سطل زباله دایرکت ادمین؛ قابلیتی که به خاطره ها پیوست

سطل زباله دایرکت ادمین
خرید هاست
میزبانی وب

مدیریت یک سایت اینترنتی همیشه از آن دست کارهایی است که به پیچیدگی های مختلف برخورد می کند و هر بار که فکر کنیم دیگر کار ما ساده شده و سختی های کار را پشت سر گذاشته ایم با یک موضوع عجیب و غریب دیگر ما را غافلگیر می کند و یک چالش جدید برای حل کردن جلوی ما می گذارد. اما باید گفت که بعد از مدتی حل کردن این چالش های اعصاب خورد کن به تفریح تبدیل می شود. یکی از مواردی که شما ممکن است با آن به مشکل برخورد کنید اما بعد از مدتی برای شما طبیعی خواهد شد، اوضاع کاری حذف فایل ها موارد مختلف از روی کنترل پنل می باشد که در بعضی از سایت ها با یک بار حذف کردن این فایل ها باز هم وجود خواهند داشت و در بعضی خیر. موضوعی که در این مقاله به سراغ آن می رویم، بررسی این ویژگی در سطل زباله دایرکت ادمین است.

البته باید گفت که در دایرکت ادمینی که اکنون روی سرور های ما قرار دارد و احتمالا یک نسخه از آن در حال مدیریت منابع سایت شما می باشد، چیزی به نام سطل زباله دایرکت ادمین را نمی شناسد و اصلا روحش هم از چنینی برنامه ای خبر ندارد. در این رابطه باید گفت که سطل زباله دایرکت ادمین مدت ها است که از سرویس هایی که دایرکت ادمین ارائه می کرد حذف شده است اما کارایی ای که داشت هنوز پابرجا مانده است و اگر کار شما پیش آن گیر کرده است در این مقاله توضیح خواهیم داد که هر یک از قابلیت های این سطح زباله چه آنها که باعث دردسر می شوند و چه آنها که می تواند سایت ما را نجات دهد هر کدام در چه قسمت هایی قرار دارند.

سطل زباله در هاست و روش کاری آن

در صورتی که به دنبال سطل زباله دایرکت ادمین می گردید احتمالا از این موضوع که سطل زباله در هاست طور کار می کند اطلاعاتی را دارید و ممکن است که کارکرد ان را روی هاست هایی مانند سی پنل دیده باشید. در این رابطه باید گفت که خیلی از هاست ها مجهز به امکانی هستند که وقتی فایلی را از داخل پوشه های اصلی خود پاک می کنید، قبل از حذف کامل از روی هاست به بخشی به نام سطل زباله یا همان Trash که شباهت زیادی به سطل زباله موجود در ویندوز یا همان Recycle Bin دارند فعال شده که امکانات زیادی را در اختیار ما قرار می دهد.

در واقع ساز و کار این سطل زباله ها به این صورت می باشد که وقتی فایل پاک شده به آن منتقل می شود، تمامی تاثیر و کارایی ای که قبلا داشته است روی هاست نخثی شده اما هنوز از روی هاست محو نشده است و شما می توانید آن را به چرخه کاری خورد برگردانید، به عنوان مثال وقتی که شما پوشه ای که دارای فایل های ماژول یا افزونه یا خاص را از روی هاست پک کنید، اتفاقی که می افتد این است که این ماژول و افزونه روی سایت شما غیر فعال شده و دیگر کار نخواهد کرد. اما در صورت نیاز به استفاده مجدد از آن لازم نیست که دوباره آن را روی سایت آپلود کرده و می توانید همان را از سطل زباله مجددا فعال کنید.

سطل زباله در هاست و روش کاری آن

در مورد اینکه این سطل زباله دایرکت ادمین و سی پنل قرار است به چه صورتی عمل کنند و از نظر ساختار چه کاری را انجام می دهند، باید بگوییم که این امکان به صورتی کار می کند که با احرای دستور rm یا همان حذف(Remove) بر روی یک فایل، سیستم به جای اعمال ریموو کردن فایل، آن را به پوشه ای به نام .Trash که نقطه ابتدای نام آن به معنای هیدن بودن(Hidden) و مخفی بودن این فایل است، mv یا همان Move می کند که در این حالت یک دستور انتقال انجام می گیرد، و هر چیزی که بخواهد از روی سیستم به صورت کامل حذف شود، صرفا باید از طریق دایرکتوری .Trash حذف شود.

اما در مورد اینکه سطل زباله دایرکت ادمین چطور کار می کند در ادامه به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

سطل زباله دایرکت ادمین کجاست

 در خصوص اینکه سطل زباله دایرکت ادمین کجاست و چطور کار می کند باید گفت که سطل باله مدتی است که از فیچر ها و ویژگی های این هاست حذف شده است و نمی توان آن را در بین ویژگی هایی که به ما ارائه می کند پیدا کرد در ورژن های قدیمی دایرکت ادمین که همان منوی قدیمی و درهم و برهم دایرکت ادمین روی این کنترل پنل فعال بود، اگر سری به فایل منیجر می زنید یک پوشه با آیکون یک سطل زباله خاکستری رنگ وجود داشت که همان پوشه ترش یا سطل زباله دایرکت ادمین بود.

اما اگر اکنون به سارغ این فایل منیجر برویم، و این دایرکت ادمین شیک و جدید را بررسی کنیم اری از پوشه ترش در آن دیده نخواهد شد و باید گفت که این قابلیت به صورت کامل از این کنترل پنل حذف شده است و دیگر نمی توانید چنین گزینه ای را داشته باشید، البته به صورت ماژولار می توانید یک سطل زباله دایرکت ادمین را ایجاد کنید و برای این کار با کمی تغییرات این کار شدنی خواهد بود. اما نکته اصلی اینجاست که اصلا چرا دایرکت ادمین این کار را کرده است!؟

سطل زباله دایرکت ادمین کجاست

در این رابطه باید گفت که این قابلیت آنقدر بی ارزش و دست و پا گیر بوده است که سطل زباله دایرکت ادمین توسط خود این شرکت از آن حذف شده است. در واقع باید گفت که سطل زباله تنها کاری که انجام می دهد این است که زحمت خالی کردن فضای سایت را بیشتر می کند و باید گفت که خیلی از افراد ممکن است آن را فراموش کرده و عملا پاک کردن بعضی از فایل ها از هاست نمی تواند در سبک شدن هاست کمکی به ما بکند.

هر چند ممکن است که شما به صورت اتفاقی بخشی از فایل های خود را پاک کرده باشید و به این مقاله رسیده باشید که آنها را باز گردانید و سطل زباله دایرکت ادمین اصلی رتین قابلیتی باشد که شما به آن نیاز دارید اما روی هم رفته باشد گفت که سطل زباله در این کنترل پنل به عنوان یک مورد اضافی شناخته شده و به طور کامل حذف شده است.

شاید در زمان نیاز به این نتیجه برسید که این قابلیت برای هاست لازم و ضروری است اما وقتی که آمار و ارقام را در نظر بگیریم اینطور نخواهد بود. در واقع باید گفت که ما فایل هایی که حذف می کنیم، خیلی بیشتر از فایل هایی است که اشتباهی آنها را حذف می کنیم و این سطل زباله دایرکت ادمین در حالت عادی تنها می تواند برای ما دردسر درست کند. اما در صورتی که شما فایل ها را از هاست خود حذف کرده اید در ادامه راه بازگشت آن را برای شما شرح خواهیم داد.

بازگردانی فایل های حذف شده در دایرکت ادمین

متاسفانه باید گفت که در غیاب سطل زباله دایرکت ادمین و بدون وجود آن تنها راهی که برای بازگشت فایل ها و داده های شما در سایت وجود دارد استفاده از ویژگی هایی است که برای بازگردانی بکاپ در اختیار شما قرار دارد و نمی توان از روش های دیگری این کار را انجام داد. در این حالت باید گفت که دایرکت ادمین ویژگی های خوبی را برای بازگردانی بکاپ ها در اختیار شما قرار می دهد که می توانید با جزئیات کامل این کار را انجام دهید. در این بخش آموزش انجام این کار را با هم بررسی خواهیم کرد.

بازگردانی فایل های حذف شده در دایرکت ادمین

در صورتی که بخواهیم بگوییم که این داده ها را چطور باید روی هاست بازگرداند لازم است که ابتدا روی هاست لاگین کرده و وارد منوی مدیریت دایرکت ادمین شوید. برای انجام این کار و ورود به دایرکت ادمین روش های مختلفی وجود دارند که آنها را در مقاله دایرکت ادمین چیست به صورت کامل توضیح دادیم. ساده ترین روشی که می توانید از آن استفاده کنید این است که  عبارت :2222 را در انتهای آدرس سایت نوشته و اینتر را بزنید تا صفحه لاگین به شما نمایش داده شود. با این کار درواقع شما درخواستی را برای دستیابی به پورت 2222 که پورت مورد استفاده توسط کنترل پنل دایرکت ادمین است و با آن ارتباط برقرار می کند را برای سرور ارسال کرده اید. بعد از ورود به هاست خودش ما می توانید پنل دایرکت ادمین را مشاهده کنید:

منوی دایرکت ادمین

کاری که بعد از ورود باید انجام دهید این است که به بخشی بروید که می تواند به تنظیمات بکاپ ها در آن دسترسی داشته باشید. برای این کار روز گزینه Create / Restore Backups از منوی Advanced Features کلیک کنید:

گزینه Create / Restore Backups از منوی Advanced Features

بعد از اینکه به این بخش بیایید مانند تصویر زیر فهرستی در اختیار شما قرار خواهد داشت:

امکانات بکاپ دایرکت ادمین

این قسمت به شما کمک خواهد کرد که مواردی که از بکاپ ها نیاز دارید را پیدا کنید. در این لیست 4 بخشی شما می توانید به فایل ها، ایمیل ها، اکانت های FTP و همینطور داده های پایگاه داده خود دسترسی داشته باشید. وقتی که چیزی را از روی هایت خود پاک رده باشید که انتظار می رود داخل سطل زباله دایرکت ادمین قرار گرفته باشد باید در قسمت فایل ها از آن بکاپی گرفته شده باشد. اولین گزینه هایی که در این صفحه می بینید مواردی است که شما باید آنها را بازگردانی کنید. در این بخش شما می توانید دو گزینه را ببینید:

Domain Directory: در این بخش می توانید تمامی فایل های مربوط به تمامی دایرکتوری ها را بکاپ گیری کرده یاز بازنشانی کنید.

Subdomain List: این قسمت مربوط به این است که شما چه زیر دامنه هایی را با چه اطلاعاتی حذف کرده و از سایت خود پاک کرده اید و این موارد به صورت کامل در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

موردی که ما باید ان را تیک بزنیم اولین گزینه یعنی Domain Directory می باشد. دقت داشته باشید که تیک سایر گزینه ها را بردارید تا تغییری در آنها ایجاد نشود. مورد بعدی که باید در مورد این بازگردانی بدانید این است که در صورتی که بعد و یا قبل از حذف فایل هایی که آنها را از دست داده اید، تغییر دیگری نیز روی سایر فایل ها اعمال کرده باشید، با این کار از بین خواهد رفت و اگر فایلی را ادیت کرده اید بهتر است ابتدا آنها را از روی هاست خود بردارید تا بعد از اتمام بازگردانی مجددا آنها را بارگذاری کنید.

بعد از انتخاب گزینه مناسب کلیک روی دکمه Restore Backups و انتخاب ورژن بکاپ مورد نظر روند بازگردانی داده ها را برای شما احیا خواهد کرد و می توانید از آنها برای بازگردانی موارد حذف شده استفاده کنید. اما در صورتی که شما از سایت خود بکاپ تهیه کرده باشید باید گفت که دیگر امیدی به بازگردانی آنها از طریق هاست نیتس و متاسفانه این داده ها غیر قابل بازگشت شده اند.

بازگردانی فایل ها

یکی از مهمترین دلایلی که تاکید بر گرفتن بکاپ را بالا می برد همین موضوع می باشد و در مقاله اهمیت بکاپ گیری از سایت این موضوع را با هم به صورت کامل بررسی کردیم و دیدم که داستان از چه قرار است. در صورتی که شما از این قابلیت روی هاست خود استفاده نمی کرده اید بهتر است هر چه سریعتر بکاپ گیری را از سایت شروع کنید و نسخه های پشتیبان خود را داشته باشید. در این رابطه باید گفت که سرویس هایی مانند خدمات بکاپ گیری می توانند به شما کمک کنند تا این کار را راحت تر و با کیفیت بهتری انجام دهید.

هرچند بازگردانی اطلاعات حذف شده یکی از موارد مهمی است که سطل زباله دایرکت ادمین را برای کاربران مهم می کند اما یکی دیگر از مواردی که ممکن است مشکل شما برای سطل زباله دایرکت ادمین باشد این است که دنبال مواردی می گردید که فضای هاست شما را اشغال کرده است. در ادامه این مورد را با هم بررسی می کنیم.

کم شدن فضای مصرفی بعد از حذف

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است شما را مجبور کند که به دنبال سطل زباله دایرکت ادمین بروید این است که بخواهید آن را خالی کرده و از شر فایل هایی که برای شما نگه داشته است خلاص شوید. در واقع می توان گفت یکی از بزرگترین بدی هایی که سیستم هایی با Trash فعال دارند این است که بعد از اینکه فایلی را پاک می کنیم، بلافاصله فضای اشغال شده توسط آن را خالی نمی کنند و در اختیار ما قرار نمی دهند. در این مرود باید گفت که دایرکت ادمین هم گیر های خاص خود را دارد ولی نه به صورتی که همه فایل ها را در ترش نگه دارد.

از این نظر باید گفت که عدم وجود ساختاری به نام سطل زباله دایرکت ادمین باعث شده است که فضا برای شما آزاد شود ولی در خیلی از موارد مشاهده ی کنیم که فضای مورد نظر از منابع مصرفی آزاد نمی شود. در اینجا دو احتمال وجود دارد. اولین احتمال عدم رفرش بخش مربوط به منابع مصرفی است و خش دوم این است که فایل های دیگری روی هاست وجود دارند.

کم شدن فضای مصرفی بعد از حذف

برای اعمال اول باید گفت که یک بار رفرش کردن این بخش به شما کمک خواهد کرد که بدانید واقعا چه میزان از منابع هاست استفاده شده است. برای این کار باید به داشبورد دایرکت ادمین خود بروید که همان صفحه اولی است که در زمان ورود به شما نمایش داده می شود و یا از هر جای هاست خود می توانید با کلیک بر روی لوگوی دایرکت ادمین که در بالا و سمت چپ قرار گرفته است به این بخش دسترسی داشته باشید. بعد از اینکه این کار را انجام دادید باید کار بروز رسانی منابعی که به شما نمایش می دهد را انجام دهید. برای این کار کافی است که روی علامت رفرش در انتهای نام Disk Space کلیک کنید تا این مورد به روز رسانی شود:

رفرش نمایش فضا در دایرکت ادمین

در صورتی که چیزی از میزان مصرفی دیسک هاست شما کم نشد باید به سراغ دایرکتوری ها رفته و به دنبال موارد مختلفی که اندازه هاست را بالا برده اند بگردید. برای آن را بهتر است با کنترل پوشه های پلاگین ها کار خود را آغاز کنید. همینطور دایرکتوری های بکاپ را کنترل کرده و در صورتی که بکاپی دارید که تاریخ آن گذشته است و از بکاپ های جدیدی خود مطمئن هستید بکاپ های قدیمی را پاک کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی یکی از المان های هاست دایرکت ادمین پرداختیم و در مورد اینکه سطل زباله دایرکت ادمین کجاست و در ورژن های جدید دایرکت ادمین چه بلایی به سر آن آمده است صحبت کردیم. در این رابطه باید گفت که سطل زباله دایرکت ادمین از قابلیت هایی بود که برای بیشتر مواقع دست و پا گیر بود و صرفا کار حذف فایل ها را دو برابر می کرد، اما فایده کمی داشت و کسانی که به Trash یا همان سطل زباله دایرکت ادمین نیاز داشتند بسیار کمتر از افراد ناراضی از پاک نشدن یکباره فایل ها بودند، در سیاست های دایرکت ادمین قرار گرفت که این قابلیت را حذف کند.

روش های جایگزین برای سطل زباله دایرکت ادمین این است که شما از سایت خود بکاپ های منظم گرفته و اطلاعاتی که حذف کرده اید را با استفاده از بکاپ ها روی سیستم بازگردانی کنید. همینطور در صورتی که هاست شما سنگین شده است می توانید مطمئن باشید که چیز دیگری روی هاست باقی نمانده است، پس نمایش منابع را رفرش کرده و روی فایل ها و دایرکتوری های خود به دنبال فایل های اضافی ای که باعث شده اند این اتفاق بیفتد بگردید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها