ویژوال کامپوزر چیست؟ بررسی افزونه Visual Composer

ویژوال کامپوزر چیست
خرید هاست
آموزش وردپرس

راه‌اندازی یک سایت اینترنتی به‌منظور ایجاد یک کسب‌وکار اینترنتی باشد یا به‌منظور اینکه شما به حوزه برنامه‌نویسی بپیوندید و این کار را برای کسب درآمد انجام دهید، یا حتی برای اینکه یک شخص علاقه‌مند بتواند برای خود یک سایت در موضوع کاری خود داشته باشد، در هیچ زمانی تا این اندازه راحت و بی‌دردسر نبوده است. البته وقتی که وارد این کار شوید با مفاهیمی مانند دامنه، هاست و خرید آنها و موارد این‌چنینی زیادی مواجه خواهید شد که زودگذر هستند. اما وقتی بخواهید خود سایت و بخش اعظم طراحی آن را پیش ببرید امکانات خوبی برای این کار در اختیار شما خواهد بود. شما با چند کلیک در ۵ دقیقه می‌توانید سایت خود را با وردپرس بسازید. اما موضوع اصلی که در این مقاله در مورد آن حرف می‌زنیم این است که ویژوال کامپوزر چیست و چطور به ما کمک می‌کند سایت وردپرسی خود را به بهترین شکل ممکن راه‌اندازی کنیم.

قبل از اینکه در مورد اینکه ویژوال کامپوزر چیست صحبت کنیم باید کمی در مورد اینکه صفحه‌سازها چه هستند و چه امکاناتی را قرار است در اختیار ما قرار دهند صحبت کنیم.

صفحه‌سازها چه کاری را انجام می‌دهند؟

صفحه‌سازها طیف وسیعی از افزونه‌ها، فریم‌ورک‌ها و برنامه‌های جانبی هستند که نه‌تنها روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بلکه روی خیلی از CMSها و یا حتی فریم‌ورک‌های دیگر وجود دارند و به طراحان سایت و برنامه‌نویسان کمک می‌کنند تا یک صفحه از سایت را طراحی کرده و آن را آن‌گونه که می‌خواهند در بیاورند. صفحه‌ساز ماژولی نرم‌افزاری است که به ما کمک می‌کند تا با استفاده از امکاناتش، صفحه وبی که می‌خواهیم طراحی کنیم را مشاهده کرده، و امکانات لازم برای شکل‌دهی و قالب‌دهی آن را در اختیار ما قرار می‌دهد.

صفحه‌سازها بسیار متنوع می‌باشند. یک صفحه‌ساز مانند ویرایشگر کلاسیک که در مقاله ویرایشگر کلاسیک وردپرس آن را به‌صورت کامل بررسی کردیم، یک صفحه‌ ساده برای کد را در اختیار ما قرار می‌دهد و سایر امکانات کنترلی مانند متا تگ‌ها، عنوان و برچسب‌های صفحه را تعیین می‌کند و یا اینکه مانند افزونه المنتور، یک مجموعه قدرتمند از ماژول‌ها را به‌صورت دیداری در اختیار ما قرار می‌دهد که بتوان با به‌کارگیری آنها از بزرگترین و بهترین ماژول‌های ممکن استفاده کرد. (برای اطلاعات بیشتر در مورد المنتور به مقاله المنتور چیست مراجعه کنید.)

صفحه ساز چیست

در انواع صفحه‌سازهای کدنویسی شما قادر خواهید بود تا کد برنامه را دیده و ویرایش کنید و در صفحه‌سازهای دیداری قابلیت‌هایی مانند ساخت صفحات با درگ و دراپ وجود دارد که در آن شما ماژول‌های مختلف را کنار هم می‌چینید و چیزی که می‌خواهید را از دل آن بیرون می‌کشید. ویژوال کامپوزر یک صفحه‌ساز قدیمی و حرفه‌ای از نوع دیداری است که پایه خیلی از افزونه‌های دیگر بوده است.

ویژوال کامپوزر چیست؟

ویژوال کامپوزر یک صفحه‌ساز کاربردی است که به‌صورت یک افزونه برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس ارائه شده است و به شما این امکان را می‌دهد تا صفحات وب‌سایت خود را با قابلیت‌های ساده و کاربردی مانند درگ و دراپ یا همان کشیدن و رها کردن و استفاده از ماژول‌ها و المان‌های آماده طراحی کنید. استفاده از این افزونه برای شما کاملا رایگان است و می‌توانید بدون پرداخت هزینه بیش از 40 ماژول و کامپوننت آماده‌ای که برای طراحی صفحات سایت در اختیار شما قرار می‌گیرد استفاده کنید.

این افزونه سازگاری بالایی با قالب‌های مختلف دارد و شما بدون اینکه نگران این موضوع باشید که آیا این افزونه جامعیت قالب شما را به خطر می‌اندازد یا خیر به هر صورتی که نیاز دارید از آن استفاده می‌کنید. شما می‌توانید از کلیه برگه‌های اصلی سایت گرفته تا پست‌های وبلاگ، روی آن بارگذاری نمایید.

وقتی که شما از این افزونه استفاده می‌کنید می‌توانید کار خود را به‌صورت کاملا مجزا از کدنویسی انجام دهید و هیچ نیازی به وارد کردن حتی یک خط کد هم نمی‌باشد. علاوه‌برآن شما این امکان را دارید آنچه را که می‌سازید به‌صورت زنده مشاهده کنید. به این‌صورت که لازم نیست طراحی را روی یک صفحه و نتیجه را روی صفحه دیگر مشاهده کنید. هر ماژولی که برای کار با یک صفحه وارد می‌کنید، در همان لحظه به همان شکلی خواهد بود که در نتیجه نهایی قرار است برای کاربران نمایش داده شود.

ویژگی‌های ویژوال کامپوزر چیست؟

ساخت صفحات و پست‌ها و تمامی جزئیات سایت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این افزونه صفحه‌ساز مشهور و قدرتمند این است که می‌تواند برای شما کارهای زیادی را انجام دهد و تمامی اجزای سایت شما را ویرایش کند. این‌طور نیست که این افزونه تنها بدنه صفحات را بسازد و در جای دیگر شما مجبور شوید به‌سراغ کد بروید.

در ادیتورهایی مانند ادیتور کلاسیک که یک نسل قدیمی از صفحه‌سازها می‌باشد شما صرفا بدنه را تغییر می‌دهید و اینکه هدر و فوتر صفحه موردنظر شما و یا کلیه صفحاتی که دارید چگونه باشد موردی است که نمی‌توان با استفاده از این افزونه آن را پیاده‌سازی کرد. اما این افزونه همه چیز را برای شما پیاده‌‌سازی خواهد کرد و با استفاده از آن می‌توانید همه جای سایت خود را ویرایش کرده و موارد مختلف را آن‌گونه که نیاز دارید تغییر دهید.

ویژگی های ویژوال کامپوزر چیست

قابلیت ساخت لندینگ پیج

یکی دیگر از قابلیت‌ها امکان ساخت و ارائه لندینگ پیج‌های تبلیغاتی می‌باشد. شما با استفاده از این افزونه یک صفحه را به‌نوعی طراحی می‌کنید که طراحی آن به‌صورت کامل از قالب فعلی شما جدا باشد و هدر و فوتر خود را داشته باشد که در بیشتر مواقع به‌صورت یکپارچه با صفحه لندینگ یا همان صفحه فرود شما می‌باشد و از تم‌های مناسبتی برای این کار استفاده می‌کند.

استفاده از المان‌های مناسبتی که برای جشنواره‌ها ارائه می‌شود و در فروش نقش حیاتی دارد در این صفحات بالا هستند و عموما از قالب اصلی سایت برای طراحی آنها استفاده نمی‌شود. اما اگر بخواهیم بگوییم که در این میان نقش ویژوال کامپوزر چیست باید گفت که این افزونه صفحه‌ساز می‌تواند از صفر تا صد ساخت یک لندینگ پیج را برای ما انجام دهد و یک صفحه فرود بی‌عیب‌ونقص، سبک و سریع را به کاربران خود ارائه کند.

در واقع سرعت و زیبایی دو معیار اصلی برای یک لندینگ پیج هستند که یک کمپین تبلیغاتی را هدایت می‌کند و ویژوال کامپوزر به‌خوبی از پس این مسئولیت‌ها بر می‌آید.

ساخت صفحه اول جدید

اگر کمی در طراحی سایت دقت کرده باشید، عموما صفحه اول یک سایت با سایر صفحات آن فرق می‌کند و معمولا ساختارهای خاص خود را دارند. به‌عنوان‌مثال اگر شما یک سایت فروشگاهی داشته باشید باید در اولین نگاه به شما گفته شود که چه محصولاتی با چه ویژگی‌هایی برای شما در این سایت وجود دارد. ویژوال کامپوزر یکی از گزینه‌های خوب برای ساخت صفحات اول است که آنها را با ماژول‌های متنوع خود به‌صورت هدفمند ویرایش کرده و یک صفحه اول مطابق با استراتژی‌هایی که سایت برای جلب مشتری و فروش خود در نظر گرفته است را ارائه می‌کند.

ساخت تم و قالب وردپرس

وقتی که به دنیای وردپرس وارد شوید، یک دنیای بزرگ را مشاهده خواهید کرد که خود آن با وجود رایگان و اپن‌سورس بودن، یک بازار بزرگ را راه‌اندازی کرده است که شما با استفاده از آن درآمد خوبی را کسب می‌کنید. تقریبا تمامی ماژول‌های وردپرسی می‌توانند به فروش برسند و پول‌های درشت و خوبی هم برای این اسکریپت‌ها، افزونه‌ها و ماژول‌ها جا‌به‌جا می‌شوند. پس اگر به دنبال این هستید که با فروش کامپوننت‌های مختلف وردپرس درآمد داشته باشید، می‌توانید روی ویژوال کامپوزر حساب کنید.

ویژوال کامپوزر یک قابلیت ساخت قالب دارد که به شما اجازه می‌دهد که تم‌ها و پوسته‌های خاص خود را تولید کنید. شما نمی‌توانید با استفاده از امکانات مختلفی که ویژوال کامپوزر به شما می‌دهد یک قالب را با یک هدف مشخص، به‌‌عنوان‌مثال یک قالب فروشگاهی، ایجاد نموده و آن را به نام خودتان به فروش برسانید.

شما در ویژوال کامپوزر از ماژول‌های مختلف استفاده می‌کنید و تقریبا این ماژول‌ها امکانات بسیار خوبی را برای طراحی یک قالب کامل در اختیار شما قرار می‌دهد و این امکان را به ما ارائه می‌کند که قالب‌های چندمنظوره و خوبی را با استفاده از آن آماده کرد.

VISUAL COMPOSER HUB

وقتی یک ابزار یا یک پلتفرم برنامه‌نویسی و یا طراحی ارائه می‌شود، انجمن‌های زیادی دررابطه‌با آن پدید می‌آیند و این انجمن‌ها به محلی برای تبادل ایده، آموزش، رفع خطاها و پیدا کردن ماژول‌ها، متریال و کامپوننت‌های جدید تبدیل خواهد شد. در مورد اینکه این ویژگی از ویژوال کامپوزر چیست باید بگوییم که این افزونه هم برای خود یک شهرفرنگ دارد که بیش از ۵۰۰ ماژول، افزونه، Add-Ons، تمپلیت‌های آماده و هر چیزی که برای کار با این افزونه نیاز داشته باشید را در آنجا پیدا خواهید کرد.

ویژوال کامپوزر هاب دقیقا یک بازار شلوغ و پرهیاهو است که با استفاده از آن می‌توان به جدیدترین تکنولوژی‌هایی که روی این افزونه ارائه شده است دسترسی داشت. محصولات ارائه شده در این هایپرمارکت بزرگ ویژوال کامپوزر را این‌گونه فهرست‌بندی می‌کنیم:

  1. المنت‌های مربوط به محتوای صفحات
  2. تمپلیت‌ها و قالب‌های آماده
  3. Add-onها و افزودنی‌های ویژوال کامپوزر
  4. المان‌های گرافیکی مانند تصاویر PNG آیکونیک و GIFهای متحرک
  5. ایده‌های خلاقانه برای طراحی که توسط حرفه‌ای‌ترین طراحان ارائه می‌شود.

پس می‌توان گفت که هابِ ویژوال کامپوزر محلی برای ارتقای تخصص شما و ارائه تکنولوژی‌های مفید برای کاری است که در حال انجام آن هستید.

هاب ویژوال کامپوزر چیست

مزایای ویژوال کامپوزر چیست؟

در بخش قبلی ویژگی‌های خوبی را بررسی کردیم و به یک دید کلی در مورد این افزونه رسیدیم. اما اکنون سوال اصلی ما اینجاست که چه موارد دیگری وجود دارد که ما را مجاب می‌کند به‌جای رفتن سراغ افزونه‌های دیگر مانند المنتور (Elementor) و یا بیکری (Bakery)، از ویژوال کامپوزر استفاده کنیم.

رایگان است

شما با یک افزونه رایگان طرف هستید که سرویس اصلی خود را رایگان در اختیار شما می‌گذارد. البته تعرفه پرمیوم این افزونه هم موجود می‌باشد که المنت‌های خیلی بیشتر و کاربردهای سطح بالاتری را برای کاربران خود فراهم کرده است. اما به‌صورت کلی این افزونه به‌صورت رایگان به همان خوبی کار خواهد کرد و اگر کمی خلاقیت خود را به کار بیندازید می‌توانید موارد غیررایگان را با همین موارد موجود پیاده‌سازی کنید.

تعداد المنت‌‌های بالا

وقتی شما نسخه اصلی را نصب‌کرده و بخواهید از آن استفاده کنید مطمئن باشید که چیزی کم‌ و کسر نخواهد بود و تعداد بالای المنت‌ها این اطمینان را به شما خواهد داد که چیزی از قلم نیفتاده است. شما با استفاده از ویژوال کامپوزر به تعداد زیادی المان و ماژول دسترسی دارید از بابت آنچه که لازم دارید خیال شما را راحت می‌کند.

افزونه‌های جانبی و Add-on‌ها

اگر بخواهیم بگوییم مهم‌ترین مزیت ویژوال کامپوزر چیست شاید بتوانیم به همین مورد اشاره کنیم. درصورتی‌که شما یک قابلیت را نیاز داشته باشید که ویژوال کامپوزر برای شما نتواند انجام دهد، هیچ جای نگرانی‌ای نیست. شما می‌توانید آن را برای خود بنویسید و از آن استفاده کنید.

شما ویژوال کامپوزر را به‌صورت کاملا شخصی‌سازی شده در می‌آورید و هر کاری که خواستید و این افزونه برای شما انجام نداد را با استفاده از افزونه‌های اضافی آن اعمال کنید. به‌صورت کلی این افزونه‌ها قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند.

اگر این سوال برای شما پیش آمده است که روش دستیابی به Add-onهای ویژوال کامپوزر چیست باید گفت که ویژوال کامپوزر هاب برای همین موارد ایجاد شده است.

مزایای ویژوال کامپوزر چیست

معایب ویژوال کامپوزر چیست؟

در مورد این افزونه و تمام کارایی‌ای که برای ما دارد باید گفت که با یکی از افزونه‌های انقلابی در زمینه طراحی UI و رابط کاربری طرف هستیم که وردپرس و طراحی سایت به آن مدیون است. اما در کنار تمامی این کارهایی که برای وب کرده است این ماژول هم از این قانون کلی که کنار هر مزیتی معایبی هم برای یک ماژول نرم‌افزاری وجود دارد مستثنی نیست و باید گفت که ایراداتی را دارد که بهتر است طراحان سایت قبل از اینکه به‌سراغ آن بروند این موارد را بدانند.

طراحی پیچیده و سخت

یکی از مهم‌ترین ایراداتی که یک برنامه می‌تواند داشته باشد پیچیدگی و سختی در طراحی است عموما در ماژول‌های نرم‌افزاری هر چه برنامه و ماژول ما ساده‌تر و معمولی‌تر باشد کار کردن با آن راحت‌تر است و ایرادات کمتری را به‌مرورزمان از خود نشان می‌دهد. ماژول‌های پیچیده هرچند که قابلیت‌های زیادی دارند و برنامه‌های پیشرفته‌تری هستند اما احتمال بروز خطا در آنها زیادتر است. در مورد اینکه اوضاع ویژوال کامپوزر چیست باید گفت این ماژول در دسته دوم قرار می‌گیرد که پیچیدگی‌های زیادی را دارد که این موضوع یکی از نقطه‌ضعف‌های آن می‌باشد.

البته ویژوال کامپوزر به‌خودی‌خود خوب کار می‌کند اما درصورتی‌که با Add-onها و پلاگین‌های دیگری که برای آن ارائه شده‌اند ترکیب شود به مشکلات و تداخل‌هایی برخورد می‌کند که در وردپرس زیاد دیده می‌شوند و بدن اینکه بدانیم دقیقا سروکله آنها از کجا پیدا شده است ایراداتی را در سایت ما ایجاد می‌کنند.

سربار زیاد برای کتابخانه‌ها

یکی دیگر از مشکلاتی ویژوال کامپوزر با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند مشکلات و ایرادات مربوط به سربارهای زیاد در کدها و کتابخانه‌های مربوط به المنت‌های آن است. در واقع وقتی که شما از المنت‌های این صفحه‌‌ساز استفاده می‌کنید، برای اینکه این کدها در صفحه شما به نمایش در بیاید باید از کتابخانه‌های زیادی استفاده کنند که بار کاری را روی سرور را بالا می‌برد. این بار کاری باعث سنگین‌تر شدن هسته وردپرس شده و وردپرس که خودش مشکلات سنگین بودن را دارد ممکن است با این سربار کاری دچار افت بازدهی شدیدی شود.

به زبان ساده‌تر سایت ما با استفاده از ویژوال کامپوزر سنگین می‌شود! و این موضوع روی وردپرس اصلا چیز خوبی نیست و به کارکرد کلی سایت آسیب‌‌های زیادی می‌زند. البته در صورتی که شما از سرویس‌های قدرتمندی مانند سرویس هاست وردپرس و یا هاست ابری برای میزبانی سایت خود استفاده کنید می‌توانید از این موضوع مطمئن باشید که اتفاق بدی برای سایت شما نخواهد افتاد.

امکانات ویرایشی محدود

در مورد ویژوال کامپوزر باید گفت که با یکی از بهترین افزونه‌های صفحه‌ساز از نظر المنت‌ها طرف هستیم که می‌توان ۵۰۰ المنت مختلف را روی آن دید و با استفاده از پلاگین‌ها و Add-onها تازه بیشتر هم خواهد شد. اما در مورد امکانات ویرایشی برای هرکدام از این المنت‌ها و ماژول‌ها کار کمی سخت خواهد بود و امکانات زیادی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. به این صورت که شما نمی‌توانید وضعیت کامل آنها را کنترل کرده و خیلی از کارها را برای ادیت آنها از همین افزونه انجام دهید. البته تمامی این المنت‌ها با استفاده از CSS قابل ویرایش است اما اینکه از خود افزونه امکانات زیادی در اختیار شما قرار بگیرد، موضوعی است که باید در مورد ویژوال کامپوزر به نبود آن اشاره کنیم.

عدم وجود امکان ویرایش به‌صورت زنده

یکی دیگر از مشکلاتی ویژوال کامپوزر عدم امکان ویرایش به‌صورت زنده می‌باشد. درصورتی‌که با صفحه‌ساز رقیب این افزونه یعنی المنتور کار کرده باشید با یکی از صفحه‌سازهای زنده آشنا شده‌اید. در این صفحه‌ها شما هم‌زمان با اینکه تغییرات را روی سایت اعمال می‌کنید. می‌توانید ببینید که چه تغییراتی در سایت شما اتفاق می‌افتد اما در مورد ویژوال کامپوزر جریان ازاین‌قرار نیست و شما این تغییرات را نمی‌بینید در صورت کار با این افزونه لازم است که ابتدا تغییرات کلی را اعمال کرده و بعد از آن با رفرش کردن ببینید که چه اتفاقی افتاده است.

شاید این موضوع خیلی مهم به نظر نرسد اما کنترل روند کار را نسبت به صفحه‌سازهایی که این قابلیت را دارند، تا بیش از دوبرابر افزایش خواهد داد و این موضوع به نفع شما نخواهد بود و برای کار کردن با آن دچار مشکل شده و می‌تواند مدت‌زمان اتمام یک پروژه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

عدم وجود کلید Undo

یکی دیگر از مشکلات این است که شما نمی‌توانید تغییرات خود را Undo کرده و در واقع قابلیت ctrl+z در اینجا کار نمی‌کند و ما مجبوریم که برای بازگردانی تغییراتی که انجام داده‌ایم زمان بیشتری را بگذاریم. فکر کنید که شما تغییرات خود را ذخیره و صفحه را رفرش کرده و کاری که انجام شده بود اشتباه بود، یا اصلا موردپسند نبود و خواستید به حالت قبلی باز گردید. در اینجا قابلیت Undo کردن به شدت به کار ما می‌آمد که متاسفانه این صفحه‌‌ساز آن را ندارد.

عدم وجود نسخه رایگان

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر داشت آن است که این صفحه‌ساز مانند خیلی از صفحه‌سازهای رقیب خود که یک نسخه رایگان و نسبتا کامل را به کاربران ارائه می‌کنند چنین چیزی را به ما نمی‌دهد و این یکی از ایراداتی است که به این افزونه وارد است. در واقع شما این امکان را ندارید که این افزونه را ابتدا روی سایت خود تست کرده و کار با آن را یاد بگیرید و بعد به‌سراغ آن بروید و یا برای کاربردهای ساده به‌صورت رایگان از آن استفاده کنید.

در کل باید گفت که این افزونه در کنار تمامی فواید، ویژگی‌های خوب و امکانات و مزایای که به ما می‌دهد معایبی هم دارد که باید به آنها توجه داشت که می‌توانند در فعالیت با این افزونه و ساخت صفحات سایت با آن کمی کار را دچار مشکل کنند. درصورتی‌که به این افزونه برای پروژه خود نیاز دارید بهتر است که کمی در مورداستفاده از آن فکر کرده و رقبای این افزونه به‌خصوص المنتور را هم مورد بررسی قرار دهید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به‌صورت کامل در مورد ویژوال کامپوزر و کارایی آن صحبت کردیم. به‌طورکلی ویژوال کامپوزر یکی از افزونه‌های قدیمی صفحه‌ساز است که قابلیت‌های خوب و ایده‌آلی را برای کارکرد در اختیار کاربران قرار می‌دهد و می‌توان مطمئن بود که استفاده از آن نیاز ما را به‌خوبی برطرف می‌کند. البته مواردی مانند نبود دکمه Undo و یا امکان ویرایش‌های جزئی روی المان‌ها و کامپوننت‌های آن باعث شده است تا رقیب اصلی آن یعنی المنتور که در مورد آن هم توضیح دادیم کمی خود را جلوتر بیندازد. اما در کل در پاسخ به اینکه وضعیت کاربرد افزونه ویژوال کامپوزر چیست می‌توان گفت که همچنان استوار و کاربردی در حال خدمت‌رسانی به کاربران وردپرس است.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها