افزونه WP Optimize؛ آموزش بالا بردن سرعت سایت وردپرسی

افزونه WP Optimize
خرید هاست

راه‌اندازی و مدیریت یک سایت اینترنتی یکی از مواردی است که می‌توان گفت زحمات زیادی را می‌طلبد و می‌تواند کاری بسیار پیچیده باشد. اما این کار پیچیده در صورتی که شما یک سیستم مدیریت محتوای مناسب را برای خود انتخاب کنید، می‌تواند به‌سادگی هرچه تمام‌تر انجام شود. در مورد این سیستم‌ها باید گفت که می‌توانند به‌صورت کاملا حرفه‌‌ای عمل کرده و تمام امکاناتی که برای راه‌اندازی و مدیریت یک سایت نیاز دارید را کاملا حرفه‌ای و یکپارچه در اختیار شما قرار دهند. یکی از بزرگترین سیستم‌هایی که این کار را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام می‌دهد، وردپرس می‌باشد. یکی از ایراداتی که عموما به وردپرس وارد می‌شود این است که سرعت آن کند شده و سیستمی سنگین است که در این مقاله با معرفی افزونه WP Optimize به ارائه روشی برای رفع این مشکل به‌صورت کامل خواهیم پرداخت.

اما قبل از اینکه ببینیم چگونه باید افزونه WP Optimize را به کار بگیریم و آموزش استفاده از آن را شروع کنیم بهتر است کمی در مورد مشکلی که برای سایت ما ایجاد می‌شود و قرار است آن را حل کنیم صحبت کنیم و ببینیم که چه کارهایی باعث می‌شود تا ما به پایین آمدن سرعت برخورد کنیم و مجبور شویم که به روش‌هایی مانند استفاده از افزونه WP Optimize و یا هر ابزار دیگری متوسل شویم.

وردپرس و مشکل سرعت سایت

سیستم مدیریت محتوای وردپرس یکی از بهترین و محبوب‌ترین سیستم‌هایی می‌باشد که شما با استفاده از آن می‌توانید یک سایت اینترنتی را به زیبایی هرچه تمام‌تر و کاملا کاربردی، در مدت زمانی بسیار کوتاه نسبت به سایر پلتفرم‌ها پیاده‌سازی کنید و آن را به بهره‌برداری برسانید. اما یکی از موضوعاتی که معمولا طراحان سایتی که از وردپرس استفاده می‌کنند را به دردسر می‌اندازد سرعت سایت‌های وردپرسی و بالا رفتن مدت زمان موردنیاز برای لود شدن صفحات این سایت‌ها است که شما را به دردسر خواهد انداخت و ممکن است یکی از مهمترین المان‌های کاربری در سایت، یعنی سرعت را از دست بدهید.

مشکل سرعت در وردپرس

بر اساس تحقیقاتی که گوگل انجام داده است وقتی کاربری از گوگل و با استفاده از نتایج جستجو به سایت شما می‌آید، در صورتی که لود شدن سایت شما و نمایش صفحه برای این کاربر بیش از 3 ثانیه طول بکشد شما نیمی از کاربران خود را از دست خواهید داد. این مورد وحشتناک، وحشتناک‌تر خواهد شد وقتی بفهمیم که اگر این لود شدن تنها دو ثانیه دیگر به طول بینجامد و به 5 ثانیه برسد، از هر 10 کاربر خود 9 نفر را از دست خواهید داد. پس یعنی از هر 10 مشتری بالقوه شما تنها به یک نفر از آنها فرصت ورود به مغازه خود را داده‌اید و 9 تای دیگر حتی متوجه نشده‌اند که شما چه محصول و یا سرویسی را برای آنها دارید.

پس سرعت یکی از مهمترین مواردی است که باید هر مدیر سایتی به آن توجه ویژه داشته باشد. خصوصا اینکه از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای سایت خود استفاده بکند و این سیستم به‌خودی‌خود، رابطه پرتنشی را با سرعت دارد.

مشکل وردپرس با سرعت را باید در دو بخش مورد بررسی قرار دهیم . اولین بخش مربوط به هسته قدرتمند وردپرس می‌باشد. این هسته که یک برنامه نوشته شده با زبان PHP است می‌تواند سایت را برای شما بالا نگه دارد و تمام امکاناتی که شما به آن اضافه می‌کنید روی این هسته قرار گرفته و با آن کار می‌کنند. همین هسته و بالا نگه داشتن آن می‌تواند منابع سرور شما را مصرف کرده و سرعت شما تا حدودی پایین بیاید. البته با استفاده از یک سرویس میزبانی با کیفیت مانند هاست وردپرس یا هاست لینوکس ابری به هیچ عنوان نیازی نیست که در مورد این موضوعات نگران باشید.

اما مورد اصلی که باعث می‌شود سایت وردپرس شما نتواند به خوبی‌ای که باید کار کند مواردی است که معمولا به سایت شما اضافه می‌شود و می‌تواند دردسرهایی را برای شما ایجاد کند. اگر دقت کنید وقتی یک سایت وردپرسی ایجاد می‌شود، سرعت خوبی دارد. اما بعد از گذشت مدتی و وقتی که افزونه‌های مختلف روی آن نصب می‌شود و کمی پر می‌شود، یکی‌یکی سروکله مشکلات سرعت و سنگین شدن سایت نمایان می‌شود.

این مورد به‌صورت کلی سه دلیل اصلی دارد:

  1. سنگین شدن هسته بخاطر فشار پردازشی که افزونه‌ها روی آن وارد می‌کنند.
  2. بزرگ شدن پایگاه داده و طولانی شدن جستجوهایی که برای پیدا کردن داده باید انجام شود.
  3. سنگین شدن صفحات بخاطر اسکریپت‌هایی که افزونه‌های مختلف به آن اضافه می‌کنند.

پس اگر به این موضوعات توجه کنیم می‌توانیم تا حدود زیادی از کاهش سرعت سایت وردپرس خود جلوگیری کنیم. البته استفاده از امکاناتی مانند افزونه WP Optimize نیز می‌تواند در انجام این کار به ما کمک خوبی بکند. در ادامه در مورد رفع مشکلات سرعت در وردپرس بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بهینه‌سازی سرعت در سایت‌های وردپرسی

وقتی صحبت از بهینه‌سازی سرعت در سیستم‌های وردپرسی به میان می‌آید باید به این موضوع توجه داشته باشیم که بهینه‌سازی یک سایت برای سرعت موضوعی است که  باید سه جنبه مختلف از آن را در نظر داشت.

افزایش سرعت در وردپرس

به‌طورکلی می‌توان  گفت برای بهینه‌سازی سایت باید این موارد را بررسی کرد:

  1. استفاده صحیح و به جا از افزونه‌ها
  2. استفاده از تصاویر بهینه
  3. به‌کارگیری بهینه‌سازها مانند افزونه WP Optimize

اولین جایی که باید برای بهینه‌سازی سرعت وردپرس مورد بررسی قرار دهیم و تغییرات را از آنجا آغاز کنیم، خود ما هستیم که مسئولیت سایت را بر عهده داریم. استفاده از افزونه‌ها برای هر کاری باعث می‌شود که سایت شما به مشکل بر بخورد. باید توجه داشته باشید که برای قابلیت‌های مختلفی که می‌خواهید پیاده‌سازی کنید، هر چه افزونه کمتری نصب کنید، سایت شما سبک‌تر است.

در نظر داشته باشید که افزونه‌هایی که با آنها کار نمی‌کنید را غیرفعال کرده و افزونه‌هایی را که با هم هم‌پوشانی دارند حذف کنید. این روش در مورد افزونه‌های امنیتی خیلی می‌تواند موثر باشد. لازم نیست شما یک آنتی‌ویروس کامل و یک افزونه امنیتی برای کنترل لاگین‌ها را به‌‌صورت همزمان روی سایت خود به کار بگیرید. استفاده از افزونه وردفنس که در مقاله آموزش افزونه Wordfence به آن پرداختیم، می‌تواند برای این کار کافی باشد و کار چند افزونه را برای شما انجام دهد.

مورد بعدی که باید در نظر بگیرید این است که تصاویر و فایل‌هایی که روی سایت خود استفاده می‌کنید حتما بهینه‌سازی شده باشد. مقاله بهینه‌سازی عکس برای سایت می‌تواند به شما در پیدا کردن بهترین حالت ممکن برای تصاویری که در سایت خود استفاده می‌کنید کمک بسیار خوب و ایده‌آلی باشد. البته باید در نظر داشته باشید که افزونه WP Optimize هم می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد و در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

وقتی که ما کار را به نحوی انجام دادیم که مشکلی برای سایت ایجاد نشود و رفتارهای غلط وب‌مستری که می‌تواند یک سایت وردپرس را از پا درآورد کنار گذاشتیم، وقت آن رسیده است که از بهینه‌سازها و روش‌هایی که برای بالا بردن سرعت سایت استفاده می‌شود برای سایت خود استفاده کنید.

بهینه سازی با افزونه WP Optimize

افزونه WP Optimize یکی از مهمترین این روش‌ها می‌باشد که در ادامه به معرفی این افزونه و کارایی‌ای که برای ما خواهد داشت می‌پردازیم.

افزونه WP Optimize چیست؟

افزونه WP Optimize یکی از معروف‌ترین افزونه‌های وردپرس است که امکانات بسیار خوبی برای بهینه‌سازی در اختیار شما می‌گذارد و با بیش از یک میلیون نسخه فعال یک رزومه بسیار عالی برای صحت ادعاهایی که در زمینه بهینه‌سازی با استفاده از تکنیک‌های کش کردن، حذف موارد اضافه و همین‌طور فشرده‌سازی دارد، را ارائه می‌کند.

ارائه‌دهنده اصلی این افزونه شرکت UpdraftPlus نام دارد و یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه خدمات مربوط به سیستم مدیریت محتوای وردپرس شناخته می‌شود. این شرکت سه هدف اصلی را برای افزونه‌ای که ارائه کرده است معرفی می‌کند که عبارتند از:

  1. پاکسازی Database و پایگاه داده از اطلاعات غیرضروری و بلااستفاده
  2. امکان فشرده‌سازی فایل‌ها و تصاویر بدون افت کیفیت آنها و با بیشترین حجم ممکن
  3. امکان بهره‌گیری از کش صفحات برای عدم مراجعه وب‌سرور به پایگاه داده و بالا بردن سرعت

هر کدام از این موارد خود می‌توانند خدمت بزرگی برای بهینه‌سازی سایت باشند. افزونه WP Optimize یکی از افزونه‌های چندکاره‌ای است که می‌تواند این اقدامات را روی سایت انجام دهد. در ادامه به آموزش افزونه WP Optimize می‌پردازیم و با هم خواهیم دید که برای کار با این افزونه باید چه کاری را انجام دهیم و چگونه می‌توانیم از این مورد بهره بگیریم.

آموزش کار با افزونه WP Optimize

وقتی حرف از کار با یک افزونه وردپرسی به میان می‌آید اولین اقدامی که باید برای استفاده از آن انجام دهیم. این است که آن را روی سایت خود نصب کرده و به افزونه‌های سایت اضافه کنیم. در ادامه روش نصب و تنظیمات پایه افزونه WP Optimize را با هم دنبال خواهیم کرد.

نصب افزونه WP Optimize

برای نصب افزونه WP Optimize مانند هر افزونه دیگری باید از پنل وردپرسی خود به‌سراغ بخش افزونه‌ها بروید و افزودن را انتخاب کنید تا به صفحه‌ای که می‌توانید افزونه‌های جدید را به سایت خود متصل کنید منتقل شوید. در این صفحه باید نام افزونه WP Optimize را جستجو کرده و مانند تصویر افزونه را نصب نمایید.

آموزش افزونه WP Optimize

بعد از نصب این افزونه و فعال‌سازی آن شما گزینه جدیدی را در منوی پنل کنترلی وردپرس خود مشاهده خواهید کرد که به شما اجازه می‌دهد به تنظیمات کامل افزونه WP Optimize دسترسی داشته باشید.

از پایگاه داده خود بکاپ تهیه کنید

بکاپ‌گیری از پایگاه داده یکی از مواردی است که شما باید به‌صورت دوره‌ای انجام دهید. اعمال تنظیمات مهم روی بعضی از فایل‌ها مانند htaccess. و یا Wp-Config نیز می‌تواند شما را وادار کند که یک بکاپ از آنها داشته باشید و تنظیمات خود را ذخیره کنید.

اما وقتی حرف از افزونه‌ای مانند افزونه WP Optimize به میان می‌آید تهیه بکاپ از پایگاه داده، آن هم به‌صورت کامل موضوعی است که به شدت برای شما واجب خواهد شد و می‌توان آن را به‌عنوان یکی از مراحل کار با افزونه WP Optimize در نظر گرفت.

دقت داشته باشید که افزونه WP Optimize بخش‌هایی از پایگاه داده شما را Clean می‌کند. این مورد را می‌توان یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای یک پایگاه داده بیفتد نام برد و یک تیک اشتباه می‌تواند سایت شما را به معنای واقعی منفجر کند.

پنل افزونه WP Optimize

بعد از تهیه بکاپ می‌توانید از منوی وردپرس خود روی WP-Optimize کلیک کرده و به امکانات مختلفی که به شما ارائه می شود دسترسی داشته باشید.

تنظیمات بهینه‌سازی دیتابیس در افزونه WP Optimize

وقتی که شما وارد تنظیمات افزونه WP Optimize بشوید. اولین امکانی که به شما ارائه خواهد شد، بهینه‌سازی پایگاه داده خواهد بود. در این قسمت همان‌طور که در تصویر هم مشاهده می‌کنید به شما یک لیست بلند از امکانات و مواردی که می‌توانید آنها را از حافظه خود پاک کنید و با این کار پایگاه داده و دیتابیس خود را سبک کنید ارائه خواهد شد.

دیتابیس در افزونه WP Optimize

در این بخش عمومی مواردی که ممکن است به هیچ عنوان از آنها استفاده نشود، قرار دارند و می‌توان گفت که بر اساس اطلاعات مربوط به سایر وب‌سایت‌ها تعیین شده‌اند و جزو مواردی هستند که ممکن است شما تا مدت‌های زیادی به‌سراغ آنها نروید.

در بین این موارد می‌توانید گزینه‌هایی مانند پاک‌سازی اطلاعات درون زباله‌دان، پاک‌سازی پیش‌نویس‌ها، پاک‌سازی اسپم‌ها و دیدگاه‌هایی که در زباله‌دان وجود دارند و موارد این‌چنینی را مشاهده کنید. البته مواردی هم مانند بهینه‌سازی جداول پایگاه داده وجود دارد در صورتی که با آنها آشنایی ندارید بهتر است از دست‌کاری آنها صرف نظر کنید.

در واقع کاری که افزونه WP Optimize در این بهینه‌سازی برای شما انجام خواهد داد این است که تمامی اطلاعات ثابت و خانه‌های خالی را حذف می‌کند. در یک جدول پایگاه داده خصوصا در سیستمی مانند وردپرس، خانه‌های خالی زیادی وجود دارد که هر بار برای جستجوهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند. این نوع از جداول را اصطلاحا جداول کم‌تراکم یا تنک می‌گویند. کاری که این افزونه در بهینه‌سازی انجام می‌دهد این است که مقدار آنها را از بین برده و به Null تغییر می‌دهد و در زمانی که DBMS برای جستجوی یک داده خاص به‌سراغ جدول بیاید، به‌جای یک جدول شلوغ که بیشتر آن خالی است با یک جدول خلاصه شده روبه‌رو است. در نتیجه جستجو سریع‌تر انجام شده و سرعت بالا خواهد رفت.

فشرده‌سازی تصاویر در افزونه WP Optimize

قابلیت بعدی که می‌توانید در افزونه WP Optimize از آن استفاده کنید امکان فشرده‌سازی تصاویر می‌باشد که آپشن‌های خوبی را نسبت به سایر افزونه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. افزونه WP Optimize در واقع برای بهینه‌سازی تصاویر شما امکانات زیاد را به شما می‌دهد که می‌توانید از آنها استفاده کنید و همین‌طور ویژگی ایده‌آل دیگری وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید تصاویر خود را به حالت اولیه باز گردانید و کیفیت اصلی آنها را نیز حفظ کنید.

فشرده سازی عکس با افزونه WP Optimize

همچنین شما با استفاده از این افزونه قادر خواهید بود تا بهینه‌سازی‌های مختلفی را روی تصاویر پیاده‌سازی کنید. شما می‌توانید اولویت حفظ کیفیت و یا فشرده‌سازی تا حد ممکن را برای تصاویر سایت خود تعیین کنید. همین‌طور این امکان برای شما وجود خواهد داشت که با استفاده از این امکانات یک حد وسط را برای این بهینه‌سازی تعیین کنید.

تنظیمات کش در افزونه WP Optimize

در مورد تنظیمات کش در افزونه WP Optimize باید بگوییم که این افزونه قابلیت‌های خوبی را برای کار با کش در اختیار شما قرار می‌دهد. شما قادر خواهید بود تا یک کش کامل را در سرور خود ایجاد کرده تا مراجعه به پایگاه داده را به حداقل برسانید. همین‌طور می‌توانید صفحات خود را به صفحات استاتیک تبدیل کنید.

تنظیمات کش در افزونه WP Optimize

افزونه WP Optimize به شما این امکان را می‌دهد تا یک کش جدا را برای دستگاه‌های موبایل ایجاد کنید که به‌صورت ریسپانسیو برگه‌ها را به سرعت به کاربران موبایل ارائه کند. با توجه به اینکه بیش از نیمی از کاربران وب اکنون با موبایل به سایت‌های مختلف و اینترنتی مراجعه می‌کنند داشتن این قابلیت برای یک وب‌مستر می‌تواند بسیار مفید باشد.

افزونه WP Optimize قابلیت‌های خوبی را برای فشرده‌سازی فایل‌های کش شده خود دارد که آنها را با استفاده از فشرده‌سازی به روش Gzip که در مقاله Gzip چیست آن را به‌صورت کامل توضیح دادیم مشخص می‌کند.

بهینه‌سازی کدها در افزونه WP Optimize

یکی دیگر از مزایای افزونه WP Optimize برای شما قابلیت بهینه‌سازی کدهای CSS و HTML می‌باشد که به شما یک صفحه بهینه‌سازی شده و سریع را ارائه می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که این مورد می‌تواند باعث شود که در صفحات شما تغییراتی ایجاد شود. به شما توصیه می‌شود این بهینه‌سازی را در صورتی که صفحات سایت شما دچار به‌هم‌ریختگی شد به حالت اول بازگردانید.

بهینه سازی کد در افزونه WP Optimize

کاری که این بهینه‌سازی انجام می‌دهد این است که کدهای صفحات شما را به‌صورت بهینه در می‌آورد و این کار را با استفاده از حذف کامنت‌ها، حذف فاصله‌ها و جایگزین کردن اسکریپت‌ها تغییر کدهای CSS به صورت CSS استاندارد انجام می‌دهد. پس بدیهی است که این تغییرات به‌صورت ماشینی خرابکاری‌هایی را هم در پی خواهد داشت و نمی‌توان انتظار داشت که همه چیز درست انجام شود و باید آن را بررسی نمایید.

تنظیمات، راهنمایی و ارتقا به نسخه حرفه‌ای

گزینه‌های بعدی تاثیری در کارکرد این افزونه ندارند و صرفا برای اعمال موارد کنترلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این افزونه به شما یک آموزش کلی را نیز ارائه می‌کند که می‌توانید از طریق صفحه راهنمایی به آن دسترسی داشته باشید. در مورد نسخه‌های حرفه‌ای نیز می‌توانید با خرید اشتراک این کار را انجام دهید و از آن استفاده کنید. امکانات کنترلی که افزونه غیررایگان در اختیار شما قرار می‌دهد بسیار بیشتر خواهد بود.

تا اینجای کار در مورد اینکه افزونه WP Optimize چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم صحبت کردیم و کار کردن با آن را به‌صورت کامل آموزش دادیم. اما در اینجا یک سوال ایجاد خواهد شد و آن این است که آیا این افزونه می‌تواند نیاز ما را برطرف کند و آیا می‌ارزد که این دردسرها را برای پیکربندی آن به جان بخریم یا نه. در ادامه این موضوع که مزایای افزونه WP Optimize چیست را بررسی خواهیم کرد.

مزایای استفاده از افزونه WP Optimize

در مورد افزونه WP Optimize باید بگوییم که این افزونه قرار است یک بهینه‌سازی کامل را روی سایت ما انجام دهد پس نمی‌توانیم برای مزایای آن به افزایش سرعت و موارد این‌چنینی اشاره کنیم و این افزونه باید همه این کارها را انجام دهد. اما آنچه که باید به آن توجه داشت این است که این افزونه چه قابلیت‌هایی را در اختیار ما می‌گذارد که افزونه‌های دیگر نمی‌گذارند و چرا باید از بین تمام افزونه‌های موجود این افزونه را به کار گرفت.

به‌صورت‌کلی می‌توانیم این موارد را به‌عنوان مزایای افزونه WP Optimize لیست کنیم:

بهینه‌سازی قابل بازگشت برای تصاویر

یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه داشت و می‌توان آن را در مورد مزایای افزونه WP Optimize در بالای لیست قرار داد بهینه‌سازی قابل بازگشت و با تنظیمات پیشرفته برای تصاویر است. مطمئنا شما نمی‌خواهید یک افزونه را روی سایت خود نصب کرده و بهینه‌سازی را روی تصاویر خود انجام داده و وقتی به سراغ سایت خود می‌روید ببینید که همه چیز را خراب کرده است و کار شما به بازنشانی بکاپ‌ها برسد.

افزونه WP Optimize این قابلیت را دارد که بهینه‌سازی‌های انجام شده را کامل بازگشت داده و در صورتی که برخی از تصاویر شما دچار کیفیت پایینی شوند، آنها را به حالت اولیه برگرداند. از این نظر افزونه WP Optimize یک مزیت فوق‌العاده دارد. البته باید این را هم در نظر داشته باشیم که این افزونه امکانات خوبی را برای فشرده‌سازی و بهینه‌سازی عکس‌ها دارد که شما می‌توانید تنظیم کنید که تا چه اندازه کیفیت را قربانی کاهش حجم کنید و با تعیین حدود از افت بیش از اندازه کیفیت برای پایین آوردن حجم جلوگیری کنید.

بهینه سازی قابل بازگشت برای تصاویر

پاک‌سازی پایگاه داده

یکی از مشکلات عدیده‌ای که وردپرس با آن روبه‌رو است این است که در آن هر افزونه‌ای برای خودش در پایگاه داده جولان می‌دهد و هر تعداد جدول که بخواهد می‌سازد و وقتی که این افزونه را عوض کرده، غیرفعال کرده و یا آنها را پاک کنیم، این جداول در دیتابیس باقی می‌مانند.  اگر با سیستم وردپرس آشنا باشید قطعا این مورد را متوجه شده‌اید که بعد از مدتی یک پایگاه داده بزرگ که دلیل آن خیلی مشخص نیست ایجاد خواهد شد و باید گفت که این اتفاق می‌تواند از سرعت سایت شما کم کند.

افزونه‌های مختلفی هستند که جرات دست‌کاری این پایگاه داده را به خود می‌دهند اما اگر شما در تنظیمات آن غفلت کنید و سهواً انتخابی را انجام دهید که نباید، ممکن است اتفاقات ناخوشایندی در این میان رخ دهد که طی آن بخش زیادی از اطلاعات سایت شما از دست برود. افزونه WP Optimize این مشکلات را برای شما رفع خواهد کرد و می‌توان گفت که قابلیت‌های خوبی را برای پاک‌سازی پایگاه داده سایت به‌صورت استاندارد و بدون آسیب زدن به سایت دارد.

سهولت در راه‌اندازی

هر چند در مورد دردسر های استفاده از این افزونه گفتیم ولی باید این موضوع را در نظر داشت که افزونه WP Optimize یکی از ساده‌ترین و روان‌ترین راه‌اندازی‌ها را در بین افزونه‌های مختلف دارد که می‌تواند به‌عنوان یک مزیت حساب شود. اگر سری به مقاله آموزش افزونه WP Rocket بزنید به‌صورت کامل می‌توانید معنی افزونه‌های پردردسر را درک کنید و خواهید دید که تنظیمات بهینه‌سازی‌ای که با استفاده از افزونه WP Optimize انجام می‌شود در افزونه‌های دیگر نیاز به چقدر وقت و انرژی دارد و تازه ممکن است باز هم آن چیزی نشود که باید باشد.

به‌‌طورکلی می‌توان این افزونه را از نظر راه‌اندازی و نصب جزو افزونه‌هایی معرفی کرد که راه‌اندازی‌ای ساده را با توجه به رده آن و کاری که قرار است برای ما انجام دهد، دارند.

تیم حرفه‌ای و پشتیبانی منظم

هر چند افزونه WP Optimize یک افزونه رایگان است اما باید این موضوع را در نظر داشت که تیم حرفه‌ای و خوبی از آن پشتیبانی می‌کنند و آپدیت‌های این افزونه همیشه منظم بوده است. پس می‌توان از آن انتظار داشت که همیشه رخنه‌های امنیتی را برطرف کرده و موارد مختلفی را جهت بهبود سرعت به کار بگیرد.

همین‌طور این موضوع که در صورت ظهور تکنولوژی‌های جدید استفاده از آنها در این افزونه به‌زودی شروع خواهد شد نیز می‌توان به افزونه WP Optimize تکیه کرد و درکل این افزونه یک افزونه زنده و پویا است که همیشه برای شما در سرحال‌ترین حالت خود قرار خواهد داشت.

تیم حرفه ای و پشتیبانی منظم از افزونه WP Optimize

حذف مقادیر غیرقابل استفاده

مورد دیگری که باید در مورد افزونه WP Optimize به آن توجه کنیم این است که این افزونه هر آنچه که استفاده نمی‌کنید را برای شما حذف خواهد کرد. پس لازم نیست وقت خود را برای پیدا کردن این موارد هدر داده و تک‌تک دنبال فایل‌هایی بگردید که لازم است حذف شوند. شاید این موضوع به نظر مهم نیاید و بگویید که انجام این کار وقت چندانی از شما نمی‌گیرد. اما یک وب‌مستر حرفه‌ای می‌داند که کارهای این‌چنینی از وقت‌گیرترین کارها بوده و به‌راحتی می‌تواند یک روز مهم را به هیچ تبدیل کند و در آخر هم موارد زیادی از قلم بیفتد.

افزونه WP Optimize با اتوماتیک کردن این کار اعصاب‌خردکن و وقت‌گیر به وب‌مستر اجازه می‌دهد که کارهای مهم‌تر خود را انجام داده و خود را درگیر این موضوعات نکند.

به‌طورکلی اگر بخواهیم بگوییم که افزونه WP Optimize از نظر مزیت‌های استفاده در چه وضعیتی قرار دارد می‌توان آن را یک افزونه خوب و کاربردی ارزیابی کرد و در بین هم رده‌های خود هم باید بگوییم که شرایط خوبی دارد و در حد افزونه‌های پرمیوم و حرفه‌ای می‌توان از آن انتظار داشت.

در اینجا وقت آن رسیده است در مورد اینکه این افزونه چه معایبی دارد و در صورتی که به‌سراغ آن برویم باید از چه مواردی مطلع باشیم هم صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

معایب افزونه WP Optimize چیست؟

در مورد افزونه WP Optimize باید بگوییم که هر چند این افزونه یکی از بهترین افزونه‌های بهینه‌سازی در وردپرس به شمار می‌رود اما باید این موضوع را هم در نظر داشت که یک افزونه وردپرس یک ماژول نرم‌افزاری به شمار می‌رود و در مورد این ماژول‌ها باید گفت که در کنار هر مزیتی که ارائه می‌دهند به‌طور معمول معایبی هم وجود دارد و این اصلی است که همواره ثابت بوده و نمی‌توان گفت که یک برنامه کامپیوتری بدون عیب است.

افزونه‌های وردپرس را می‌توان در آن دسته از برنامه‌ها و ماژول‌هایی قرار داد که عموما همه آنها در کنار مزایایی که ارائه می‌کنند، معایبی هم دارند که وب‌مستر باید به آنها دقت ویژه داشته باشد. افزونه‌های وردپرس می‌توانند منشا خیلی از تداخل‌های سایت شما باشند. در صورتی که شما بدون اطلاع اینکه بدانید این معایب چه هستند از آنها استفاده کنید، ممکن است که اتفاقات بدی برای سایت شما بیفتد. پس بهتر است قبل از اینکه یک افزونه را نصب کنید در مورد معایبی احتمالی آن و اتفاقاتی که ممکن است برای سایت شما بیفتد اطلاع داشته باشید.

در صورتی که بخواهیم بگوییم معایبی که با استفاده از افزونه WP Optimize می‌تواند گریبان‌گیر ما باشد کدامند می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

امکان آسیب به سایت

یکی از موارد اصلی که می‌توان گفت در بین معایب افزونه WP Optimize لازم است به آن هم اشاره شود، این است که احتمال دارد این افزونه به سایت شما آسیب برساند و بعضی از بخش‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. اگر برای شما این سوال پیش آمده است که این ایرادات گسترده از کجا ناشی می‌شود باید بگوییم که این آسیب‌ها بخاطر یکی از امکانات کاربردی این افزونه یعنی اصلاح و تغییر در پایگاه داده سایت می‌باشد. در موارد خاصی ممکن است که شما زمانی که برای بهینه‌سازی پایگاه داده اقدام به پاک کردن جداول بلااستفاده می‌کنید، در این میان چند جدول مربوط به افزونه‌های مختلف یا مواردی از این دست هم پاک شود که در این صورت سایت شما دچار اختلالات بدی خواهد شد.

همان‌طور که در زمان آموزش افزونه هم گفتیم برای اینکه درگیر این مشکل ایجاد شده توسط افزونه WP Optimize نشوید، بهتر است که از دست‌کاری پایگاه داده خود و خصوصا جایی که نمی‌دانید با چه چیزی طرف هستید، بپرهیزید و اجازه ندهید که این افزونه به‌صورت پیش‌فرض پایگاه داده شما را خلوت کند و بهینه‌سازی را روی آن انجام دهد. از آنجا که این افزونه‌ها عموما افزونه‌هایی هستند که کاربردهای مختلف سایت شما و قابلیت‌های کاربردی آن را تشکیل می‌دهند، آسیب رسیدن به آنها می‌تواند شما را با مشکلات جدی در روند کاری سایت و همین‌طور افت شدید در بازدهی و فروش شما مواجه سازد.

معایب افزونه WP Optimize چیست

تغییر در صفحات بخاطر بهینه‌سازی کدها

یکی دیگر از مواردی که علاوه بر افزونه WP Optimize می‌توان آن را در خیلی دیگر از افزونه‌های بهینه‌سازی هم مشاهده کرد این است که بعد از اینکه کار افزونه با سایت شما تمام می‌شود و بهینه‌سازی‌های لازم روی سایت شما انجام می‌شود شکل و شمایل سایت به‌صورت کامل به هم می‌ریزد و خیلی از ویژگی‌های بصری سایت از بین می‌رود.

بهینه‌سازی‌ای که این افزونه و یا افزونه‌های دیگر روی سایت شما انجام می‌دهند این است که کدهای CSS و JS شما را به شکلی در خواهند آورد که با کمترین حجم کد همان کاری را انجام دهد که در حالت فعلی خود نیز این کار را می‌کند، از آنجا که این کار به‌صورت کاملا ماشینی انجام می‌شود، در بعضی از موارد ایجاد تغییرات در ترتیب بعضی از کدها و حذف بعضی قابلیت‌ها می‌تواند این مشکل را برای شما ایجاد کند که صفحه شما دچار به‌هم‌ریختگی شود. در صورتی که با این مشکل در صفحات خود روبه‌رو شدید بهتر است که اول افزونه را غیرفعال کرده تا بهینه‌سازی قطع شده و به حالت اولیه خود باز گردد. بعد از آن لازم است که تا یک بازنویسی روی کدهای خود داشته باشید و ترجیحا از کدهای استاندارد استفاده کنید، تا در صورت بهینه‌سازی ظاهر سایت شما سالم بماند.

اگر هم این اتفاق ممکن نبود، شما می‌توانید صفحاتی که می‌خواهید در این بهینه‌سازی شرکت نکنند و لازم است تا به همین صورت به کاربر نمایش داده شوند را برای افزونه WP Optimize تعیین کرده تا کاری به آنها نداشته باشد.

غیررایگان بودن

یکی دیگر از مشکلات افزونه WP Optimize این است که یک افزونه غیررایگان و پرمیوم است و می‌تواند برای شما هزینه داشته باشد. هر چند که هزینه این افزونه خیلی زیاد نیست اما با فلسفه وردپرس که ارائه یک سیستم رایگان است کمی تداخل داشته و همین موضوع می‌تواند یکی از ایرادات افزونه WP Optimize به شمار بیاید.

هرچند شما این قابلیت را هم در اختیار دارید تا از نسخه رایگان آن با قابلیت‌های محدود استفاده کنید. در مورد محدودیت‌هایی که این قابلیت‌ها برای شما خواهند داشت این مورد را باید گفت که شامل ویژگی‌های حرفه‌ای این افزونه می‌شود و شما به‌صورت رایگان هم می‌توانید خیلی از قابلیت‌های عمومی مانند بهینه‌سازی سرعت و موارد این‌چنینی که این افزونه ارائه می‌کند استفاده کنید.

 البته باید دقت داشت که هزینه دریافتی از شما پشتیبانی‌های خوبی را به همراه خواهد داشت و نسبت به نسخه رایگان امکانات خیلی بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد. به‌طورمثال امکان بهینه‌سازی قابل بازگشت برای تصاویر و همین‌طور امکان استفاده از CDN و مواردی مانند آن از ویژگی‌هایی هستند که شما با استفاده از نسخه پرو و غیررایگان می‌توانید برای سایت خود از آنها استفاده کنید.

پیکربندی تخصصی سخت

مورد پیکربندی که باید در میان معایب استفاده از افزونه WP Optimize به آن اشاره داشته باشیم این است که وقتی بخواهید آن را به‌صورت تخصصی پیکربندی کنید، با کاری سخت و دشوار مواجه خواهید بود که اگر اشتباهی در این میان صورت بگیرد شما آسیب خواهید دید و باید در نظر داشته باشید که افزونه WP Optimize می‌تواند صفحات شما را به‌هم‌ریخته یا بعضی از قابلیت‌های شما را تغییر دهد و سایت را با اختلال مواجه کند.

از همین رو باید گفت که پیکربندی تخصصی این افزونه کاری پردردسر می‌باشد که در صورتی که درست انجام نشود، برخلاف خیلی از افزونه‌ها که اگر درست آنها را پیکربندی نکنید کار خود را درست انجام نمی‌دهند، این افزونه می‌تواند سایر قابلیت‌های سایت شما را هم خراب کرده و ضرر هم برساند! به همین منظور این موضوع که شما به‌خوبی کار با آن را یاد بگیرید و بعد به فکر استفاده از آن باشید می‌تواند برای شما بسیار مهم و موثر باشد.

به‌طورکلی در مورد معایب افزونه WP Optimize می‌توانیم بگوییم که بیشتر آنها مربوط به روش استفاده از این افزونه می‌باشد که در مورد افزونه‌های بهینه‌سازی یک مورد طبیعی است و هر افزونه‌ای که کار آن تغییر کدها و بهتر کردن آنها باشد در بعضی از موارد خرابکاری‌هایی را به همراه خواهد داشت. برای استفاده از این افزونه و افزونه‌هایی به این سبک باید توجه داشته باشید که اگر چیزی را نمی‌شناسید به هیچ عنوان تیک آن را فعال نکنید، و در زمان بهینه‌سازی پایگاه داده از هر سوالی که مطمئن نبودید به آن دست نزنید و آن را تایید نکنید.  

بهترین کار برای اینکه از چنین ارورهایی فرار کنید این است که به‌سراغ داکیومنت‌های ارائه شده توسط سازندگان افزونه‌ها بروید که معمولا در تب‌های آخر افزونه‌ای که روی سایت شما نصب شده است می‌توانید لینک آنها را پیدا کنید. در نظر داشته باشید که هر چند سازوکار این افزونه‌ها شبیه به هم می‌باشد اما بهتر است برای اطمینان اگر فکر می‌کنید که کار با این افزونه را بلد هستید، باز هم سری به داکیومنت‌ها بزنید و مطمئن باشید که از این کار ضرر نخواهید کرد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی کامل رفع مشکل سرعت سایت‌های وردپرسی با استفاده از افزونه WP Optimize پرداختیم و دیدیم که چگونه با استفاده از این افزونه ساده و کاربردی می‌توان به یک بهینه‌سازی خوب رسید که با استفاده از آن سرعت سایت خود را بالا ببریم. البته این افزونه تنها افزونه‌ای نیست که این کار را برای ما انجام می‌دهد و در مقاله WP Rocket چیست به بررسی کامل و جزبه‌جز آن پرداختیم. البته باید گفت که افزونه WP Optimize مزایای خود را دارد و یک افزونه سبک و کاربردی به‌حساب می‌آید که با استفاده از آن می‌توان به سرعت یک بهینه‌سازی خوب را پیاده‌سازی کرد. البته به شما توصیه اکید می‌کنیم که در هنگام کار با افزونه WP Optimize در صورتی که از تنظیمات مربوط به پایگاه داده خود اطلاع ندارید، تنظیمات اختصاصی را روی آن پیاده‌سازی نکنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها