بیگ بلو باتن چیست !؟ کلاس آنلاین سریع

بیگ بلو باتن چیست
خرید هاست
میزبانی وب

برگزاری کلاس ها و کنفرانس های بزرگ به صورت مجازی یکی از مباحث داغ این روز ها است که خیلی از افراد را سردرگم کرده است. سردرگم از این لحاظ که انتخاب یک بستر خوب برای برگزاری این کلاس ها در بین نرم افزار ها و برنامه هایی که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، می تواند بسیار مشکل باشد. بیگ بلو باتن به شما یک گزینه قطعی را پیشنهاد خواهد کرد. پیشنهادی که نمی توانید آن را رد کنید!!! اجازه دهید تا با هم به بررسی این موضوع بپردازیم که بیگ بلو باتن چیست و چه کارهایی از دست او بر می آید.

بیگ بلو باتن چیست !؟

بیگ بلو باتن یک نرم افزار اپن سورس و رایگان است که قابلیت برگزاری کلاس های آنلاین، وبینار ها و کنفرانس های بزرگ را برای شما فراهم می نماید. این تعریف کتابی برای سوال بیگ بلو باتن چیست نمی تواند به صورت عمق این برنامه وسیع را برای شما شرح دهد. پس اجازه دهید تا به بررسی جامع تر و کاملتری برای این برنامه بپردازیم.

وقتی صحبت از وبینار ها و کنفرانس ها به میان می آید، آموزش مجازی و کلاس های راه دور اولین گزینه ای است که به یاد ما خواهد آمد. خصوصا با وجود شرایط فعلی و شیوع کرونا که باعث شده است استفاده از کلاس مجازی به عنوان یک فعالیت فوق برنامه و متفرقه به یک ضرورت تبدیل شود. اگر شما برنامه هایی که مسئولیت اجرای این جلسات را برعهده دارند ملاحظه کرده باشید خواهید دید که تمامی این برنامه ها از ویژگی های مشترکی برخوردار هستند، که قابلیت هایی را برای درک بهتر مطلب در اختیار استفاده کنندگان می گذارند.

خیلی از این برنامه ها کاستی ها و مشکلاتی را در اجرا و یا حتی در استفاده از این امکانات دارند که استفاده از این برنامه ها به علت عدم آگاهی باعث شده است که تجربه استفاده از کلاس مجازی، یک تجربه خوب و دلچسب به نظر نرسد. اما با استفاده از برنامه هایی مانند بیگ بلو باتن، فقط کافی است تا دکمه بزرگ آبی را فشار دهید.

بیگ بلو باتن

بیگ بلو باتن یکی از برنامه هایی است که می تواند به شما یک تجربه کاربری خوب را ارائه کند و کاری کند که شرکت در یک جلسه و یا سمینار مجازی که می تواند بسیار خسته کننده باشد، به کاری لذت بخش تبدیل شود. این برنامه یک برنامه اوپن سورس بوده و برای اولین بار در سال 2009 منتشر گردید. پس از توزیع این نسخه، نسخه های بعدی این برنامه با آپدیت ها و پشتیبانی هایی که برای آن ارائه شد، به یک برنامه تکمیل و خوب تبدیل شد و اکنون نیز جدیدترین ورژن این برنامه نسخه 2.2.31 می باشد که در تاریخ ماه دسامبر سال 2020 منتشر شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است.

این برنامه یک برنامه لینوکسی بوده و شما برای اجرای آن به یک هاست با سیستم عامل لینوکس احتیاج دارید. شاید در ابتدا به نظر برسد که این امر یکی از معایبی است که باید برای این برنامه به آن اشاره کنیم اما به هیچ وجه اینطور نیست. اجرا شدن روی لینوکس قابلیت های خوبی را برای این برنامه داشته و می توانیم بگوییم یکی از برنامه های بسیار کاربردی بوده و کارکردن با آن راحت است.

یک سرور لینوکس که بتواند این برنامه را برای شما در کاربرد های وسیع و البته با اندازه های مشخص، به راحتی پیاده سازی کند، هزینه زیادی را روی دست شما نخواهد گذاشت و از طرفی این برنامه رایگان بوده و از خیلی از برنامه هایی که شما باید برای استفاده از آنها لایسنس تهیه کنید، بهتر عمل خواهد نمود.

اکنون که به صورت موردی با این برنامه آشنا شدیم اجازه دهید به این موضوع بپردازیم و ببینیم که بهترین روش برای نصب و پیکربندی بیگ بلو باتن چیست و شما باید برای رسیدن به نقطه بهره برداری از این برنامه به چه مواردی دقت کنید.

بهترین روش نصب و پیکربندی بیگ بلو باتن چیست

برای نصب بیگ بلو باتن روش های مختلفی وجود دارد که تفاوت هایی را با هم دارند. شما می توانید این برنامه را مستقیم از سایت ارائه دهنده دانلود نموده و نصب کنید، یا آن را از گیت هاب روی سرور خود راه اندازی نمایید. آنچه که اهمیت دارد این است که شما نیاز دارید تا در زمان نصب یک پیکربندی مهم را روی سرور خود اعمال نمایید. البته لازم نیست تغییرات خاصی انجام دهید. اجازه دهید تا در ادامه به بررسی این موارد بپردازیم.

گام اول برای نصب بیگ بلو باتن این است که شما سروری را تهیه کنید که حداقل امکانات لازم برای اجرای این برنامه را داشته باشد. اما این حداقل ها برای استفاده از برنامه بیگ بلو باتن چیست !؟ سرور مجازی ای که میتوانید بیگ بلو باتن را روی آن پیاده سازی کنید باید دارای کانفیگ و منابع زیر باشد:

  • یک سیستم عامل لینوکس اوبونتو 16.04، 64 بیتی
  • 4 گیگابایت رم (استفاده از 8 گیگابایت نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت)
  • 40 گیگا بایت فضای هارد دیسک
  • سی پی یو چهار هسته ای 2.6GHz
  • دسترسی به پورت های TCP 80، 443 و 1935 باید آزاد و امکان پذیر باشد
  • پورت UDP 16384 آزاد و در دسترس باشد
  • 100Mbit/S پهنای باند شبکه
  • همچنین اگر قصد استفاده از SSL را دارید پورت TCP به شماره 7443 باید فعال باشد، در غیر اینصورت پورت 5066 باید متصل و آزاد باشد.

البته باید توجه داشته باشید فضاهای اشتراکی و سرور های مجازی ای که به صورت اشتراکی منابع تخصیص می دهند نمی توانند گزینه خوبی برای این برنامه باشند و شما نیاز دارید تا از یک سرور اختصاصی برای این کار استفاده کنید.

پس از تهیه سرور مجازی با منابع و پیکربندی خواسته شده، شما برای استفاده از بیگ بلو باتن نیاز خواهید داشت که سرور خود را آپدیت نمایید. آپدیت کردن سرور مجازی به این برنامه کمک می کند تا آخرین ویژگی های پیاده سازی شده روی آن که معمولا با جدیدترین نسخه های لینوکس هماهنگ هستند برای شما قابل استفاده باشد و یک برنامه کامل را در اختیار داشته باشید.

پس از این شما باید دستورات کنترلی را اجرا کنید که از تست برقرار بودن حداقل ها و اتصال پورت ها اطمینان پیدا کنید. در صورت صحت این ارتباط در این مرحله شما می توانید اطلاعات مربوط به Hostname و SSL خود را نیز بارگذاری نمایید. بعد از وارد کردن این اطلاعات نوبت به تنظیم فایروال رسیده است که در مراحل پایانی درست کردن پیش نیاز ها قرار دارد.

برنامه بیگ بلو باتن

پس از راه اندازی و پیکربندی یک سرور مجازی با مشخصاتی که اعلام کردیم شما می توانید برنامه بیگ بلو باتن را از سایت رسمی آن دانلود مرده و آن را نصب کنید. شما بعد از این نصب این امکان را خواهد داشت تا API های مربوطه را نیز نصب کنید. این API ها زمانی کاربرد خواهند داشت که بخواهیم یک سیستم کنترلی مانند Moodle را به سرور خود متصل کرده و از آن برای مدیریت وضعیت کلاس های مجازی و موراد درسی استفاده کنید. بعد از این نصب شما نیاز دارید تا سرور مجازی را ریستارت کرده و منتظر بالا آمدن آن باشید. پس از اجرا این برنامه برای شما قابل استفاده خواهد بود.

امکانات پایه بیگ بلو باتن چیست

پیشتر به این موضوع اشاره کردیم که تمامی نرم افزار ها و برنامه های سرور مجازی، یکسری از امکانات را به شما ارائه می دهند، که می توانید از آن ها برای برگزاری هرچه بهتر جلسات استفاده نمایید. در این قسمت می خواهیم به این امر بپردازیم که این امکانات برای برنامه بیگ بلو باتن چیست و چه مزایایی را برای ما فراهم خواهد نمود.

برنامه بیگ بلو باتن مانند هر برنامه دیگری یک صفحه برای نمایش و ارائه مطالب دارد، یک محل نمایش کوچک برای نشان دادن تصویر وبکم، یک تب برای نمایش نام اعضا، و یک چت روم برای نوشتن پیام از طرف ارائه دهنده و یا شرکت کنندگان. ما قصد نداریم این بدیهیات که تمامی برنامه های کلاس آنلاین و اجرا کنندگان وبینار ها دارند را مجددا توضیح دهیم. در این مرحله قرار است به معرفی گزینه هایی بپردازیم که می توانند یک وجه تمایز با سایر برنامه های از این دست باشند. این ویژگی ها به شرح زیر است:

اشتراک گذاری قوی فایل

برنامه بیگ بلو باتن یک امکان قدرتمند را برای بارگذاری فایل ها به روشی ساده ایجاد نموده است که شما با استفاده از روش های ساده ای مانند درگ و دراپ کردن، انواع فایل های صوتی، تصویری، پی دی اف و هر نوع دیگری را با استفاده از این برنامه با شرکت کنندگان به اشتراک بگذارید. این در حالی است که در سایر برنامه ها برای اینکار وقت زیادی صرف شده و برای یک اشتراک گذاری ساده، باید تب های مختلف و منوهای مختلف را پیموده و سپس یکبار آپلود را انجام داده و بعد از این آپلود، تازه لینک فایل را در اختیار سایرین قرار دهید.

این پیچیدگی آپلود و اشتراک گذاری در بیگ بلو باتن به خوبی مدیریت شده و به حداقل رسیده است.

ضبط خودکار و ساده

در این برنامه ضبط جلسات و میتینگ های مختلف به صورت ساده انجام شده و فایل ها به صورت خودکار و البته پایدار روی سرور شما ذخیره می گردند. این فایل ها تا زمانی که شما آنها را مدیریت نکنید جابجا و حذف نمی گردند. این در حالی است که در برنامه های بزرگی مانند Adobe Connect اگر به سراغ فایل های ضبطی خود نروید ممکن است آن ها حذف شوند و از بین بروند.

کاربرد های بیگ بلو باتن

اسکرین گرفتن از صفحه

بیگ بلو باتن این امکان را به شما می دهد تا در زمانی که احتیاج داشتید از صفحه خود اسکرین گرفته و بدون مراجعه برای ذخیره این فایل روی سرور مجازی شما ذخیره خواهد شد.

خیلی از برنامه های جلسات آنلاین این قابلیت را ندارد و فلسفه ای که برای این فقدان مطرح می شود این است که شما با استفاده از سیستم خود می توانید این کار را انجام دهید. این در حالی است که این اسکرین گرفتن بوسیله سیستم نیاز به ذخیره سازی این عکس دارد که باعث اتلاف وقت شما شده، و این امر به هیچ عنوان در یک کلاس آنلاین پذیرفته شده نیست.

تخته سیاه

تخته سیاه، وایت برد و یا هر چیزی که اسم آن را بگذاریم، قابلیتی ارزشمند برای یک کلاس مجازی است که ارائه دهنده با استفاده از آن می تواند یک مفهوم را به صورت آنی و سریع به شرکت کنندگان خود منتقل نماید. این امکان در تمامی نرم افزار های مشابه وجود دارد، پس دلیل معرفی این ویژگی به عنوان یک ویژگی خاص برای بیگ بلو باتن چیست !؟

تخته سیاه بیگ بلو باتن ویژگی های بسیار خوبی را دارد که شما می توانید همزمان تعداد مختلفی فایل جدید را ایجاد نموده و ویرایش نمایید. علاوه بر این شما می توانید فایل ارائه خودتان را نیز ویرایش کنید.

بلک برد بیگ بلو باتن

همانطور که دیدیم امکانات این برنامه نسبت به سایر برنامه های هم ردیف خود یک سروگردن بالاتر است. البته کار به همینجا تمام نمی شود و استفاده از این برنامه شامل مزایای دیگری است که استفاده از خود برنامه را تسهیل می کنند. اجازه دهید تا در بخش بعد به این موضوع بپردازم و ببینیم مزایای برنامه بیگ بلو باتن چیست !؟

مزایای بیگ بلو باتن چیست ؟

برنامه بیگ بلو باتن یک برنامه اپن سورس و لینوکسی است و طبیعتا همین پایه های استوار به او کمک خواهد کرد که خیلی از برنامه های دیگر قوی تر باشد. در این بخش می خواهیم ببینیم که استفاده از بیگ بلو باتن علاوه بر مزایایی که در کارکرد دارد، چه مزایای کلی ای را می تواند برای ما داشته باشد تا در واقع مدیران سازمان را توجیه کند که برای استفاده از این برنامه گام هایی را بردارند. پس اجازه دهید به بررسی این موضوع بپردازیم و ببینیم مزیت های بیگ بلو باتن چیست

رایگان و بدون هزینه

این مورد یک از آندست مواردی است که می تواند خیلی از نیازها را پوشش دهد و یک برنامه را برای استفاده ایده آل کند. در بیگ بلو باتن تمامی هزینه های شما صرفا به هزینه یک سرور مجازی لینوکسی خاتمه خواهد یافت. این در حالی است که برای برنامه های مشابه خرید لایسنس و انواع اشتراكات مختلف برای دسترسی به خدمات کامل نیز از مسائلی هستند که باید به آنها پرداخته شود.

پشتیبانی بسیار قوی برای آموزش

بیگ بلو باتن یکی از بزرگترین برنامه های برگزاری جلسات و سمینار های آنلاین است. ازین رو یک آموزش جامع و کامل برای برطرف کردن ایرادات و همینطور نکاتی که باید برای استفاده و یا حتی راه اندازی آن رعایت کنید را تهیه و در دامنه docs.bigbluebutton.org به صورت عمومی ارائه می نماید.

آموزش بیگ بلو باتن

شما میتوانید در صورت بروز هرگونه مشکلی با کمک گرفتن از این پایگاه دانش قوی تمامی مشکلات خود را در سریعترین زمان ممکن برطرف نموده و یک برنامه یکپارچه و آماده به کار داشته باشید.

پیکربندی ساده

این برنامه نسبت یه سایر برنامه های مشابه خصوصا برنامه هایی که در پلتفرم های لینوکسی ارائه می شوند از نصب و پیکربندی ساده تری برخوردار است. همینطور کارکردن با آن ساده بوده و شما فقط نیاز دارید که دکمه بزرگ آبی رنگ که به علت نام این برنامه به صورت نمادین در این برنامه نیز تعبیه شده است را فشار دهید تا برنامه شما شروع به کار کند.

بدون محدودیت و دور از تحریم ها

در بیگ بلو باتن فرقی نمیکند که شما از سرور های داخلی یا خارجی استفاده کنید. شما می توانید در هر نقطه از جهان و در هر مکانی که بخواهید از این برنامه بدون هیچ محدودیتی استفاده نمایید. تحریم های بین المللی نیز نمی توانند شما را از استفاده از این برنامه منع کنند و یا حتی کوچکترین خللی در کار شما ایجاد کنند.

قابلیت اتصال به برنامه های آموزش مجازی

برنامه های آموزش مجازی سیستم هایی هستند که امکانات کاملی برای تحصیل از راه دور در آنها ایجاد شده است. توجه داشته باشید برنامه های آموزش مجازی با برنامه هایی مانند بیگ بلو باتن یا ادوبی کانکت که به ارائه خدمات وبینار ها و ویدئو کنفرانس ها می پردازند تفاوت های بسیاری دارند. در برنامه های آموزش مجازی شما با یک سیستم دانشگاهی طرف هستید که امکاناتی مانند آزمون، حضور و غیاب، انتخاب درس، مشاهده نمرات، مشاهده کارنامه و موارد این چنینی را در خود جای داده اند.

اما در برنامه های کنفرانس های مجازی بحث به طور کامل متفاوت است. این برنامه ها اجازه برگذاری کنفرانس ها و میتینگ های ویدئویی را به شما می دهد که می تواند به عنوان یک گزینه ایده آل برای کلاس های آنلاین از آنها استفاده شود. اما ویژگی خاصی ارائه شده برای این هدف توسط بیگ بلو باتن چیست ؟

اتصال به مودل

بیگ بلو باتن این امکان را فراهم می نماید تا شما آن را به سیستم های آموزشی حرفه ای مانند Moodle متصل کرده و پنل تنظیمات کلاس آنلاین را از طریق سایت دانشگاهی و آموزشی خود دنبال نمایید. تاریخ و ساعت کلاس ها، تعداد شرکت کنندگان و نقشی که خواهند داشت و همینطور سایر تنظیمات این برنامه جزو مواردی است که از طریق پنل های سایت های آموزش مجازی میتوان در مورد کلاس ها و جلسات آنلاین تنظیم و ثبت نمود.

موارد گفته شده این قابلیت را دارند که برنامه بیگ بلو باتن را به یک گزینه استراتژیک برای یک مجموعه آموزشی تبدیل کنند.

نتیجه گیری

در بین برنامه ها و نرم افزار های مختلفی که برای برگزاری سمینار ها، کنفرانس های بین المللی و جلسات آموزشی ارائه شده اند. بیگ بلو باتن همیشه یک گزینه ایده آل و حرفه ای بوده است که در این مقاله به صورت مفصل در مورد اینکه علت این بزرگ بودن و ویژه بودن بیگ بلو باتن چیست با هم صحبت کردیم. توجه داشته باشید در صورتی که می خواهید از این برنامه برای کار خود بهره بگیرید، تهیه یک سرور مجازی قدرتمند و همینطور یک داشتن دانش پایه از سیستم عامل لینوکس امری ضروری خواهد بود.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها