تکنولوژی NVMe چیست و چه مزایایی دارد

NVMe چیست
خرید هاست
میزبانی وب

اگر شما هم  هنگامی‌ که مشخصات هاست های مختلف را می ‌بینید با این سوال مواجه می ‌شوید که « NVME چیست ؟» باید بگوییم در این مطلب قرار است مفصل در این مورد صحبت کنیم. قبل از هر چیز باید بدانیم که ‌هاست هم یک کامپیوتر است و تقریباً اکثر امکاناتی که برای کامپیوتر عرضه می ‌شود در هاست هایی که توسط سرور (کامپیوتر مرکزی) ساخته می‌ شوند قابل‌ استفاده است.

NVME چیست

با پیشرفت فناوری، سرعت ‌بالا از مزیت ‌های مهم رایانه به‌ حساب می‌آید و نیاز افراد به ذخیره کننده‌ های اطلاعات سریع و حجیم بسیار بیشتر از گذشته است. با یک ذخیره‌ ساز قوی و پرسرعت می‌ توان مشکل سرعت را در بخش سخت‌افزاری حل کرد. شاید این نام ها به گوشتان آشنا باشد! SATA و SSD و HDD

 این ها ذخیره کننده‌ی اطلاعات (هارد) های نسل قبل هستند البته SSD آخرین نسل از این سه مورد است و در مقایسه با جایگزین جدیدشان (NVME)  حدود 511 درصد سرعت‌پایین تری دارند! به ‌تدریج با گسترش نیاز ها به رایانه و حافظه داخلی و تسریع انجام کارها کارت حافظه از SATA  به نسل‌ های جدیدتر و سریع ‌تری مانند SSD  و پس ‌از آن NVME آپدیت شد.

استفاده از پروتکل های NVME باعث بهبود سرعت I/O می شود. سرعت I/O در اصل یک معیار سنجش است که این هارد (فضای ذخیره‌سازی) چقدر می‌تواند هنگام درخواست‌های زیاد ورودی و خروجی قوی ‌تر عمل کند. پس می توان گفت که با NVME مشکل سرعت نخواهید داشت! بدین‌ صورت است که در هارد NVME  به دلیل ارتباط مستقیمی که بین درایو و مادربرد وجود دارد ارسال و دریافت اطلاعات با سرعت بیشتری صورت می ‌گیرد.

تاریخچه‌ی NVME چیست

 NVME مخفف کلمه ‌None-volatile Memory Express است، که معمولاً بانام NVME یا NVME Express نیز شناخته می‌شود، و به معنای حافظه‌ ی غیر فرار است. یعنی امکان ذخیره‌ سازی اطلاعات برای مدت طولانی وجود دارد و از بین نمی‌ رود. با همکاری بیش از 90 شرکت در سال 2011 اولین نسخه از هارد های دارای این تکنولوژی توسط  “امبر هافمن” از اینتل منتشر شد.

تاریخچه‌ی NVME چیست

در حال حاضر انواع زیادی از این نوع هارد وجود دارد و کار همه‌ آنها افزایش سرعت است ولی  با یکدیگر تفاوت ‌هایی در میزان سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات دارند و لازم است بدانید که به هیچ وجه شبیه هم نیستند.

حافظه‌ های NVME به‌ گونه ‌ای طراحی و ساخته‌ شده اند که می ‌تواند تا سال ‌ها جوابگوی شما باشد و نیازی به تعویض قطعات رایانه نخواهد بود. آخرین و بروزترین نسخه‌ ی موجود NVME 3.0  هست که در سال 2017 آماده شد.

شما این امکان را دارید تا از هاست لینوکس ، هاست ویندوز و یا هاست وردپرس به صورت NVMe استفاده کنید، همینطور هاست ابری نیز یکی دیگر از مواردی است که این هاست ها را در اختیار شما قرار می دهد. تا اینجا در مورد نسل جدید ذخیره کننده ‌های اطلاعات صحبت کردیم و به‌ وضوح مزیت ‌ها و کارایی این ذخیره کننده ‌های اطلاعات را شرح دادیم. وقت آن شده که ارتباط این ذخیره کننده ‌های پرسرعت را با هاست بیان کنیم.

مزایای میزبانی وب با NVME چیست

اگر قصد دارید سایتی راه‌اندازی کنید که کاربران شما به ‌راحتی بتوانند به سایت مراجعه کنند و ترافیک و سرعت سایت برای شما مهم است پس باید به سراغ هاست های پرقدرت بروید. سیر روش های ذخیره سازی اطلاعات در سرور های وب به این صورت بوده است که هارد هایی مانند SATA، SSD و NVMe استفاده شده است.

مزایای استفاده از NVMe

در گذشته هاست ها روی حافظه ‌های  SATA و HDD ذخیره می ‌شدند با توجه به‌ سرعت پایین و زمان زیادی که برای لود شدن وجود داشت متخصصان را به فکر استفاده از یک ابزار پرقدرت‌ تر و پرسرعت‌ تر فرو برد. از این ‌رو هاست های ابری و NVME  نسل جدید فضای ذخیره ‌سازی به میدان آمدند و با استفاده از سرعت بالایی که دارند، پاسخگوی کار های سنگین در دیتابیس و سایت می‌ شوند و دسترسی به اطلاعات

 را با کمترین زمان فراهم می کنند. هرچه دانش شما نسبت به مشتریان و بازدید های سایت بیشتر شود به این نتیجه می ‌رسید که سرعت لود شدن سایت و بالا آمدن آن با افزایش بازدید و دیده شدن سایت شما رابطه‌ ی مستقیم دارد!

با این تفاسیر بهترین راه، کاهش حجم رسانه‌ های آپلود شده و استفاده از زیرساخت قدرتمند با سرعت ‌بالا یعنی همان هاست هایی که دارای حافظه‌ های NVME هستند، است!

انصافاً هاست های SSD  در نوع خود کم‌ نظیر بودند و بسیار هم مورد توجه قرار گرفتند، و شکی در کارایی خوب آنها نیست، اما اگر بخواهیم از سرعتی که تا 6 برابر بیشتر است، صحبت کنیم، باید به سراغ‌ هاست های NVME   برویم که این روزها نظیری ندارند! و پر استقبال‌ اند.

چرا که با سرعت 3 گیگ بر ثانیه سایت شما لود می ‌شود و در یک ‌چشم بر هم زدن شاهد بالا آمدن سایت تان هستید .خب قطعاً خیالتان هم از بابت مشتریانتان راحت است که با سرعت ‌بالای سایت از دستشان نمی ‌دهید!

اگر از لحاظ درایو های ورودی و خروجی بخواهیم بگوییم ، میزبان حافظه‌ ای مانند SATA می ‌تواند حدود 32 ورودی را در یک صف قرار دهد این در حالی است که هاست NVME  قادر به ایجاد حدود 64000 صف ورودی است.

مزایای استفاده از هاست NVME چیست

تا اینجای کار به سرعت بالای هاست NVMe اشاره کردیم و دیدیم که یکی از اصلی ترین مزایای این نوع از هارد و فلسفه ساخته شدن این تکنولوژی به شمار می رود. اما اگر بخواهیم ببینیم که مزایای هارد NVMe چیست می توانیم فهرست زیر را برای این مورد عنوان کنیم:

  1. این هاست ها می ‌توانند چندین درخواست ورودی و خروجی را هم ‌زمان اجرا کند.
  2. عملکرد عالی با سرعت لود 3 گیگ بر ثانیه.
  3. به حداقل رساندن هزینه ‌های بالای پردازنده با استفاده از سیستم ورودی و خروجی هوشمند.
  4. بهینه ‌سازی دسترسی به دیتابیس ‌های بزرگ با وجود سیستم caching در هارد.
  5. کارایی بالا و مصرف انرژی کم!
  6. با استفاده از سیستم‌ های هوشمند صف‌ بندی، درایو های بیکار و بی ‌استفاده را غیرفعال می ‌کند و همین کار حدود 98 درصد در مصرف برق صرفه ‌جویی می ‌کند.
  7. فراهم کردن پهنای باند مناسب برای سیستم‌ های نوآوری هوش مصنوعی یا همان AI و سیستم های یادگیری ماشین یا ML
  8. سایتی که بتواند در کمترین زمان ممکن نیاز های کاربران را برطرف کند محبوبیت بالایی خواهد داشت و به رشد سریع و دیده شدن کار شما کمک فراوانی خواهد کرد.

همانطور که دیدیم پاسخ این سوال مزایای هارد NVMe چیست موارد بیشتری را از سرعت بالا شامل می شود و این هارد ها قابلیت های ویژه ای را دارند که میتواند برای موارد مختلف از آنها بهره گرفت.

مزایای استفاده از NVMe

سخن پایانی

در این مطلب رد مورد این موضوع که هارد NVMe چیست و به چه کاری می آید با هم صحبت کردیم. برای پیشرفت در کار و همینطور کسب رتبه ‌ی خوب در موتور های جستجو اولین نکته و بحثی که ممکن است از دیده‌ ها پنهان بماند، استفاده از یک‌ هاست قوی با سرعت لود عالی است. همین‌ که بتوانید در لحظه افراد زیادی را به سایت خود جذب کنید و نگران مشکلات مربوط به ترافیک آن نباشید یک ‌قدم به هدفتان نزدیک ‌تر شده‌اید. هاست NVME به شما امکان سرعت بخشیدن و بهبود عملکرد سایت را می‌ بخشد و می ‌توانید با تهیه‌ و استفاده از این هاست، لذت فروش راحت محصولات را بچشید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها