سن استوریج چیست و به چه دردی می‌خورد

سن استوریج چیست
خرید هاست
میزبانی وب

SAN STORAGE یک شبکه اختصاصی و مستقل با سرعت بالاست که مجموعه مشترک دستگاه‌های ذخیره‌سازی را به چندین سرور متصل می‌کند و هر سرور می‌تواند به فضای ذخیره‌سازی مشترک دسترسی داشته باشد. در ادامه مقاله به توضیحات بیشتر در مورد اینکه سن استوریج چیست و تفاوت‌های بین SAN, NAS, DAS می‌پردازیم.

استوریج (Storage) چیست؟

هر چه تکنولوژی پیشرفت می‌کند به طبع نیاز افراد به دستگاه‌‌های ذخیره‌کننده هم بیشتر می‌شود. اگر در کسب‌‌و‌کار خود به دیتا نیاز دارید پس قطعاً به محل نگهداری مناسب و امن هم نیاز دارید! استوریج یکی از بخش‌های اصلی در هر دستگاه پردازشی است که تمام دیتا را ذخیره می‌‌کند. در حقیقت استوریج محلی برای نگهداری بکاپ‌ها و ذخیره‌سازی اطلاعات هستند.

در بعضی موارد شما نیاز خواهید داشت تا یک بانک اطلاعاتی را مانند یک مجموعه فایل یا اطلاعات یک برنامه را به جای ذخیره روی یک دیسک مجزا در اختیار تمامی عناصر و سیستم‌های موجود در شبکه قرار دهید. اینجا جایی است که استوریج می‌تواند وارد عمل شود و فضای ذخیره‌سازی خوبی را برای شبکه شما فراهم نماید. به ‌عبارت ‌دیگر دستگاه استوریج مجموعه‌‌ای از هارد درایوهای کنار هم قرار گرفته هستند که با توجه به نیاز سازمان مورد نظر در انواع خانگی، کوچک و بزرگ ارائه می‌‌شوند.

SAN STORAGE یا سن استوریج چیست؟

SAN STORAGE یک شبکه اختصاصی و مستقل با سرعت‌ بالاست که مجموعه مشترک دستگاه‌‌های ذخیره‌‌سازی را به چندین سرور متصل می‌‌کند و هر سرور می‌تواند به فضای ذخیره‌سازی مشترک دسترسی داشته باشد. این سرورها ممکن است یک سرور اختصاصی برای ارائه سرویس‌های وب و یا یک سرور ابری باشند. SAN معمولاً با کابل‌‌کشی، آداپتورهای باس میزبان (host bus adapter) و سوئیچ‌های AN متصل به آرایه‌‌های ذخیره‌‌سازی و سرورها مونتاژ می‌شود.

SAN شبکه‌‌ای از دستگاه‌‌های ذخیره‌سازی است که توسط چندین سرور یا رایانه قابل‌ دسترسی است و فضای ذخیره‌سازی مشترکی را ایجاد می‌‌کند. هر رایانه در شبکه می‌تواند به حافظه موجود در SAN دسترسی پیدا کند انگار که آنها دیسک‌‌های محلی هستند که مستقیماً به رایانه متصل هستند. در واقع SAN مخفف Storage Area Network به معنای شبکه‌ی ذخیره‌‌سازی اطلاعات است. یک شبکه پرسرعت برای ذخیره کردن اطلاعات که به ابزارهای سخت‌‌افزار یا مجازی متصل است.

سن استوریج

کارایی و مزایای سن استوریج چیست؟

اطلاعات در این شبکه‌ها به‌ صورت Block Level ذخیره می‌‌شود و به وسیله نرم‌‌افزارهای موجود بر روی سرور اطلاعات قابل‌ دسترسی هستند. SAN در دستگاه ذخیره‌سازی اطلاعات به دو صورت وجود دارد که می‌تواند شامل Tape Library باشد و یا از هارد دیسک‌‌هایی تشکیل‌ شده که در قالب RAID در SAN قرار گرفته‌اند.

SAN وابستگی دستگاه ذخیره‌سازی اطلاعات به سرورها را حذف می‌کند و می‌تواند به ‌طور مجزا در شبکه کارآمد باشد و هر نرم‌افزاری بر روی هر سروری در شبکه می‌تواند به این منابع ذخیره‌سازی دسترسی داشته باشد. در SAN برای ارتقاء حافظه شما نیازی به‌ اضافه کردن سرور جدید در شبکه ندارید و تنها یک هارد دیسک به دستگاه SAN اضافه می‌‌کنید و به‌ راحتی منابع خود را افزایش می‌دهید.

در مورد این سوال که مزایای سن استوریج چیست می‌‌توان به‌ سرعت فوق‌العاده آن اشاره نمود که از کانال فیبر نوری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود و تأثیر فوق ‌العاده در سرعت ذخیره‌سازی اطلاعات دارد.

از مزایا و بازدهی بالای سن استوریج می‌‌توانیم به سهولت انتقال اطلاعات از یک SAN به دیگری اشاره نمود. استفاده سن استوریج امروزه در شرکت‌‌های بزرگ طرفداران بسیاری دارد و دلیل آن عدم وابستگی بین اطلاعات و سرور اصلی است!

همچنین با وجود این فنّاوری پیشرفته شما نیازی به استخدام نیروی دیگری برای انجام کارهای مدیریتی آن ندارید، و با بهره‌‌گیری از سن استوریج می‌‌توان سرورها را از طریق هارد دیسک بوت کرد و زمان بوت کردن سیستم را کاهش داد.

از SAN STORAGE برای افزایش قابلیت دسترسی دستگاه‌های ذخیره‌‌سازی به سرورها استفاده می‌‌شود. از دیگر مزیت‌های SAN به این می‌توان اشاره کرد که اگر از یک فضا استفاده نشود، می ‌توان آن را به Pool برگرداند و حتی قطعه‌‌های دارای ایراد جایگزین شوند.

منظور از DAS, NAS, SAN در سن استوریج چیست؟

DAS مخفف شده Direct Attached Storage است که معنای لغوی آن ذخیره مستقیم پیوست شده است.

همان‌‌طور که از نام آن بر می‌آید DAS اولین سیستم ذخیره‌‌سازی شبکه بود و امروزه برای ذخیره داده‌‌های کم همچنان کاربرد دارد. DAS مستقیم به سرور متصل می‌‌شود و یک شبکه سنتی‌گونه را می‌سازد.

در DAS چندین کلاینت می‌‌توانند به یک استوریج متصل شوند اما در مقابل دو نوع دیگر کارایی و انعطاف‌پذیری کمتری دارد و با افزایش ظرفیت ذخیره‌‌سازی، کارایی منبع ذخیره‌ ساز کاهش می‌یابد و قابلیت ارتقاء آن محدود خواهد شد.

در صورت اختلال در سرویس‌دهنده، دسترسی به داده‌ها امکان‌‌پذیر نیست و منابع ذخیره‌ شده و داده‌‌ها نمی‌‌توانند به اشتراک گذاشته شوند! برای بر طرف کردن این مشکل و کارایی و سرعت بیشتر ذخیره‌سازی اطلاعات، سری بعدی یعنی NAS وارد بازار شد و مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

NAS مخفف شده Network Attached Storage است که به معنای ذخیره‌سازی متصل به شبکه است.

NAS سیستمی است برای اشتراک‌گذاری فایل‌‌ها و در انتقال داده‌‌ها مخصوصا تهیه نسخه‌‌های پشتیبان، یک یا چند سرور اختصاصی در یک شبکه‌ی LAN به وجود آمده است.

به عبارتی، کار اصلی NAS نگهداری است. مدیریت در NAS به عهده سیستم‌ عامل دستگاه است و پروتکل‌‌های دسترسی بر اساس فایل می‌باشد. این سیستم از طریق کابل به سرور متصل می‌شود و storage فقط در اختیار یک سیستم است. اکثر کارهای معمولی مثل فایل سرور، ایمیل سرور، دیتابیس سرور و وب سرور را انجام می‌دهد و جوابگوی حجم اطلاعات زیاد نیست. ولی برای نگهداری فایل‌‌های صدا و موارد فایل سروری درگذشته کاربرد داشته است.

SAN مخفف شده Storage Area Network به معنای شبکه‌ ذخیره‌سازی است.

 SAN برای اتصال یک شبکه ذخیره‌سازی اختصاصی به LAN و ترابایت داده‌ها به وجود آمده و پروتکل‌‌های دسترسی بر اساس بلوک‌های اطلاعاتی است. (Block Level Access)

در SAN از فیبر نوری استفاده می‌شود برای همین سرعت خیلی بیشتری دارد، مدیریت منابع استوریج می‌تواند متمرکز انجام شود و فضای ذخیره‌‌سازی به هاست‌ها داده شود و یا حتی از آنها گرفته شود، این از بزرگ‌ترین مزیت SAN به شمار می‌‌رود.

مقایسه DAS و NAS و SAN

مدیریت در NAS بر عهده سیستم‌ عامل دستگاه است در صورتی که در SAN هر دستگاهی که به آن متصل است وظیفه مدیریت فایل و سیستم بر عهده خودشان است. در NAS پروتکل‌‌های دسترسی بر اساس فایل است و در SAN بر اساس بلوک‌‌های اطلاعاتی است و برای بهینه‌‌تر شدن کار هم می‌توان از ترکیب این دو Black Level Access و File Level Access استفاده کرد.

مقایسه انواع استوریج

از تفاوت‌‌های DAS و NAS می‌‌توان به افزونگی، دسترسی ‌پذیری بالا، حذف خطای Single Point Of Failure، قابلیت اطمینان، کارایی بالا و ارتقاء پذیری SAN اشاره کرد. با توجه به مطالبی که تاکنون گفته شد SAN و NAS شبیه هم هستند و تفاوتشان در نحوه اتصال به شبکه است.

SAN یک شبکه است که تمام مخازن ذخیره‌سازی و سرورها را به هم متصل می‌کند و بر روی سیستم فایل و ابزارهای فیزیکی ذخیره‌سازی اعمال می‌‌شود ولی NAS محصولی مشخص است که بین برنامه سرور (application server) و سیستم فایل (file system) می‌نشیند.

NAS و SAN می‌‌تواند در بخش‌‌های مختلف یک سازمان مورد استفاده قرار بگیرد و اینها دو نوع مختلف از راه‌حل‌‌های ذخیره‌‌سازی شبکه‌ی مشترک هستند. در حالی‌ که SAN یک شبکه‌ی محلی متشکل از چندین دستگاه است و NAS یک دستگاه ذخیره‌سازی واحد است که به یک شبکه‌ی محلی یا LAN متصل می‌‌شود.

نحوه عملکرد سن استوریج

سن استوریج ترکیبی از سخت‌‌افزار و نرم‌افزار است که از پروتکل‌‌هایی مانند فیبر نوری استفاده می‌کنند و برای ذخیره‌‌سازی به تجهیزات و شبکه‌های ذخیره‌‌سازی خاص نیاز هست که باید خریداری و نصب شوند. به همین دلیل از لحاظ هزینه به نسبت گران‌‌تر است.

SAN بر اساس فناوری کانال فیبر یا fiber channel است که از پروتکل فیبر (FCP) برای سیستم‌‌های باز و از انواع اختصاصی آن برای رایانه‌‌های فریم استفاده می‌کند. استفاده از کانال فیبر از طریق اترنت که ECOP نام دارد، امکان حرکت ترافیک FC در زیرساخت‌های اترنت با سرعت ‌بالا را فراهم می‌کند. در سازمان‌های کوچک می‌‌توان از iscsl به‌ عنوان یک جایگزین ارزان‌‌تر برای FC استفاده کرد.

سخن پایانی

در این مطلب در رابطه با اینکه سن استوریج چیست و چه کاری می‌تواند برای ما انجام دهد صحبت کردیم. آنچه گفته شد، چکیده‌ای از دنیای پیچیده فناوری در عرصه‌ی ذخیره و نگهداری اطلاعات بود. تنها نکته حائز اهمیت این است که استفاده از SAN STORAGE در کنار مزایای بی‌‌شمارش از لحاظ امنیت این اطمینان را می‌بخشد که اطلاعات شما در فضای امن ذخیره می‌‌شود و می‌توانید با خیالی آسوده از امکانات و مزایای آن در شرکت و سازمان خود بهره‌‌مند شوید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها