ioncube loader چیست و برای استفاده از آن باید چه کار کنیم

خرید هاست
میزبانی وب

یکی از موثرترین و مفیدترین المان‌های برنامه‌نویسی که شما با آن می‌توانید در بک اند سایت خود یک ساختار قدرتمند را ایجاد کنید، زبان برنامه‌نویسی PHP است. شاید این زبان برای خیلی از برنامه‌‌نویس‌ها سخت باشد و در کار کردن با آن مشکلاتی داشته باشند، اما هیچ برنامه‌نویسی را پیدا نخواهید کرد که قدرت این زبان را انکار کند و امکاناتی که به شما خواهد داد را نادیده بگیرد. افزونه‌ها و برنامه‌های زیادی وجود دارند که در بهبود اجرای این کد‌ها می‌توانند به‌صورت موفق عمل کرده و بازدهی سایت شما را بالا بیاورند. ioncube loader یکی از بهترین گزینه‌هایی است که برای شما این امکان را فراهم می‌کند و ما در این مطلب قرار است به این موضوع بپردازیم. پس با بررسی پاسخ این سوال که ioncube loader چیست با ما همراه باشید.

اساس کار ioncube loader چیست

بهینه‌سازی اجرای کدهای PHP را می‌‌توان به عنوان یک پاسخ کوتاه برای این پرسش مهم یعنی اساس کار ioncube loader چیست معرفی کرد. برای بررسی ioncube loader باید در ابتدا ببینیم که چرا ما نیاز به این بهینه‌سازی‌ها داریم و جریان کار از کجا آغاز می‌شود و منشا بوجود آمدن این برنامه و نیاز ما به آن چیست.

PHP از کجا شروع شد

همه چیز به سال 1994 باز می‌گردد. برای اولین بار یک برنامه‌نویس کانادایی‌–دانمارکی زبانی را به نام PHP ارائه داد که در وب به یک غول بزرگ تبدیل شد. شاید خود این برنامه‌نویس در ابتدا نمی‌دانست که چه زبان کاربردی‌ای را به دنیا معرفی کرده است و تا کمتر از 20 سال آینده زبان ساخته ذهن او به بزرگترین زبان برای طراحی سایت‌های مختلف به صورت داینامیک در خواهد آمد.

PHP از آنجا زاده شد که نیازهایی برای کار با پایگاه داده و اتصال سایت به آن وجود داشت. راسموس ردلوف یک برنامه‌نویس حرفه‌ای با استفاده از زبان C، یک CGI یا رابط کاربری برای اتصال به وب ایجاد نمود که از طریق آن بتواند این نیاز را برای خود برطرف کند. نام ابتدایی این CGI طراحی شده «Personal Home Page/Forms Interpreter» بود که به‌صورت مخفف PHP/FI نام گرفت. پس از ایجاد کمی تغییرات این برنامه‌نویس و گروهش PHP Tools را برای استفاده در تولید و طراحی سایت‌های Dynamic و همین‌طور پیدا کردن باگ‌ها و خطاهای سیستم عرضه نمودند که اولین ورژن از این زبان بود. در طی سال‌های گذشته ورژن‌‌های مختلفی با تغییر امکانات از این زبان ارائه شدند که جدیدترین ورژن آن مربوط به سال 2020 است و PHP8 نام دارد.

استفاده از زبان PHP در سایت به جزء جدایی‌ناپذیر مسیر دولوپ و ساخت سایت تبدیل شده است. به طوری که می‌توان گفت بخش اعظم طراحی یک سایت و کاری که در پس‌زمینه قرار است انجام گیرد توسط زبان PHP انجام خواهد گرفت. شاید شما سایت‌سازها و پلتفرم‌های مختلفی را بشناسید که به نظر برسد بدون استفاده از این زبان کار ساخت سایت را انجام می‌دهند ولی باید بدانید که در پس‌زمینه تمام آنها یا حداقل موفق‌ترین‌های آنها PHP است که می‌درخشد. وردپرس را می‌توان به عنوان مثالی برجسته و بزرگ از این پلتفرم‌ها نام برد.

چرا به ioncube loader نیاز داریم

در این زبان کاربردی نقش ioncube loader چیست و چه کمکی را می‌تواند به سایت شما بکند؟ ioncube loader وظیفه بهینه‌سازی هنگام اجرای کدها در زبان PHP را بر عهده دارد. شما با استفاده از این برنامه این قابلیت را خواهید داشت که از کدهای PHP خود محافظت کنید. اگر با ساختار این زبان برنامه‌نویسی آشنایی داشته باشید، می‌دانید که کدهای PHP بین کدهای HTML نوشته می‌شوند و با آنها آمیخته‌اند. اما اگر ما به سورس کد نسخه نهایی سایت که در سیستم کاربران اجرا شده است نگاه کنیم این کدها را نمی‌بینیم و آنها از دید ما مخفی هستند و یا حداقل قرار است که این‌طور باشند، چون راه‌هایی برای دستیابی به این کدها وجود دارد.

ioncube loader برنامه‌ای است که به این مخفی‌سازی و حفاظت کمک می‌کند و کدهای شما را در برابر دیده شدن، تغییر و حتی از اجرا شدن آنها روی سیستم های بدون لایسنس جلوگیری می‌کند. این کارها برای جلوگیری از اینکه کدهای شما توسط کسانی که نباید آنها را ببینند و در برابر شناسایی نحوه عملکرد سایت و قالب نوشته شده توسط شما، محافظت شود. این حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از انتشار کدها یکی از مهمترین مواردی است که استفاده از مکانیزم ioncube loader را به یکی از موارد کاربردی و اساسی تبدیل نموده است.

با استفاده از این برنامه شما این قابلیت را خواهید داشت که تمامی قالب‌ها و یا افزونه‌هایی را که می‌نویسید لایسنس‌دار کنید. در صورتی که ioncube loader برنامه شما را کد کرده و آن را تبدیل به یک کد زبان ماشین کند صرفا کسانی که لایسنس‌های شما را خریداری کرده باشند این امکان را خواهند داشت که از این برنامه استفاده کنند. همین‌طور این افراد حتی در صورت داشتن لایسنس نیز به کد دسترسی نداشته و صرفا به عنوان یک کاربر می‌توانند از برنامه نوشته شده توسط شما استفاده نمایند. این برنامه به شما کمک خواهد کرد تا محرمانگی کدها و همین‌طور حق کپی رایت افزونه‌ها و قالب‌هایی که نوشته‌اید را به صورت تمام و کمال داشته باشید.

یکی دیگر از مواردی که این برنامه در آن نقش دارد سرعت سایت خواهد بود که این مورد را مدیون مکانیزم خاص برنامه ioncube loader هستیم. اجازه دهید با هم ببینیم که مکانیزم ioncube loader چیست و چگونه قرار است این کارها را برای ما انجام دهد.

مکانیزم عملکرد برنامه ioncube loader چیست

ioncube loader از یکی از قدیمی‌ترین و پایه‌ای‌ترین مکانیزم‌ها در برنامه‌نویسی کامپیوتر استفاده می‌کند. تمام کاری که این برنامه برای شما انجام می‌دهد این است که کدهای متنی را از سایت شما حذف کرده و آنها را با کدها و برنامه‌های کامپایل شده و آماده برای مرورگرها جایگزین می‌کند. اما این به چه معناست.

فرض کنید که شما می‌خواهید غذا درست کنید. برای این کار به مواد اولیه احتیاج دارید. شما باید مواد اولیه را آماده کرده، آنها را طبخ کنید و با ترکیب‌های مختلف غذای خود را سرو کنید. کدهای PHP حکم مواد اولیه را برای شما دارند. کاری که ioncube loader برای شما انجام می‌دهد این است که این مواد اولیه را از درون سایت شما حذف کرده، و به جای آن غذای آماده را تحویل مرورگر شما می‌دهد که فقط نیاز به سرو کردن دارد.

مرورگر شما تنها کاری که باید بکند این است که غذا را برای شما سر میز بیاورد. با استفاده از این روش هم سرعت عمل بالا رفته و هم کسی نمی‌تواند دستور پخت مخصوص شما را متوجه شود. کدهای میانی همان فایل‌‌های زبان ماشین کامپایل شده از کدهای PHP شما هستند که برای اجرا در مرورگر شما طراحی شده‌اند. این کدها ویژگی‌ای دارند که نمی‌توان آنها را به سادگی ترجمه کرد و در صورت ترجمه نیز کد اصلی از آنها قابل بازیابی نیست. فقط ماشین است که می‌تواند این کد را ترجمه کند، و آن را برای شما اجرا کند.

وقتی شما این کار را انجام می‌دهید تنها کسی خواهید بود که می‌تواند این کدها را ویرایش کرده و آنها را مجددا به صورت یک برنامه به زبان میانی و به صورت رمزنگاری شده در آورید. پس این روش هم تضمین‌کننده محرمانگی و امنیت برای شماست و هم تضمین‌کننده اجرای سریع بخاطر کار کمتر در مرورگر و سرور.

اما چگونه باید از این برنامه استفاده کرد و راه بهره‌گیری از مزایای ioncube loader چیست؟ این قابلیت باید روی سرور شما نصب شود، و البته راه پیچیده‌ای را دارد که در بخش بعدی به بررسی آن خواهیم پرداخت.

نصب ioncube loader روی سرور

نصب برنامه ioncube loader روی سرور داستان‌های مربوط به خود را دارد که در اینجا به بررسی آنها خواهیم پرداخت. شما این امکان را خواهید داشت که برنامه را از طریق کنترل پنل خود نصب کرده و یا آن را به صورت دستی دانلود کنید و از طریق دستورات CMD در نصب و فعال‌سازی آن را دنبال کنید.

وقتی شما بخواهید این برنامه را از طریق کنترل پنل هاست و یا سرور مجازی خود مانند Cpanel ،DirectAdmin و یا MyKinsta نصب کنید، راه بسیار کوتاه‌تری را نسبت به نصب به صورت دستی در پیش خواهید داشت. برای این کار شما باید وارد تنظیمات بخش کنترل‌کننده PHP خود شوید. و از بین قابلیت‌هایی که در آنجا وجود دارد ioncube loader را فعال نمایید. در ادامه به معرفی روش نصب‌های مختلف از طریق این کنترل پنل‌ها و همین‌طور به صورت دستی خواهیم پرداخت.

نصب روی کنترل پنل Cpanel

در این روش شما قابلیتی را خواهید داشت که از یک رابط کاربری گرافیکی برای این کار استفاده کنید. برای نصب ioncube loader روی کنترل پنل Cpanel باید ابتدا به سراغ بخش سرویس‌های PHP بروید. برای این کار از صفحه اصلی و تب Software از منوی Main، گزینه EasyApache را انتخاب کنید.

دسترسی به PHP

بعد از آن از قسمت پایین صفحه گزینه start customizing based on profile را انتخاب کرده تا گزینه‌های مختلفی که می‌توانید نصب کنید برای شما نمایش داده شود. بعد از این مرحله شما Next Step را زده و از بین گزینه‌هایی که در اختیار دارید IonCube Loader for PHP را تیک‌دار کنید. اکنون تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که دکمه  save and build را زده و منتظر بمانید که این برنامه برای شما نصب شود.

بعد از پایان نصب با یک بار ریستارت کردن سرور و یا راه‌اندازی مجدد سرویس PHP خود می‌توانید از این برنامه استفاده کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

نصب روی کنترل پنل Directadmin

برای نصب ioncube loader روی Directadmin کمی باید متفاوت با Cpanel عمل کنید. در اینجا قرار است که شما از طریق SSH چند دستور را اجرا کنید تا این برنامه برای شما نصب شود.

نصب با Directadmin

پس از ورود به SSH شما باید دستورهای زیر را اجرا کنید تا IonCube Loader برای شما نصب شود.

cd /usr/local/directadmin/custombuild/

./build set ioncube yes

./build update

./build ioncube

نصب روی کنترل پنل MyKinsta

این کنترل پنل که یک مورد خوب برای کنترل هاست‌ها و سرورهایی است که برای کار با وردپرس از آنها استفاده می‌شود و به طور کلی می‌توان آن را یک گزینه بهبود یافته برای هاست وردپرس معرفی نمود. امکانات خوبی برای کار با ioncube loader دارد و شما را قادر می‌سازد تا به‌راحتی این برنامه را روی آن نصب کرده و به اجرا در آورید برای این کار شما یک رابط گرافیکی خوب خواهید داشت که حتی از Cpanel نیز این کار را سریع‌تر برای شما انجام خواهد داد.

نصب روی کنترل پنل MyKinsta

وقتی که می‌خواهید ioncube loader را روی این کنترل پنل نصب کنید باید از بخش منوهای سمت چپ وارد منوی Site شده و زیر منوی Tools را انتخاب کنید. در این منو لیستی از امکانات زیاد در اختیار شما قرار خواهد گرفت که می‌توانید روی سایت خود آنها را به اجرا در آورید اما برای استفاده از ioncube loader باید به بخش‌های پایینی این فهرست رفته و آن را در بین سایر ویژگی‌ها و برنامه‌ها پیدا کنید.

زدن دکمه Enable تنها کاری است که شما باید پس از پیدا کردن آن انجام دهید تا بتوانید این برنامه کاربردی و حرفه‌ای را روی سرور خود به اجرا در آورده و از امکانات آن استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که محدودیت‌هایی روی ورژن‌های مختلف PHP برای این روش وجود دارد، به طوری که وقتی شما از این طریق برنامه را نصب می‌کنید از PHP ورژن 8 پشتیبانی نمی‌شود.

MyKinsta قول‌هایی را برای برطرف کردن این محدودیت داده است اما باید توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید از این برنامه روی این کنترل پنل استفاده کنید بهتر است از PHP با ورژن‌های 7.3 و 7.4 بهره بگیرید.

روش دستی نصب ioncube loader چیست

روش‌های قبلی می‌توانند برای شما مفید باشند اما مواقعی است که این روش‌ها جواب نداده و یا شما هیچ‌کدام از این کنترل پنل‌ها برای سایت خود استفاده نمی‌کنید. در این صورت شما این قابلیت را خواهید داشت که نصب ioncube loader را به صورت دستی انجام داده و خودتان آن را دانلود و با دستورات CMD آن را نصب کنید. برای این کار شما باید مراحل مختلفی را دنبال کنید که در ادامه به توضیح مختصری از این مطالب خواهیم پرداخت.

مرحله اول: اتصال به SSH

در اولین مرحله شما نیاز دارید به بخش دستوری و خط فرمان سایت خود که SSH نامیده می‌شود متصل شوید.

مرحله دوم: دانلود و اکسترکت کردن فایل‌های برنامه

در این بخش شما باید فایل‌های برنامه ioncube loader را برای استفاده‌های بعدی آماده نمایید. برای این کار بهترین گزینه استفاده از سایت رسمی شرکت ioncube است که این برنامه اپن سورس را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته شما این امکان را خواهید داشت که این برنامه را از سایر مراجع معتبر که در کار با آنها راحت‌تر هستید، دنبال کنید.

اتصال به SSH

مرحله سوم: کپی کردن فایل‌های ioncube loader

در این مرحله شما باید فایل‌هایی که دانلود و اکسترکت نموده‌اید را در پوشه‌های Extension مربوط به PHP کپی کنید. برای این کپی باید از دستورات SSH استفاده کنید. شما با دستور زیر می‌توانید پوشه مورد نظر خود را پیدا کنید:

php -i | grep extension_dir

بعد از اجرای این دستور آدرس این پوشه به این صورت به شما نمایش داده خواهد شد:

extension_dir => /opt/cpanel/ea-php72/root/usr/lib64/php/modules => /opt/cpanel/ea-php72/root/usr/lib64/php/modules

از طریق دستور زیر می‌توانید به این پوشه دسترسی پیدا کنید و فایل‌های خود را درون آن کپی نمایید:

sudo cp /tmp/ioncube/ioncube/ioncube_loader_lin_7.2.so /opt/cpanel/ea-php72/root/usr/lib64/php/modules

فرایند کپی مانند تصویر زیر برای شما نمایش داده خواهد شد و کار کپی به پایان خواهد رسید.

کپی کردن فایل های ioncube loader

الان فایل‌های شما در محل درست قرار گرفته است اما احتیاج دارید تا به PHP سایت خود اعلام کنید که این فایل‌ها در کجا هستند و به چه دردی می‌خورند، دستور زیر به شما در اجرای این کار کمک خواهد کرد:

php -i | grep ‘additional .ini files’

با این دستور شما فایل مربوط به اطلاعات PHP را پیدا خواهید کرد و با استفاده از دستور زیر کار معرفی این فایل‌ها به PHP را به اتمام خواهید رساند:

bash -c ‘echo “zend_extension=/opt/cpanel/ea-php72/root/usr/lib64/php/modules/ioncube_loader_lin_7.2.so” > /opt/cpanel/ea-php72/root/etc/php.d/00-ioncube.ini’

مرحله چهارم: پیکربندی و راه‌اندازی

در اینجا قرار است که تنظیمات نهایی را روی سرور پیاده‌سازی کرده و ببینیم که چگونه می‌توانیم این برنامه تازه نصب شده را به اجرا در آوریم. ریلود کردن سرور و ران کردن مجدد آن اولین کاری است که برای این فعال‌سازی باید انجام دهید. برای این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند وارد کردن دستور زیر استفاده کنید:

sudo /etc/init.d/nginx reload

ریستارت کردن PHP دومین قدمی است که باید بردارید. برا این کار شما می‌توانید مستقیما به کنترل پنل خود مراجعه کرده و این کار را انجام دهید. بعد از انجام این کار نیز لازم است تا کش سایت را به طور کامل پاک کنید تا از اجرای دستورات قبلی و تنظیمات قبلی جلوگیری شود.

بعد از انجام این مراحل ionCube loader برای شما نصب شده و تقریبا آماده استفاده شده است.

مرحله پنجم: تایید برنامه ionCube loader

برای تایید یا Verify کردن این برنامه نیاز دارید که یک مرحله ساده دیگر را انجام دهید، و آن استفاده از دستور زیر خواهد بود.

php -i | grep ioncube

شما باید این دستور را روی پنجره SSH خود اجرا کرده تا برنامه ionCube loader روی سایت شما تایید شود.

نصب نهایی ioncube loader

پس از تایید این برنامه شما قادر خواهید بود تا توسط اسکریپت‌ها و یا افزونه‌هایی که با این برنامه کار می‌کنند به آن دسترسی داشته و از مزایا و خدماتی که برای شما فراهم می‌کند استفاده نمایید. در این روش شما پیچیدگی‌های بیشتری را شاهد خواهید بود اما این روش را می‌توان یک روش صددرصد کاربردی برای این کار دانست، و در صورتی که سایر روش‌ها به شما نتیجه درستی را ارائه نکنند، این روش به طور قطع کار خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که دیدیم برنامه ionCube loader یکی از برنامه‌های کاربردی و خوب برای رعایت محرمانگی و همین‌طور بالا بردن سرعت می‌باشد. برنامه‌های بزرگ دیگری وجود دارند که در سایر موارد نرم‌افزاری از مکانیزم‌های مشابه استفاده می‌کنند. اما ionCube loader با ویژگی‌هایی که دارد به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های این نوع برنامه‌ها خصوصا برای PHP و المان‌های مربوط به وب عملکردی فوق‌العاده دارد. در این مطلب دیدیم که روش‌های مختلف نصب برنامه ionCube loader چیست و شما برای این کار چه گزینه‌هایی را خواهید داشت. استفاده از نصب‌های گرافیکی می‌تواند بسیار ساده باشد اما در نظر داشته باشید که کار نکردن این برنامه در این روش‌های نصب چیز جدیدی نیست و عموما کاربران با این اتفاقات مواجه می‌شوند و راه نجات از آن نصب برنامه به صورت دستی می‌باشد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

1 دیدگاه. Leave new

  • این برنامه برای پوشش ضعف php نسخه 7 تا 7.4 بود … به خاطر همین php در نسخه 8.2 این ضعف را حل کرد.. در نسخه 8.2 PHP رمزگذاری خیلی حرفه ای تر شد و خیلی از سایت های نسخه 7.4 php از دسترس خارج شدند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها