ویرایشگر کلاسیک وردپرس؛ معرفی کامل و مقایسه با رقبا

ویرایشگر کلاسیک وردپرس
خرید هاست

از زمانی که سیستم‌های مدیریت محتوا کار خود را آغاز کردند ادیتورها و ابزارهایی که برای مدیریت محتوا در اختیار کاربران قرار می‌داده‌اند همیشه جزو مهمترین امکانات یک سیستم بوده است. شما با استفاده از این ادیتورها می‌توانید یک برگه را به شکلی که می‌خواهید در بیاورید و یا یک نوشته را برای وبلاگ خود بنویسید و ظاهر آن را مرتب کنید. این ادیتورها و ویرایشگرها در ابتدای کار بسیار ساده بوده و قابلیت‌های خیلی کمی را ارائه می‌کردند. اما با گذشت زمان آنها پیشرفته‌تر شده و توانستند امکانات و ویژگی‌های سطح بالایی را به کاربران خود ارائه کنند. در این مقاله قصد داریم که با ویرایشگر کلاسیک وردپرس که یکی از پرطرفدارترین ویرایشگرهای موجود می‌باشد بیشتر آشنا شویم و ببینیم که برای استفاده از آن باید چه کار کنیم.

 قبل از آنکه به بررسی ویرایشگر کلاسیک وردپرس بپردازیم لازم است کمی در مورد ادیتورها و نقش آنها صحبت کنیم. شاید ادیتورها یک عضو ساده و الکی از سایت به نظر برسند، اما باید گفت که این قابلیت از آنچه که به نظر می‌رسد بسیار مهم‌تر است.

ادیتور چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر نگاهی به آمارها و ارقام وب‌سایت‌ها بیندازیم متوجه خواهیم شد که ساخت وب‌سایت‌ها با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا از زمانی که اولین موارد از این سیستم‌ها ارائه شدند به این سمت کشیده شده است و تقریبا روند رو‌به‌رشد خوبی را داشته که همچنان نیز ادامه دارد. با رشد سیستم‌های مدیریت محتوا و ظهور سیستم‌های قدرتمندی مانند وردپرس، امکاناتی که برای ساخت صفحات یک سایت ارائه می‌شد روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شد. اگر بخواهیم بگوییم که این سیستم‌ها چه کار می‌کردند، باید گفت که در واقع یک هسته پردازشی وجود داشت که یک موتور از یک زبان برنامه‌نویسی خاص به شمار می‌رفت و به‌صورت کلی سایت را ران کرده و ارتباط را با وب‌سرور و پردازش درخواست‌ها حفظ می‌کرد و امکانات جانبی مختلفی را به برنامه‌نویسان ارائه می‌کرد که بوسیله آن بتوانند یک صفحه یا برگه جدید به سایت خود اضافه کنند و آن را با سایر برگه‌های روی سایت مرتبط سازند.

در ابتدای امر این کار به‌طور کامل توسط کدنویسی انجام می‌شد و فایل‌ها به‌صورت مستقیم ویرایش می‌شدند. اما سیستم‌های مدیریت محتوا با ارائه ادیتورها همه چیز را تغییر دادند. یک ادیتور صفحه‌ای بود که یک ویرایشگر برای برنامه‌‌نویسان ارائه می‌کرد که می‌توانستند هم به‌‌‌صورت متنی و مستقیم و هم به‌صورت کدنویسی آنچه که می‌خواستند را پیاده‌سازی کرده و در اختیار کاربر قرار دهند.

اگر ویرایشگر کلاسیک وردپرس را دیده باشید و آن را در سایت‌های قدیمی به خاطر داشته باشید، متوجه دو تب دیداری و کدنویسی شده‌اید که صفحه اصلی این ویرایشگر را تشکیل داده است. در اینجا ما همان ترکیب قدیمی را داریم که می‌توان با استفاده از بخش کدنویسی کل محتوای یک صفحه را ویرایش کرده و برگه را به‌طور کامل بازنویسی کرد.

با پیشرفت‌هایی که قالب‌ها داشتند و افزونه‌هایی که ایجاد شد کم‌کم درگ و دراپ یا همان قابلیت کشیدن و رها کردن به طراحی سایت وارد شد و ادیتورها از حالت ساده و متنی به ادیتورهایی ویژوال مانند Composer و Elementor تبدیل شدند. این مورد باعث شد تا اهمیت ادیتورهایی مانند ویرایشگر کلاسیک وردپرس کم‌کم پایین بیاید و با کم شدن کارایی آنها این ویرایشگرها یک گزینه منسوخ تلقی شوند.

در حالی که خیلی از افرادی که سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده می‌کنند هنوز برای خیلی از کارها مانند ویرایش مطالب وبلاگ خود از ویرایشگر کلاسیک وردپرس و ادیتورهای ساده مشابه استفاده می‌کنند. در این ویرایشگرها شما می‌توانید کاری را که می‌خواهید انجام دهید را به سرعت انجام داده و با یک سیستم کاری ساده طرف هستید که همه چیز در لحظه در اختیار شما قرار دارد. حال آنکه اگر بخواهید همین برگه‌های ساده را با ادیتورهایی مانند المنتور بسازید، وقت زیادی از شما خواهد گرفت. می‌توان گفت که ویرایشگرهای ساده‌تر برای مواردی که نیاز است تا محتوا را بر اساس یک روند ثابت و قالبی ازپیش‌تعیین‌شده در سایت منتشر کرد، گزینه‌های خیلی خوبی خواهند بود.

پس اکنون می‌دانیم که ادیتورها صرفا برای نوشتن مطالب بلاگ به کار نمی‌روند و هدف اصلی آنها ساخت صفحات وب‌سایت است، و اینکه خیلی از ادیتورهای پیشرفته مانند المنتور و کامپوزر نیز هدفی مانند ویرایشگر کلاسیک وردپرس دارند و آن چیزی جز طراحی صفحات وب نیست. در ادامه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور انحصاری در مورد این موضوع که ویرایشگر کلاسیک وردپرس چیست صحبت خواهیم کرد.

ویرایشگر کلاسیک وردپرس چیست

ویرایشگر کلاسیک وردپرس چیست؟

ویرایشگر کلاسیک وردپرس را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین ادیتورهایی معرفی کرد که هر کسی در وب و اینترنت با آن کار کرده است. در دوره طلایی وبلاگ‌نویسی‌ها که سایت‌هایی مثل بلاگفا، میهن بلاگ و بلاگ اسکای و امثال آن در اوج بودند و خیلی از مردم علاقه داشتند تا از هر موضوعی در وبلاگ خود بنویسند، این سیستم‌های وبلاگ‌‌دهی ویرایشگرهایی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دادند که بسیار ساده بود و شباهت بالایی به ویرایشگر کلاسیک وردپرس داشت.

هم‌زمان با این وبلاگ‌ها، وردپرس نیز در حال گسترش بود و مدیران آن اصلی مهم را برای پیشرفت مد نظر خود قرار داده بودند. در نظر گرفتن راحتی کاربران یکی از مهمترین اصول مشتری‌مداری وردپرس بود که توانست با آن فاصله بسیار بزرگی را بین خود و رقیبان خود ایجاد کند. یکی از اقداماتی که برای راحتی کاربران و این امر که به آنها حس غریبی برای کار دست ندهد و همه چیز عادی باشد استفاده از یک مورد مشابه همه سیستم‌های آن روزه یعنی ویرایشگر کلاسیک وردپرس بود که تا مدت‌ها نیز ادامه داشت و زمانی که خیلی از سیستم‌های دیگر نیز از این وضعیت خارج شده بودند وردپرس همچنان این عضو پیر خانواده خود را در خدمت داشت.

ویرایشگر کلاسیک وردپرس یک ویرایشگر متن و کد ساده و کاربردی است که در یک صفحه به شما امکاناتی کامل برای مدیریت محتوای صفحه، آدرس و عنوان صفحه، اطلاعات و تنظیمات مربوط به انتشار صفحه و تمامی متاتگ‌هایی که این صفحه می‌خواهد داشته باشد را می‌دهد. شما در یک صفحه ساده و با چند پنجره کوچک که به‌طور حرفه‌ای دسته‌بندی شده اند می‌توانید هر کاری که می‌خواهید را انجام دهید و باید گفت که ویرایشگر کلاسیک وردپرس واقعا یک ویرایشگر کامل و حرفه‌ای است.

اما اگر دقت کرده باشید اکنون وقتی که وردپرس خود را نصب می‌کنید، دیگر از ویرایشگر کلاسیک وردپرس خبری نیست و یک ویرایشگر جدید به شما سرویس‌دهی می‌کند که شاید کمی عجیب‌وغریب باشد و کارکردن با آن حس خوبی را که باید به شما ندهد. در ادامه در مورد این ویرایشگر پیش‌فرض جدید وردپرس بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ویرایشگر پیش‌فرض وردپرس یا گوتنبرگ چیست؟

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌‌کنید قطعا این موضوع را می‌دانید که تقریبا از اواخر 2019 ویرایشگر کلاسیک وردپرس توسط تیم توسعه وردپرس از این سیستم مدیریت محتوا حذف شده و یک ویرایشگر جدید به نام گوتنبرگ یا بلوک روی این CMS به کار گرفته شد. حذف ویرایشگر کلاسیک وردپرس در ابتدا برای کاربران کمی شوکه‌کننده بود. اما بر اساس آنچه که قبلا هم از وردپرس دیده شده بود. این سیستم مدیریت محتوا هر بار که یک قابلیت را جایگزین کرده است، محصول تازه ارائه شده بهتر از موارد قبلی عمل کرده است. بر همین اساس خیلی از توسعه‌دهندگان وب و مدیران سایت‌ها با رویی باز به سمت این ویرایشگر رفتند، اما با یک ناامیدی بزرگ مواجه شدند.

متاسفانه ادیتور گوتنبرگ به هیچ عنوان نمی‌توانست راحتی و کاربردی که ویرایشگر کلاسیک وردپرس را داشت به مدیران سایت‌ها و برنامه‌نویسان بدهد و این ویرایشگر قدرتمند جدید، به دلایل مختلفی از جمله ظاهر بی‌روح، سختی در استفاده، کند بودن اجرای کارها روی آن و کمی گیج‌کننده بودن، به هیچ عنوان نتوانست جای ویرایشگر کلاسیک وردپرس را بگیرد و کار به اندازه‌ای بالا گرفت که ویرایشگر کلاسیک وردپرس به‌صورت یک افزونه منتشر شد.

اما باید گفت که ویرایشگر گوتنبرگ آن‌قدر هم که از آن گفتیم و بقیه هم می‌گویند بد نیست و بر اساس یک معماری جالب یعنی بلاک‌ها بنا شده است. همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم کاری که هر ادیتوری از جمله ویرایشگر کلاسیک وردپرس و یا گزینه‌های حرفه‌ای‌تر انجام می‌دهند، این است که یک صفحه از وب را برای ما می‌سازند. قبلا ساختار صفحات به‌صورتی خطی بود و در واقع یک برگه وب از یک صفحه گسترده تشکیل شده بود که توسط HTML سازمان‌ یافته بود و یک موجودیت یکپارچه داشت. رفته‌رفته این موجودیت ساخت‌یافته، ساختار منسجم‌تری پیدا کرد و بلوک‌ها ایجاد شدند.

ادیتور پیشفرض وردپرس

بلوک‌ها در طراحی وب فضای مشخصی هستند که درصدی از صفحه را جدا کرده و آن را بر اساس آنچه که توسعه‌دهنده برای آن تعریف می‌کند، ویرایش می‌کند و به نمایش می‌گذارد. بلوک‌ها می‌توانند یک ساختار حرفه‌ای به سایت شما بدهند که هم در مرورگرها و پلتفرم‌ها بهتر باشد و هم از نظر کدنویسی ساده‌تر بوده و کدی که به‌دست می‌دهد، یک کد ساخت‌یافته و اصولی می‌باشد. لازم به ذکر است وب‌سایت‌هایی که از بلوک‌ها استفاده می‌کنند از نظر سئو نیز امتیازات خوبی را کسب می‌کنند.

کاری که ویرایشگر پیش‌فرض وردپرس یعنی گوتنبرگ قصد انجام آن را دارد، این است که به شما یک برگه را با معماری بلوک‌ها تحویل دهد و آنچه که طراحی می‌کنید از نظر ساختار مجزا و حرفه‌ای باشد، اما باید گفت که برای موارد مصرفی که ویرایشگر کلاسیک وردپرس در آنها فعالیت داشت، این ویرایشگر کمی زیاده‌روی می‌باشد و کاری را که یک وب‌مستر با ویرایشگر کلاسیک وردپرس در ده دقیقه انجام می‌دهد با ویرایشگر گوتنبرگ باید در 30 دقیقه انجام دهد. هر چند این ویرایشگر از ساختار بلوک استفاده می‌کند و احتمالا وردپرس قصد داشته تا با این ویرایشگر وارد دنیای ارائه ادیتورهایی مانند المنتور، روی هسته اصلی وردپرس شود، اما باید گفت که ویرایشگر کلاسیک موردی است که همیشه جایگاه خود را داشته است.

البته ویرایشگر گوتنبرگ هم مزایایی دارد که بتواند جلوی ویرایشگر کلاسیک وردپرس حرفی برای گفتن داشته باشد. در ادامه به ارائه یک مقایسه از این دو ویرایشگر خواهیم پرداخت.

مقایسه گوتنبرگ و ویرایشگر کلاسیک وردپرس

در بخش‌های قبلی در مورد اینکه هر یک از این دو ادیتور چه کارهایی را می‌کنند توضیح دادیم. اکنون اگر بخواهیم یک مقایسه بین این دو ادیتور داشته باشیم، می‌توانیم این معیارها را مورد بررسی قرار دهیم:

سرعت کار با ویرایشگر

همان‌طور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم ویرایشگر کلاسیک وردپرس سرعت بهتری را برای ما فراهم خواهد کرد. البته اگر هدف کارهای ویرایشی ساده و ادیت روی متن‌هایی باشد که میخواهد وارد قالب شود. در صورتی که شما بخواهید یک برگه کامل را طراحی کنید، گوتنبرگ می‌تواند کمک بهتری برای شما باشد و در ویرایشگر کلاسیک وردپرس باید به‌سراغ بخش کد بروید.

ساختار برگه ارائه شده

در این بخش ویرایشگر گوتنبرگ با استفاده از بلاک‌ها توانسته است خود را یک سروگردن بالاتر از ادیتور کلاسیک تثبیت کند. ویرایشگر کلاسیک صرفا به شما یک صفحه باز یا اصطلاحا Plain را خواهد داد که خودتان باید آن را تغییر دهید. اما در گوتنبرگ بلوک‌ها می‌توانند کار را خیلی حرفه‌ای‌‌تر و ساده‌تر انجام دهند.

کار با مدیا یا رسانه

در ویرایشگر کلاسیک وردپرس شما باید هر چیزی که می‌خواهید استفاده کنید را ابتدا داخل بخش مالتی‌مدیا و کتابخانه آنها آپلود کرده و بعد آن را درج نمایید. در حالی که در ویرایشگر گوتنبرگ این اجازه را به شما خواهد داد تا تصاویر و رسانه‌هایی که می‌خواهید در صفحه استفاده کنید را مستقیما آپلود نمایید البته ویرایشگر کلاسیک هم برای کار با مدیا مشکل چندانی ندارد و عملیات آپلود در زمان استفاده مستقیما صورت خواهد گرفت. در این شرایط می‌توان گفت که شاید گوتنبرگ راه را کمی ساده کرده باشد اما هنوز ویرایشگر کلاسیک قدرت خود را دارد.

مقایسه گوتنبرگ و ویرایشگر کلاسیک

المان‌هایی مانند فرم تماس، جدول‌ها و سایر موارد مختلف

در ویرایشگر کلاسیک وردپرس شما برای اینکه سایر این موارد را کنترل کنید نیاز دارید تا افزونه‌های جانبی دیگری را نیز برای تقویت قابلیت‌های ادیتور خود نصب کنید. اما گوتنبرگ می‌تواند این ویژگی‌ها را تا حدودی به شما بدهد. البته باید در نظر داشته باشید که کیفیتی که از افزونه‌ها می‌گیرید در حال حاضر از آنچه که گوتنبرگ به شما می‌دهد بیشتر خواهد بود.

تجربه کاربری

اگر بخواهیم بگوییم که در این مقایسه مهمترین مورد چیست به‌جرئت می‌توان گفت که تجربه کاربری آن چیزی است که ما باید بررسی کنیم. در ویرایشگر کلاسیک وردپرس این مورد بسیار بالاتر از گوتنبرگ است و با توجه به ظاهر بصری خوبی که فراهم می‌کند، می‌تواند به این منوال ادامه دهد. البته باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که گوتنبرگ یک ادیتور تقریبا تازه‌نفس بوده و قطعا در آینده پیشرفت‌های خوبی خواهد داشت. احتمالا این ادیتور نمونه اولیه که برای استفاده از بلوک‌ها در وردپرس ارائه شده است با پیشرفت‌هایی که بتواند جایگاه آن را تثبیت کند و کاربران وردپرس را از خیلی از افزونه‌ها بی‌نیاز کند همه را غافلگیر کند.

در ادامه به بررسی روش نصب و استفاده از ویرایشگر کلاسیک وردپرس خواهیم پرداخت.

آموزش نصب افزونه ویرایشگر کلاسیک وردپرس

برای نصب این افزونه کافی است که مراحل ساده‌ای را دنبال کنید و لازم نیست کار خاصی صورت گیرد. این مراحل به این شرح می‌باشد:

مرحله اول – جستجو و نصب

در این مرحله شما باید از منوی وردپرس خود و تب افزونه‌ها گزینه افزودن را انتخاب کنید معمولا ویرایشگر کلاسیک وردپرس در صفحه اولی که افزونه‌های محبوب و کاربردی در آن نمایش داده می‌شود وجود دارد و شما می‌توانید از همان‌جا آن را انتخاب کنید. در غیر این صورت شما باید آن را سرچ کرده و در بین نتایج جستجو آن را انتخاب کنید.

بعد از نصب این افزونه روی فعال‌سازی کلیک کرده و منتظر باشید که افزونه فعال شود. بعد از اتمام فعال‌سازی شما می‌توانید به‌سراغ تنظیمات افزونه بروید.

مرحله دوم – بررسی تنظیمات

برای رسیدن به تنظیمات ویرایشگر کلاسیک وردپرس باید از منوی افزونه‌ها سراغ ویرایشگر کلاسیک بروید و روی تنظیمات کلیک کنید. در این صورت به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که گزینه‌های مختلفی را در اختیار شما قرار خواهد داد. خیلی از این گزینه‌ها قابل‌تغییر بوده و شما آنها را در خود صفحه ویرایشگر نیز مشاهده می‌کنید، اما خیلی از این موارد صرفا در اینجا قابل دست‌کاری هستند.

در اولین بخش این تنظیمات شما قادر خواهید بود که پیش‌فرض‌های دسته‌بندی‌ها و مواردی از این دست را تعیین نمایید و بعد از آنها یکی از امکانات خوبی که ویرایشگر کلاسیک وردپرس به شما می‌دهد، یعنی تعیین اینکه آیا می‌توان از ویرایشگر پیش‌فرض یا همان گوتنبرگ هم استفاده نمود را تعیین خواهید کرد.

در این قسمت اگر شما تعیین کنید که این ویرایشگر صرفا مورد استفاده قرار گیرد، گوتنبرگ از دسترس خارج می‌شود اما اگر گزینه‌ای را که مربوط به انتخاب ادیتور توسط کاربران است را انتخاب کنید، کلیه کسانی که بخواهند در سایت شما مطلبی را درج کنند می‌توانند از هر کدام از این ادیتورها برای کار خود استفاده کنند. بعد از ذخیره‌سازی تنظیمات می‌توانید ذخیره را زده و از این بخش خارج شوید.

مرحله سوم – استفاده از ویرایشگر کلاسیک وردپرس

برای استفاده از ویرایشگر کلاسیک کافی است بعد از نصب، فعال‌سازی و تعیین تنظیمات اولیه آن، از بخش نوشته‌ها گزینه افزودن را انتخاب کنید. در این صورت شما به صفحه کار با ویرایشگر کلاسیک وردپرس منتقل خواهید شد و می‌توانید از همان محیط صمیمی و خوب وردپرس که همه چیز دم‌دست است و برای پیدا کردن یک فیچر نباید تب‌های سیاه‌وسفید را زیرورو کنید و تازه آن را نصفه‌نیمه پیدا کنید، لذت ببرید.

نصب افزونه ویرایشگر کلاسیک وردپرس

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی کلی ویرایشگر کلاسیک وردپرس و کاری که برای ما انجام می‌دهد پرداختیم و دیدیم که این ادیتور چرا حذف شده و چرا دوباره در قالب یک افزونه بازگشته است. فعلا می‌توان از ویرایشگر کلاسیک وردپرس به‌عنوان یک افزونه کاربردی استفاده کرد اما باید توجه داشت که قطعا گوتنبرگ نیز رشد خواهد کرد و با استفاده از قابلیت‌های ویژه‌ای که دارد روزی این ادیتور را پس خواهد زد، پس تا آن روز می‌توانید با استفاده از آموزش نصب افزونه ویرایشگر کلاسیک وردپرس از این ادیتور جذاب استفاده کنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link