تفاوت سرور مجازی ایران و خارج؛ کدام بهتر است؟

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج
خرید هاست
میزبانی وب

انتخاب یک سرویس میزبانی قوی برای سایت و یا مستقر کردن برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب می‌تواند مسئله‌ای باشد که خیلی از کاربران و وب‌مسترها به دنبال آن هستند. یکی از کاربردی‌ترین و بهترین سرویس‌هایی که می‌توان آن را هم از نظر کنترلی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد و هم از نظر کیفیت سرویس و تضمینی بودن منابعی که دارد جزو بهترین گزینه‌ها برای این کار معرفی کرد، سرور مجازی است. وقتی که شما به‌سراغ سرویس‌های مختلف سرور مجازی بروید می‌توانید تفاوت‌های زیادی را از سیستم عامل گرفته تا منابع آنها به وضوح ببینید اما یکی از مواردی که همیشه پررنگ‌تر بوده تفاوت سرور مجازی ایران و خارج می‌‌باشد که در این مقاله می‌خواهیم در مورد آن به تفصیل صحبت کنیم.

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج یکی از موضوعاتی است که می‌تواند بسیار در انتخاب سرویس تعیین‌کننده باشد و در واقع تفاوت سرور مجازی ایران و خارج و موقعیت قرارگیری سرور می‌تواند کاربردهایی که هر کدام از این سرویس‌ها دارند را به‌طور‌کلی تغییر داده و با استفاده هر کدام از آنها مزایای مختلفی در اختیار ما می‌باشد که در این مقاله آنها را بررسی می‌کنیم. پیش‌نیاز بررسی تفاوت سرور مجازی ایران و خارج این است که در مورد تمامی انتظاراتی که از یک سرور مجازی خوب داریم صحبت کنیم و ببینیم که کلا با چه سرویسی طرف هستیم.

سرور مجازی خوب چه کاری را انجام می‌دهد؟

سرور مجازی را می‌توان یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های وب دانست که وقتی کسی به یک سیستم قوی برای میزبانی یک سایت سنگین، بزرگ و پربازده نیاز دارد اولین گزینه‌ای که به‌سراغ آن می‌رود همین است. سرور مجازی در واقع یک نوع از سرویس‌های ارائه شده توسط دیتاسنترها است که با نام تخصصی PaaS یا همان Platform as a Service شناخته می‌شود. معنای اسم این است که شما یک پلتفرم را به‌عنوان سرویس از طرف هاستینگ و یا دیتاسنتر خود دریافت می‌کنید. یک پلتفرم که می‌تواند یک سیستم عامل ویندوزی یا لینوکسی باشد و این قابلیت که برنامه‌های مختلف را روی آن نصب کرده و یا وب‌سرور برای برنامه خود را روی آن راه‌اندازی کنید، در اختیار شما قرار خواهد داد.

سرور خوب چه کاری انجام می دهد

این نوع از پلتفرم‌ها صرفا یک فضای مجازی‌سازی شده از یک سرور بزرگتر می‌باشند که امکانات خوبی را برای ما فراهم می‌کنند و در صورتی که به اطلاعات بیشتر در مورد خود سرور مجازی و یا بسترهای اصلی تولید این سرویس‌ها نیاز دارید می‌توانید به مقاله‌های سرور مجازی چیست و  دیتاسنتر چیست مراجعه کنید.

یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که سرور مجازی دارد و می‌تواند به‌عنوان برتری نسبت به سایر سیستم‌هایی که از آن استفاده می‌کنند از آن نام ببریم ارائه امکانات کنترلی قوی به ماست که می‌توان آن را به‌صورتی که می‌خواهیم تنظیم کنیم و ماژول‌های مختلف امنیتی یا کاربردی را روی آن فعال و غیرفعال کنیم. در این حالت شما دیگر یک کنترل پنل ندارید که بتوانید فایل‌ها و سرویس‌های رگولار سایت خود را مشاهده و صرفا از آنها استفاده کنید، بلکه یک سیستم کامل و البته مجازی‌سازی شده در اختیار شما است که می‌توانید امکاناتی که لازم دارید را از آن دریافت کنید.

همان‌طور که دیدیم کاربردهای سرور مجازی و کاری که انجام می‌دهد گسترده بوده و نمی‌توان امکانات را به‌عنوان یک معیار در نظر داشت زیرا یک سرور مجازی به‌طورکلی باید امکانات گسترده‌ای را ارائه کند، پس مهمترین نکته‌ای که می‌تواند تعیین‌کننده این موضوع باشد که سرور مجازی خوب چیست این است که بتواند کیفیتی که به ما ارائه می‌کند را تضمین کند و در واقع معیارهای سرعت، امنیت، پایداری و راحتی دسترسی به اطلاعات را برای ما فراهم کند.

اینکه یک سرور مجازی بتواند هر کدام از این معیارهای پایه را در اختیار ما قرار دهد به معیارهای متعدد و مختلفی بستگی دارد که می‌توان موقعیت قرارگیری آنها را یکی از مهمترین و اصلی‌ترین معیارهایی دانست که در کیفیت این المان‌ها تاثیر دارد. در ادامه به بررسی تاثیر محل قرارگیری این سرورها خواهیم پرداخت و این موضوع را با هم بررسی خواهیم کرد.

تاثیر موقعیت قرارگیری در خوب بودن یک سرور

در واقع محل قرارگیری می‌تواند تعیین‌کننده معیارهای دیگر باشد و این موضوع که اگر سرور مجازی در خارج باشد خوب است و اگر در ایران باشد بد است یا حتی عکس آن به هیچ عنوان صحت ندارد.

سرور مجازی ایران و خارج

در مورد موقعیت قرارگیری سرور باید بگوییم که اوضاع از آن چیزی که به نظر می‌رسد پیچیده‌تر است و باید برای توضیح این مساله که مکان جغرافیایی چه تاثیری دارد به چند لول قبل‌تر از سرور مجازی برگردیم و کمی در مورد ساختار اینترنت صحبت کنیم. اینترنت همیشه تعاریف مختلفی را داشته است اما اگر بخواهیم به این بزرگترین موجودیت در کره زمین از نظر سخت‌افزاری نگاه کنیم باید بگوییم که اینترنت شبکه‌ای از شبکه‌ها است. یک شبکه بزرگ که خود از شبکه‌هایی کوچکتر تشکیل شده است.

استخوان‌بندی اصلی این شبکه‌های کوچک‌تر را دیتاسنترها و ISPهای مادر و بزرگی مانند گوگل، آمازون، AT&T و مایکروسافت تشکیل داده‌اند و اصلی‌ترین المانی که این شبکه‌ها از آن استفاده می‌کنند سرورها هستند. درست است که کلیه اطلاعات و مواردی که ما با استفاده از آنها به اینترنت وصل می‌شویم المان‌های نرم‌افزاری هستند، اما این نرم‌افزارها روی سخت‌افزارهایی در جای‌جای دنیا قرار دارند، ذخیره‌سازی شده و اجرا می‌شوند و وقتی که شما به داده‌ای نیاز داشته باشید که روی یکی از این سرورها است باید یک خط ارتباطی بین شما و این داده و برنامه که ممکن است دقیقا در سروری در آن طرف کره زمین قرار گرفته باشد ایجاد شود.

بدیهی است هر چه داده نزدیک‌تر باشد، سرعت دستیابی به آن بیشتر می‌باشد. اما این موضوع که سرورهایی که در دوردست قرار گرفته‌اند قوی‌تر بوده و می‌توانند با تجهیزات بیشتر و بهتری که دارند و با زیرساخت‌های پرسرعت اینترنتی و عدم وجود کنترل ترافیک و تحریم‌ها و موارد مربوط به آن کیفیت سرویس خوبی را فراهم کنند هم به هیچ عنوان قابل انکار نیست! پس می‌توان گفت که هر کدام از المان‌های قدرت و کیفیت سرور و همین‌طور نزدیک بودن آن و ترافیک داخلی سریع ارزش‌ها و نکات مربوط به خود را ارائه می‌کنند.

سرور مجازی یک سرویس میزبانی در لول‌های پایین شبکه است که به‌نوعی می‌تواند یک سرویس بی‌واسطه از این شبکه‌های تشکیل‌دهنده اینترنت و یا یک سرویس با یک یا دو واسطه باشد که مستقیم از بستر سخت‌افزار گرفته می‌شود و تاثیرات لوکیشن و قرارگیری سرورها روی آن بسیار بالا خواهد بود. همین‌ جاست که موضوع تفاوت سرور مجازی ایران و خارج معنی پیدا می‌کند و باید انتظار داشت که این تفاوت‌ها زیاد هم باشند.

قبل از اینکه به بررسی موردی تفاوت سرور مجازی ایران و خارج بپردازیم باید این موضوع را بررسی کنیم که این تفاوت‌ها از کجا می‌آیند و اینکه هر کدام از سرویس‌های داخلی و خارجی چه ویژگی‌هایی دارند. در ادامه هر کدام از این دو سرویس و نقاط قوتی که دارند را با هم به‌صورت مختصر بررسی می‌کنیم.

نقش موقیت سرور مجازی

سرور مجازی داخلی یک سرور باکیفیت

یکی از طرفین اصلی تفاوت سرور مجازی ایران و خارج سرور مجازی ایران است که باید گفت ویژگی‌های خوب و منحصربه‌فردی را دارد و می‌شود روی آن حساب کرد. سرور مجازی ایران که می‌توانید بهترین تعرفه‌های آن را از طریق صفحه سرور مجازی ایران مشاهده کنید، یکی از سرویس‌های قدرتمندی است که توسط دیتاسنترهای داخلی مانند افرانت ارائه می‌شود. (جهت اطلاعات بیشتر در خصوص این دیتاسنتر به مقاله افرانت چیست مراجعه کنید).

عموما سرویس‌هایی که دیتاسنترها ارائه می‌کنند سرویس‌هایی بالا با حداقل منابعی است که می‌توان گفت چند سطح بالاتر از نیاز سایت‌های بزرگ هستند و استفاده از آنها می‌تواند هیچ توجیه اقتصادی‌ای برای سایت‌های مختلف نداشته باشد. اما هاستینگ‌ها این سرویس‌ها را به‌صورت کامل دریافت کرده و با تقسیم کردن آنها و مدیریت این منابع می‌توانند کیفیت موردنیاز را با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر به شما بدهند. سرور مجازی ایران یک سرویس سریع و کاملا اقتصادی است که شما با انتخاب آن و پرداخت هزینه‌ای بسیار کمتر از سایر سرویس‌ها می‌توانید بهترین کیفیت میزبانی را برای سایت و اپلیکیشن داشته باشید.

کیفیت سرور داخلی

البته تفاوت‌هایی در این سرور وجود دارد. در مورد سرورهای داخلی باید گفت از آنجا که در داخل قرار دارند، سرعت برای کاربران داخل کشور عالی خواهد بود اما برای کاربران خارج از کشور و یا کسانی که از VPN استفاده می‌کنند سرعت افت‌هایی خواهد داشت که این یک موضوع طبیعی است. البته این سرورها با توجه به بالاتر بودن سرعت و این موضوع که عموم ترافیک یک سایت فارسی‌زبان از داخل ایران است، می‌تواند گزینه‌ای خیلی خوب باشد. نقاط قوت این نمونه از سرور مجازی را می‌توان به صورت‌کلی سرعت بالا در داخل ایران، و همین‌طور هزینه اقتصادی به‌صرفه آن اشاره کرد.

اکنون ما می‌دانیم که سرور مجازی ایرانی از کجا پیدا می‌شود و در چه مواردی برتری دارد، اما اگر بخواهیم تفاوت سرور مجازی ایران و خارج را با هم بررسی کنیم لازم است که توضیحاتی را در مورد این سرورها نیز ارائه کنیم که می‌تواند به ما در انتخاب بهتر کمک کند و ببینیم که این سرورها در چه بخش‌هایی برتری دارند.

سرور مجازی ایرانی

سرور مجازی خارجی چه ویژگی‌هایی دارد

یکی دیگر از سرویس‌هایی که در بین سایر سرویس‌هایی که هاستینگ‌ها ارائه می‌کنند باید در نظر داشت، سرورهای مجازی خارجی هستند که از مهمترین و پرکاربردترین آنها می‌توان به سرور مجازی فرانسه و آلمان اشاره کرد. این دو نوع سرور مجازی که در بین سرورهای مجازی خارجی از محبوبیت بیشتری برخوردارند ویژگی‌های بی‌نظیر سرعت بالا، آپتایم نزدیک به 100 و قوانینی سازگار با شرایط خاص ایران دارند و می‌توان آنها را از بهترین انواع سرورهای موجود نام برد که توسط دو دیتاسنتر هتزنر آلمان و اووی‌اچ فرانسه ارائه می‌شوند.

این دیتاسنترها را می‌توان دو مورد از کلیدی‌ترین دیتاسنترها در اروپا معرفی کرد. خصوصا دیتاسنتر هتزنر که در واقع پل ارتباطی کشورهای شمال اروپا و اسکاندیناوی با اینترنت به‌حساب می‌آید و یکی از مهمترین خطوط فیبر نوری اروپا را از آلمان به سوئد مدیریت می‌کند. این سرویس‌ها از طریق صفحه سرور مجازی اروپا به‌صورت کامل برای شما قابل دسترسی بوده و می‌توانید آنها را مشاهده کنید.

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم می‌توان گفت که سرور مجازی اروپا یک سرویس فوق‌العاده باکیفیت است که از نظر آپتایم و بالا بودن دائمی می‌تواند بهترین تضمین کیفیت را ارائه کند، همین‌طور به شما این امکان را می دهد که یک سیستم در خارج از کشور داشته باشید که با استفاده از آن تمام تحریم‌ها را دور بزنید. سرویسی مانند سرور مجازی بایننس این کار را برای شما انجام خواهد داد که در مقاله کاربرد سرور مجازی بایننس در مورد آن توضیح دادیم که می‌تواند برای شما مانند یک پل عمل کند.

البته باید این موضوع را در نظر داشت که خیلی از دیتاسنترهای خارجی مانند دو ارائه‌دهنده‌ای که از آنها نام بردیم با ایران سازگاری نداشته و به‌ فرض اگر شما از یک دیتاسنتر بزرگ مانند مایکروسافت یک سرور مجازی تهیه کرده و آنها متوجه این موضوع شوند که سرویس از داخل ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلافاصله اکانت شما مسدود شده و ممکن است تمام اطلاعاتی که دارید هم از بین برود.

ویژگی های سرور مجازی خارجی

پس باید در زمان استفاده از کیفیت بالای سرور مجازی خارجی به این موضوع هم توجه داشته باشید که عوامل این‌چنینی و اختلالات اینترنتی که کم هم نیستند می‌توانند در مواردی کار شما را خراب کنند.

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج در انتخاب سرویس

در این بخش به‌صورت تک‌تک تمامی موارد تفاوت سرور مجازی ایران و خارج را بررسی می‌کنیم و اینکه هر کدام از این دو سرور در چه موردی می‌توانند خوب باشند را مقایسه کرده تا شما بتوانید سرویسی که برای خود نیاز دارید را پیدا کنید.

مهمترین موارد تفاوت سرور مجازی ایران و خارج که می‌تواند روی انتخاب شما تاثیرگذار و تعیین‌کننده باشند از این قرارند:

آپتایم (Uptime)

آپتایم یا پایداری سرور مجازی را می‌توان یک معیار فوق‌العاده مهم در کیفیت سرور در نظر گرفت که باید بالا باشد. در مورد اینکه آپتایم چیست در مقاله تست آپتایم سایت صحبت کردیم و دیدیم که آپتایم در واقع به زمانی اطلاق می‌شود که یک سرور آماده به کار بوده و می‌تواند به کاربرانی که برای بازدید از سایت به اپلیکیشن مستقر در آن اقدام می‌کنند سرویس‌دهی کند. عموما آپتایم با عددی درصدی و در حدود 99.99 معرفی می‌شود. در صورتی که این آپتایم پایین باشد به هیچ عنوان نمی‌توان به سرور اعتماد داشت.

در مورد تفاوت سرور مجازی ایران و خارج از نظر آپتایم باید این موضوع را عنوان کرد که آپتایم برای سرویس‌های خارجی کاملا تضمین‌شده است و برای بسیاری از سرویس‌های ایرانی نیز قابل‌قبول می‌باشد که ممکن است بعضی از عوامل روی این موضوع تاثیرات منفی کمی بگذارند.

 در مورد اینکه این تاثیرات چیست و تا کجا پیش می‌رود باید بگوییم تفاوت سرور مجازی ایران و خارج از این نظر زیاد نیست و می‌توان هر دوی این سرورها را دارای یک آپتایم قابل‌قبول دانست. اما در صورتی که شما یک سایت بین‌المللی را راه‌اندازی می‌کنید که نیاز دارید این آپتایم همیشگی باشد و بهترین کیفیت را می‌خواهید بهتر برای سایت از سرور مجازی خارجی استفاده نمایید.

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج از نظر آپتایم

سرعت سرور مجازی

مورد دیگر سرعتی است که سرورهای مجازی دارند و باید در این مورد گفت که سرور مجازی ایرانی برتری خوبی را در ایران دارد و می‌توان برای سایت‌های فارسی‌زبان آن را یک سرویس پرسرعت‌تر معرفی کرد. البته در مورد معیار سرعت و تاثیر آن روی سئو باید گفت که سرور مجازی خارجی برتری‌های خود را دارد و به دلیل راحتی در ایندکس شدن در سرورها که گوگل آن را بررسی می‌کند.

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج از نظر سرعت می‌تواند پیچیده به نظر برسد اما به‌صورت خلاصه می‌توان گفت که سرعت سرور مجازی ایران برای کاربردهای داخل کشور می‌تواند در حد ایده‌آلی باشد. در حالی که سرور مجازی خارجی امتیاز سرعت در سئو را به‌صورت بسیار بهتری برای شما دریافت می‌کند و از این نظر پیشرفته‌تر خواهد بود.

هزینه

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج از نظر هزینه یکی از مهمترین مواردی است که می‌توان آن را در نظر گرفت و باید گفت که سرورهای ایرانی هزینه بسیار بسیار کمتری را روی دست شما می‌گذارند. هزینه در سرورهای داخلی به خاطر المان‌های مختلفی مانند پرداخت‌های ریالی به جای پرداخت‌های دلاری که در مورد سرورهای خارجی وجود دارد، ارزان بودن ترافیک و پهنای باند داخلی و همین‌طور موارد مختلف دیگر مانند استفاده از برنامه‌های بدون کپی رایت و رایگان می‌تواند تا حد زیادی بهینه باشد.

در مورد سرور مجازی خارجی اما شما باید هزینه بیشتری را پرداخت کرده و می‌توان گفت که با یک سرویس گران‌تر طرف هستید. البته برای خیلی از کاربردها مانند سرور مجازی باینس شما نمی‌توانید به هیچ عنوان سرور مجازی ایران را جایگزین کرده و صرفا باید از سرور مجازی خارجی استفاده کنید.

تفاوت تفاوت سرور مجازی ایران و خارج از نظر هزینه

پهنای باند

مورد دیگری که در بخش قبلی هم به آن اشاره کوچکی داشتیم پهنای باند سرور مجازی است که می‌توان آن را یکی از معیارهای مهم در هزینه و کارایی دانست. شما برای اینکه بتوانید از سرور مجازی خود استفاده کنید لازم است پهنای باند کافی برای این کار را داشته باشید. پهنای باند در واقع به کلیه ترافیکی اطلاق می‌شود که هم به‌صورت ورودی و هم به‌صورت خروجی با سرور شما کار می‌کند. به این صورت که شما وقتی سرور را تحویل می‌گیرید، به میزانی مشخص که به‌صورت گیگابایت معرفی می‌شود می‌توانید از آن استفاده کنید، وقتی کاربران از سرور شما فایل دریافت کرده و یا چیزی را روی آن آپلود می‌کنند، در واقع از پهنای باند این سرور استفاده کرده‌اند.

پهنای باند به‌عنوان یک عامل برای تفاوت سرور مجازی ایران و خارج یکی از موارد حیاتی است و در این رابطه باید گفت که پهنای باند سرورهای مجازی داخلی بسیار بیشتر و ارزان‌تر از پهنای باند خارجی است. دلیل آن هم این است که وقتی ترافیکی در جریان باشد، بسترهای شبکه برای این ترافیک پول دریافت می‌کنند و این هزینه برای شبکه‌های بین‌المللی بسیار بیشتر خواهد بود. اما در صورتی که این ترافیک در یک بستر داخلی در جریان باشد هزینه‌ها بسیار کمتر و یا حتی به صفر خواهد رسید.

دلیل موضوع این است که بعضی از دانلودهایی که از سرورهای ایران انجام می‌شود رایگان بوده و ترافیک آن برای شما محاسبه نمی‌گردد. اگر قصد راه‌اندازی دانلودسنتر دارید و یا فکر می‌کنید که پهنای باند زیادی روی سایت شما مصرف می‌شود، بهترین گزینه‌ای که می‌توان در این مقاله به شما معرفی کرد استفاده از سرور مجازی داخلی است.

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج در پهنای باند

امنیت اطلاعات

یک مورد دیگر که باید در نظر داشته باشید این است که از نظر امنیتی اطلاعات شما چه وضعیتی خواهد داشت. باید گفت که هم سیستم‌های خارجی و هم داخلی وضعیت امنیتی خوبی را دارند. البته به این موضوع هم می‌توان اشاره کرد که حملاتی که رو سرورهای خارجی انجام می‌گیرد عموما زودتر شناسایی شده و دفع می‌شوند و سرورهای خارجی به دلیل استفاده از برنامه‌های امنیتی پرمیوم می‌توانند تشخیص زودتری از این گونه حملات داشته باشند. پس به‌طورکلی می‌توانیم برای سرور مجازی خارجی یک امتیاز ویژه در این زمینه قائل شویم.

قوانین و مقررات

اینکه تفاوت سرور مجازی ایران و خارج از نظر قوانین و مقرراتی که دارند به چه صورت است باید گفت که هر ارائه‌کننده‌ای قوانین خود را دارد اما به‌طورکلی می‌توان دو مورد دردسرساز را در این میان نام برد که اولین مورد قوانین فهرست مصادیق مجرمانه در سرورهای ایران است که حتی لینک دانلود بعضی از بازی‌ها را حذف خواهد کرد و در مورد دیگر قوانین تحریم‌های سرورهای خارجی هم باید بگوییم شما معمولا حتی نمی‌توانید یک برنامه کرک شده ساده را روی سرور  خود داشته باشید و در این صورت سرور شما قفل خواهد شد.

پس هر دو طرف قوانین خود را دارند و اگر می‌خواهید که کار خود را درست پیش ببرید باید این موضوع که شما نیاز به چه قوانینی دارید و می‌خواهید چه کاری را شروع کنید را به‌خوبی بررسی کنید.

به‌طور‌کلی می‌توان گفت که تفاوت سرور مجازی ایران و خارج از نظر قوانین و مقررات کاملا به کاری وابسته است که شما می‌خواهید این سرور مجازی برای شما انجام دهد.

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج از نظر قوانین

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی کامل تفاوت سرور مجازی ایران و خارج پرداختیم و ضمن معرفی اینکه هر کدام از این سرویس‌های محبوب و معروف هاستینگ‌های مختلف چه هستند به بررسی این موضوع که بهتر است ما کدام یک از آنها را برای خود انتخاب کنیم هم پرداختیم. در مورد اینکه کدام یک از دو سیستم بر دیگری برتری دارد باید گفت که تفاوت سرور مجازی ایران و خارج کاملا به کارایی موردنظر کاربر خود وابسته است و می‌توان در مورد قوانین و مقررات استفاده، هزینه، سرعت، کارایی و همین‌طور آپتایم سرورها معیارهایی را در نظر داشت که هر کدام از آنها را به‌طور مجزا بررسی کردیم.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed