اما اگر سری به نظراتی که کاربران و دیگر وب مستر ها در مورد آنها دارند بزنید اوضاع دستتان خواهد آمد. به یاد داشته باشید که اگر خواستید یک هاست خوب خریداری کنید همیشه می توانید روی مارال هاست حساب کنید و در صورتی که از سرویس ما ناراضی بودید تمام وجه شما بازگردانده خواهد شد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها