آموزش پیدا کردن سیستم سایت

پیدا کردن سیستم سایت
خرید هاست
میزبانی وب

روش‌های پیدا کردن سیستم سایت

به‌طورکلی پیدا کردن سیستم سایت به سه دسته کلی تقسیم می‌شود که در ادامه هر کدام از این روش‌ها را به‌صورت کامل معرفی می‌کنیم:

بررسی سورس سایت

یکی از اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین روش‌ها که شما بدون هیچ‌یک از ابزارهایی که کم‌وبیش در مورد آنها صحبت کرده‌ایم می‌توانید سیستم یک سایت را پیدا کنید، استفاده از سورس کد سایت است. در واقع این روش به ما کمک می‌کند تا سیستم یک سایت اینترنتی را با دانشی که از برنامه‌نویسی وب داریم پیدا کرده و برای آن باید نگاهی به کدهای صفحاتی که سایت به شما ارائه می‌کند بیندازید. برای این کار در مرورگر خود روی سایت موردنظر راست کلیک کرده و گزینه View Page Source را انتخاب کنید.

بررسی سورس سایت

بعد از این کار یک صفحه با کدهای HTML به شما نمایش داده خواهد شد که در واقع قالب اصلی صفحه موردنظر به زبان نشانه‌گذاری ابرمتن یا همان HTML است. در این بخش شما به دنبال مواردی آشنا از فریم‌ورک‌هایی که می‌شناسید بگردید. به‌عنوان‌مثال اگر به دنبال لینک‌ها و کدهایی بگردید که از WP در آنها استفاده شده می‌توانید وردپرسی بودن یک سایت را تشخیص داده و خیلی از افزونه‌هایی که از آنها استفاده شده را نیز پیدا کنید. تصویر زیر این اطلاعات را نمایش می‌دهد.

سورس سایت

در این بخش از کدها کاملا مشخص است که سیستم این سایت وردپرس بوده و در صورتی که کمی دقت داشته باشید از روی فایل‌هایی که این سایت مورد استفاده قرار می‌دهد و لینک‌هایی که در آن وجود دارد می‌توانید اطلاعات بسیار بیشتر و مفصل‌تری را به‌دست آورید. به‌عنوان‌مثال در کدهای این سایت عبارت زیر را مشاهده می‌کنید:

wp-content/plugins/wordpress-tooltips

این بخش  از آدرس لینک‌های JSهای مورد استفاده به ما می‌گوید که با یک سایت وردپرسی طرف هستیم که در بخش پلاگین‌های خود یک پلاگین به نام وردپرس تولتیپ هم دارد. همین‌طور در صورتی که به دنبال بخش‌های wp-content/themes/ بگردید قطعا قالبی که مورد استفاده قرار گرفته است را پیدا می‌کنید.

در صورتی که با زبان HTML و ساختار وب کمی بیشتر آشنا شوید این بخش اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته همه سایت‌ها مانند سایت‌های وردپرسی خوش‌ساخت نیستند که به این سادگی بتوانید از آنها اطلاعات بیرون بکشید. در این حالت شما می‌توانید به‌سراغ ابزارهای دیگری که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم بروید و به‌راحتی کار خود را انجام دهید.

ابزارهای آنلاین برای پیدا کردن سیستم سایت

یکی دیگر از روش‌هایی که از آن برای پیدا کردن سیستم سایت استفاده می‌شود ابزارهایی هستند که به‌صورت آنلاین به ما سرویس‌دهی می‌کنند این ابزارها در واقع سایت‌هایی هستند که با وارد کردن نام سایت موردنظر خود در آنها می‌توانید یک اسکن در مورد این سایت‌ها به‌دست بیاورید و ببینید که از چه سیستمی برای کار خود استفاده می‌کنند. در صورتی که بخواهیم معروف‌ترین و کاربردی‌ترین این سایت‌ها را به شما معرفی کنیم می‌توانیم این سایت‌ها را نام ببریم:

سایت WhatCMS

این سایت یکی از مهمترین و اصلی‌ترین سایت‌هایی است که این سرویس را به ما ارائه می‌کند و باید در نظر داشت که پیدا کردن سیستم سایت با استفاده از این ابزار یکی از ساده‌ترین روش‌ها خواهد بود. برای این کار باید به‌سراغ همین سایت به آدرس whatcms.org بروید. وقتی وارد این سایت شوید صفحه زیر را خواهید دید.

سایت WhatCMS

با وارد کرد نام سایت موردنظر و کلیک روی Detect CMS کار لود شدن آغاز شده و بنا به سرعتی که سایت موردنظر دارد ممکن است پیدا کردن سیستم سایت کمی طول بکشد.

لود کردن سایت WhatCMS

بعد از اینکه این مراحل تکمیل شد شما تصویر زیر را مشاهده می‌کنید که در آن اطلاعات مربوط به سایت قرار دارد. همان‌طور که می‌بینید علاوه بر سیستم سایت به شما گفته خواهد شد که سایت موردنظر از چه وب‌سروری، از چه صفحه‌ساز و از چه‌ افزونه خاص و زبان برنامه‌نویسی مشخصی برای سایت خود استفاده می‌کند.

نتایج سایت WhatCMS

درکل این سایت یکی از بهترین‌های این کار می‌باشد اما تنها سایتی نیست که این کار را انجام می‌دهد و گزینه‌های خوب دیگری نیز برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه آنها را هم معرفی خواهیم کرد.

سایت ReScan

یکی دیگر از ابزارهایی که برای تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت‌های مخلتف از آن استفاده می‌شود rescan.io است. این سایت هم مانند مورد قبلی تمامی ویژگی‌هایی که در ساخت یک ساعت رعایت شده است و CMS مورد استفاده توسط آن را به شما ارائه می‌کند. علاوه بر آن این سایت لیست‌هایی را از بهترین سایت‌هایی که با CMSهای مختلف ساخته شده‌اند در اختیار شما می‌گذارد که خود نمونه خوبی از CMS موردنظر شما خواهد بود.

سایت ReScan

وقتی که نام سایت را در آدرس‌بار این سایت وارد کرده و کلید اینتر را بزنید. یک مجموعه اطلاعات کامل در اختیار شما قرار خواهد گرفت که در تصویر زیر نمونه‌ای از آنها را مشاهده می‌کنید.

نتایج در سایت ReScan

این سایت از محل قرارگیری هاست و استقرار سایت و IP سرور آن گرفته تا زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده و کتابخانه‌های جاوا اسکریپت آن یک لیست عالی و ایده‌آل در اختیار شما قرار می‌دهد.

سایت IsItWP

یکی دیگر از سایت‌هایی که به‌خاطر کاربرد بالای سیستم مدیریت محتوای وردپرس به‌صورت تخصصی به بررسی این نوع از سایت‌ها می‌پردازد سایت isitwp است. کاری که این سایت انجام می‌دهد این است که سایت‌های وردپرسی را آنالیز کرده و اطلاعات خوبی را در خصوص کارکرد آنها در اختیار کاربران می‌گذارد. در این خصوص باید گفت که این سایت علاوه بر اینکه اطلاعات سایتی که ما می‌خواهیم را به ما می‌دهد می‌تواند فهرستی از قالب‌ها و افزونه‌های محبوب و معروف را به همراه آمار استفاده از آنها ارائه کند.

سایت IsItWP

برای استفاده از این سایت کافی است که وارد آن شده و آدرس سایت موردنظر خود را وارد کنید. بعد از تحلیل اینکه آیا سایت وردپرس است یا نه و این موضوع که از چه تکنولوژی‌های اصلی استفاده می‌کند، به شما ارائه خواهد شد.

اما همان‌طور که گفتیم اینها تنها روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آنها کار پیدا کردن سیستم سایت را انجام داد نیستند و باید گفت که پیدا کردن سیستم سایت با روش‌هایی ساده‌تر هم امکان‌پذیر است که در ادامه این مورد را بررسی می‌کنیم.

استفاده از افزونه‌های مرورگر

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین روش‌هایی که با استفاده از آن کار پیدا کردن سیستم سایت انجام می‌شود و علاوه بر CMSها شما فریم‌ورک‌های خاص دیگر را هم بررسی می‌کنید، استفاده از افزونه‌هایی است که برای این کار ارائه شده است و روی مرورگرهای شما نصب شده و در لحظه می‌تواند به شما بگوید که سایتی که در حال بازدید از آن هستید از چه سیستم‌هایی استفاده می‌کند و چه کتابخانه‌های فعالی دارد یا حتی CDN و شبکه توزیع محتوای آن را هم به شما معرفی خواهد کرد.

معروف‌ترین افزونه‌ای که این کار را برای شما انجام می‌دهد افزونه wappalyzer است. شما می‌توانید این افزونه را به‌راحتی برای مرورگرهای کروم، فایرفاکس و یا هر مرورگر دیگری که بخواهید نصب کرده و تنها کاری که برای فهمیدن سیستم سایت با این افزونه لازم است انجام دهید این است که تا لود شدن کامل صفحه صبر کنید و روی آیکون آن در بالای صفحه کلیک کنید تا پنجره‌ای مانند شکل زیر برای شما نمایش داده شود.

استفاده از افزونه های مرورگر

این افزونه دقیقا کار پیدا کردن سیستم سایت را برای شما انجام می‌دهد و تکمیل‌ترین نوع اطلاعات را به شما ارائه خواهد کرد. این اطلاعات تکمیل‌تر می‌شود در صورتی که شما از نسخه غیررایگان و پرمیوم آن استفاده کرده و هزینه آن را بپردازید. در اینجا با این افزونه اطلاعات خیلی بیشتری را در اختیار شما قرار داده و آنالیزهای بسیار کامل‌تری از سایت موردنظر شما انجام خواهد داد.

به‌طورکلی نصب این افزونه ساده‌ترین روش برای پیدا کردن سیستم سایت می‌باشد و در صورتی که بخواهیم یک روش را برای پیدا کردن سیستم سایت معرفی کنیم همین افزونه می‌تواند کار را به تنهایی انجام دهد. البته افزونه‌های دیگری هم هستند که این کار را انجام می‌دهند اما Wappalyzer همیشه کار خود را به بهترین شکل انجام داده و از بقیه معروف‌تر می‌باشد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها