Vue JS چیست؟ معرفی فرانت اند محبوب جاوا اسکریپت

Vue JS چیست
خرید هاست
میزبانی وب

وقتی که پای طراحی برنامه‌های تحت وب و سایت‌های اینترنتی در میان باشد، موارد و نکات زیادی است که باید در مورد آنها در نظر داشت و یکی از اصلی‌ترین این موارد معطوف به این می‌شود که شما برای ساخت این برنامه‌ها از چه فریم‌ورکی می‌خواهید استفاده کنید. فریم‌ورک‌هایی که در زمان طراحی از آنها استفاده می‌شود می‌تواند تاثیر مستقیمی روی کارکرد سایت داشته باشند و باید گفت که هر کدام از این فریم‌ورک‌ها نقاط ضعف و قوت خاصی را دارند که این موارد خود را در سایت نشان خواهد داد. یکی از فریم‌ورک‌هایی که می‌توان گفت با استفاده از آن امکان ساخت برنامه‌های قدرتمند و زیبا برای برنامه‌نویسان فراهم می‌شود Vue JS می‌باشد و در این مقاله قصد داریم به‌طور اختصاصی در مورد اینکه Vue JS چیست و به چه صورتی کار می‌کند صحبت کنیم و ببینیم که این فریم‌ورک چه مزایایی را می‌تواند برای ما ایجاد کند که با استفاده از آن کار طراحی را بهتر انجام دهیم.

در صورتی که به شرکت‌های برنامه‌نویسی بزرگ سری بزنید قطعا متوجه این موضوع خواهید شد که Vue JS چیست، همواره یکی از بهترین و برترین فریم‌ورک‌ها برای برنامه‌نویسی بوده است و پروژه‌های زیادی هستند که بخش فرانت‌اند آنها با استفاده از این فریم‌ورک تمیز و کامل به انجام رسیده است اما قبل از اینکه در مورد این موضوع که Vue JS چیست صحبت کنیم لازم است کمی در مورد اینکه فریم‌ورک‌ها چه کار می‌کنند و قرار است یک فریم‌ورک برای ما چه کاری را انجام دهد با هم صحبت کنیم.

فریم‌ورک برای ما چه کاری را انجام می‌دهد؟

وقتی که به‌سراغ این موضوع بروید که یک پروژه برنامه‌نویسی را دنبال کنید، اولین چیزی که باید در مورد آن تصمیم بگیرید این است که روی چه فریم‌ورکی می‌خواهید کار کنید. حالا این سوال به وجود می‌آید که این فریم‌ورک‌ها چه هستند و در واقع قرار است یک فریم‌ورک چه کاری را برای ما انجام دهد. برای اینکه بتوانیم یک جواب صحیح برای این سوال ارائه کنیم لازم است تا کمی به عقب بازگردیم و در مورد برنامه‌نویسی در سه دهه گذشته صحبت کنیم. اوایل دهه 90 میلادی برنامه‌نویسی و شرکت‌های نرم‌افزاری به اوج خود رسیده بودند و به برنامه‌نویسان به‌عنوان افرادی که یک شغل طلایی داشتند نگاه می‌کردند.

این برنامه‌نویسان برای اینکه یک برنامه کامپیوتری را بسازند روش‌های متعددی را استفاده می‌کردند که مهمترین آن این بود که تیم برنامه‌نویسی یک جلسه برگزار می‌کرد و ماژول‌هایی که هرکس باید می‌نوشت را مشخص می‌کردند و پروژه آغاز می‌شد. برنامه‌ها به‌صورت فایل‌های تک‌تک نوشته می‌شد و در آخر روی هم تجمیع می‌شد. هر تیم برنامه‌نویسی روش خود را داشت و برنامه خود را می‌نوشت و همین امر باعث می‌شد تا خطاها و ایرادات مختلف و پیش‌بینی‌نشده‌ای از هر جای این برنامه‌ها سر در بیاورد. در اینجا بود که این دوره طلایی برای خیلی از تیم‌های برنامه‌نویسی سقوط‌های بزرگ را به وجود آورد و خیلی‌ها روی این موضوع ورشکست شدند.

فریم ورک چیست

آنها که پیروز میدان بودند و توانسته بودند راه بقا در این صنعت را پیدا کنند یک اصل مهم را یاد گرفتند و آن این بود که وقتی پاسخ سوالی درست باشد، برای سوال مشابه هم می‌توان از همان روش به پاسخ درست رسید. بر اساس همین قاعده وقتی روش درستی را برای انجام یک کار به‌دست می‌آمد و برنامه‌ای با یک الگوریتم و پیکربندی خاص خوب عمل می‌آمد، این روش بارها و بارها برای برنامه‌های مشابه تکرار می‌شد. این روش ثابت در واقع نوعی الگوی طراحی بود که به برنامه‌نویسان این امکان را می‌داد تا سریع‌تر و صحیح‌تر برنامه‌‌های خود را تجمیع کنند. بعد از گذشت مدتی این الگوها و روش‌های موفق به‌‌‌صورت یک مجموعه کامل درآمدند و فریم‌ورک‌ها را تشکیل دادند.

فریم‌ورک‌ها در واقع مجموعه‌ای از روش‌ها و الگوهای طراحی و همین‌طور کامپوننت‌ها و کتابخانه‌های قابل استفاده مجدد هستند که با استفاده از آنها می‌توان به مجموعه‌ای وسیع از امکانات دسترسی داشت. فریم‌‌ورک در لغت به معنای چارچوب است و کار اصلی آن این است که مسیری که ما برای تمام کردن پروژه و داشتن یک برنامه لازم است طی کنیم را مشخص کند. البته فریم‌ورک‌‌هایی که از صفر تا صد یک پروژه را بتوانند رهبری کرده و وقتی شما از نقطه صفر پای آنها می‌نشینید، بتوانید برنامه آماده را تحویل دهید کم هستند، و معمولا فریم‌ورک‌ها به بخش‌های مختلف برنامه مربوط می‌شود. 

در صورتی که در مورد فریم‌ورک‌ها و اینکه چگونه می‌توان از آنها استفاده کرد و برای چه برنامه‌هایی باید به‌سراغ کدام فریم‌ورک برویم سوالی دارید و یا به اطلاعات بیشتری احتیاج دارید می‌توانید به مقاله فریم ورک چیست سری بزنید.

Vue JS چیست؟

در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که با یکی از فریم‌ورک‌های رایگان و اوپن‌سورس که بر مبنای جاوا اسکریپت بنا شده است و از آن برای طراحی بخش فرانت‌اند محصولات نرم‌افزاری مختلفی از قبیل سایت‌ها، برنامه‌های موبایل، برنامه‌های دسکتاپ و همین‌طور SPAها (برنامه‌های تحت وب تک‌صفحه‌ای) استفاده می‌شود. این فریم‌‌ورک را می‌توان یکی از معروف‌ترین فریم‌ورک‌‌هایی معرفی کرد که با استفاده از جاوا اسکریپت که امروزه سهم بزرگی از بازار تولید نرم‌افزار را به خود اختصاص داده است کار می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت می‌توانید به مقاله جاوا اسکریپت چیست مراجعه کنید.

در واقع اگر بخواهیم بگوییم که کار اصلی Vue JS چیست می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که این فریم‌ورک بخش مربوط به رابط کاربری برنامه‌های مختلف که عموم آنها برنامه‌های تحت وب هستند را ایجاد می‌کند و شما می‌توانید با این فریم‌ورک ظاهر برنامه خود را طراحی کنید. Vue JS موارد کاربرد گسترده‌ای دارد اما به‌صورت معمول از آن برای ساخت رابط کاربری برنامه‌هایی استفاده می‌شود که از Node JS برای بک‌اند آنها استفاده می‌شود.

در این برنامه‌ها هر دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند با استفاده از زبان جاوا اسکریپت پیاده‌سازی شده و یکپارچه‌سازی زبان‌های فرانت و بک باعث شده است تا سازگاری خوبی در این پروژه‌ها ایجاد شود و سرعت را بالا ببرد. همین‌طور وقتی صحبت از Node JS در میان باشد هسته پردازشی و موتور V8 گوگل بخش اعظم بار را به دوش خواهد کشید و می‌توان گفت که برنامه شما ساختار و قدرتی خارق‌العاده پیدا می‌کند. در مقاله Node JS چیست می‌توانید به جزئیات این روش برنامه‌نویسی و کمکی که می‌تواند به برنامه‌نویسان بکند و برنامه‌هایی که می‌توان با این تکنیک ساخت پرداخته‌ایم.

فریم ورک Vue JS چیست

تاریخچه Vue JS چیست؟

این سوال که منشا فریم‌ورک کاربردی و بزرگ Vue JS چیست و از کجا سروکله آن پیدا شده است برای خیلی از برنامه‌نویسان و علاقه‌مندان به این حوزه که امروزه آوازه Vue JS را شنیده‌اند پیش آمده است. Vue JS در واقع یک فریم ساده بود که در سال 2014 برای کار با جاوا اسکریپت توسط یک برنامه‌نویس به نام ایوان یو (Evan You) ارائه گردید. این فریم‌ورک برنامه‌نویسی بعد از منتشر شدن روی گیت هاب با استقبال خوبی مواجه شد و ویژگی‌های خوبی که داشت باعث شد تا رشد بسیار خوبی را داشته باشد.

عموم فریم‌ورک‌هایی که مانند Vue JS به‌صورت انفرادی ارائه می‌شوند و تیم‌های قوی‌ای دارند، رشد سختی را در پیش دارند و اعتماد کردن به آنها کار مشکلی است اما اگر بخواهیم بگوییم که داستان در مورد Vue JS چیست باید بگوییم که این فریم‌ورک این امکان را داشت که خود را تا اندازه فریم‌ورک‌هایی بزرگ مانند Angular که گوگل آن را ارائه کرده بود برساند. البته باید گفت که جامعه توسعه قوی‌ای هم، این برنامه‌نویس را برای این منظور کمک می‌کرد و در نگهداری و توسعه مجدد این سیستم نقش داشتند.

جدیدترین ورژن Vue JS  نسخه 3.0 است که تحت عنوان نام One Piece شناخته می‌شود اشاره کنیم که در تاریخ 18 سپتامبر سال 2020 منتشر شده است. اولین ورژن از Vue JS که به‌صورت رسمی منتشر شد و وضعیت آن از نسخه بتا خارج شد نسخه 0.6 بود که در دسامبر سال 2013 معرفی شد. بعد از آن در سال 2015 این فریم‌ورک پس از ارائه شش زیر شاخه دیگر با ارائه نسخه 1.0 موسوم به Evangelion وارد مرحله‌ای جدید از تکنولوژی شد که می‌توان آن را بسیار در تغییرات این فریم‌ورک موثر دانست. در مورد ریشه این نام‌گذاری باید گفت که ظاهرا تیم توسعه و همین‌طور ایوان یو علاقه زیادی به مانگا (مجلات مصور ژاپنی) و انیمه‌های معروف دارند و نام مستعار یا همان Codenameهای مربوط به همه ورژن‌ها را از روی این انیمه‌ها و داستان‌های مصور برداشته‌اند. 

نسخه انقلابی بعدی در همان سال و در کمتر از یک سال بعد از ارائه نسخه 1.0 ارائه شده که Ghost in the Shell نام گرفت. از سال 2015 تا سال 2020 که نسخه 3.0 منتشر شد، 6 نسخه دیگر ارائه شد که هر کدام از آنها ویژگی خوبی را بر ویژگی‌های قبلی Vue JS اضافه کردند و می‌توان گفت که این تکمیل ورژن‌ها توانست Vue JS را به‌عنوان یک فریم‌ورک پویا که هر روز با مورد جدیدی  مواجه می‌شود، روبه‌رو سازد.

اگر بخواهیم بگوییم دلیل این رشد خوب Vue JS چیست و چرا این فریم ورک توانست تا اینجای کار پیش بیاید، باید ویژگی‌های خوبی که ارائه می‌کند را بررسی کنیم. اما بارزترین و بزرگترین امکانی که با به‌کارگیری Vue JS، برنامه‌نویسان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند مدل طراحی خاص Vue JS به نام MVVM است که توانسته برنامه‌های ساخته شده روی این فریم‌ورک را به طرز شگفت‌آوری بهبود ببخشد. در ادامه در مورد اینکه این الگوی طراحی به‌کارگرفته شده در Vue JS چیست بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه Vue JS چیست

مدل MVVM ویژگی اصلی برنامه‌نویسی در Vue JS

مدل‌های ساخت برنامه را می‌توان به‌عنوان یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که یک برنامه‌نویس و یا حتی مدیران تیم‌های برنامه‌نویسی باید به آن توجه داشته باشند معرفی کرد. فریم‌ورک‌های مختلف می‌توانند مدل‌های مختلفی را برای تکمیل یک پروژه معرفی کنند که استفاده‌های مختلفی داشته باشند. معروف‌ترین مدل‌هایی که برای برنامه‌نویسی‌ برنامه‌های مختلف خصوصا برنامه‌هایی که به‌صورت تحت وب اجرا می‌شوند وجود دارند مدل معروف MVC است که برنامه را به سه بخش تقسیم می‌کند.

مدل MVVM را می‌توان به‌نوعی نسخه پیشرفته و کاربردی‌تر و همین‌طور سریع‌تر از Vue JS معرفی کرد. در این مدل برنامه به این صورت ساخته خواهد شد که سه بخش اصلی وجود خواهد داشت. اولین بخش با کاربر در ارتباط است، بخش دوم وظیفه کنترل پایگاه داده را بر عهده دارد و بخش سوم در واقع فراهم‌کننده ارتباط بین این دو بخش خواهد بود.

فلسفه این نوع از برنامه‌نویسی این است که بین بخش‌های سمت سرور و پایگاه داده و بخش‌های مربوط به کاربر یک جداسازی انجام شود تا هر کدام از این دو بخش بتوانند به‌صورت مستقل کار خود را انجام دهند. این امر باعث می‌شود تا یک طراحی ساده را پیش روی خود داشته باشیم و با آن بتوانیم یک امکان کنترلی خوب برای توسعه هر کدام از این بخش‌ها داشته باشیم و در صورت تغییرات در یکی از آنها بخش دیگر تغییری نداشته باشد.

واژه MVVM از یک سرواژه تشکیل شده است که هر کدام از آنها یکی از سه بخش ذکر شده هستند. در ادامه به معرفی اینکه هر کدام از این بخش‌ها به چه صورتی کار می‌کنند صحبت خواهیم کرد.

M به نشانه Model

اولین و مهمترین بخشی که با این روش برنامه‌نویسی به ما ارائه می‌کند بخش مدل است که در واقع تمامی موارد مرتبط با پایگاه داده شما و یا همان سرور شما را شامل می‌شود. در مورد بخش مدل می‌توان گفت که در اینجا بک‌اند کار ما قرار گرفته است و مجموعه کدهای سمت سرور که در صورتی که بخواهید از Vue JS برای طراحی استفاده کنید باید آنها را با استفاده از برنامه‌نویسی Node JS بنویسید و البته برای این کار باید از فریم‌ورک Express JS استفاده کنید.

در بخش مدل شما بخش سمت سرور و انتهایی برنامه خود را خواهید داشت و باید مراقب باشید که خطایی در آنجا رخ ندهد. در واقع اینجا قسمتی است که ما برای اینکه آن را از سایر بخش‌ها دور نگه داریم  باید آن را از سایر بخش‌ها جدا کنیم.

V به نشانه View

بخش دیگری که می‌توان اهمیت بالای بعدیمان را به آن اختصاص دهیم موردی است که کاربران به‌صورت مستقیم با آن سروکار دارند. در واقع این بخش همان رابط کاربری ما است. آنچه که کاربران از شما و برنامه و یا سایت شما می‌بینند در این بخش به نمایش در خواهد آمد.

در بیشتر برنامه‌هایی که با فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت نوشته می‌شوند، بخش ویو ترکیبی از کدهای HTML و CSS و همین‌طور توابع JS می‌باشد که در کنار هم یک صفحه را برای پلتفرم‌های مختلف ارائه می‌کنند.

VM به نشانه View-Model

در صورتی که با پایگاه داده‌ها آشنایی داشته باشید، قطعا با ویوهای پایگاه داده آشنا هستید. ویو در پایگاه داده یک نمایش است که بر اساس اطلاعاتی خاص از جداول اصلی پایگاه داده استخراج می‌شود و این امکان را دارد که مانند یک جدول در اختیار کاربر قرار گیرد و کاربر خود بتواند آن را مانند یک جدول تغییر داده و یا با کوئری‌های مختلف و پرس‌وجوهای مختلف آن را تغییر دهد، اما این تغییرات تا زمانی که تایید نشود روی پایگاه داده تغییری نخواهد کرد. در واقع این ویوها یک بخش مجازی از پایگاه داده هستند.

اگر بخواهیم بگوییم که ربط این قضایا با مکانیزم استفاده شده در Vue JS چیست باید بگوییم که این فریم‌ورک از همین تکنیک برای بخش ارتباطی بین ویو و مدل خود استفاده می‌کند. View-Model در واقع یک ویو از پایگاه داده است که در این مکان قرار می‌گیرد و کاربری که در حال کار کردن با View و رابط کاربری است کلیه اطلاعات موردنیاز خود را از View-Model ایجاد شده بر اساس درخواست خود دریافت می‌کند، و ویرایش‌هایی که انجام می‌دهد در لحظه روی این ویو ذخیره‌سازی می‌شود.

بعد از اینکه تنظیمات ذخیره شد و یا بنا بر دوره‌های زمانی خاص تمامی تغییرات ضروری و مواردی که باید ذخیره‌سازی شوند از View-Model به بخش مدل انتقال پیدا کرده و روی پایگاه داده نوشته می‌شوند با این کار در واقع سیستم ما به صورتی عمل می‌کند که کمترین ارجاعات به پایگاه داده انجام می‌شود و با توجه به این موضوع که این مورد کاری زمان‌بر خواهد بود، هم می‌توان گفت که سرعت بالاتر می‌رود. و هم امکانی وجود دارد که قبل از اعمال هر تغییری در پایگاه داده آن را به خوبی بررسی کرد تا در صورتی که این تغییرات باعث ایجاد اعمالی خلاف مقررات سیستم می‌شدند از آنها جلوگیری نمود.

به‌طورکلی در مورد کارکرد Vue JS در این الگو می‌توانیم بگوییم که این فریم‌ورک حرفه‌ای با پیاده‌سازی این ویژگی به‌خوبی توانسته است یک روش کار ایده‌آل را برای خود فراهم کند.

مدل MVVM در Vue JS چیست

ویژگی‌های اصلی Vue JS چیست؟

همان‌طور که دیدیم Vue JS ابزاری است که به ما این امکان را خواهد داد که یک فرانت‌اند خوب و ظاهر عالی را برای سایت خود ایجاد کنیم. اما در مورد اینکه چه ابزارهایی برای فراهم کردن این قابلیت وجود دارد و Vue JS با استفاده از چه ویژگی‌ها و تکنولوژی‌هایی می‌تواند این کارها را برای ما انجام دهد سوالی است که باید پاسخ داده شود و در این مرحله نوبت به بررسی آن رسیده است.

به‌طورکلی می‌توان گفت که Vue JS مجموعه‌ای از ویژگی‌های خوب و کار راه بینداز است اما بعضی از آنها نقضی بسیار پررنگ‌تر در کارکرد این فریم‌ورک دارند و می‌توان آنها را به عنوان اصلی‌ترین مورد معرفی کرد که می‌توانیم آنها را به آن صورت معرفی کنیم:

Componentها

یکی از مهمترین مواردی که باید در پاسخ به این سوال که ویژگی‌های Vue JS چیست به آن اشاره کنیم کامپوننت‌هایی هستند که در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌گیرد و می‌توان با آنها بدنه اصلی برنامه و سایتی که قرار است ساخته شود را طراحی کرد. بیشتر این کامپوننت‌ها به‌صورت المنت‌ها و ماژول‌های HTML می‌باشند که به شما کمک می‌کنند که بدنه اصلی برنامه را بسازید و با کنار هم قرار دادن آنها صفحه‌ای از این برنامه یا سایت شکل خواهد گرفت.

این المان‌ها به‌صورت کدهای قابل استفاده مجدد کپسوله‌سازی شده‌اند و Vue JS این امکان را برای ما فراهم می‌کند که از این کدها در برنامه خود استفاده کنیم. در واقع کلیه المان‌های قابل استفاده مانند دکمه‌ها، تکست باکس‌ها، المان‌های مختلف فرم‌ها، و همین‌طور ماژول‌های پیچیده‌تر مانند اسلایدرها و ماژول‌های نمایش محصولات از همین کامپوننت‌ها هستند.

Templateها

یکی دیگر از مواردی که می‌توان در مورد Vue JS به آن اشاره کرد و باید بگوییم جزو مهمترین ویژگی‌ها هم محسوب می‌شود، امکان استفاده از قالب‌ها یا همان تمپلیت‌ها می‌باشد که می‌تواند به‌صورت شگفت‌انگیزی سرعت طراحی را بیشتر کرده و قالب‌های خوبی را در اختیار کاربران بگذارد. این قالب‌ها بر اساس HTML بوده و می‌توانند خود را براساس ساختار DOM تطبیق داده و به کاربر نمایش داده شوند.

برای استفاده از این قالب‌ها، کاربران می‌توانند از قالب‌های آماده ارائه شده که Vue JS آنها را کامپایل کرده است استفاده کنند و تمامی المان‌هایی که در برنامه قرار می‌گیرند و در ساختار DOM نمایش داده می‌شوند، به‌صورت یک DOM مجازی به این قالب متصل خواهند شد، و هم می‌توانند این قالب‌ها را به‌صورت پیش‌فرض مورد استفاده قرار دهند و هر طرحی که خودشان نیاز دارند را روی آن اعمال کنند.

واکنشی بودن یا Reactivity

یکی دیگر از مواردی که باید درباره Vue JS به آن اشاره شود قابلیت ساخت سایت‌ها و برنامه‌های واکنشی است. در واقع Vue JS از کدهای جاوا اسکریپت خالی استفاده می‌کند که در داخل کدهای HTML کپسوله شده‌اند. وقتی که شما یک ساختار پویا داشته باشید، DOM شما می‌تواند آنها را تشخیص داده و وقتی که تغییری در کدهای برنامه و صفحه ایجاد می‌شود، بخش‌های تغییر کرده مجددا رندر می‌شود.

Vue JS این قابلیت را دارد که این تغییرات را به DOM برساند تا این رندر شدن انجام شده و صفحات پویا و واکنشی ایجاد شود. این مورد می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که برای ساخت برنامه‌های تک‌صفحه‌ای یا همان SPAها بسیار مناسب باشد.

Transitionها

مورد دیگری که می‌توان آن را یکی از بهترین و پرطرفدارترین موارد در مورد Vue JS معرفی کرد، وجود ترانزیشن‌های گرافیکی و زیبا برای حرکت المان‌ها و ماژول‌ها است که باید این موضوع را یکی از مواردی بدانیم که Vue JS آن را مدیون استفاده از زبان جاوا اسکریپت در کدهای آن است. در این رابطه باید گفت که ویژگی‌های خوبی که المان‌های جاوا اسکریپت برای حرکت در صفحه دارند می‌تواند کمک خوبی را برای نمایش و یا حذف المان‌های مختلف از روی صفحه باشد که Vue JS همه آنها را حفظ کرده و در اختیار طراحان قرار می‌دهد.

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که این تکنولوژی‌ها و ابزارها بهترین گزینه‌ها را برای طراحی سایت در Vue JS در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهند و با استفاده از آنها می‌توان بخش رابط کاربری یک برنامه را به‌صورت جامع و کامل ایجاد نموده و از آن استفاده کرد.

مزایای برنامه‌نویسی با Vue JS چیست؟

در مورد مزایای استفاده از Vue JS کم‌وبیش با هم صحبت کرده‌ایم و دیدیم که الگوی طراحی و ساختاری که برنامه‌های ما با استفاده از این فریم‌ورک دنبال می‌کنند به چه صورتی می‌باشد. در مورد اینکه چه مواردی در فهرست پاسخ‌های مورد انتظار برای سوال مزایای Vue JS چیست قرار می‌گیرند می‌توانیم این فهرست را ارائه کنیم:

جداسازی کدهای CSS ،HTML و JS در کامپوننت‌ها

یکی از مهمترین مواردی که می‌توان در مورد مزایا Vue JS معرفی کرد یک امکان تخصصی است که Vue JS با این کار توانسته است کامپوننت‌های تمیز را ایجاد کند که هم از نظر برنامه‌نویسی و هم از نظر کاربرد ویژگی‌های خوبی را داشته باشند و بتوان به‌راحتی از کامپوننت‌ها استفاده کرد. کاری که Vue JS انجام داده است این است که کدهای CSS ،HTML و کدهای JS یا همان جاوا اسکریپت را به‌صورت کامل از هم جدا کرده است و با این کار یک شفافیت کامل در کارکرد را برای کامپوننت‌ها ایجاد کرده است.

از طرفی علاوه بر شفافیت، کارکرد راحت‌تر و همینطور قابلیت استفاده مجدد به‌صورت ساده‌تر و بهتر را هم می‌توان از نتایج این جداسازی معرفی کرد. بعلاوه در صورتی که طراح بخواهد یک اصلاح جزئی و موردی مانند اصلاح Styleها را روی این کامپوننت‌ها انجام دهد به‌راحتی قادر به انجام این کار خواهد بود و مشکلی در این مسیر وجود نخواهد داشت.

سادگی و تمیز بودن کامپوننت‌ها

این مورد که می‌توان آن را به‌نوعی نتیجه مورد قبلی معرفی کرد، می‌تواند یکی از مهمترین دلایل محبوبیت Vue JS به شمار بیاید. وقتی که شما از فریم‌ورک Vue JS استفاده می‌کنید، محصول نهایی شما می‌تواند از کامپوننت‌هایی حرفه‌ای و تمیز و مرتب که در هر صورتی می‌توانند کار خود را به‌درستی انجام داده و در نمایش‌های مختلف دچار ایراد نمی‌شوند استفاده کنید. شما می‌توانید یک محصول نهایی ریسپانسیو و خوب را داشته باشید که هر کامپوننت به‌درستی نمایش داده شده و از به‌هم‌ریختگی متن و اندازه حروف و موارد این‌چنینی در این برنامه‌ها خبری نمی‌باشد.

در مورد کار کردن با آن هم همان‌طور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، همه چیز مرتب و منظم بوده و لازم نیست که برای ویرایش کامپوننت‌ها خود را به دردسر بیندازد. در این رابطه باید گفت که Vue JS می‌تواند در عین سادگی یک کامپوننت تمیز را به شما تحویل دهد که برای شما یک وضعیت ایده‌آل را ایجاد می‌کند. همین‌طور برای ویرایش این کامپوننت‌ها و استفاده مجدد از آنها نیز برنامه‌نویسان بدون هیچ مشکلی می‌توانند این کار را انجام داده و از کامپوننت‌هایی که با کارایی و استایل خاص مربوط به خود طراحی کرده‌اند، استفاده کنند.

اندازه سبک

یکی دیگر از مواردی که باید حتما به آن هم اشاره کنیم، این است که محصول نهایی که با این فریم‌ورک ایجاد می‌شود، یک برنامه سبک خواهد بود و این امر می‌تواند در سرعت کاری برنامه و سایت موردنظر تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. یکی از مهمترین المان‌هایی که بازدهی‌ را تعیین می‌کند، سرعت است و در این مورد باید گفت که Vue JS یکی از فریم‌ورک‌هایی است که با استفاده از قابلیت‌های خوبی که برای طراحی کامپوننت‌ها با استفاده از کدهای ساده دارد، یک فریم‌ورک سبک تلقی می‌شود.

مطمئنا طراحان دوست ندارند که محصول نهایی آنها صرفا یک کار مزخرف برای تحویل به کارفرما باشد که کسی چیزی از آن نمی‌داند و همه ظاهر خوب آن را می‌بینند اما در عمل قرار نیست که کسی بتواند به‌خوبی از آن استفاده کند. این مورد می‌تواند با استفاده از این فریم‌ورک به‌طور کامل تغییر کند. در صورتی که بخواهیم بگوییم در اینجا نقش Vue JS چیست باید گفت که محصول نهایی در Vue JS یک سایت سبک و سریع خواهد بود که می‌تواند با سرویس‌های میزبانی عادی، به‌عنوان هاست کار کند و همین‌طور در عین سبکی و سادگی، ظاهری قوی و حرفه‌ای را داشته باشد.

درک ساده

تا اینجای کار دیدیم که ویو جی اس یک فریم‌ورک بزرگ و کاربردی است اما باید گفت که تنها فریم‌ورک بزرگ نیست و می‌توان از فریم‌ورک‌های بزرگ دیگر به مواردی مانند جنگو و همین‌طور Angular JS هم اشاره کرد. یکی از نقاط برتری‌ای که شاید در موارد دیگر کمتر به چشم بیاید این است که Vue JS یک فریم‌ورک ساده است و پیچیدگی‌های زیادی ندارد. از این رو طراحان می‌توانند کار با Vue JS را به‌سادگی شروع کرده و در پروژه‌های خود از آن استفاده کنند.

برخلاف فریم‌ورک‌هایی مانند جنگو که شما باید آن را به‌صورت کامل یاد بگیرید تا بتوانید یک پروژه درست و حسابی از آن در آورید، می‌توان با پیش رفتن به‌صورت مرحله‌به‌مرحله در Vue JS یک پروژه را تا حدود زیادی تکمیل کرد و بازخورد خوبی از آن گرفت. به‌طورکلی باید گفت که درک Vue JS نسبت به سایر فریم‌ورک‌ها ساده بوده و کسی که با پیش‌زمینه طراحی وارد آن شود می‌تواند به‌خوبی از پس کار کردن با آن بربیاید.

ترکیب با سایر فریم‌ورک‌ها

یکی از مهمترین نکاتی که باید در مورد یک فریم‌ورک در نظر داشته باشیم این است که این فریم‌ورک تا چه اندازه می‌تواند با سایر فریم‌ورک‌ها و طراحی‌های دیگر کار کند و وقتی که به‌سراغ آن برویم، می‌توان آن را در بازه‌ای از پروژه‌های مختلف به کار گرفت. در واقع این موضوع یکی از اصلی‌ترین معیار برای تعیین این است که اگر برنامه‌نویسی به‌سراغ فریم‌ورک خاصی برود، وضعیت بازار کار این فریم‌ورک مطلوب خواهد بود؟ یا برنامه‌نویس ما فقط می‌تواند در موارد خاصی کار کند و خود را بیکار گذاشته است. در مورد اوضاع کاری Vue JS باید گفت که این فریم‌ورک می‌تواند با فریم‌ورک‌های زیاد دیگری کار کند.

در واقع شما می‌توانید از فریم‌ورک Vue JS برای طراحی کلیه فریم‌ورک‌های بک‌اند کار کنید و فرقی نمی‌کند که زبان بک‌اند شما چه باشد، Vue JS در هر صورت به شما بهترین امکانات را ارائه خواهد کرد. البته معروف‌ترین بک‌اندهایی که در فرانت آنها از Vue JS استفاده می‌شود، فریم‌ورک‌های اکسپرس جی اس است که برای کارکردن در محیط برنامه‌نویسی نود جی اس استفاده می‌شود، و همین‌طور فریم‌ورک RoR یا همان روبی آن ریلز که Vue JS یکی از گزینه‌های اصلی برای فرانت‌اند این فریم‌ورک که با زبان روبی کار می‌کند می‌باشد.

شما با یادگیری Vue JS بازار کار خوب و بزرگی را خواهید داشت که می‌توان به آینده آن مطمئن بود و باید گفت که این فریم‌ورک یکی از فریم‌ورک‌های کاربردی و گسترده با قابلیت استفاده عمومی و البته تخصصی به شمار می‌رود که می‌تواند هر ویژگی‌ای از یک فروشگاه اینترنتی ساده که صرفا محصولات را به نمایش می‌گذارد گرفته تا نمودارهای پیچیده در بازارهای مالی، همه را برای شما پیاده‌سازی کند و به نمایش بگذارد.

مستندات خوب

موضوع دیگری که باید در بین گزینه‌های مزایای Vue JS به آن هم توجه داشته باشیم این است که Vue JS دارای مستندات خوبی است که می‌تواند به شما کمک کند یک یادگیری خوب را از این فریم‌ورک داشته باشد و از آن هم مهم‌تر در صورتی که به ارور و ایرادی خوردید بدانید که چطور باید آن را رفع کنید.

در مورد داکیومنت‌ها یا مستنداتی که یک فریم‌ورک دارد باید گفت که با یکی از اصلی‌ترین موضوعات در یک فریم‌ورک طرفیم که می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که این فریم‌ورک تا چه اندازه در کار خود جدی بوده و ارائه‌کنندگان آن چقدر به فکر کاربران خود هستند. در این مورد باید گفت که Vue JS سنگ‌تمام گذاشته است و در مستنداتی که ارائه داده است می‌توانید هر چیزی که برای کار کردن و رفع خطاها در این فریم‌ورک نیاز دارید را پیدا کنید.

علاوه بر آموزش کار کردن با این فریم‌ورک و قابلیت‌هایی که دارد، مستندات Vue JS به شما این امکان را می‌دهد که به‌صورت کامل با زیروبم آن آشنا شده و بدانید که کجا باید از چه قابلیتی استفاده کرد و بهتر است در کجا چه ویژگی‌ای را استفاده نکنید. در واقع این مستندات به شما روش استفاده بهینه از این فریم‌ورک را خواهد داد که باید به آن توجه داشته باشید.

فریم‌ورک Vue JS می‌تواند به ما یک سیستم جامع و همین‌طور ساده و سبک را برای تولید یک فرانت‌اند زیبا، کارا، سبک و روان بدهد که به‌سادگی قابل درک بوده و مستندات خوبی هم برای کارکردن با آن وجود دارد که در این راه می‌تواند به ما کمک کند. در کل می‌توان این فریم‌ورک را یکی از فریم‌ورک های حرفه‌ای و خوب ارزیابی کرد.

معایب Vue JS چیست؟

به‌طورکلی می‌توان گفت که هر فریم‌ورکی در کنار تمامی مزایا و ویژگی‌های خوبی که ارائه می‌کند، معایب مختلفی هم دارد و باید گفت که حق هر برنامه‌نویسی است که قبل از اینکه به‌سراغ یک فریم‌ورک برود، از این معایب و چالش‌ها آگاه باشد و بداند که با چه چیزی طرف است. در مورد اینکه این معایب Vue JS چیست باید گفت که Vue JS یک فریم‌ورک با طراحی خوب و کامل است که معایب آن را به حداقل رسانده است و در صورتی که شما به‌درستی کار برنامه‌نویسی در این فریم‌ورک را انجام دهید، مشکل چندانی نخواهید داشت و می‌توانید از آن مطمئن باشید.

در صورتی که بخواهیم به‌صورت موردی معایب استفاده از Vue JS را بررسی کنیم می‌توانیم به چنین لیستی برسیم:

عدم وجود پشتیبانی سازمانی

یکی از معایبی که می‌توان گفت که به Vue JS وارد است این است که از یک پشتیبانی خوب و سازمانی بهره‌مند نیست. هر چند جامعه توسعه‌دهندگان این فریم‌ورک که شما می‌توانید در سایت رسمی Vue JS آنها را ببینید به‌خوبی توانسته‌اند این فریم‌ورک را توسعه داده و تا اینجای کار آن را پشتیبانی کنند، اما مشخص نیست که در آینده هم همین کار را انجام داده و ممکن است که در خیلی از مواردی که در پیش روی این فریم‌ورک قرار دارد، در جایی این موضوع خود را نشان دهد.

در مقایسه با سایر فریمورک‌های طراحی فرانت‌اند مانند انگولار جی اس که از پشتیبانی سازمانی‌ای که گوگل برای آن ارائه کرده است، استفاده می‌کند، باید گفت که Vue JS خیلی پشتیبانی قابل اطمینان و قوی‌ای ندارد و همین موضوع باعث شده است که از تکنولوژی‌های جدیدی که ارائه می‌شود کمی عقب‌تر بماند و شما باید برای استفاده از تکنولوژی‌های جدیدی که در وب ارائه می‌شود و تعداد آنها نیز به هیچ عنوان کم نیست مدت زمان زیادی را صبر کنید و ممکن است که از فواید این امکانات جدید محروم بمانید.

جامعه توسعه کوچک

در کنار عدم وجود سازمان برای پشتیبانی از این فریم‌ورک می‌توان گفت وجود جامعه پشتیبانی کوچک یکی دیگر از مواردی است که باید برای معایب Vue JS به آن هم اشاره کنیم. جامعه کاربری فریم‌ورک Vue JS در حال حاضر از 80 برنامه‌نویس و دولوپر از سراسر دنیا تشکیل شده است که به‌صورت آزادانه با این فریم‌ورک همکاری می‌کنند و باید گفت که برای فریم‌ورکی با این اندازه کمی کوچک بوده و بهتر است وقتی که کار تا این اندازه پیش رفته است، ارائه‌کنندگان این فریم‌ورک به فکر گسترش و یا سازماندهی آن باشند.

پلاگین و کامپوننت کم

پلاگین‌ها و کامپوننت‌های Vue JS از نظر تعداد کم بوده و شما آزادی عمل زیادی را برای کار با آنها نخواهید داشت. ازین‌رو ممکن است خیلی از سایت‌هایی که با این فریم‌ورک طراحی می‌شود شبیه به هم باشد و در صورتی که بخواهید از این موضوع فرار کنید لازم است که وقت بیشتری برای تغییر این پلاگین‌ها و ظاهر سایت خود بگذارید که این مسئله علاوه بر زمان‌بر بودن، ممکن است باعث از دست رفتن جامعیت کامپوننت‌ها و همین‌طور ایجاد خطاهای غیرمنتظره‌ای در سایت شما هم بشود.

تغییرات شدید

تغییراتی که Vue JS دارد شدید و زیاد بوده و این فریم‌ورک هنوز یک فریم‌ورک در حال توسعه است که حالت استاندارد خود را آنچنان که باید پیدا نکرده است. در این فریم‌ورک شما ممکن است با موارد زیادی مواجه شوید که روش کارکرد آن در یک آپدیت جدید از بین خواهد رفت و قابلیتی که شما قبل از آپدیت از آن استفاده می‌کردید بعد از آپدیت جدید به‌صورت کامل تغییر کرده است.

این موضوع هم می‌تواند یادگیری کارکردن با Vue JS را مختل کرده و هم می‌تواند روی کیفیت کاری که در آخر تحویل می‌شود تاثیر گذاشته و باعث بروز خطاهایی در این سیستم شود که در مجموع باید گفت که یکی از معایب Vue JS به شمار می‌رود.

مشکلات با iOS و سافاری

در مورد محصول نهایی که Vue JS به ما تحویل می‌دهد باید بگوییم که معمولا سایت‌هایی که با استفاده از این فریم‌ورک طراحی می‌شوند، مشکلات مختلفی را برای نمایش در مرورگر سافاری و iOS دارند. در این رابطه باید در نظر داشته باشید که سایت شما می‌تواند برای جامعه کاربری استفاده کننده از محصولات اپل قابل دسترسی نباشد و با ایراد نمایش داده شود که این یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای یک سایت اینترنتی رخ دهد.

در مجموع مشکلاتی نظیر این می‌تواند سایت شما را حسابی به هم بریزد و تاثیرات شدیدی روی بازدهی سایت داشته باشد. پس زمانی که می‌خواهید یک سایت اینترنتی را با استفاده از فریم‌ورک Vue JS طراحی کنید باید این موارد را در نظر داشته باشید و آنها را در مرکز توجه خود قرار دهید.

به‌طورکلی می‌توان گفت که عموم مشکلاتی که درباره معایب Vue JS به آنها اشاره کردیم موارد مربوط به طراحی و جامعه کاربری این فریم‌ورک بوده و برای برنامه‌نویسی که می‌خواهد با آن کار کند دردسرهای کمی را دارد. ازین‌رو هم می‌توانیم بگوییم که فریم‌ورک Vue JS یکی از فریم‌ورک‌های خوب است و در صورتی که برای برنامه‌نویسی به‌سراغ آن بروید شما را ناامید نخواهد کرد و می‌تواند بازدهی خوبی را به شما بدهد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به‌صورت جامع به بررسی این موضوع که Vue JS چیست و چه کاری را برای ما انجام خواهد داد پرداختیم و دیدیم که این فریم‌ورک فرانت‌اند از کجا آمده است و با چه روش‌هایی توانسته به چه موقعیتی برسد. اگر بخواهیم بگوییم که روال اصلی کار Vue JS چیست می‌توان به الگوی طراحی اصلی MVVM اشاره کرد و البته باید این موضوع را در نظر داشت که Vue JS قابلیت‌های خوب دیگری را مانند استفاده از کامپوننت‌ها، تمپلیت‌های آماده خوب و همین‌طور ترانزیشن‌های زیبا برای متحرک‌سازی برنامه‌ها و ارتقای رابط کاربری که ارائه می‌کند در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها