بهترین نرم افزار FTP برای دسترسی به هاست

بهترین نرم افزار FTP
خرید هاست
میزبانی وب

استفاده از امکانات مختلف برای دسترسی به سایت یکی از مهمترین روش هایی است که می تواند به شما در یک مدیریت جامع و کامل و همینطور یک طراحی سایت حرفه ای کمک کند. در واقع این که شما ابزار هایی حرفه ای را در اختیار داشته باشید، می تواند کار شما را هم تا لول های حرفه ای ارتقا دهد. البته باید گفت که منظور ما در اینجا از ابزار حرفه ای ابزار هایی سخت و با گزینه های زیادی و بدردنخور نیست که بدتر دست و پا گیر هستند و صرفا به این دلیل که کار کردن با آنها دشوار است و ظاهری ترسناک دارند حرفه ای تلقی می شوند. یک ابزار حرفه ای در واقع ابزاری است که در سریعترین زمان و با ساده ترین روش ها بهترین کاربرد را برای ما فراهم کند. در این مقاله با بررسی بهترین نرم افزار FTP قصد داریم تا با ابزار های حرفه ای در این زمینه آشنا شویم.

بهترین نرم افزار FTP  می تواند به شما کمک کند که برای ایجاد دسترسی به فایل های سایت از روی سیستم شخصی مورد استفاده قرار گیرد و شما بتوانید فایل های سایت خود را روی سیستم آورده و آنها را ویرایش کنید، یا اینکه فایل های مورد نظر خود را به روی هاست بفرستید این کار نیازمند استفاده از ابزاری سریع و امن است و برای این کار ابزار های زیادی ارائه شده است که با یک جست و جوی کوتاه می توانید تعداد زیادی از آنها را مشاهده کنید. در ادامه قبل از اینکه به معرفی بهترین نرم افزار FTP بپردازیم لازم است کمی در مورد اینکه نرم افزار های کلاینت FTP چه کار هایی را برای ما انجام می دهند.

نرم افزار های FTP و عملکردی که دارند

در صورتی که بخواهیم بدانیم بهترین نرم افزار FTP کدام است لازم است در مورد اینکه این برنامه ها چه کاری را انجام می دهند کمی بیشتر صحبت کنیم. در مورد اینکه این برنامه ها چه هستند باید گفت که یک نرم افزار FTP که به نام اصلی FTP Client شناخته می شود برنامه ای است که می تواند یک ارتباط دوطرفه بین هاست و سیستمی که روی آن قرار گرفته است ایجاد نماید که قرار است یک خط ارتباطی ثابت و پایدار را در اینترنت ایجاد کرده و فایل ها را با استفاده از پروتکل FTP در سطح وب جابجا کند.

نرم افزار های FTP و عملکردی که دارند

در این رابطه باید گفت که قرار نیست فایل های ما با روش های معمول در اینترنت جا به جا شوند و همانطور که در مقاله FTP چیست هم این موضوع را دنبال کردیم پروتکلی که در اینجا فایل های ما را انتقال می دهد با روال عادی اینترنت که از TCP/IP استفاده می کند کاملا متفاوت خواهد بود. به همین منظور هم ما برای اتصال به اکانت FTP سایت خود لازم است که نرم افزار ها و برنامه هایی به غیر از مرورگر های معمولی استفاده کنیم.

اگر بخواهیم بگوییم که این برنامه های برای ما چه کاری انجام می دهند باید گفت که در راس تمامی کارهایی که قرار است برای ما انجام شود، برقراری یک ارتباط امن با فایل منیجر هاست ما مهمترین آنها خواهد بود. در صورتی که این برنامه ها باگ هایی داشته باشند و اطلاعاتی که برای اتصال در اختیار آنها قرار می دهیم لو برود باید منتظر اتفاقات بسیار بدی بود.

بعد از امنیت سرعت عملکرد این برنامه ها و راحتی کار کردن با آنها از موارد اساسی برای این کار خواهد بود. در این رابطه هم باید گفت که بهترین نرم افزار FTP برنامه ای است که بتواند کار اتصال و همینطور ارسال ها را برای ما در سریعترین زمان ممکن و به راحتی انجام داده و ما بتوانیم به سرعتی که از انتقال با پروتکل FTP انتظار داریم دست پیدا کنیم. البته باید گفت که این سرعت انتقال علاوه بر کاری که برنامه انجام می دهد به منابع سیستم شما، منابع هاست و همینطور سرعت اینترنت هم وابسته است و باید این موارد را هم در کارکرد این برنامه ها در نظر گرفت.

مورد دیگری که می توان در مورد عملکرد بهترین نرم افزار FTP انتظار داشت حفظ جامعیت داده ها است. این موضوع که نرم افزار FTP بتواند کاری که از آن خواسته شده است را به صورت تمام و کمال انجام داده و در صورتی که فایلی به صورت کامل منتقل نشد آن را از روی هاست هم پاک کند و فایل های ما را خراب و نصفه نیمه در آنجا رها نکند، یکی از مهمترین موارد به شمار می رود که یکی از مهمترین موارد و درگیری هایی بود که برنامه ها و نرم افزار های مختلف در طول کارکرد خود با آنها دست و پنجه نرم می کردند و تقریبا می توان گفت که خیلی از این برنامه ها اکنون به کیفیت لازم برای این که کار را با این تضمین انجام دهند رسیده اند.

نرم افزار های FTP

یکی دیگر از ویژگی هایی که عموما به عنوان یکی از مهمترین معیار های مقایسه کلاسیک انواع بهترین نرم افزار FTP مطرح می شود و شاید باید گفت که کمی رنگ باخته است و دیگر تب و تاب سابق را ندارد پلتفرم و سیستم عاملی است که این نرم افزار ها روی آن کار می کنند. جدال های زیاد و رقابت های سنگینی بین این که بهترین برنامه برای مکینتاش فلان برنامه است و بهترین برای ویندوز فلان برنامه از قدیم الایام وجود داشته است اما اکنون نسخه های مختلفی از هر برنامه برای سیستم عامل های مختلف ارائه شده است و تیم های برنامه نویسی این شرکت ها آنقدر توسعه یافته شده اند که بتوانند برنامه های جمع و جوری مانند یک نرم افزار FTP ساده را برای دو سیستم عامل با یک کیفیت و تجربه کاربری ارائه کنند!

انواع مختلفی از این نرم افزار ها وجود دارند که می توان گفت طبقه بندی آنها کمی دشوار می باشد. هر یک از این برنامه ها می توانند به صورت انحصاری برای پلتفرم های مختلف و بیا به صورت کراس پلتفرم و روی چند سیستم عامل نسخه هایی را ارائه داده و کار خود را انجام دهند.

انتخاب بهترین نرم افزار FTP یکی از مواردی بوده است که همیشه روی آن بحث هایی وجود داشته است و البته باید گفت که خیلی از این بحث ها دیگر ارزش خود را از دست داده اند و ممکن است اکنون که شما در حال خواندن این مقاله هستید هم خیلی از این موارد تغییر کرده باشد و برنامه های جدیدی جایگزین این غول های بزرگ FTP شده باشند. اما به هر حال اگر بخواهیم بگوییم که در ابتدای سال 2022 چه برنامه هایی را می توان در فهرست بهترین نرم افزار FTP قرارداد باید به سراغ بخش بعدی برویم و این برنامه ها را به صورت تک تک بررسی کنیم.

بهترین نرم افزار FTP کدام است!؟

با توجه به ویژگی هایی که برای عملکرد ایده آل یک نرم افزار FTP مطرح کردیم، باید گفت که تعداد برنامه هایی که می توانند در این لیست قرار بگیرند زیاد خواهد بود و در این بخش از مقاله نوبت به این رسیده است که این موضوع که کدام یک از برنامه هایی که برای این کار ارائه شده است می توانند کار ما را انجام دهند و می توانیم به آنها اتکا کنیم.

بهترین نرم افزار FTP کدام است!؟

در این رابطه می توان یک فهرست طول و دراز را از برنامه های مختلف ارائه کرد که در ادامه 5 مورد از بهترین گزینه هایی که می توان عنوان بهترین نرم افزار FTP را به آنها داد و ما را نا امید نمی کنند، را معرفی خواهیم کرد:

نرم افزار FileZilla

در صورتی که در بین منابع مختلف در رابطه با بهترین نرم افزار FTP جست و جو کنید بعید است که بتوانید مقاله ای را پیدا کنید که این نرم افزار را در رده ای به غیر از اول و دوم مورد بررسی قرار داده باشد و به شما معرفی ند. فایل زیلا یکی از اصلی ترین و مهمترین برنامه های کلاینت FTP به شمار می رود که تقریبا پرکاربردترین و مهمترین سیستمی است که کاربران برای اتصال به اکانت های FTP از آن استفاده می کنند.

در مورد اینکه کاندیدای اصلی ما برای بهترین نرم افزار FTP بودن چیست و از کجا آمده است باید بگوییم که این برنامه اوپن سورس و رایگان برای اولین بار در سال 2001 توسط Tim Kosse ارائه شد و به صورت یک کد آزاد و یک پروژه برنامه نویسی در SourceForge عرضه شد. بعد از گذشت مدتی این کد به یکی از برنامه های مهم تبدیل شد و توجه خیلی از کاربران را به خود جلب کرد و روز به روز تکمیل تر شده و قابلیت های جدیدی به آن اضافه شد تا اینکه در سال 2003 به عنوان یکی از پروژه های برتر ماه از نظر SourceForge انتخاب شده و اینجا شروع شهرت فایل زیلا بود.

فایل زیلا از اینجا به بعد را با سرعت زیادی طی کرد و می توان گفت به سرعت به یکی از برنامه های کاربردی برای سرور های ویندوزی و لینوکسی تبدیل شده بود. فایل زیلا کلاینت های قوی لینوکسی و ویندوزی خود را ارائه داده بود و یک نسخه سمت سرور نیز برای سرور های ویندوزی ارائه کرده بود که می توانست این ارتباط را به صورت قابل قبولی بهبود داده و بهینه کند. در سال 2008 بعد از فراز و نشیب های فراوان و عقاید مختلف مدیران فایل زیلا برای ورود به سیستم عامل مکینتاش، به خود جرات دادند که نسخه مک را هم عرضه کند و با استقبال خوبی هم مواجه شد.

نرم افزار FileZilla

در صورتی که بخواهیم بگوییم فایل زیلا می تواند برای ما چه ویژگی های کلیدی ای را داشته باشد که صدرنشین فهرست بهترین نرم افزار FTP شده است، می توانیم به لیستی بلند و طولانی دسترسی داشته باشیم که در مورد مهمترین آنها می توان این موارد را ارائه کرد:

  • رابط کاربردی زیبا و کاربردی با استفاده از درگ و دراپ
  • قابلیت استفاده از SSL و TLS در انتقال که همان FTPS می باشد، و همینطور پشتیبانی از پروتکل امن SFTP
  • پشتیبانی از IPv6 و هماهنگی خوب با انتقال داده
  • فیلتر های کاربردی روی نام فایل ها برای مشخص کردن فایل های خاص
  • قابلیت ادامه دادن انتقال(Resume) بعد از قطع شدن انتقال
  • قابلیت جایگزینی فایل های جدید با فایل های قدیمی و Overwrite کردن
  • استفاده از بوکمارک ها برای دسترسی به مسیر هایی که بیشتر به آنها نیاز دارید
  • امکان اتصال به کلود های مختلف مانند Google Drive و One Drive

در کل می توانیم در مورد این برنامه بگوییم که می تواند رابط کاربری خوبی را به شما بدهد و کار شما را به بهترین شکل ممکن راه بیندازد و در صورتی که قصد استفاده از این برنامه را دارید می توانید به آموزش کامل  ساخت یک اکانت FTP  در هاست خود و استفاده از آن به کمک فایل زیلا در مقاله اکانت FTP چیست دسترسی داشته باشید.

نرم افزار Cyberduck

در مورد این برنامه باید گفت که با یکی از بهترین انتقال دهنده های فایل در بستر اینترنت طرف هستیم که بر خلاف لوگو و نام خاص آن که بیشتر به شوخی شباهت دارد یک برنامه کاملا جدی است که از سال 2002 در حال سرویس دهی به کاربران بوده و همواره به عنوان یکی از بهترین برنامه ها شناخته شده است. در مورد کارکرد این برنامه باید گفت که یک برنامه اوپن سورس و رایگان است که می تواند انتقال فایل را روی پروتکل های FTP و SFTP، سیستم انتقال فایل WebDAV که یک سیستم حرفه ای برای انتقال فایل با HTTP می باشد، و همینطور سیستم های کلود مانند ابر آمازون و مایکروسافت آژور، که روی ویندوز و مکینتاش به انجام برساند.

علاوه بر رابط کاربری گرافیکی ای که این برنامه دارد، می توان به رابط کاربری خط فرمان یا همان CLI (Command Line Interface) این برنامه اشاره کرد که برای سیستم عامل های بدون رابط کاربری مانند ویندوز کور ارائه شده است و با نام duck شناخته می شود. علاوه بر این قابلیت می توان به امکان استفاده از بوکمارک ها هم در این برنامه اشاره کرد که ویژگی های خوبی را برای آن ایجاد کرده است.

  • رابط کاربری خوب و حرفه ای با قابلیت های بالا و انتقال با درگ و دراپ
  • مراحل دانلود و نصب ساده با چند کلیک و راحتی در کارکرد کلی برنامه
  • بدون نیاز به اکانت کاربری
  • رمزنگاری داده ها و نام فایل ها در بخش کلاینت
  • ویرایش فایل ها از طریق ریموت که می توانید با استفاده از آن فایل را در سرور خود ادیت کرده
نرم افزار Cyberduck

نرم افزار WinSCP

در مورد این برنامه باید گفت که موارد مربوط به سیستم عامل ها و ارائه برای کاربرد های مختلف که در بخش های قبلی به آنها اشاره کردیم و گفتیم جنجال زیادی برای آنها برپا بوده است هنوز هم به قوت خود باقی است و این برنامه یکی از کلاینت هایی است که صرفا روی سیستم عامل ویندوز کار می کند و با ویژگی های خوبی که ارائه کرده است یکی از گزینه های اصلی برای فهرست بهترین نرم افزار FTP می باشد.

نکته ای که در مورد این برنامه باید به آن توجه داشت این است که این برنامه اصلا با هدف اصلی کلاینت FTP بودن ایجاد نشده است و در واقع یک انتقال دهنده فایل براساس پروتکل رمزنگاری و احراز هویت SSH است که کلا ساز و کار مختلفی دارد. اما با توجه به ویژگی هایی که این برنامه برای انتقال فایل دارد می تواند با استفاده از FTP، WebDAV و همینطور پروتکل های کلود هایی مانند آمازون و مایکروسافت آژور هم کار کند.

از آنجایی که SSH یک پروتکل امنیتی می باشد، این برنامه توجه ویژه ای را روی این موضوع قرار داده است و می توان گفت که یکی از امن ترین و حرفه ای ترین برنامه هایی است که برای این کار ارائه شده است. در صورتی که به اطلاعات مربوط به SSH و اینکه دقیقا چیست نیاز دارید می توانید سری به مقاله SSH چیست بزنید. در صورتی که بخواهیم نقاط قوت این برنامه قدیمی که از سال 2000 در حال انتقال فایل ها در بستر اینترنت می باشد را بررسی کنیم و ببینیم که این مورد از فهرست بهترین نرم افزار FTP می تواند چه کار خاصی را برای ما انجام دهد به موارد زیادی می رسیم که مهمترین آنها عبارتند از:

  • رابط کاربری حرفه ای و گرافیکی خوب با قابلیت درگ و دراپ
  • ترجمه شده به زبان های مختلف
  • هماهنگ سازی کامل با ویندوز و قابلیت پیاده سازی تمامی کارهایی که روی فایل ها در ویندوز انجام می شود
  • پشتیبانی از پروتکل های SFTP و SCP روی بستر SSH-1 و SSH-2 و همینطور FTP
  • دارای رابط کاربری خط فرمان
  • همگام سازی و Synchronization فایل ها و فولدر ها به روش های مختلف و با تنظیمات پیشرفته و امکانات زیاد
  • پشتیبانی از اتصال با پسورد های SSH
  • قابلیت آپلود فایل با نگهداری از مشخصات زمان و تاریخ فایل به صورت دست نخورده(خیلی از کلاینت های FTP بعد از آپلود فایل تاریخ و ساعت آپلود را برای ایجاد آن ارائه می کنند)
نرم افزار WinSCP

نرم افزار Transmit

در سومین گزینه از فهرست بهترین نرم افزار FTP یکی از موارد ویندوزی را با هم بررسی کردیم و اکنون باید به سراغ یکی از مواردی برویم که صرفا روی سیستم عامل مک کار می کند. برنامه Transmit یکی از برنامه هایی است که برای MAC OS ارائه شده است و توانسته است که برای انتقال فایل با استفاده از FTP روی این پلتفرم ویژگی های خوبی را به کاربران خود ارائه کند و طرفداران زیادی دارد.

در مورد این برنامه باید گفت که رفتار عجیب و غریبی با کاربران داشته و این موضوع که این برنامه رایگان است یا خیر، کمی پیچیده می باشد. در واقع کاری که Transmit انجام می دهد محدود کردن مدت زمان استفاده برای سرویس های رایگان خود می باشد. وقتی که شما این برنامه را نصب کنید، به مدت 7 روز می توانید از آن به صورت رایگان استفاده کرده و بعد از این مدت تنها در Session های 7 دقیقه ای به صورت رایگان قابل استفاده خواهد بود و بعد از آن برنامه دیسکانکت خواهد شد.

این برنامه که توسط شرکت تولید نرم افزار و بازی های کامپیوتری Panic Inc ارائه شده است، یکی از برنامه های قدیمی و جا افتاده در بین برنامه هایی که برای فهرست بهترین نرم افزار FTP ارائه می شوند می باشد و تاکنون 4 ورژن مختلف از آن منتشر شده است. این برنامه تاکنون دو جایزه Apple Design Award و MacWorld Expo را برنده شده است و می توان گفت که یکی از بهترین برنامه ها از نظر کارایی می باشد. در ادامه در مورد اینکه نقاط قوت و مزایای این برنامه کدامند صحبت خواهیم کرد:

  • رابط کاربری درگ و دراپ حرفه ای
  • قرارگیری امنیت به عنوان اولین اولویت و توجه ویژه به آن
  • کنترل دسترسی ها با استفاده از ID-Management و مدیریت کاربران
  • احراز هویت به صورت چند مرحله ای
  • اتوماتیک سازی انتقال ها و آپلود فایل ها به صورت کامل
نرم افزار Transmit

نرم افزار CuteFTP

قدیمی ترین نرم افزاری که می توان در بین گزینه های ارائه شده برای بهترین نرم افزار FTP به آن اشاره کرد، برنامه CuteFTP می باشد که از سال 1996 در حال سرویس دهی به کاربران ویندوز و مکینتاش است. این برنامه که ابتدا یک برنامه اوپن سورس بود و بعد از چند سال به عنوان یکی از برنامه های تجاری ثبت شده، دارای دو  نسخه Home و Professional می باشد که از نظر کاربرد هایی که ارائه می کنند تفاوت های زیادی را با هم دارند. در این مورد باید گفت که گزینه نسخه Home نسخه رایگان این برنامه بوده و نسخه Professional به صورت پرمیوم ارائه می شود. ارائه کننده این سرویس شرکت بزرگ GlobalSCAPE می باشد که سرویس های نرم افزاری زیادی را در زمینه انتقال فایل به صورت SFTP و پروتکل های مورد نیاز برای سیستم های ابری ارائه می کند و یکی از پیشروترین ارائه کنندگان و بهبود دهندگان این پروتکل ها می باشد.

در صورتی که بخواهیم بگوییم که مزایای این مورد از اعضای لیست بهترین نرم افزار FTP دامند و این برنامه در چه مواردی کاربرد خوب خود را اثبات کرده است می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • رابط کاربری مناسب و قابلیت های درگ و دراپ
  • حفظ ارتباط برای مدت طولانی و امکان ادامه فایل ها بعد از قطع شدن
  • عدم محدودیت برای ارسال فایل های بزرگ
  • هماهنگی خوب با سرور ها

به طور کلی می توان گفت که این 5 نرم افزار که در مورد آنها ارائه شد صدرنشینان رده بندی های بهترین نرم افزار FTP هستند و سایر نرم افزار های دیگر را پوشش می دهند. همانطور که دیدیم در ویژگی ها و مزایای تمامی آنها قابلیت های خوبی مانند استفاده از رابط کاربری قوی به همراه درگ و دراپ و همینطور امنیت بالا به چشم می خورد که باید گفت توانسته کیفیت این صنعت را بالا ببرد. اما در کل باید گفت که استفاده از این نرم افزار ها که به عنوان بهترین نرم افزار FTP ارائه شدند هم داستان های خود را دارد و شما باید به یک موضوع مهم در این زمینه دقت داشته باشید که در بخش بعدی آن را به صورت کامل معرفی خواهیم کرد.

نرم افزار CuteFTP

نکته مهم در استفاده از بهترین نرم افزار FTP

همانطور که دیدیم خیلی از نرم افزار هایی که کا در مورد آنها صحبت می کردیم و می توانستند به عنوان بهترین نرم افزار FTP کیفیت کاری بسیار خوبی را در اختیار ما قرار دهند، در زمان استفاده تعرفه های مختلفی را داشتند و در واقع بیشتر آنها نسخه های غیر رایگانی داشتند که می توانستند دسترسی های مختلفی مانند اتصال به لود ها یا فراهم کردن پروتکل های ارتباطی دیگر در کنار FTP را هم برای شما داشته باشند. اینجاست که ما معمولا به این فکر می کنیم که چرا از این برنامه هم مانند خیلی از برنامه های دیگری که از نسخه های حرفه یا به صورت رایگان استفاده می کنیم، استفاده نکنیم و با کمک یک کرک ساده لایسنس های آنها را برنداریم.

در اینجاست که باید گفت یکی از خطرناک ترین و بدترین کارهایی که می توان با برنامه های انتقال فایل با استفاده از FTP انجام داد همین موضوع است. در واقع با این کار شما یک دزد را مسئول برقراری امنیت در شهر کرده اید و این کار می تواند کل موارد مربوط به امنیت انتقال فایل به هاست را از بین ببرد و حملات مهلکی مانند تزریق کد به هاست شما و یا به سرقت رفتن اطلاعات اکانت FTP شما را به همراه داشته باشد پس بهتر است که به صورت جدی از این کار پرهیز کنید.

نکته مهم در استفاده از بهترین نرم افزار FTP

در این خصوص باید گفت که اگر مایلید از این سرویس ها استفاده کنید، پس برای دسترسی به هاست حتما از نسخه های غیر کرک شده استفاده کنید که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد و می تواند کار انتقال فایل ها به هاست را به صورت کامل انجام دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی این موضوع که بهترین نرم افزار FTP کدام است و این برنامه می تواند برای ما چه کار هایی را انجام دهد پرداختیم و دیدیم که برنامه های مختلف با قابلیت های مختلف وجود دارند که می توانند در این فهرست جای بگیرند و 5 مورد برتر این برنامه ها و نرم افزار ها را با هم بررسی کردیم. البته این موضوع به این معنی نیست که ما تمامی نرم افزار های ایده آل برای این کار را بررسی کردیم و هنوز خیلی از برنامه ها مانند کلاینت فایرفاکس، FireFTP، SmartFTP و Core FTP وجود دارند که می توانند قابلیت های خوبی را برای ما داشته باشند.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها