بوت استرپ چیست ؛ معرفی پلتفرم Bootstrap

بوت استرپ چیست
خرید هاست
میزبانی وب

وقتی صحبت از برنامه نویسی به عنوان یک شغل با آینده به میان بیاید، طراحی سایت همیشه یکی از اصلی ترین و بزرگترین زمینه هایی بوده است که می توان در این مورد به آن اشاره کرد. شاید وقتی صحبت از طراحی سایت به میان می آید این ذهنیت برای خیلی از افراد ایجاد شود که یک نفر پشت یک سیستم می نشیند و سایتی را طراحی می کند و بلند می شود، اما به هیچ عنوان اینطور نیست و طراحی سایت شامل طراحی ماژول ها و بخش های مختلفی است که با تخصصی شدن رویکرد های طراحی این مورد پیش آمده است که خیلی از این بخش ها از هم جدا شده و هر کس مسئولیت بخشی از آنها را بر عهده خواهد داشت. در این مقاله با بررسی این سوال که بوت استرپ چیست می خواهیم به معرفی یکی از فریم ورک های مورد استفاده در طراحی سایت بپردازیم و ببینیم که این فریم ورک فرانت اند می تواند چه امکاناتی را در اختیار برنامه نویسان و کاربران خود قرار دهد.

در مورد اینکه بوت استرپ چیست باید بگوییم با یکی از پلتفرم هایی طرف هستیم که مربوط به ارائه بخشی از سایت ما خواهد بود که به کاربر مستقیما با آن سر و کار دارد. قبل از اینکه به بررسی کامل این سوال که بوت استرپ چیست بپردازیم لازم است کمی در مورد این بخش بندی ها در سایت صحبت کنیم و بدانیم که بک اند و فرانت اند به چه معنا هستند و دقیقا حوزه کاری بوت استرپ چیست.

بک اند و فرانت اند، دو بخش اصلی در سایت

رویکرد های مختلفی وجود دارد که می توان با آنها به برنامه های کامپیوتری و سایت اینترنتی نگاه کرد، اما اگر از یک طراح سایت و برنامه نویس خبره سوال کنید که یک برنامه به چند بخش تقسیم می شود، قطعا به شما دو بخش بک اند یا سمت سیستم و سرور و بخش فرانت اند یا رابط کاربری را معرفی خواهد کرد. حقیقت این است که وقتی برنامه ای نوشته می شود و یا سایتی طراحی می گردد، آنچه که ما از این برنامه می بینیم بخش کوچکی از آن است و  در پس این ظاهر زیبا و روان، یک بخش عظیم و پیچیده که از هزاران خط کد تشکیل شده است در حال کار است.

فرانت اند و بک اند سایت

عموما طراحی یک برنامه کامپیوتری و یا سایت به دو بخش اصلی تقسیم می گردد:

  1. بخش Back End یا همان بک اند که در بعضی مواقع به آن سمت سرور نیز گفته می شود.
  2. بخش Front End یا فرانت اند که در بعضی مواقع به آن سمت کاربر هم گفته می شود.

در بخش بک اند یک برنامه نویس باید تمامی کد ها و طراحی های منطقی برنامه را پیاده سازی کند و بخش فرانت اند نیز مربوط به سمت کاربران و قسمت هایی است که برنامه به نمایش در می آید. عموم برنامه های کامپیوتری، خصوصا سایت های اینترنتی، برنامه هایی تعاملی هستند، به این صورت که وقتی اجرا می شوند که کاربر به آنها نیاز داشته باشد و اساس کار آنها این است که دستوراتی که کاربر به آنها را می دهد را اجرا کنند. این دریافت دستورات برای راحتی کاربر باید توسط یک محیط ملموس و قابل درک باشد که المان های گرافیکی مانند عکس ها و دکمه ها این مورد را پیاده سازی می کنند.

اما مورد دیگری که باید به آن توجه داشت این است که سرور ما و سیستمی که در حال پردازش برنامه و یا سایت می باشد این موارد را متوجه نخواهد شد و لازم است تا به صورت کد های خاص که مربوط به سمت سرور است دستورالعمل های لازم را به سیستم داد. همین امر باعث می شود که طراحی یک برنامه و یا یک سایت به دو بخش فرانت اند و بک اند تقسیم شود.

بخش فرانت اند مربوط به طراحی کلیه المان هایی است که کاربر قرار است با آنها کار بکند و بخش بک اند نیز مربوط به قسمت هایی از سایت ما خواهد شد که قرار است توسط سرور پردازش شود و بنا به اطلاعات وارد شده توسط کاربر، کار خاصی صورت گیرد. البته این مورد که فرانت اند بخش گرافیکی را شامل می شود اصلا به این معنی نیست که کدنویسی در آن انجام نمی شود. باید در نظر داشته باشید که تمامی این المان ها به وسیله کد به هم مرتبط شده و در برنامه ها و سایت هایی که بزرگ باشند، بخش بک اند به وسیله یک API یا رابط کاربری برنامه نویسی از هم جدا خواهند شد. بعضا یک پروژه ممکن است یک بک اند ثابت داشته باشد که دو پروژه فرانت اند مجزا روی آن کار کنند. سایت هایی که یک اپلیکیشن موبایل دارند و هم یک وب سایت که از طریق مرورگر نمایش داده می شود از این دسته می باشد.

عموما راه اندازی فرانت اند و بک اند یک سایت با ابزار هایی مختلف انجام می شود و حتی بعضا طراحی اصولی آن به این صورت می باشد که دو تیم جدا روی هر کدام از این پروژه ها کار می کنند. بوت استرپ یکی از ابزارهایی است که توانست یک انقلاب بزرگ در بخش فرانت اند را راه بیندازد و عملکردی عالی در این زمینه داشته باشد، هر چند اکنون پلتفرم های دیگری نیز وجود دارند که می توانند بهتر از آن عمل کنند. در ادامه به طور مفصل در مورد اینکه بوت استرپ چیست و چطور کار می کند صحبت خواهیم کرد.

فرانت اند و سمت کاربر

بوت استرپ چیست

در پاسخ به این سوال که بوت استرپ چیست باید بگوییم که یک پلتفرم برای ساخت فرانت اند سایت است که به شما این امکان را می دهد تا با استفاده از کدهایی ساده به یک ظاهر زیبا و کاملا ریسپانسیو که بتواند روی هر نمایشگری به صورت سالم و صحیح نمایش داده شود، را می دهد. در واقع وقتی که شما ماژول های تصویری خود را با استفاده از بوت استرپ طراحی می کنید، می توانید مطمئن باشید که سایت شما در جای دیگر و روی نمایشگر های دیگر، و یا حتی مرورگر های مختلف، به صورت سالم نمایش داده می شود.

شاید اکنون با خود بگویید که با استفاده از سایر پلتفرم ها هم همینطور است! اما باید گفت که قبل از بوت استرپ این طور نبود و در واقع تمامی آنها به نوعی از بوت استرپ الهام گرفته اند. در مورد اینکه تعریف بوت استرپ چیست باید بگوییم یک فریم ورک رایگان و اوپن سورس بر اساس زبان برنامه نویسی CSS می باشد، که از آن برای ساخت قسمت فرانت اند سایت استفاده می شود و اولین پلتفرمی می باشد که این روش را برای موبایل ارائه کرد.

بوت استرپ برای اولین بار در 11 سال پیش یعنی در سال 2009 ارائه شد. این پروژه رایگان که روی Github منتشر شده بود، در سال 2021 به عنوان یکی از محبوب ترین پروژه ها در گیت هاب شناخته می شود و تعداد 150000 ستاره از رای کاربران برای خود کسب کرده است. البته لازم به ذکر است برنامه هایی مانند freeCodeCamp، Vue.js و یا React در رده های بالاتری نسبت به این فریم ورک قرار گرفته اند و همه آنها در زمینه وب فعال می باشند.

داستان شروع بوت استرپ چیست

اگر بخواهیم بگوییم که داستان بوت استرپ چیست و این فریم ورک کار خود را از کجا آغاز کرد باید به سال 2009 بازگردیم که پروژه ای به نام Twitter Blueprint توسط دو برنامه نویس به نام های مارک اوتو و جیکوب ثورنتون برای توییتر شروع شد که هدف از آن طراحی ابزار هایی بود که بتوانند جامعیت صفحات داخلی را حفظ کرده و از به هم ریختگی آنها بپرهیزند. توییتر قبلا راه های زیادی را رفته بود و ابزار های بسیار زیادی را امتحان کرده بود اما باز هم این به هم ریختگی خصوصا در صفحات موبایل و روی مرورگر های مختلف وجود داشت. تا اینکه بوت استرپ که در آن زمان بلوپرینت نام داشت، وارد ماجرا شد.

Blueprint موفق شده بود که تقریبا این کار را انجام دهد و با گروه کوچکی که داشت مشغول کار و پیشرفت بود. توییتر که نتیجه را دلخواه خود دید تعداد زیادی از برنامه نویسان خود را برای تکمیل این پروژه در اختیار این گروه کوچک قرار داد و گروه بزرگی از برنامه نویسان خبره توییتر، روی تکمیل این پروژه و بالابردن کارای آن که منجر به تبدیل بلوپرینت به بوت استرپ شد، به صورت همزمان کار کردند. سرانجام در آگوست سال 2011 این پروژه با موفقیت عرضه شد.

داستان شروع بوت استرپ چیست

بعد از تغییرات و بهینه سازی های انجام گرفته و اضافه کردن کامپوننت های جدید و ابزار هایی برای بهتر شدن هر چه بیشتر این سیستم یکسال بعد از تکمیل بوت استرپ نسخه دوم آن تحت نام بوت استرپ 2 در سال 2012 منتشر شد و به دنیای رایانه فهماند که این گروه در کار خود جدی است و خود را به عنوان یک فریم ورک ثابت که قرار است حالا حالاها در زمینه طراحی وب کار کند معرفی کرد.

در سال های 2013 و 2014 نیز نسخه های بوت استرپ 3 و 4 هم منتشر شدند و تقریبا در نسخه 4 ام بوت استرپ به یک سطح نسبی از کمال رسید که کار با آن بسیار ساده تر بود. تقریبا تمامی مرورگر ها از ساز و کار بوت استرپ پشتیبانی می کنند و به جز مواردی معدود که بوت استرپ 4 پشتیبانی نمی شود و باید به جای آن از بوت استرپ 3 استفاده کرد، تمامی مرورگر ها به راحتی با این پلتفرم سازگار هستند.

در حال حاضر جدیدترین نسخه از بوت استرپ، ورژن 5 آن می باشد که در ماه می سال 2021 منتشر شده است و امکانات خیلی جدیدتری را نسبت به نسخه های قبلی خود ارائه داده است. اگر بخواهیم بگوییم که کار اصلی بوت استرپ چیست باید گفت که بوت استرپ به ما یک سایت و صفحه وب را ارائه می کند که روی موبایل به هم نمی ریزد و به صورت ریسپانسیو نمایش داده می شود. در ادامه در مورد این که مکانیزم بوت استرپ چیست که می تواند سایت را به این صورت ایجاد کند صحبت خواهیم کرد.

قابلیت ویژه بوت استرپ چیست

ریسپانسیو در لغت به معنی واکنش گرا و پاسخ دهنده است. اما یک صفحه وب واکنش گرا چیست!؟ صفحات وب عموما یک طراحی یکپارچه و ساده دارند، یا بهتر است بگوییم قبل از بوت استرپ به این صورت بود. در این حالت های قدیمی یک صفحه وب از ماژول هایی تشکیل شده بود که در کنار هم قرار داشتند و از یک ساختار خط به خط برای پیکربندی آن استفاده می شد. به این صورت که ترکیبی از ماژول ها زیر هم می توانست یک صفحه وب را بسازد.

این صفحات ثابت بودند و عموما در صورتی که از موبایل برای دسترسی به آنها استفاده می شد، تصاویری که در آنها بود و مطالب مختلفی که ارائه می کردند به صورت به هم ریخته نمایش داده می شد و بعضا تصاویر به صورت کامل نمایش داده نمی شد و یا متن ها از باکس ها و جای خود خارج می شدند. یک صفحه واکنش گرا صفحه ای است که در چنین حالتی بتواند ساختار چینش خود را به نوعی که به هم ریختگی ایجاد نشود تغییر دهد. به عنوان مثال اگر 5 تصویر محصول و قیمت آنها در یک سایت فروشگاهی کنار هم نمایش داده می شوند، وقتی با موبایل وارد آن صفحه می شوید، به جای نمایش دو تب از این 5 تب و خارج شدن سه تای آنها از کادر، تمامی این تب ها به صورت زیر هم نمایش داده شوند.

به صفحه ای که بتواند در برابر استاندارد های دیوایس های مختلف واکنش نشان داده و ساختار خود را طوری تغییر دهد که بدون هیچ ایرادی برای کاربران نمایش داده شود یک صفحه ریسپانسیو گفته می شود. در واقع اگر بخواهیم بگوییم کار اصلی بوت استرپ چیست باید گفت که یک صفحه را ریسپانسیو طراحی می کند و از به هم ریختگی های اعصاب خورد کن در آن خبری نیست. اما این مورد که روش انجام این کار توسط بوت استرپ چیست و از چه مکانیزمی استفاده می کند موردی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

امکان ویژه بوت استرپ چیست

مکانیزم کارکرد بوت استرپ چیست

روش هایی که برای ریسپانسیو کردن صفحه ها در پلتفرم های مختلف استفاده می شود با هم تفاوت هایی دارد، اما در مورد اینکه روش بوت استرپ چیست و از چه تکنیکی استفاده می کند باید بگوییم که یک نسبت بندی خاص را رد صفحه انجام داده که مقیاس کل صفحه را به ماژول های استفاده شده در نظر می گیرد و هر دو مقیاس می توانند بنا به اندازه های صفحه و اندازه هایی که ماژول ها دارند با هم ترکیب شوند و تغییر کنند.

در واقع تمام کاری که بوت استرپ برای ریسپانسیو کردن یک صفحه انجام می دهد این است که صفحه را به 12 ستون تقسیم می کند. هر کدام از این ستون ها می توانند با ستون کناری خود ترکیب شده و قطعه هایی با اندازه هایی که ضریبی از ستون ها بودند بسازند. یک صفحه عادی مانیتور 12 ستون دارد و ممکن است به طور همزمان در آن شما دو ماژول 6 ستونه و یا 4 ماژول 3 ستونه را مشاهده کنید.

حالا در نظر بگیرید که به جای صفحه مانیتور از یک موبایل برای مشاهده سایت مورد نظر استفاده شود. در اینجا اولین اتفاقی که می افتد این است که تعداد ستون ها از 12 به 6 کاهش پیدا می کند. اکنون ما قطعا نمی توانیم دو ماژول 6 ستونه ای که در کنار هم داشتیم را به همان شکل قبلی ببینیم و یکی از آنها از کادر خارج می شود، در اینجا بوت استرپ وارد عمل شده و یک ماژول 6 تایی را اول نشان ما داده و ماژول دوم را پشت سر آن نمایش می دهد. ترتیب این ماژول ها نیز بر اساس کد نویسی آنها مشخص می شود و ماژولی که اول نوشته شده باشد اول نمایش داده می شود.

همینطور در مورد ردیف بعدی که ماژول های 3 ستونی بودند نیز به همین منوال عمل کرده و در هر ردیف از تصویر دو ماژول را نمایش می دهد. البته بوت استرپ به کمک ماژول های دیگری که دارد می تواند خیلی از المان های گرافیکی را به شما ارائه کند که با این ستون ها مچ بوده و با بررسی مقیاس آنها بلوک هایی را ایجاد می کنند که در ریسپانسیو بودن صفحه بسیار مهم هستند. البته روند کاری بوت استرپ شاید کمی ثابت باشد و سایت هایی که ایجاد می کند به نوعی شبیه به هم از آب درآید. این مورد یکی از ایراداتی است که به بوت استرپ وارد است اما به طور کلی می توانیم در مورد اینکه ارزیابی عملکرد بوت استرپ چیست بگوییم این فریم ورک انقلابی به خوبی توانسته است از پس کارها بر بیاید و تکنیک جدیدی که ارائه کرده است را دنبال کند.

مکانیزم بوت استرپ چیست

تا اینجای کار دیدیم که بوت استرپ چیست و چگونه کار می کند، و اساس و پایه کارکرد بوت استرپ چیست اکنون وقت آن رسیده است که به بررسی این موضوع بپردازیم که بوت استرپ چه ویژگی ها و مواردی را در اختیار برنامه نویسان و کاربران خود قرار می دهد و استفاده از آن تا چه اندازه می تواند برای یک برنامه نویس مزایا و ویژگی ها داشته باشد. در ادامه با بررسی اینکه ویژگی های بوت استرپ چیست این موضوعات را بررسی می کنیم.

ویژگی های بوت استرپ چیست

همانطور که در بخش قبلی هم اشاره کردیم بزرگترین مزیتی که بوت استرپ با خود به دنیای وب عرضه کرد، ریسپانسیو بودن است. اما علاوه بر صفحات واکنش گرا و ریسپانسیو مزایا و ویژگی های دیگری نیز وجود دارد که با به کارگیری بوت استرپ می توان از آنها بهره برد. در این بخش از مقاله می خواهیم در مورد اینکه این موارد کدامند صحبت کنیم و ببینیم اگر ما از بوت استرپ در پروژه خود استفاده کنیم، علاوه بر ریسپانسیو بودن، چه چیزی گیر ما می آید.

به طور کلی می توان این موارد را در پاسخ به این سوال که مزایا و ویژگی های بوت استرپ چیست مطرح کرد:

افزایش سرعت کد نویسی

وقتی حرف از یک فریم ورک و پلتفرم برنامه نویسی جدید به میان می آید اولین چیزی که ذهن برنامه نویس به آن می گراید این است که سرعت تکمیل پروژه با این فریم ورک چگونه است. فریم ورکی که سریعتر باشد همیشه بهتر از بقیه فریم ورک ها رشد خواهد داشت و سرعت و سادگی در کد نوشتن از ویژگی های محبوب برنامه نویسان است که باید در مورد بوت استرپ بگوییم روان بودن این فریم ورک توانسته است این ویژگی را به خوبی هر چه تمام تر به نمایش بگذارد.

وقتی که شما برای پروژه خود از بوت استرپ استفاده کنید به جرات می توان گفت که سرعت کار شما به طور چشمگیری افزایش خواهد داشت و می توانید مطمئن باشید که بدون هیچ دردسری می توانید پروژه خود را سریعتر و صحیح تر تمام کنید و تحویل دهید و به سراغ پروژه بعدی بروید. شاید این مورد در خیلی از مشاغل دیگر این موضوع باب میل کارمندان نباشد اما در برنامه نویسی پروژه بیشتر به معنی درآمد بیشتر است و بوت استرپ دقیقا می تواند این ویژگی را برای ما فراهم کند.

فریم ورک بوت استرپ چیست

وجود مستندات برای یادگیری و جامعه کاربری بزرگ

وقتی حرف از یادگیری بوت استرپ به میان می آید شما می توانید به طیف گسترده ای از داکیومنت ها و آموزش ها و وبینار ها و هز نوع از آموزش که فکرش را بکنید، و به هر زبانی که فکرش را بکنید دسترسی داشته باشید. تقریبا می توان گفت که همه چیز بوت استرپ به صورت آموزش وجود دارد و جامعه برنامه نویسی بزرگی از آن استفاده می کنند که می توانید در صورت برخورد به هر مشکلی از آنها سوال کنید.

اگر بخواهیم در مورد اینکه وضعیت کاربران و برنامه نویسان بوت استرپ چیست توضیح دهیم باید بگوییم که هر فرانت اند کاری که با CSS آشنایی داشته باشد با کمی مطالعه می تواند بزرگترین مشکلات را در بوت استرپ حل کند و همینطور گروه های زیادی در شبکه های اجتماعی برای این کار وجود دارند که با مراجعه به آنها و پرسیدن سوال هایی که برای شما پیش آمده است در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ آنها را دریافت کنید.

یکی از ویژگی هایی که این گروه ها و جامعه های کاربری برای شما می تواند داشته باشد این است که وقتی در آنها فعالیت کنید به عنوان یک فعال در حوزه برنامه نویسی خاص مطرح شده و می توانید ارتباطات کاری خوبی را برای خود ایجاد کنید که در پروژه های جدیدی که می گیرید و یا پیدا کردن نیروهای مورد نیاز برای کار خود بسیار ایده آل خواهند بود.

یادگیری ساده

همانطور که گفتیم برای یادگیری بوت استرپ مستندات زیادی وجود دارد. این موضوع که مستندات و جامعه بزرگ است شاید شما را به یاد زبان های برنامه نویسی ای مانند C++ و یا جاوا بیندازد که همه ویژگی های گفته شده را دارند اما در زمان یادگیری آنها حتما باید یادی از حضرت فیل هم بکنید و می توان گفت که خیلی ها را از برنامه نویسی فراری داده اند.

اما وقتی بخواهیم بگوییم وضعیت یادگیری در بوت استرپ چیست می توان گفت که با یک زبان آرام و ساده طرف هستیم که علاوه بر منابع خوب و زیادی که در اختیار کاربران خود قرار می دهد، این موضوع را نیز شامل می شود که یادگیری آن ساده و شیرین است و قرار نیست کسی برای یادگیری بوت استرپ عذاب بکشد.

مکانیزم کارکرد بوت استرپ چیست

سازگاری با CSS

یکی از مواردی که خیلی از فریم ورک های فرانت اند و طراحی رابط کاربری با آن طرف هستند این است که نمی توان به فریم ورک ها به صورتی تکیه کرد که همه موارد درست باشد و در خیلی از موارد کد هایی که برای پیاده سازی یک ویژگی بصری مورد استفاده قرار می گیرد با CSS استاندارد به مشکل می خورد. خصوصا در زمانی که شما بخواهید کد های خود را بهینه سازی کنید و برای بالا بردن صفحه آنها را خلاصه سازی کنید. اما در مورد اینکه وضعیت بوت استرپ چیست باید بگوییم که بوت استرپ به خوبی کار خود را انجام می دهد و می توان مطمئن بود که این کد ها به صورت کاملا استاندارد و سازگار با CSS ارائه می شوند.

سازگاری با مرورگر های استاندارد و کاهش باگ مرورگر ها

یکی از کابوس هایی که عموما بیشتر برنامه نویسان فرانت اند با آن سروکار داشتند این بود که بعضی از صفحاتی که طراحی می کردند و می دیدند که تمامی المان های آنها درست است و به خوبی دارد کار می کند، در سیستم مشتری ای که با آنها تماس گرفته و شاکی است به صورت خراب و به هم ریخته نمایش داده می شود.

بوت استرپ کسی بود که به این کابوس پایان دارد و توانست یک سازگاری کامل را در بین مرورگر ها ایجاد کند که با استفاده از آن تمامی صفحات به صورتی نمایش داده شوند که طراح آنها را در سیستم خود پیاده سازی کرده است. با استفاده از این فریم ورک دیگر خبری از عدم سازگاری موزیلا  فایرفاکس و گوگل کروم نیست.

البته باید بگوییم که اینترنت اکسپلورر به همان بدی ای که بود باقی مانده و اگر هنوز کسانی هستند که از این مرورگر استفاده می کنند نباید انتظار داشته باشند که بوت استرپ کاری برای آنها انجام دهد. اما به طور کلی می توانیم بگوییم که خیلی از باگ هایی که رد مرورگر های مختلف وجود داشت و ممکن بود بعضی از ماژول ها درست نمایش داده نشود از بین رفته است و دیگر خبری از آنها نیست.

قابلیت شخصی سازی بالا

سیستم های زیادی وجود دارند که به شما این امکان را می دهند که رابط کاربری خود را طراحی کرده و بخش فرانت اند سایت خود را شخصی سازی کنید، اما خیلی از این سیستم ها مانند سیستم مدیریت محتوای جوملا که در مقاله جوملا چیست به آن پرداختیم و یا سیستم مدیریت محتوای شاپیفای که در مقاله شاپیفای چیست به صورت کامل معرفی شد، امکان اینکه شما بتوانید آنگونه که می خواهید سایت خود را طراحی کنید و بسازید را به شما نمی دهند و شما باید از ماژول های ثابت برای این کار استفاده کنید.

اگر بخواهیم بگویم که این شرایط در مورد بوت استرپ چیست و این فریم ورک جه برخوردی را با ما شخصی سازی خواهد داشت باید بگوییم که بوت استرپ همه در ها را برای شما باز گذاشته است و شما می توانید هر جا را هر طور که خواستید تغییر دهید. امکان بالایی که این فریم ورک برای شخصی سازی در اختیار ما قرار می دهد، در بین فریم ورک ها یک مرود نادر است و می توان گفت که شما می توانید کوچکترین ویژگی ها از تمامی ماژول های خود را ادیت کنید.

بک اند چیست

ارائه قالب های حرفه ای

مورد دیگری که در مورد این سوال که ویژگی های بوت استرپ چیست می توان به آن اشاره کرد ارائه قالب های خوب و قوی است که خیلی از برنامه نویسان تمایل به استفاده از آنها دارند. بوت استرپ می تواند در زمان طراحی پیشنهادات طلایی و خوبی برای شما داشته باشد و اگر نیاز به یک صفحه با هدف خاص را دارید می توانید سری هم به قالب های بوت استرپ بزنید تا بتوانید ببینید که بهترین برنامه نویسان و طراحان رابط کاربری چه قالب هایی را به صورت آماده ارائه می کنند و می توان از آنها بهره برد.

همانطور که دیدیم در مورد اینکه مزایا و ویژگی های بوت استرپ چیست می توان یک فهرست بلند بالا را مطرح کرد و می توان گفت که این فریم ورک یکی زا فریم ورک های قوی برای برنامه نویسی و همینطور طراحی بخش رابط کاربری یک سایت می باشد پس اگر به دنبال دلیلی برای استفاده کردن از آن هستید باید بگوییم که شما قطعا بیشتر از یک دلیل برای این کار دارید و می توان دلایل متعددی را برای این کار ذکر کرد.

همانطور که دیدیم برای این سوال که فریم ورک بوت استرپ چیست موارد بسیار زیاد و کاربردی ای وجود دارد که این فریم ورک را به یکی از قدرتمندترین و همینطور بهترین فریم ورک های طراحی فرانت اند تبدیل کرده است. اما بر اساس قوانین نانوشته دنیای برنامه های کامپیوتری هر کجا که مزیتی باشد معایبی نیز وجود خواهند داشت و این دو همیشه همراه هم بوده اند، پس در ادامه به بررسی این سوال که معایب بوت استرپ چیست خواهیم پرداخت و این مورد را هم بررسی می کنیم.

معایب بوت استرپ چیست

بوت استرپ را می توان یکی از فریم ورک های انقلابی معرفی کرد که مزایای زیادی دارد و باید این موضوع را در نظر گرفت که این فریم ورک یکی از پررنگ ترین نقش ها را در بهبود وضعیت وب بر عهده داشت اما با تمامی آن موارد هیچ نرم افزاری بی عیب نیست و بوت استرپ هم مستثنی نیست. در این بخش از مقاله نوبت به این رسیده است که در مورد اینکه این فریم ورک چه معایبی دارد و وقتی برنامه نویسی به سراغ کار با آن می رود باید حواسش به چه مواردی باشد صحبت خواهیم کرد.

به طور کلی می توانیم برای این سوال که معایب بوت استرپ چیست این موارد را نام ببریم:

زمان ساخت برنامه با آن زیاد است

یکی از مهمترین ایراداتی که عموما به بوت استرپ وارد می شود و می توان آن را به عنوان اولین پاسخی که به سوال معایب بوت استرپ چیست داده می شود، مطرح کرد، سرعت کند در ساخت صفحات وب است که باعث می شود زمان پروژه شما بسیار طولانی شود. وقتی که شما از فریم ورک بوت استرپ برای ساخت صفحات خود استفاده کنید زمان زیادی صرف خواهد شد تا چیدمان صفحات به وسیله کد انجام شود و این کار باعث می شود که پروژه شما به درازا بیانجامد و این در برنامه نویسی به عنوان یکی از بدترین المان های منفی به شمار می آید.

در طراحی وب سایت آنچه که اهمیت دارد این است که بتوانید یک پروژه را در سریعترین زمان آماده کرده و به بازار عرضه کنید، در غیر اینصورت ممکن است که شما زمان را از دست داده و سایتی که در حال آماده سازی آن هستید کارایی خود را از دست بدهد و این مورد می تواند هم برای طراح و هم برای کاربری که سفارش ساخت سایت را داده است یک فاجعه باشد و باید این مورد را در نظر داشته باشید که در صورتی که بوت استرپ را به کار بگیرید باید دو برابر قبل حواس خود را به آن بدهید.

این ایراد در بین سایر فریم ورک ها و صفحه ساز های طراحی وب رفع شده است. به عنوان مثال شما با استفاده از صفحه ساز المنتور که روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس ارائه شده است و در مقاله المنتور چیست به صورت مفصل در مورد آن صحبت کردیم می توانید کار یک ماه بوت استرپ را در یک روز انجام دهید.

عدم امکان تغییر Style

یکی از مهمترین و اصلی ترین مواردی که باید در مورد بوت استرپ به آن توجه داشت این است که امکان تغییر Style در این فریم ورک وجود ندارد و شما نمی توانید استایل های المان های بوت استرپ را تغییر دهید. این موضوع باعث خواهد شد که شما سایت هایی شبیه به هم داشته باشید و در واقع یکی از دلایل اصلی عدم محبوبیت بوت استرپ در ابتدای کار خود نیز بود که با استفاده از آن همه سایت ها شبیه هم از آب در می آمدند.

در اصل این تغییرات قابل اعمال است و شما می توانید ظاهر سایت را تغییر دهید و این تغییر ها برای شما اعمال خواهد شد، اما در صورتی که همان کاری که برای سایر فریم ورک ها و سایت ساز ها انجام می دهید را روی همین فریم ورک انجام دهید، سایت شما همچنان شبیه به ماژول های دیفالت و پیش فرض بوت استرپ باقی می ماند و تقریبا باید کار خود را دو برابر افزایش دهید تا به یک سایت با ظاهری جدید در بوت استرپ برسید.

شروع کمی سخت است

وقتی که برنامه نویسان به سراغ فریم ورکی جدید می رود یکی از مهمترین مواردی که می تواند در استفاده از این فریم ورک نقش داشته باشد و آن را تبدیل به یکی از ابزار های برنامه نویسی کند، این است که بتوان راحت با آن تطبیق پیدا کرد و یادگیری آن منطبق با موارد و مطالب عمومی باشد و در واقع همسو با فریم ورک های مطرح و بروز باشد. اما در مورد اینکه از این نظر وضعیت بوت استرپ چیست باید گفت که این فریم ورک کمی در شروع مشکل ساز می شود و با خیلی از فریم ورک ها تفاوت هایی دارد. البته اکنون که با سایر فریم ورک ها ترکیب شده و به اینجا رسیده است و توانسته خود را تثبیت کند وضعیت بسیار بهتری پیدا کرده است. اما در شروع کار خود بسیار مشکل ساز بود.

به طور کلی می توانیم در مورد بوت استرپ بگوییم که یکی از فریم ورک هایی است که در زمان شروع به کار با آن کمی مشکلات ایجاد خواهد شد و سختی های آن به نسبت سایر فریم ورک ها بیشتر است. پس می توانیم این موارد را نیز یکی از معایب و نکات مورد توجه در مورد بوت استرپ عنوان کنیم.

قابلیت ویژه بوت استرپ چیست

عدم پشتیبانی مرکزی توسط سازنده

اگر به خیلی از فریم ورک های ساخت برنامه های تحت وب که به صورت تخصصی روی فرانت اند تمرکز دارند نگاهی بیندازیم متوجه این خواهیم شد که بزرگترین فریم ورک ها با پشتیبانی مرکزی از طریق سازنده های آنها است که سرپا مانده اند و در حال فعالیت هستند. نمونه بارز این فریم ورک ها انگولار است که در مقاله Angular JS چیست به صورت کامل به معرفی آن پرداختیم و دیدیم که چه مزایا و ویژگی هایی دارد و در مورد پشتیبانی از آن هم باید گفت که ارائه کننده آن یعنی گوگل به صورت تمام قد پشت آن ایستاده است. اما در مورد بوت استرپ باید بگوییم که خبری از این پشتیبانی های بزرگ و مهم نیست.

هر چند بوت استرپ در تمامی این سال ها از پس خود بر آمده است و توانسته جای خود را در بین فریم ورک های بزرگ پیدا کند، اما اگر یک پشتیبانی قوی داشت قطعا بهتر می توانست کار خود را انجام دهد و پیشرفت بیشتر و بهتری داشت.

عدم پشتیبانی در بعضی مرورگرها

یکی دیگر از مواردی که باید در بین پاسخ هایی که برای سوال معایب بوت استرپ چیست ارائه می کنیم به آن اشاره کنیم، عدم پشتیبانی سراسری توسط مرورگر ها می باشد و در واقع باید گفت که مرورگر هایی وجود دارند که از بوت استرپ پشتیبانی نمی کنند که به عنوان مثال می توان ورژن هایی از مرورگر اینترنت اکسپلور را از این مورد معرفی کرد. البته این مرورگر دیگر یک مرورگر استاندارد نیست اما باز هم بوت استرپ تداخل هایی را با بعضی از ورژن های Safari داشته است.

به طور کلی می توان گفت که بوت استرپ کمی از نظر اینکه با چه مرورگری با آن کار کنند حساس است و ممکن است بازخورد های مختلفی را روی ورژن ها و نسخه های مختلف مرورگر ها داشته باشد.

در مجموعه می توانیم در مورد اینکه معایب بوت استرپ چیست و از چه درجه اهمیتی برخوردار هستند بگوییم که مزایای رده بالای بوت استرپ و ویژگی های خوبی که دارد کاملا به این موارد قالب بوده و نمی توان گفت که بوت استرپ معایب زیادی دارد. به همین خاطر هم استفاده از بوت استرپ یکی از موارد رو به رشد بوده و این فریم ورک توانسته است خود و مکانیزمی که از آن استفاده می کند را به عنوان یک عضو تاثیر گذار برای تکامل طراحی سایت مطرح کند. 

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی اینکه فریم ورک بوت استرپ چیست و از کجا آمده است و همینطور این موضوع مهم که قابلیت ویژه بوت استرپ چیست و چگونه کار می کند، پرداختیم و دیدیم که با استفاده از این سیستم می توانیم چه سایت هایی را طراحی کنیم. مشکلی که می توان در مورد بوت استرپ مطرح کرد و گفت که نیاز به بهبود دارد همان تکراری شدن و ثابت بودن ظاهر سایتی هایی است که با این فریم ورک ساخته می شود. البته فریم ورک ها و CMS های دیگری نیز وجود دارند که می توانند یک سایت را به صورت حرفه ای و کاملا ریسپانسیو طراحی کنند. از این نوع CMS ها می توان به وردپرس که در مقاله وردپرس چیست به طور کامل آن را بررسی کردیم اشاره کنیم.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link