انواع درگاه پرداخت کدامند؟ راهنمای انتخاب درگاه

انواع درگاه پرداخت
خرید هاست
میزبانی وب

راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی را می‌توان یکی از کارهایی دانست که با شرایط امروز جهان که روابط فیزیکی تا حد امکان کاهش داشته و روابط اینترنتی هر روز بیشتر و بیشتر گسترده می‌شود، یکی از گزینه‌هایی دانست که می‌تواند دروازه‌های بازار بزرگ جهانی را برای ما باز کند و مغازه‌ای کوچک در گوشه‌ای از شهر که حتی خیابان‌های اطراف هم از وجود آن اطلاعی نداشته‌اند قادر خواهد بود تا به بازاری به‌اندازه کل ایران دسترسی داشته باشد. برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی موارد زیادی است که شما باید آنها را در نظر داشته باشید اما یکی از مهمترین و اصلی‌ترین آنها درگاهی است که شما بتوانید هزینه خدمات و محصولاتی که ارائه می‌کنید را از مشتری دریافت کرده و باید در بین انواع درگاه پرداخت مختلفی که وجود دارد یکی را انتخاب کنید.

در صورتی که این سوال برای شما ایجاد شده است که باید چه درگاه پرداختی را انتخاب کنید و برای این کار باید به دنبال چه ویژگی‌ها و شرایطی باشید و باید از کجا شروع کنید، در این مقاله به بررسی کامل اینکه انواع درگاه پرداخت کدامند و چطور می‌توانیم مناسب‌ترین گزینه را برای آن پیدا کنیم، قطعا در صورتی که یک جستجوی ساده را در بین منابع مختلف انجام داده باشید، با این مسئله که انواع درگاه پرداخت کدامند مواجه شده‌اید و شرایط کاملا متفاوت آنها ممکن است شما را کمی سردرگم کرده باشد. این مقاله که هر کدام از این انواع درگاه پرداخت چه ویژگی‌هایی دارند موضوعی است که کاملا در اینجا بررسی خواهد شد اما بهتر است قبل از اینکه به‌سراغ آن برویم کمی در مورد اینکه درگاه پرداخت چیست و چه طور کار می‌کند صحبت کنیم.

درگاه پرداخت چیست و چطور کار می‌کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت همه ما کم‌و‌بیش با آن آشنایی داریم و یا حداقل برای کارهای ساده‌ای مانند پرداخت قبوض یا صورت‌حساب‌ها از آن استفاده کرده‌ایم. اما این مساله که واقعا درگاه پرداخت چیست موضوعی بسیار بزرگتر از این برخوردهای ساده است و در پس این صفحات وب که یک فرم کوچک برای گرفتن شماره کارت و اطلاعات پرداخت دارند، موارد مختلف و متعددی هم وجود دارد که بسیار بسیار پیچیده است.

درگاه پرداخت چیست و چطور کار می کند

درگاه پرداخت یک صفحه وب است که به شما این امکان را می‌دهد که از طریق آن با وارد کردن اطلاعات حساب خود بتوانید پول را در بستر اینترنت جابه‌جا کرده و به‌نوعی مسئول برقراری ارتباط بین شما و حساب بانکیتان و انجام انتقالات است. این تعریف برای کسانی که می‌خواهند از درگاه پرداخت استفاده کنند و با آن خریدهای خود را انجام دهند کافی می‌باشد و می‌توان گفت که از نگاه کاربر تعریفی جامع است. اما وقتی که بخواهید برای سایت خود یک درگاه پرداخت راه‌اندازی کنید، موضوع کاملا متفاوت خواهد بود و باید به زوایای دیگری از آن توجه داشته باشید. (برای اطلاعات بیشتر در رابطه با راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی می‌توانید به مقاله ساخت فروشگاه با وردپرس سری بزنید)

از نقطه نظر کسی که می‌خواهد از درگاه استفاده کند، درگاه صرفا یک لینک خارجی است که شما باید مبلغی که کاربر می‌خواهد به شما پرداخت کند و شناسه کاربر را برای شناسایی‌های بعدی به آن ارسال کرده و این درگاه تاییدیه یا عدم تایید را برای شما خواهد فرستاد. یعنی اصلا درگاهی روی سایت شما وجود ندارد و در واقع شما خودتان هم استفاده‌کننده از یک سرویس بزرگتر خواهید بود.

پس به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم درگاه سرویسی است که اطلاعات پرداخت را می‌گیرد و تایید آن را به ما می‌دهد. اما این موضوع که در خلال این کار به ظاهر ساده چه مواردی باید رعایت شود و چه کارهایی انجام خواهد شد، و همین‌طور این موضوع که بعد از پرداخت تکلیف پول بی‌زبانی که این وسط پرداخت شده است چه می‌شود و به کجا می‌رود بحثی است که دقیقا به این بستگی دارد که شما از کدام یک از انواع درگاه پرداخت برای سایت خود استفاده کنید. در ادامه به این موضوع که چند نوع درگاه پرداخت داریم و هر کدام از این درگاه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و می‌توانند چه کارهایی را برای ما انجام دهند خواهیم پرداخت.

انواع درگاه پرداخت کدامند؟

ممکن است برای کسی که اطلاعی از کارکرد درگاه‌های پرداخت ندارد و به دنبال گرفتن یک درگاه پرداخت نرفته است، این موضوع که انواع درگاه پرداخت کدامند یک سوال بیهوده به نظر برسد و فکر کند که درگاه پرداخت، صرفا یک درگاه است که بانک آن را ارائه می‌کند و انواع خاصی ندارد. اما باید گفت که انواع درگاه پرداخت به دو دسته کلی تقسیم شده و حتی از آن عجیب‌تر این است که درگاه‌های اصلی اصلا به بانک‌ها هم ربطی ندارند و بانک خود نوعی واسطه به‌حساب می‌آید.

انواع درگاه پرداخت کدامند

به‌طورکلی در پاسخ به این سوال که انواع درگاه پرداخت کدامند می‌توانیم به دو دسته اساسی اشاره کنیم که به این صورت می‌باشند:

درگاه پرداخت مستقیم

این نوع از درگاه پرداخت همان درگاهی است که عموما در مورد درگاه پرداخت تصور می‌شود و برای گرفتن این درگاه باید به‌سراغ بانک‌ها بروید. شما برای اینکه یک درگاه پرداخت بگیرید به بانک رفته، حساب خود را باز می‌کنید، مدارکی که از شما خواسته‌اند را تحویل داده و سایت خود را به‌عنوان سایتی که می‌خواهید برای آن درگاه بگیرید به بانک معرفی می‌کنید. در این مورد باید دقت داشته باشید که سایت شما حتما اینماد داشته باشد و شما ملزم هستید که مجوزهای لازم را برای گرفتن این نوع از درگاه ارائه کنید.

بعد از تکمیل این کار بسته به اینکه از چه بانکی و چه نوع درگاهی استفاده کرده باشید، بانک دستورالعمل های لازم را برای اتصال درگاه به سایت شما را خواهد داد و یا اینکه مستقیما IP سرور شما را به درگاه متصل می‌کند و لازم نیست که شما کار خاصی بکنید و هر کسی که از سایت شما به درگاه فرستاده شود برای بانک قابل شناسایی خواهد بود.

درگاه پرداخت مستقیم

در این نوع خاص از انواع درگاه پرداخت وقتی که پرداختی صورت می‌گیرد پولی که برای شما پرداخت شده است مستقیم به حساب شما واریز شده و شما آن را در لحظه دریافت می‌کنید. همین‌طور باید گفت که از شما کارمزدی هم گرفته نخواهد شد و شما به‌راحتی می‌توانید این کار را انجام داده و در واقع با حساب خودتان کار خواهید کرد. اما در نوع دیگر درگاه پرداخت اوضاع به شدت متفاوت خواهد بود و باید گفت که به‌طورکلی داستان دیگری در اینجا در جریان است.

درگاه پرداخت غیرمستقیم

نوع دیگری از انواع درگاه پرداخت که یکی از پرکاربردترین انواع درگاه هستند و باید گفت که روال ساده‌‌تری از درگاه‌های مستقیم دارند، درگاه‌های پرداخت غیرمستقیم هستند. در مورد اینکه این نوع از انواع درگاه پرداخت چطور کار می‌کند باید بگوییم که شما برای اینکه در سایت خود درگاه پرداختی به نام خودتان داشته باشید به‌سراغ یکی از شرکت‌های ارائه درگاه‌های غیرمستقیم که صرفا خدمات مربوط به پرداخت بدون کارت را ارائه می‌کنند می‌روید. در اصطلاح به این شرکت‌ها پرداخت‌یار گفته می‌شود و در بخش‌های بعدی با اینکه به چه صورتی کار می‌کنند آشنا خواهیم شد.

شما با ثبت‌نام در این شرکت‌ها بدون نیاز به هیچ نوع پروانه کسبی و صرفا با ارائه یک کد مالیاتی و ثبت‌نام در سایت مالیات می‌توانید برای سایت خود یک درگاه اینترنتی داشته باشید. ارائه مجوزهای مختلف و دنبال آنها افتادن یکی از کابوس‌‌هایی است که می‌تواند برای کسب‌وکارهای اینترنتی پیش بیاید و خیلی از آنها حتی هنوز این موضوع را نمی‌دانند که می‌خواهند در همین مسیر ادامه دهند یا احتمال تغییر آن وجود دارد. برای گزینه‌هایی که شما نیاز به دردسر کمتر دارید و می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن درگاه پرداخت خود را به‌‌‌صورت غیرحضوری دریافت کنید، درگاه‌های غیرمستقیم همان چیزی است که از گشتن و بررسی کردن انواع درگاه پرداخت انتظار داشتید به آن برسید.

البته باید به یک موضوع هم توجه داشت که برخلاف درگاه‌های مستقیم که امکان واریز آنی آنها وجود داشت، درگاه‌های غیرمستقیم از این امکان بی‌بهره بوده و در این درگاه‌ها کار به این صورت دنبال می‌شود که پول به حساب شرکت پرداخت‌یار ریخته شده و شما می‌توانید با آنها به صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه و یا دوره‌هایی که خودتان آنها را تعیین می‌کنید تسویه کنید.

در رابطه با کارمزد هم باید گفت که این درگاه‌ها کارمزدهای خود را دارند و معمولا ترکیبی از درصد و سقف قیمتی است. به‌عنوان‌مثال پرداخت‌یار زرین‌پال که یکی از معروف‌ترین این ارائه‌کنندگان است، نیم درصد کارمزد را تا سقف 3000 تومان از شما خواهد گرفت. به این معنی که اگر شما یک فروش انجام دهید که نیم درصد آن بیشتر از 3 هزار تومان باشد، تنها 3000 تومان کارمزد از شما گرفته خواهد شد.

درگاه پرداخت غیر مستقیم

در صورتی که بخواهیم تعدادی از بهترین ارائه‌کنندگان درگاه پرداخت را به شما معرفی کنیم می‌توانیم بگوییم که شرکت‌های زرین‌‌‌پال و همین‌طور پِی‌‌دات‌آی‌آر (Pay.ir) جزو بهترین گزینه‌هایی هستند که شما می‌توانید با خیالی آسوده از آنها سرویس بگیرید و در مورد خدماتی که دریافت می‌کنید مطمئن باشید.

اما برای اینکه این موضوع را بررسی کنیم که کدامیک از این انواع درگاه پرداخت می‌توانند برای ما خوب و مفید باشند، در ادامه توضیح خواهیم داد.

کدام‌یک از انواع درگاه پرداخت را انتخاب کنیم؟

برای اینکه بدانیم کدامیک از انواع این درگاه‌ها برای ما مناسب هستند و از بین انواع درگاه پرداخت باید به‌‌‌سراغ کدام یک از آنها برویم باید ابتدا کمی در مورد این سوال که انواع درگاه پرداخت چه نوع سرویس‌هایی هستند صحبت کنیم. در حوزه درگاه‌های پرداخت سه نوع شرکت وجود دارند که هر کدام از آنها وظیفه خاصی را بر عهده دارند:

  • شرکت‌های PSP
  • بانک‌های واسطه
  • شرکت‌های پرداخت‌یار

اولین سطح از ارائه‌کنندگان خدمات انواع درگاه پرداخت شرکت‌های PSP می‌باشند که تمامی شرکت‌های وابسته از آنها استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها مستقیما باید توسط بانک مرکزی تایید شوند که تمامی امور مربوط به تایید و ارائه مجوزهای PSP بر عهده شرکت شاپرک گذاشته شده است. در واقع شرکت‌هایی که می‌توانند خودشان صفحه درگاه پرداخت را طراحی کرده و با تضمین امنیت آن کار انتقال پول را انجام دهند، همین شرکت‌های PSP هستند که معروف‌ترین آنها شرکت شاپرک می‌باشد و خیلی شرکت‌های دیگر مانند پرداخت الکترونیک سامان، پرداخت الکترونیک پارسیان، به‌پرداخت ملت، و سداد نیز این مجوزها را از شاپرک دریافت کرده‌اند.

بانک‌‌‌‌ها با شرکت‌های PSP وارد مذاکره شده و این امکان را فراهم می‌کنند که وجوه انتقالی بدون اینکه کارمزدی دریافت شود به حساب‌هایی که در این بانک‌ها باز می‌شود واریز شود. البته سطح تعهداتی که این بانک‌ها دارند و مسئولیتی که باید برای درگاه‌ها داشته باشند بیشتر بوده و به همین دلیل مدارک بیشتری را از کاربران دریافت می‌کنند. در این بین نوع دیگری از شرکت‌های واسطه نیز وجود دارند که با PSPها قرارداد می‌بندند و با قبول کردن بخش عظیمی از مسئولیت‌های درگاه بانکی، پول را به حساب خود واریز کرده و با کاربران طرف می‌شوند. در اینجا صرفا کد مالیاتی و یک احراز هویت ساده برای داشتن درگاه کفایت می‌کند.

کدامیک از انواع درگاه پرداخت را انتخاب کنیم

در مورد اینکه صحت خدمات کدام بهتر بوده و بهتر است که از کدام‌یک از این انواع درگاه پرداخت استفاده کنیم باید بگوییم که هیچ فرقی از نظر صحت کارکرد ندارند و معیارهای دیگری برای این موضوع وجود دارد که باید بگوییم به این صورت می‌باشند:

شرایط و مدارک لازم برای ثبت‌نام

عملیات ثبت‌نام در انواع درگاه پرداخت می‌تواند بسیار متغیر باشد و همین موضوع باعث شده است که خیلی از منابع و مراجع تقسیم‌بندی انواع درگاه پرداخت را با همین موضوع انجام دهند و به دو درگاه آسان و سخت آن را تقسیم کنند که بدیهی است درگاه‌های غیرمستقیم به‌عنوان درگاه‌های آسان و بانک‌ها به‌عنوان درگاه‌هایی که گرفتن آنها دردسرهای زیادی را دارد معرفی می‌شوند.

به‌طورکلی می‌توان گفت که شرایطی که بانک‌ها لازم دارند کمی سخت بوده و بیشتر برای کسب‌وکارهای سنتی قدیمی که تازه می‌خواهند وارد کار آنلاین شوند کاربرد دارد و اگر شما یک ایده نو را آورده‌اید تا در اینترنت آن را پرورش دهید، مسیر گرفتن درگاه پرداخت مستقیم از اینکه شما را از این کار دلسرد کرده و نظر شما را عوض کند به هیچ عنوان فروگذار نخواهدکرد و بهتر است که به‌سراغ درگاه‌های مستقیم بروید.

کارمزد پرداختی

یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه شود این است که آیا شما مایل هستید کارمزدی برای کار خود پرداخت کنید یا خیر. در صورتی که شما کسب‌و‌کاری با سفارشات زیاد داشته باشید که قدیمی و استخوان‌دار است و می‌توانید نیازهای رنگارنگ بانک‌ها برای درگاه پرداخت را برطرف کنید، می‌توانید به‌راحتی از درگاه‌های مستقیم استفاده کنید و دیگر کارمزدی پرداخت نکنید. البته باید گفت که درگاه‌های غیرمستقیم هم هوای مشتریان خود را دارند و معمولا امتیازات خوبی را به آنها می‌دهند.

تسویه آنی

یکی دیگر از مزایایی که می‌توان آن را به درگاه پرداخت‌های مستقیم نسبت داد این است که شما برای اینکه وجه نقد را دریافت کنید معطل نخواهید شد و باید این موضوع را در نظر داشته باشید که پول همیشه در حساب شما خواهد بود و در صورتی که مشکل تامین مواد اولیه و کالا را داشته باشید، این درگاه پرداخت مستقیم می‌تواند آن را برای شما حل کند. این در حالی است که درگاه‌های پرداخت غیرمستقیم این مزیت را ندارند و باید تا مدت معلوم برای دریافت مبالغ و واریزی وجه از طرف آنها صبر کنید.

تسویه آنی

امنیت و پشتیبانی

یکی از موارد مهمی که باید در مورد اینکه کدام یک از انواع درگاه پرداخت را انتخاب کنیم به آن توجه داشته باشیم، این است که پشتیبانی و امنیت این سیستم‌ها به چه صورت است. خوشبختانه می‌توان گفت که امنیت درگاه پرداخت از جمله مواردی است که تا حد زیادی وابسته به شرکت‌‌‌های PSP است و بخشی که مربوط به درگاه‌ها و واسط‌ها هم می‌باشد به‌خوبی انجام شده است. پس می‌توان گفت که در انواع درگاه پرداخت مستقیم و غیرمستقیم این موارد را داریم و بهتر است برای درگاه‌های پرداخت غیرمستقیم از شرکت‌های مطرح که ثابت شده‌اند استفاده شود.

از نظر پشتیبانی هم باید گفت که معمولا صحبت کردن با پشتیبان یک شرکت پرداخت‌یار ساده‌تر از کسی است که در بانک بتواند به شما کمک کند و بداند که قضیه از چه قرار است و درگیر نباشد و سرش شلوغ نباشد و از داستان‌هایی که همه ما با بانک‌ها داشته‌ایم به دور باشد.

در کل می‌توانیم بگوییم که انتخاب انواع درگاه پرداخت مستقیم و غیر‌مستقیم کاملا بستگی به سیاست‌های کاری شما دارد و باید این موضوع را در نظر داشته باشید که استفاده و انتخاب کدام درگاه می‌تواند به شما کمک بیشتری را در این زمینه بکند.

امنیت و پشتیبانی

نتیجه‌گیری

در این مقاله به معرفی این موضوع که انواع درگاه پرداخت آنلاین کدامند و برای اینکه یک کسب‌وکار اینترنتی آنلاین داشته باشیم و بتوانیم هزینه خدماتی که ارائه می‌کنیم را به‌صورت آنلاین پس بگیریم باید به‌سراغ کدام از این انواع درگاه پرداخت برویم را به‌صورت کامل بررسی کردیم و دیدیم که چه موارد و نکاتی را باید در نظر داشته باشیم. اگر بخواهیم بگوییم که انواع درگاه پرداخت چه هستند می‌توانیم به دو نوع درگاه مستقیم و غیرمستقیم که هر دو از سرویس‌های جانبی شرکت‌های PSP یعنی همان ارائه‌کنندگان رسمی درگاه‌های پرداخت هستند اشاره کنیم.

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که برای استفاده از درگاه‌های بانکی مستقیم، شما لازم است مدارک زیادی داشته باشید و دردسر ثبت‌نام بالا خواهد بود اما ادامه کار بدون کارمزد بوده و واریزهای شما به‌صورت آنی انجام می‌گیرد و در درگاه‌های غیرمستقیم، شما به سرعت هرچه تمام‌تر و سادگی هر چه بهتر می‌توانید یک درگاه برای سایت خود داشته باشید که به راحتی با سایت شما مچ خواهد شد. 

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

1 دیدگاه. Leave new

  • سلام من از درگاه پرداخت نوینوپی استفاده میکنم خدماتشون عالیه و پشتیبانی خیلی خوبی دارن واقعا راضیم تسویه هاشون هم بدون هیچ تاخیر توی این یک سال همکاری که دارم انجام شده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link