مقایسه پلسک و سی پنل ، یک بررسی به سبک جنگ سرد

مقایسه پلسک و سی پنل
خرید هاست
میزبانی وب

مقایسه ها عموما یکی از کاربردی ترین و مهمترین انواع مقالات در سطح اینترنت هستند که به شما این امکان را خواهد داد تا اطلاعات جامعی را در مورد آنچه که نیاز دارید بدست آورید. در این مطلب ما قصد داریم تا یک مقایسه جامع را بین دو کنترل پنل بزرگ یعنی پلسک و سی پنل به اجرا بگذاریم و ببینیم که برای چه نیازی بهتر است از کدام یک از این کنترل پنل ها استفاده کرد. هر دوی این کنترل پنل ها جزو قدرتمندترین ابزار ها برای مدیریت هاست هستند و نمی توان گفت که کدامیک نسبت به آن یکی برتری دارد. اجازه دهید این مقایسه پلسک و سی پنل را با هم دنبال کرده و ببینیم که کدام می تواند برای ما مفید باشد.

مقایسه پلسک و سی پنل ، تقابل شرق و غرب

در سال های پس از جنگ جهانی دوم دولت های شوروی و آمریکا که هر دو پیروز میدان نبرد بودند، یک جبهه گیری در مقابل عقاید طرف مقابل که کاملا با هم در تضاد بودند را ایجاد کرده و نتیجه آن این شد که سرمایه های هنگفتی از هر دو طرف به تولید و گسترش تسلیحات انجامید. در این دوره روسیه و آمریکا صرفا برای یکدیگر شاخ و شانه می کشیدند و سعی در تولید و معرفی سلاح های جدیدی داشتند که برتری خود را نسبت به طرف مقابل ثابت کنند. این دوره مهم تاریخی که با شاخ و شانه کشیدن و جاسوس بازی و ساخت و آزمایش بمب های اتمی قوی شناخته می شود جنگ سرد نامیده شد. مقایسه ا که ما می خواهیم انجام دهیم نیز درون مایه هایی اینچنینی دارد و قرار است یک کنترل پنل خوب و حرفه ای که هر جا که نام آن می آید بلافاصله عنوان می شود که برای اولین بار در Novosibirsk واقع در سیبری روسیه ساخته و ارائه شد و این تصور را برای ما ایجاد میکند که پلسک یک کنترل پنل زمخت، قدرتمند و استخوان دار است. و سی پنل نیز نماد یک کنترل پنل لینوکسی روان آمریکایی است.

در اینجا ما قرار است شاهد تقابل این دو نماد باشیم و ببینیم که کدام یک از این دو رقیب سنتی توانایی پیشی گرفتن از دیگری را دارند و توانسته اند امکانات بیشتری را به کاربران ارائه کنند. در ادامه این مطلب مقایسه پلسک و سی پنل را به اینصورت ادامه خواهیم داد که اصلی ترین ویژگی ها را برای یک کنترل پنل عنوان کرده و به عنوان گزینه های آن موارد ریزتر و موردی را با هم چک می کنیم تا ببینیم کدامیک از این دو کنترل پنل برتری لازم را دارد و ویژگی بهتری را ارائه می کند. اولین قسمت این مقایسه مربوط به اولین بخشی است که کاربر آن را حس خواهد کرد: “رابط کاربری”. اجازه دهید که با هم به بررسی این عنصر مهم بپردازیم.

مقایسه پلسک و سی پنل در عملکرد رابط کاربری

وقتی میخواهیم با یک کنترل پنل کار کنیم اولین چیزی که بعد از وارد شدن در آن به چشم ما می آید منو و رابط کاربری آن است و ظاهری که برای اولین بار از آن می بینیم می تواند روی نظر ما به شدت تاثیر گذار باشد. البته اگر در ادامه کار از یک ظاهر زیبا تجربه کاربری خوبی را بدست نیاوریم قطعا به فکر تغییر آن افتاده و آن را در بلک لیست خود قرار داده و تا مجبور نباشیم سراغ آن نخواهیم رفت. اما اگر رابط کاربری دلنشین بوده و حتی قابلیت هایی که نیاز داریم هم پشتیبانی نشود، این کنترل پنل برای موارد بعدی در ذهن ما خواهد ماند و به محض اینکه استفاده مفیدی برای آن پیدا شود به آن مراجعه می کنیم!

پس اهمیت یک رابط کاربری خوب ثابت شده است و به هیچ عنوان نمی توان آن را انکار کرد. با این تفاسیر، کدام یک از این دو کنترل پنل رابط کاربری بهتری را ارائه می کنند!؟ برای پاسخ به این سوال باید کمی ریز تر و جز به جز تر کار را دنبال کنیم. رابط کاربری را میتوان شامل سه زیر مجموعه اصلی دانست:

  • جلوه های بصری
  • چیدمان منو و در دسترس بودن برنامه
  • اهمیت سازنده برای راحتی کاربر در کار با برنامه

هر دو کنترل پنل مورد بحث این امکانات را برای مشتریان خود فراهم نموده اند اما درجات مختلفی دارند که به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

جلوه های بصری

در صورتی که با هر دو کنترل پنل کار کرده باشید و محیط آنها را دیده باشید در هر دوی آن ها جلوه های بصری و آیکون های جذاب برای ویژگی ها و قابلیت های مختلف وجود خواهد داشت. در سی پنل پس از ورود شما یک منوی کاملا گرافیکی را مشاهده خواهید کرد که با آیکون هایی با تم رنگی سورمه ای و نارنجی را مشاهده میکنید که به صورت چشم نواز در کنار هم چیده شده و در مورد پلسک نیز یک منوی گرافیکی از سمت چپ گزینه های مختلف را به شما پیشنهاد میکند که ممکن است در اولین نگاه کمی از سی پنل شیک تر به نظر برسد.

رابط کاربری پلسک

در همین ابتدای کار شاهد خواهیم بود که این کنترل پنل آنقدر ها هم روسی و کمونیستی نیست و از رنگ های قهوه ای و قرمز خبری نیست و ظاهرا با چیزی فراتر از تصورات طرف هستیم.

چیدمان منو و در دسترس بودن برنامه

وقتی وارد منوی سی پنل می شوید آنچه که به شما ارائه می شود فهرستی کامل از ویژگی ها و کارهایی است که شما از طریق این کنترل پنل می توانید آنها را مدیریت کرده و مشخص کنید که چه کاری را میخواهید انجام دهید. اگر خوب به این منو دقت کنید در بالا و گوشه سمت چپ این امکان را دارید که دید کلی صفحه را به نحی تغییر دهید که دامنه هایی که روی هاست شما قرار دارند و در حال مدیریت آن ها هستید را نیز مشاهده کنید.

این ترکیب منو در پلسک برعکس است. به این صورت که با ورود به کنترل پنل شما صفحه ای را مشاهده می کنید که دامنه های روی هاست شما در آن قرار دارد. در منویی که شباهتی به صفحه ایمیل شما دارد و در سمت چپ گزینه هایی نشان داده می شود نیز می توانید آنچه که در بخش اصلی میبینید را تغییر داده و بخش مورد نظر خود را از آنجا پیدا کنید.

از نظر دسترسی هر دو کنترل پنل تا حدودی به هم نزدیک هستند اما می توان گفت که سی پنل در این بخش ابتکار عمل را بدست گرفته و با نمایش ویژگی ها و قابلیت ها قبل از هر چیزی آرامش خاطر بیشتری را به کاربر می دهد و خصوصا کاربر مبتدی در کار کردن با این نوع از برنامه ها بهتر می تواند نیاز های خود را برطرف نماید.

اهمیت سازنده برای راحتی کاربر در کار با برنامه

اینکه آیا سازنده یک برنامه به فکر کاربران خود هست یا نه مسئله ای است که میتواند بسیار مورد توجه قرار گیرد. برنامه ای که سازنده آن به راحتی کاربران و استفاده کنندگان بی توجه باشد، هر چقدر هم که کامل و جامع باشد چون تجربه کاربری خوبی را فراهم نمی کند محکوم به شکست است. اما در مقایسه پلسک و سی پنل می توان گفت که مار هر دو به یک اندازه خوب بوده است.

رابط کاربری سی پنل

هر دو شرکت امکانات خوبی را برای راحتی کار فراهم کرده اند. اما پلسک در ارائه این نوع از خدمات کمی عملکرد بهتری داشته است. سازندگان سی پنل برای راحتی کاربر خود یک راهنمای کامل را به صورت یک زیر دامنه بزرگ با همان قالب docs هایی که خیلی از برنامه ها ارائه میدهند فراهم کرده است. اما پلسک کمی بهتر عمل کرده و علاوه بر این فایل راهنما، یک آموزش ویدئویی را نیز تولید کرده است و دسترسی آن نیز کمی بهتر از سی پنل است.

در سی پنل برای دسترسی به فایل راهنما شما باید به پایین ترین قسمت پنل رفته و در لینک های پایانی صفحه آخرین لینک تحت نام Documentation به شما این امکان را خواهد داد تا به این راهنما دسترسی پیدا کنید. این در حالی است که پلسک راهنمای خود را همواره در بالا و سمت راست با آیکون علامت سوال به شما نشان می دهد و در تمامی صفحات نیز تکرار شده و همیشه در دسترس است.

یکی دیگر از مواردی هم که میتوان جلو بودن پلسک از سی پنل را در آن به طور امل مشاهده نمود ارائه اپلیکیشن موبایل است که از طریق آن شما این امکان را دارید که هاست خود را مدیریت کنید. البته ویژگی های ارائه شده در این اپلیکیشن کامل نیست و با نسخه اصلی کنترل پنل فاصله زیادی دارد اما می توان برای داشتن یک کنترل بیست و چهار ساعته و دردسترس از آن استفاده نمود. در مورد سی پنل نیز برنامه های متفرقه ای برای موبایل وجود دارد که ارائه شده توسط شرکت اصلی نیستند ولی می توانند این کار را برای شما انجام دهند.

به طور کلی اگر بخواهیم در مقایسه پلسک و سی پنل از جهت رابط کاربری یک مقایسه ارائه دهیم، میتوانیم بگوییم پلسک با ارائه یک Help قدرتمند تر و اپلیکیشن موبایل برای دسترسی ساده امتیاز بالایی را کسب می کند اما رابط کاربری بصری و قدرتمند سی پنل نیز به اندازه قابل توجهی مفید است و طرفدار های خود را دارد. اجازه دهید به مرحله بعدی از این مقایسه برویم و بستر های اجرای دو سیستم عامل را با هم بررسی کنیم.

مقایسه پلسک و سی پنل در بستر اجرا

در هر مقایسه ای پلتفرم یکی از اصلی ترین اجزا و ارکان به شمار می رود. برنامه ما روی چه سیستم عامل ها و یا پلتفرم هاییی قابل اجراست!؟ پاسخ این سوال مهم در مورد سی پنل به پلتفرم قدرتمند و کامل لینوکس ختم می شود. یک سیستم عامل اپن سورس و رایگان که استفاده از آن در وب و هاستینگ بسیار متداول است و نشان داده است که می تواند با خیلی از پلتفرم های سایت ساز به خوبی هماهنگ شود و از تمام منابع برای استفاده بهره گیرد.

اما در مورد پلسک با یک موضوع کمی تا قسمتی عجیب طرف هستیم. زیرا هر دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز میتوانند این کنترل پنل را پشتیبانی کرده و روی هر دوی این سیستم عامل ها نصب خواهد شد. وقتی می گوییم برنامه ای روی دو سیستم عامل نصب می شود کسانی که سر رشته ای از کامپیوتر داشته باشند دید خوبی به این برنامه نخواهند داشت!!! اما دلیل آن چیست!؟

وقتی یک برنامه برای یک سیستم عامل طراحی می شود، به صورت پایه از ویژگی ها و مزایای آن سیستم عامل بهره گرفته و تبدیل به یک برنامه قدرتمند می شود. اما وقتی که شما یک برنامه را برای سیستم عامل های دیگر هم گسترش دهید به ناچار مجبور به حذف بعضی از گزینه ها و تغییر در ویژگی های ساختاری این برنامه هستید که میتواند این برنامه را در ساختار ضعیف کند. هر چند این مسئله در مورد پلسک صادق نیست و این برنامه از ابتدا با هر دو معماری لینوکس و ویندوز طراحی شد و دو ورژن متفاوت با طراحی های پایه ای متفاوت وجود دارد. اما ممکن است بعضی افزونه ها و ویژگی های جدید برای این برنامه این مشکل را داشته باشند که کمی استفاده از آن را برای افراد حرفه ای ملموس نباشد.

البته اگر بخواهیم این مقایسه را صرفا با رویکرد بستر های اجرا در نظر بگیریم، پلسک با اختلاف از سی پنل جلو خواهد افتاد زیرا تقریبا روی تمام هاست ها با هر سیستم عاملی قابل پیاده سازی است.

ویژگی ها، قابلیت ها و افزونه ها

پس از رابط کاربری و ظاهر این دو کنترل پنل نوبت به یکی دیگر از مباحث مهم در مقایسه می رسد. بررسی ویژگی ها و افزونه هایی که هر کدام از این دو کنترل پنل می توانند با آن کار کنند و آنها را داشته باشند. مقایسه این دو قابلیت کمی متفاوت است زیرا نحوه برخورد هر یک از این کنترل پنل ها با آنها کمی متفاوت است. اجازه دهید این بخش از مقایسه پلسک و سی پنل را با مقایسه موارد کاربردی ای که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می پردازیم دنبال کنیم.

پلاگین ها و ویژگی ها

استفاده از ویژگی ها همراه با پلاگین ها می تواند کمی غیر منتظره باشد. اجازه دهید در ابتدا توضیح دهیم که ویژگی ها چیست!؟ این ویژگی ها همان Features یا قابلیت های اساسی است که می توان به عنوان مزیت و کارایی یک محصول از آنها نام برد. در مقایسه پلسک و سی پنل موارد متعدد و زیادی وجود دارد که میتوان هر کدام از آن ها را به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد معرفی کرد و برنامه دیگر را فاقد آن دانست اما این مقایسه ما را به طور کامل به هم خواهد ریخت. در عوض قصد داریم تا Feature های کنترل پنل سی پنل و همینطور پلاگین های پلسک را با هم مقایسه کنیم و ببینیم که هر کدام از چه ابزاری برای ارائه خدمات ایده آل به جز کار اصلی آن ها یعنی مدیریت هاست و موارد عمومی استفاده می کنند.

پلاگین های پلسک

منظور ما از موارد عمومی همان امکانات مدیریتی رایج مانند مدیریت فضای هاست و فایل های سایت، مدیریت آدرس های دامنه های موجود، مدیریت تغییر آدرس و یا فوروارد کردن دامنه ها و ایمیل های خودکار است که عملکرد طبیعی یک کنترل پنل است و وقتی کنترل پنل خاصی مانند پلسک یا سی پنل ادعای بهترین بودن را دارند، توضیح این موارد وقت تلف کردن است.

در پلسک قابلیت های اضافی با استفاده از افزونه ها فراهم می گردد. این افزونه ها مانند افزونه های وردپرس از طریق خود منوی کاربری پلسک قابل جست و جو و نصب بوده و شما می توانید به این افزونه ها دسترسی داشته باشید.. پیشتر در مطلب ” پلسک چیست ” در مورد تنوع این افزونه ها و قابلیت هایی را که به ما میدهند به صورت اکل صحبت کردیم و دیدیم که افزونه های خوبی وجود دارند که میتوانند کارهای متنوعی از بالا بردن سرعت کارهای عادی تا سئو سایت های شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده و تفاوت محسوسی با زمان نبود آنها ایجاد نمایند.

در سی پنل اما بحث کمی متفاوت خواهد بود. در این کنترل پنل Feature ها توسط وبمستر و کاربری که از این کنترل پنل برای مدیریت هاست لینوکس سایت خود استفاده میکند، تعیین نمی گردند. بلکه این قابلیت باید توسط فروشنده هاست و نمایندگی فروش هاست مورد نظر شما که این کنترل پنل را در اختیارتان قرار داده فعال شوند. در این کنترل پنل قابلیت های خوبی وجود دارد که میتواند توسط فروشنده برای شما فراهم شود. به عنوان مثال نصب وردپرس با یک کلیک اما شما باید دقت داشته باشید که آیا با پلنی که خریداری می کنید این قابلیت ها در کنترل پنل شما وجود خواهند داشت یا خیر.

به طور کلی پلسک در مورد افزونه هایش آزادانه تر از سی پنل عمل میکند. اما Feature های سی پنل بسیار حرفه ای تر بوده و توسط خود این شرکت ارائه می شوند که می توان از صحت آن ها اطمینان داشت.

ویژگی ها و فیچر های سی پنل

سرعت کارکرد

مورد بعدی مربوط به بررسی کارکرد و قابلیت ها سرعت کار این دو کنترل پنل است که از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مورد می توان گفت که سی پنل سر آمد تمام کنترل پنل های ارائه شده تا کنون است و کمتر کنترل پنلی است که ادعای این را داشته باشد که میتوان در آن کاری را سریعتر از سی پنل انجام داد. این سرعت در کنار رابط گرافیکی روان و بصری به شما این امکان را می دهد که بتوانید کار مدیریت منابع را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

البته لازم به ذکر است که پلسک نیز برنامه کندی نیست و جزو کنترل پنل های قوی محسوب می شود. اما به طور کلی می توان سرعت اجرای برنامه های ویندوزی را از لینوکس پایینتر دانست.

مدیریت چند سرور همزمان

یکی از ویژگی هایی که شاید بتوان برای کنترل پنل های بزرگی مانند پلسک، سی پنل و دایرکت ادمین یک مورد عمومی تلقی کرد، بحث مدیریت چند سرور و هاست به صورت همزمان است. اما با توجه به اینکه هنوز بعضی از کنترل پنل ها این قابلیت را پشتیبانی نگرده و یا آن را به صورت بهینه ارائه نمی کنند، جا دارد که در مقایسه پلسک و سی پنل اشاره ای به آن داشته باشیم.

مدیریت سرور ها به صورت همزمان روی این دو کنترل پنل مانند خیلی از موارد دیگر با اسم های غیر مشابه اما عملکردی یکسان ارائه می گردد. در پلسک این قابلیت تخت عنوان Multi Server ارائه شده و می تواند این کار را انجام دهد. این در حالی است که کنترل پنل سی پنل این قابلیت را تحت نام Server Clustering معرفی نموده و در اختیار عموم قرار می دهد.

به طور کلی می توان گفت این قابلیت رد هر دو این کنترل پنل ها به یک صورت بوده و نقش آن در مقایسه پلسک و سی پنل این است که میتوانیم بگوییم هر دوی این کنترل پنل ها انقدر قدرتمند هستند که این قابلیت را داشته باشند.

با توجه به موارد گفته شده، از نظر ویژگی ها نمی توان گفت که یکی از دیگری قوی تر است. اما عموما کنترل پنل سی پنل در خیلی از این موارد بسیار جا افتاده تر است و قابلیت های آن بیشتر از پلسک مورد استفاده قرار می گیرد.

نمای کلی

از مقایسه پلسک و سی پنل می توانیم به این نتیجه برسیم که کنترل پنل پلسک و سی پنل تفاوت های جچندانی با هم نداشته و در بعضی از موارد یکی نسبت به دیگری برتری هایی دارد. این قابلیت ها به حدی در هم تنیده است که این امکان وجود ندارد که بگوییم یکی از آن ها از دیگری بهتر است. به عنوان مثال در زمینه تجربه کاربری، پلسک منویی شیک تر دارد، در حالی که سی پنل منویی گرافیکی و کاربردی را ارائه می دهد. همزمان پلسک ارائه دهنده یک راهنما و Help خوب برای کاربر است. در صورتی که پنل منویی آشنا داشته که عموم کاربران از روی تصاویر آیکون ها میتوانند کاری که میخواهند را پیدا کنند.

از نظر سرعت و قابلیت هم ماهیت لینوکسی سی پنل باعث شده است تا کمی کفه ترازو در مقایسه پلسک و سی پنل به سمت سی پنل سنگین تر شود. البته دلیل گسترش و مقبولیت سی پنل را میتوان این دانست که هاست رایگان لینوکسی و ارائه سی پنل با قیمت پایین روی این هاست ها باعث شده است تا محبوبیت این کنترل پنل خوب که البته قابلیت های خیلی بالایی دارد بیشتر از پلسک گسترش پیدا کند.

اما واقعیت این است که شاید پلسک از نظر تعداد موارد خوب و قابلیت های حرفه ای کمی هم از سی پنل جلوتر باشد، ولی استفاده از آن به دلیل سیاست های انحصاری ویندوزی و مایکروسافتی، که نقش لینوکسی پلسک را کمی کمرنگ کرده و آن را از بازار لینوکس دور نگه داشته است کمتر از سی پنل شده و ممکن است یک مورد عجیب و غریب به نظر برسد. اما استفاده از این کنترل پنل حرفه ای قطعا برای شما یک تجربه لذت بخش خواهد بود. در نظر داشته باشید که مقبولیتی که سی پنل بدست آورده هم به هیچ عنوان بیهوده نبوده و واقعا لیاقت آن را دارد.

نتیجه مقایسه پلسک و سی پنل

از کدام کنترل پنل استفاده کنیم !؟ آنچه از این مقایسه دستگیرمان شد این است که هر دو کنترل پنل میتوانند به صورت حرفه ای عمل کرده و نیاز های شما را برطرف کنند. اما کدام انتخاب بهتری است. در صورتی که قصد استفاده از هاست ویندوز را داشته باشید قطعا پلسک از هر مورد دیگری برای شما بهتر عمل خواهد کرد. و در صورتی که بخواهید روی لینوکس کار کنید، هم سی پنل و هم پلسک نیازتان را برطرف می کنند. پیشنهاد ما این است که یک ارزیابی کامل از شرایط خود انجام داده و ببینید که نیاز دارید تا کنترل پنل شما در جه ویژگی هایی خوب عمل کند. سپس شما این امکان را خواهید داشت که بهترین تصمیم ممکن برای استفاده از یکی از این کنترل پنل ها را اتخاذ کنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها