انگولار جی اس چیست ؛ بررسی فریم ورک Angular JS

انگولار جی اس چیست
خرید هاست
میزبانی وب

حوزه های مختلفی در برنامه نویسی وجود دارد که می توان یکی از پرکاربردترین و همینطور پولسازترین آنها را برنامه نویسی تحت وب معرفی کرد. حوزه ای که همیشه و همه جا بازار دارد و باید گفت که اگر به دنبال پول درآوردن از برنامه نویسی هستید و می خواهید این کار را ساده و بی دردسر هم انجام دهید می تواند به عنوان اولین گزینه به شما معرفی شود. اما وقتی که به سراغ برنامه نویسی تحت وب بروید و بخواهید کار را شروع کنید، قطعا متوجه این موضوع خواهید شد که اوضاع از آنچه که فکر می کردید پیچیده تر است و با دریایی عظیم از پیچیدگی ها مواجه خواهید شد. فریم ورک ها کشتی هایی هستند که می توانند حرکت در این دریای بی کران را برای ما امکان پذیر کنند. در این مقاله با بررسی این سوال که انگولار جی اس چیست می خواهیم به معرفی یکی از مهمترین فریم ورک هایی که برای این کار ارائه شده است و می تواند چارچوب خوبی را برای روند ساخت برنامه به ما بدهد، بپردازیم.

قبل از اینکه به بررسی دقیق و موردی این موضوع که انگولار جی اس چیست بپردازیم لازم است تا کمی در مورد الگوهای طراحی صحبت کنیم و ببینیم که پایه ای که فریم ورک های این چنینی از آن استفاده می کنند چیست. به عنوان مثال مهمترین الگوهایی که انگولار جی اس از آنها استفاده می کند MVC و همینطور MVVM می باشد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

الگو های MVC و MVVM

وقتی برنامه نویسی پیشرفت کرد و روش های مختلف با کاربرد های خاص ایجاد شدند و برنامه ها از حالت تک صفحه ای و کد های ثابت خارج شدند، روش های مختلف برنامه نویسی کم کم به صورت یک اصل درآمدند. این روش ها تکمیل شدند و کم کم استانداردسازی هایی روی آنها اتفاق افتاد. استاندارد سازی ها به این صورت بودند که وقتی یک الگو و طراحی های نرم افزاری برای یک کار مورد استفاده قرار می گرفت، به صورتی تغییر داده می شد و شکل می گرفت که هر بار بتوان از آن برای ساخت موارد مشابه استفاده کرد.

الگوهای طراحی مهم

به اینصورت بود که این راه حل ها بعد از مدتی ثابت ماندند و باعث شدند که الگوهای طراحی به وجود بیایند. الگوهای بزرگ و کوچک می توانند از یک ماژول ساده که در هر کدی می تواند چند بار استفاده شود تا روش های بزرگ و کاملی مانند MVC که به نوعی فلسفه کلی برنامه را تعیین می کنند گستردگی داشته باشند. در مورد الگوی MVVM نیز داستان به همین قرار است. در ادامه در مورد اینکه هر کدام از این الگوها به چه صورتی عمل می کنند، به صورت کامل و موردی صحبت خواهیم کرد.

الگوی MVC

به جرات می توان این الگو را یکی از کاربردی ترین الگوها در طراحی سایت معرفی کرد که به ما این امکان را می دهد که با استفاده از یک مدل سه بخشی یک برنامه تحت وب را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کنیم به صورتی که بخش فرانت اند و رابط کاربری از بخش پایگاه داده و آنچه که در پس سایت ما اتفاق می افتد به صورت کامل جدا شود.

در این الگو ما یک برنامه را به سه بخش اصلی مدل، نما و کنترلر تقسیم می کنیم. در بخش ویو که کدهای HTML و CSS قرار دارند، ظاهر برنامه ما شکل می گیرد و با کاربر تعامل می کند. بخش بعدی که مدل می باشد مسئولیت کنترل پایگاه داده را بر عهده دارد و می تواند با هر کدام از زبان های پایگاه داده و رابط های آنها مانند زبان PHP کار کند و بستگی به این موضوع دارد که پایگاه داده ما چه باشد. بخش آخر که کنترل نام دارد و آن هم می تواند زبان و ساختار خود را داشته باشد، به اینصورت عمل می کند که یک رابط بین ویو و مدل می باشد و وظیفه این را بر عهده دارد که کلیه تبادلات این میان را کنترل کند.

مزیتی که این الگو برای ما دارد این است که می تواند یک شفافیت بین بخش بک اند و پایگاه داده و کاربر را ایجاد کند. همین امر باعث می شود که شما این امکان را داشته باشید که هر کدام از این قسمت ها را با توجه به نیازی که دارید، بدون دخالت سایر بخش ها تغییر داده و به راحتی آن را آپدیت کنید. همینطور شما یک استراتژی امنیتی را نیز خواهید داشت که با استفاده از آن می توانید مطمئن باشید که امکان تزریق کدهای پایگاه داده که در مقاله حمله SQL Injection به صورت کامل به آنها پرداختیم، در سایت شما به حداقل رسیده است.

الگوی MVVM

در این مدل هم دقیقا مانند MVC شما یک معماری سه لایه دارید که مدل و ویو دو طرف انتهایی و ابتدایی آن را تشکیل می دهند با این تفاوت که به جای کنترلر در این جا یک مدل – نما مورد استفاده می گیرد که یک شی انتزاعی است و در واقع یک کپی از اطلاعاتی است که مدل آنها را در اختیار این بخش قرار می دهد. کلیه مراودات کاربر با پایگاه داده از طریق این کپی اعمال می شود. با این تفاوت که این کپی با پایگاه داده کار نمی کند و داده هایی که یک بار آنها را خوانده است، دستکاری می شود.

الگوی MVVM

در صورتی که این تغییرات اعمال شده نیاز به ذخیره سازی داشت می تواند به صورت کامل این تغییرات را روی پایگاه داده ای اعمال کند. در واقع این اتفاق باعث می شود تا به دلیل ارجاعات کم به پایگاه داده و اینکه داده ها یک بار خوانده می شوند و تغییرات نیز یک بار اعمال می شود، سرعت انجام کار در آن بالاتر خواهد بود و می توان گفت که این معماری یکی از پر سرعت ترین معماری های موجود و الگوهای طراحی ای است که خصوصا در طراحی وب سایت ها و اپلیکیشن های وب مورد استفاده قرار می گیرد.

خیلی از فریم ورک های قدرتمند از این الگوها استفاده می کنند که انگولار جی اس نیز یکی از آنها می باشد. در ادامه این مقاله در مورد اینکه انگولار جی اس چیست و چگونه می تواند این قابلیت ها را پیاده سازی کند صحبت خواهیم کرد.

انگولار جی اس چیست

در پاسخ به اینکه انگولار جی اس چیست می توانیم بگوییم که یک فریم ورک ساخت نرم افزار و وب سایت می باشد که امکانات کاملی را برای ساخت اپلیکیشن ها تحت وب و همینطور وب سایت ها در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد. این فریم ورک هم مانند هر فریم ورک دیگری که از واژه JS به عنوان پسوند خود استفاده می کند برای کار کردن از زبان جاوا اسکریپت استفاده می کند که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد. در مورد اینکه ارائه کننده و پشتیبان اصلی انگولار جی اس چیست باید شرکت بزرگ گوگل را نام برد که به مدت ده سال است این فریم ورک را توسعه داده است و نسخه های بسیار خوبی را منتشر کرده است.

موضوع دیگری که در مورد این فریم ورک وجود دارد این است که این فریم ورک یکی از فریم ورک های کاملا اوپن سورس می باشد و همیشه از منابع و قابلیت هایی استفاده می کند که به صورت منبع باز ارائه شده اند. کار اصلی انگولار این است که سرویس هایی را به منظور ساخت برنامه های تک صفحه ای یا همان Single Page Application ها ارائه می کند.

در این نوع از سایت ها و برنامه ها ما با یک صفحه پویا سروکار داریم که تمامی تبادلات با کاربر از طریق همین صفحه می باشد و تمام آنچه که کاربر نیاز دارد داشته باشد از طریق وب سرور روی این صفحه لود خواهد شد و در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. در این صفحات هیچ گونه فروشی صورت نمی گیرد و به جای آن تمامی کد های Java Script، CSS ها و همینطور HTML ها طوری طراحی می شوند که بتوانند یک سیستم پویا را برای ما برنامه ریزی کنند.

اگر بخواهیم بگوییم که ویژگی ماهیتی مطرح انگولار جی اس چیست و چرا این فریم ورک تا این اندازه قدرتمند شده است می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که این فریم ورک تست برنامه های ساخته شده در آن را نیز دقیقا مانند تولید این برنامه ها مورد توجه قرار داده است و برنامه هایی را که به روش های MVC و MVVM تولید می کند به صورت کاملا قوی تست می کند.

اجازه دهید که در مورد این موضوع که ساختار کاری انگولار جی اس چیست و این سیستم می تواند چه کاری را برای ما انجام دهد کمی بیشتر صحبت کنیم و ببینیم که داستان از چه قرار است.

اهداف اصلی انگولار جی اس چیست

به طور کلی در مورد اینکه ساختار اصلی کاری انگولار جی اس چیست باید بگوییم که این فریم ورک به این منظور ایجاد شده است که یک فریم ورک برای ایجاد فرانت اند در سیستم هایی باشد که با پشته مین یا همان MEAN Stack کار می کنند. پشته MEAN در واقع یک بسته نرم افزاری است که از پایگاه داده مانگو دی بی برای ذخیره سازی اطلاعات(جهت اطلاعات بیشتر به مقاله مانگو دی بی چیست مراجعه کنید)، از اکسپرس جی اس برای کار با نود جی اس و همینطور انگولار جی اس تشکیل شده است و این بسته نرم افزاری یکی از گزینه های ایده آل برای ساخت برنامه های تحت وب و وب سایت های اینترنتی می باشد. در واقع می توان گفت که در حال حاضر یکی از قدرتمند ترین امکانات برای این کار است.

اما اگر بخواهیم به صورت دقیق بگوییم که کار انگولار جی اس چیست و قرار است در این میان چه کاری را انجام دهد و وظیفه آن چیست باید این موارد را عنوان کنیم:

  1. تفکیک و جداسازی کامل DOM از منطق برنامه که این مساله رابطه مستقیمی با این موضوع دارد که ساختار کد نویسی مورد استفاده به چه صورت باشد و انگولار جی اس این تفکیک را انجام خواهد داد.
  2. تفکیک و جداسازی کامل کلیه بخش های کلاینت و هر آنچه که با کاربر سروکار دارد، از بخش سمت سرور برنامه.
  3. فراهم کردن یک سناریو و خط داستانی برای راه اندازی برنامه از زمانی که طراحی آن شروع می شود تا زمانی که تست آن به پایان میرسد و برنامه قابل اجرا است.

پس می توان گفت که در پاسخ به این سوال که در پشته نرم افزاری MEAN نقش انگولار جی اس چیست باید این موارد را نام برد و باید گفت که این موارد به هیچ عنوان گزینه های کوچکی نیستند. البته این ها اهدافی است که انگولار جی اس دنبال می کند و باید گفت که موارد کاربردی دیگری نیز وجود دارند که می تواند به عنوان اینکه دلایل استفاده از انگولار جی اس چیست مطرح گردد. در ادامه این موارد را با هم به صورت کاربردی بررسی خواهیم کرد.

دلایل استفاده از انگولار جی اس چیست

به طور کلی می توانیم ویژگی ها و موارد مختلفی را برای انگولار جی اس معرفی کنیم که هر کدام از آنها باعث می شود تا این فریم ورک کاربرد های مختلفی را داشته باشد و مورد استفاده قرار گیرد. اما اگر بخواهیم بگوییم که دلایل اصلی استفاده از انگولار جی اس چیست و چرا برنامه نویسان به سراغ این فریم ورک می روند می توانیم به فهرستی از موارد خاص اشاره کنیم که از این قرارند:

توسعه برنامه های PWA

PWA ها یا همان Progressive Web Application ها که در زبان فارسی به نام برنامه ها و اپلیکیشن های پیشرو یا پیش رونده شناخته می شوند، نوع خاصی از برنامه ها هستند که به صورت یک برنامه تحت وب و سایت ایجاد می شوند اما می توانند همزمان کارایی یک برنامه نیتیو را داشته و ترکیبی از ویژگی های خوبی هستند که هر دوی این انواع مهم برنامه در اختیار کاربران خود قرار می دهند. در این برنامه ها می توان با استفاده از یک سرویس ورکر یک نیروی پردازشی را در سمت کلاینت ایجاد نمود و همینطور قالب های برنامه یا Application Shell ها به ما ظاهر یک برنامه مانند برنامه های نصب شده روی سیستم را می دهند.

از طرفی پویای کامل وب سایت را هم دارند و می تواند هر تغییری که در سایت اعمال می شود را برای کاربر نیز به نمایش بگذارد و برنامه نویس لازم نیست منتظر باشد تا کاربر برنامه را آپدیت کرده تا بتواند این قابلیت جدید را در اختیار وی قرار دهد. به طور کلی می توانیم بگوییم این نوع از برنامه نویسی تعامل با کاربر را بسیار بالا برده است و نسل بعدی از برنامه های کامپیوتری را رهبری خواهد کرد. این نوع از برنامه نویسی در مقاله PWA چیست به صورت کامل تحلیل و بررسی شده است.

اما اگر بخواهیم بگوییم که در این ماجرا کارایی انگولار جی اس چیست باید به مواردی اشاره کنیم که این فریم ورک به شما اجازه می دهد که بخش کاربری و کلاینت را به صورت کاملا مجزا و بر اساس استاندارد های PWA ها طراحی کنید و یک برنامه پیش رونده داشته باشید.

ساخت برنامه PWA

تولید قالب از کدها

استفاده از قالب ها می تواند یکی از المان هایی می باشد که می تواند یک سیستم مدیریت محتوای سایت(جهت اطلاعات بیشتر به مقاله CMS چیست مراجعه شود) را تا اوج ببرد. همینطور که با وردپرس این کار را انجام داده است. وقتی حرف از قالب به میان می آید معنی ای که در ذهن یک طراح سایت می تواند ایجاد شود از این قرار است:

  1. سرعت در کار
  2. امکانات زیاد و حرفه ای
  3. طراحی اصولی و زیبا
  4. امکان پیاده سازی کاربرد های مختلف
  5. و همینطور یک بازار کار خوب برای فروش قالب

پس اگر بخواهیم بگوییم که در این مورد نقش انگولار جی اس چیست می توان گفت که این انگولار است که امکان استفاده و یا ساخت این قالب ها را فراهم کرده و به شما اجازه می دهد تا این المان مهم نرم افزاری را به خدمت بگیرید. به جرات می توان گفت که قالب ها یکی از بزرگترین ویژگی هایی هستند که برای سیستم ها تحت وب و همینطور وب سایت ها خلق شده اند.

بهینه سازی قالب ها

همانطور که گفته شد قالب ها خوب و حرفه ای هستند اما استفاده از آنها همیشه به بهترین شکل ممکن نخواهد بود و ممکن است ایراداتی را برای ما نیز داشته باشد. یکی از مهمترین موردی که ممکن است قالب ها کارایی خود را از دست بدهند و استفاده از آن کار عاقلانه ای نباشد عدم بهینه بودن آن ها و سنگین بودن آنها است.

یکی از ویژگی های که انگولار جی اس ارائه می کند این است که به شما اجازه می دهد قالبی را که برای سایت خود استفاده می کنید بهینه سازی کرده و کد های آن را خلاصه سازی کنید. عموم کدهای مورد استفاده در سایت ها جاوا اسکریپت است که انگولار جی اس می تواند آنها را به راحتی آب خوردن برای شما هندل کند.

امکان طراحی اپلیکیشن های دسکتاپ و نیتیو

یکی از مهمترین مواردی را که می توان برای این سوال که دلیل همه گیر شدن و استقبال برنامه نویسان از فریم ورک انگولار جی اس چیست معرفی کرد، این امکان است که انگولار جی اس به شما امکان ساخت برنامه های نیتیو که به صورت نصبی روی دیوایس های مختلف انجام می گیرد.

از طرفی شما قادر خواهید بود تا برنامه های مربوط به دسکتاپ را نیز با استفاده از این پلتفرم بسازید و آنها را با استفاده از یک بک اند حرفه ای و آنلاین که به صورت بهینه با سرور همکاری دارد و یا با استفاده از یک بکند لوکال طراحی کنید و کیفیتی بی نظیر را نسبت به سایر پلتفرم ها داشته باشید. اگر بخواهیم بگوییم که دلیل این قابلیت از انگولار جی اس چیست باید به پایه جاوا اسکریپت آن اشاره کنیم که این امکان را به ما می دهد که یک کیفیت حرفه ای را با استفاده از منابع لوکالی که روی کلاینت ما قرار دارد و برنامه از آن استفاده می کند داشته باشیم. در این سیستم ها بیشتر پردازش های فرانت اند که منابع زیادی را هم مصرف می کنند روی سیستم قرار خواهند داشت.

ساخت اپ نیتیو در انگولار جی اس چیست

جامعه کاربری بالا

با توجه به اینکه این سیستم برای خیلی از کاربرد ها یک سیستم و فریم ورک جا افتاده و مهم به حساب می آید و کارهای قوی ای در رزومه خود دارد، توانسته است که توجه خیلی از برنامه نویسان را به خود جلب کند و همین امر باعث شده است تا یک جامعه کاربری بزرگ را داشته باشد. پس می توان گفت که اگر شما به مشکلی برخورد کنید می توانید آن را در تالار های گفتگو و انجمن های زیادی دنبال کنید. حتی به صورت خیلی سریعتر با یک جستجو در اینترنت می توانید گروه ها و کانال های تلگرامی مختلفی را پیدا کنید که اگر سوال خود را در آنجا مطرح کنید زیر یک ساعت به شما  جواب را خواهد داد و حتی خود شما می توانید تجربیاتتان را با بقیه به اشتراک گذاشته و  یک ارتباطات کاری خوب را برای خود ایجاد نمایید.

بازار داغ و خوب

وقتی اسم برنامه نویس روی کسی گذاشته می شود به تبع این انتظار وجود دارد که درآمد وی بالا باشد و برنامه نویسی شغلی است که در همه جای دنیا یک شغل پر طرفدار و پر درآمد به حساب می آید که همیشه کار دارد. اگر هدف شما این است که به درجه ای برسید که این اتفاق ها برای شما بیفتد و پول بیشتری در بیاورید باید گفت که این فریم ورک به شما کمک خواهد کرد.

در مورد اینکه وضعیت بازار و نیاز به انگولار جی اس چیست باید بگوییم که این فریم ورک اکنون یکی از حرفه ای ترین های ساخت برنامه های آنلاین و تحت وب است که بخش اعظم نیاز بازار را تشکیل می دهد و می توان آن را یکی از بهترین ها از نظر کار و استخدام دانست. پس اگر به دنبال این هستید که ببینید یک برنامه نویس انگولار جی اس شدن برای شما پولی دارد یا نه باید بگوییم که دارد! خوب هم دارد!

به طور کلی می توان در پاسخ به این سوال که دلیل کاربردی شدن و پر استفاده شدن انگولار جی اس چیست موارد ذکر شده را نام برد و همانطور که می بینید این دلایل به هیچ عنوان چیزی نیستند که بتوان از آن به سادگی رد شد.

مزایای انگولار جی اس چیست

تا اینجای کار دیدیم که انگولار جی اس چیست و ما چگونه می توانیم از این فریم ورک استفاده کنیم. همینطور این موارد که اهداف اصلی فریم ورک انگولار جی اس چیست را با هم بررسی کردیم و دیدیم که این فریم ورک برای چه کاری ارائه شده است. اما یک سوال دیگر که باقی می ماند این است ک ویژگی های انگولار جی اس چیست و برای اینکه این فریم ورک قادر باشد این کارها را انجام دهد، ارائه دهندگان آن علاوه بر معماری قوی و کلی برنامه چه ابزار هایی را در اختیار وی قرار داده اند که با استفاده از آنها بتواند از پس مسئولیت های سنگینی که به وی محول شده است به خوبی برآید.

ویژگی های اصلی انگولار جی اس چیست

در مورد فریم ورک انگولار جی اس می توانیم بگوییم که با یکی از بزرگترین و مهمترین فریم ورک های فرانت اند طرف هستیم و گوگل در طراحی این فریم ورک از نظر ویژگی و قابلیت به هیچ عنوان کم نگذاشته است. اما می توان گفت که بعضی از این ویژگی ها به صورت خیلی برجسته تری نسبت به سایر گزینه ها خودنمایی می کنند و این امکان را به کاربر می دهند که یک برنامه را به صورت کامل برای خود پیاده سازی کند.

در صورتی که بخواهیم بگوییم ویژگی های اصلی و مهم انگولار جی اس چیست می توانیم این فهرست را برای این موضوع معرفی کنیم:

دایرکتیو ها

یکی از امکانات ویژه ای که انگولار جی اس با استفاده از آن توانسته است یک گسترش خوب در برنامه های خود داشته باشد و امکان استفاده از کد های HTML و همینطور JS را به صورت تقریبا شی گرا فراهم کند دستورات خاص انگولار جی اس یا همان دایرکتیو ها هستند که به برنامه نویس این امکان را می دهند که یک بخش را شبیه سازی کند و یک قطعه کد را دقیقا مانند کلاس ها در زبان های شی گرا به کار بگیرد. در حقیقت کاری که این دایرکتیو ها انجام می دهند این است که HTML را در برنامه ما گسترش می دهند.

البته مقایسه دایرکتیو ها با کلاس ها کار درستی نیست و از نظر برنامه نویسی تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد. اما آنچه که در نهایت می توان با استفاده از انگولار جی اس پیاده سازی کرد این است که دستوراتی در اختیار ما قرار خواهد داشت که هر کدام از آنها می تواند یک بخش از کد را به صورت کامل وارد برنامه کرده و به جای تنظیم کدهای زیادی از HTML و اسکریپت های طولانی، با دایرکتیو های عادی می توان تمامی این قابلیت ها را پیاده سازی کرد.

تزریق وابستگی

کلاس ها در اصول برنامه نویسی جایگاه ویژه ای دارند و می توان گفت که استفاده از آنها در کنار یکدیگر است که یک برنامه را سر پا نگه می دارد. به طور معمول وقتی کلاس هایی در یک برنامه ایجاد می شوند و از آنها استفاده می شود، وابستگی هایی میان این کلاس ها ایجاد می شود. با بالا رفتن این وابستگی ها وضعیت خاصی به وجود می آید که به آن Tight coupled گفته می شود. در این وضعیت انعطاف پذیری برنامه به شدت کم شده و می توان گفت که با یک برنامه سنگین که نمی توان هیچ جای آن را بدون تغییر جاهای دیگر اصلاح کرد طرف هستیم. راه حل این موضوع این است که از این وضعیت با کم کردن این وابستگی ها به وضعیتی به نام loosely coupled برسیم که در آن این وابستگی ها به صورت حد اقل هستند.

تزریق وابستگی در انگولار جی اس چیست

خیلی از برنامه های کامپیوتری بعد از گذشت مدتی از طراحی در این وضعیت گرفتار می شوند. اما ویژگی ها و قابلیت هایی مانند تزریق وابستگی ها وجود دارد که می تواند پروژه را از این وضعیت نجات دهد و معیار های اصلی شی گرایی را در برنامه بهبود ببخشد. در مورد اینکه از این نظر وضعیت انگولار جی اس چیست باید گفت که این فریم ورک به صورت خودکار می تواند کار تزریق وابستگی و تبدیل کلاس های Tight coupled به کلاس های loosely coupled را برای ما پیاده سازی کند.

در مورد پیاده سازی این قابلیت در انگولار جی اس باید بگوییم که گوگل به خوبی توانسته است این ویژگی را برای انگولار جی اس ارائه کند و در واقع این فریم ورک می تواند به خوبی این ویژگی را در برنامه های خود پیاده سازی کند و شرایط برنامه را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

استفاده از سرویس ها

بعد از دایرکتیو ها و همینطور تزریق وابستگی نوبت به یک ابزار حرفه ای دیگر به نام سرویس خواهد شد که اگر بخواهیم بگوییم نقش آن در کارکرد انگولار جی اس چیست باید گفت کار ما را تا حد بسیار زیادی ساده کرده و به جلو پیش می برد. در مورد اینکه این سرویس ها چه هستند باید بگوییم که در واقع این سرویس ها ساختار هایی هستند که برای جلوگیری از ایجاد تکرار کدها و یا کامپوننت ها مورد استفاده قرار می گیرد و قرار است که با استفاده از آنها از دوباره کاری در برنامه جلوگیری شود و اندازه کد کوچک بماند.

سرویس ها که به صورت Service معرفی می شوند در واقع انتزاع هایی از کد های اصلی هستند که یک بار نوشته شده و درون یک مخزن یا Repository قرار گرفته اند و هر بار که به آنها نیاز باشد از مخزن خارج می شوند. به عنوان مثال نمایش یک پروفایل کاربری را در نظر بگیرید. بخش هایی مانند درباره من، اطلاعات شخصی، اطلاعات تماس و این موارد که قالب های ثابت دارند می توانند یک بار طراحی شده و در مخزن قرار بگیرند و هر بار که قرار باشد اطلاعات کاربری نمایش داده شود، این کد ها به جای تکرار در هر پروفایل، به صورت سرویس ها از مخزن خارج شده و اطلاعات را نمایش دهد.

با استفاده از این روش می توان مطمئن بود که  قرار بود در پروفایلی سرویسی بیشتر یا کمتر وجود داشته باشد این کار به راحتی امکان پذیر خواهد بود و این سرویس ها علاوه بر کوچکتر کردن اندازه برنامه می توانند انعطاف پذیری در برنامه را هم به شکل چشمگیری بالا ببرند. پس در مورد اینکه فایده سرویس برای انگولار جی اس چیست می توان هم به ساده سازی کد و هم به بالاتر رفتن انعطاف پذیری در طراحی و کدنویسی اشاره کرد.

به کارگیری بهینه کنترلر ها

یکی دیگر از ویژگی هایی که می توان آن را جزو گزینه های طلایی در انگولار جی اس معرفی کرد. استفاده از کنترلر ها برای کنترل برنامه است که می تواند یک ویژگی خوب را در اختیار برنامه نویس قرار دهد. در واقع کنترلر ها یکی از اجزای اصلی برنامه در انگولار جی اس هستند که یک کامپوننت از JS های منظم به حساب می آید.

کاری که این کنترلر انجام می دهد این است که برنامه نویس اطلاعات مختلف مربوط به کامپوننت ها را در اختیار آن قرار داده و دقیقا مشخص می شود که در صورت نیاز به آپدیت برنامه و همینطور تغییر پارامتر ها کدام بخش باید تغییر کند. در واقع این کنترلر می تواند یک کیدریت مجازی را روی تمامی ماژول ها پیاده سازی کند.

نکته خوبی که در مورد این کنترلر وجود دارد و می توان آن را یکی از نقاط قوت در انگولار جی اس معرفی کرد این است که این کنترلر با استفاده از یک دایرکتیو به نام ng-controller به المان های HTML هم ارتباط پیدا می کند و می تواند کل برنامه را به راحتی کنترل کند.

امکان طراحی و ساخت قالب ها

تا اینجای کار دیدیم که همه ویژگی ها تخصصی برای ساخت برنامه ها و سایت ها با استفاده از انگولار جی اس وجود دارد. اما یکی از اصلی ترین قابلیت ها و ویژگی هایی که شاید بتوانیم بگوییم در پاسخ به این سوال که ویژگی های انگولار جی اس چیست اشاره به آن ضروری است و عمدا آن را تا اینجای کار نگه داشته ایم، امکان ساخت قالب  ها در این فریم ورک فرانت اند می باشد.

یکی از ویژگی های خوبی که یک فریم ورک فرانت اند می تواند ارائه کند این است که قالب هایی را داشته باشد که با استفاده از آنها بتوان یک برنامه را پیاده سازی کرد و این قالب را یک بار نوشته و چند بار استفاده کرد. در واقع قالب ها مزیت های زیادی دارند که می توان آنها را به این صورت معرفی کرد:

جلوگیری از دوباره کاری: یکی از مهمترین مواردی که یک قالب می تواند به برنامه نویسان بدهد این است که وقتی یک ظاهر را طراحی کردند از آن بار ها و بارها استفاده کنند.

سرعت بخشیدن به کار: ویرایش موارد خاص مربوط به یک قالب عمومی بسیار ساده تر از فکر کردن و طراحی از پایه است و این امر می تواند زمان پروژه را تا حد بسیار زیادی به جلو ببرد و طراحی این قالب ها قبل از پروژه و برای کاربرد های خاص مانند قالب های شرکتی، فروشگاهی، ورزشی و…. می تواند یک اصل بسیار مهم در پیشبرد سریع پروژه های آتی باشد.

ایجاد یک بازار قوی: فروش قالب ها یکی از مهمترین روش های درآمد زایی در فریم ورک ها و پلتفرم هایی است که این امکان در آنها وجود دارد. شما با استفاده از طراحی و ارائه قالب های مخصوص انگولار جی اس می توانید درآمد ایده آل و خوبی را داشته باشید. در واقع باید در مورد این موضوع گفت که کلا وقتی یک فریم ورک رایگان، بستری قابل فروش برای توسعه را ایجاد کند، طرفداران زیادی را به دور خود جمع کرده و رشد چشمگیری خواهد داشت. نمونه آن را می توانیم در سیستم مدیریت محتوای وردپرس که در مقاله وردپرس چیست آن را کامل معرفی کردیم مشاهده کنیم.

استفاده از کار طراحان برتر: علاوه بر اینکه شما این امکان را خواهید داشت که از قالب هایی که برای انگولار جی اس می سازید در آمد کسب کنید و سرعت کار خود را بالا ببرید، این امکان را خواهید داشت که برنامه ای بسیار بسیار زیباتر و بهتر از آنچه که در فکر دارید را با استفاده از قالب های طراحان حرفه ای که در این زمینه فعالیت می کنند ایجاد کنید. شما می توانید یک برنامه کاملا حرفه ای را با استفاده از یک قالب آماده حرفه ای و تمامی ویژگی های خوبی که به آن ارائه می کنند داشته باشید.

به طور کلی می توانیم در پاسخ به این سوال که ویژگی های انگولار جی اس چیست موارد مختلف و خوبی را معرفی کنیم که هر کدام از آنها خود به تنهایی یک موضوع بزرگ و کامل هستند. 

تا اینجای کار در مورد اینکه مزایای بیشمار و ویژگی های خوب انگولار جی اس چیست و با استفاده از آن می توانیم تا چه اندازه کار ساخت برنامه ها را پیش ببریم و این فریم ورک قوی و سطح بالا می تواند چه کمکی به ما بگند صحبت کردیم. اما هنوز موضوع دیگری در میان است و آن این است که معایب و ایرادات انگولار جی اس چیست وقتی یک برنامه نویس می خواهد از این فریم ورک استفاده کند باید به چه نکاتی توجه کند.

معایب استفاده از انگولار جی اس چیست

تا اینجای کار در خلال اینکه به این سوال پرداختیم که انگولار جی اس چیست دیدیم که مزایای زیادی هم برای برنامه نویسان دارد و واقعا می توان گفت که یکی از فریم ورک های خوب و معتبر است که کار خود را خوب انجام می دهد و می تواند کمک خوبی برای ما باشد. در این خصوص باید گفت که این فریم ورک هم حتی با در نظر گرفتن ساختار خوب و پشتیبانی عالی ای که از گوگل دریافت می کند و همینطور استفاده از متد های فرمال و درست از نظر منطق و ریاضی در طراحی باز هم یک برنامه نرم افزاری است و قانونی که در مورد تمامی برنامه ها صدق می کند، در مورد آن هم صادق است. این قانون می گوید در کنار هر مزیتی معایبی هم وجود دارد و هیچ برنامه ای کامل نیست.

این معایب می توانند کم یا زیاد باشند و بسته به اینکه با چه برنامه ای طرف هستیم متفاوت خواهند بود. در این خصوص باید گفت که انگولار جی اس یکی از برنامه هایی است که نمی توان معایب زیادی را به آن نسبت داد اما باز هم با این وجود ریزه کاری هایی وجود دارد که برنامه نویسان بهتر است قبل از اینکه بخواهند با این فریم ورک کار کنند و شروع به یادگیری آن کنند از آنها اطلاع داشته باشند تا با چیز غیر منتظره ای روبرو نشوند و بتوانیم بگوییم که در مسیر یادگیری و کار با این فریم ورک دچار مشکل خاصی نمی شوند.

در صورتی که بخواهیم برای اینس وال که معایب و چالش های کار کردن با فریم ورک انگولار جی اس چیست یک پاسخ جامع را ارائه کنیم باید به این موارد اشاره داشته باشیم:

یادگیری گیج کننده

یکی از موارد مهمی که می توان آن را در زمره پاسخ های ارائه شده برای سوال معایب انگولار جی اس چیست معرفی کرد و باید بگوییم که در اولین برخورد برنامه نویس با این فریم ورک خود را نشان داده و تا آخر هم با وی همراه خواهد بود، گیج کننده بودن یادگیری این فریم ورک است و باید گفت که این موضوع بخاطر بیش از حد باز بودن دست برنامه نویس در این فریم ورک ایجاد شده است. در این رابطه باید بگوییم در فریم ورک انگولار جی اس برای هر سوالی چندین جواب و راه حل وجود دارد و وقتی که برنامه نویس بخواهد برای مشکل خود یک راه حل منسجم را پیدا کند با چندین روش مواجه خواهد شد که هر کدام از آنها ممکن است عواقب مختلفی را هم ایجاد کرده و این باعث سردرگمی خواهد شد.

هر چند این ویژگی به معنای انعطاف پذیری خوب و بالا می باشد و یکی از مزایا هم به شمار می رود، اما برای انعطاف پذیری در این ابعاد بالا در واقع همه چیز بیش از اندازه بزرگ و باز خواهد بود و باید گفت که انگولار جی اس کمی کنترل خود را روی این موارد از دست داده است.

راه حلی که برای فرار از این وضعیت پیشنهاد می شود این است که در صورتی که می خواهید کار برنامه نویسی با انگولار جی اس را شروع کنید برای یادگیری آن بهتر است روی روش هایی که می شناسید و به خوبی با آنها کار کرده اید تمرکز کنید و سعی کنید قابلیت های جدید که هنوز از آنها استفاده کرده اید را برای برنامه هایی که جدی و سخت بوده و مهلت تحویل آنها نزدیک می باشد و به پایان ددلاین رسیده اید استفاده نکنید. زیرا ممکن است خطاهایی را در برنامه ایجاد کنید که جمع کردن آنها به این زودی میسر نباشد و این ایرادات منطقی پروژه شما را زمین گیر کند.

کارایی در اپلیکیشن های داینامیک

یکی از موارد دیگری که می توان گفت کمی جدی تر از مورد قبلی هم هست و می توان آن را به عنوان ایراد اصلی در پاسخ به سوال معایب انگولار جی اس چیست معرفی کرد کارایی کمی پایین آن در اپلیکیشن های داینامیک است. در خیلی از موارد برای ساخت برنامه های SPA یا همان برنامه های تک صفحه ای، نیاز به یک ساختار DOM پویا است که با تغییر آن در لحظه و رفرش شدن مجدد یک بار رندر گیری انجام شده و تغییرات اعمال شود.

انگولار جی اس در مورد ساخت DOM هایی که بتوانند این قابلیت را پیاده سازی کنند کم و بیش مشکلاتی دارد. البته این موارد قابل پیاده سازی بوده و شما می توانید این برنامه ها را بسازید. اما بازدهی ای که برنامه نهایی و خروجی به ما می دهد به صورتی نخواهد بود که انتظار آن را داریم و باید بگوییم که استفاده از انگولار جی اس می تواند با مشکلاتی برای محصول نهایی ما همراه باشد.

کارایی در اپلیکیشن های داینامیک

سختی در استفاده از خیلی از ویژگی ها

این شهر فرنگی که تا اینجای کار از آن صحبت کردیم و ویژگی ها و مزایای زیادی را برای آن عنوان کردیم یکی از فریم ورک هایی است که کمی در ارائه ویژگی هایی که دارد خسیس است و برای اینکه بتوانید از این ویژگی ها استفاده کنید کمی دردسر خواهید داشت و باید در این زمینه گفت که پیاده سازی اکثر قابلیت هایی که انگولار جی اس به ما ارائه می کند کار را سخت خواهد کرد.

درست است که این ویژگی ها در این فریم ورک تعبیه شده و شما می توانید از آنها استفاده کنید اما استفاده از آنها کار هر کسی نیست و ممکن است خیلی از کسانی که برنامه های خود را با انگولار جی اس می سازند با این مشکلات مواجه شوند.

به طور کلی در مورد اینکه معایب انگولار جی اس چیست می توانیم همین موضوعات را مشخص کنیم و باید بگوییم که این فریم ورک یکی از فریم ورک های کم ایراد است که وقتی که در کارکردن با آن حرفه ای شوید همین موارد هم برای شما چیزی نخواهد بود و می توانید به راحتی با استفاده از این فریم ورک قابلیت های سطح بالا را پیاده سازی کرده و برنامه های خود را به بهترین شکل ممکن بسازید.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد اینکه انگولار جی اس چیست و چه کار هایی را می تواند برای ما انجام دهد صحبت کردیم و دیدیم که مکانیزم عملکرد این فریم ورک به چه صورت می باشد و از چه الگوهایی استفاده می کند. به طور کلی می توان گفت به کارگیری الگوی خوبی مانند MVVM باعث شده است تا با کم شدن ارجاعات به پایگاه داده یک سرعت پردازشی خوب ایجاد شود که می توان گفت یکی از مهمترین عوامل رشد انگولار جی اس همین مساله می باشد. این فریم ورک می تواند کاربرد های خوب و زیادی را به کاربران خود ارائه کند که با استفاده از آنها می توانند یک برنامه کاملا کاربردی را پیاده سازی کنند.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها