هاست لینوکس چیست؟ بررسی کاربردها و مزایا

هاست لینوکس چیست
خرید هاست
میزبانی وب

وقتی که شما به دنبال یک هاست برای راه‌اندازی سایت خود باشید موارد و گزینه‌های رنگارنگی برای شما به نمایش در خواهد آمد و باید گفت که با یکی از تبلیغاتی‌ترین بازارهای موجود در اینترنت طرف هستید که خیلی از موراد صرفا برای فروش ارائه می‌شود و ممکن است که کیفیت سرویس‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد با چیزی که شما تصور می‌کنید بسیار متفاوت باشد. در این مقاله قرار است که با هم به بررسی یکی از مهمترین و البته محبوب‌ترین سرویس‌های موجود برویم و ببینیم که هاست لینوکس چیست و این هاستی که برای خیلی از سرویس‌های مختلف به‌سراغ آن می‌رویم واقعا چه کمکی به ما می‌کند. به‌طورکلی این هاست یکی از هاست‌های سازگار با خیلی از سیستم‌ها می‌باشد و کاربردی بالا را در میزبانی وب‌سایت‌ها دارد.  

هاست لینوکس چیست؟

پیش از پاسخ دادن به این سوال نخست تعریفی از هاست را ارائه می‌دهیم. هاست یک فضای ذخیره‌‌سازی همیشه فعال و قابل دسترسی از طریق وب که می‌توان از آن برای راه‌اندازی سایت، و اپلیکیشن‌های مختلف استفاده نمود. هاست در واقع یک کامپیوتر همیشه روشن و فعال است. کامپیوتری که قرار است در هر زمان هر دسترسی‌ای که لازم داشتید از فضای ذخیره‌سازی گرفته تا برنامه‌ها و سایت‌هایی که روی آن نصب است در اختیار شما بگذارد.

برای داشتن چنین سیستمی منابع شما باید توسط یک سیستم عامل مدیریت شود. این سیستم عامل که وظیفه این را دارد که تمامی برنامه‌های شما روی منابع هاست را به اجرا درآورده، کار تخصیص منابع را روی آنها انجام داده و یک نتیجه مطلوب را برای شما فراهم کند، همان سیستم عاملی است که سرور شما با آن نام‌گذاری می‌گردد. اگر برای چنین کاری از یک سیستم عامل لینوکسی استفاده شود، ما یک هاست لینوکسی خواهیم داشت. البته واضح و بدیهی است که اگر سیستم عامل ویندوز برای این کار استفاده کنید هاست شما ویندوزی خواهد بود.

در واقع پاسخ این سوال که هاست لینوکس چیست بسیار طولانی‌تر و مفصل‌تر خواهد بود. برای اینکه بیشتر با هاست لینوکس و کاربردهای آن آشنا شویم، راه درازی را در پیش داریم. اجازه دهید ببینیم که این هاست‌های لینوکسی چگونه کار سرویس‌دهی به ما را انجام خواهند داد.

روش‌های ارتباط با هاست لینوکس چیست؟

در بخش قبلی با هم دیدیم که روی هاست لینوکسی یک سیستم عامل لینوکس در حال اجرا است و مدیریت هاست را بر عهده دارد. اما آیا خیلی از کاربرانی که می‌خواهند از خدمات ارائه شده توسط هاست‌های مختلف استفاده نمایند، کار با لینوکس و فرازونشیب‌های این سیستم عامل را در سطح حرفه‌ای بلدند! آیا می‌توانند از پس مدیریت فضای هاست خود با استفاده از سیستم عامل لینوکس بر بیایند؟!

پاسخ این سوالات در هر وضعیتی بله است زیرا کاربران هاست لینوکسی اصلا قرار نیست لینوکسی که در حال مدیریت سیستم آنان است را ببینند. لینوکس در حال اجرا در پس‌زمینه بوده و صرفا دستورات دریافتی کاربر را از طریق کنترل پنل آن به اجرا می‌گذارد و کارهای سیستمی مربوط به خود را انجام می‌دهد. پس نگران نباشید، سیستم عامل لینوکس بزرگ و پیچیده‌ای که شاید خیلی از افراد با نام آن غریبه باشند و کار کردن با این نوع از سیستم عامل برای آنان سخت باشد، اصلا خود را به شما نشان نخواهد داد.

اما از چه کنترل پنل‌هایی برای مدیریت این نوع از هاست می‌توان استفاده نمود و چگونه با آنان ارتباط برقرار کرد؟ دو کنترل پنل Cpanel و DirectAdmin گزینه‌هایی فوق‌العاده برای این کار هستند. دو کنترل پنل قدرتمند که هر کدام از آنها ویژگی‌های بسیار جامع و ایده‌آلی را برای برقراری ارتباط با هاست، به شما خواهند داد. البته کنترل پنل‌های دیگری نیز برای کنترل هاست لینوکس وجود دارند، اما این دو کنترل پنل برتری خود را ثابت کرده و تمام نیازهای شما را برطرف خواهند نمود. اجازه دهید در ادامه به بررسی این دو کنترل پنل و توضیح مختصری از ویژگی‌های آنان بپردازیم تا شما به‌راحتی بتوانید تصمیم بگیرید که بهترین کنترل پنل برای دسترسی به هاست لینوکس چیست و چگونه می‌توانید از آن استفاده نمایید.

کنترل پنل Cpanel

Cpanel یک کنترل پنل و سیستم مدیریتی فضای هارد است که توسط شرکت آمریکایی با همین نام تولید و عرضه گردید. البته شرکت‌های دیگری مانند Speed Hosting ،Webking و VDI نیز در گسترش آن نقش داشته و به تکمیل شدن این کنترل پنل کمک کرده‌اند. Cpanel با ارائه یک رابط کاربری گرافیکی می‌تواند تمامی نیازهای شما را برای ارتباط با سایت و کنترل آن فراهم نماید. این رابط کاربری گرافیکی کنترل هاست امکان کار کردن با سیستم عامل‌های CentOS، لینوکس‌های خانواده RedHat و CloudLinux را برای شما تامین می‌نماید.

سی پنل

این کنترل پنل یکی از قدرتمندترین کنترل پنل‌های موجود بوده که دارای مزایای زیر می‌باشد:

  •  سهولت و سادگی در استفاده
  • منوی تکمیل و امکانات خوب مدیریتی
  • پشتیبانی از رنج وسیع از سیستم عامل‌های لینوکسی
  • مقبولیت و محبوبیت عمومی کاربران
  • قابلیت بهینه کردن هزینه در صورتی که توسط دیتاسنترها فراهم شود.
  • پشتیبانی و به‌روزرسانی خوب

اما این کنترل پنل معایبی نیز دارد که به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • گران‌تر بودن نسبت به DirectAdmin
  • تفاوت در پنل‌های مدیریت و پنل کاربران که موجب می‌شود کار با آن کمی گیج‌کننده به نظر برسد؛
  • عدم ارائه گزینه‌ها و دسترسی‌های سطح بالا

کنترل پنل DirectAdmin

شرکت JBMC Software این کنترل پنل را برای سادگی و سهولت مدیریت وب‌سایت‌ها تولید و برای اولین‌بار در سال 2003 عرضه نمود. این کنترل پنل نیز با سیستم عامل‌های خانواده لینوکس مانند خانواده ردهت، فدورا، سنت‌اواس، دبیان، فری بی‌اس‌دی و اوبونتو سازگاری کاملی را دارد و منابع و سایت را به‌طور کامل مدیریت می‌کند. این کنترل پنل به‌صورت غیررایگان و به‌صورت، ماهانه، سالانه و یا لایف تایم (همیشگی) قابل خرید است.

دایرکت ادمین

مزایای این کنترل پنل حرفه‌ای به این شرح خواهند بود:

  • مقرون‌به‌صرفه بودن و هزینه پایین برای استفاده
  • سرعت خوب و بهینه برای کنترل هاست
  • رابط کاربری جذاب
  • سادگی در استفاده و یادگیری
  • تحریم نبودن IPهای ایرانی

معایب و کاستی‌های این کنترل پنل نیز به این شرح خواهند بود:

  • ناسازگاری با هاست‌های ویندوزی
  • عدم ارائه یک راهنمای جامع و مناسب
  • عدم ارائه دسترسی‌های سطح بالا

با این بررسی اجمالی و کوتاه در مورد دو کنترل پنل اصلی هاست لینوکسی دیدیم که هر کدام از آنها مزایای و کاستی‌هایی را نیز دارند. به‌طورکلی کارکرد این دو کنترل پنل خیلی از هم دور نیست و شما می‌توانید بر اساس نیاز خود تعیین کنید که بهترین کنترل پنل برای هاست لینوکس چیست و شما از کدام‌یک می‌خواهید استفاده کنید. اما نکته مهم دیگر این است که سیستم عامل اجراشونده روی هاست لینوکس چیست و در واقع ما از چه لینوکسی می‌توانیم برای این کار استفاده نماییم.

بهترین توزیع برای هاست لینوکس چیست؟

اکنون که می‌دانیم سرور لینوکسی ما قرار است چگونه کار کند و ما باید برای کنترل آن از چه کنترل پنلی استفاده کنیم، باید تصمیم بگیریم که چه لینوکسی را می‌خواهیم روی سرور خود داشته باشیم. بنا به نیاز و البته منابع سرور شما این امکان را دارید که از توزیع‌‌های مختلف و متفاوت لینوکس روی سرور خود بهره ببرید. اما اینکه بهترین گزینه برای راه‌اندازی هاست لینوکس چیست نکته‌ای است که برای نیازهای متفاوت، فرق می‌کند. اجازه دهید با هم به بررسی توزیع‌های متداولی که برای هاست لینوکس مورد استفاده قرار می‌گیرند بپردازیم.

توزیع لینوکس و انواع آن چیست؟

اگر دقت کرده باشید تا اینجای مطلب ما برای ورژن‌ها و نسخه‌های مختلف لینوکس از واژه‌ای بنام «توزیع» استفاده کردیم. این توزیع واقعا به چه معناست؟

برای تعریف این واژه در ابتدا باید کمی بیشتر در مورد ساختار و تاریخچه لینوکس صحبت کنیم. قبل از تولد لینوکس سیستم عامل متن‌بازی به نام یونیکس متداول بود. یک سیستم عامل دستوری و بدون گرافیک که کار کردن با آن کمی دشوار به نظر می‌رسید اما قابلیت‌های بسیار خوبی داشت. پس از ظهور مکینتاش و ویندوز، رابط کاربری گرافیکی ارائه شد و کار با سیستم‌های کامپیوتری را به شدت ساده و البته لذت‌بخش نمود. اما به دلیل قیمت بالای آنها خیلی از کاربرانی که از کامپیوتر استفاده می‌کردند، توانایی خرید و تهیه این سیستم عامل‌ها را نداشتند. یک دانشجوی مصمم به نام لینوس توروالد که ظاهرا از این انحصارطلبی و قیمت‌های بالا به شدت کلافه شده بود به فکر افتاد یک سیستم عامل که همان قابلیت‌ها را داشته باشد، و همه به‌صورت رایگان بتوانند از آن استفاده کنند را ایجاد نماید.

یونیکس

لینوس دست به کار شد و شروع به ساخت سیستم عاملی با پایه یونیکس کرد. سیستم عامل جدید نام خود را از ترکیب لینوس و یونیکس گرفت و لینوکس نامیده شد. بعد از پیشرفت‌های نسبی لینوس فهمید که ساخت یک سیستم عامل به تنهایی امکان‌پذیر نیست، پس در فراخوان‌های عمومی از سایر متخصصان خواست تا به او کمک کنند و کد لینوکس را برای دولوپ‌های بیشتر به‌صورت لایه‌باز منتشر نمود. بازخوردها به این اتفاق باورنکردنی بود و پس از گذشت مدت کوتاهی کاستی‌هایی که این سیستم عامل نوپا داشت توسط افراد مختلف از سراسر دنیا جبران شد و تازه در بیشتر موارد از سیستم عامل‌های غیررایگان نیز پیشی گرفت.

آنچه که لینوس و همراهان او در ابتدا خلق کردند، کرنل یا همان هسته اصلی لینوکس نام گرفت. معماری لینوکس به این صورت بود که هسته توسط یک پوسته به نام Shell به‌صورت قابل استفاده در می‌آمد و هرکس Shell مربوط به خود را روی آن پیاده‌سازی می‌کرد. پس از گذشت مدتی این پوسته‌ها به‌صورت مجتمع درآمده و پوسته‌های معروف تقویت شدند. پوسته‌های ضعیف‌تر که کارایی خوبی نداشتند از دست رفتند. آنچه که از این جریان باقی مانده بود، ورژن‌هایی قوی بودند که به آنها توزیع و یا گنو گفته می‌شد.

وقتی ما به توزیع اشاره داریم معنای آن این خواهد بود که این سیستم عامل یکی از ویراست‌ها و ادیت‌هایی است که با هدف بهینه‌سازی خاصی روی هسته لینوکس تهیه و ارائه شده است.

توزیع CentOS

CentOS یکی از محبوب‌ترین و متداول‌ترین توزیع‌هایی است که روی هاست‌های لینوکسی متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دقت کرده باشید در بیشتر گزینه‌هایی که برای فروش به شما ارائه می‌شود. CentOS به‌صورت سیستم عامل پیش‌فرض هاست لینوکسی روی آن نصب شده و آماده بهره‌برداری می‌باشد.

این سیستم عامل رابطه بسیار خوبی با زبان PHP و اجرای کدها و برنامه‌هایی که بر اساس این زبان نوشته شده‌اند دارد. سیستم عامل CentOS یکی از توزیع‌هایی است که از لینوکس Red Hat جدا شده و سورس منبع آن با این سیستم عامل همخوانی دارد.

ورژن‌ها و توزیع‌های مختلفی از این لینوکس موجود می‌باشد که جدیدترین و به‌روزترین آنها CentOS8 می‌باشد. در صورتی که می‌خواهید روی هاست خود یک سایت با اندازه متوسط را راه‌اندازی نموده و آن را از طریق کنترل پنل‌های خود مدیریت کنید، CentOS یک گزینه ایده‌آل برای شما محسوب می‌شود.

Centos

توزیع Ubuntu

یک توزیع قدرتمند و حرفه‌ای با گرافیکی زیبا و محدودیتی بی‌نظیر در بین سایر توزیع‌های لینوکس. این توزیع یکی از زیباترین و محبوبترین گزینه‌هایی است که شما پیش روی خود خواهید داشت. لینوکس Ubuntu از نظر کارکرد چیزی از CentOS کم ندارد و شما می‌توانید از این توزیع نهایت استفاده را ببرید.

لینوکس Ubuntu به دلیل فراگیر بودن و قابلیت‌‌های خوبی که برای سیستم‌های خانگی و PCها دارد، عموما شناخته‌شده‌تر و کار با آن ساده‌تر خواهد بود. نسخه‌های موبایلی این لینوکس که قابلیت جایگزینی با اندروید را داشته نیز دلیلی دیگر بر محبوبیت و یادگیری این سیستم عامل بوده است و می‌توان آن را به‌عنوان یک دلیل گسترش سریع این توزیع در نظر گرفت.

اما نکته حائز اهمیت که شاید کمی در ذوق شما بزند این است که توزیع سرور این لینوکس یعنی Ubuntu Server فاقد رابط کاربری گرافیکی بوده و صرفا با استفاده از کنترل پنل‌ها و خط فرمان می‌شود آن را اداره و مدیریت نمود.

ubuntu

توزیع Debian

اگر بگوییم توزیع Debian قدرتمندترین توزیع لینوکس است، بیراه نگفته‌ایم. این توزیع استخوان‌دار و پایه از سال 1993 شروع به کار نمود و خیلی از توزیع‌های مختلفی که از لینوکس ارائه شده است از این لینوکس منشعب شده‌اند. Debian قابلیت‌های بسیار خوبی را برای کنترل منابع هاست در اختیار شما خواهد گذاشت و یک سیستم رده بالا برای این کار معرفی می‌شود.

توزیع دهم Debian به نام Buster یکی از توزیع‌های قوی و پرکاربرد برای سرور است که قرار است تا 5 سال آینده توسط گروه تولید و گسترش سیستم عامل Debian پشتیبانی شود. اگر بخواهیم یک مقایسه بین این سیستم عامل و گزینه قبلی یعنی Ubuntu ارائه نماییم، باید گفت که Ubuntu بهترین گزینه برای تازه‌کاران و Debian بهترین برای کاربران حرفه‌ای خواهد بود. توزیع لینوکس Debian یک پاسخ قاطع برای این سوال که بهترین سیستم عامل برای هاست لینوکس چیست به ما خواهد داد.

debian

توزیع Fedora

احتمالا اگر یک آشنایی کوچک با سیستم عامل‌هایی که برای مدیریت هاست استفاده می‌شوند داشته باشید، از جایی که ما شروع به توضیح در مورد سیستم عامل‌های مورد استفاده در هاست کرده‌ایم، منتظر معرفی این توزیع قدرتمند بوده‌اید. یکی از معروف‌ترین و مهمترین سیستم عامل‌هایی که می‌توانید از طریق آن به تمامی منابع سرور خود دسترسی داشته و یک کنترل کامل را روی سرور داشته باشید Fedora نام دارد.

این توزیع قدرتمند توسط تیم قدرتمند خود یعنی Fedora Project که از طرف اسپانسرهای بزرگی مانند Red Hat و IBM پشتیبانی می‌شوند در حال رشد و تکامل است. این توزیع محبوب شامل المان‌ها و ماژول‌های خیلی خوبی برای استفاده و کنترل آخرین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در زمینه هاست و سرور می‌باشد، که آن را برای استفاده روی هاست‌های لینوکسی به یک سیستم عامل ایده‌آل تبدیل کرده است.

آخرین توزیع از این سیستم عامل قدرتمند در ماه‌های پایانی سال 2020 منتشر گردید، و عمر این سیستم عامل پیشرفته با توجه به اولین سال انتشار آن یعنی 2003 به 17 سال رسید. در حال حاضر Fedora 33 Workstation جدیدترین و به‌روزترین توزیع موجود از این لینوکس می‌باشد که شما می‌توانید از آن روی هاست خود استفاده نمایید.

fedora

توزیع Red Hat Enterprise

این توزیع از لینوکس که در این مقاله نیز زیاد از آن صحبت کردیم یکی از اصلی‌ترین و مهمترین توزیع‌های لینوکس به شمار می‌رود که با وجود قطع شدن روند دولوپ و عرضه نسخه‌های جدید آن هنوز هم یکی از توزیع‌های پراستفاده و قدرتمند است. شرکت نرم‌افزاری Red Hat یکی از اولین شرکت‌هایی بود که لینوکس را به حالت یک سیستم عامل تجاری درآورد. هرچند این امر از سال 2003 به بعد متوقف شده است، اما محصولات این شرکت همچنان در حال رشد و گسترش بوده و خدمات زیادی را به کاربران لینوکس ارائه داده است. توزیع‌های مختلف لینوکس Red Hat برای استفاده در هاست‌های لینوکس بسیار مفید بوده و شما قادر خواهید بود از آنها برای موارد مختلف استفاده نمایید.

red hat

در بین توزیع‌های مختلف لینوکس، شما این امکان را دارید که گزینه مد نظر خود را انتخاب نموده و از آن استفاده نمایید و ذکر این توزیع‌ها به این معنا نیست که توزیع‌های دیگر مانند OpenSUSE و یا Mandriva امکانات کافی را در اختیار شما نخواهند گذاشت. گزینه‌های معرفی شده تعدادی از بهترین لینوکس‌هایی بودند که ما می‌توانستیم در پاسخ به این سوال که بهترین توزیع لینوکس برای هاست لینوکس چیست به شما ارائه کنیم.

مزایا و معایب هاست لینوکس چیست؟

بخش پایانی مطلب ما به این اختصاص دارد که استفاده از یک هاست لینوکسی با استفاده از کنترل پنل‌های قدرتمند معرفی شده و همین‌طور توزیع‌های قدرتمندی که از آنها حرف زدیم، چه مزایا و فوایدی می‌تواند برای ما داشته باشد، و ممکن است که معایبی داشته باشد که ما نیاز داریم قبل از شروع به کار با این نوع از هاست و خرید هاست لینوکسی به این موارد توجه داشته باشم و در جریان آنها قرار بگیریم. اجازه دهید در ابتدا مزایای این نوع هاست را بررسی کنیم.

مزایای هاست لینوکس چیست؟

همان‌طور که تا اینجای کار این موضوع را بررسی کردیم، هاست لینوکس یکی از هاست‌هایی است که ویژگی‌های خوب زیادی را دارد و در واقع باید گفت که از نظر مزایایی که ارائه می‌کند از خیلی از هاست‌ها و سیستم‌های دیگر جلوتر می‌باشد. در واقع این هاست یک هاست سازگار با خیلی از پلتفرم‌های محبوب و قدرتمند طراحی وب مانند سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب وردپرس و جوملا است که در مقاله‌های وردپرس چیست و جوملا چیست به‌صورت کامل در مورد آنها صحبت کرده‌ایم.

کنترل پنل قوی

در مورد کنترل پنل‌ها و کارایی که آنها دارند در بخش‌های قبلی این مطلب بررسی نمودیم. این کنترل پنل‌ها امکاناتی حرفه‌ای را به شما ارائه می‌نمایند، که می‌توانید از این امکانات برای کنترل کامل منابع خود استفاده نمایید. در این حالت باید گفت که کنترل پنل‌هایی که هاست‌های لینوکسی دارند نسبت به کنترل پنل‌های هاست‌های ویندوزی از قدرت عملکرد بالاتری برخوردار هستند و یادگیری آنها ساده بوده و کار کردن با آنها بسیار راحت‌تر است.

امنیت بالا

امنیت سیستم عامل لینوکس بخاطر اپن‌سورس یا همان منبع‌باز بودن، یک امنیت تضمین‌ شده است. منبع‌باز بودن و شفافیت باعث سریع‌تر پیدا شدن باگ‌‌ها و راه‌های نفوذ به سیستم شده و در نتیجه سریع‌تر این ایرادات برطرف می‌شوند. لینوکس و امنیت بالا دو عبارتی هستند که حتی می‌شود آنها را مترادف هم بدانیم.

درکل امنیت همیشه در لینوکس یک موضوع تضمین‌ شده بوده است و با وجود حملات و ابزارهای هکی که روزبه‌روز در حال رشد هستند، لینوکس همیشه از نظر امنیتی یک گام جلوتر بوده است و سرورهای لینوکسی به‌خوبی از پس این موارد بر آمده‌اند. البته باید در نظر داشت هاستی که به شما ارائه می‌شود چه تنظیمات فعال و یا غیرفعالی را داشته باشد، که این موارد در امنیت هاست به شدت تاثیرگذار می‌باشد.

سرعت اجرای بالا

زمان اجرای پردازه‌ها به دلیل سبک بودن سیستم عامل و عدم وجود کدهای مخفی زیاد برای حفظ کپی رایت با توجه به منبع‌باز بودن، از دیگر مزایای هاست لینوکسی به‌حساب می‌آید.

اگر بخواهیم بگوییم که تاثیر این موضوع بر سرعت هاست لینوکس چیست باید گفت که هسته‌های سبک‌تر به معنی سریع‌تر بودن سیستم عامل است و می‌توان این موضوع را به‌صورت کامل در کارکرد سرور تاثیرگذار دانست. وقتی که سیستم فضای کمتری را برای خود بگیرد و پردازش‌های آن با سرعت بیشتری انجام شود فضا و منابع بیشتری برای کارکرد سایت باقی خواهد ماند و از این لحاظ هاست لینوکس می‌تواند به‌صورت بهینه عمل کند.

امکان استفاده از دستورات HTML

شما این قابلیت را خواهید داشت که از تگ‌های HTML را به‌صورت کامل داشته باشید. این کار به شما انعطاف‌پذیری زیادی را برای اعمال تغییرات روی سایت شما خواهد داد و شما آنچه که برای سایت خود انتظار دارید را روی آن پیاده‌سازی می‌کنید.

نصب آسان و ساده

نصب لینوکس به علت خام نصب شدن یکی از مواردی است که کار شما را بسیار سرعت می‌بخشد و شما می‌توانید آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن نصب نمایید.

به لطف کنترل پنل‌های وب و همین‌طور شرایطی که سیستم عامل لینوکس دارد نصب یک سیستم مدیریت محتوا و کار کردن با آن روی این نوع از هاست به‌سادگی انجام می‌شود و نیاز به این نیست که شما کار خاصی را برای راه‌اندازی یک برنامه یا سایت روی این سیستم عامل انجام دهید، برای این کار کافی است که یک پایگاه داده برای سایت و برنامه خود ایجاد کرده و کپی فایل را انجام دهید و برنامه را به پایگاه داده خود متصل کنید. به‌سادگی می‌توانید سایت خود را روی این هاست‌ها راه‌اندازی کنید.

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این خصوص نیاز دارید به مقالات نصب وردپرس روی دایرکت ادمین، نصب پرستاشاپ روی هاست و نصب دروپال روی هاست مراجعه کنید تا با آموزش نصب چند مورد از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا آشنا بشوید.

بازدهی خوب برای برنامه‌های PHP و MYSQL

هاست لینوکسی بهترین گزینه برای اجرای برنامه‌هایی است که با زبان PHP نوشته شده و از پایگاه داده MYSQL نیز استفاده می‌کنند.

در این رابطه باید گفت که این برنامه‌ها سازگاری خوبی را روی این سیستم‌ها دارند که دلیل آن مشترک بودن موارد پایه در این سیستم‌ها است. در واقع باید گفت که سیستم عامل پایه‌ای که می‌شود از آن برای این کار استفاده کرد سیستم عامل لینوکس است. البته توزیعی که هاست لینوکس از آن استفاده می‌کند هم در این مورد مهم خواهد بود.

به‌عنوان مثال بهترین گزینه برای کار کردن با برنامه‌هایی که از زبان PHP استفاده می‌کنند سیستم عامل CentOS است که در بخش‌های قبلی آن را معرفی کردیم و در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این خصوص نیاز دارید سری به مقاله CentOS چیست بزنید. همین‌طور در مورد MySQL هم باید گفت که همواره لینوکس یکی از بهترین گزینه‌ها برای کار کردن با آن بوده است و این پایگاه داده به نوعی بومی سیستم عامل‌های لینوکسی به شمار می‌رود.

وجود برنامه‌های متعدد برای کنترل و ساخت ایمیل سایت

لینوکس این قابلیت را دارد تا از چند برنامه مختلف برای پروتکل‌های مختلف ارسال و دریافت ایمیل استفاده نماید که این کار باعث بالارفتن بازدهی خواهد شد. این نوع از هاست‌ها از Postfix برای SMTP و از Dovecot برای پروتکل‌های IMAP و POP3 استفاده می‌نمایند.

علاوه بر این موضوع خیلی از برنامه‌های جانبی که روی هاست نصب می‌شوند و مانند یک افزونه کاربردی برای شما عمل می‌کنند می‌توانند به شما در مدیریت ایمیل‌های سایت و استفاده از قابلیت‌های ویژه مانند ارسال ایمیل به‌صورت گروهی کمک بسیار خوبی را بکنند که از هر لحاظ کاربردی خواهد بود. البته این موضوع به این معنی نیست که روی هاست‌های ویندوزی نمی‌توانید این موارد را داشته باشید، اما باید گفت که هاست لینوکس به‌صورت واقعا ایده‌آلی این کارها را انجام می‌دهد.

مزایا و معایب هاست لینوکس

ایرادات هاست لینوکس چیست؟

یکی از مهمترین موارد و گزینه‌هایی که در انتخاب هاست لینوکس باید به آن توجه داشت این است که در کنار تمامی مزایایی که به ما ارائه می‌کند مواردی هم هستند که به عنوان معایب این نوع از هاست شناخته شده و اگر مراقب آنها نباشید و به‌سراغ هاست لینوکس بروید ممکن است که برای شما دردسرهایی را درست کند و نه تنها هاست لینوکس بلکه تمامی سرویس‌های میزبانی دیگر و حتی به‌صورت کلی‌تر تمامی برنامه‌ها و نرم‌افزارها هم درون خود موارد این‌چنینی را دارند و در کنار هر مزیت یک ایراد نیز وجود خواهد داشت.

البته بسته به طراحی و ماهیت برنامه‌های مختلف، این موارد هم می‌توانند متفاوت باشند و تعداد مزایا و معایب متغیر باشند. خوشبختانه در مورد هاست لینوکس باید گفت که این موارد کم بوده و مزایایی که این سرویس میزبانی دراد به معایب آن غلبه می‌کند. 

پیکربندی دشوار

بعد از نصب لینوکس برخلاف ویندوز که شما ماژول‌های اصلی را نیز نصب نموده‌اید تازه وقت آن رسیده است که به‌سراغ ماژول‌ها بروید و آنها را برای خود پیکربندی نمایید. این نصب و راه‌اندازی ماژول‌ها کاری زمان‌بر و نسبتا دشوار خواهد بود. البته این پیکربندی‌ها توسط هاستینگ انجام شده و شما با آنها درگیری‌ای ندارید اما در صورتی که از هاستینگ‌های نامعتبر سرویس خود را تهیه کنید ممکن است که این پیچیدگی‌ها باعث بروز خطاهایی در عملکرد کلی سایت شود.

نبود رابط کاربری گرافیکی در بعضی توزیع‌ها

بعضی از توزیع‌های پرکاربرد مانند Ubuntu در نسخه‌های سرور فاقد رابط کاربری گرافیکی بوده و باید با استفاده از خط فرمان با آنها ارتباط برقرار نمود. این موضوع نیز می‌تواند با اعمال بعضی از دستورات به‌صورت غلط که یک اشتباه کاربری است برای کارکرد کلی سایت دردسرهای زیادی را ایجاد کند.

سختی در کارکرد به‌خاطر ناآشنا بودن کاربران

خیلی از کاربران به علت کار کردن با سیستم عامل‌های ویندوزی روی PCها و سیستم‌های شخصی خود، راه و روش خاص کار با لینوکس را بلد نبوده و ممکن است در پیکربندی‌های خاص کمی دچار مشکلاتی شوند که برطرف کردن آنها وقت‌گیر باشد. البته کنترل پنل شما بیشتر نیاز‌های شما را برطرف خواهد کرد و ارتباط با سیستم عامل هاست در موارد خیلی کمی لازم خواهد بود که آن هم از طریق SSH صورت می‌گیرد. اما باز هم باید گفت که خیلی از کاربران با دستورات لینوکسی آشنا نبوده و ممکن است که با آن راحت نباشند.

عدم پشتیبانی از سایت‌های ASP

در این رابطه باید گفت که این نوع از هاست را می‌توان برای خیلی از سایت‌ها استفاده کرد و سایت‌هایی که با زبان‌های برنامه‌نویسی متداول و فریم‌ورک‌های بزرگ نوشته شده باشند، عموما از هاست‌های لینوکسی برای میزبانی استفاده می‌کنند اما باید گفت که مواردی که با زبان برنامه‌نویسی ASP نوشته شده باشند در این دسته جای نخواهند گرفت و در صورتی که شما سایت خود را با این زبان برنامه‌نویسی کرده‌اید باید به فکر یک هاست ویندوزی برای آن باشید و از هاست لینوکس و ویژگی‌های خاصی که در اختیار ما قرار می‌دهد بی‌بهره خواهید بود.

جمع‌بندی

اگر بخواهیم بگوییم که هاست لینوکس چیست و چه مزایایی دارد می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که هاستی است بدون مشکلات خاص که برنامه‌های مختلف ما که با زبان‌های PHP و MYSQL نوشته شده‌اند را بدون هیچ‌گونه محدودیتی و بهتر از هر سیستم عامل دیگری اجرا ‌می‌نماید، و با استفاده از کنترل پنل‌های کاربردی و قدرتمند یک دسترسی خوب به منابع را برای ما ایجاد می‌کنند. همان‌طور که بررسی‌ها نشان داد مزایای هاست‌های لینوکسی بسیار بیشتر از معایب آنها بوده که این امر باعث می‌شود تا هاست لینوکس به یک گزینه خوب برای استفاده‌های متعدد تبدیل شود.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها