خطای 403 چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

خطای ۴۰۳
خرید هاست
میزبانی وب

احتمالا برای شما هم پیش آمده که هنگام بازدید از سایتتان پیام خطای ۴۰۳ را ببینید. زمانی که با این خطا روبه‌رو می‌شوید یعنی اجازه دسترسی به سایت را ندارید. دیدن این خطا بسیار ناامیدکننده است اما نگران نباشید ما روش‌های رفع خطا را هم در سمت کاربر و هم در سمت سرور به شما آموزش می‌دهیم که از شر این خطا راحت شوید.

ارور ۴۰۳ چیست؟

یکی از رایج‌ترین خطاهایی است که در سمت کاربر دیده می‌شود و زمانی اتفاق میفتد که شما بخواهید سایت یا یک صفحه از سایت را در مرورگر خود باز کنید درحالی‌که اجازه دسترسی به آن را ندارید. این خطا نشانگر این است که سرور درخواست شما را درک کرده ولی نمی‌تواند پاسخ درستی به شما نمایش نمایش دهد.

نحوه نمایش ارور ۴۰۳ در مرورگر کروم

چه چیزی باعث خطای ۴۰۳ می شود؟

دو دلیل احتمال برای خطای ۴۰۳ عبارتند از:

۱- فایل .htaccess خراب است.

۲- مجوزهای فایل نادرست است.

همچنین شاید به دلیل مشکل در یکی از افزونه‌های سایتتان این خطا را مشاهده کنید. در این مقاله، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه همه این مشکلات را عیب‌یابی کنید.

نحوه نمایش خطای ۴۰۳ در پلتفرم‌های مختلف

احتمالا شما خطای ۴۰۳ را به شکل‌ و نامی متفاوت در مرورگرها دیده‌اید که درواقع همه آنها یکی هستند و دلیل‌اش این است که طراحان وب‌سایت می‌توانند نحوه‌ نمایش خطاها را تغییر دهند. در ادامه چند نمونه از ارور ۴۰۳ را مشاهده می‌کنید:

• 403 Forbidden
• HTTP 403
• Forbidden
• HTTP Error 403 – Forbidden
• HTTP Error 403.14 – Forbidden
• Error 403
• Forbidden: You don’t have permission to access [directory] on this server
• Error 403 – Forbidden

رفع خطای ۴۰۳ در سمت کاربر

 

۱- ریفرش کردن صفحه

گاهی خطای ۴۰۳ موقتی است و با ریفرش کردن حل می‌شود هرچند با ریفرش کردن صفحه درصد برطرف شدن مشکل کم است ولی ارزش یکبار امتحان کردن را دارد.

۲- بررسی دوباره آدرس سایت

یکی از رایج‌ترین دلیل خطای ۴۰۳ اشتباه نوشتن آدرس سایت است. مطمئن شوید آدرسی که وارد کردید مربوط به یک صفحه وب یا فایل باشد، نه یک دایرکتوری زیرا بیشتر سرورها به‌ دلایل امنیتی به‌گونه‌ای پیکربندی می‌شوند که اجازه دسترسی به دایرکتوری را به کاربران نمی‌دهند.

۳- حافظه کش (Cache) و کوکی (Cookies) مرورگر خود را پاک کنید

ممکن است اطلاعات مربوط به صفحه‌ خطا در مرورگر شما ذخیره شده باشد درحالی که لینک واقعی وب‌سایت تغییر کرده، برای اطمینان از این موضوع کش و کوکی مرورگر خود را پاک کنید و دوباره به سایت متصل بشوید.

۴- بررسی کنید آیا به سایت دسترسی دارید

گاهی برخی از وب‌سایت‌ها برای دیدن محتوا از شما درخواست ثبت‌نام می‌کنند که در این حالت اگر سرور به‌درستی پیکربندی نشده باشد ممکن است به‌جای دیدن پیام (ورود/ثبت‌نام) شما با خطای ۴۰۳ رو‌به‌رو شوید. همچنین زمانی که سرور وب‌سایت در حال تعمیرات یا به‌روزرسانی باشد مدیر سایت می‌تواند به‌گونه‌ای سرور را پیکربندی کند که کاربر خطای ۴۰۳ را ببیند.

۵- مدتی بعد دوباره تلاش کنید

بیشتر اوقات خطای ۴۰۳ مربوط به مشکلات وب‌سایت است و احتمالا مدیر وب‌سایت در حال برطرف کردن مشکل است و شما می‌توانید مدتی بعد دوباره تلاش کنید.

۶- با وب‌سایت تماس بگیرید

در بخش «ارتباط با ما» شماره وب‌سایت را پیدا کنید و تماس بگیرید و مشکل را با آنها در میان بگذارید، اگر شماره تماسی وجود نداشت، در شبکه‌های اجتماعی وب‌سایت با پشتیبانی‌اش ارتباط بگیرید.

۷- با شرکت ارائه دهنده اینترنت خود (ISP) تماس بگیرید

درصورتی‌که مطمئن هستید خطای ۴۰۳ تنها برای شما نمایش داده می‌شود با ISP خود تماس بگیرید و مشکل خود را با آنها مطرح کنید زیرا ممکن است آدرس IP عمومی ارائه‌شده توسط ISP شما در فهرست ممنوعه قرار گرفته باشد.

۸- VPN خود را قطع کنید

برخی از وب‌سایت‌ها کاربرانی که با VPN به آنها متصل می‌شوند را مسدود می‌کنند اگر شما با وی‌پی‌ان به چنین وب‌سایت‌هایی متصل شوید احتمالاً پیام Forbidden 403 را می‌بینید. در این حالت بهتر استVPN  خود را قطع کنید یا سرور آن را تغییر دهید زیرا همه‌ سرورهای VPN توسط برخی از وب‌سایت‌ها مسدود نمی‌شوند. پس از انجام این کار دوباره سعی کنید به وب‌سایت متصل شوید.

 

رفع خطای ۴۰۳ در سمت سرور

اگر شما مدیر سایت یا ادمین سرور هستید و به این پیام خطا برخورد کردید و با انجام هشت روش بالا مشکل برطرف نشد، احتمالا مشکل از سمت سایت یا سرور شماست. پس راهکارهای زیر را دنبال کنید:

۱- مجوزهای فایل خود را تغییر دهید

پوشه‌ها و فایل‌های سرور سایت شما مجوزهای ویژه‌ای دارند که کنترل می‌کند چه کسی در چه سطحی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

 

اگر وب‌سایت شما وردپرسی است، مجوز یا permission فایل‌‌های وردپرس خود را مطابق توضیحات زیر تنظیم کنید:

  • فایل‌ها – 644 یا 640
  • دایرکتوری‌ها – 755 یا 750
  • یک استثنا این است که فایل wp-config.php شما باید 440 یا 400 باشد.

 

 

۲- فایل htaccess. را حذف و بازیابی کنید

اگر هاست شما از وب‌سرور آپاچی استفاده می‌کند، یکی از دلایل رایج خطای 403 Forbidden مشکل در فایل htaccess. سایت شما است.

فایل.htaccess یک فایل پیکربندی اولیه است که می‌توانید تنظیماتی مثل تغییر مسیرها، محدود کردن دسترسی و غیره را روی سایت خود اعمال کنید. تغییرات اشتباه در این بخش باعث خطای ۴۰۰ می‌شود.

  • از طریق FTP یا کنترل پنل به سرور خود متصل شوید.
  • فایل .htaccess را در پوشه Root پیدا کنید.
  • یک کپی از فایل را در کامپیوتر خود دانلود کنید (همیشه داشتن یک نسخه پشتیبان برای هر موردی ضروری است)
  • فایل .htaccess را از سرور خود حذف کنید.

اگر مشکل از فایل htaccess. شما بوده باشد، اکنون می‌توانید به سایت وردپرسی خود دسترسی داشته باشید.

حالا برای ساخت فایل جدید .htaccess مسیر زیر را دنبال کنید:

در بخش تنظیمات پیوندهای یکتا را انتخاب کنید سپس در انتهای صفحه روی گزینه ذخیره تغییرات کلیک کنید. به همین سادگی وردپرس برای شما یک فایل جدید ایجاد می‌کند.

۳- افزونه های خود را غیرفعال و سپس دوباره فعال کنید.

اگر از روش‌های قبلی جواب نگرفتید احتمال دارد اشکال در یک افزونه وردپرس یا عدم سازگاری بین افزونه‌های مختلف باشد. برای پیدا کردن مشکل اول از همه افزونه‌ها را غیرفعال کنید.

پوشه wp-content را باز کنید سپس پوشه plugins را به نام disabled-plugins یا هر نام دلخواه دیگری تغییر بدهید تا افزونه‌ها غیرفعال شوند.

سپس دوباره به سایت خود سر بزنید اگر خطای ۴۰۳ برطرف شده بود اینجا مشخص می‌شود که یکی از افزونه‌ها باعث خطای ۴۰۳ شده است. حالا زمان آن است که افزونه‌های خود را یک‌به‌یک فعال کنید.

هنگام رفتن به قسمت افزونه‌های نصب شده در سایت خود، با خطای نصب نبودن افزونه‌ها روبه‌رو می‌شوید که باید برای مدیریت افزونه‌ها آن پوشه‌ای که تغییر نام داده بودید را دوباره به نام plugins برگردانید، سپس افزونه‌ها به‌صورت غیرفعال دیده می‌شوند، شما یک‌به‌یک افزونه‌ها را فعال کنید و هم‌زمان با این کار وب‌سایت خودتان را هم باز کنید تا متوجه بشوید کدام افزونه باعث خطای ۴۰۳ شده است.

۴- CDN را موقتاً غیرفعال کنید

اگر خطای  ۴۰۳ را در عکس‌ها، جاوااسکریپت و CSS می‌بینید احتمال دارد مشکل از CDN باشد برای اطمینان از این موضوع CDN را غیرفعال کنید و ‌سایت خودتان را دوباره بررسی کنید.

۵- بررسی کنید که آیا Hotlink Protection اشتباه پیکربندی شده است

وقتی که عکسی به سایت خود اضافه می‌کنید برای پیشگیری از نمایش عکس شما وب‌سایت شما در سایت‌های دیگر از «محافظ هات‌لینک» استفاده می‌کنیم. اگر محافظ هات‌لینک فعال باشد معمولا یک خطای ۴۰۳ را نشان می‌دهد که طبیعی است. با این حال اگر خطای ۴۰۳ را در موردی که نباید می‌بینید، بررسی کنید تا مطمئن شوید که محافظت از لینک به‌درستی پیکربندی شده است.

ارور ۴۰۳ گوگل چیست و چگونه برطرف می‌شود؟

ارور 403 گوگل که اخیرا ممکن است هنگام استفاده از ابزارهای مختلف گوگل مانند Google Bard و یا Google Analytics و سایر ابزارهای آن مشاهده کرده باشید بدلیل متصل نبودن به VPN یا تحریم شکن می‌باشد.

برای برطرف کردن خطای 403 مربوط به Google کافیست از یک آی پی اختصاصی استفاده کنید تا مشکل بطور کامل برطرف شود.

منبع: kinsta

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

6 دیدگاه. Leave new

  • طاهراسدی
    21 آبان 1402 17:19

    این خطا چیست لطف کمک کنید

    پاسخ
    • تیم تحریریه مارال‌هاست
      12 آذر 1402 15:17

      دوست عزیز این خطا یکی از رایج‌ترین خطاهایی است که از سمت کاربر در بعضی از مواقع که سایت یا یک صفحه از سایت را در مرورگر خود باز نمایید، اتفاق می‌افتد. علت آن نیز این است که سرور درخواست ارسال شده را به درستی درک نکرده و نمی‌تواند پاسخ درستی را به شما نمایش دهد. در صورتی که با این خطا مواجه می‌شوید و با استفاده از توضیحاتی که در مقاله ارائه شده است موفق به رفع آن نشدید می‌توانید با پشتیبان هاست خود در ارتباط باشید.

      پاسخ
  • داخل chrome میزنه خطای اتصال

    پاسخ
    • تیم تحریریه مارال‌هاست
      16 دی 1402 11:30

      سلام مهدی عزیز
      برای دریافت راهنمایی بهتر یک تیکت به واحد فنی ما ارسال کنید و تصویر خطای خود را به صورت کامل ارسال کنید، همکاران واحد فنی شما را راهنمایی خواهند نمود.

      پاسخ
      • فرهاد موسی دخت
        30 دی 1402 10:01

        سلام عالی هست ولی من نفهمیدم

        پاسخ
        • تیم تحریریه مارال‌هاست
          2 بهمن 1402 12:58

          سلام وقت شما بخیر
          فرهاد عزیز در کدام بخش ابهام دارید، می توانید در کامنت یا از طریق چت آنلاین در سایت مارال هاست سوال خود را مطرح نمایید و تیم پشتیبانی شما را راهنمایی نمایند.

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها