Hetzner چیست؟ یک دیتاسنتر به سبک آلمانی

Hetzner چیست
خرید هاست
میزبانی وب

کشور آلمان در دنیا به محصولات بی‌نظیر و با کیفیت معروف بوده است. می‌توانیم بگوییم آلمانی بودن یک محصول خودبه‌خود یک تضمین برای کیفیت آن محصول در نظر گرفته می‌شود. در سایر کشورها کشور آلمان را با چند چیز می‌شناسند، ماشین‌های خوب، قطعات صنعتی با کیفیت، سوسیس‌های رنگارنگ و سرورهای قدرتمند اینترنتی که عموما بهترین کیفیت را برای سرورهای مجازی ارائه می‌کنند. Hetzner یکی از ارائه‌دهندگان همین خدمات است. در ادامه این مطلب با بررسی اینکه Hetzner چیست و چه کاری را برای ما انجام می‌دهد، همراه ما باشید.

تاریخچه Hetzner چیست؟

Hetzner نامی نسبتا آشنا است، اما برای بعضی از دوستان که این نام را نشنیده‌اند باید بگوییم، Hetzner یک دیتاسنتر بزرگ با سرورهای قدرتمند است که می‌تواند برای شما کلیه خدمات مربوط به هاست و سرور را ارائه کند. Hetzner کار خود را از سال 1994 شروع کرد. در ابتدا این شرکت صرفا خدمات مربوط به ارائه هاست و همین‌طور ثبت دامنه را انجام می‌داد اما توانست به گسترش خوبی برسد و تا سال 2018 با 290 کارمند کلیه خدمات مربوط به یک هاستینگ و ارائه خدمات امنیتی اینترنتی را به‌صورت کامل در بین خدمات خود قرار داده بود.

Martin Hetzner موسس این شرکت، هنوز رهبری آن را برعهده دارد، و می‌توان گفت که این حفظ تعادل و مسیر به Hetzner کمک کرده است که در هدفی که دارد ثابت قدم و استوار باشد. این شرکت در آلمان تحت عنوان یک شرکت مسئولیت محدود به ثبت رسیده است و در محل تاسیس خود یعنی شهر گونتسن هاوزن در ایالت بایرن آلمان واقع شده است.

Hetzner به جز دیتاسنتر اصلی خود دیتاسنترهای دیگری را در اروپا دارد که به‌صورت یک مجموعه متمرکز فعالیت داشته و خدمات مربوطه را پشتیبانی می‌کنند. این دیتاسنترها در شهرهای نورنبرگ، فال کنستین و همینطور توسولا در فنلاند واقع شده‌اند.

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که باعث پرآوازه شدن نام Hetzner شد مشارکت در پروژه بزرگی بود که از طریق کابل زیردریایی به طول 1100 کیلومتر توانست روستوک از آلمان را به هلسینکی در فنلاند متصل کند. با این کار یکی از مهمترین شاهراه‌های ارتباطی اروپا شکل گرفت. این خط ارتباطی دو پایانه مرکز اطلاعاتی فنلاند و همین‌طور دیتاسنتر Hetzner را به هم متصل نمود. در ادامه سرویس‌هایی که این دیتاسنتر ارائه می‌کند را بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه Hetzner چیست

سرویس‌های ارائه شده توسط Hetzner چیست؟

اگر بخواهیم به این سوال که سرویس‌های ارائه شده توسط Hetzner چیست پاسخ دهیم می‌توانیم طیف وسیعی از خدمات مربوط به هاست و اینترنت را نام ببریم. Hetzner هر آنچه که شما برای هاست و سرور نیاز داشته باشید در اختیارتان قرار خواهد داد. این خدمات را می‌توان به‌صورت زیر فهرست‌بندی کرد:

پشتیبانی از رک و اجاره آن

خیلی از سازمان‌های بزرگ برای سرور شرکت خود یک رک جدا را لازم خواهند داشت. شما می‌توانید این رک را از یک دیتاسنتر اجاره کرده و دقیقا بدانید که کدام رک سخت‌افزاری مربوط به اطلاعات شرکت شماست اما فایده اجاره رک از Hetzner چیست؟

شما با اجاره یک رک این امکان را خواهید داشت تا فایل ها، سایت، تصاویر دوربین های امنیتی و برنامه های اتوماسیون خود را روی این رک ذخیره سازی کنید. در اینصورت اطلاعات شما در جای امنی خواهد بود که دور از سازمان قرار دارد و میتوان مطمئن باشید که این اطلاعات هیچ وقت صدمه نخواهند دید. پشتیبانی و نگهداری این سرویس ها نیز دائمی و ثابت می باشد و هر قطعه ای که با مشکلی در کارکرد مواجه شود و یا نیاز به تعویض داشته باشد، به صورت رایگان برای شما عوض خواهد شد. پس شما با استفاده از این خدمات یک سرور همیشه آماده به کار خواهید داشت، که نیاز نیست در مورد نگهداری و تعمیر آن نگران باشید.

خدمات کلود و ابری

وقتی از یکی از قدرتمندترین دیتاسنترهای اروپا صحبت می‌کنیم، قطعا خدمات ابری یکی از اصلی‌ترین خدمات خواهد بود، در غیر این صورت اصلا این دیتاسنتر در لیست بهترین‌ها قرار نمی‌گرفت. اما ویژگی اصلی کلود ارائه شده توسط Hetzner چیست که آن را این‌چنین خاص کرده است؟

Hetzner روی سرورهای ابری خود که پیشتر به آنها اشاره کردیم و دیدیم که در آلمان و فنلاند قرار دارند، از خدمات متنوعی استفاده می‌کند و به شما برای داشتن یک سرور حرفه‌ای تضمین خدمات می‌دهد. به‌طورکلی می‌توان سه دسته اصلی از خدمات ابری را برای Hetzner معرفی کرد:

فضای ذخیره‌سازی

در این نوع از خدمات شما می‌توانید به فضای ذخیره‌سازی مشخصی روی هاست‌های ابری Hetzner دسترسی داشته باشید و سیستم ذخیره‌سازی خود را راه‌اندازی کنید. شما پیشتر نیز این ابرها یا کلودهای ذخیره‌سازی را دیده‌اید. به‌طور مثال می‌توان گوگل درایوی که روی موبایل‌های اندرویدی قرار دارند و یا OneDrive که روی ویندوز 8 به بالا فعال است و اگر از آن استفاده هم نکرده باشید با پیام‌های بی‌مورد اعصاب شما را خورد کرده است، نمونه‌هایی از این سرویس است. Hetzner نیز یکی از این ارائه‌دهندگان است که شما می‌توانید با استفاده از این خدمات فضای ابری خوبی را برای خود داشته باشید که به‌صورت اختصاصی از آن برای ذخیره‌سازی فایل‌ها و همین‌طور دسترسی به این فایل‌ها در هر جا که بخواهید استفاده کنید.

خدمات کلود Hetzner

هاست ابری

استفاده از سیستم کلود برای هاستی که سایت شما را در خود جای داده است یک گزینه هوشمندانه خواهد بود. شما می‌توانید بوسیله هاست ابری با این کار به مخاطبان خود از هر جای دنیا از یک سرور نزدیک و در سریع‌ترین زمان ممکن سرویس‌دهی کنید و در صورتی که یکی از این سرورها مورد حمله قرار گیرد سایر سرورها آن را پشتیبانی خواهند نمود. پس می‌توان گفت با این کار شما سرعت و امنیت را برای خود تضمین کرده‌اید.

CDN

CDN یک رویکرد حرفه‌ای و تکنولوژی پیشرفته است که شما می‌توانید با استفاده از آن فایل‌های سایت خود را در سرورهای مختلف کش کرده و در اختیار کاربران قرار دهید. در اینجا شباهت‌هایی با سرویس قبلی وجود دارد اما کاملا دو مورد متفاوت هستند. در هاست ابری شما کل فایل‌ها را در سرورهای مختلف پخش کرده‌اید، اما در CDN شما صرفا فایل‌ها را بارگذاری کرده و کد سایت در سرور شما باقی خواهد ماند.

استفاده از CDN می‌تواند در صورتی که شما از نوع دیگری هاست استفاده می‌کنید هم قابل انجام باشد، یا حتی اگر از سرویس‌دهنده و هاستینگ دیگری هاست خود را تهیه کرده باشید، باز هم امکان استفاده از CDN را روی بستر Hetzner خواهید داشت. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد CDN می‌توانید به مقاله «CDN چیست» مراجعه کنید.

سرور اختصاصی

اگر با هاست و سرور آشنا باشید قطعا اطلاع دارید که این نوع از سرور به‌عنوان سرآمد سرویس‌های یک ارائه‌دهنده معرفی خواهد شد که معمولا بالاترین قابلیت را خواهد داشت. شما می‌توانید یک سرور اختصاصی را به‌صورتی که نیاز دارید پیکربندی کنید و آن را به یک سرور مجازی، هاست، گیم سرور، فضای ذخیره‌سازی و یا دانلود سرور تبدیل کنید. اما وضعیت این نوع از سرور در Hetzner چیست و به چه صورت ارائه می‌شود؟

سرور اختصاصی Hetzner

سرور اختصاصی یکی از اصلی‌ترین محصولات Hetzner می‌باشد که به‌صورت عمده در اختیار نمایندگان فروش این محصول در دنیا قرار می‌گیرد. در صورتی که بخواهید که هر کدام از خدمات Hetzner را استفاده کنید، در واقع از طریق یک نماینده و سرور اختصاصی آن به سرورهای قدرتمند Hetzner متصل می‌شوید. در ادامه به معرفی این که سرورهای اختصاصی Hetzner می‌پردازیم.

سرورهای DELL

Hetzner یک سری از سرورهای خود را با معماری یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان کامپیوتر و لپ‌تاپ در دنیا یعنی همان DELL عرضه می‌نماید. معماری این سرورهای حرفه‌ای به‌صورت ابری بوده و برای شما امکانات خوبی را فراهم می‌کنند. فهرست زیر به ما میگوید که منابع این سرورهای اختصاصی Hetzner چیست:

  1. دو پردازنده xeon از سری Gold که حداقل 32 هسته دارند
  2. حداقل 64 گیگابایت رم از نوع DDR4 ECC که به‌صورت دلخواه می‌توان آن را تا 768 گیگابایت افزایش داد
  3. هارد دیسک NVMe که از 480 گیگابایت به بالا شروع می‌شود و قابلیت تغییر به هاردهای SSD با حداقل ظرفیت 240 گیگابایت را دارد.
  4. کنترلر RAID از نوع Dell PERC H730P که برای حفظ جامعیت داده‌های شما روی سرور به کار می‌رود.

بدیهی است که قابلیت نصب تمامی سیستم عامل‌های موجود برای سرور روی این سرورها وجود داشته و امکان پیکربندی منابع آنها به‌راحتی وجود دارد.

سرورهای Line

همان‌طور که دیدیم سرورهای معرفی شده در سری DELL از کانفیگ‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند که برای کسب‌وکارها و سازمان‌های کوچک از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. اما این‌گونه نیست که این دیتاسنتر بزرگ این طیف بزرگ مشتریان را نادیده بگیرد. اجازه دهید ببینم راه‌حل ارائه شده برای این کسب‌وکارها از طرف Hetzner چیست.

سرورهای سری Line سرورهایی بوده که آزادتر و با اختیارات بیشتر در پیکربندی به‌صورت سرور اختصاصی در اختیار کاربران و مشتریان قرار می‌گیرند. قیمت پایه‌ای که برای این سرورها معرفی می‌شود در حدود یک پنجم کمترین هزینه برای سرویس‌های DELL می‌باشد و امکانات خوبی نیز دارند که عبارتند از:

  1. سی‌پی‌یو Xeon با 8 یا 16 هسته
  2. 64 گیگابایت رم از نوع DDR4 ECC که در سرویس‌های مختلف متفاوت بوده و قابل ارتقا و افزایش خواهد بود.
  3. 10 ترابایت فضای ذخیره‌سازی
  4. 20 ترابایت ترافیک اینترنت
  5. تعداد 100 اکانت زیرمجموعه که می‌تواند برای قابلیت نمایندگی فروش هاست مورد استفاده قرار گیرد.
  6. قابلیت استفاده از تمامی پروتکل‌های وب مانند FTP ،FTPS ،HTTP و SFTP
  7. پشتیبانی کامل از WebDAV
سرور لاین Hetzner چیست

همان‌طور دیدیم این نوع از تعرفه‌ها و سرویس‌ها یکی از قوی‌ترین سرورهای موجود را به شما تحویل خواهد داد که می‌توانید از آن برای نمایندگی هاستینگ خود استفاده کنید و یا به‌عنوان یک سرور قدرتمند برای کسب‌وکار خود داشته باشید.

افتخارات و حواشی

این شرکت آلمانی همواره سعی کرده است در خیلی از موارد اول باشد. در این بین موفق شده و افتخاراتی را به‌دست آورده است و البته درگیر حواشی خاصی نیز شده است. اگر بخواهیم بگوییم که افتخارات Hetzner چیست این موارد قابل معرفی خواهد بود:

  1. جایزه Verband der deutschen Internet Wirtschaft برای همکاری در پیشرفت صنعت اینترنت در سال 2007
  2. جایزه Green IT Best Practice در سال 2011
  3. جایزه PC WELT برای بهترین برندسازی و معرفی برند در سال 2012
  4. جایزه بهترین ارائه‌دهنده خدمات بین‌المللی خدمات دیتاسنتر و کلود از آلمان در سال 2013
  5. جایزه ارائه خدمات برتر در هاستینگ در سال 2016
  6. و…

اما حواشی‌ای که از آنها صحبت شد کدام است و نقش Hetzner چیست؟

مهمترین حاشیه‌ای که Hetzner را درگیر خود کرده است خبر هک شدن سرورهای این دیتاسنتر در سال 2013 بود. Hetzner مورد حمله قرار گرفت و به سیستم مانیتورینگ آن نفوذ شد. حمله‌کنندگان در این حمله موفق شدند تا اطلاعات مربوط به تعدادی از کاربران را به سرقت ببرند.

مورد دیگر نیز در سال 2014 و به زمان مناقشه روسیه و اوکراین مربوط می‌شود که پس از ایجاد درگیری‌ها و درخواست‌های دولتی مبنی بر مسدود شدن سرورهای خبرگزاری‌هایی که تشنج ایجاد می‌کردند، Hetzner از این حرف‌ها پشتیبانی نکرده و تمامی خبرها را به‌صورت گسترده منتشر شد و هیچ خللی در کارکرد سرورها ایجاد نشد. این خبر باعث شکایت‌های دولت روسیه از Hetzner شد که این شرکت از آن موفق بیرون آمد و تعدادی از خبرگزاری‌ها نیز به آن ملحق شده و زیرمجموعه آن قرار گرفته‌اند.

البته این حمایت‌های Hetzner از خبرگزاری ها تداومی نداشت و در سال 2016، Hetzner خبرگزاری Novaya Gazeta را به خاطر فعالیت های سیاسی فیلتر کرد.

به‌طورکلی کارنامه پرفرازونشیب این شرکت وجهه قابل‌قبولی از آن را ارائه می‌کند و می‌شود به‌عنوان یک ارائه‌دهنده خوب به آن اتکا کرد. اکنون وقت آن رسیده است که ببینیم نحوه خرید و استفاده از خدمات Hetzner چیست؟

حواشی Hetzner

بهترین روش برای استفاده از سرویس‌های Hetzner چیست؟

Hetzner یک دیتاسنتر بزرگ با خدماتی کیفیت بالا و عالی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. اما همان‌طور که می‌دانید، تحریم‌های بین المللی هم از نظر پرداخت‌های دلاری و هم به دلیل خطر مسدود شدن سرویس به یکباره و عدم امکان دسترسی به اطلاعات برای ایران کار دشواری است، و هم اینکه قیمت این هاست‌ها و کانفیگ‌هایی که ارائه می‌کنند بسیار بالا بوده و شاید نصف کمترین سرویس Hetzner هم برای کار شما خیلی زیاد باشد و لازم نباشد که هزینه بیشتری را برای این خدمات پرداخت کنید. پس بهترین روش بهره‌ بردن از خدمات Hetzner چیست؟

بهترین روش برای اینکه بتوانید هر سرویسی که احتیاج دارید را با یک کانفیگ و هزینه معقول خریداری کنید این است که این کار را از طریق مارال هاست انجام دهید. در صفحه «سرور اختصاصی آلمان» شما این امکان را خواهید داشت تا به تعرفه‌ها و کانفیگ‌های یک سرور Hetzner دسترسی داشته باشید. قطعا در اینجا برای شما دو سوال پیش خواهد آمد. اول اینکه اگر خودتان برای خرید اقدام کنید هزینه کمتری نخواهید داد؟! و دوم اینکه اگر تحریم‌های بین‌المللی شامل این سرویس‌ها شود آیا هنوز داده‌های شما در خطر بلوکه شدن قرار دارند؟!

پاسخ هر دو سوال خیر خواهد بود.

در مورد سوال اول اگر شما دقت کرده باشید در تمامی دیتاسنترها قیمت هاستی که نمایندگان ارائه می‌کنند ارزان‌تر است. این امر به این علت است که نمایندگان فروش با تعرفه‌های کم و اندازه‌های زیاد فضای هاست را تهیه کرده و وقتی آن را به‌صورت کوچک و در اندازه‌هایی که شما احتیاج دارید در اختیارتان قرار می‌دهند، قیمت آن بسیار پایین‌تر خواهد آمد. از طرف دیگر شما اگر از خود دیتاسنتر خرید کنید مجبور خواهید بود حداقل یک سرویس با هزینه ماهیانه 40 دلار را تهیه کنید که علاوه بر هزینه بالا ممکن است منابع آن خیلی بیشتر از نیاز شما باشد و شما فقط پول خود را هدر داده‌اید.

اما در مورد سوال دوم باید بگوییم که قراردادی که بین نماینده و این دیتاسنتر تنظیم شده است، این امر را در نظر گرفته که این خدمات باید به‌صورت بلندمدت باشد و اگر تحریمی هم صورت بگیرد باید بعد از مدت قرارداد اتفاق بیفتد نه به‌صورت آنی و یکباره. خود شما هم می‌توانید قرارداد را به‌صورت بلندمدت تنظیم کنید ولی آیا قادر خواهید بود که هزینه آن را به‌صورت بلندمدت پرداخت کنید و آیا این کار برای شما صرفه اقتصادی خواهد داشت؟

استفاده از Hetzner

با توجه به شرایط فوق اگر بخواهیم بگوییم بهترین گزینه برای استفاده از سرویس‌های قدرتمند Hetzner چیست قطعا مارال هاست را به شما معرفی خواهیم کرد.

نتیجه‌گیری

به‌طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم Hetzner چیست و چه خدماتی را ارائه می‌دهد می‌توانیم بگوییم که یک دیتاسنتر خوش‌نام است که خدمات فوق العاده‌ای را ارائه می‌کند و می‌تواند یک گزینه ایده‌آل برای خرید یک سرور اختصاصی خوب یا استفاده از فضاهای ابری باشد. اگر بخواهیم که یک سرویس خوب از این دیتاسنتر را خریداری کنیم، با توجه به قیمت پایه سرورها و بالا بودن منابعی که ممکن است به کار شما نیاید، محدودیت در پرداخت‌های دلاری ایمن و همین‌طور موارد مربوط به تحریم‌ها، بهترین و راحت‌ترین روش خرید استفاده از خدمات مارال هاست خواهد بود.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها