دایرکت‌ ادمین (DirectAdmin) چیست؟

DirectAdmin چیست؟
خرید هاست
میزبانی وب

دایرکت‌ادمین چیست؟

اگر برای مدیریت وب‌سایت‌، هاست و یا سرور خود به دنبال یک کنترل‌پنل حرفه‌ای و چند منظوره هستید، در این صورت DirectAdmin می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. دایرکت‌ادمین یکی از محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های میزبانی وب در بازار است که کار با آن بسیار آسان بوده و به شما کمک می‌کند تا کارهایی مانند تهیه نسخه پشتیبان از وب‌سایت، مدیریت فایل‌ها و پایگاه‌‌داده، نظارت بر عملکرد سیستم، تغییر رکوردها و تنظیمات DNS، مدیریت حساب‌های ‌کاربری و ایمیلی و بسیاری از موارد دیگر را به آسانی انجام دهید. DirectAdmin در مجموع تمام آن‌چه برای مدیریت وب‌سایت، هاست اشتراکی، سرور مجازی، سرور اختصاصی، … نیاز‌ دارید را به صورت یکجا در اختیار شما قرار می‌دهد. این کنتر‌ل‌پنل اولین‌بار در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت JBMC Software روانه بازار شد و تا به امروز نیز این شرکت مسئولیت توسعه‌ آن را بر عهده دارد. دایرکت‌ادمین به مانند cPanel به راحتی بر روی توزیع‌های مختلف لینوکس مانند CentOS ،Ubuntu ،Debian و RHEL اجرا می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که DirectAdmin از سیستم‌عامل‌های مبتنی بر ویندوز پشتیبانی نمی‌کند. ما در این مقاله راجع به کاربردها، مزایا، ابزارها و همچنین بهترین جایگزین‌های دایرکت‌ادمین صحبت کرده و شما را با کنترل‌پنل‌های cPanel و Plesk آشنا خواهیم کرد.

پیشخوان DirectAdmin

دایرکت‌ادمین چه کاربردهایی دارد؟

مهمترین کاربردهای دایرکت ادمین عبارتند از:

  • ایجاد و مدیریت حساب‌های کاربری
  • افزودن و مدیریت دامنه و ساب‌دامین
  • مدیریت سیستم مدیریت محتوا
  • امکان افزودن گواهینامه SSL
  • ریدایرکت‌ کردن صفحات‌ وب
  • مدیریت FTP
  • مدیریت MySQL
  • امکان ایجاد و مدیریت ایمیل‌‌
  • مسدودسازی هرزنامه
  • خودکارسازی ارسال ایمیل
  • ایجاد صفحات خطای سفارشی
  • ایجاد و مدیریت فایل‌ها
  • پشتیبان‌گیری و بازیابی وب‌سایت
  • ایجاد گزارش‌های مختلف از وب‌سایت
  • و بسیاری از موارد دیگر

چگونه وارد دایرکت‌ادمین شویم؟

از طریق نام دامنه خود (https://yourwebsite.com:2222) یا از طریق آی پی (https://10.10.10:2222) وارد کنترل‌پنل دایرکت ادمین شوید:

ورود به حساب کاربری DirectAdmin

سپس نام‌کاربری و رمز عبور که توسط شرکت میزبانی وب در اختیار شما قرارداده شده را وارد کرده و در پایان Sign In را بزنید.


چرا باید از دایرکت‌ادمین استفاده کنیم؟

پشتیبانی فنی عالی

دایرکت‌ادمین به روش‌های مختلفی به مشتریان خود پشتیبانی فنی ارائه می‌دهد. یکی از بهترین منابع، پایگاه دانش دایرکت‌ادمین است که در رابطه با بخش‌های مختلف این نرم‌افزار آموزش‌های جامعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این وب‌سایت علاوه‌براین، یک انجمن تخصصی دارد که در صورت داشتن هر سؤال و یا مشکلی می‌توانید آن را مطرح کنید. DirectAdmin همچنین دارای یک سیستم تیکت جدید است که می‌توانید در صورت بروز هر نوع خطا و یا داشتن سؤالی آن را از طریق تیکت به بخش پشتیبانی اطلاع دهید. این بخش داده‌های مهم را رمزنگاری کرده و از قابلیت ارسال فایل پیوست نیز پشتیبانی می‌کند. شما حتی می‌توانید از طریق بخش Contact سایت به صورت ایمیلی با متخصصان فنی DirectAdmin ارتباط برقرار کنید.

آسانی استفاده

DirectAdmin دارای یک رابط گرافیکی مرتب و کاربرپسند بوده و این امکان را به شما می‌دهد تا به آسانی میان قسمت‌های مختلف پیشخوان خود جابجا شوید. طرح‌بندی و تنظیمات دایرکت‌ادمین را می‌توان تنها با یک یا چند کلیک ساده تغییر داد و در کل استفاده از این پلتفرم حتی برای افراد مبتدی نیز آسان است.

سرعت بالا

کنترل‌پنل DirectAdmin نیاز به منابع سخت‌افزاری چندانی ندارد که همین باعث افزایش سرعت و عملکرد آن شده و می‌توانید آن را بدون هیچ مشکلی بر روی انواع مختلفی از پلتفرم‌های میزبانی اجرا کنید.

قیمت مناسب

پلن‌های دایرکت‌ادمین بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند که همین موضوع آن را تبدیل به یکی از پرطرفدارین کنترل‌پنل‌های موجود در بازار کرده است. DirectAdmin در مجموع یک حساب آزمایشی رایگان ۳۰ روزه و ۴ گزینه پریمیوم به مشتریان ارائه می‌دهد که هزینه ماهیانه ارزان‌ترین پلن آن ۲ دلار و گرانترین آن نیز ۲۹ دلار می‌باشد.

پایداری بالا

دایرکت‌ادمین در صورت هنگ کردن و یا بروز هر نوع خرابی در سرور، به صورت خودکار آن را مجددا راه‌اندازی می‌کند و در صورتی که مشکل بوجود آمده حل نشد، یک پیام اضطراری به مدیر وب‌سایت مربوطه ارسال می‌کند تا به آن رسیدگی کند. بنابراین یا وجود DirectAdmin دیگر نیاز نیست نگران از کار افتادن سرور خود باشید. علاوه‌براین DirectAdmin کنترل‌پنلی کاملاً مستقل است و مدیران سیستم می‌توانند سرویس‌ها، کتابخانه‌ها و برخی از موارد دیگر را بدون هیچ مشکلی ارتقا یا تنزل دهند. DirectAdmin همچنین دارای یک سیستم مانیتورینگ است که در هنگام بروز مشکل در سرور، اعلان‌هایی را در قالب ایمیل به شما ارسال می‌کند.

پشتیبانی از زبان‌های مختلف

کنترل‌پنل DirectAdmin از ۱۷ زبان مختلف از جمله زبان فارسی پشتیبانی می‌کند که همین موضوع باعث می‌شود تا کاربران ایرانی در هنگام کار با آن کمتر دچار مشکل شوند.

مزیت‌های دایرکت‌ادمین

نسخه‌های دایرکت‌ادمین

نسخه کاربران (Users): دارنده این نسخه می‌تواند از دایرکت‌ادمین برای پیکربندی و مدیریت وب‌سایت خود استفاده کند.

نسخه نمایندگان فروش (Resellers): با استفاده از این نسخه می‌توانید برای مشتریان خود حساب کاربری ایجاد کنید. دارندگان این نسخه علاوه‌بر پنل ریسلر، به پنل Users و امکانات آن نیز دسترسی دارند.

نسخه مدیران (Admins): پیشخوان این نسخه دارای ۳ پنل Users، Resellers و Admins بوده و دارنده آن می‌تواند دسترسی کاملی بر سرور و تنظیمات آن داشته باشد.

ابزارهای دایرکت‌ادمین

DirectAdmin دارای قابلیت‌های مختلفی است که با هدف آسان‌سازی فرآیند مدیریت وب‌سایت‌ها، پلن‌های میزبانی و سرورها طراحی شده‌اند. همانطور که اشاره شد، DirectAdmin دارای سه نسخه Users، Resellers و Admins است که هر یک دارای ابزارهای و ویژگی‌های مخصوص‌به‌خود هستند که در ادامه به صورت خلاصه با آنها آشنا می‌شوید.

نسخه کاربران (Users)

پنل کاربران DirectAdmin

این نسخه نسبت به نسخه‌های نمایندگان فروش و مدیران دارای امکاناتی کمتری است که البته این مسئله به معنای ضعیف بودن آن نیست و این نسخه هر آنچه برای مدیریت وب‌سایت خود به آن نیاز دارید را به صورت یکجا دارد. نسخه کاربرها از ۶ بخش مدیریت حساب، مدیریت ایمیل، امکانات پیشرفته، اطلاعات سیستم و فایل‌ها، امکانات اضافه و بخش پشتیبانی و راهنمایی تشکیل شده است که هر یک دارای ابزار مخصوص‌به‌خود هستند.

مدیریت حساب: با استفاده از این بخش می‌توانید قسمت‌های مختلف حساب خود مانند دامنه، ساب‌دامین، DNS، گواهینامه‌های SSL، پایگاه‌داده MySQL را مدیریت کنید.

مدیریت ایمیل: این بخش با هدف مدیریت حساب‌های ایمیلی ایجاد شده‌ و دارای ابزارهایی مانند فورواردرها، پاسخ‌دهنده‌های خودکار و ردیابی ایمیل می‌باشد.

امکانات پیشرفته: این بخش دارای یکسری امکانات حرفه‌ای بوده و در مجموع بیشتر مخصوص کاربران حرفه‌ای می‌باشد. ابزارها و قابلیت‌های این بخش شامل هندلرهای آپاچی ، Cron Jobها ، برگه‌های خطای سفارشی، احراز هویت دوعاملی، گیت و ابزار امنیتی ClamAV می‌شود.

اطلاعات سیستم و فایل‌ها: این بخش اطلاعاتی را در مورد سیستم و فایل‌های آن در اختیار شما قرار داده و شامل ابزارهایی مانند مدیریت فایل، ماژول‌های Perl نصب‌شده و اطلاعات سیستم می‌شود.

امکانات اضافه: بخش امکانات اضافه مجهز به دو ابزار RoundCube و phpMyAdmin می‌شود.

پشتیبانی و راهنمایی: این بخش همانطور که از نام آن پیداست مربوط به بخش پشتیانی دایرکت‌ادمین می‌شود و دارای ۴ ابزار راهنما، ایجاد تیکت ، مرکز پشتیبانی و مستندات Live API می‌باشد.

پلن نمایندگان فروش (Resellers)

پنل ریسلر DirectAdmin

این بخش مخصوص نمایندگان فروش خدمات هاستینگ بوده و علاوه‌بر امکانات آن می‌توانید به امکانات بخش Users نیز دسترسی داشته باشید. این پلن نیز مانند بخش Users دارای ۶ بخش مختلف می‌باشد که در ادامه با برخی از مهم‌ترین ابزارهای آنها آشنا می‌شوید:

مدیریت حساب: با استفاده از این بخش می‌توانید حساب‌های کاربری مشتریان خود را مدیریت کنید. افزودن کاربر جدید، تغییر کلمه عبور، مدیریت پکیج‌های کاربران و ویرایش پیام‌های کاربران از جمله ابزارهای این بخش هستند.

مدیر سرور: این بخش شامل یک‌سری ابزار مدیریت سرور می‌باشد و با کمک آن می‌توانید نِیم‌سرورهایی را ایجاد و DNS و آدرس‌های IP را مدیریت کنید.

ابزارهای ریسلر: این بخش مخصوص مدیریت خدمات فروش میزبانی است و با استفاده از آن می‌توانید کارهایی مانند مدیریت پوسته و بکاپ‌های کاربران، انتقال حساب cPanel به دایرکت‌ادمین و ارسال پیام‌های گروهی را انجام دهید.

اطلاعات سیستم و فایل‌ها: از طریق این بخش می‌توانید فایل‌ها را مدیریت کنید، اطلاعات سیستم را مورد بررسی قرار دهید، منابع کاربران را محدود کنید و همچنین اطلاعاتی را در مورد میزان مصرف منابع حساب‌های کاربری بدست آورید.

امکانات اضافه: این بخش شامل ابزارهای وب‌میل RoundCube ، یکسری ابزارهای امنیتی و phpMyAdmin می‌شود.

پشتیبانی و راهنمایی: با استفاده از این بخش می‌توانید تیکت‌هایی را ایجاد و آنها را مدیریت کنید و بخش راهنمایی نیز شما را به سمت پایگاه دانش هدایت می‌کند.

پلن مدیران (Admins)

پنل مدیران DirectAdmin

همانطور که اشاره شد، این بخش شامل هر ۳ پنل Users ، Reseller و Admins می‌شود و بیشتر مخصوص کاربران حرفه‌ای می‌باشد. پلن مدیران این امکان را به شما می‌دهد تا کنترل کاملی بر کاربران و سرور داشته باشید.

مدیریت حساب: از طریق این بخش می‌توانید کارهایی مانند افزودن و مدیریت کاربران جدید، مدیریت پکیج‌های کاربر، مشاهده اطلاعات کاربران، انتقال کاربران میان ریسلرها، ویرایش پیام کاربران، مشاهده لیست ریسلرها، تغییر رمز عبور کاربران، ایجاد و مدیریت پکیج‌های ریسلر را انجام دهید.

مدیر سرور: با استفاده از این بخش می‌توانید قسمت‌های مختلف سرور خود را مدیریت کنید. تغییر تنظیمات PHP و گواهینامه‌های SSL، مدیریت DNS و IP، ایجاد سرور و نیم‌سرور جدید و پیکربندی HTTPD سفارشی از جمله کارهایی هستند که از طریق این بخش می‌توانید انجام دهید.

ابزارهای سطح مدیریت: این بخش شامل ابزارها و قابلیت‌های بکاپ‌گیری، نظارت بر حملات بروت‌فورس و فرایندهای سیستم، سفارشی‌سازی پوسته Evolution، مدیریت و بررسی وضعیت ارسال و دریافت ایمیل‌ها و موارد دیگر می‌شود.

اطلاعات سیستم و فایل‌ها: این بخش شامل ابزارهای مدیریت فایل، ویرایشگر فایل، مشاهده اطلاعات سیستم و محدودیت منابع می‌شود و از طریق آن می‌توانید تمام کران‌جاب‌های کاربران و فایل‌های لاگ را مشاهده و آمارهایی را در رابطه با میزان مصرف کاربران و بخش‌های مختلف سرور بدست آورید.

امکانات اضافه: این بخش شامل قابلیت‌ها و ابزارهایی مانند وب‌میل RoundCube، مدیریت پلاگین‌ها و phpMyadmin می‌شود.

پشتیبانی و راهنمایی: با استفاده از این بخش می‌توانید تیکت‌ها را مدیریت کنید. بخش پشتیبانی و راهنمایی همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا حساب دایرکت‌ادمین خود را مجددا راه‌اندازی کنید و اطالاعات لایسنس خود را مشاهده کنید.

برای استفاده از DirectAdmin به چه چیزهایی نیاز داریم؟

دایرکت‌ادمین بر روی معماری‌های 64-bit و ARM64 قابل اجرا بوده و برای استفاده از آن حداقل به یک پردازنده ۵۰۰ مگاهرتزی، ۲ گیگابایت حافظه رم ، ۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و همچنین ۴ گیگابایت حافظه Swap نیاز دارید. البته هر چه ترافیک وب‌سایت شما افزایش پیدا کند، به منابع بیشتری نیاز خواهید داشت. از لحاظ نرم‌افزاری نیز باید از نصب و پیکربندی صحیح SSH و پشتیبانی از Quotas در کرنل و filesystem اطمینان حاصل کنید و برای کامپایل کردن آپاچی و PHP نیز نیاز به برنامه‌های ++g و gcc دارید.

توضیحات کامل پیش‌نیاز‌های نصب DirectAdmin

cPanel چیست؟

پیشخوان سی‌پنل

سی‌پنل محبوب‌ترین کنترل‌پنل مدیریت میزبانی وب در جهان است که با استفاده از رابط گرافیکی مبتنی بر لینوکس آن می‌توانید به آسانی وب‌سایت خود را مدیریت کنید. ایجاد و مدیریت حساب‌های ایمیل، گرفتن نسخه پشتیبان از وب‌سایت، مدیریت و بارگذاری فایل‌های وب، نصب گواهینامه SSL و نظارت بر عملکرد وب‌سایت از جمله مهم‌ترین کاربردهای این کنترل‌پنل حرفه‌ای هستند. از میان مزیت‌های cPanel نیز می‌توان به آسانی استفاده، پشتیبانی بی‌نظیر و سازگاری بالا آن اشاره کرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر لطفا مقاله سی‌پنل چیست را مطالعه کنید.

Plesk چیست؟

پیشخوان Plesk

پلسک یا Plesk یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های مدیریتی میزبانی وب است که اولین بار در سال ۲۰۰۱ در کشور روسیه ایجاد شد و امروزه نیز توسط شرکتی به همین نام (Plesk International GmbH) توسعه داده می‌شود. پلسک یکی از معدود کنترل‌پنل‌هایی است که روی سرورهای لینوکسی و ویندوزی قابل نصب و استفاده است. Plesk دارای یک رابط گرافیکی کاربر پسنده بوده و به مانند دایرکت‌ادمین مجهز به ابزارهای مدیریتی مختلفی می‌باشد. با استفاده از این کنترل‌پنل چند منظوره می‌توانید به آسانی تمام جنبه‌های حساب کاربری، سرور و یا وب‌سایت خود را مدیریت کنید.

سؤالات متداول

بهترین جایگزین‌های DirectAdmin کدامند؟

گزینه‌های جایگزین متعددی برای DirectAdmin وجود دارد که از میان آنها می‌توان به cPanel، Webmin، ISPmanager، Ajenti، Virtualmin ، CyberPanel و Plesk اشاره کرد. به یاد داشته باشید که قبل از انتخاب کنترل‌پنل زمانی را صرف تحقیق در مورد مزایا، معایب و ابزارهای آن کنید. تیم تولید محتوای مارال‌هاست مقاله‌ای را با عنوان ۸ کنترل‌پنل هاستینگ وب رایگان منتشر کرده است که در صورت تمایل می‌توانید آن را مطالعه کنید.


کنترل‌پنل میزبانی وب چیست؟

کنترل‌پنل میزبانی وب، به نرم‌افزار یا رابط گرافیکی می‌گویند که با استفاده از آن می‌توانید قسمت‌های مختلف بسته میزبانی و وب‌سایت خود را مدیریت کنید. کنترل‌پنل میزبانی وب این امکان را به شما می‌دهد تا کارهایی مانند مدیریت دامنه‌ و ایمیل، نصب افزونه، مدیریت پایگاه‌داده‌، بارگذاری فایل‌ و بسیاری از موارد دیگر را به آسانی انجام دهید. برای استفاده از ابزارهای کنترل‌پنل‌ها می‌توانید به صورت مستقیم از رابط خط فرمان نیز استفاده کنید اما انجام این‌کار نیاز به دانش فنی بالایی دارد و علاوه‌براین یک اشتباه کوچک ممکن است باعث از کار افتادن وب‌سایت شما شود.


از کجا لایسنس دایرکت‌ادمین تهیه کنم؟

در صورت استفاده از سرور مجازی یا سرور اختصاصی مارال‌هاست می‌توانید لایسنس DirectAdmin را تهیه کنید.


منابع: Rovity و Techradar

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed