دیتالایف چیست
خرید هاست

وقتی که به سراغ اینترنت رفته و وب را می‌بینیم، آنچه برای ما نمایش داده می‌شود تعدادی سایت رنگارنگ و زیبا است که هرکدام از آنها کارایی‌های خاص خود را دارند و روز‌به‌روز هم بهتر و گسترده‌تر می‌شوند. توسعه‌دهندگانی که این کار را انجام می‌دهند، از روش‌های مختلفی برای این کار استفاده می‌کنند که اگر به دنبال یادگیری طراحی سایت و شناخت سیستم‌هایی که این کار را انجام می‌دهند باشید، مطمئنا در اولین مراحل به این موارد برخورد کرده‌اید که دودسته اصلی فریم‌ورک‌های طراحی سایت و سیستم‌های مدیریت محتوا هستند. سیستم‌های مدیریت محتوا به‌خاطر امکانات خیلی بالای مدیریتی و روان بودن و سادگی استفاده بهتر شناخته شده و در این مقاله به بررسی سیستم مدیریت محتوا دیتالایف خواهیم پرداخت.

قبل از این که به بررسی این موضوع بپردازیم لازم است تا کمی در مورد اینکه سیستم‌های مدیریت محتوا برای ما چه کارهایی انجام می‌دهند را بیشتر باز کنیم. با مارال هاست همراه باشید.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

وقتی صحبت از طراحی سایت به میان باشد یکی از اولین پیشنهادهایی که به شما می‌شود تا با استفاده از آن یک سایت را سریع و بدون دردسر بالا بیاورید، استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا است. البته شاید به همین اسم قُلمبه‌سُلُمبه‌ای که دارد هرگز به شما معرفی نشود اما گزینه‌هایی مانند، وردپرس و جوملا حتما روی میز شما قرار گرفته‌اند. در واقع این برنامه‌ها نوعی از سیستم مدیریت محتوا هستند که در خیلی از سایت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم یک تعریف کتابی از این سیستم‌ها ارائه کنیم می‌توانیم بگوییم سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS برنامه‌ای است که یک سایت پویا را برای شما راه‌اندازی کرده و شما با ویرایش ظاهر آن می‌توانید آن را به صورتی که می‌خواهید در آورید.

CMS چیست

استفاده از این برنامه امکانات کامل مدیریتی را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید به‌صورت کامل کارهایی که سایت شما قرار است انجام دهد را کنترل کنید. شما قادر خواهید بود تا با استفاده از این سیستم‌ها هر ویژگی‌ای که نیاز داشتید را روی سایت پیاده‌سازی کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید یک سایت فروشگاهی، یک وبلاگ علمی، یک سایت تجاری و یا یک انجمن و تالار گفتگو را برای خود راه‌اندازی کنید که هرکدام از آنها بی‌عیب‌ونقص کار خود را دنبال می‌کنند. سیستم‌های مدیریت محتوا به شما یک پنل مدیریتی قدرتمند می‌دهند که بدون هیچ نگرانی‌ای آنچه که ساختید را مدیریت کنید.

بعضی از سیستم‌های مدیریت محتوا کاربردهای مخصوص خود را دارند. به‌عنوان‌مثال سیستم‌های مدیریت محتوای مجنتو و اپن کارت سیستم‌های فروشگاهی هستند که شما با استفاده از آنها می‌توانید فروشگاه اینترنتی خود را مدیریت کرده و کلیه امکانات مربوط به انبارداری، توضیحات محصولات، نظریات مشتریان، اجرای تخفیفات و ارائه کد تخفیف، تغییر قیمت‌ها، برگزاری جشنواره‌های فروش ویژه و هر قابلیتی که یک سایت فروشگاهی بزرگ را دارد به شما ارائه کنند که این سیستم‌ها در مقاله‌های مجنتو چیست و Opencart چیست به‌صورت کامل مورد بررسی قرار گرفتند.

همین‌طور در کنار سیستم‌های مدیریت محتوای خاص، سیستم‌های عمومی هم وجود دارند که می‌توانید در تمامی زمینه‌ها از آنها استفاده کنید. یکی از انواع این سیستم‌ها وردپرس بزرگ است که در مقاله وردپرس چیست به طور کامل به آن پرداختیم. وردپرس امروزه سهم بسیار بزرگی از بازار طراحی وب را به خود اختصاص داده است. افزونه‌های این سیستم مدیریت محتوای حرفه‌ای هر امکانی را که لازم دارید را روی آن پیاده‌سازی می‌کنند. به‌عنوان‌مثال با استفاده از افزونه ووکامرس که در مقاله ووکامرس چیست به بررسی آن پرداختیم می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی را پیاده‌سازی کنید. این افزونه تا اندازه‌ای رشد داشته است که در خیلی از منابع به عنوان یک پلتفرم تجارت الکترونیک معرفی شده است. 

سیستم مدیریت محتوا چیست

سیستم مدیریت محتوای دیتالایف چیست؟

دیتالایف یک سیستم مدیریت محتوای چندمنظوره است که به شما امکان ساخت سایت‌های مختلف را می‌دهد. در واقع دیتالایف یک سیستم مدیریت محتوای اپن‌سورس و رایگان است که با استفاده از زبان PHP امکانات راه‌اندازی و مدیریت یک سایت اینترنتی را برای ما فراهم می‌کند.

این سیستم با هسته PHP کار می‌کند اما استفاده خیلی زیادی از کدها و ماژول‌های AJAX دارد و در خیلی از موارد با بهره‌گیری از آنها صفحات عالی و قدرتمندی را طراحی می‌کند. همین‌طور استفاده از سیستم پایگاه‌داده معروف و محبوب MySQL نیز باعث شده است تا کار با آن برای افرادی که قصد دارند تا از سایر سیستم‌های مدیریت محتوا به این سیستم مهاجرت کنند، آسان شود.

سیستم دیتالایف چیست

این سیستم مدیریت محتوا توسط یک شرکت نرم‌افزاری آلمانی به نام Softnews Media Group در سال ۲۰۰۴ طراحی شد. پایه‌های اصلی این سیستم را یک سیستم مدیریت محتوای خبری که برای خبرگزاری‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت به نام CutePHP تشکیل می‌داد و گسترش این سیستم باعث شد که دیتالایف به وجود بیاید. باید به این نکته توجه داشت که زبان اصلی این سیستم روسی است. البته همگام‌سازی آن با زبان‌های انگلیسی و اوکراینی انجام شده است.

وقتی که این سیستم مدیریت محتوای آلمانی در روسیه منتشر گردید استقبال زیادی از آن شد و به‌سرعت فراگیر شد. این سیستم با یک سازگاری خوب با زبان روسی برنامه‌ریزی شده بود و روس‌ها که حتی حاضر نبودند از یک حرف انگلیسی استفاده کنند و الفبای خود را برای حروف انگلیسی به کار می‌بردند، به‌راحتی توانستند با این سیستم کار کنند. اما یک اتفاق ناگوار در این میان رخ داد و آن این بود که هکرهای روسی نتوانستند جلوی خود را بگیرند و این سیستم را به‌صورت کامل کرک کردند. استفاده از نسخه کرک شده به نحوی رواج پیدا کرد که حتی سایت‌های دولتی را نیز با این نسخه ساختند و این سوءاستفاده شرکت سازنده را به‌اندازه‌ای ضعیف کرد که پشتیبانی‌ها از آن کمتر شده و تقریبا متوقف شده بود.

سیستم مدیریت محتوای دیتالایف در سال ۲۰۱۱ به نقطه اوج خود رسیده بود و کاربران روسی داشتند با نسخه‌های کرک شده خود که تقریبا از طرف سازنده هم رها شده بود کیف می‌کردند که یک اتفاق تکان‌دهنده به آنها یادآوری کرد که چرا نباید از CMSهای کرک شده استفاده کرد. یک سری حملات کلی به سایت‌های دولتی و خصوصی که از سیستم دیتالایف استفاده می‌کردند اتفاق افتاد و خیلی از این سایت‌ها را فلج کرد. مجله یاندکس در بررسی‌های خود مهم‌ترین عامل را استفاده از نسخه کرک شده از این سیستم اعلام کرد و همچنین گفت خیلی از سایت‌هایی که آسیب ندیده‌اند هم به ویروس آلوده شده‌اند.

این امر باعث شد تا تمامی سایت‌هایی که از دیتالایف استفاده می‌کنند یک بار دیگر به سراغ نسخه‌های استاندارد بروند و شرکت Softnews Media Group بار دیگر توانست فرصتی برای ارائه خدمات بهتر پیدا کند. این شرکت با پیشرفت خوبی همراه بود و در سال ۲۰۱۴ یعنی پس از ده سال از ایجاد دیتالایف، این سیستم توانست با ۵.۸۵ درصد استفاده، به مقام چهارم در بین CMSهای پراستفاده در اروپا دست پیدا کند. اما متاسفانه این سیستم ویژگی‌های لازم برای نگه داشتن این مقام و رده را نداشت و خیلی زود توسط سیستم‌هایی مانند مجنتو و دروپال کنار زده شد.

هرچند که این سیستم از نظر زبان و تطبیق آن کمی ضعیف عمل کرد ولی اکنون نسخه‌های مختلفی از آن موجود است که ویژگی‌های خوبی را ارائه می‌کنند.

سایت ساز دیتالایف چیست

ویژگی‌های دیتالایف چیست؟

ریسپانسیو بودن به‌صورت خودکار

یکی از موارد این سیستم مدیریت محتوا ریسپانسیو بودن آن است. به این صورت که شما لازم نیست بهینه‌سازی خاصی را برای نمایش روی موبایل انجام دهید و درصورتی‌که صفحه‌ای را روی سایت خود ایجاد کنید، نسخه سازگار با موبایل آن به‌صورت کامل برای شما ارائه خواهد شد. خیلی از سیستم‌های مدیریت محتوای دیگر هم هستند که این قابلیت را دارند ولی دیتالایف بدون استفاده از هیچ افزونه و یا تنظیمات خاصی این کار را برای شما به‌صورت خودکار انجام خواهد داد.

امروزه بیشتر ترافیک اینترنت به‌وسیله موبایل جریان دارد و اگر سایت شما نتواند یک نمایش بهینه و سریع را برای سایت در صفحه موبایل ایجاد کند قطعا ترافیک زیاد و موثری را از دست خواهید داد. این کاربران می‌توانند به مشتریان شما تبدیل شوند و این موضوع برای کسب‌وکارهای اینترنتی به‌عنوان یک مسئله حیاتی تلقی می‌گردد. سیستم مدیریت محتوای دیتالایف با استفاده از قابلیت ریسپانسیو خودکار خوب برای کسانی که می‌خواهند از این ترافیک بهره ببرند و یا لینک‌های تبلیغاتی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند بسیار مفید خواهد بود.

کنترل جریان ترافیک بالا

دیتالایف قابلیت خوبی برای کنترل ترافیک بالا دارد. هسته دیتالایف از یک سایت خبری گرفته شده است و سایت‌های خبری جزو سایت‌هایی هستند که ممکن است در ساعاتی از روز به‌صورت یکباره فشارهای ترافیکی سنگینی به آنها تحمیل شود. دیتالایف با استفاده از هسته سبک خود تمامی این ترافیک را هندل کرده و به مدیران سایت این احتمال را می‌دهد که از ارورهای سمت سرور و ارورهای ۵۰۰ هیچ خبری نخواهد بود.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید هاستی که برای این سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنید باید سازگاری‌های لازم را داشته باشد. به‌عنوان‌مثال هاست لینوکس و هاست ابری دو گزینه مناسب برای کار با این سیستم هستند.

استفاده از قالب‌های مجزا به‌صورت هم‌زمان

اگر با سیستم‌های مدیریت محتوایی مانند وردپرس و دروپال آشنایی داشته باشید قطعا متوجه این موضوع هستید که قالب‌ها نقش بسیار حساسی در این سیستم‌های مدیریت محتوا دارند و در واقع این قالب‌ها هستند که تعیین می‌کنند ظاهر سایت شما به چه صورت باشد و همین‌طور تاثیرات زیادی را روی سرعت و امنیت سایت شما دارد. در این سیستم‌ها شما فقط امکان استفاده از یک قالب را دارید و هم‌زمان فقط یک قالب فعال خواهید داشت. در دیتالایف شما می‌توانید هم‌زمان چند قالب را روی سایت خود فعال کرده و هر صفحه را با یک قالب به نمایش بگذارید.

با استفاده از این قابلیت سیستم مدیریت محتوای دیتالایف شما می‌توانید از یک قالب برای صفحات محصولات، از یک قالب دیگر برای وبلاگ و از قالب‌های مخصوص انجمن‌ها و تالارهای گفتگو برای بخش‌های دیگر استفاده کنید. شما می‌توانید با یک دامنه چند سایت را با شکل‌های مختلف داشته باشید و لندینگ پیج‌های مختلفی را ایجاد کنید که در جشنواره‌های مختلف و کمپین‌های متعدد برای شما بسیار ایده‌آل باشد. هرکدام از این قالب‌ها امکانات مخصوص به خود را دارد.

شاید داشتن یک سایت که هر بخش آن یک ظاهر دارد کار جالبی به نظر برسد اما اگر این قابلیت را به یک خبره در مارکتینگ بدهید خوب می‌داند که با استفاده از این صفحات مختلف و ویژگی‌هایی که هر بخشی دارد چگونه باید بازدهی سایت را بالا ببرد و در واقع دیتالایف از این نظر دست شما را باز خواهد گذاشت.

قالب های دیتالایف چیست

تجزیه‌وتحلیل قوی و ارائه یک Statistic کامل

وقتی شما مدیریت یک سایت را برعهده دارید و برای رشد آن تلاش می‌کنید، باید بالاخره از جایی فهمید که آیا در مسیر درست قرار دارید و یا نیاز به اصلاحات دارید. موثرترین روشی که برای این موضوع وجود دارد این است که شما آمارهای بازدید و مواردی مانند خرید، عضویت و یا ثبت سفارش‌ها خود را چک کنید. همین‌طور اگر به دنبال بالا بردن فروش سایت خود هستید و می‌خواهید بدانید کدام محصولات بیشتر از طرف کدام افراد دیده می‌شوند و چه مناطقی مشتریان بیشتری را برای شما خواهد داشت. باید به آمار بازدیدها و فروش، آن هم به‌صورت موردی و با فیلتر کردن جزئیات خاص مراجعه کنید و آنها را بررسی کنید.

این سیستم برای آمارهایی که از بازدیدهای سایت در اختیار مدیران قرار می‌دهد سنگ‌ تمام گذاشته است. تعداد سیستم‌های مدیریت محتوایی که بتوانند به‌صورت کامل آمار را خودشان ارائه کنند زیاد نیست. البته خیلی از سیستم‌های مدیریت محتوا با استفاده از افزونه‌ها این کار را بهتر از این هم به انجام می‌رسانند اما این موضوع باعث می‌شود که منابع سرور شما به شدت مصرف شود و این برای یک سایت فروشگاهی که به آمارهای لحظه‌ای خود نیاز دارد و در لحظه مشتریان در حال بازدید از محصولات هستند نمی‌تواند گزینه‌ای خوب باشد.

سیستم‌های امتیازدهی به مقالات

وقتی شما دنبال مطلبی باشید و آن را در وب بخوانید، چگونه صحت آن را تشخیص می‌دهید، و اینکه از کجا می‌فهمید که این موضوع خوب است؟ علاوه بر این اگر شما مطلبی عالی پیدا کردید، یا بالعکس آن به مطلب بسیار بدی برخورد کردید، چگونه می‌توانید آن را به سایرین منتقل کنید. درصورتی‌که جواب شما اعلام نظر و امتیازدهی به مطالب و تاپیک‌ها است باید بگوییم که کاملا درست گفته‌اید. اما نظرات در بیشتر موارد از صافی مدیران سایت‌ها رد می‌شود و خیلی از آنها خوش ندارند که نظرات تند را در سایت تایید کنند. پس سیستم امتیازدهی یکی از گزینه‌هایی است که شما می‌توانید به‌عنوان یک ابزار خوب از آن استفاده کنید و کسی هم نمی‌تواند رای‌ها را دست‌کاری کند و این تفکر در مورد سایت شما که نظرات آن دست‌کاری و گلچین شده هستند منتفی اعلام خواهد شد. 

امتیاز دهی به دیتالایف چیست

سیستم مدیریت محتوای دیتالایف یک روش امتیازدهی ایده‌آل را برای شما پیاده‌سازی می‌کند. به‌نحوی که کاربران بیشتری برای اعلام نظر به مقاله‌های خوب شما قدم پیش بگذارند و از این طریق اعتبار برگه و مقاله شما بالاتر برود. در واقع دیتالایف با این کار علاوه بر اینکه باعث می‌شود تا شما مقاله خودتان را بهبود ببخشید به کیفیت محتوای وب نیز کمک می‌کند و باعث می‌شود مطالب خوب بیشتر دیده شوند و رشد بهتری داشته باشند و مطالب بی‌فایده از رده خارج شوند.

امکانات خوبی که برای امتیازدهی به پست‌ها و برگه‌ها در این سیستم وجود دارد بسیار متنوع هستند و شما می‌توانید مطمئن باشید که استفاده از آنها و بازخوردی که از کاربران می‌گیرید را دوچندان خواهد کرد.

احراز هویت قدرتمند و جلوگیری از اسپم

یکی دیگر از ویژگی‌ها استفاده از تکنیک‌های احراز هویت چندمرحله‌ای در سیستم مدیریت محتوای دیتالایف است. در بخش‌های قبلی به مشکلات عدیده امنیتی که برای این سیستم پیش آمد اشاره کردیم و این موضوع را که شرکت ارائه‌دهنده توانست در یک فرصت سه ساله تمام آنها را برطرف کند و این سیستم را به یک سیستم امن و پرطرفدار تبدیل کند را نیز بررسی کردیم. موفق‌ترین تلاش ارائه‌دهندگان برای ارتقای امنیت دیتالایف تمامی اقداماتی بود که برای بهبود اوضاع ورود و لاگین کردن به سایت انجام شد..

خیلی از حملاتی که به این سایت می‌شد با استفاده از حملات دیکشنری اتک بود که در آن یک فایل با تعداد خیلی زیادی پسورد به‌صورت آزمایشی امتحان می‌شد تا یکی از آنها درست از آب دربیاید. اما با استفاده از ورودهایی که سیستم مدیریت محتوای دیتالایف برای استفاده در اختیار شما قرار می‌دهد احتمال این حمله به صفر رسیده است. در این روش از کدهای امنیتی برای جلوگیری از اسپم‌ها و حملات دیکشنری اتک استفاده می‌شود که سه نوع مختلف دارد. شما می‌توانید صفحه ورود خود را با استفاده از دیتالایف به یک کد امنیتی تصویری، یک پرسش‌وپاسخ که باید پاسخ آن را وارد کنید و یک reCAPTCHA Google مجهز کنید که این امر موجب کند شدن امتحان کردن رمزها و یوزرنیم‌های مختلف سایت شما می‌شود.

بعلاوه باید بدانید که این سیستم کار راه‌اندازی آنها را خود انجام خواهد داد و شما نیازی به افزونه و یا مورد مشابهی دیگری ندارید.

مزایای دیتالایف چیست؟

سبک بودن

این سیستم مدیریت محتوا در دسته سیستم‌های مدیریت محتوای سبک‌وزن قرار دارد و برای اجرا به منابع زیادی احتیاج ندارد. اگر شما تجربه کار با سیستم‌های CMS سنگین‌تری مانند وردپرس و یا مجنتو (جهت اطلاعات بیشتر در مورد این دو سیستم به مقاله‌های وردپرس چیست و مجنتو چیست مراجعه کنید) را داشته باشید به‌خوبی این موضوع را درک خواهید کرد که چرا سبک بودن یک سیستم یک مزیت است و در بین سایر مزایا به‌عنوان اولین گزینه معرفی می‌شود.

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین المان‌های یک سایت است که در بالا رفتن بازدهی آن یک تضمین به‌حساب می‌آید و در‌صورتی‌که این المان پایین بیاید برای سایت شما فاجعه‌بار خواهد بود. بر اساس تحقیقاتی که گوگل انجام داده است هنگامی که سرعت یکی از سایت‌هایی که در فهرست نتایج جستجو نمایش داده می‌شود، بیشتر از سه ثانیه باشد بیش از نیمی از کاربرانی که روی آن کلیک کرده‌اند را از دست می‌دهد.

همین‌طور درصورتی‌که این ۳ ثانیه به ۵ ثانیه تغییر کند اتفاق بدی خواهد افتاد و این سایت بیش از ۹۰ درصد کاربران خود را از دست می‌دهد. پس این موضوع که شما سایتی داشته باشید که برای سرعت آن نگرانی‌ای نداشته باشید، از موضوعاتی است که باید حتما به‌صورت ویژه به آن بپردازید و ربط این موضوع به دیتالایف این است که سیستم مدیریت محتوای سبک‌وزن بار نگرانی را از دوش شما بر می‌دارد. شما می‌توانید با یک هاست عادی و باکیفیت مانند هاست لینوکس و یا هاست ابری این سیستم را پیاده‌سازی کرده و هیچ نگرانی‌ای هم از بابت منابع نداشته باشید.

ریسپانسیو در دیتالایف چیست

چندزبانه بودن و سازگاری با زبان فارسی

شما با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا امکانات خوبی را برای ساخت یک سایت چندزبانه دارید. امروزه سایت‌های چندزبانه باتوجه‌به گسترش تجارت جهانی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و مسیر رشد و زیاد شدن آنها در آینده با سرعت بسیار زیادی در حال حرکت است. دیتالایف کار خود را با زبان‌های انگلیسی، روسی و آلمانی شروع کرد و تطبیق‌پذیری خوبی را با زبان‌های مختلف پیدا کرده است.

یکی از ویژگی‌هایی که در این سیستم مدیریت محتوای کمتر دیده شده نسبت به سایر سیستم‌هایی که مانند آن در رده‌های دوم به بعد قرار دارند، این است که به‌راحتی می‌تواند از زبان‌های فارسی و سایر زبان‌های شبیه به آن که پایه RTL یا همان Right to Left دارند پشتیبانی کند. شاید با برنامه‌ها و پلتفرم‌هایی مواجه شده باشید که کلمات فارسی در آنها به‌صورت حرف‌به‌حرف نمایش داده می‌شود. در واقع دلیل این موضوع این است که این زبان‌ها از پایه LTR یا چپ به راست استفاده می‌کنند و سازگار کردن آنها با فارسی بسیار دشوار خواهد بود. اما در سیستم دیتالایف از این دشواری‌ها خبری نیست.

کنترل قوی روی کاربران

یکی از مهم‌ترین موارد دیتالایف وضعیت کنترلی قوی‌ای است که روی کاربران به ما می‌دهد و تقریبا با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا لازم نیست نگران اعمال محدودیت روی کاربران مشکوک باشیم. در خیلی از سیستم‌های دیگر برای اینکه بتوان این قابلیت‌ها را برای کنترل کاربران پیدا کرد، باید از افزونه‌ها و ماژول‌‌های امنیتی جدا استفاده شود اما سیستم مدیریت محتوای دیتالایف این قابلیت‌ها را به‌صورت آماده در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

البته حملات گسترده به این سیستم در رسیدن این تیم به تجربه‌ای که بتواند این قابلیت‌ها را با اتکا به آن پیاده‌سازی کند بی‌تاثیر نبوده است. دیتالایف به شما این امکان را می‌دهد که کاربران خود را به صفحاتی که می‌خواهید هدایت کرده و کسانی که به دنبال صفحات خاص هستند را شناسایی کنید و همین‌طور هر آی‌پی‌ای که رفتاری مشکوک داشت را بن کرده و دسترسی به سایت را برای وی غیرممکن کنید.

آنتی‌ویروس

تلخ‌ترین تجربه‌ها همیشه بزرگ‌ترین درس‌ها را به ما می‌دهند و تیم توسعه سیستم مدیریت محتوای دیتالایف از این تجربه‌های تلخ کم نداشته است! و اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم باید بگوییم که از سخت‌ترین و گسترده‌ترین حملات سربلند بیرون آمده است. این حملات توانست این درس را به این گروه بدهد که چه چیزی را برای سایت خود احتیاج دارند و باید چه مکانیزم‌هایی را به چه صورت پیاده‌سازی کنند تا این اوضاع دوباره روی این سیستم مدیریت محتوا تکرار نشود.

ساخت یک آنتی‌ویروس برای کل سیستم مدیریت محتوا که به‌صورت نهفته یا همان Embedded روی کل سیستم یکی از تصمیماتی بود که شاید گرفتن آن برای خیلی از تیم‌های توسعه سیستم‌های این‌چنینی بسیار سخت باشد. آنتی‌ویروس‌ها یکی از مواردی هستند که باید همیشه فعال بوده و عموما منابع زیادی را هم مصرف می‌کنند پس باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که استفاده از یک آنتی‌ویروس به این صورت عملا می‌تواند سیستم مدیریت محتوا را به یک سیستم فوق سنگین که منابع بسیار زیادی دارد تبدیل کند اما در دیتالایف اوضاع به این صورت نبوده است و مدیران این سیستم توانسته‌اند یک آنتی‌ویروس کاربردی و سبک را برای این سیستم طراحی کنند.

معایب دیتالایف چیست؟

حتی بهترین برنامه‌های کامپیوتری و پلتفرم‌ها نیز در کنار مزایا و ویژگی‌هایی که دارند معایبی هم دارند که باعث می‌شود افتی نسبی را در بین آنها شاهد باشیم. در این بخش از مقاله می‌خواهیم با هم ببینیم که معایب دیتالایف چیست و چه چیزی باعث می‌شود تا سیستمی با این امکانات خوب کمتر مورداستفاده قرار بگیرد.

امنیت در دیتالایف چیست

امنیت

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که باعث شده است تا دیتالایف به عقب رانده شود و خیلی از استفاده‌کنندگان آن، دیگر به سراغ این سیستم مدیریت محتوا نروند، مسائل امنیتی مشکوکی است که در مورد آن وجود دارد. دیتالایف یک بار به شدت از این نظر آسیب دیده است و خیلی از متخصصین ادعا می‌کنند بار دیگر هم ممکن است این اتفاق برای این سیستم بیفتد. هرچند این سیستم اوضاع احراز هویت خود را بهبود داده است اما هنوز موارد دیگری مانند تزریق کدهای SQL (برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله حمله SQL Injection مراجعه کنید) می‌تواند وضعیت امنیتی این سیستم را به خطر بیندازد.

به‌طورکلی دلیلی برای ناامن بودن این سیستم وجود ندارد، اما اگر از خیلی از خبرگان این حوزه و کسانی که تجربه کار با این سیستم را دارند بپرسید که بزرگ‌ترین ایراد دیتالایف چیست قطعا امنیت را مطرح خواهند کرد.

کارکردن با آن سخت است

شما با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس ظرف مدت سه روز یک سایت حرفه‌ای و کامل را آماده می‌کنید. این در حالی است که همین مدت‌زمان موردنیاز روی دیتالایف نزدیک به سه برابر افزایش را شاهد خواهد بود. نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که کار کردن با دیتالایف سخت است و استفاده از آن نیازمند این است که شما یک دانش نسبی را در مورد زبان برنامه‌نویسی PHP ،CSS و HTML داشته باشید. همین‌طور کدهای مربوط به AJAX نیز در بعضی از مواقع پیچیدگی‌هایی ایجاد می‌کنند.

به‌طورکلی در مورد کار کردن با این سیستم باید گفت که روند کاری آن از سایر CMSها متفاوت است و اگر برای اولین‌بار به سراغ این سیستم بروید قطعا شما را کلافه خواهد کرد. ساختار لینک‌ها و برگه‌ها از آنچه که در سایر سیستم‌ها استفاده می‌شود متفاوت است و همین امر باعث شده است که برنامه‌نویسان و طراحان سایت خیلی با آن راحت نباشند.

کمبود منابع آموزشی

درصورتی‌که به دنبال ساخت یک سایت با دیتالایف هستید باید در ابتدا کمی زبان روسی یاد بگیرید چون بیشتر داکیومنت‌ها و آموزش‌هایی که در مورد آن وجود دارد به این زبان می‌باشد. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که در این سیستم مسائل و مشکلات به‌راحتی حل شوند.

همین‌طور انجمن و یا برنامه‌نویسی که بتواند سوالات شما را در مورد این سیستم پاسخ بدهد به ندرت پیدا می‌شود. باید این موضوع را بپذیرید که اگر به سراغ دیتالایف بروید، شما تنها هستید.

مشکلات سئو

در مورد سئو شدن و بهینه‌سازی سایت‌هایی که با این پلتفرم ساخته شده‌اند باید گفت که وضعیت به شدت گنگ و مبهم است. یکی از مهم‌ترین مواردی که در مورد این سایت وجود دارد ساختار متفاوت لینک‌ها در این CMS می‌باشد که باعث شده است تا آنها از قالب هایپرلینک‌های عادی که تمامی سایت‌ها استفاده می‌کنند خارج شوند. در این صورت شما امتیاز بزرگ لینک‌های داخلی را از دست خواهید داد. مورد دیگری هم که باید به آن توجه داشت، سئو فرندلی نبودن زبان برنامه‌نویسی AJAX است که در این سیستم زیاد استفاده می‌شود. البته گوگل اعلام کرده است که با این زبان هیچ مشکلی ندارد اما نظر متخصصان سئو چیز دیگری است. سئوکاران برای سئو کردن سایت‌هایی که با این CMS ساخته شده‌اند راه طولانی‌ای را در پیش دارند که نتیجه آن نیز زیاد با انتظار جور در نخواهد آمد.

وضعیت سئو در دیتالایف چیست

کمبود قالب‌ها

یکی از بزرگ‌ترین معایب دیتالایف عدم وجود قالب‌های مناسب برای این سیستم مدیریت محتوا است. شما می‌توانید تعدادی قالب را برای این سیستم پیدا کنید. اما اگر یک مقایسه کوچک بین این سیستم و وردپرس داشته باشید، یک اختلاف فاحش را مشاهده خواهید کرد.

به‌طورکلی می‌توانیم با بررسی اینکه معایب دیتالایف چیست این نتیجه را بگیریم که شاید بد نباشد سری به سایر سیستم‌های مدیریت محتوا هم بزنیم. اما باز هم این سیستم مزایای خود را دارد که به ما کمک خوبی را برای راه‌اندازی یک سایت می‌کند.

بهترین هاست برای دیتالایف چیست؟

میزبانی‌های مختلفی برای کار با دیتالایف پیشنهاد می‌شود و اینکه شما از چه سیستمی برای این کار استفاده کنید تا حد زیادی به کاربردی که شما می‌خواهید از سایت خود بیرون بکشید دارد. دررابطه‌با این موضوع استفاده از سیستم مدیریت محتوای دیتالایف یک سایت قبراق و سرحال را در اختیار شما می‌گذارد اما درصورتی‌که شما سایت را شخصی‌سازی کرده و ویژگی‌های زیادی را به آن اضافه کنید، بهتر است که به فکر یک میزبانی قدرتمند برای آن باشید.

به چند دلیل می‌توانیم مهمترین و اصلی‌ترین سرویسی که شما با استفاده از آن می‌توانید بهترین کیفیت را برای سایت دیتالایف خود داشته باشید و از آن استفاده کنید را هاست ابری در نظر بگیریم. استفاده از سیستم های ابری برای شما ویژگی‌های زیادی دارد.

باید در نظر داشت که هسته سیستم‌های مدیریت محتوا، در تمامی این سیستم‌ها یک هسته فعال بوده که منتظر درخواست‌های وارده است و باید آنها را به‌صورت منظم مدیریت کند. وقتی که این هسته زیر فشار کاری قرار می‌گیرد، بعضی از درخواست‌ها را به‌درستی انجام نمی‌دهد و در واقع بعضی از کاربران شما با خطاهای عجیب‌و‌غریبی مواجه می‌شوند. به‌طورکلی در مورد هسته سیستم‌های مدیریت محتوا باید گفت که در صورت بالا رفتن فشار کاری و کم آوردن سرور خطاهای سری ۵۰۰ که نشان‌دهنده خطای سرور است به شدت بالا خواهد رفت.

اینجاست که هاست ابری با هماهنگ کردن درخواست‌ها به داد سیستم دیتالایف ما می‌رسد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که سرورهای ابری انجام می‌دهند این است که با استفاده از سرورهای مختلف به کاربران سرویس داده و عملیات لود بالانس یا همان هماهنگ‌سازی بار روی سرور را انجام می‌دهد و درخواست‌ها به‌صورت تک‌تک و مرتب وارد سرور شده و عملیات سرور بهبود پیدا می‌کند.

در مورد اوضاع امنیتی دیتالایف در بخش‌های قبل صحبت کردیم و دیدیم که اکنون شرایط خوبی از نظر امنیت برای آن ایجاد شده است. اما هنوز خیلی از هکرها به دنبال حفظ برتری خود نسبت به این سیستم هستند و به همین منظور هم ابزارها و روبات‌های جدیدی زیادی برای این سایت ارائه می‌شود و این ابزارها به‌صورت گسترده روی سایت‌های استفاده‌کننده از دیتالایف در وب تست می‌شوند.

پس درصورتی‌که از دیتالایف استفاده کردید و هفته‌ای یکی دو حمله مختلف را داشتید اصلا تعجب نکنید، حملاتی که گاهی به‌صورت بی‌هدف انجام می‌شود و سایت شما هیچ ارزشی برای حمله‌کننده ندارد و صرفا در حال جمع‌آوری اطلاعات برای ابزارهای خود است. اگر سایت شما از هاست‌های ضعیف استفاده کند زیر این حملات دوام نخواهد آورد. اما با استفاده از یک هاست ابری، شما می‌توانید مطمئن باشید که اگر به یکی از سرورهای ابری حمله‌ای انجام شود، سایر سرورها منابع در اختیار آن قرار خواهند داد و همین‌طور کاربران می‌توانند از سایر سرورها استفاده کنند و احتمال این حمله به صفر خواهد رسید.

در مورد اینکه بهترین هاست ابری برای دیتالایف چیست باید بگوییم که ازآنجاکه سیستم مدیریت محتوای دیتالایف با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP طراحی و برنامه‌ریزی شده است و به همین منظور سیستم‌عامل سروی که می‌خواهد با آن کار کند بهتر است لینوکس باشد تا از پیچیدگی‌های کمتری برخوردار بوده و بتواند بهتر با سیستم مچ شود. پس بهترین گزینه برای دیتالایف هاست لینوکس ابری است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به‌صورت مفصل در مورد اینکه دیتالایف چیست و چه کاری را برای طراحان انجام می‌دهد، ویژگی‌های و ٰقابلیت‌هایی که دیتالایف ارائه می‌کند و این موضوع که معایب دیتالایف چیست و چرا شاهد یک افت نسبی بوده است را بررسی کردیم. به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که دیتالایف یک پلتفرم قوی است که ویژگی‌های خوبی مانند کنترل ترافیک‌های بالا، صفحات ریسپانسیو، استفاده از چند قالب هم‌زمان و موارد خوب دیگری را برای ما فراهم می‌کند. اما باتوجه‌به اینکه کمتر توسط برنامه‌نویسان مورداستفاده قرار می‌گیرد و خصوصا در زبان فارسی کمتر شناخته شده است، استفاده از آن نمی‌تواند خیلی روند کار شما را تسهیل کرده و به آن سرعت ببخشد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link