هاست ابری چیست ؟ شرح کامل با مزایا و معایب مهم

هاست ابری چیست
خرید هاست
میزبانی وب

برای مدیر سایت هیچ چیز با ارزش تر اینکه سایتی زنده و به قول خودمان سرحال از نظر هاست داشته باشد وجود ندارد و هاست ابری قدم بزرگی برای حل مشکلاتی که سرحال نبودن سایت را به مدیر سایت تحمیل میکند بر میدارد حال قطعا سوال دارید که هاست ابری چیست ؟ خب با ما همراه باشید.

هاست چیست

هاست چیست

اجازه بدهید قبل از پرداختن به اینکه هاست ابری چیست بدون هیچ پیش زمینه ای اول به صحبت در مورد هاست بپردازیم.

هاست در اصل تکه ای از یک کامپیوتر است کاملا شبیه کامپیوتر فعلی شما اما با چند فرق مهم:

  1. کامپیوتر همیشه روشن است
  2. کامپیوتر منابع قوی دارد
  3. ممکن است افراد زیادی به این کامپیوتر دسترسی داشته باشند.

اسم این کامپیوتر که هاست بخشی از آن است را اصطلاحا سرور میگوییم.

هاست ها معمولا انواع مختلفی دارد و این تنوع بعضا باعث سردرگمی کاربران میشود مثلا همین که هاست ابری چیست نیز جز یکی از سردرگمی های انواع هاست ها میباشد.

معمولا 90 درصد هاست ها بر اساس لوکیشن یا سیستم عامل از هم متمایز میشوند به این صورت که سرور در کدام کشور باشد که بهتر بگوییم هاست ایران یا خارج سوال پر تکرار کاربران در حال حاضر است.

یا مثلا هاستی که تهیه میکنیم سیستم عامل ویندوز داشته باشد یا لینوکس؟ و… هزاران سوال شبیه به این

از گذشته تا حال

روش مرسوم و سنتی هاست از گذشته تا حال به این صورت بوده که شما یک هاست تهیه میکنید و اطلاعات شما در یک سرور نگهداری میشود و حالا به نسبت میزان استفاده از وبسایت منابع سرور یعنی همان رم (RAM) سی پی یو (CPU) فضای ذخیره سازی (HDD) استفاده میشود.

اگر به هر دلیل سرور اصلی از دسترس خارج شود سایت شما قطع خواهد شد اگر هک شود باز هم سایت شما به احتمال زیاد هک خواهد شد و سیستم هاست ها به صورت اشتراکی بود یعنی یک منبع با همه کاربران به اشتراک گذاشته میشد مثلا من سایت maralhost.com را داشتم و شما maralhost2.com را داشتید ما هر چقدر بیشتر از منابع استفاده میکردیم ممکن بود سایر وبسایت ها محدود شوند و سایتشان با مشکل کمبود مواجه شود.

خلاصه بعدا همین نوع هاست ها پیشرفت کرد و محدودیت استفاده از منابع تایین شد اما باز هم مشکل آنچنان برطرف نشد چون هر هاست حد کمی داشت و خیلی توانایی استفاده از منابع وجود نداشت.

این شد که سرور مجازی یا همان vps رونمایی شد اگر خلاصه بخواهیم بگوییم که سرور مجازی چیست سرور مجازی در اصل بخش اختصاصی از سرور است یعنی به جای هاست اشتراکی همه توانایی کار با منابع آن را داشتند اینجا سرور تکه تکه میشود و هر تکه کاملا اختصاصی و با منابع خوب در اختیار یک نفر است.

اما سرور های مجازی هم مشکل قطعی سرور را داشتند و اگر سرور از دسترس خارج میشد برای این ها نیز مشکل قطعی وجود داشت.

در نهایت با پیشرفت تکنولوژی نسخه جدیدی از هاست ها به اسم هاست ابری معرفی شد که قطعا شما در اپلیکیشن ها کلمه فضای ابری یا کلود را شنیده اید که بیشترین مزیتش برای کاربران ذخیره در جای امن، دسترسی با هر ابزاری از موبایل گرفته تا تلوزیون های هوشمند را فراهم میکند.

اما هاست ابری کمی پیشرفته تر از این حرف ها عرضه شد که ما قطعی یک سرویس را برای همیشه فراموش کنیم، با من همراه باشید تا مفصل در این مورد صحبت کنیم.

هاست ابری چیست ؟

کلمه ابر را در زبان انگلیسی که جستجو کنید با مفهوم های سخت و پیچیده مواجه میشوید اما ما تماما با اصطلاحات مجازی طرف هستیم و ابر یک قطعه یا چیزی نیست که بتوانیم آن را لمس کنیم.

ما از تعریف های سخت و پیچیده دوری میکنیم و مفهوم هاست ابری را ساده بیان میکنیم.

دیگر در هاست ابری خبری از یک سرور نیست بلکه اینجا با چندین سرور طرف هستیم که شبیه به یک نیرو نظامی عمل میکنند اگر اسم هر سرور را یک سرباز بگذاریم با از دست دادن هر سرباز ما جنگ را نباخته ایم بلکه یک سرباز جدید وارد میدان میشود و در خیلی از اوقات سربازان با هم میجنگند.

شما اصلا قرار نیست چند هاست تهیه کنید بلکه یک هاست تهیه میکنید و این یک هاست متصل به چندین سرور (کلاستر سرور) است حالا به هر دلیل سرور فعلی قطع میشود سرور جدید اطلاعات سایت شما را به کاربران نشان میدهد و حتی این سرور قطع شود سرور بعدی همینطور قطع شدن سایت شما به صفر میرسد و آپتایم سایت شما روی 100 درصد خواهد بود.

در هاست های ابری هم اشتراک وجود دارد یعنی هاستینگ ها (شرکت هایی مثل مارال هاست که هاست عرضه میکنند) سرور ابری را تکه تکه میکنند و به افراد مختلف به فروش میرسانند اما اینجا سوالی برای ما پیش می آید که اگر منابع زیادی کاربران دیگر مصرف کردند تکلیف سایت ما چه میشود؟

اینجاست که چندین سرباز وارد میدان میشوند و سرور های دیگر منابعشان را در اختیار سرور اول قرار میدهند، به عبارتی تقسیم پردازش صورت میگیرد و سایت شما بدون مشکل و قطعی به حیات خودش ادامه میدهد.

هاست ابری خیلی شبیه به یک تیم است که هر کدام از اعضا تلاش میکنند که هدف اصلی را به سرانجام برسانند و تمام زحمت ها به دوش یک نفر نیست.

قبل توضیح کامل نیم نگاهی به بعضی از مزایای هاست و سرور ابری بیندازیم:

  1. قطع نشدن هاست به دلیل جایگزینی دیگر سرور ها
  2. سرعت بالاتر در هنگام لود وبسایت
  3. هزینه کمتر نسبت به سرور کاملا اختصاصی
  4. وجود زیرساخت هاست ابری در ایران
  5. مقابله با حملات تحت عنوان دیداس
  6. دارای کیفیت بسیار بالاتر نسبت به هاست اشتراکی
  7. استفاده از منابع بسیار زیاد در صورت بروز مشکلات مصرف منابع زیاد
  8. بارگذاری سایت برای کاربر از نزدیک ترین سرور
  9. عدم قطع شدن سایت در صورت بروزرسانی سخت افزاری و نرم افزاری سرور

لوکیشن هاست ابری

لوکیشن هاست ابری

هاست ابری در اکثر لوکیشن های مطرح دنیا از جمله ایران نیز عرضه میشود.

همانطور که در مورد هاست ابری مفصل توضیح دادیم شما متوجه شدید که هاست ابری قدرت گرفته از چندین سرور است اما یک بحث جالب اینجا پیش می آید که محل این سرور ها بر چه اساس تایین میشوند یعنی ممکن است یک سرور هاست ابری ایران و دیگری خارج از ایران باشد؟

بله این کاملا ممکن است و در خیلی از اوقات دیده شده که هاستینگ های متوسط این کار را میکنند و نمیدانند که با این کار چه آسیبی به سایت مشتریانشان میزنند و اگر این فاصله بین سرور های ابری باعث قطعی شود مشخص نیست که شاهد چه مشکلاتی باشیم.

اما اینکه در لوکیشن های دیگر پشتیبان داشته باشیم میتواند مفید هم باشد مثلا شبکه های اجتماعی مثل تلگرام که بستر کاملا ابری دارند مثلا یک سرور در کشور امارات برای اتصال کشور هایی مثل ایران ترکیه و..  قرارداده اند که تمام این سرور ها در همان ناحیه قرار دارد حالا اگر به هر دلیلی کل این سرور از بین رفت بودن یک سرور پشتیبان در لوکیشن دیگر میتواند به قطع نشدن سرور کمک کند.

اما اگر یکی از سرور های اصلی در خارج از لوکیشن مربوطه باشد ممکن است ضرر داشته باشد چون سرعت انتقال اطلاعات کند تر خواهد شد.

سیستم هاست ابری نیز به سبکی طراحی شده است که نزدیک ترین سرور ممکن را برای نمایش سایت به کاربر وصل میکند مثل ما از تهران و شخصی از مشهد به سایت وصل میشود و ما یک سرور در بیرجند و یک سرور در کرج داریم، کاربر مشهد را به بیرجند و کاربر تهران را به کرج وصل میکند اینطور سرعت انتقال اطلاعات و مرور سایت به شدت بالا خواهد بود.

گوگل و هاست ابری

هاست ابری گوگل

آیا میدانستید که گوگل هم از ساختاری شبیه به هاست ابری استفاده میکند؟ دقیقا گوگل از تکنولوژی ابری استفاده کرده و با گذاشتن چندین سرور و تقسیم پردازش و منابع، شما شاهد قطعی های خیلی خیلی کم از طرف گوگل هستید که دقیقا نشانه موفقیت آمیز بودن سرور های ابری است.

و از طرفی طبق صحبت های جالب سئوکاران خارجی هاست ابری بیشترین میزان هماهنگی را با گوگل و ابزار های آن مانند گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس دارد و بدون هیچ مشکلی استخراج داده از وبسایت شمارا انجام میدهند.

شما در ابزار گوگل سرچ کنسول بخش تست لایو وبسایت و موارد مثل این خطایی از بابت عدم نمایش درست و حسابی سایت دریافت نخواهید کرد.

امنیت هاست ابری

امنیت هاست ابری

ما وقتی در حال تحقیق در مورد کسانی بودیم که کلمه هاست ابری چیست را داخل گوگل سرچ میکنند دقیقا چه چالشی دارند متوجه این شدیم یکی از مهم ترین چالش های افراد امنیت است.

کسانی که اندکی از هاست ابری و زیر ساخت آن اطلاعات دارند صحبت های جالبی میکنند که دو جبهه را تشکیل داده است.

  1. جبهه موافقان
  2. جبهه مخالفان

موافقان میگویند که هاست ابری چون در چندین سرور راه اندازی شد پس حملات هکر ها با سوئیچ کردن بین سرور های مختلف به حد خیلی زیادی کاهش پیدا میکند و امنیت بالاست.

مخالفان میگویند که هک شدن یک هاست ابری درصد بالایی دارد چون ممکن است هاستینگ تنظیمات مربوط را به درستی انجام نداده باشد و بک آپ گرفتن از هاست ابری به دلیل اینکه هر بخشی از اطلاعات ما در یک سرور جداگانه قرار دارد این سیستم را ضعیف میکند.

در جواب هر دو گروه درست میگویند و هر سیستمی نقاط قوت و ضعف خودش را دارد در مورد حملات هکر ها و دیداس شدن سایت واقعا هاست ابری مقاومت بیشتری دارد و در مورد تنظیمات نادرست نیز همین است، برای همین مهم است که شما هاست ابری خودتان را از شرکت مطمئن تهیه کنید که تمامی تنظیمات و پشتیبانی ها لازم را در سرور های اصلی خودشان به درستی انجام داده باشند.

در مورد بک آپ هم دقیقا این صحبت درست است که بک آپ گرفتن در سرویس های ابری چالش های خودش را دارد اما ما در مارال هاست این داستان را متوجه شدیم و با حساسیت های بسیار زیاد این مشکل را رفع کردیم و شما با خیال راحت بک آپ های هاست خودتان را به صورت دقیق و بدون مشکل خواهید داشت.

سرعت سایت در هاست ابری

سرعت هاست ابری

تجربه شخصی من قبل از نوشتن این مطلب تست کردن یک هاست ابری بود و مقایسه آن با یک هاست معمولی

جالب است بدانید که چون هاست ابری منابع زیادی را از چندین سرور در اختیار ما میگذارد سرعت بارگذاری سایت به شدت روان تر و باز شدن صفحات سریعتر است.

سرعت سایت یکی از پارامتر های مهم سئو برای رتبه بندی نتایج گوگل است و هر چه سرعت وبسایت شما سریعتر باشد قطعا شاهد رشد نتایج گوگل نیز خواهید بود.

یک وردپرس ساده را روی یک هاست معمولی نصب کردیم و سرعت لود آن بدون هیچ چیز اضافه ای 3 ثانیه زمان لازم داشت و کنترل پنل مدیریت کمی با تاخیر بیشتر یعنی حدود 4 الی 4.5 ثانیه باز میشد.

همین عمل در هاست ابری تقریبا به نصف و حتی کمتر رسید یعنی سایت با سرعت 1.3 ثانیه باز شد و پنل مدیریت حدود 2 الی 2.5 ثانیه

چیزی که بیشتر از سرعت نظر من را جلب کرد این بود که چقدر سایت روان تر باز میشود و اصلا حس نمیکردم گیری در کار وجود دارد که سایت بالا نمی آید.

پیشنهاد میکنم برای تجربه حس خوب سرعت سایت حتما یک بار هم که شده یک هاست ابری قوی را تست کنید.

میصرفه یا نه؟

وقتی قیمت های هاست های معمولی با هاست های ابری را مقایسه میکنیم متوجه یک فرق قیمت خواهیم شد که این دقیقا به دلیل همان سرور های زیاد است که هزینه هارا به شدت برای هاستینگ افزایش میدهد و حجم نیرو های پشتیبان و تامین امنیت از سمت هاستینگ را چند برابر میکند.

در اصل یک هاست ابری برای راه اندازی و تکمیل از نظر فنی و زیر ساختی واقعا انرژی و هزینه زیادی از هاستینگ مصرف میکند برای همین این تفاوت قیمت تا حدودی قابل قبول است و البته کیفیتی که شما دریافت میکنید نیز به اندازه خودش قیمت را توجیه میکند.

به نظر ما اگر سایتی دارید که جدی قصد فعالیت دارید و میخواهید قطعی سرور را هرگز تجربه نکنید استفاده از هاست ابری به شدت به شما پیشنهاد میشود.

عدم تحریم هاست ابری

به دلیل اینکه تکنولوژی هاست های ابری به ایران هم وارد شده و الان سرور های ابری خوبی در ایران وجود دارند ما به هیچ عنوان حتی با احتمال یک درصد نگران تحریم شدن سایتمان در خارج از ایران نیستیم و به راحتی میتوانیم از هاست های ابری مخصوصا لوکیشن ایران استفاده کنیم.

آینده هاست ابری چیست ؟

بی شک آینده سرویس های ابری به این صورت خواهد بود که کل اینترنت فضای ابری را پوشش خواهد داد و شاید اینقدر با پیشرفت تکنولوژی رشد داشته باشیم که هر کس بتواند برای خودش یک سیستم ابری اختصاصی داشته باشد.

ولی آینده واقعی این سرویس ها تبدیل اکثر نرم افزار ها به سیستم تحت پوشش فضای ابری و استفاده حداقلی از منابع سیستم شخصی شماست، فرض کنید لازم نیست هیچ نرم افزاری نصب کنید فقط کافیست آن را داخل مرورگر باز کنید و با آن راحت کار کنید و فشار منابع را به سرور های ابری بسپارید.

تدوینگر ها با پریمیر و افترافکت بدون هیچ فشاری کار کنند و طراحان با یک کلیک در مروگرشان فتوشاپ را باز کنند و شروع کنند به طراحی و کوچک ترین فشار یا استفاده از Ram را تجربه نکنند.

در کل تکنولوژی جدید بشر همه چیزش را با سیستم های ابری گره میزند و اگر میخواهید شما هم جز کسانی باشید که با شروع یک تکنولوژی به آن اعتماد کردند و بستری خوبی راه اندازی کردند هاست و سرور ابری را به شما پیشنهاد میکنم.

جمع بندی

تا زمانی که هنوز خوب در این مورد نمیدانستیم کلمه هاست ابری چیست برایمان کمی گنگ و عجیب بود یا فرقش با سایر هاست ها اصلا مشخص نبود اما وقتی متوجه شدیم همچنین نظم و سیستم قوی پشت این کلمه ابری جای گرفته متوجه قدرت آن شدیم.

هدف ما از بیان کامل هاست ابری فقط این بود که شما خیلی بیشتر با این سیستم آشنا شوید ولی این دلیل نمیشود به هر هاست و سرور ابری اعتماد کنید و تهیه کنید بلکه به همین اندازه که هاست ابری قدرت دارد اگر درست تهیه نشود ضرر هم دارد پس از بستر های درست هاست ابری در شرکت های معتبر و متخصص هاست ابری مثل مارال هاست استفاده کنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها