TYPO3 چیست؟ بررسی کامل سیستم مدیریت محتوای تایپو 3

TYPO3 چیست
خرید هاست

وقتی که شما بخواهید یک کسب‌وکار اینترنتی را راه‌اندازی کنید و یا به‌طورکلی یک سایت اینترنتی را برای خودتان داشته باشید، روش‌ها و امکانات مختلفی در اختیار شما خواهد بود که می‌تواند بنا به اینکه نیاز به چه سیستمی دارید از هر کدام از این روش‌های موجود برای خود استفاده کنید. شما می‌توانید از فریم‌ورک‌های مختلف مانند جنگو یا روبی آن ریلز استفاده کرده و یا به‌سراغ سیستم‌های مدیریت محتوایی مانند وردپرس و Typo3 بروید. هر کدام از این روش‌ها نقاط ضعف و قوت خود را دارد و این موضوع که شما می‌خواهید در آخر چه سایتی داشته باشید، می‌تواند در انتخاب شما تاثیر بگذارد. در این مقاله قصد داریم تا با بررسی کامل اینکه Typo3 چیست به معرفی یکی از سیستم‌های کاربردی و معروف که در خیلی از کشورها مانند آلمان که از آن به‌صورت گسترده استفاده می‌شود و در صورتی که قصد مهاجرت دارید می‌توانید با یادگیری آن یک زمینه کاری خوب داشته باشید، بپردازیم. به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم لازمه شروع مطلب در مورد TYPO3 این است که کمی در مورد سیستم‌های مدیریت محتوا صحبت کنیم.

سیستم‌های مدیریت محتوا چه کاری انجام می‌دهند؟

شاید نام سیستم مدیریت محتوا یا همان Content Management System برای شما ناآشنا باشد، اما اگر در طراحی سایت دستی داشته باشید و کمی با آن آشنا شده باشید، به احتمال زیاد نام خیلی از این سیستم‌ها را شنیده‌اید و آنها را می‌شناسید. به‌عنوان‌مثال یکی از بزرگترین و کاربردی‌ترین این سیستم‌ها وردپرس می‌باشد که می‌توان با استفاده از آن سایت اینترنتی خود را به‌صورت کامل پیاده‌سازی کنید. برای آگاهی بیشتر به مقاله وردپرس چیست نگاهی بیندازید.

اما واقعا یک سیستم مدیریت محتوا برای ما چه کاری را انجام می‌دهد؟! در واقع باید بگوییم کاری که این سیستم‌ها انجام می‌دهند این است که یک هسته پردازشی را برای سایت ما فراهم کرده و ما با استفاده از آنها می‌توانیم هر قابلیتی که لازم داریم را روی آن پیاده‌سازی کنیم. اما این موضوع که این قابلیت‌ها چه می‌توانند باشند، بستگی به این موضوع دارد که از چه سیستمی برای این کار استفاده می‌کنیم.

سیستم مدیریت محتوا چیست

خیلی از سیستم‌های مدیریت محتوا کاربردهای اصلی دارند. به‌عنوان‌مثال سیستم مدیریت محتوای اپن کارت که آن را در مقاله OpenCart چیست بررسی کردیم و یا سیستم مدیریت محتوای مجنتو که در مقاله مجنتو چیست به‌صورت کامل ویژگی‌های آن را توضیح دادیم هر دو سیستم‌هایی هستند که برای ساخت فروشگاه اینترنتی و تجارت الکترونیک ارائه شده‌اند. همین‌طور سیستم‌هایی مانند دروپال که در مقاله دروپال چیست به‌صورت کامل باز شد هم وجود دارند که برای موارد شرکتی و وبلاگ‌دهی مناسب هستند.

در بین این آشفته بازار تخصص‌ها سیستم‌های همه‌‌کاره‌ای هم وجود دارند که می‌توان با پیاده‌سازی ویژگی‌های خاص روی آنها، آنها را به یک سایت آموزشی، فروشگاهی، وبلاگ، تجارت الکترونیک و یا هر مورد دیگری تبدیل کرد که به یکی از بهترین‌ها تبدیل خواهد شد. از انواع این سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توان وردپرس که همه آوازه آن را شنیده‌اند و همین‌طور جوملا که در مقاله جوملا چیست معرفی گردید، را عنوان کرد، و وقتی که به انتهای این مقاله برسیم و کامل بدانیم که TYPO3 چیست نیز می‌توان یک مورد دیگر را هم به این سیستم‌های همه‌کاره اضافه کنیم.

هسته‌ای که این سیستم‌ها در اختیار ما می‌گذارند یک سایت طراحی شده و خام است که می‌تواند با هر زبان برنامه‌نویسی‌ای پیاده‌سازی شده باشد، اما اصولا سیستم‌های مدیریت محتوا با زبان php برنامه‌ریزی می‌شوند که قابلیت خوبی برای گسترش‌های موردی ارائه می‌کند و همین‌طور یکی از زبان‌های خوب در وب است. از این نظر باید گفت که شاید این هسته نتواند با هسته‌هایی که پلتفرم‌هایی مانند نود جی اس که آن را در مقاله Node JS چیست بررسی کردیم، دارند برابری کنند. اما به خوبی می‌توانند امکانات موردنیاز یک وب‌سایت را پیاده‌سازی کنند و خیلی از وب‌سایت‌های بزرگ از آنها استفاده می‌کنند.

سیستم‌های مدیریت محتوا به‌طورکلی می‌توانند یکی از بهترین سیستم‌ها در طراحی وب باشند که برای سرعت طراحی سایت مانند سوخت جت عمل می‌کنند و کاری که باید برای طراحی سایت انجام داد با استفاده از این سیستم‌ها نصف می‌شود. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد این سیستم‌ها نیاز دارید می‌توانید سری به مقاله CMS چیست بزنید. 

سیستم مدیریت محتوای TYPO3 چیست؟

TYPO3 یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و اوپن‌سورس است که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته شده است و تحت لایسنس نرم‌افزارهای آزاد گنو یا همان GNU General Public License منتشر شده است. وقتی که یک نرم‌افزار تحت لایسنس گنو ارائه می‌شود، به این معنی است که کاربران آن یا همان End Userها این اجازه را دارند تا به صورت آزاد و رایگان از آن استفاده کرده، آن را به اشتراک بگذارند و در صورت نیاز حتی آن را به‌طور کلی تغییر دهند و هیچ محدودیتی ندارند.

شاید این موضوع که کاربران محدودیتی را در تغییر این نرم‌افزار ندارند به نظر موضوعی عادی برسد. اما وقتی یک نرم‌افزار تا اینجا پیش می‌رود و این اجازه را به کاربران خود می‌دهد در واقع درهای توسعه را به روی خود باز کرده است و به این مفهوم است که می‌توان با آن هر کاری را انجام داد. پس نسخه‌های مختلفی از آن منتشر شده و این اتفاقی است که برای سیستم مدیریت محتوای TYPO3 هم افتاد و توانست رشد خوبی را شاهد باشد.

در مورد اینکه زمان انتشار TYPO3 چیست باید گفت که این سیستم مدیریت محتوا، یکی از CMSهای قدیمی و تقریبا اولیه به‌حساب می‌آید که 23 سال پیش نوشته شده و برای اولین بار در سال 1998 منتشر گردید. این سیستم بازمانده قرن بیستم، در قرن 21اُم رشد خوبی را از خود نشان داد و توانست خود را به این امکان که به 51 زبان دنیا کار کند و ورژن‌های مختلفی را ارائه کند برساند و در واقع از یک سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System به یک فریم‌ورک مدیریت محتوا یا Content Management Framework تبدیل شود.

در مورد اینکه سیستم مدیریت محتوای TYPO3 روی چه بستری کار می کند و چگونه عملکردی دارد می توان نکات جالبی را ذکر کرد که در ادامه به این موضوع که ویژگی ها و موارد تخصصی در مورد پیاده سازی TYPO3 چیست خواهیم پرداخت.

ویژگی های تخصصی TYPO3 چیست

TYPO3 ویژگی‌های مختلف و خوبی دارد که توانسته است آن را به یکی از سیستم‌های مدیریت محتوای برتر که در فهرست 5 سیستم مدیریت محتوای کاربردی قرار دارد تبدیل کند. از این ویژگی‌ها می‌توانیم به کراس پلتفرم بودن این سیستم اشاره کنیم که شما قادر خواهید بود این سیستم را روی سیستم عامل‌های ویندوزی و لینوکسی که دو سیستم عامل اصلی فعال روی سرورهای جهان هستند اجرا کرده و این موضوع را هم دنبال کنید که در کارکرد آن تغییر و خدشه‌ای ایجاد نشود.

از نظر وب‌سرور هم باید گفت که این سیستم می‌تواند با بهترین و سریع‌ترین وب‌سرورهای موجود کار کند و در واقع جایگاه خوبی را دارد. TYPO3 می‌تواند با سه وب‌سرور آپاچی، انجین ایکس و همین‌طور IIS (در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد این وب‌سرور ویندوزی می‌توانید به مقاله IIS چیست مراجعه کنید.) کار کند و از این جهت مانعی برای آن وجود نخواهد داشت.

همان‌طور که پیشتر به این موضوع اشاره کردیم این سیستم می‌تواند از 51 زبان به‌صورت کامل پشتیبانی کند و قابلیتی را نیز دارد که بر اساس لوکیشنی که از آن استفاده می‌شود، خود TYPO3 زبان را به‌صورت خودکار تعیین می‌کند. همین موضوع باعث شده است که این سیستم مدیریت محتوا به‌عنوان یک گزینه خوب برای طراحی سایت‌های چندزبانه معرفی شود.

عموم کاربران TYPO3 چه کسانی هستند؟

درباره اینکه اوضاع جامعه کاربری TYPO3 چیست. استفاده از آن در چه وضعیتی قرار دارد باید این موضوع را یادآور شویم که بر اساس عموم آمارهای ارائه‌شده، سیستم مدیریت محتوای TYPO3 در رده ششم استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا قرار دارد و اگر بخواهیم رنک‌های بالاتر را عنوان کنیم می‌توانیم این ترتیب را معرفی کنیم:

  1. وردرپس
  2. جوملا
  3. مجنتو
  4. شاپیفای
  5. دروپال
  6. TYPO3

هرچند که استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا به‌صورتی است که درصد بالای آنها را وردپرس به خود اختصاص داده است و می‌توان گفت که تمام چهار مورد بعدی روی هم نمی‌توانند به نصف وردپرس هم برسند اما می‌توان در مورد TYPO3 گفت که این سیستم یکی از سیستم‌های معروف و محبوب در اروپا است و کاربران اصلی آن در این قاره جمع شده‌اند.

در مورد اینکه تعداد کاربران استفاده‌کننده از TYPO3 چیست باید بگوییم که خود TYPO3 این تعداد را بیش از نیم میلیون نصب فعال معرفی کرده است. اما اطلاعاتی که وب‌سایت بزرگ CMS Crawler معرفی کرده و از اسکن سایت‌های اینترنتی آن را به‌دست آورده است عنوان می‌کند که این تعداد در حدود 348000 نصب فعال می‌باشد و سایت‌هایی که از TYPO3 استفاده می‌کنند بیشتر از این مقدار نیستند.

 بخواهیم بگوییم که دلیل این موضوع چیست باید گفت که TYPO3 یک سیستم ارائه شده توسط برنامه‌نویسان آلمانی است و نکته مهمی که در مورد آن وجود دارد این است که سازگاری بسیار خوبی با زبان‌های خانواده آلمانی، مانند زبان‌های هلندی، اتریشی و همین‌طور زبان‌های اسکاندیناوی دارد. البته این یک بخش ماجرا است و تفکر آلمانی‌ای که در پیاده‌سازی این سیستم معرفی شده است نیز سهم مهمی را در محبوبیت این سیستم مدیریت محتوا برای آلمانی‌ها داشته است که باعث شده است این سیستم در کل سرزمین‌های Deutschland که شامل آلمان، سوئیس، اتریش، بلژیک، لیختن‌اشتاین و لوکزامبورگ را شامل می‌شود به یک سیستم تراز اول تبدیل شود.

از این موضوع می‌توان دو نتیجه مهم گرفت. اولین نتیجه این است که با یک سیستم آلمانی طرف هستیم و اصلا نباید انتظار داشته باشم که کارهای ما در آن به سادگی انجام شود و معمولا تنظیمات و کار کردن با برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی که ریشه‌های تفکر آلمانی در آن وجود دارد، دردسرهای خودش را دارد. و نتیجه مهم دوم این است که اگر به فکر مهاجرت به آلمان و سوئیس هستید، یادگیری این سیستم مدیریت محتوا می‌تواند به شما برای اشتغال کمک کند.

همین‌طور موضوع مهم دیگری که می‌توان در مورد TYPO3 اشاره کرد معماری خاصی است که این سیستم مدیریت محتوا دارد و به این صورت عمل خواهد کرد که دو بخش سرور و همین‌طور کلاینت را از هم جدا می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت می کنیم.

معماری ارائه‌شده در TYPO3 چیست؟

یکی از معدود سیستم‌هایی است که به‌صورت کامل، جداسازی را بین بخش‌های فرانت‌اند و بک‌اند خود ایجاد می‌کند و به این شیوه می‌شود عمل کرد که بخش بک‌اند خود می‌تواند به‌صورت کاملا مجزا از فرانت تغییر کرده و آپدیت شود و این در حالی است که فرانت همان‌طور که بوده است باقی می‌ماند. در مورد فرانت‌اند هم همین موضوع در جریان است و این تغییرات می‌تواند اعمال شود.

TYPO3 یک سیاست جداسازی پایگاه داده را در پیش می‌گیرد و در واقع از سیاست separation of content and layout برای کار خود استفاده می‌کند. معنی این سیاست این است که محتوای صفحات در پایگاه داده رابطه‌ای ذخیره شده و قالب آنها در فایل سیستم ذخیره‌سازی می‌شود و می‌تواند در صورت نیاز با هم ترکیب شده و با کاربر ارائه شود.

معماری ارائه شده در TYPO3 چیست

یکی از بزرگترین قابلیت‌هایی که این ویژگی خاص می‌تواند در TYPO3 ایجاد کند این است که سیستم امکان استفاده از صفحات HTML ایستا که محتوای آنها به صورت پویا می‌باشد را ارائه می‌کند و این مورد یکی از بهترین و اصلی‌ترین قابلیت‌هایی است که باعث شده تا TYPO3 یک سیستم مدیریت محتوای پرسرعت و خوب باشد.

در کنار این موارد این امکان هم وجود دارد که قابلیت‌های جدیدی را با استفاده از افزونه‌ها به این سایت اضافه کرد و این مورد می‌تواند فواید زیادی داشته باشد که مهمترین آن این است که بدون آسیب به قابلیت‌های قبلی می‌توان قابلیت‌های جدید را به آن اضافه کرد.

اکنون وقت آن رسیده است که به بررسی مزایای این سیستم بپردازیم و این موضوع را دنبال کنیم که اگر یک طراح سایت بخواهید پروژه خود را با استفاده از TYPO3 پیاده‌سازی کند، چه مواردی را در اختیار خواهد داشت.

مزایای استفاده از TYPO3 چیست؟

به‌طورکلی می‌توانیم در مورد مزایای یک سیستم مدیریت محتوا بگوییم که طراحی وب را جلو برده و باعث می‌شود مدت زمان انجام پروژه کاهش یابد. همین‌طور می‌توان گفت که یک معماری کار شده و خوش‌ساخت را ارائه می‌کند که پشتیبانی خوبی هم دارد و همچنین لازم نیست در مورد خطاها و باگ‌های امنیتی ازپیش‌تعیین‌نشده نگران باشیم.

اما در این بخش می‌خواهیم در مورد این موارد عمومی صحبت کنیم و قرار است ببینیم که مزمیت‌های خاص TYPO3 چیست که توانسته خود را از بین سایر سیستم‌ها به یک سیستم موفق تبدیل کند. به‌طورکلی می‌توان این مزایا را به این صورت دسته‌بندی کرد:

ماژولار بودن

یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که می‌توان آن را یک امتیاز خوب و مفید برای TYPO3 معرفی کرد ماژولار بودن آن است که امکانات خوبی را به این سیستم مدیریت محتوا می‌دهد. یک سایت اینترنتی یک برنامه تحت وب کاملا پویا است و همیشه نیاز به تغییر در آن حس می‌شود. وقتی که شما می‌خواهید یک سایت اینترنتی را طراحی و پیاده‌سازی بکنید، اینکه یک سیستم یکپارچه داشته باشید و با دست‌کاری هر کدام از بخش‌های آن کل سیستم به هم بریزد، به هیچ عنوان موضوع جالبی نخواهد بود و می‌تواند دردسرساز باشد. اما در مورد TYPO3 باید بگوییم که این موارد به صورت کلی رفع شده است.

وقتی که یکی از المان‌ها در TYPO3 به مشکل بخورد باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که درست کردن و رفع این مشکل به سایر بخش‌ها آسیبی نخواهد رساند و خیال ما می‌تواند از این بابت راحت باشد.

امکان استفاده از افزونه‌ها

یکی دیگر از مزیت‌های TYPO3 این است که این سیستم مدیریت محتوا امکان طراحی و استفاده از افزونه‌ها را فراهم کرده است. در واقع این امکان را می‌توانیم به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های قابلیت‌های ماژولار این سیستم معرفی کنیم. اگر نگاهی به سیستم‌های مدیریت محتوایی که از افزونه‌ها استفاده می‌کنند بیندازید، متوجه این موضوع خواهید شد که همه آنها جایگاه‌های خوب خود را دارند و در واقع باید از این نظر گفت که هر که افزونه‌اش بیش، جایگاهش بهتر! و سیستم وردپرس هم گواهی بر این تغییر نابجای ضرب‌المثلی است که ما آن را خراب کردیم!

در مورد TYPO3 هم این امکان وجود دارد که شما از افزونه‌های آن استفاده کنید و سایت خود را آن‌گونه که می‌خواهید راه‌اندازی کنید. برای سیستم مدیریت محتوای TYPO3 تاکنون نزدیک به 6000 افزونه نوشته شده که همه آنها رایگان بوده و قابلیت‌های خوبی را به شما خواهند داد. هر چند که این تعداد در مقایسه با سیستم‌هایی مانند وردپرس و جوملا به‌صورت چشم‌گیری کم است. اما باز هم قابلیت‌های خوبی با این افزونه‌ها ارائه می‌شود و با ویرایش آنها می‌توان تمامی قابلیت‌های موردنیاز را پیاده‌سازی کرد.

مدیریت انعطاف‌پذیر

خیلی از سیستم‌های مدیریت محتوا، در کارکرد با نقش‌های مدیریتی دچار مشکلات خاص خود بوده و می‌توان گفت که در این مورد تناقضی وجود دارد. در مورد سیستم TYPO3 باید گفت که یک مجموعه دسترسی‌های مدیریتی کاملا انعطاف‌پذیر وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها نقش‌هایی را تعریف کرد که هر کدام از آنها دسترسی‌های مشخص داشته و کار با این دسترسی‌ها راحت و بی‌دردسر است.

نوع داده بالا

شما می‌توانید شاهد این موضوع باشید که هسته TYPO3 تمامی اطلاعات مختلف را برای شما پیاده‌سازی می‌کند و به‌صورت پیش‌فرض می‌شود صوت، تصویر، متن، جداول مختلف و سایر فونت‌ها و  نوع داده را بدون نیاز به هیچ افزونه‌ای در این سیستم مدیریت محتوا استفاده کرد.

ساختار صفحات به‌صورت خارج از بلوک

یکی دیگر از مزایایی که این سیستم عامل به شما می‌دهد این است که شما می‌توانید ساختار بلوکی که روی خیلی از سیستم‌ها وجود دارد را شکسته و خارج از آن کار کنید و در واقع یک صفحه بزرگ خواهید داشت که می‌توانید هر جای آن را به هر صورت طراحی کنید.

در واقع این بلوک‌ها یکی از ساختارهای خوب در این زمینه هستند ولی خارج شدن از این ساختار می‌تواند در بعضی از موارد مفید و کارراه‌انداز باشد.

مزایای TYPO3 چیست

پشتیبانی از زبان فارسی

یکی از مهمترین مزایای TYPO3 این است که با استفاده از آن می‌توان سایت‌های فارسی را طراحی و پیاده‌سازی کرده و پشتیبانی از زبان‌های RTL یا همان راست به چپ در مورد این سیستم مدیریت محتوا وجود دارد.

یک نکته مهم که باید به آن دقت داشته باشید این است که در خیلی از مقالات به عدم پشتیبانی از زبان فارسی اشاره شده است که این موضوع کاملا اشتباه است. در صورتی که سری به صفحه زبان‌های پشتیبانی‌شده در TYPO3 بزنید می‌توانید در لیست رسمی ارائه‌شده توسط این سیستم مدیریت محتوا زبان فارسی را با نام fa مشاهده کنید.

به‌طورکلی می‌توان این سیستم مدیریت محتوا را یک سیستم قدرتمند معرفی کرد که کاربرد خوبی را از خود نشان داده است و توانسته است طرفداران خود را داشته باشد.

در کنار تمامی مزایایی که برای این سیستم مدیریت محتوا ارائه کردیم، معایب و نکات منفی‌ای هم وجود دارد که لازم است آنها هم به‌صورت کامل توضیح داده شود و بهتر است قبل از اینکه به‌سراغ استفاده از این سیستم مدیریت محتوا بروید با معایب Typo3 آشنا شوید.

معایب Typo3 چیست؟

هر پلتفرم یا برنامه‌ای در کنار مزایای خود معایبی هم دارد و اگر بخواهیم بگوییم که این معایب از کجا پیدا می‌شود باید گفت که برای به‌دست آوردن مزایای قدرتمند، لازم است تا موارد و ویژگی‌هایی که با آنها در تضاد است قربانی شود و همین موضوعات می‌تواند ایرادات را ایجاد کند. البته در صورتی که با یک معماری قوی طرف باشیم می‌توانیم این معایب و ایرادات را به حداقل برسانیم، کاری که در مورد Typo3 تقریبا می‌توان گفت به خوبی انجام شده است و اگر بخواهیم بگوییم که معایب سیستم مدیریت محتوای Typo3 چیست موارد خیلی زیادی از نظر تکنیکی پیش روی ما نخواهد بود.

به‌طورکلی در مورد معایب Typo3 می‌توانیم به این موضوعات اشاره کنیم:

سختی در نصب و کارکرد

یکی از بزرگترین مشکلاتی که باعث شده است تا کاربران زیادی از این سیستم مدیریت محتوای استخوان‌دار و باسابقه فراری شوند، مشکلات و دردسرهایی است که برای راه‌اندازی یک سایت با آن وجود دارد. وقتی که به‌سراغ نصب این سیستم مدیریت محتوا بروید مشاهده خواهید کرد که کاری پیچیده پیش روی خود دارید و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را با نصب ساده سیستم‌هایی مانند وردپرس و جوملا مقایسه کرد.

نیاز به برنامه‌نویس حرفه‌ای

ایراد دیگری که می‌توان برشمرد نیاز به نیروی برنامه‌نویس حرفه‌ای برای مدیریت سایت است. موردی که در یک سایت وردپرسی به‌راحتی و با چند کلیک ساده حل می‌شود در سیستم مدیریت محتوای Typo3 نیاز به کدنویسی‌های سطح بالا و نسبتا پیچیده‌ای دارید که می‌تواند دردسرساز شود.

در صورتی که شما نیروی برنامه‌نویسی که بتواند مسئولیت این سایت را داشته باشد و به‌صورت تقریبا تمام‌وقت روی آن کار کند را ندارید و یا نمی‌توانید چنین نیرویی را استخدام کنید بهتر است که به فکر یک پلتفرم دیگر برای سایت خود باشید.

افزونه‌های محدود

یکی از ویژگی‌هایی که Typo3 دارد این است که افزونه‌محور می‌باشد و می‌توان با استفاده از افزونه‌ها ویژگی‌های مختلف را به سایت اضافه کرد که البته در این مورد باید بگوییم افزونه‌هایی که برای این سیستم مدیریت محتوا ارائه شده‌اند افزونه‌های کمی هستند و تعداد بسیار کمتری را نسبت به سیستم‌هایی مانند وردپرس و جوملا یا حتی دروپال شامل می‌شوند.

البته شما این امکان را دارید که خودتان افزونه‌هایی که لازم دارید را پیاده‌سازی کنید ولی باید گفت که این کار کاملا وقت‌گیر و پیچیده بوده و هدف از افزونه‌ها سریع‌تر کردن کار است و اگر قرار باشد خودمان افزونه‌هایمان را هم طراحی کنیم، کار بدتر پیچیده خواهد شد.

قالب‌های کم

عموم سیستم‌های مدیریت محتوایی که امکان استفاده از افزونه‌ها را دارند، به‌صورت قالب‌محور ارائه می‌شوند به این معنی که یک ظاهر و امکانات خاص را می‌توان روی آنها اعمال کرده که در بدنه اصلی کل سایت اعمال می‌شوند و ظاهر نمایشی سایت و خیلی از قابلیت‌ها را برای ما شبیه‌سازی می‌کنند. در مورد اینکه وضعیت این قالب‌ها در Typo3 چیست باید بگوییم که این سیستم به‌خوبی قالب‌ها را پشتیبانی کرده و از آنها استفاده می‌کند اما قالب‌هایی که برای استفاده موجود است بسیار کم می‌باشد و انگار طراحان تمایلی به ساخت قالب‌های مختلف و متنوع برای این سیستم مدیریت محتوا ندارند.

همان‌طور که دیدیم عموم ایراداتی که به Typo3 وارد می‌شود مربوط به جامعه کاربری آن است و در مورد معماری و طراحی آن باید گفت که همه چیز دقیق و درست است. اما باید این موضوع را در نظر داشت که این دقت بیش از اندازه کار کردن با این سیستم را دشوار کرده و کاربران را فراری داده است.

همین موضوع هم باعث شده است تا Typo3 تقریبا به یک سیستم مدیریت محتوای متروکه تبدیل شود که کسی از آن استفاه نمی‌کند و باید گفت که این موضوع واقعا بد می‌باشد. زیرا اگر ضعف‌های ساختاری هم زیاد باشد باز با پرس‌وجو کردن و مطرح کردن سوالات در گروه‌ها و فروم‌های مختلف احتمال دریافت جواب وجود دارد. اما وقتی با یک سیستم مطرود که این امکان در آن وجود ندارد مواجه باشیم باید بگوییم که کار کردن با این سیستم بسیار دشوار خواهد شد.

تا اینجای کار به خوبی با این موضوع که سیستم مدیریت محتوای Typo3 چیست و چه مزایا و معایبی دارد آشنا شدیم و دیدیم که در صورتی که بخواهیم از این سیستم محتوا استفاده کنیم با چه سیستم قدرتمندی روبه‌رو خواهیم بود. اما هنوز یک موردی که باقی‌مانده است و باید به آن توجه شود این است که آیا استفاده از Typo3 می‌تواند برای ما مفید باشد یا بهتر است به‌سراغ سیستم‌های مدیریت محتوای بهتری مانند وردپرس برویم. از همین رو لازم است که یک رویکرد مقایسه‌ای هم بین این سیستم مدیریت محتوا و سیستم‌های دیگر داشته باشیم تا بدانیم که اوضاع کارکرد Typo3 چیست و آیا می‌توان روی این سیستم مدیریت محتوا حساب کرد. در ادامه یک مقایسه جامع و کلی را بین Typo3 و همین‌طور سیستم محبوب وردپرس را با هم دنبال می‌کنیم.

قالب های کم

مقایسه Typo3 و WordPress

در صورتی که بخواهیم بگوییم تفاوت‌های وردپرس و Typo3 چیست باید بگوییم که این دو سیستم در کارکرد تفاوت‌هایی با هم دارند اما شباهت‌های زیادی را هم دارند. از جمله این شباهت‌ها می‌توان گفت که استفاده از هر دو سیستم کاملا رایگان است و با سیستم اپن‌سورس طرف هستیم که به‌صورت رایگان پشتیبانی و آپدیت می‌شود، همین‌طور هر دوی این سیستم‌های مدیریت محتوا قالب‌محور و افزونه‌محور بوده و ویژگی‌های اضافی روی آنها با استفاده از این امکانات اضافه می‌شود.

در مورد کارایی نیز باید گفت که هر دوی این سیستم‌ها می‌توانند کارایی حرفه‌ای و کاملی را داشته باشند و جزو سیستم‌های مدیریت محتوای چند منظوره تلقی می‌شوند. به این صورت که شما این امکان را دارید که با استفاده از آنها هر سایتی را از فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌های دانشگاهی و آموزشی گرفته تا یک وبلاگ ساده و سایت شخصی پیاده‌سازی کنید. اما در خیلی از موارد هم باید گفت که تفاوت‌های اساسی‌ای بین این دو سیستم وجود دارد که اگر بخواهیم به آنها بپردازیم می‌توانیم به مواردی که در ادامه توضیح خواهیم داد اشاره کنیم.

امنیت

یکی تفاوت‌های Typo3 و وردپرس موارد امنیتی هستند، و در اینجا با کمال تعجب باید گفت که تایپو۳ می‌تواند در بحث امنیت از وردپرس پیشی بگیرد. در این رابطه باید گفت که تایپو3 یک سیستم تولید محتوای باسابقه و با‌تجربه‌تر از وردپرس است و کمتر سیستمی وجود دارد که بتواند به‌صورت Typo3 امنیتی عمل کند. Typo3 تا جایی در بحث امنیت پیش رفته که خیلی از موارد مانند راحتی در کارکرد را هم قربانی آن کرده و می‌توان گفت یکی از امن‌ترین سیستم‌های دنیا را ارائه کرده است.

در مورد امنیت در وردپرس هم باید گفت در صورتی که شما به‌خوبی به آن رسیدگی کرده و از افزونه‌های امنیتی استفاده کنید و تمامی تنظیماتی که برای این منظور وجود دارد را به‌صورت کامل پیاده‌سازی کنید، می‌توان گفت که وردپرس شما به یک دژ غیرقابل نفوذ تبدیل می‌شود. هر چند که امنیت در سیستم Typo3 توانسته خود را بهتر نشان دهد اما می‌توان گفت که امنیت در وردپرس موضوعی است که به‌خوبی آزمایش شده و امتحان خود را پس داده است.

در واقع امنیت وردپرس به‌خاطر زیاد بودن استفاده از آن تقریبا فاش شده است و به نوعی باید گفت تعداد بالای سایت‌های وردپرسی و زیاد بودن حملاتی که به این سیستم می‌شود باعث شده است تا سوراخ‌های امنیتی آن به‌صورت بهتری شناخته شود و اگر یک جست‌وجو کوتاه در اینترنت داشته باشید می‌توانید به هزاران آموزش و مقاله در این باره دسترسی داشته باشید. اما اگر بخواهیم بگوییم که وضعیت Typo3 چیست باید گفت که این سیستم به این دلیل که کاربران زیادی ندارد اگر به دنبال راه‌های نفوذ آن بگردید به‌زحمت یکی دو روش تاریخ مصرف گذشته و رفع و رجوع شده را هم پیدا خواهید کرد و این کار را برای هکرها سخت می‌کند که به سیستمی وارد شوند که آن را نمی‌شناسند.

ظاهرا در بحث امنیت Typo3 توانسته به‌خوبی از امتیاز ناشناخته بودن و ماندن در سایه‌ها برای خود استفاده کند و هر حمله‌ای که به آن می‌شود را به‌خوبی رفع کرده ولی دست وردپرس رو شده و از همین رو اگر غفلتی از مدیر سایت سر بزند می‌تواند برای سایت گران تمام شود.

مقایسه Typo3 و WordPress

سادگی در استفاده

یکی از مواردی که می‌تواند در کارکرد و آینده سایت تاثیر داشته باشد این است که کارکردن با آن چقدر ساده خواهد بود و تا چه اندازه می‌توان قابلیت‌هایی که روی سایت نیاز است را به سادگی و در زمانی سریع پیاده‌سازی کرد. در این زمینه باید گفت که هنوز سیستمی که بتواند با وردپرس رقابت کند ساخته نشده است و از نظر سادگی کارکرد و راحتی کاربر در آن، وردپرس بهترین گزینه در تمام سیستم‌های طراحی و مدیریت سایت می‌باشد.

اما در مورد تایپو3 می‌توانیم دقیقا عکس آن را بگوییم و با سخت‌ترین و دشوارترین سیستمی که وجود دارد طرف هستیم. اگر همه متخصصان و طراحان سایت بخواهند در یک زمینه روی تایپو3 اتفاق‌نظر داشته باشند، مطمئنا سختی کار با آن خواهد بود و می‌توان گفت که حتی نصب و راه‌اندازی آن نیز کاری پردردسر است. علاوه بر آن قابلیت‌هایی که وردپرس با چند کلیک ساده و از طریق تنظیمات سایت در اختیار شما قرار می‌دهد، در Typo3 نیاز به کدنویسی‌های زیادی دارد و باید گفت که سیستم Typo3 یکی از سیستم‌های پیچیده به‌حساب می‌آید. دلیل عدم محبوبیت این سیستم در جهان که قبلا هم در مورد آن صحبت کردیم همین موضوع می‌باشد.

وقتی که شما با یک سیستم روان و راحت کار کنید، با صرف انرژی کمی می‌توانید آنچه از سایت انتظار دارید را پیاده‌سازی کرده و به‌سراغ سایر کارهایی که برای افزایش بازدهی انجام می‌شود بروید. اما اگر بخواهیم بگوییم اوضاع Typo3 چیست باید گفت که یک کار ساده در آن می‌تواند وقت شما را بگیرد و در نتیجه خیلی از فعالیت‌هایی که برای افزایش بازدهی لازم است انجام گیرد باقی می‌مانند و زمانی که می‌تواند صرف بازدهی یک سایت وردپرسی شود، در تایپو3 فقط سایت را سرپا نگه خواهد داشت.

افزونه‌ها و قالب‌ها

همان‌طور که به آن اشاره کردیم هر دوی این سیستم‌های مدیریت محتوا از افزونه و قالب برای پیاده‌سازی قابلیت‌های مختلف استفاده می‌کنند و در اصطلاح قالب‌محور و افزونه‌محور هستند. در این سیستم‌ها وقتی که شما به قابلیتی نیاز داشته باشید می‌توانید آنها را با نصب یک افزونه فراهم کرده و یا اینکه با استفاده از یک قالب با موضوعی خاص یک سایت خام را به یک سایت هدفمند مانند سایت فروشگاهی یا آموزشی تبدیل کنید. این امکانات می‌تواند کار برنامه‌نویسی را تا اندازه چشمگیری کاهش داده و در بعضی سیستم‌ها مانند وردپرس به صفر برسانند.

در صورتی که بخواهیم بگوییم که وضعیت استفاده از این ابزارها در وردپرس چیست باید بگوییم که در بهترین حالت خود قرار داشته و با یک جست‌وجوی کوتاه در اینترنت می‌توانید به خیل عظیمی از ارائه‌کنندگان که می‌توانند با کمترین هزینه بهترین ماژول‌ها، افزونه‌ها و قالب‌های موجود را در اختیار شما قرار دهند دسترسی داشته باشید. همین‌طور اگر به‌سراغ بخش افزونه‌ها بروید می‌توانید به چندین هزار افزونه که در مخزن وردپرس قرار دارند به‌صورت رایگان دسترسی داشته باشید.

در زمینه افزونه‌ها و قالب‌هایی که برای سیستم مدیریت محتوای Typo3 ارائه شده است باید بگوییم که این سیستم افزونه‌ها و قالب‌های بسیار کمی دارد که اصلا قابل رقابت با وردپرس نبوده و اگر بخواهید قابلیت‌های مختلف را روی سایت خود پیاده‌سازی کنید باید دست به کد شده و خودتان برنامه‌نویسی را انجام دهید. وجود جامعه کاربری ضعیف و عدم تشکیل بازار بزرگی که برای وردپرس به راه افتاده است باعث شده است تا افزونه‌های کمی برای Typo3 ارائه شود و قالب‌های آن قدرت و پویایی لازم را نداشته باشند و در مقایسه با وردپرس اصلا نمی‌توان روی آنها حساب کرد.

هزینه توسعه

مورد دیگر که هر مدیر سایتی باید به آن توجه کند و بسیار مهم می‌باشد هزینه‌هایی خواهد بود که سایت شما دارد. گیریم که ما از یک سیستم رایگان هم برای راه‌اندازی سایت خود استفاده کردیم! آیا این مورد به این معنی است که دیگر لازم نیست هزینه‌ای بپردازیم؟! جواب این سوال به صورت قاطعانه خیر است و باید در نظر داشت که توسعه سایت و بزرگتر شدن آن نیاز دارد که شما باز هم سیستم رایگانی که دارید را توسعه دهید. شاید در ابتدای راه فکر کنید که خودتان یک برنامه‌نویس هستید و این کار را انجام خواهید داد.

اما باید در نظر داشت که هر چه جلوتر بروید متوجه این موضوع خواهید شد که بهتر است هر بخش را به یک متخصص سپرده و مانند عموم برنامه‌نویس‌های حرفه‌ای روی یک چیز متمرکز شوید و اگر بخواهید همه را خودتان انجام دهید نه کیفیت لازم را خواهد داشت و نه کارایی موردنظر را به ما می‌دهد. پس همواره باید در نظر داشته باشید که بعد از مدتی شما می‌خواهید سایت خود را توسعه داده و ماژول‌های جدیدی به آن اضافه کنید. در این مورد باید گفت هزینه برنامه‌نویسی در Typo3 بسیار بیشتر از هزینه توسعه وردپرس برای شما تمام خواهد شد.

هر چند که هر دوی این سیستم‌های مدیریت محتوا بر پایه زبان برنامه‌نویسی PHP بنا شده‌اند و یک توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس می‌تواند برای هر دوی آنها کار کند، اما میزان دستمزد و نیرویی که برای وردپرس استخدام می‌کنید، با نیرویی که بتواند از پس عیب و ایرادات Typo3 بر بیاید، کاملا متفاوت خواهد بود و کمتر برنامه‌نویسی در این حد تخصص دارد که بتواند این کار را انجام دهد. پس به‌طور قطع می‌توان گفت که Typo3 هزینه زیادتری را برای توسعه روی دست شما خواهد گذاشت.

هزینه توسعه

منابع آموزشی

یکی دیگر از مهمترین و اصلی‌ترین عناصری که باید در رابطه با تفاوت وردپرس و Typo3 به آن اشاره کنیم منابع آموزشی‌ای است که برای این دو سیستم وجود دارد. در صورتی که در اینترنت یک سرچ کوتاه در مورد آموزش وردپرس داشته باشید به مطالب زیادی دست پیدا می‌کنید. این در حالی است که اگر به‌سراغ آموزش تایپو3 در زبان فارسی بروید تقریبا هیچ چیز به‌دردبخوری پیدا نخواهید کرد و در مورد زبان انگلیسی هم اوضاع خیلی فرقی نمی‌کند. عموم آموزش‌های فارسی و انگلیسی و منابعی که برای Typo3 می‌توانید در اینترنت پیدا کنید قدیمی می‌باشند و خیلی مفید نیستند.

البته این‌طور نیست که Typo3 طرفدار نداشته باشد و آموزش برای آن موجود نباشد، عموم آموزش‌های خوب و حرفه‌ای به زبان آلمانی بوده و در صورتی که از این آموزش‌ها سر در بیاورید می‌توانید منابع خوبی را رد اختیار داشته باشید که استفاده از آنها به شما کمک خواهد کرد. در غیر این صورت باید Typo3 را جزو آن دسته از مواردی بدانیم که چیزی برای کاربران آن پیدا نمی‌شود و در این مورد حسابی از وردپرس عقب خواهد افتاد.

به‌طورکلی اگر بخواهیم یک ارزیابی روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس و همین‌طور Typo3 داشته باشیم باید بگوییم هر دوی این سیستم‌ها، سیستم‌های مدیریت محتوای با سابقه و قدرتمندی هستند ولی سختی کارکرد با تایپو3 باعث شده است که به حاشیه رانده شود و از نظر ماژول‌ها و منابع آموزشی عقب بیفتد و در نتیجه هزینه کار کردن با آن بالا برود و کسی به سراغ آن نرود. در صورتی که برای راه‌اندازی سایت خود قصد استفاده از این سیستم را دارید. بهتر است که فکر همه چیز را بکنید و این موارد را در تصمیمات خود لحاظ کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به‌صورت کامل به بررسی اینکه سیستم مدیریت محتوای TYPO3 چیست و چه کاری را برای ما انجام می‌دهد پرداختیم و دیدیم که این سیستم آلمانی با چه ویژگی‌هایی کار می‌کند. می‌توانیم TYPO3 را یکی از مهمترین و محبوب‌ترین سیستم‌های مورد استقبال در اروپا معرفی کنیم و در مورد آن باید بگوییم که یادگیری آن می‌تواند کمک خوبی برای پیدا کردن شغل در کشورهای آلمانی زبان و همین‌طور گرفتن پروژه‌های بین‌المللی باشد. در مورد ویژگی‌های TYPO3 هم گفتیم که این سیستم در ارائه دسترسی‌های مدیریتی به‌خوبی عمل می‌کند و قابلیت به‌کارگیری افزونه در آن می‌تواند تقریبا هر ساختاری که موردنیاز باشد را پیاده‌سازی کند. پشتیبانی از زبان فارسی در آن وجود داشته و همین‌طور روال کاری خاص خود را با صفحات دارد که دست طراح را باز می‌گذارد.

هر چند این سیستم قوی و کارآمد است اما اگر به دنبال طراحی و پیاده‌سازی سایت خود با آن هستید بهتر است دست نگه دارید و کمی بیشتر در مورد آن تحقیق کنید. این سیستم یکی از سخت‌ترین‌ها در استفاده به شمار می‌آید و می‌توان گفت که پیاده‌سازی خیلی از قابلیت‌ها در آن متفاوت است. پس اگر انتظار شما از سیستم مدیریت محتوا یک سیستم خوب و روان مانند وردپرس است باید بگوییم که TYPO3 آن را به شما نمی‌دهد و باید به دنبال گزینه‌های دیگر هم باشید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها