افزونه جت پک چیست؟ معرفی کامل JetPack وردپرس

افزونه جت پک چیست
خرید هاست
آموزش وردپرس

انتخاب سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای راه‌اندازی یک سایت اینترنتی یک انتخاب هوشمندانه است که قابلیت‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد و  با استفاده از امکانات گسترده‌ای مانند قالب‌ها و افزونه‌ها با آن یک سایت ساده و بی‌رنگ‌ورو را به یک سایت گسترده و حرفه‌ای تبدیل می‌کنید که کارایی بسیار خوبی برای شما دارد. در این میان افزونه‌ها و بزرگ شدن سایت می‌تواند برای ما کمی دردسرساز باشد. وقتی این دردسرها خود را نشان دادند، افزونه‌های دیگری هستند که ما را از دست این مشکلات نجات می‌دهند. افزونه جت پک یکی از افزونه‌هایی است که موارد بسیار زیادی را در سایت وردپرسی ما راست‌و‌ریس می‌کند.

در این مقاله به‌صورت کامل در مورد افزونه جت پک صحبت خواهیم کرد اما قبل از آن، باید کمی در مورد ماهیت افزونه‌های این‌چنینی که می‌توانند به طور هم‌زمان چند کار را هندل کرده و قابلیت‌های مختلف را پیاده‌سازی کنند را بررسی کنیم.

افزونه‌های چندکاره چگونه کار می‌کنند؟

سیستم مدیریت محتوای وردپرس یکی از سیستم‌هایی است که یک هسته اصلی را برای وب‌سایت در اختیار ما گذاشته و ما با استفاده از سایر قابلیت‌های جانبی مانند قالب و افزونه آن را ادیت کرده و سایتی که می‌خواهیم داشته باشیم را از دل آن بیرون می‌کشیم. اما در مورد این افزونه‌ها موارد خاصی وجود دارد که به آنها اشاره کردیم و آن این است که بعضی از افزونه به‌صورت ضمنی بسیار بزرگ‌تر از سایرین بوده و در واقع چندین کار را برای ما انجام می‌دهند.

اگر نگاهی به افزونه‌های معروف وردپرس بیندازید، متوجه خواهید شد که این افزونه‌ها اصلا کم نبوده و افزونه‌های مختلفی هستند که می‌توان برای این کار مثال زد. مثلا افزونه WP Rocket که آن را در مقاله WP Rocket چیست کامل بررسی کردیم و یا افزونه ووکامرس که در مقاله ووکامرس چیست به آن پرداختیم از این افزونه‌ها می‌باشند. این افزونه‌ها کار چندین افزونه دیگر را به‌راحتی انجام می‌دهند. همین‌طور افزونه LearnDash برای شما یک سیستم مدیریت آموزشی یا همان LMS را پیاده‌سازی می‌کند.

افزونه های بزرگ

از مهم‌ترین مواردی که افزونه‌های همه‌کاره درگیر آن هستند این است که آیا می‌توانند تمامی تسک‌های خود را به‌صورت صحیح انجام دهند یا خیر، و آیا می‌توان همان اندازه که روی یک افزونه کوچک و متمرکز حساب می‌کنیم، روی قابلیتی که آنها در اختیار ما می‌گذارند حساب کنیم. در این مورد که متاسفانه در خیلی از موارد جواب خیر است.

به‌طورکلی افزونه‌های بزرگ به علت گستردگی و اینکه مجبور هستند تااندازه‌ای خود را در حد استاندارد بالا ببرند و از خیلی از موارد جلوگیری کنند، نمی‌توانند به‌صورت کامل تمامی قابلیت‌ها را در کنار هم جمع کنند و در آخر ریزه‌کاری‌هایی از دست آنها در می‌رود. از طرفی هم می‌توانند بازدهی سایت را به‌خوبی بالا برده و اگر شما یک افزونه را به‌جای چهار افزونه مختلف روی سایت خود داشته باشید که می‌تواند هم‌زمان کار آنها را انجام دهد، بازدهی سایت شما بالاتر رفته و با خیلی از مشکلات عدیده وردپرس مانند تداخل افزونه‌ها، قالب و پایین آمدن سرعت درگیر نخواهید شد.

افزونه جت پک چیست؟

احتمالا اگر به دنبال افزونه‌های مختلف برای پیاده‌سازی قابلیت‌های مختلفی مانند مدیریت سئو و تگ‌ها، افزایش سرعت سایت و یا افزونه‌های آمارگیر و حتی افزونه‌های ضداسپم باشید، در موارد و لیست‌های مختلفی به افزونه جت پک برخورد کرده‌اید.

ساختار افزونه جت پک چیست

این افزونه همه‌کاره توسط بزرگ‌ترین ارائه‌کننده افزونه‌های وردپرس یعنی Automattic ارائه شده است و یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین افزونه‌های وردپرس است که کار اصلی آن این است که Automattic و وردپرس را به‌‌صورت خیلی جدی به هم پیوند داده و تقریبا هر کاری که برای مدیریت بهتر یک سایت وردپرسی نیاز است را در اختیار ما می‌گذارد.

این افزونه سایت وردپرسی شما را شبیه به WordPress.com کرده و امکاناتی که شما در آنجا برای مدیریت دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد. در مورد تفاوت وردپرس اصلی یا همان WordPress.org و WordPress.com در مقاله وردپرس چیست مفصل صحبت کردیم و دیدیم که WordPress.com در واقع یک سیستم وبلاگ‌دهی مبتنی بر وردپرس است که یک سایت را به‌صورت میزبانی شده یا همان Hosted در اختیار شما قرار می‌دهد ولی شما نمی‌توانید از دامنه شخصی، امکانات و قالب‌هایی که وردپرس اصلی یا همان WordPress.org در اختیارتان می‌گذارد استفاده کنید.

اما WordPress.com ویژگی‌های خوبی را برای بهبود اوضاع سایت در اختیار شما قرار می‌دهد و به‌طورکلی حالتی بهینه‌شده از وردپرس اصلی است که برای شما  امکانات خیلی خوبی دارد. اگر بخواهیم بگوییم که کارایی اصلی افزونه جت پک چیست باید بگوییم که این افزونه قرار است امکانات WordPress.com را به WordPress.org بدهد و از طریق این افزونه می‌توان به امکاناتی که بخش وبلاگی وردپرس در اختیار ما می‌گذارد استفاده کنیم که البته همین امکانات هم در ایران داستان‌های خاص خود را دارد و با تحریم‌ها مواجه شده است.

علاوه بر این که پای WordPress.com به میان می‌آید، افزونه جت پک می‌تواند سایت را به سرورهای Atomattic هم متصل کند و یک CDN فوق‌العاده برای وردپرس را در اختیار کاربران قرار دهد که امنیت را به بالاترین حد رسانده و سرعت دسترسی کاربران به اطلاعات را هم دوچندان می‌کند. درصورتی‌که به اطلاعات بیشتر در مورد CDNها و سیستم‌های توزیع محتوا نیاز دارید سری به مقاله CDN چیست هم بزنید تا با این عضو کاربردی بیشتر آشنا شوید.

تمام این اتصال‌ها را که کنار بگذاریم تازه کارهای ضمنی افزونه جت پک نمایان می‌شود که می‌‌توان از انواع آنها به گرفتن بکاپ‌های روزانه، آپدیت کردن افزونه‌ها، مدیریت اوضاع سئو، آماردهی برای بازدیدها و موارد این‌چنینی اشاره کرد. 

ویژگی اصلی افزونه جت پک چیست

مزایای افزونه جت پک چیست؟

فراهم کردن ویژگی‌های پایه و اساسی

وقتی که شما یک سایت وردپرسی را راه‌اندازی کنید، ویژگی‌ها و امکاناتی وجود دارد که می‌شود به‌صورت پایه از آنها استفاده کرد اما برای اینکه بتوانید خیلی از کارها را انجام داده و یک کنترل خوب را روی سایت خود داشته شاید لازم است که خیلی از ابزارهای پایه را داشته باشید که می‌توان از بین آنها به یک ابزار ضداسپم، ابزار بررسی آمار بازدید و وضعیت سایت، ابزار کنترل المان‌های مربوط به سئو، بهینه‌سازهای صفحات و خیلی ابزارهای دیگر اشاره کرد. در اینجا نقش افزونه جت پک این است که تمامی این موارد را برای شما پوشش می‌دهد.

پایین آوردن هزینه‌ها

این افزونه هزینه‌های شما را پایین می‌آورد. افزونه جت پک خدمات پایه خود را رایگان ارائه می‌کند ولی خدماتی مانند CDN‌ها و اتصال به سرورهای اتوماتیک جزو سرویس‌های غیر رایگان می‌باشد که سه پلن جدا و مختلف دارد. با استفاده از طرح‌های رایگان جت پک شما قادر خواهید بود که تمام ویژگی‌های مختلفی که این افزونه ارائه می‌کند را به‌صورت رایگان داشته باشید و این در حالی است که اگر از افزونه‌های دیگر برای این کار استفاده کنید ممکن است لازم باشد سه یا چهارتا افزونه با قیمت‌های مختلف را خریداری کنید که از این نظر افزونه جت پک کاملا به‌صرفه خواهد بود.

پایین آوردن هزینه با افزونه جت پک چیست

آپدیت‌های خوب و زیاد

این افزونه به شدت حمایت شده و به‌هیچ‌عنوان یک افزونه مرده نمی‌باشد. خیلی از ویژگی‌هایی که افزونه جت پک ارائه می‌کند در طول زمان به آن اضافه شده‌اند و این افزونه از ابتدای راه خود تا این اندازه بزرگ نبوده است. باید به این موضوع اعتراف کنیم که این افزونه مسیر خوبی را برای رشد خود در نظر گرفته است و این آپدیت‌ها می‌توانند قابلیت‌های جدید را به آن اضافه کرده و از بابت موارد مختلف آن مانند امنیت با خیالی راحت برخورد کرد.

معایب افزونه جت پک چیست؟

منوی درهم و شلوغ

بدیهی است وقتی که افزونه‌ای تا این اندازه رشد داشته باشد، این موضوع که ظاهر آن به هم بریزد و قابلیت‌ها در آن پخش‌و‌پلا شود امری طبیعی است. اگر بخواهیم سرویس‌های ارائه شده توسط افزونه جت پک را با سرویس‌هایی که خود وردپرس در حالت پیش‌فرض ارائه می‌کند در نظر داشته باشیم، تقریبا از نظر تعداد برابری وجود دارد و در واقع با یک افزونه به اندازه خود وردپرس طرفیم و این مورد هرکسی را سردرگم می‌کند.

کند کردن سایت

هرچند که افزونه جت پک برای بالابردن سرعت سایت گزینه‌های خوب را ارائه می‌کند. اما راه‌اندازی افزونه‌ای با این اندازه به نیروی پردازشی بالایی نیاز دارد که با استفاده از آن بتوان تمامی این کارها را انجام داد و در این زمینه افزونه جت پک ممکن است باعث شود سایت شما کمی کند شود و این موضوع اصلا مطلوب نیست.

از دست رفتن کارایی در صورت تخریب

این موضوع که یک افزونه همیشه برای ما کار کند و هکرها به آن آسیب نزنند یا به هر دلیلی از کار نیفتد موضوعی است که نمی‌توان از آن خیلی مطمئن بود. در مورد افزونه جت پک اگر یکی از اتفاقات گفته شده برای آن بیفتد اوضاع حسابی به هم خواهد ریخت.

در واقع اگر این افزونه از سایت شما گرفته شود شما امکانات زیاد را از دست خواهید داد در واقع این افزونه تبدیل به گلوگاه سایت شما می‌شود و سایت شما تا جایی خوب پیش می‌رود که افزونه جت پک خوب باشد و در صورت پیدا شدن هر نقصی در افزونه جت پک سایت شما هم تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت.

از دست رفتن کارایی در افزونه جت پک چیست

تحریم‌ها

تمامی قابلیت‌های حرفه‌ای و خوبی که در افزونه جت پک برای کار با سیستم‌های توزیع محتوا و اتصال به سرورهای اتوماتیک و کار با WordPress.com وجود دارد در داخل ایران غیرممکن است و باید دور آن را خط بکشید.

البته شما می‌توانید پرداخت دلاری داشته و از این امکانات استفاده کنید اما در صورت به‌کارگیری آنها سایت شما در داخل ایران دچار ایراد شده و در بیشتر مواقع با ارور 400 مواجه خواهید شد و در صوتی که از CDNها هم استفاده کنید، تصاویر برای کاربران شما نمایش داده نمی‌شود و برای کاربر هم لازم است که به سراغ CDNهای داخلی بروید تا بتوانید از این امکان روی سایت خود استفاده کنید.

از افزونه جت پک استفاده کنیم یا نکنیم؟!

نظرات مختلفی برای استفاده از افزونه جت پک و سایر افزونه‌های مشابه با آن وجود دارد. همان‌طور که در بخش‌های اول دیدیم که افزونه جت پک چیست و چه امکانات خوبی دارد، می‌توان گفت که استفاده از آن بسیار کمک‌کننده است. اما باید این مورد را هم در نظر داشته باشیم که خیلی از امکانات و برتری‌های که افزونه جت پک به‌خاطر آنها معروف شده است قابل‌استفاده نیستند. البته این قابل‌استفاده بودن نگرانی دوم ما می‌باشد و اگر بخواهیم دلیل اصلی کسانی که می‌گویند از افزونه جت پک استفاده نکنیم را بدانیم، باید به کارایی آن اشاره کنیم.

اگر بخواهیم تجربه وب‌مستری خیلی از افراد باتجربه در وردپرس را در اینجا دخیل کنیم همه آنها این عقیده را دارند که افزونه‌های بزرگ و چندکاره در تمامی این کارها ضعیف بوده و اگر خیلی افزونه خوبی باشد در یکی دو مورد قوی است. اصطلاحا این افزونه‌ها از هر چیزی 100 گرم دارند. اما افزونه‌های کوچکی که هرکدام یک کار را حرفه‌ای دنبال می‌کنند بازدهی بالاتری را خواهند داشت.

از جت پک استفاده کنیم یا نه

اکنون که می‌دانید شرایط خاص استفاده از افزونه جت پک چیست بهتر است درصورتی‌که قصد استفاده از آن را دارید حتما با یک وب‌مستر باتجربه سوالات خود را مطرح کرده و یا در همین پست هرچه می‌خواهید دراین‌رابطه بدانید را بپرسید. اما به‌طورکلی و بنا بر تجربه به شما توصیه می‌کنیم که از این افزونه استفاده نکنید و قابلیت‌های موردنظرتان را یک‌به‌یک با افزونه‌های مناسب انجام دهید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به‌صورت کلی در مورد اینکه افزونه جت پک چیست و چه کارهایی را برای ما انجام می‌دهد صحبت کردیم. افزونه جت پک یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین افزونه‌های وردپرس است که توسط غول بزرگ ارائه‌کننده افزونه‌های وردپرس یعنی اتوماتیک نوشته شده و می‌تواند چند کار را به‌صورت هم‌زمان روی یک سایت انجام دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل معروف شدن این افزونه پیاده‌‌سازی قابلیت‌های سیستم وبلاگ‌دهی وردپرس روی سیستم مدیریت محتوای آن یا همان وردپرس اصلی است که البته در ایران به‌خاطر تحریم‌ها این موضوع کاملا منتفی می‌باشد. در مورد سایر موارد هم باید گفت که افزونه جت پک می‌تواند تا حدودی موفق باشد اما عموما افزونه‌های تخصصی و انفرادی بازدهی خیلی بهتری را برای سایت شما خواهند داشت.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed