اهمیت بکاپ گیری از سایت و ویژگی های بکاپ گیری خوب

بکاپ گیری از سایت
خرید هاست
میزبانی وب

وقتی که یک سایت اینترنتی راه اندازی می شود و کار خود را شروع می کند، در مسیری قرار خواهد گرفت که لازم است برای بدست آوردن یک کارایی قابل قبول و قابل اطمینان برای آن وقت و انرژی زیادی گذاشته شود و باید این موضوع را در نظر داشت که به جنبه های مختلف سایت توجه شود. بسته به اینکه موضوع یک سایت چه باشد و چه هدف اصلی را دنبال کند، روش هایی که برای به انجام رساندن بازدهی سایت مورد نظر می باشد متفاوت بوده و در خیلی از جهات می تواند با روش های موضوعات دیگر متفاوت باشد. اما آنچه که مسلم است، خیلی از موراد هم وجود دارد که یک سایت اینترنتی به آنها نیاز داشته و در بین تمامی سایت ها مشترک خواهد بود. بکاپ گیری از سایت یکی از همین موارد است که فرقی نمی کند سایت شما چه باشد و لازم است که برای هر سایتی انجام شده تا در صورت بروز مشکل از آن استفاده شود.

بکاپ گیری از سایت روش های زیادی دارد و قطعا شما هم تا کنون با این موضوع که بکاپ گیری کلا چیست و با استفاده از چه ابزار هایی انجام می گیرد تا حدودی آشنا شده اید. اولین مرحله ای که باید برای این موضوع که اهمیت بکاپ گیری از سایت تا جه اندازه می باشد به آن بپردازیم ایت است که ببینیم اصلا بکاپ گیری از سایت برای ما چه کاری را انجام خواهد داد. این موضوع را رد ادامه بررسی می کنیم.

بکاپ گیری از سایت دقیقا چه کار می کند

واژه بکاپ یا همان Backup را می توان یکی از المان های بسیار قدیمی در کامپیوتر معرفی کرد که از پایه ای ترین و همینطور اصلی ترین گزینه هایی است که در تمامی سیستم های رایانه ای از آن استفاده می شود. در واقع دف اصلی بکاپ گیری از یک سیستم این است که نسخه ای به عنوان رونویسی از اطلاعات حیاتی و اصلی سیستم تهیه کرد که در صورت بروز مشکل برای سیستم بتوان با این اطلاعات سیستم را دوباره به همان صورتی که بوده است راه اندازی و بازسازی کرد. این اطلاعات ممکن است مانند بکاپی که از دفترچه تلفن گرفته می شود، تعدادی نام و شماره تلفن باشد، و یا مانند بکاپ گیری از سایت اطلاعات مختلفی در مورد موارد مختلف.

بکاپ گیری از سایت هم مانند بکاپ گیری از برنامه های دیگر و اطلاعاتی که در سایر سیستم های کامپیوتر وجود دارد، در واقع قرار است که به ما یک نسخه پشتیبان را بدهد تا در صورت بروز مشکل داده های خود را در جای دیگری ذخیره داشته باشیم. ویژگی ای که این نسخه دارد این است که شما با استفاده از آن می توانید سایت را با تمام تغییرات و جزئیاتی که دارد، به همان لحظه ای ببرید که بکاپ از آن گرفته شده است.

بکاپ گیری از سایت چه کاری می کند

در واقع می توان هدف از بکاپ گیری از سایت را این ذکر کرد که سایت را به همین نقطه ای که سلامت است و در حال حاضر در آن قرار دارد برگردانیم. نکته مهمی که باید در مورد بکاپ گیری از سایت به آن توجه ویژه داشت این است که بکاپ گیری از سایت مانند بکاپ گیری از سایر برنامه ها نمی باشد. به این صورت  که شاید شما هر یک سال یک بار از دفترچه تلفن موبایل خود بکاپ تهیه کنید، اما سایت شما باید دوره های منظم و ترجیحا کوتاه مدتی را برای بکاپ خود داشته باشد.

دلیل این موضوع این است که سایت کلا ماهیت پویایی دارد و با توجه به اینکه کاربران زیادی در حال استفاده هستند و به صورت همزمان چندین ماژول را اجرا می کند، احتمال رخداد خطا و این موضوع که سایت ما دچار آسیب شود بسیار زیاد خواهد بود. از همین رو بکاپ گیری از سایت کاری است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود و اصلا نباید پشت گوش انداخته شود. هر چه سایت شما بزرگتر و شلوغ تر باشد، نیاز به بکاپ هم بیشتر خواهد شد. شاید شما این تصویر را داشته باشید که سایت شما نیازی به بکاپ گیری ندارد اما باید گفت که ماهیت سایت به گونه ای است که احتمال خود به خود ایجاد شدن خطا در آن بسیار بالا است.

باید در نظر داشت که سایت شما روی یک هاست که در یک سرور قرار دارد و در بستر اینترنت فعالیت می کند قرار دارد و کاربرانی از آن استفاده می کنند که شما آنها را نمی شناسید و هر کدام از آنها هم به نوعی با سایت برخورد می کنند. اگر در بین این اتفاقات سرور شما کرش کرد و یک فایل به صورتی ذخیره شود که نباید ذخیره شود، و یا کوچکترین مشکلی برای آن پیش بیاید، ممکن است سایت شما داون شده و از دسترس خارج شود. اینجاست که شما نیاز خواهید داشت تا بکاپ های خود را راه اندازی کنید و در این نقطه است که بکاپ می تواند نقش کلیدی خود را برای شما ایفا کند.

در صورتی که فکر می کنید این اتفاقات برای شما پیش نخواهد آمد باید گفت که ایراداتی که کسی نمی داند دلیل آنها چیست برای سایت زیاد اتفاق می افتد و بهتر است تا درگیر آنها نشده اید فکری به حال آنها بکنید. در ادامه در مورد اینکه چه موراد ممکن است باعث خراب شدن سایت بشود صحبت خواهیم کرد و این موضوع که اصلا چرا بکاپ گیری از سایت ضروری می شود را بررسی می کنیم.

چه مواردی باعث می شود که به سراغ بکاپ برویم

بکاپ گیری از سایت کاری است که بسیار ضروری خواهد بود و در صورتی که این سوال برای شما ایجاد شده است که چه چیزی می تواند شما را مجبور کند که از این بکاپ ها استفاده کنید باید بگوییم عوامل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که مهمترین و متداول ترین آنها را در ادامه این بخش با هم بررسی خواهیم کرد.

خطای انسانی

یکی از مهمترین مواردی که باعث می شود بکاپ گیری از سایت به صورت یک اصل در بیاید خطای انسانی است و در بیشتر مواقع که شما مجبور می شوید بکاپ های خود را روی سایت بازنشانی کنید و از آنها استفاده کنید به این دلیل است که در زمان اعمال تنظیمات و یا کار کردن با سایت، تنظیماتی را روی سایت اعمال کرده اید و یا فایلی را دستکاری کرده اید که نباید این کار را می کردید. در صورتی که این حطاها واضح باشد و حاصل ناآگاهی باشد و شما بدانید که دقیقا کجا را به جه صورت تغییر داده اید قابل رفع خواهند بود و می توان آنها را با اعمال تنظیمات قبلی روی کدها و فایل ها اصلاح کرد. اما مشکل اینجاست که در 90 درصد موارد به این صورت نمی باشد.

معمولا شما کاری که همیشه انجام می داده اید را انجام می دهید، اما یک تغییر ناخواسته در یک فایل که به عنوان مثال از آن می توانیم فایل htaccess را نام ببریم، برای شما دردسر ساز خواهد شد و ممکن است کدی در این میان تغییر کند و یا ذخیره سازی ای کامل انجام نشود که شما دقیقا نمی دانید چه بوده است و مشگل از کجاست. در اینجاست که اگر شما بکاپ گیری از سایت را انجام نداده باشید و سایت شما بکاپی در بازه رمانی قابل قبول نداشته باشد، ممکن است مجبور شوید تمامی موارد را دوباره از نو بسازید که این موارد می تواند بسیار طولانی و دردسر ساز باشد.

متاسفانه باد گفت هر اندازه هم که به سایت مسلط باشید، ممکن است سایر وب مستر ها و یا کارفرمایان سایت به سراغ سایت رفته و این تغییرات را ایجاد کنند و یا اینکه حتی خودتان منجر به چنین اتفاقی در سایت شوید. حتی بعضی موارد مشاهده شده است که یک اشتباه انسانی باعث شده که یک سایت بودن بکاپ تقریبا از ابتدا طراحی شده و تمامی صفحات اصلی آن از صفر ساخته شود.

بروزرسانی ناموفق

یکی دیگر از مواردی که شما را به دردسر های زیادی می اندازد و باعث می شود که مجبور شوید تا بکاپ گیری از سایت را حتما انجام داده و در صورت رخ دادن آن به سراغ بکاپ هایتان بروید، بروزرسانی های ناموفق است که افزونه ها، قالب ها و اسکریپت های روی سایت دچار آنها می شوند. در صورتی که یک بروزرسانی به صورت نصفه نیمه انجام شود ممکن است اتفاقات بد زیادی مانند از کار افتادن کلی این افزونه یا برنامه، از بین رفتن سازگاری آن با سایر قسمت ها، از بین رفتن داده های تنظیماتی که انجام داده اید، تغییر به تنظیمات پیشفرض و مواردی از این دست در سایت شما ایجاد شده که کل سیستم کاری سایت را به هم می ریزد.

این مورد از خطا ها در وب سایت هایی که از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا، دروپال و یا تایپو3 که آنها را در مقاله های وردپرس چیست، جوملا چیست، دروپال چیست و Typo3 چیست با هم بررسی کردیم، بیشتر به چشم می خورد. این سیستم ها به دلیل اینکه قالب محور و افزونه محور هستند و هر کدام از این قالب ها و افزونه ها توسط گروه های برنامه نویسی مختلفی ارائه شده اند، دردسر بیشتری را ایجاد خواهند کرد. همینطور هسته این سیستم ها نیز هر از گاهی آپدیت می شود که رخ دادن چنین خطایی و ایجاد یک آپدیت ناموفق در آن باعث می شود که اوضاع به کلی به هم بریزد.

نکته ای که در مورد این نوع از خطاها وجود دارد این است که این احتمال که این خطا به این زودی ها مشخص نشود و تا مدت زیادی شما را درگیر کند وجود دارد. حتی ممکن است مشکلات یک بروز رسانی ناقص تا زمانی که شما کار خاصی را روی سایت انجام ندهید بروز نکند و چند روزی طول بکشد تا خود را نشان دهد. از این رو ردگیری این موارد می تواند کمی دردسر ساز باشد و بهتر است که با استفاده از بکاپ گیری از سایت این اطمینان را برای خود ایجاد کنیم که سایت ناامن خواهد بود و نیازی نیست که نگران رخ دادن چنین مواردی باشیم.

دلایل بکاپ گیری از سایت

ویروس ها و بد افزار ها

یکی از مهمترین مواردی که می تواند سایت شما را آلوده کند ویروس ها و بد افزار هایی هستند که عموما با استفاده از اسکریپت های مختلف و به کار گرفتن کد ها و افزونه های بی نام و نشان وارد سایت ما می شوند و تقریبا می توان گفت که پیدا کردن آنها با وجود استفاده از امکانات امنیتی هم دردسر ساز است. این ویروس ها و بدافزار ها ممکن است عملکردی بدخیم داشته و سایت را به آتش بکشند و آن را از کار بیندازند و یا صرفا به باز کردن پاپ آپ ها و نمایش تبلیغات و بنر های سایت های مختلف بسنده کنند. بکاپ گیری از سایت یکی از مواردی است که می تواند شما را از دست این برنامه ها و ویروس ها نجات دهد.

در مورد اینکه این ویروس ها و بدافزار ها از کجا می آیند باید گفت که عموما ویروس ها کدهایی هستند که به صورت کرم یا Worm به صورت خودکار به سیستم نفوذ می کنند و از آنجا که سیستم های مدیریت محتوا از حفاظت خوبی در این مورد برخوردارند، از این مورد مصون می باشند و عموما سایت هایی که به صورت شخصی طراحی شده اند با آن درگیر می شوند.

در مورد بد افزار ها اما داستان فرق می کند و از آنجا که نصب آنها با اجازه مدیر سایت انجام می گیرد بیشتر در سیستم های مدیریت محتوا بروز خواهند کرد. استفاده از قالب های رایگان، افزونه های کرک شده و null شده و همینطور محصولاتی که ارائه کنندگان غیر رسمی که برای محصولات خود پشتیبانی ارائه نمی دهند می تواند این بد افزار ها را به سایت شما وارد کند و این احتمال که یک بد افزار کار سایت شما را به استفاده از بکاپ برساند بسیار زیاد می باشد و بکاپ گیری از سایت اینجا به درد شما خواهد خورد.

حملاتی که هکر ها انجام می دهند

در صورتی که سایت شما مورد یک حمله قرار بگیرد و هک سود و کنترل آن را زا دست بدهید، تنها معیاری که می تواند سایت شما را به شما بازگرداند، همین بکاپ هایی است که از آن تهیه کرده اید و باید گفت که بکاپ گیری از سایت تنها کلید نجات سایت شما خواهد بود. در صورتی که با تغییر رمز عبور و وراد اینچنینی هاستینگ و ارائه کننده میزبانی شما هم بتواند سایت را به شما برگرداند، احتمال آلوده شدن سایت به ویروس و همینطور ایجاد در های پشتی یا همان Backdoor ها برای ورود بعدی بسیار بالا بوده و بهترین کار این است که به سراغ بکاپ ها بروید.

هک را می توان تنها موردی نام برد که اگر بکاپ گیری از سایت را انجام نداده باشید بهتر است با سایت خود خداحافظی کرده و به فکر یک سایت جدید باشید تا آدرس قدیمی خود را روی آن فعال کنید.

به طور کلی می توان گفت که این عوامل، باعث می شود تا بکاپ گیری از سایت نقش پر رنگ تری را پیدا کند و شما مجبور خواهید بود برای بقای سایت خودکار بکاپ گیری از سایت را انجام دهید. اما در مورد اینکه یک بکاپ گیری از سایت حرفه ای و خوب چه ویژگی هایی دارد در بخش بعد صحبت خواهیم کرد.

ویژگی های یک بکاپ گیری از سایت حرفه ای

بکاپ گیری از سایت به روش های مختلفی انجام می شود و سرویس های مختلفی وجود دارند که این کار را برای شما انجام می دهند. اما باید در نظر داشت که هر نوع از بکاپ گیری از سایت نمی تواند مناسب باشد و بعضی از آنها ممکن است بدتر باعث شدند که شما با تکیه بر آن رفتار های پر خطری را روی سایت داشته باشید و مثلا تنظیماتی که نباید را تغییر داده و بعد متوجه شوید که بکاپ شما نیز خراب می باشد.

در این بخش می خواهیم در مورد اینکه ویژگی هایی که یک بکاپ حرفه ای و خوب باید داشته باشد و لازم است که بکاپ گیری از سایت به این صورت انجام شود صحبت کنیم و ببینیم که چه مواردی باید برای انجام این کار رعایت شود.

ویژگی های بکاپ گیری از سایت

در مورد اینکه ویژگی های بکاپ گیری از سایت به بهترین روش کدامند می توانیم این موارد را فهرست کنیم:

کنترل صحت بکاپ

وقتی که شما بکاپ گیری از سایت را انجام می دهید یکی از موارد مهمی که لازم است به صورت کاملا جدی آن را دنبال کنید و بررسی نمایید این است که آیا بکاپی که گرفته اید سالم است و می توان از آن استفاده کرد یا اینکه در بین مراحل مختلف بکاپ گیری از سایت مشکلی پیش آمده و بکاپی که در حال حاضر در اختیار داریم از کار افتاده است.

در صورتی که خود شما نسبت به این کار اقدام کنید باید گفت که این چک کردن صحت کاری دردسر ساز می باشد و بهتر است که برای این مورد که بکاپ گیری از سایت را به بهترین شکل ممکن انجام دهید از یک سرویس بکاپ گیری حرفه ای مانند خدمات بکاپ گیری استفاده کنید. با استفاده از این سرویس شما می توانید مطمئن باشید که کار بکاپ گیری از سایت به درستی انجام شده است یا خیر و در صورتی که این اتفاق نیفتاده باشد و بکاپ شما صحت لازم را نداشته باشد، این کار به صورت خودکار و دوباره انجام خواهد شد.

گزارش منظم

یکی دیگر از مواردی که باید در مورد بکاپ گیری از سایت در نظر داشت این سات که شما از اینکه چه زمانی بکاپ گرفته شده و در بکاپ جدید چه مواردی وجود دارد اطلاع داشته باشید. این وضعیت می تواند زمانی که شما آگاهانه و با پشتوانه بکاپی که دارید، قصد اعمال تغییراتی مهم روی سایت را دارید بسیار حیاتی می باشد. در این وضعیت، این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد که در صورتی که نیاز دارید موارد مختلف را قبل از انجام تنظیمات به روش های دیگری ذخیره کنید این کار را انجام دهید و دقیقا از چیزی که برای شما بکاپ گرفته شده است مطمئن باشید.

بازگردانی و بکاپ گیری از سایت سریع باشد

مورد دیگری که باید در نظر داشت این است که بکاپ گیری از سایت و همینطور بازگردانی بکاپ ها باید به با سرعت بالایی انجام شود. عموما وقتی که شما به بکاپ نیاز پیدا می کنید زمانی است که سایت شما به دلایل مختلف از کار افتاده است و شما می خواهید که روند اصلی سایات را دوباره به جریان بیندازید. در این شرایط سریس بکاپ گیری ای که دارید باید در سریعترین زمان ممکن بکاپ های ممکن را برای شما بارگذاری کرده و آنها را فعال کند. در غیر اینصورت ممکن است به شما و سایتتان که به هر دلیلی از کار افتاده است، خسارات زیادی وارد شود.

همین طور بکاپ گیری از سایت هم باید سریع و تمیز انجام شود. در مورد بکاپ گیری از سایت باید گفت که وقتی این کار انجام می شود از منابع هاست برای گرفتن بکاپ استفاده می شود و اگر این کار به طول بینجامد، در این مدت سرعت سایت شما کند خواهد شد. بعلاوه هر چه زمان بکاپ گیری از سایت بیشتر طول بکشد، احتمال اینکه در این میاد مشکلی برای سرور به وجود بیاید و کرشی ایجاد شود و باعث شود که بکاپ گیری از سایت با خطا مواجه شود، بیشتر خواهد شد.

سرویس های خدمات بکاپ گیری از سایت مارال هاست می تواند این امکان را برای شما فراهم کند که بکاپ گیری خود را در سریعترین زمان ممکن انجام دهید و از این نظر می توانید با خیالی آسوده به کار خود روی سایت بپردازید.

امنیت بالا

مورد دیگری که باید در رابطه با بکاپ گیری از سایت به آن توجه ویژه داشته باشیم امنیت بکاپ هایی است که از سایت ما گرفته می شود. در واقع این بکاپ ها کپی های آماده به کاری از سایت شما هستند که می توانید از آنها استفاده کنید و باید گفت که این مساله می تواند از دو جنبه برای ما مشکلاتی را ایجاد کند.

اولین جنبه مربوط به این می شود که اگر بکاپ های سایت ما فاش شده و روی سایت دیگری پیاده سازی شود، اطلاعات ما در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و در واق هر کسی می تواند یک کپی از عملکرد سایت ما و تمامی امکاناتی که دارد را در اختیار داشته باشد. همینطور مورد بعدی به این موضوع اشاره دارد که در صورتی که در نسخه های بکاپ تغییراتی ایجاد شود ممکن است آنها به صورت کامل از بین رفته و در واقع جامعیت سایت ما را به خطر خواهد انداخت و دقیقا مانند این خواهد بود که ما هیچ بکاپی نداشته باشیم.

بکاپ گیری از سایت به روش صحیح

راه حل مارال هاست برای بکاپ گیری از سایت

بکاپ گیری از سایت هر چند کاری ساده به نظر می رسد و در صورتی که به سراغ کنترل پنل هاست خود رفته می توانید با چند کلیک یک بکاپ از سایت خود گرفته و آن را به راحتی روی سیستم خود دانلود کنید، اما باید در نظر داشت که اگر بخواهیم به صورت منظم و موردی کار بکاپ گیری را انجام دهیم، وقت زیادی از ما خواهد گرفت و همینطور ذخیره آن نیز به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارد. در این خصوص می توان گفت که راه حلی که مارال هاست در خدمات بکاپ گیری برای بکاپ گیری از سایت برای شما ارائه می کند می تواند بهترین گزینه برای استفاده از یک سرویس بکاپ حرفه ای باشد که تمامی کارهای بکاپ را برای شما به صورت منظم انجام خواهد داد.

در صورتی که برای بکاپ گیری از سایت خود از این سرویس استفاده کنید می توانید به صورت روزانه از بکاپ های گرفته شده گزارش دریافت کنید. همینطور بکاپ های شما در فضای ذخیره سازی امن مارال هاست ذخیره شده و می توانید آن را از گزند حملات احتمالی در امان نگه دارید. این مورد علاوه بر امنیت ایمیل های بکاپ به شما کمک می کند که فضای هاست خود را که هزینه بالایی برای شما برداشته است آزاد نگه داشته و با فایل های بکاپ اشغال نکنید و در عوض از فضای ذخیره سازی بسیار ارزان تری برای شما استفاده خواهد کرد.

البته این مورد که فضای ذخیره سازی از هاست شما جدا می باشد اصلا به این معنی نیست که شما نمی توانید به راحتی به بکاپ خود دسترسی داشته باشید. در این سرویس ها شما در سطح فایل به بکاپ دسترسی دارید و در صورتی که بخواهید می توانید در لحظه به تک تک فایل هایی که بکاپ گرفته شده است دسترسی داشته باشید. این در حالی است که در خیلی از موارد شما صرفا به فول بکاپ دسترسی دارید که این موضوع برای دسترسی به آپدیت های قدیمی تر و در حالتی که شما اطلاعات زیادی را روی سایت خود اضافه کرده باشید، می تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کنید.

نتیجه گیری

بکاپ گیری از سایت یکی از اقدامات لازم برای وبمستر ها باشد که استفاده از آن برای یک سایت اینترنتی ضروری می باشد. باید این موضوع را در نظر داشت که بکاپ گیری از سایت می تواند سایت شما را از نابودی کامل نجات دهد و در صورتی که می خواهید این قدرت را داشته باشید که مشکلاتی که سایت شما را به خطر می اندازند و به این راحتی هم پیدا نمی شوند را با خیالی آسوده و کاملا راحت برطرف کنید، استفاده از یک سرویس خوب مانند خدمات بکاپ گیری می تواند در این زمینه به شما کمک زیادی کند.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link