شاپیفای چیست
خرید هاست

سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی چیست و چه کاری انجام می دهد

شما می توانید با استفاده از سیستم  CMS ها از ابتدایی‌ترین مراحل تا پیشرفته ترین مراحل طراحی سایت را انجام دهید. مهمترین نکته‌ای که این سیستم ها به شما می دهند، یک کنترل پنل برای مدیریت سایت است. چیزی که طراحی آن به صورت اختصاصی مدت زیادی را از شما زمان خواهد گرفت و ممکن است کارایی لازم را نیز نداشته باشد.

حتما بخوانید:  cms چیست، بررسی سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی

 سیستم مدیریت محتوا می تواند بسیار کاربردی و خوب باشد، اما سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی چه هستند!؟  یک CMS که می تواند برای شما کلیه موارد مربوط به یک فروشگاه اینترنتی اعم از ساخت محصولات، نمایش آنها به کاربران، ویرایش اطلاعات مربوط به آنها، ارائه پیشنهادات لحظه ای، راه اندازی جشنواره ها و تحقیقات، کنترل قیمت ها، کاهش و افزایش آنها، مدیریت سبد خرید، هماهنگی با واحد هایی مانند انبار و حمل و نقل و اینگونه موارد را انجام دهد.

اگر فهرست برترین سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی جهان را مشاهده کرده باشید، در این رتبه بندی ووکامرس در مقام اول، شاپیفای در مقام دوم و مجنتو در مقام سوم قرار دارد . سایر سیستم ها مانند پرستاشاپ و همینطور اپن کارت نیز در رده های بعدی قرار گرفته اند.

در مقالات ووکامرس چیست و مجنتو چیست دو سیستم صدر نشین ووکامرس و مجنتو، به طور کامل بررسی شده اند. می توانید جهت اطلاعات بیشتر این مقالات را مطالعه بفرمایید.

شاپیفای چیست

شاپیفای یک سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی غیر رایگان و میزبانی شده به صورت Hosted می باشد که به شما امکان فروش محصولات فیزیکی و دیجیتالی را در یک بستر خاص می دهد و می تواند از تراکنش های مالی شما تا تحویل کالا به دست مشتری، را بررسی کرده و علاوه بر مدیریت امور فروشگاه، تضمین خدمات را برای مشتریان نیز فراهم کند که همین امر باعث می شود، اعتبار کاری شما بیشتر شده و مشتری راحت‌تر نسبت به خرید خود اقدام کند.

سیستم شاپیفای چیست

 شرکت شاپیفای در سال 2006 به عنوان یک فروشگاه اینترنتی تاسیس شد. با تکمیل و پیشرفت این پروژه به مرور زمان و در سال 2009 شاپیفای برای بار اول یک سیستم API فروشگاهی برای یک APP Store را ارائه کرد که با استفاده از آن برنامه نویسان می توانستند ماژول ها و برنامه های خود را به فروش برسانند. همینطور این API به آنها اجازه می داد که روند فروش را از طریق سایت خود مدیریت کرده و یا یک همکاری در فروش داشته باشند. این مورد را می توان اولین گام بزرگ در پیشرفت آنها دانست.

یکسال بعد از راه اندازی این قابلیت ها و امکانات، گام بزرگ دیگری با ارائه یک برنامه برای آیفون برداشته شد و شاپیفای توانست به یکی از App Store های آیفون تبدیل شود. بعد از این جریان سیستم پرداخت های POS برای خرده فروشی ها در شاپیفای شکل گرفت و سیستم مدیریت فروشگاهی نیز در گام های بعدی به نحوی تکمیل شد که سایت Amazon، برای یک سیستم جایگزین از آن استفاده کرد. این سیستم که از یک فروشنده تجهیزات اسکی کار خود را شروع کرده بود، سریعترین پیشرفت را در بین تمامی شرکت های کانادا داشت و توانست با نماد SHOP در بورس نیویورک عرضه شود. شاپیفای در وال استریت نیز توانست رشد خوبی داشته باشد.

روند کاری شاپیفای چیست

 کاربران با مراجعه به سایت اصلی شاپیفای یک اکانت برای خود ایجاد می‌نمایند. بعد از ساخت این اکانت که به کاربر دو هفته اعتبار رایگان می دهد، یک پنل در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت که دامنه خود را به آن متصل کرده و شروع به ویرایش سایت خود می کند.

روند کاری شاپیفای چیست

شاپیفای به صورت Hosted ارائه می شود و شما صرفا از آن یک اکانت خریداری می کنید، این سیستم با استفاده از سیستم توزیع محتوا یا همان CDN ارائه شده، توسط آمازون کار می کند و برای شما یک سرویس تضمین شده را ارائه خواهد کرد تا در صورتی که کاربران شما زیاد باشد، منابع اختصاص یافته به شما را افزایش داده و سایت هیچ وقت با مشکل مواجه نشود.

در این سیستم مدیریت محتوا از مکانیزم پرداخت POS بهره گرفته می شود و وقتی فروشنده یک کالا را به فروش برساند، پرداخت ها از این طریق انجام شده و وجه به حساب شاپیفای فروشنده واریز خواهد شد.

چرا نمی توانیم از شاپیفای در ایران استفاده کنیم

 منعی برای استفاده کاربران ایرانی از شاپیفای وجود ندارد و شما می توانید از شاپیفای سایت تهیه کرده و از آن استفاده کنید، اما سیستم پرداخت شاپیفای یک سیستم دلاری و بین‌المللی می باشد که بسیاری از بانک های ایران را تحریم کرده و امکان پرداخت برای بعضی از کاربران وجود ندارد.

بسیاری از کاربران ایرانی برای خرید‌‌های اینترنتی خود حتی با سیستم‌های معمولی درگاه‌های پرداخت و کار با رمز دوم پویا هم مشکل دارند و نحوه کار با سیستم پرداخت های بین‌المللی ممکن است برای آنها پیچیده‌تر باشد. اما گزینه‌های دیگری برای استفاده از شاپیفای وجود دارد. این سیستم می تواند یک درگاه پرداخت ساده به شما واگذار کند که در نهایت آن را به یک مستر کارت وصل می کنید. شما می توانید مستر کارت را از فرودگاه های تمامی کشور های همسایه تهیه کنید و یا حتی می توانید از واسط هایی که این امکان را برای شما فراهم می‌کنند استفاده کنید.

دلیل تحریم شاپیفای چیست

شاپیفای به عنوان پیشرو در عرصه پلتفرم های فروشگاهی، طیف وسیعی از امکانات با انعطاف بالا به خصوص برای کشورها و زبان های مختلف را فراهم نموده است. از بارزترین این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

Hosted بودن

این که شما از سیستم مدیریت محتوایی استفاده کنید که یک سایت را فورا به شما تحویل دهد و حتی برای آن به هاست هم احتیاج نداشته باشید یکی از ویژگی هایی است که باعث شده، استفاده از این سیستم برای کشور هایی که در پرداخت ها مشکلی وجود ندارند به یک گزینه ایده‌آل تبدیل شود.

یک هاست نامناسب می تواند باعث شود که پروژه هیچ‌گاه به سطحی از بازدهی موردنظر نرسد و بعد از مدتی با شکست مواجه شود .

 شاپیفای این نگرانی ها را برای خود حذف کرده و سایت را به صورت میزبانی شده روی سرور های ابری آمازون برای شما راه اندازی می کند و خود سیستم است که منابع را تضمین می کند.

محصولات آماده

مورد دیگری که توانسته شاپیفای را محبوب کند این است که این سیستم محصولات را به صورت آماده دارد و لازم نیست که برای عکاسی کردن، وارد کردن قیمت ها و محصولات، ویژگی های محصولات و مواردی از این قبیل هزینه کنید. شما می‌توانید نام محصولات خود را در بانک بزرگی که شاپیفای برای شما فراهم کرده است جست و جو کرده و آنها را به سایت خود اضافه کنید.

محصولات اماده در شاپیفای

فروش در فیسبوک

یکی دیگر از مواردی که شما با استفاده از شاپیفای می توانید به آن دسترسی داشته باشید این است که محصولات خود را در فیسبوک به فروش بگذارید. شما می توانید به انجمن‌ها و گفت‌وگو‌هایی که در این شبکه اجتماعی بزرگ وجود دارد وارد شوید و محصولات خود را در آن به فروش بگذارید. عموما فروش در شبکه های اجتماعی به دلیل تعاملات کاربران مختلف در خصوص آنها و تبادل نظر، بازدهی خوبی دارد..

دریافت وجه

 دریافت وجه توسط خود این سیستم و استفاده از اکانت دستگاه های POS ارائه شده برای محصولات، یکی از برترین ویژگی های شاپیفای است. در این سیستم فروشندگان این امکان را دارند که یک فروشگاه اینترنتی را راه اندازی کرده و یک حساب یکسان با حساب دستگاه کارت خوان ایجاد کرده تا تمام وجه بلافاصله به آن وارد شود.

همینطور سیستم دیگری وجود دارد که اصالت کالا توسط شاپیفای را تضمین می کند، خصوصا در موارد دیجیتال اگر کالای خریداری شده ایرادی داشته باشد، شاپیفای خود با کاربران تعامل می کند. اعتبار این سیستم بزرگ باعث شده است تا مشتریان راحت‌تر به آن اعتماد کرده و با خیالی آسوده خرید‌های خود را انجام دهند.

سادگی در استفاده

در مقایسه با یک سیستم مانند مجنتو و یا دروپال سیستم مدیریت محتوای شاپیفای یک سیستم فوق العاده ساده می باشد. تنها کاری که برای راه اندازی سایت خود با شاپیفای انجام می‌دهید این است که اکانت خود را ایجاد کرده، دامنه را به آن متصل کنید و با ابزار‌های معمولی که در اختیار شما قرار دارد، صفحه اصلی سایت و محصولات خود را طراحی کنید.

مزایای شاپیفای چیست

هزینه شروع کم

یکی از مزایایی که می تواند یک گزینه خوب برای شما تلقی شود، هزینه اولیه شروع پایین می باشد. هزینه اولیه مشکلی است که خیلی از کسب و کارها به خاطر آن سراغ راه اندازی سایت نمی روند، هزینه های طراحی، خرید هاست، خرید دامنه و موارد از این قبیل با استفاده از سیستم مدیریت محتوای شاپیفای به دو هفته رایگان و تنها 7 دلار در ماه تبدیل می شود که ایده‌‌آل خواهد بود.

پشتیبانی حرفه‌‌ای

مزیت دیگری که شاپیفای برای شما خواهد داشت این است که پشتیبانی خوب و حرفه ای را به صاحبان کسب و کارها ارائه می کند. از طرفی از آنجا که شما هاست و طراحی سایت را از یک ارائه کننده دریافت کرده اید این امکان را خواهید داشت که برای مشکلاتی که در سایت شما رخ می دهد به یک پشتیبان مراجعه کنید.

طراحی زیبا

زیبایی های بصری و جلوه هایی که توانسته است سایت را به یک بستر چشم نواز تبدیل کند یکی دیگر از ویژگی هایی است که می توان به عنوان مزیت این سیستم معرفی نمود. سیستم های زیادی هستند که با این استراتژی کار می کنند و هاست و سایت را با هم ارائه می کنند، اما با نگاه اجمالی معمولا با ماژول هایی ساده و پیش پا افتاده طرف هستید که هیچ جنبه زیبایی ظاهری را ندارند و به هیچ عنوان نمی توان آنها را یک سایت زیبا و چشم نواز که مشتری را جذب کند دانست.

عموما سایت هایی که از نظر بصری قوی تر هستند، می توانند بازدهی خیلی بهتری را برای کاربران داشته باشند.

پر سرعت و روان

مورد دیگری که باید در مورد شاپیفای، سرعت این سیستم مدیریت محتوا است. این سرور در ارائه کیفیت و سرعت بالا، بسیار توانمند بوده و این امکان که در صورت نیاز منابع سایت بالا خواهد رفت، جزو ویژگی های مهم تلقی می شود.

فروشنده می تواند مطمئن باشد که سایت همیشه بالا بوده و به صورت روان برای تمامی کاربران و مشتریان نمایش داده خواهد شد.

مقایسه شاپیفای و رقبا

مقایسه شاپیفای با رقبا

ووکامرس، افزونه تجارت الکترونیک وردپرس یک سیستم کاملا رایگان و opensource است که محبوبیت بسیار زیادی را در بین کاربران و برنامه نویسان دارد، همینطور مجنتو نیز یک فروشگاه ساز قدرتمند و opensource است. فقدان یک سیستم کاری واضح و همینطور رایگان نبودن باعث شده است که شاپیفای بیشتر یک سیستم کاربر محور باشد و برنامه نویسان چندان به آن توجه نکنند.

سیستم های مبتنی بر ووکامرس به شما این امکان را می دهند تا هم شخصی سازی های خود را انجام داده و هم به صورت رایگان از خدماتی ایده‌آل استفاده کنید. علاوه بر آن امکان دریافت وجه به هر روشی را از مشتری نیز دارند. به همین دلیل توانسته اند در جایگاه بهتری قرار بگیرند. البته شاپیفای هم در ماه‌های اخیر نسبت به این امکان که بتواند این انحصار مالی را کنار بزند کارهایی ارائه داده است اما ظاهرا آنطور که باید نبوده است.

سیستم مدیریتی شاپیفای چیست

مجنتو اما کمی درگیر ایرادات برنامه نویسی شده است و ساده بودن و سرعتی که شاپیفای دارد توانسته است آن را به نوعی کنار بزند.

معایب شاپیفای چیست

هر برنامه کامپیوتری، پلتفرم، ابزار، زبان برنامه نویسی در کنار مزایایی که به کاربران ارائه می کنند، معایبی هم دارد و قطعا هیچ برنامه بدون عیب و ایرادی وجود ندارد. پلتفرم طراحی سایت و فروشگاه ساز شاپیفای هم یکی از همین موارد است که در ادامه به معرفی معایب آن خواهیم پرداخت.

تحریم وسیع

 شاپیفای سیاست هایی سخت گیرانه در برابر تحریم ها دارد و با خیلی از کشور های جهان از جمله ایران کار نمی کند. به علاوه استفاده از سیستم پرداخت درون برنامه ای خود و سیستم مالی ای که برای خود ایجاد کرده است باعث شده است تا امکان استفاده از آن به صورت متفرقه نیز وجود نداشته باشد و تقریبا این سیستم برای تمامی کشور هایی که در لیست تحریم های آن قرار دارد به صورت کامل قابل استفاده نیست.

عموم برنامه های نرم افزاری که تحریم یکی از موانع استفاده از آنها می باشد، قابلیت دور زدن را دارند و می شود به روش های مختلفی از آنها استفاده کرد. اما شاپیفای تقریبا بلا استفاده است و نمی توانید به صورت کاربردی از آن استفاده کنید.

محدود به فروش

یکی دیگر از معایب شاپیفای برای کاربران خود این است که محدود به فروش است و قابلیت استفاده برای سایر کسب و کارهایی که به صورت خدمات می باشد در آن وجود ندارد. وقتی که شما از شاپیفای استفاده می کنید، صرفا یک فروشگاه دارید که محصولات خود را می فروشید. یک غرفه کوچک و بسیار شیک و زیبا که متاسفانه قابلیت دیگری را به شما نمی دهد و شما نمی توانید به صورت B2B  با سایر شرکت ها ارتباط بگیرید، و یا اینکه یک وبلاگ خوب را برای خود داشته باشید و روی دیجیتال مارکتینگ سرمایه گذاری کنید.

خیلی از سیستم های مدیریت محتوای دیگر مانند مجنتو و پرستاشاپ قابلیت های خوبی را در این زمینه ها ارائه می کنند و حداقل اینکه به شما یک وبلاگ خوب را ارائه می کنند که بتوانید از آن برای انتشار مقالات و رشد سایت خود در گوگل استفاده کنید، اما شاپیفای چنین امکاناتی را ندارد.

هزینه های بالا در تعرفه های حرفه ای

 شاپیفای یک فروشگاه کم هزینه را در اختیار شما قرار می دهد. اما اگر شما بخواهید تعداد محصولات خود را بیشتر کرده و از امکانات بیشتری برای فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید باید هزینه های زیادی را بپردازید که این هزینه ها در اندازه های حرفه ای، از آنچه که ارائه می شود بسیار بالاتر می باشد.

می توان گفت که اگر شما قصد داشته باشید از طرح های حرفه ای در شاپیفای استفاده کنید و کار به جایی برسد که فروشگاه شما تا این اندازه رشد کند، استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی حرفه ای مانند مجنتو و یا پرستاشاپ می تواند برای شما هزینه های بسیار کمتری را داشته باشد.

پورسانت بالا

زمانی که شما از این سیستم استفاده می کنید، علاوه بر اشتراک ماهیانه خود باید یک پورسانت از فروش را هم به شاپیفای بدهید.

این پورسانت بر اساس تراکنش هایی که انجام می شود محاسبه شده و شاپیفای آن را از حساب کاربران کم می کند. به طور کلی می توان گفت که شاپیفای شاید یک سیستم فروش معروف و حرفه ای باشد، اما هزینه های سرسام آوری خواهد داشت.

نظر شما درباره کسب درآمد از Shopify چیست؟ به نظر شما شاپیفای در ایران چقدر کاربرد دارد؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed