تفاوت هاست ایران و خارج (بررسی موردی و کامل)

تفاوت هاست ایران و خارج
خرید هاست
میزبانی وب

داستان خیلی جذاب است وقتی تصمیم به انتخاب هاست گرفته ایم و در موقع خرید مواجه میشویم با یک گزینه که میگوید ایران یا خارج (اروپا) و ما متعجب از اینکه تفاوت هاست ایران و خارج در کجاست؟ به دنبال جواب آن هستیم (جواب شما کامل اینجاست)

خیلی از شرکت ها چون فقط فروشنده هستند و تصمیم دارن به شما یک نوع هاست خاصی بفروشند فقط تاکید به ویژگی های یک نوع هاست دارند اما ما اینجا صادقانه تمامی نکات هر دو نوع هاست را بررسی میکنیم پس با ما همراه باشید.

اول باید بدونیم

ما به عنوان اولین نکته باید بدانیم که منظور از هاست ایران این نیست که شرکت ایرانی آن را میفروشد یا هاست خارج را قطعا شرکت خارجی عرضه میکند، الزاما اینطور نیست.

همانطور که میدانید هاست یک زیر ساخت کامپیوتری است یعنی وقتی از هاست صحبت میکنیم یعنی در مورد بخشی از یک کامپیوتر حرف میزنیم که شبیه کامپیوتر خودمان دارای رم، هارد، سی پی یو و… است

حالا اگر این کامپیوتر در راه اندازی شده باشد یعنی قطعات در ایران یک هاست را تشکیل داده باشد این هاست را هاست ایران میگوییم و همین تعریف برای هاست خارج یا هر کشوری

تعصب ممنوع

تعصب انتخاب هاست

خیلی از وبسمتر ها متعصبانه تاکید بر یکی از این دو دارند ولی اگر میخوایید لوکیشن (محل) هاست خودتان را درست انتخاب کنید شاید برای هر سایت استراتژی متفاوتی داشته باشید پس همیشه هاست ایران و همیشه هاست خارج یا مخصوص اروپا خوب نیست.

جلوتر که با من این داستان را پیش ببرید متوجه دقیق منظورم خواهید شد.

هاست ایران در قدیم الایام

چند سال پیش هاست ایران خیلی ضعیف بود به این دلیل که هر شرکتی قطعات سرور یا همون کامپیوتر مرکزی رو دست دوم و بی کیفیت تهیه میکرد و هاست ایجاد میکرد و این افت کیفیت باعث نارضایتی بسیاری از وبمستر ها بود که با هاست ایران قهر کنند.

اما این هم تفکر غلطی است که هاست ایران فعلی را با آن موقع ها قضاوت کنیم الان به لطف برج میلاد و دیتاسنتر های قوی و تلاش مارال هاست برای تهیه قطعات سخت افزاری بروز دنیا تقریبا الان توانایی رقابت با کشور های دیگر کاملا وجود دارد.

شروع بررسی موردی

قبل از شروع موردی لازم است با چندین اصطلاح مهم در امر هاستینگ آشنا شویم تا راحت بتوانیم بررسی کنیم و بدانیم که دقیقا هاست در چه چیزی دقیقا اثر گزار است؟

  1. سرعت سایت (لود)
  2. سئو سایت (دیده شدن در نتایج گوگل)

این دو مورد جز مهمترین موارد انتخاب یک هاست مناسب و البته معیار های دیگری وجود دارید که صحبت میکنیم.

 

سرعت سایت

سرعت هاست

الگوریتم پر سرعت شدن یک سایت تا جایی که به هاست مربوط میشود به موارد زیر بستگی دارد:

  1. خلوتی سرور اصلی
  2. قوی بودن منابع
  3. نزدیک بودن دیتاسنتر

پس طبق این 3 مورد ما قطعا متوجه شده ایم که اولین مورد کاملا به استراتژی هاستینگ بستگی دارد یعنی مهم نیست هاست ایران است یا خارج اگر خیلی شلوغش کنند قطعا کیفیت خدمات به شما کاهش پیدا میکند.

منظور از مورد دوم همان قطعات رم و سی پی یو و… کامپیوتر های مرکزی (سرور) میباشد که طبق تحقیق که ما از دیتاسنتر های ایران و اروپا انجام دادیم تفاوت بسیار اندک است ولی شاید درصد کمی سرور های خارج از ایران به دلیل دسترسی به منابع با تکنولوژی جدید تر از ایران قوی تر هستند.

مورد سوم ما اشاره به نزدیک بودن محل این کامپیوتر سرور است که قطعا اگر اینجا هاست ما ایران باشد کاربر سرعت لود بهتری را تجربه میکند.

سئو سایت

سئو در تفاوت هاست ایران و خارج

وقتی از سئو صحبت میکنیم منظورمان فقط موتور جستجو گوگل است که بیشتر آمار سرچ در جهان را به خودش اختصاص داده است.

دو نکته در سئو وجود دارد که حتما باید بدانید:

  1. سازگاری خزنده های گوگل
  2. الگوریتم های جدید گوگل

خزنده های گوگل با هاست های خارج از ایران ارتباط بهتری دارند و راحت تر میتوانند ساختار سایت شمارا شناسایی کنند اما گوگل در چند سال اخیر تصمیم شناسایی بیشتر هاست های کشورهای مختلف کرده است و مطمئنا این مورد که ما در مورد آن صحبت کردیم شاید در آینده فرقی با هاست ایران نکند و هر دو از سطح سازگاری بالاتری برخوردار باشند.

الگوریتم های جدید گوگل به شدت روی لوکیشن و محل راه اندازی سایت تمرکز کرده اند به صورت که اگر شما هاست ایران داشته باشید و کاربران شما هم ایرانی باشند شما شانس بیشتری برای حضور در نتایج دارید این دقیقا داستان لوکال سئو است که مفصل در موردش بحث هایی از نظر سئو کار ها وجود دارد اما محل هاست موردی است که گوگل آن را برای چیدن نتایج مورد بررسی قرار میدهد.

نتیجه گیری تا اینجا؟

الان به نظر سردرگم تر شدیم چون فهمیدیدم هم هاست ایران ویژگی های مثبتی دارد و هم هاست خارج پس تکلیف ما چیست؟

قبل از این پارامتر های دیگر را بررسی کنیم به نظرم اول بیایید یک تارگت (هدف) مشخص کنید که مشتریان شما اهل کدام کشور هستند طبیعتا اگر کسب و کارتان را فقط تارگت ایران قرار داده اید پس هاست ایران 60 درصد و هاست خارج 40 درصد تا اینجای داستان ما ارزش انتخاب دارد.

بریم برای بررسی مورد های مهم و اثر گذار

قیمت دلار 🙂

همانطور که در جریان هستید ما در شرایطی حضور داریم که هر لحضه ممکن است قیمت دلار افزایش زیادی داشته باشد و این باعث افزایش مستقیم هاست های خارج و افزایش غیر مستقیم برای هاست های ایران باشد.

در بررسی ها مشاهده میکردم که هاستینگ هایی که فقط هاست ایران میفروشند فقط میگفتند که قیمت دلار روی قیمت هاست خارج تاثیر دارد ولی در هاست ایرانی تاثیر ندارد!

اصلا اینطور نیست با گران شدن قیمت دلار قیمت تجهیزات و اضافه کردن هاست های جدید بالاتر میرود و قیمت هاست های ایران هم غیر مستقیم افزایش پیدا میکند اما مثل هاست خارج که در لحضه مجبور به پرداخت هزینه بالاتری باشیم نیست شاید یک مقدار پروسه گران شدن هاست ایران طول بکشد.

البته ناگفته نماند که برای خارجی ها هاست خارج به شدت قیمت به صرفه ای دارد و تا زمانی که قیمت دلار در حدود 10 هزار تومان بود خرید هاست خارج به شدت به صرفه و پر امکانات تر بود.

از نظر ما با توجه به قیمت دلار و افزایش ناگهانی امتیاز هاست ایران 70 و هاست خارج 30 خواهد بود

پینگ، آپتایم و قطعی های اعصاب خورد کن

آپتایم هاست

گیمر ها با کلمه پینگ خیلی آشنا هستند در اصل پینگ به ما میگویند که تجهیزات و کل سیستم در چه وضعیتی است آیا سرعت خوبی رو تجربه میکنیم یا نه؟

این پینگ معمولا با نزدیک بودن به سرور آمار بهتری را به ما نشان میدهد.

وقتی یک مشکلی پیش می آید و حتی لحضه ای هاست قطع میشود یا برای مدتی قطعی وجود دارد بسته به میزان قطع شدن پارامتر آپتایم به میدان می آیند که از 100 امتیاز میدهد و هر چه قطع شدن بیشتر باشد این عدد کمتر میشود.

اصلا فکر نکنید ممکن است آتایم اختلاف های زیادی داشته باشد نه شاید تفاوت ها نهایت 1 درصد باشد یعنی یک هاست 98 و یک هاست 99 باشد ولی همین یک درصد به شدت در میزان زنده بودن سایت شما اثر دارد.

در مورد آپتایم هاست های خارجی معمولا رتبه بهتری میگیرند چون قانون بین المللی و مشتری مداری آن ها به این صورت است که حتما آپتایم باید در بهترین حالت خودش باشد، برای بررسی و فهمیدن آپتایم هاست خودتان میتوانید از uptimerobot.com استفاده کنید.

به این صورت که این ربات را به سادگی به سایت خودتان وصل میکنید و هر 5 دقیقه به سایت شما سر میزد اگر قطعی داشته باشید به شما اطلاع میدهد و در آخر به شما از نظر آپتایم امتیاز میدهد.

و یک نکته جدید هم که قبلا شاهدش بودید با قطعی های اینترنت سراسری کشور دسترسی به تمام هاست های خارج از ایران قطع شد و سایت های موجود در هاست ایرانی همگی بدون مشکل اجرا میشدند البته این آنچنان دلیل خیلی خوبی برای انتخاب هاست ایران نیست چون معمولا اکثر کاربران از گوگل وارد وبسایت ما میشوند و افراد کمی آدرس مستقیم مارا وارد میکنند.

در بررسی این موارد امتیاز هاست ایران 60 و هاست خارج 40

تحریم و قانون کپی رایت

در خارج از ایران قانون کپی رایت به شدت رعایت میشود پس اگر شما با هاست خارج از ایران اقدام به درج نرم افزار های لایسنس دار که کرک شده اند یا موارد نال و هر چیزی که قانون کپی رایت را نقض میکند ممکن است سایت شما بدون اخطار قطع شود.

و ممکن است نسبت به موضوع سایت شما که اگر موضوع خاصی باشد و این از نظر قوانین بین الملل تحریم به حساب بیایید نیز سایت شما از دست برود.

این تفاوت هاست ایران و خارج در این دو موضوع که اولی سایت های دانلود نرم افزار و دومی بیشتر سایت های دولتی و.. هاست باعث میشود ایران امتیاز 100 درصد را دریافت کند.

کیفیت پشتیبانی

کیفیت پشتیبانی مارال هاست

بیایید وقتی از هاستینگ حرف میزنیم اصلا آن دسته از افرادی که برای تفریح سایت فروش هاست راه اندازی کرده اند و اصلا پشتیبانی برایشان معنی ندارد را کنار بگذاریم و راجب سایت های بزرگ ایرانی و خارجی صحبت کنیم.

اگر بخواهیم کیفیت پشتیبانی سرور های خارج مخصوصا اروپا را بررسی کنیم به نظر کیفیت بالایی را برخوردار خواهیم بود و معمولا سرویس های خارجی حتی برای یک قطع شدن احتمالی در چند هفته آینده به شما ایمیل ارسال میکنند و عذرخواهی میکنند.

همین استراتژی های درست باعث شد که کیفیت حدمات در سرویس های ایرانی نیز بیشتر شده و کاملا قابل مقایسه است مثلا قبل از نوشتن این مطلب به صورت تستی با چندین شرکت هاستینگ وارد صحبت شدم از جمله شرکت خودمان (مارال هاست) و به شدت کیفیت و سرعت پاسخگویی خوبی را تجربه کردم.

تفاوت کنترل پنل هاست ایرانی و خارجی

تفاوت کنترل پنل هاست ایرانی و خارجی

در هاست های ایرانی معمولا کنترل پنلی مثل دایرکت ادمین را بیشتر تجربه میکنید چون سی پنل برای ایران تحریم است و شرکت های کمی سی پنل را در هاست های ایرانی میتوانند استفاده کنند.

تفاوت آنچنانی در کار با این کنترل پنل ها وجود ندارد فقط سی پنل کمی کاربری روان تری دارد.

با این همه تفاوت هاست ایران و خارج چه کنیم؟

قبل از اینکه اصلا بخوایید به تفاوت هاست ایران و خارج فکر کنید جامعه هدف خودتان را انتخاب کنید و بعد با توجه به آن جامعه هدف هاست با لوکیشن دلخواهتان را انتخاب کنید.

تهیه هاست شاید یک موضوع غیر قابل جبران نیست به نظر من اگر میخواهید تجربه بیشتری کسب کنید اول هاستی که با توجه به توضیحات برای شما بهتر بود را انتخاب کنید (پیشنهاد ما برای مخاطبین ایران هاست ایرانی) و استفاده کنید اگر جوابگو بود که خداروشکر ولی اگر نبود میتوانید با تغییر لوکیشن تغییرات را بررسی کنید.

البته در موقع انتخاب لوکیشن به کشور مربوطه و کیفیت سرویس های هاستینگ مورد نظر دقت کنید.

ما در مارال هاست همواره در تلاشیم که بهترین هاست های ممکن در زیرساخت ایران و اروپا را ارائه کنیم، شاید بد نباشه که قبل از خرید هاست نگاهی به سرویس های مارال هاست از جمله (هاست ابری ، هاست وردپرس ، هاست لینوکس ، هاست ویندوز ، هاست کلاستر) بیندازید و بخش راهنمای هوشمند، یک ربات مهربون داریم که بهتون کمک میکنه چه سرویسی مناسب هستش.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

2 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

30 درصد تخفیف خرید   

سرویس‌های میزبانی وب و ثبت دامنه 

 کدتخفیف‌: FLATSALE 
ثبت سفارش
close-link