دامنه ir چیست؟ (دامنه ملی) هر چیز که باید بدانید

دامنه ir چیست
خرید هاست

وقتی که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی را داشته باشید، داشتن یک دامنه الزامی است. دامنه‌ای که با آن نام خود را معرفی نموده و نماینده برند شما باشد. دامنه ir یکی از گزینه‌های خوب برای انتخاب دامنه و نام سایت شما خواهد بود، و ما قرار است در این مطلب به بررسی این مهم بپردازیم که دامنه ir چیست و چه تفاوت‌هایی با سایر دامنه‌ها دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

دامنه ir چیست و چه تفاوت‌هایی با سایر دامنه‌ها دارد؟

قبل از بررسی دامنه ir اجازه دهید تا به‌صورت خلاصه به این موضوع بپردازیم که دامنه چیست و چرا از اهمیت بالایی برخوردار است. دامنه همان آدرسی است که شما از آن برای دسترسی به سایتتان استفاده می‌نمایید. برای دسترسی به هر سایت اینترنتی لازم است که یک آدرس و یا یک نام از آن سایت داشته باشید. شما می‌توانید از طریق IP و یا نام دامنه سایت به آن دسترسی پیدا کنید. به‌صورت ساده دامنه همان نامی است که باید بالای صفحه مرورگر خود بنویسید و اینتر را بزنید تا به آن سایت دسترسی پیدا کنید. برای اطلاعات تکمیلی در مورد دامنه می‌توانید به مقاله «دامنه چیست» مراجعه کنید.

دامنه‌ها دو نوع ملی و جهانی را شامل می‌شوند. دامنه‌های ملی مربوط به کشورهای مختلف هستند. در اینترنت هر کشوری اجازه دارد تا یک پسوند جدا در آخرین بخش دامنه با نام کشور خود ایجاد نماید (همان‌طور که در مقاله دامنه چیست گفته شد دامنه یک عبارت دو بخشی است که بخش اول آن نام دامنه و بخش دوم پسوند آن قرار دارد).

دامنه ملی در ایران ir است. دامنه‌های ملی مختلفی برای کشورهای مختلف وجود دارند که از آنها می‌توان به uk برای انگلستان، de برای آلمان، tr برای ترکیه و کشورهای دیگر نام برد.

دامنه های ملی

دامنه‌های مختلف هرچند یک لیست بزرگ را شامل می‌شوند، اما با توجه به این فراوانی وسیع در یک مورد با هم تفاهم دارند. آن هم این موضوع است که دامنه ملی هر کشور نمایانگر این است که آن سایت متعلق به کدام کشور است و از قوانین چه کشوری تبعیت می‌کند. البته شما این قابلیت را دارید تا دامنه‌هایی از نوع دامنه‌های ملی کشورهایی دیگر ثبت نمایید. اما توجه داشته باشید که باید از مقررات و قوانین آن کشورها پیروی نموده و آنها را رعایت کنید.

مهمترین تمایزی که بین دامنه ir با سایر دامنه‌ها وجود دارد این است که وقتی شما این نوع از دامنه را استفاده می‌کنید، اینکه دامنه متعلق به ایران است و از قوانین جمهوری اسلامی ایران تبعیت می‌کند را پذیرفته‌اید. همین‌طور ممکن است تعدادی از تحریم‌های بین‌المللی گریبان‌گیر شما شده و در بعضی موارد با مشکلاتی مواجه شوید.

مزایا و معایب استفاده از دامنه ir

با بررسی اجمالی‌ای که روی دامنه ir داشتیم با این امر که دامنه ir چیست، آشنا شدیم. استفاده از دامنه ir یا دامنه com یکی از مواردی است که ممکن است خیلی از افرادی که قصد راه‌اندازی یک سایت و کسب‌وکار اینترنتی دارند را دچار مشکل نماید. دامنه ir ویژگی‌های خوبی دارد و البته نکات منفی هم در مورد این نوع از دامنه کم نیست. اجازه دهید تا به بررسی این مزایا و موارد بپردازیم. البته توجه داشته باشید منظور ما از دامنه com دامنه‌های جهانی بوده و شما می‌توانید همین موارد را در این بررسی برای دامنه‌های net ،org و info نیز صادق خواهد بود.

مزایای دامنه ir چیست؟

قیمت مناسب: وقتی کسی از شما می‌پرسد مزیت دامنه ir چیست می‌توانید بی‌درنگ بگویید ارزان بودن! دامنه ir نسبت به دامنه‌های جهانی از قیمت بسیار پایین‌تری برخوردار است. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه تخفیف‌های ثبت دامنه ما آن را ببینید که این تفاوت تا چه اندازه مشهود است.

مطمئن بودن دامنه ir: خرید یک دامنه جهانی روندی نسبتا ساده دارد. اما دامنه‌های ملی به این صورت نخواهند بود. برای ثبت دامنه ir نیاز دارید تا در سایت NIC ثبت‌نام کرده و اطلاعات خود را تکمیل نمایید. فروش یک دامنه ir صرفا به یک کدملی ایرانی انجام خواهد شد. پس صاحب دامنه ir قابل شناسایی بوده و در صورت داشتن شکایت می‌توان آن را پیگیری نمود. همین‌طور شما می‌توانید به کلیه اطلاعات مربوط به صاحب امتیاز دامنه‌های ir دسترسی داشته باشید.

تنوع بالا: دامنه ir  یک دامنه مخصوص ایران است. شما در خیلی از موارد شاهد دامنه‌هایی با پسوند ir هستید که آدرس آن در com متعلق به یک سایت دیگر است. این حقیقت که جامعه کوچکتری از دامنه ir استفاده می‌کنند، باعث شده است تا آدرس‌های در دسترس برای این دامنه طیف وسیع‌تری از دامنه‌های com و جهانی را داشته باشند.

عدم تحریم دامنه: خیلی از دامنه‌های بین‌المللی این مشکل را دارند که ممکن است دامنه شما توسط سازمان جهانی دامنه‌ها مسدود شده و یا حتی در موارد جدی‌تر سلب امتیاز شود و اختیار آن را از شما بگیرند. اما در مورد دامنه ir کسی نمی‌تواند چنین کاری را با شما بکند. هر موردی که برای سایت شما پیش بیاید، امتیاز این دامنه تمام و کمال متعلق به شما خواهد بود.

معایب دامنه ir چیست؟

عدم توانایی استفاده از تبلیغات گوگل: بزرگترین و مهمترین موتور جستجوی دنیا، یعنی گوگل تبلیغات خود را از دامنه ir شما دریغ خواهد نمود. این یکی از مهمترین مواردی است که می‌توان به عنوان معایب دامنه‌های ir معرفی نمود. شما از یک قابلیت فوق‌العاده کاربردی که می‌تواند بازدهی خیلی خوبی را در فروش محصولات و دیده شدن برند شما داشته باشد جا خواهید ماند.

عدم استفاده از google map: یکی از پراستفاده‌ترین آیتم‌ها برای سایت شما که نمی‌توانید از آن روی دامنه ir استفاده نمایید، Google Maps خواهد بود. با این قابلیت کاربردی کار با نقشه‌ها، مسیرها و همین‌طور آدرس‌های حرفه‌ای و پویا می‌توانید روی دامنه‌های بین المللی داشته باشید را روی دامنه ir  از دست خواهید داد.

عدم دریافت آمار بازدید از ترافیک سایر کشورها: بررسی ترافیک یکی از مهمترین مواردی است که می‌تواند در تحلیل‌های شما نقش اساسی داشته باشد. دامنه‌های ir روی آمارهای ارائه‌شده از ترافیک‌های خارجی کاملا مسدود بوده و هیچ اطلاعاتی برای شما قابل نمایش نخواهد بود.

روش خرید یک دامنه ir چیست؟

برای خرید و تهیه کردن دامنه ir روش‌های مختلفی وجود دارد. فروشنده اصلی و واگذارکننده مرکزی دامنه‌های ir ایرنیک یا NIC است. مرکز ثبت دامنه کشوری ایران موسسه‌ای است که وظیفه تخصیص دامنه ir و ثبت این دامنه‌ها از طرف دولت به آن واگذار شده است. شما برای خرید دامنه ir لازم دارید تا در این سایت ثبت‌نام نموده و مراحل خاصی را طی کنید تا هویت شما در این سایت ثبت گردد. در غیر این صورت شما توانایی ثبت دامنه ir را نخواهید داشت.

پس برای ثبت دامنه ir ابتدا باید به سایت ایرنیک رفته و یک شناسه کاربری ایجاد نمایید. برای این کار وارد سایت ایرنیک شده و مانند تصویر زیر از بالا گوشه سمت چپ گزینه اول منوی کشویی مشخصه‌های کاربری، یعنی ساختن شناسه کاربری را انتخاب نمایید.

شناسه ایرانیک

با کلیک بر روی این گزینه شما به اولین مرحله از ساخت شناسه کاربری وارد خواهد شد. در صورتی که قصد ثبت یک شناسه شخصی را دارید گزینه اول و در صورتی که می‌خواهید برای شرکت یا موارد حقوقی شناسه ثبت نمایید گزینه دوم را انتخاب نمایید. ما در این آموزش ساخت یک شناسه کاربری برای اشخاص حقیقی (افراد معمولی بدون ثبت شرکت) را دنبال خواهیم کرد. البته تفاوت زیادی در چگونگی انجام مراحل وجود ندارد و هر دو مراحل یکسانی را طی خواهند نمود. تفاوت این دو ثبت‌نام صرفا در اطلاعات و فرم‌هایی است که باید پر شوند.

فرم تکمیل اطلاعات ایرانیک

پس از کلیک بروی تکمیل فرم و دریافت شناسه شما وارد صفحه‌ای خواهید شد که باید اطلاعات خود را در آن وارد نمایید. دقت داشته باشید که برای تکمیل این مدارک و دریافت شناسه لازم است تمامی اطلاعات وارد شده در این صفحه را به‌صورت صحیح و کامل درج کنید.

مرحله بعدی بازنگری و تایید اطلاعات خواهد بود آنچه که وارد کرده‌اید یکبار دیگر به شما نمایش داده خواهد شد. دقت داشته باشید شما نمی‌توانید این کار را دوباره انجام دهید پس کلیه اطلاعات خود را چک کرده و از صحت آنها اطمینان لازم را برقرار نمایید.

پس از تایید این اطلاعات شناسه شما آماده شده و به شما نمایش داده خواهد شد، و پیامی مبنی بر اینکه اطلاعات شما برای ورود به پروفایل خود در ایرنیک به آدرس ایمیل شما ارسال شده است، دریافت خواهید نمود.

اما برای ثبت دامنه ir باید چه کاری انجام دهید. از اینجا شما دو راه دارید! روش اول تهیه دامنه از خود ایرنیک است، و روش دوم استفاده از عرضه‌کنندگان معتبر و نمایندگان ایرنیک.

با کمی دقت قطعا متوجه خواهید شد که قیمت دامنه‌ای که نمایندگان ایرنیک برای شما ثبت می‌کنند بسیار پایین‌تر از قیمت‌های ایرنیک است. اما دلیل اینکه قیمت پایین دامنه ir چیست موضوعی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

علت پایین بودن قیمت نمایندگان برای دامنه ir چیست؟

قبل از اینکه وارد این بحث شویم اجازه دهید تا با هم ببینیم این نمایندگان فروش ایرنیک چه کسانی هستند؟ شرکت‌های متعددی هستند که می‌توانند به‌عنوان یک نماینده فروش از طرف ایرنیک کار فروش دامنه را انجام دهند. برای اخذ نمایندگی لازم است تا روال خاصی طی شود و نمایندگان کسانی هستند که این کار را انجام داده و از طرف ایرنیک دامنه‌های مختلف را به فروش می‌رسانند.

اما چرا قیمت آنها از خود ایرنیک پایین‌تر است؟! ایرنیک یک استاندارد را برای قیمت دامنه تعریف می‌نماید. اما این استانداردی است که به کاربران عادی معرفی می‌گردد. با توجه به اینکه ایرنیک از این نمایندگان و شرکت‌ها مبلغی را به‌عنوان ضمانت دریافت می‌‌کند، قیمت دامنه برای این نمایندگان به شدت پایین آمده و به رقم‌هایی که مشاهده می‌کنید کاهش پیدا می‌کند. شما می‌توانید بهترین تعرفه فروش دامنه‌های ir را در صفحه تخفیف ثبت دامنه مشاهده نمایید.

برای خرید دامنه با قیمت‌های مناسب کافی است به این صفحه رفته و دامنه موردنظر خود را جستجو نموده و در دسترس بودن آن را بررسی کنید. برای بررسی اینکه دامنه موردنیاز شما الان در دست چه کسی قرار دارد و مشخصات آن فرد چیست راه‌های متفاوتی وجود دارد که بهترین و اصلی‌ترین روش مراجعه به who.is است.

بهترین روش مشاهده مشخصات دامنه ir چیست؟

روش‌های متعددی برای پیدا کردن اطلاعات مربوط به دامنه‌ها وجود دارند. اگر دامنه شما آزاد باشد تمامی فروشندگان می‌توانند این اطلاعات را در اختیار شما بگذارند. اما زمانی پیش خواهد آمد که دامنه در اختیار شخص دیگری است و سایتی هم روی آن نیست و ممکن است که آن شخص دامنه را برای فروش قرار داده باشد. اما چگونه می‌توانید به اطلاعات صاحب امتیاز دامنه دسترسی داشته باشید؟

who isبهترین گزینه استفاده از WHOIS است. سایت Who.is یکی از سازمان‌های اصلی وابسته به سازمان جهانی دامنه‌ها است که کار خود را برای اولین بار از سال 1970 و بعد از به وجود آمدن اینترنت آغاز نمود. وظیفه این سازمان لیست کردن و فهرست کردن نام تمامی سایت‌های ثبت شده در جهان است. شما می‌توانید از طریق این سایت به نام، اطلاعات تماس، کدپستی، آدرس و حتی تلفن کسانی که دامنه‌ای را ثبت کرده‌اند دسترسی داشته باشید.

پسوندهای زیرمجموعه دامنه ir چیست؟

شاید خیلی از سایت‌ها را مشاهده کرده باشید که به جز پسوند ir در انتهای آدرس دامنه، یک پسوند دیگر نیز قبل از آن دارند. سایت‌های دانشگاه‌ها و سایت‌های دولتی از رایج‌ترین و ملموس‌ترین مثال‌ها برای این نوع از دامنه‌ها هستند. این نوع از دامنه‌های ir به پنج دسته کلی مختلف تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی هر کدام از این انواع مختلف خواهیم پرداخت.

انواع دامنه ir

دامنه ac.ir

این نوع از دامنه ir که شما قطعا آن را دیده‌اید از یکی از مهمترین انواع دامنه ir است که برای موارد دانشگاهی و آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی دانشگاه‌های ایران سایت‌های رسمی خود را از این دامنه می‌سازند و اگر شما دامنه دیگری که با این پسوند نباشد را برای دانشگاهی مشاهده کنید، به این معناست که این دامنه و سایت یک سایت غیررسمی برای آن دانشگاه خواهد بود.

دامنه gov.ir

این دامنه برای کارهای دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و واژه مختصر شده gov که خود در بین دامنه‌های جهانی از اعتبار بالایی برخوردار است، نشان‌دهنده کاربرد دولتی این نوع از دامنه است.

دامنه net.ir

واژه net که مخفف network است برای مواردی به کار می‌رود که سرویس‌های مربوط به شبکه توسط سایتی که این دامنه را دارد ارائه می‌شود. ISPها و سرویس‌دهندگان خدمات اینترنتی از مشتریان پروپاقرص این دسته از دامنه‌ها هستند.

دامنه co.ir

این نوع از دامنه یکی از محبوب‌ترین دامنه‌های ir بوده و برای موارد تجاری توسط شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. Co خلاصه واژه Company در واقع حکم همان com را خواهد داشت و نشان‌دهنده این است که ما با یک وب‌سایت تجاری سروکار داریم.

دامنه org.ir

این دامنه نیز مانند دامنه جهانی خود یعنی org برای سازمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و نشان‌دهنده یک سازمان و تشکیلات بزرگ در پس این نام است. البته باید توجه داشته باشید که خیلی از سازمان‌های دولتی از دامنه‌های دیگر برای این کار استفاده می‌نمایند.

این 5 مورد جزو بزرگترین و اصلی‌ترین انواع دامنه تعریف شده برای ir هستند. اینکه بهترین گزینه شما از بین انواع دامنه ir چیست و از کدامیک می‌توانید بهترین استفاده را ببرید موردی است که باید بر اساس استراتژی‌های کاری شما تعیین گردد.

نتیجه‌گیری

به‌طورکلی در پاسخ به این سوال که دامنه ir چیست می‌توان پاسخی طولانی و بلندبالا را شرح داد. اما آنچه که مسلم و قطعی است این نوع از دامنه برای کشور ایران طراحی شده و استفاده از آن به‌منزله قبول قوانین و مقرراتی است که از طرف مراجع داخلی وضع گردیده‌اند. همین‌طور اگر بخواهیم بگوییم بهترین روش برای خرید دامنه ir چیست نیز به این نتیجه می‌رسیم که مشاهده صفحه تخفیف ثبت دامنه جواب این سوال را به شما خواهد داد. با توجه به مزایا و معایبی که برای دامنه ir  ذکر شد این بر عهده شماست که کار را روی این دامنه‌ها به چه صورت دنبال کرده و چه نوع از دامنه‌ای را برای سایت خود انتخاب نمایید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها